Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Nyheter för attest i Visma eEkonomi Pro!

(uppdaterad av Hanna Bergqvist CONTENT PRODUCER ‎2024-03-06 11:22 )

Nu kan du enkelt skapa det ultimata attestflödet tillsammans med dina kunder!

 

Välj vilken typ av attestordning det ska vara och vem eller vilja som ska attestera fakturorna på leverantörsnivå

Det går nu att välja hur attestflödet ska se ut och du kan välja mellan inställningarna ingen specifik attestant, attestera enligt följande ordning eller attestera enligt valfri ordning. Du kan också välja vem eller vilka personer som ska attestera respektive leverantörs fakturor. 

 

Båda inställningarna görs på leverantörsnivå.

 

Attestordning i Visma eEkonomi.Attestordning i Visma eEkonomi.

 

Ny mejlfunktion

Ställ in att ett mejl ska skickas till attestanten som säger att det finns fakturor att attestera. Detta gör du under Inställningar - Företagsinställningar - Bokföringsuppgifter och markera rutan för skicka e-post till användarna som ska attestera leverantörsfakturor. Här kan du också välja om mejlen ska gå varje gång en faktura är klar för attest, en gång om dagen eller en gång i veckan. Väldigt smidigt! 

 

Skicka mejl till attestanten.Skicka mejl till attestanten.

 

Läs mer om de fina nyheterna i Skriven hjälp »

 

 

Medverkande
6 Kommentarer
Chatarina2
MEDLEM

Äntligen! Så bra!

Jag har tagit mig igenom våra egna leverantörer och satt upp attestordning. Det är enkelt per leverantör och man kan också göra det på flera leverantörer samtidigt. Däremot ser man inte i listvyn hur attesten är uppsatt, inte heller på snabbvyn som öppnas när man klickar på en leverantörsrad. Något av dessa eller båda känns viktigt för att se om attester är rätt inställda på alla. 

 

Det vore också önskvärt att kunna ställa in en generell attestregel som gäller på alla nya leverantörer som tillkommer ifall inga anpassningar görs. För vem skickas annars en oanpassad lev-faktura till för attest? 

 

Sen uppstår en fråga hur man ska göra när en användare som har attest för vissa leverantörer slutar. Kan man eller kommer man att kunna flytta attester utifrån en användare till en eller flera andra istället för att utgå ifrån en eller flera leverantörer? 

marieH
NY MEDLEM

Jättebra att detta nu kommit. Men det är fortfarande en del frågetecken innan vi som byrå känner att detta kommer vara ett alternativ att använda. 

Dels behöver det vara en tydligare översikt hur attestordningen ser ut, så kan inte missar att det skickas ut till fel attestant vid ev byten. 

Jag skulle även önska att man kan ändra vem som attestera direkt på fakturan, vissa leverantörer ska attesteras av olika avdelningschefer tex. 

 

Frågan kring om detta endast är möjligt med Visma e-Ekonomi Pro? 
Som byrå jobbar vi alltid i Pro, men i de flesta fallen har våra kunder endast Smart. Kommer det ändå vara möjligt eller behöver alla kunder uppgraderas i så fall?

Hanna Bergqvist
CONTENT PRODUCER

Hej @Magnus Ingevall ,

 

Kul att du kommit igång med de nya funktionerna. Vi kommer ta vidare dina idéer kring att se hur attesten är uppbyggd på ett enkelt sätt i listvyn, och också att kunna ställa in en generell attestregel.

 

Gällande din fundering kring vad som händer när en attestant slutar, så kommer inte Visma eEkonomi att plocka bort attestanten på leverantörsfakturan automatiskt, utan där behöver man manuellt gå in och ändra på leverantörerna. Det här är något som vi håller på att se över om vi kan göra någon förbättring framåt. 

 

Tack för dina tankar och idéer!

 

/ Hanna B

Hanna Bergqvist
CONTENT PRODUCER

Hej @marieH ,

 

Tack för att du delar med dig av dina idéer! Vi kommer ta med oss dina tankar kring en tydligare översikt hur attestordningen ser ut, och att ändra attestant direkt på fakturan. 

 

Om du som byrå samarbetar med en kund i en annan variant än eEkonomi Pro, kommer du kunna arbeta med attestfunktionerna i programmet och sätta upp ett flöde där dina kunder är attestanter. Om slutkunden arbetar i eEkonomi Pro kommer de också kunna göra inställningar för attest, men annars är det bara du som byrå som kommer åt inställningarna. 

 

Önskar dig en fin dag!

 

/ Hanna B

Vill rapportera en bugg i attestfunktionen. Om jag gått igenom det jag ska attestera och sedan väljer att masshantera mina attester så ser jag alla fakturor som ska attesteras men inte bara mina utan även kollegors attester som jag inte ska se eller attestera. Inte så bra.