Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Grymma nyheter för attest i Visma eEkonomi Pro!

(uppdaterad av Hanna Bergqvist CONTENT PRODUCER ‎2024-03-21 10:43 )

Nu kan du enkelt skapa det ultimata attestflödet för ditt företag i Visma eEkonomi Pro 🎉  

 

Välj vilken typ av attestordning det ska vara och vem eller vilka som ska attestera fakturorna på leverantörsnivå

Det går nu att välja hur attestflödet ska se ut och du kan välja mellan inställningarna ingen specifik attestant, attestera enligt följande ordning eller attestera enligt valfri ordning. Du kan också välja vem eller vilka personer som ska attestera respektive leverantörsfakturor. 

 

Båda inställningarna görs på leverantörsnivå.

Psst, kom ihåg att attest måste vara aktiverat på företaget för att se attestinställningarna på leverantören. Du aktiverar det här under Inställningar Företagsinställningar - fliken Bokföringsuppgifter och markerar "Använd attest av leverantörsfakturor". 

attest 3.png

Attestordning i Visma eEkonomi.

 

Ny mejlfunktion

Ställ in att ett mejl ska skickas till attestanten som säger att det finns fakturor att attestera. Detta gör du under Inställningar - Företagsinställningar - Bokföringsuppgifter och markera rutan för skicka e-post till användarna som ska attestera leverantörsfakturor. Här kan du också välja om mejlen ska gå varje gång en faktura är klar för attest, en gång om dagen eller en gång i veckan. 

 

Attest 2.png

Skicka mejl till attestanten.

Läs mer om de fina nyheterna i skriven hjälp »

 

Har du ett samarbete i Visma eEkonomi med en redovisningsbyrå?

Då kan din byrå ställa in de här inställningarna även om du arbetar i en annan variant av Visma eEkonomi. Kika med din byrå för mer hjälp kring detta.

 

Arbetar du i en annan variant och vill uppgradera till eEkonomi Pro? 

Då kan du uppgradera direkt inne i ditt Visma eEkonomi och klicka på Appar och tillval nere till höger. Sök sedan på "uppgradera" så kan du uppgradera ditt program till Visma eEkonomi Pro! 

 

Uppgradera.png

 

Medverkande
6 Kommentarer
Julia
MEDLEM

Vart väljer man vilka som ska attestera? Jag får inte upp några såna rutor för personer i attestinställningarna. 🤔

Hanna Bergqvist
CONTENT PRODUCER

Hej @Julia  ,

Du ställer in det här under Inköp - Leverantörer, gå in på leverantören det gäller, och längst ner till höger finns attestinställningar. Om du väljer valet attestera enligt följande ordning eller attestera enligt valfri ordning får du välja attestanter.

Om du inte ser attestinställningarna, kan det vara så att attest inte är aktiverat för företaget. Du kan aktivera inställningen Använd attest av leverantörsfakturor under Inställningar - Företagsinställningar och fliken Bokföringsuppgifter.

Ha en fin dag!

 

/ Hanna B

Andreas Andersson
NY MEDLEM

Hej.

 

Jättebra uppdatering. Jag har precis börjat använda attestering av leverantörsfakturor.
Men en sak som är väldigt störande och tidskrävande i attestflödet.

Innan jag fick hjälp av redovisningskonsult fungerade det så här.
Jag går in på leverantörsbetalningar och utkast. Där går jag in på översta fakturan, konterar den och bokför, då kommer jag automatisk till nästa faktura i listan. Jättesmidigt!

Men när vår redovisningskonsult ska kontera fakturorna och sedan skicka till mig för attest så kommer hon efter att ha klickat på "skicka för attest" ut till listan igen där hon först måste klicka på nästa faktura och sedan på knappen öppna för att komma till den.
Efter det så ska jag godkänna dem. Då går jag in på första fakturan som hon har förberett, kollar så det stämmer med bifogad faktura-pdf och klickar på "attestera och bokför", istället för att då komma till nästa faktura i listan kommer jag tillbaka till listan där jag måste klicka på nästa faktura och sedan klicka på öppna. Väldigt många klick och tidskrävande.
Jag vet att jag kan attestera flera fakturor på en gång men flödet för redovisningskonsulten kvarstår och jag godkänner dem gärna en efter en när jag har kontrollerat dem.

Hoppas ni förstår vad jag menar. 

Mvh Andreas

Hanna Bergqvist
CONTENT PRODUCER

Hej @Andreas Andersson 

 

Kul att du gillar uppdateringen 🙂

 

Tack för din feedback! Vi är medvetna om att den här hanteringen kan förbättras för att göra det smidigare att arbeta, både för dig som slutkund och redovisningsbyrån. Vi håller i dagsläget på att se över en bättre lösning för flödet.

 

Önskar dig en fin dag!

 

/ Hanna B

Nina__31
MEDLEM

Hej, 

 

Jag undrar vad som händer om man inte väljer någon specifik attestant på leverantören?

 

 

Hanna Bergqvist
CONTENT PRODUCER

Hej @Nina__31 ,

 

Om det är inställt ingen specifik attestant för leverantören, kan vem som helst i företaget med attestbehörighet attestera fakturan.

 

/ Hanna B