2019-06-05
09:47
1Gilla
Hej! Det kommer inte automatiskt att ändras till en kostnadsfri inloggning, men däremot kan jag se till att du får hjälp så att det blir rätt. Jag vill bara säkerställa att det är revisorn du menar och inte en redovisningskonsult. De här två blandas lätt ihop. Redovisningskonsulten hjälper till med bokföringen/lönehanteringen (redovisningen) och bör ha en egen inloggning till eEkonomi antingen som att du har lagt upp som en extra användare eller att ni har ett samarbete som betyder att redovisningskonsulten sitter i ett annat system som pratar med Visma eEkonomi. En revisor sköter revisionen av företaget och kontrollerar redovisningen. Revisorsinloggningen ger användaren rätt att Se allt innehåll i programmet Skriva ut rapporter Exportera SIE-fil Exportera register ...Men kan inte göra några ändringar i programmet. /Anna
... Visa mer
2019-06-05
06:29
1Gilla
Hej! 1: Debiteringsmodellen är fortfarande utformad efter ett grundabonnemang på produkten och därefter kostnad för ytterligare användare. Jag tror att tidigare kostade en extra användare lika mycket som en grundlicens. - så är det inte längre utan extra användare har ett reducerat pris. 2: Jag ser att det försvinner lite i min text ovan men det står: Genom att fylla i följande formulär kan du registrera din revisor som en användare i ditt program utan kostnad: Jag ska försöka formulera om det lite. Men det är alltså ingen kostnad för att lägga upp revisorsanvändaren 🙂 /Anna
... Visa mer
2019-05-31
14:32
Hej! Gällande delbetalningen så tror jag att det kan handla om "förskott" vilket kan krångla till det ytterligare lite. Jag rekommenderar att du kontrollerar med Skatteverket hur momsen ska redovisas. I tråden Förskottsfaktura - Administration 500/1000/2000 beskrivs det hur du hanterar momsen vid förskott. /Anna
... Visa mer
2019-05-31
11:52
Skulle nog bokfört så även om det inte var samma månad som transaktionerna hände 🙂
... Visa mer
2019-05-31
11:51
1Gilla
Hej! Jag vet inte om ni har löst det här, men om det är två bankhändelser som har hänt så är det kanske bäst att göra två händelser även i bokföringen. Var händelserna samma månad så skulle jag bokfört köpet 1930 kredit Totalbeloppet ink VAT 4056 - debet Inköp varor 25% EG, momskod 20 (25%) Totalbeloppet ink VAT2645 - Beräknad ingående moms på förvärv från utlandet, momskod 48 (0%), debit Totalbeloppet ink VAT *0,25 2614 - Beräknad utgående moms på förvärv från EG, 25%, momskod 30, kredit Totalbeloppet ink VAT*0,25 När du sen får tillbaka momsen så ska du ju minska det redovisade beloppet. 1930 debet beloppet du fick tillbaka 4056 kredit beloppet du fick tillbaka2645 kredit den felaktigt redovisade momsen2614 debet den felaktigt redovisade momsen Eftersom beloppet som redovisas på 2645 och 2614 räknas fram genom att ta varukostnaden * 0,25 (om varorna går enligt 25%-momsreglerna) behöver du räkna fram så att beloppet stämmer överens med vad som redovisas på 4056. /Anna
... Visa mer
2019-05-31
07:10
Hej! Avsättningen görs enligt formeln: (Variabel för avsättning i minuter / 60) / (Veckoarbetstid vid heltid / Underlag tid) = Avsättning i tidNär jag lägger in föräldraledig hel månad får jag en minskad avsättning till tidbanken (atf). Kontrollera gärna inställningen för avsättningen under Arkiv - Inställningar - Företagsinställningar - Inställningar och knappen Inställningar vid arbetstidsförkortning/arbetstidskonto. Du kan också gärna kontrollera hur det ser ut under Personal - Anställda fliken Anställning Om du sen har att månadslönen betalas ut för innevarande månad och frånvaron för föregående månad så blir det en differens i timmarna i lönekörningen som underlaget beräknas på, därför blir det ibland minus och ibland plus.Ex: April är en kortare månad med 160 timmar (löneart 1101). Sen har du frånvaro med löneart 3313 för hela mars som är 168 timmar, enligt mars lönebesked. Kontrollera gärna med ditt avtal hur arbetstidsförkortningen ska beräknas när en anställd är 100% föräldraledig. /Anna
... Visa mer
2019-05-29
09:27
3 Gillar
Aktiebolag med fler än 3 anställda, mer än 3 MSEK i omsättning och minst 1,5 MSEK i balansomslutning måste ha revisor. Uppnår bolaget två av dessa krav de senaste två räkenskapsåren är bolaget revisionspliktigt, dvs då måste man ha revisor. Ligger företaget däremot under dessa gränsvärden så är det upp till bolaget att själv välja om man ska ha revisor eller ej. Bolag inom vissa branscher omfattas ändå av revisionsplikten tex
Advokataktiebolag
Kommunalt ägda bolag
Bolag inom bank- och finansieringsbranschen
Aktiebolag med särskilt begränsning om vinstutdelning
Publika bolag
Är ditt företag revisionspliktigt kan du skapa en revisorsinloggning till ditt Visma eEkonomi.
