Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

(uppdaterad av Rebecka Forsberg CONTENT PRODUCER ‎2024-04-15 11:43 )
  • 0 Svar
  • 1 gilla
  • 2098 Visningar

Ibland kan det vara svårt att lära sig nya program, och ibland kanske man fastnar av olika anledningar. I det här inlägget har jag samlat några av de vanligaste frågorna (och svaren) som kan uppstå för dig som arbetar i Visma Skatt & Bokslut Pro. Glöm inte att du alltid kommer åt hjälp i programmet via frågetecknet uppe till höger bredvid företagsnamnet. 

 

Du vet väl också om att du kan hitta fler vanliga frågor och svar i vår skrivna hjälp? Då kan du klicka dig in på vår sida Vanliga frågor.

 

Ta gärna också en titt på vår spellista på Youtube , där kan du se filmer om olika delar i programmet.

Blanketten K10

Blanketten K10 - Kvalificerade andelar i fåmansföretag är en av de mer vanliga blanketterna som används, något som också medför fler frågor om hur du arbetar med den i Visma Skatt & Bokslut Pro. Här kan du läsa mer om de vanligaste frågorna som berör K10.

 

Hur skapar jag blanketten K10?

För att skapa blanketten K10 så går du in under Deklarationsunderlag - Deklarationsbilagor och välj Lägg till deklarationsbilaga. Därefter väljer du blanketten K10 i listan.

Lägg till blanketten K10 i Visma Skatt & Bokslut Pro.Lägg till blanketten K10 i Visma Skatt & Bokslut Pro.

 

Hur anger jag aktieinnehav till blanketten K10?

För att ange aktieinnehav till K10 så måste du ange både aktieinnehav vid årets ingång samt själva händelsen (köpet). Det gör du i programmet under Deklarationsunderlag - Deklarationsbilagor - K10 - Fliken Händelser.

 

I videon nedan kan ni se att jag först anger aktieinnehavet vid årets ingång och sedan lägger till själva händelsen (köpet).

Aktieinnehav - Blankett K10.Aktieinnehav - Blankett K10.

 

Innan vi lämnar Blankett K10 så vill jag tipsa dig om vår film Fåmansbolagskalkylen och K10 och som kan ge dig lite extra hjälp och tips.

 

I vårt hjälpavsnitt K10 - Kvalificerade andelar i fåmansföretag kan du också läsa mer om hur du arbetar med blanketten i programmet.

 

Årsredovisning i Visma Skatt & Bokslut Pro

I programdelen Årsredovisning i Visma Skatt & Bokslut Pro upprättar du årsredovisningen, kontrollerar och färdigställer. Du kan dessutom välja att lämna in årsredovisningen digitalt till Bolagsverket. Här nedan kan du läsa mer om några vanliga frågor som kan uppstå när du arbetar med årsredovisningen i programmet.

 

Lämna in årsredovisnings-ikonen är inaktiv, vad kan det bero på?

Om du ska lämna in årsredovisningen digitalt så kan knappen “Lämna in” vara inaktiv, det beror på att själva perioden/årsavslutet är låst eller pausade. Som tur är så kan man enkelt åtgärda det genom att gå till Startsidan och därefter aktivera perioden.

Låst period i Visma Skatt & Bokslut Pro.Låst period i Visma Skatt & Bokslut Pro.

 

Jag vill ta bort föregående år eftersom företaget är nystartat, hur gör jag?

Om du gör årsredovisningen för ett nystartat företag behöver du ange datum för grundande för att föregående år inte ska synas i till exempel balansräkningen. Datum för grundande anger du under Kunduppgifter i Visma Advisor som du kan se i GIF:en precis nedan. Det är det datum som är registrerat hos Bolagsverket som gäller.

Datum för grundande i Visma Advisor.Datum för grundande i Visma Advisor.

 

Läs mer om nyttiga frågor kopplat till årsredovisning/årsavslut i Visma Skatt & Bokslut Pro i vår Skrivna hjälp.

 

Se också vår film som visar hur du lämnar in årsredovisningen digitalt i programmet för extra hjälp.

Lycka till!