Skapa revisorsinlogg
Bjud in din revisor till revisorsinloggning genom att gå till Appar och tillval, välj Bjud in redovisningskonsult eller revisor, gå till fliken Bjud in revisor, klicka på den gröna knappen Bjud in revisor och fyll i uppgifterna. Revisorn får ett mejl för att aktivera sitt konto med en inloggning till företaget och du kan se revisorn under Användare på företagets konto. Läs mer om att registrera revisor som användare. Revisorn kan:
Se allt innehåll i programmet
Skriva ut rapporter
Exportera SIE-fil
Exportera register
Den här artikelns innehåll har verifierats och uppdaterats av Visma Spcs.
... Visa mer
2019-05-22
11:19
Hej! Just detta med utlägg åt kunder/uppdragsgivare och vidarefakturering mm är rätt krångligt, så jag förstår din förvirring trots att du verkar vara med på banan 🙂 1: Låter helt rätt. Här bokför du alltså kostnaden som du har i ditt företag. 2: När du fakturerar så skapar du helt enkelt en faktura där du lägger in beloppet som uppdragsgivaren ska betala. Här kan beloppet vara samma som själva kostnaden, men det skulle också kunna vara ett högre eller lägre belopp (beror på vad ni kommit överens om). 3: När återbetalning till dig ska göras ska skulden på konto 2893 minskas med beloppet. Du gör alltså en utbetalning där du matchar utbetalningen mot 2893. Verifikationen blir då typ 1930 kredit 2893 debet. /Anna P.S För att göra det hela mer förvirrande så finns det också något som heter klientutlägg vilket betyder att uppdragsgivaren står för kalaset och då skickas egentligen hela kvittot över och du får inte dra någon moms för köpet och heller inte fakturera moms. Då bokförs själva utlägget som en fordran istället. Men det känns som att det är väldigt ovanligt så vi behöver inte fundera i de banorna. :)Vill man ändå läsa mer om det så har min kollega beskrivit det i denna tråden: https://forum.vismaspcs.se/visma_spcs/topics/7kxfcej360d5b . D.S
... Visa mer
2019-05-22
09:24
Hej! Inser att mitt svar är lite sent i den här tråden och att du förhoppningsvis redan fått svar på dina funderingar från redovisningsbyrån som du nämnde ovan. Logiskt sätt stämmer det som du skriver ovan. Det man gör vid ett inventarieköp är att man visar att man faktiskt har inventariet i sina tillgångar - du skulle förmodligen kunna sälja datorn och få pengar för den. Samtidigt får man inte dra av allt som en kostnad direkt utan behöver fördela kostnaden på flera år. Kostnaden påverkar företagets resultat. Köpet bokförs normalt sett. Konto för betalning (ex 1930) kredit Totalbeloppet Konto för inventariet (ex 1220) debet Totalbeloppet. Här har man alltså inte lagt någon kostnad i företaget utan endast visat att pengar har gått ut och att du har en tillgång iom inventariet. Här har alltså inte företagets resultat påverkats alls. Sen ska du göra avskrivning på det. Det är först då det blir en kostnad och eftersom du valt 3 år fördelas kostnaden på 3 år. Detta påverkar resultatet och visar att dina tillgångar minskar. Konto för avskrivning kredit (ex 1229) avskrivningsbeloppet - visar att dina tillgångar minskar Konto för avskrivning debet (ex 7832) avskrivningsbeloppet - visar att du har en kostnad i företaget. /Anna
... Visa mer
2019-05-22
06:48
Hej Martin! Ursäkta lite sent svar här, men liknande frågeställning diskuteras i tråden: https://forum.vismaspcs.se/visma_spcs/topics/bokfora-kortavgift-stripe Även om den tråden är lite äldre så tycker jag att det sättet funkar att hantera det på! /Anna
... Visa mer
2019-02-19
15:56
2 Gillar
Hej! Jag tror att Resultatenheter/kostnadsbärare kom i Visma eEkonomi först och att det är därför som det är lite förvirrande. Resultatenheter/kostnadsbärare används normalt sett för att kunna särskilja bokföringen i specifika rapporter. Till exempel om du vill ha redovisning per enhet, avdelning, butik eller liknande. Exempel: Du kan bokföra försäljning på samma intäktskonto men med olika resultatenheter beroende på vilken butik försäljningen har skett i. Om du gör så med alla intäkter och kostnader, kan du sen ta fram en resultatrapport och se vilken butik som gör mest intäkter och som också har bäst resultat eller oroväckande höga kostnader på någon specifik del. Det blir alltså som en liten bokföring för just den enheten. Hjälpavsnitt Resultatenheter och kostnadsbärare » Film: Resultatenheter och kostnadsbärare i Visma eEkonomi » Projekt KAN användas som ytterligare en nivå på resultatenhet men vanligast är att det mer är per projekt. Dvs ett bygge, en utbildning av en kund eller liknande. Projektet kan löpa över årsskifte och gör alltså att du kan ta ut ett balans- och resultaträkning för projektet över år (detta går inte för resultatenheter utan här följer detta bokföringsåret). Du kan alltså bokföra alla kostnader och intäkter på ett specifikt projekt och se hur det projektet går. Hjälpavsnitt: Projekt » Om vi då ser det större så skulle anställda från olika enheter (resultatenheter/kostnadsbärare) jobba i samma projekt och du kan då få en tydlig redovisning i projektets resultat och samtidigt hur varje enhet jobbat. När jag läser ditt inlägg tolkar jag det som att ni la upp era projekt när funktionen för Resultatenheter kom, och jag förstår att det är rörigt 🙂 Om du arbetar med Visma Tid Smart räknas projekten som de "nya" projekten och du bör alltså isåfall ändra om till de nya projekten i Visma eEkonomi. Du kan också ha resultatenheter i Visma Tid Smart. Filmer om Visma Tid Smart »Hjälpavsnitt: Integration mot Visma eEkonomi » Här kan du boka kom igång i Visma Tid Smart och ta del av hjälptexter mm: Support för Visma Tid Smart » /Anna
... Visa mer
2019-01-24
15:21
Hej! Vad är det du jämför Resultaträkningen med? /Anna
... Visa mer
2019-01-24
14:51
Hej! Det går bra, du lägger in den anställda med Oregelbunden arbetstid och hon kan då stämpla in och ut och registrera sin frånvaro precis som andra anställda. Du kan läsa mer om det här: Oregelbunden arbetstid »
... Visa mer
2019-01-24
14:34
Hej! Alla typer av förmåner klumpas ihop i verifikationen på samma konto i Visma eEkonomi Pro. Vill du dela upp dem får du göra en korrigering av verifikationen i efterhand. /Anna
... Visa mer
2019-01-24
14:13
Hej! Ja, det stämmer att du behöver klicka på Kontroll av årsredovisning. De här uppgifterna bör du åtgärda för att skapa en korrekt årsredovisning. Jag håller med om att det är lite förvirrande så jag tar det vidare till vår utvecklingsavdelning. /Anna
... Visa mer
2019-01-24
13:19
Hej! Fördelen med valutakonto är framförallt att du slipper fram- och tillbakaväxlingar hos banken. Däremot måste du fortfarande bokföra alla händelser i SEK vilket gör att en omräkning görs i din bokföring. Differensen kommer av att du till exempel vid en leverantörsfaktura på 1000EUR bokför detta som en kostnad och leverantörsskuld på exempelvis 10 000SEK. När du sen betalar så ska leverantörsskulden fortfarande minska med 10 000SEK men du har däremot kanske betalat mer eller mindre beroende på hur kursen har rört sig. Mellanskillnaden bokförs på ett kursvinst-/förlustkonto. Detta sköter Visma eEkonomi automatiskt. När du har ett valutakonto ska du också vid ett bokslut göra en värdering av saldot på kontot. Det gör du under Inställningar - Kassa och bankkonton. /Anna
... Visa mer
2019-01-24
12:11
Hej! Jag vill egentligen inte lägga mig i eftersom jag inte hittat tydliga riktlinjer på vad som gäller, tycker ändå att jag sökt med ljus o lykta 🙂 Jag hittade denna artikeln från april 2018: Låna ut pengar till egna aktiebolaget »Det verkar som att det är lite otydliga regler gällande det här. NI får gärna dela med er av era källor om ni har några, jag tror som sagt att det inte finns något riktigt rätt eller fel./Anna
... Visa mer
2019-01-24
08:04
Hej! Snyggast är om du krediterar fakturorna och sen skapar nya. På så vis får din kund korrekta uppgifter. Om de felaktiga fakturorna fortfarande står som obetalda så krediterar och kvittar du dem (då står felaktig faktura och kreditfaktura som "slutbetalda").Sen skapar du nya korrekta fakturor och så kan du registrera kundens betalning som en delbetalning på fakturorna. Hojta om det inte löser sig eller om du vill att jag förklarar något steg närmare! /Anna
... Visa mer
2019-01-22
07:52
Ja, där finns det lite andra möjligheter. Men då tror jag att vi har stött och blött frågan, tror inte att det finns något smidigare sätt som det ser ut just nu..Lovar att uppdatera om jag får en snilleblixt!
... Visa mer
2019-01-21
13:24
Okej, då är jag med. I Visma eEkonomi har man löst detta genom att ha möjlighet att ändra momskod på en specifik verifikationsrad och alltså inte på kontonivå. I Visma Administration är det enklast att antingen göra så som du gör, alltså ha med ett mellankonto som har momskopplingen (jag skulle eventuellt valt ett i kontoklass 4xxx för att påverka resultatet direkt) alternativt skapa upp ytterligare konto, exempelvis 5171 där du sätter rätt momskopplingar som du använder för de här inköpen. Jag tror inte att det finns någon smidig lösning, för jag antar också att samma leverantör levererar både med omvänd skattskyldighet och utan? /Anna
... Visa mer
2019-01-21
12:00
Hej! Valutakonto ska endast använda om du har ett valutakonto på banken som alltså har en annan valuta än SEK. - så det gäller nog inte i detta fallet om jag har tolkat dina tidigare inlägg korrekt. Du ska alltid bokföra i SEK så om du skapar en manuell verifikation ska du redan vid registreringen räkna om till SEK enligt den dagens kurs. Om du gör många liknande här inköp och även kommer göra det framöver kan det vara läge att kika på möjligheten att skaffa kreditkort på företaget istället, då kan du registrera inköpen direkt mot Inköp mot kvitto. - iofs behöver du ändå räkna om till SEK, så det kanske inte hjälper så mycket 🙂
... Visa mer
2019-01-21
10:22
Hej! Kan du skriva ner själva flödet så kanske vi kan slå våra kloka ihop :). Exakt vilken del är det du funderar på hur du ska lösa? /Anna
... Visa mer
2019-01-15
14:09
Hej! För att importera bilder till Visma eEkonomi Smart kan du antingen använda någon av apparna Visma eEkonomi eller Visma Scanner, du kan flytta filer/bilder via utforskaren eller mejla underlagen till en särskild mejladress.Är det detta du inte får till? Läs mer i Infoga underlag »
... Visa mer
2019-01-15
12:57
Hej! Ditt bekymmer beror inte på riktigt samma sak. Jag ser till att du får svar i din tråd 🙂 /Anna
... Visa mer
2019-01-15
12:56
Hej! När du har kontantmetoden så bokförs fakturorna som kostnad först när de betalas alternativt vid årsskiftet. De bokförs antingen när du skapar momsrapporten för den sista perioden eller om du själv går in under Inställningar - Räkenskapsår - Redigera och sedan Boka upp. Först när det är gjort kommer periodiseringen synas. /Anna
... Visa mer
2019-01-15
12:19
Toppen!Jag mejlar dig för att få tag på ett korrekt telefonnummer./Anna
... Visa mer
2019-01-15
11:32
1Gilla
Hi! Yes, that is the way I would recommend you to handle this. You should only have one currency in your bookkeeping so you need to calculate the numbers into SEK. You can use account 3960 or similair for the 0,01-0,02 SEK. /Anna
... Visa mer
2019-01-15
10:23
2 Gillar
Hej! Antingen kan du låta detta vara så som det är nu, det kommer ju jämna ut sig i slutändan. Eller skapa en ny kreditfaktura på rätt datum (2018) och sen en ny debetfaktura på 2019 som tar ut kreditfakturan på 2019. Alternativet är att manuellt registrera en kundförlust på 2018 via en manuell verifikation och därefter också "justera" verifikationen för kreditfakturan på 2019.Bokföringen ser lite olika ut beroende på om det är en konstaterad eller befarad kundförlust.
... Visa mer
2019-01-14
12:31
Hej! Har du fått ordning på det eller vill du att jag ber en kollega kontakta dig? Jag tar din synpunkt vidare./Anna
... Visa mer
2019-01-14
09:30
Hej! Kontrollera vilket datum du har på periodiseringen och att periodiseringen är genomförd. Det ser du lättast genom att öppna fakturan under Inköp - Leverantörsfakturor. /Anna
... Visa mer
2019-01-08
15:39
1Gilla
Hej! Du får ursäkta mig, men vad är det för leads du har köpt? Här i forumet finns många trådar som förklarar hur du bokför reklam och pr. Lättast är att göra en sökning på forumets startsida: https://forum.vismaspcs.se/visma_spcs /Anna
... Visa mer
2019-01-08
12:32
Hej! Lättast lägger du in först själva varan som du ska sälja och därefter lägger du ytterligare en rad med krediteringen./Anna
... Visa mer
2018-12-27
13:57
Hej! Om du bokför andra insättningar och uttag på ditt SEB-konto mot 1930 så är det helt korrekt!Konto 1350 och 1352 är ett sätt att ytterligare specificera tillgångarna.När jag kikar på de fullständiga kontoplanerna på BAS.se så står det:1350: Andelar och värdepapper i andra företag1352: Andra andelar. Så du kan egentligen använda vilket som./Anna
... Visa mer
2018-10-22
14:09
Hej! Jag snubblade över den här forumtråden. Sedan version 2018.2 kan du välja om du vill skriva ut bankkontonumret eller inte. Det gör du under Arkiv - Inställningar - Företagsinställningar, Utskrifter mm. /Anna
... Visa mer
2018-06-29
12:30
Hej! Ledsen för sent svar! Här har vi samlat information om vilka uppgifter du som löneadministratör bör spara/radera: https://vismaspcs.se/gdpr-hr-handbok /Anna
... Visa mer
2018-05-16
13:34
1Gilla
Hej! Enkelt förklarat beror avrundningsdifferensen på att deklarationen innehåller fler rutor med belopp - det görs avrundning i varje ruta. Sen när det kommer till årsredovisningen så har du en summa av belopp som avrundas ihop och då kan det bli någon krona differens. Programmen ber dig sätta differensen på en plats och precis som Ekonomiförvaltning AB skriver så spelar det inte jättestor roll vilket konto som det justeras mot. /Anna
... Visa mer
2018-04-12
12:43
Om du vill får du jättegärna skicka samma mejl till mig så vet jag lite vad du tycker saknas 🙂 anna.svensson@visma.com
... Visa mer
2018-04-11
15:59
Bra skrivet! Min tanke är att jag ska ha en bild på hur mejlet ser ut på sidan, ska bara kolla så att det är okej att jag lägger ut det öppet 🙂 /Anna
... Visa mer
2018-04-11
11:39
Hej! Jag skulle vilja säga att jag inte har glömt den här pucken. 🙂 Fler och fler kunder aktiverar Mitt Lönebesked och/eller Visma Lön Anställd så detta är verkligen efterfrågat från fler användare. Jag har bollat frågan lite med mina kollegor på olika sätt att lösa det tills mejlen kan individualiseras per tjänst som användaren aktiveras för. Mitt förslag är en sida med info i text, filmer och exempel på hur de automatiska mejlen ser ut och svar på de vanligaste frågorna. Då kan du som löneadministratör antingen kopiera den informationen eller länka användaren dit. Vad tror ni om det? Jag är inte klar men här är ett första utkast: Användare Mitt Lönebesked/Min Lön » & Användare Visma Lön Anställd » Jag tar jättegärna emot er input! /Anna
... Visa mer
2018-04-10
08:35
Hej! Om du är i vår Kom igång-utbildning (https://elearning.vismaspcs.se/) så är sista frågan hur man kan skicka fakturor från Visma eEkonomi. Där är det alla alternativ som är rätt. Är det någon annanstans du fastnar får du gärna förtydliga var så hjälper vi dig! /Anna
... Visa mer
2018-03-23
12:19
Hej! Vilket program skickar du anstånd från och vilken version har du? Uppgift 1 innehåller uppgifter om Skattekontor. Se till att du har den senaste versionen av programmet och testa gärna att välja upp skattekontoret under Byråunderhåll. /Anna
... Visa mer
2018-03-20
14:27
Japp, vi kommer försöka sammanställa allt du behöver fixa. Det första jobbet som du kan påbörja redan nu är själva förberedelsen och kartläggningen över vilka personuppgifter företaget/föreningen hanterar. /Anna
... Visa mer
2018-03-20
13:45
Hej! Nej du kommer inte behöva låsa upp tidigare lönekörningar för att kunna ta bort de gamla. Vi kommer uppdatera löneprogrammet med anpassningar för GDPR. Du kommer få information på Min sida i ditt program när du kan uppdatera och även mer detaljerade instruktioner för vilka anpassningar du bör göra i löneprogrammet. Jag kommer också se till att vi uppdaterar den här tråden med mer info. GällandeGDPR har vi samlat information på https://vismaspcs.se/gdpr Mitt tips är att ni börjar med att kartlägga vilka personuppgifter företagethanterar för att därefter lägga upp en plan om hur ni ska hantera dem framöver. Verksamt.se har också en väldigt bra guide - du hittar denhär:https://www.verksamt.se/driva/gdpr-dataskyddsregler/gdpr-guiden /Anna
... Visa mer
2018-03-13
07:12
Hej! Bra input! Jag har direkt tagit tag i detta och försöker knåpa på en sida som du som lönekonsult/löneadministratör kan länka till. - Lägger ut länk här när jag har ett utkast. Mejlen är generella för alla våra internettjänster och det finns inte någon snabb fix för dem (detta försöker vi lösa på längre sikt). Om den anställda slänger sitt mejl kan hon ändå gå till vismaspcs.se och klicka på Mina tjänster. Där får de välja Glömt lösenord och då skickas ett nytt mejl med en aktiveringslänk och möjlighet att välja lösenord. För att mejla alla anställda är det nog lättast att gå till Utskrifter och Spårning - Skapa egna utskrifter. Klicka på Ny, markera rutan Kopiera en av programmets standardutskrifter och leta upp Personal - Personallista och klicka på Ok. Till vänster klickar du på plus vid Telefon och e-post och markerar rutan E-post arbete för att lägga till den kolumnen. Längst ner kan du i fältet Skriv till välja Excel-fil. Spara sen denna rapporten. Nu har du rapporten längst upp under Egna utskrifter. När du skriver ut denna till en excelfil har du sen alla mejladresser i samma kolumn och kan kopiera ut dem och klistra in i mottagarfältet i ett nytt mejl. /Anna
... Visa mer
2018-03-12
12:54
Hej! Kul att du lyfter denna frågan just nu när vi håller på att gå igenom det material vi har för Mitt Lönebesked/Min Lön. Mitt Lönebesked kommer i veckan att uppdateras med nytt utseende och då kommer vi också uppdatera informationen som finns men det finns förstås information som vi behöver förtydliga ytterligare. Här har vi skrivit ihop en checklista för vad du som löneadministratör behöver göra: https://www.vismaspcs.se/visma-support/visma-lon-anstalld/content/getting-started/salarystatementinf... Vi har också filmen Kom igång med Mitt Lönebesked: https://www.youtube.com/watch?v=Z4UFkgbV_4Q&list=PL_6iwrIQ8Yn6eFUXKHdqAZqMSXJghb7vY&index=8 ca 3:00 in i filmen så visar vi hur det ser ut för den anställde. Jag inser att du mer är ute efter vad de anställda behöver göra. Aktivera och välja lösenord när de får ett mejl (kommer när du synkroniserar över anställda till vismaspcs.se). De klickar på länken i mejlet och väljer lösenord. Ladda ner appen Min Lön eller löpande kika på lönespecifikationerna på vismaspcs.se Återkom gärna om du saknar information och hur du isåfall helst vill informera de anställda. /Anna
... Visa mer
2018-02-13
13:13
Hej! Via tillvalet Visma Ekonomiöversikt kan du justera dina rapporter och få fram statistik på din bokföring. Du hittar mer om det här: https://vismaspcs.se/produkter/redovisning/visma-ekonomioversikt /Anna
... Visa mer
2018-01-26
14:13
Hej! Jag tror att du får svar på din fråga i tråden Moms och självrisk på försäkringsärende i en enskild firma » Annars rekommenderar jag en kontakt med en redovisningskonsult som kan hjälpa dig exakt hur bokföringen ska se ut. /Anna
... Visa mer
2018-01-24
14:37
Hej Jessica! Vilka konton använde du när du fakturerade och vilka använde du när du periodiserade intäkten? /Anna
... Visa mer
2018-01-24
14:34
1Gilla
Hej! Du hittar information om hur förskottsskulden räknas fram i det utfällbara avsnittet Skuld här: https://www.vismaspcs.se/visma-support/visma-lon-300/content/online-help/semester_anstallda.htm under avsnittet Semestervillkor 10 eller Semestervillkor 20. Formeln är: 4,6 % * månadslönen * antal uttagna dagar /Anna
... Visa mer
2018-01-24
13:32
Hej! För att kunna öppna säkerhetskopian behöver du först installera löneprogrammet. Det gör du genom att hämta programmet här: https://vismaspcs.se/support/ladda-ner Därefter skapar du företag från säkerhetskopian (.pbu-filen). /Anna
... Visa mer
2018-01-24
13:06
1Gilla
Hej! Om du vill ha hjälp med beräkningar för avskrivningar och få in inventariet i din inventarielista behöver du lägga upp det under Bokföring - Inventarier. Det händer inget i bokföringen när du registrerar det där, så du måste alltid registrera inventarieköp via en verifikation, leverantörsfaktura eller kvitto. /Anna
... Visa mer
2018-01-24
09:35
Hej! Momskoden styr var på momsdeklarationen beloppet hamnar. Om du redovisar försäljningen (i ditt fall konto 3000) i ruta 05-08 ska momsen för detta redovisas i ruta 10,11 eller 12. Så det låter korrekt att kontot ska ha momskod 10. 🙂 /Anna
... Visa mer
2018-01-24
09:04
Hej! Detta var inte helt enkelt men vad jag kunnat läsa mig till så ska det enligt K2-regler redovisas som intäkt när man har beslutat om utdelning. Om moderföretaget äger mer än 50% (som jag tolkar är ditt fall) så kan du också räkna intäkten när utdelningen bedöms som säker. Det kallas anteciperad utdelning. För att ta reda på vad som är bäst och mest korrekt i ditt fall skulle jag rekommendera en kontakt med en redovisningskonsult som kan hjälpa dig! /Anna
... Visa mer
2018-01-22
09:56
Informationen om att du låst upp bokföringen sparas i loggarna. Du måste låsa upp bokföringen för att slippa problem med momsdeklarationen i programmet framöver, så det skulle jag säga att du kan i detta fallet. /Anna
... Visa mer
2018-01-22
09:38
Hej Peter! För att kunna använda funktionen för att ångra och skapa om momsdeklaration i programmet behöver du låsa upp bokföringen. Det gör du under Inställningar - Företagsinställningar fliken Bokföringsuppgifter. Momskoderna bör inte komma med om du ångrar. Ångra en momsdeklaration gör du under Bokföring - Momsredovisning via knappen Åtgärder. Min verifikation blir utan momskod, såhär: /Anna
... Visa mer
2018-01-19
10:37
Hej! Om du inte hittar någon passande inköpstyp vid inköp av kvitto kan du alltid välja Egen kontering och lägga upp kontona manuellt. Fick du en leverantörsfaktura så lägger du upp det, annars lägger du upp det som ett Inköp mot kvitto. Du kan ändå välja vilken leverantör det handlar om. /Anna
... Visa mer
2018-01-19
10:17
1Gilla
Hej! Om du har lagt upp Stripekontot som ett eget konto i Visma eEkonomi så matchar du inbetalningen på 487,72 mot en Övrig insättning. Därefter lägger du in raderna enligt nedan. Det viktiga är att du redovisar beloppen i brutto så att du verkligen anger hur stor din försäljning och utgående moms är. Du delar också upp kostnaden och momsen på kostnadskonto och konto för ingående moms. Viktigt som Mikael skriver att det ska framgå att det är avdragsgill ingående moms. 1932 Stripekonto Debet 487,72 Frakt Kredit 39,2 Fraktmoms Kredit 9,8 Försäljning varor Kredit 367,2 Försäljning moms Kredit 91,8 6040 Avgift stripe Debet 16,22 2641 Avdragsgill ingående moms Debet 4,06 När pengarna sen kommer in på bankkontot gör du en överföring mellan kontona. För att skapa ett nytt konto att matcha mot i eEkonomi går du in under Inställningar - Kassa- och bankkonton.
... Visa mer
2018-01-19
09:52
Hej Michael! Jag har kollat och eftersom du har bokfört fakturan betald manuellt kan du inte ångra händelsen som Pacsac skriver. (Det funkar i vanliga fall oavsett om du har bankkoppling eller inte). Det du får göra är att matcha den nya bankhändelsen mot en Övrig insättning där du väljer ett tillfälligt konto, till exempel 2893. Därefter får du under Bokföring - Verifikationer skapa en korrigeringsverifikation på den nyskapade verifikationen. Jag har tagit vidare denna problematiken! /Anna
... Visa mer
2018-01-19
07:46
Åh ännu bättre! 🙂
... Visa mer
2018-01-18
16:09
Hej! När du har kontantmetoden och godkänner momsdeklarationen så bokförs dina obetalda kundfakturor för 2017. Om du nu 2018 väljer att ångra fakturan så skapas det automatiskt en kreditfaktura. Den kommer påverka momsdeklarationen nu första kvartalet 2018. /Anna
... Visa mer
2018-01-18
15:12
Hej! Nu vet jag ju inte riktigt vad du har använt kontot till men har du tidigare använt konto 2891 så är det nog bäst att använda det fortsättningsvis också. Alternativt att du kontrollerar med föreningens redovisningskonsult. Vill du ändra den ingående balansen för 2017 går du in under Bokföring - Ingående balans och lägga beloppet på rätt konto. /Anna
... Visa mer
2018-01-18
15:06
1Gilla
Hej Jessica! I den här filmen förklarar vi hur momskontrollen fungerar, kanske kan det hjälpa: https://www.youtube.com/watch?v=lsOCBfvTnBM&index=33&list=PL_6iwrIQ8Yn7r9jnYxMbX_mNaU6--mYLF Kontrollera om det är redovisad omsättning eller redovisad moms som är felaktig, brukar vara enklast att börja där. Om du byter momsrapportkod på ett konto så uppdateras alla verifikationer. Om du alltså använder samma konto på flera verifikationer så ändras det på alla. Då kan det vara bra att lägga upp ett helt nytt konto istället. /Anna
... Visa mer
2018-01-18
11:51
Hej! Då är det nog enklast att du bokför den manuellt. Bokför du enligt kontantmetoden eller fakturametoden? Manuella verifikationer gör du under Bokföring - Verifikationer. Om du bokför enligt fakturametoden borde du här se faktura 1801 och hur den är bokförd. Om fakturorna avser samma sak kan du utgå från den tidigare verifikationen. En verifikation för en faktura bokförs normalt sett 1510 debet (totalbeloppet på fakturan) 30xx kredit (försäljningsbeloppet ex moms) 26xx kredit (momsbeloppet) Om du däremot bokför enligt kontantmetoden så ska dina fakturor inte bokföras förrän de har betalats, om det inte är så att fakturan skapades förra räkenskapsåret. Återkom om du inte får till det! /Anna
... Visa mer
2018-01-17
13:19
1Gilla
Hej! Det stämmer att det är den momsen du ska redovisa. - det ser korrekt ut! Det handlar egentligen inte om att betala moms för 5 månader utan att du redovisar moms för de försäljningar som har bokförts under kvartal 4 (oktober-december). Eftersom du redovisar enligt kontantmetoden bokförs dina försäljningar när du får betalt för dem eller när du har ett bokslut, vilket i detta fallet förvirrar lite 🙂 /Anna
... Visa mer
2018-01-17
09:51
Gällande din andra fråga så låter det jättekonstigt. Är den fortfarande borta? Har du fler användare upplagda för eEkonomi eller flera företag? Eller kanske ett samarbete med någon redovisningsbyrå?
... Visa mer
2018-01-17
09:45
Hej! Vilka datum är det du importerar bankhändelser för? Kontrollera vilket datum som är valt för avstämningen längst upp i Bokföringsdatum. Är det händelser för 2018 och du ännu inte har bokfört något på det året behöver du skapa 2018. Då gör du det under Inställningar - Räkenskapsår och IB - Nytt räkenskapsår. När du har hittat posterna kan du radera dubbletterna via X längst ut till höger på händelsen. Återkom om det inte löser sig. /Anna
... Visa mer
2018-01-17
08:48
Hej! Jag har kikat lite på dina bilder och på år 2015 bör det stå 0 eftersom du inte satte av något det året. Att du återförde spelar ingen roll. Stämmer värdena då? /Anna
... Visa mer
2018-01-17
07:24
Hej! Väldigt spännande fråga men jag har inte hittat något svar på hur andra företag hanterar detta rent praktiskt. Jag har hört några som har mer som en permissionsdag, alltså ledighet utan löneavdrag som de anställda får ta ut efter årsdagen för sin anställning. Detta kräver ju däremot manuell kontroll av antalet dagar. Fler användare får gärna lägga sig i den här diskussionen och komma med tips!
... Visa mer
2018-01-16
07:39
Hej! Jag har funderat och det finns inget jättebra sätt att hantera det här, men om du inte vill koppla rader eller använda struktur på artiklarna så kanske det kan gå med en konteringsmall? Skapa en konteringsmall med en kontering som du utför i slutet av varje månad där du omfördelar omsättningen. Du kan läsa om hur du skapar konteringsmallar här: https://www.vismaspcs.se/visma-support/visma-administration-2000/content/online-help/konteringsmall-... Ett annat alternativ är om du har lagt upp de här avtalen i programmet under Försäljning - Avtal att du där lägger in artikeln och därefter underartiklar som justerar bokföringen. När du sen skapar fakturorna får du komma ihåg att ta bort markeringen för Skriv så syns inte raden på fakturan till kunden.
... Visa mer
2018-01-15
15:05
Hej! Avstalsmall är smart att använda om du ska skapa likadana avtal för flera kunder där inställningarna är samma, till exempel samma avtalsperiod, fakturaintervall mm. I detta fallet låter det klokt att kopiera själva avtalet istället och därefter fakturera avtalen. /Anna
... Visa mer
2018-01-15
13:02
1Gilla
Hej! När du tar säkerhetskopian i Visma Skatt Proffs behöver du markera en ruta där det står Exportera till Visma Skatt. Eftersom detta ska göras i Visma Skatt Proffs är det enklast att du installerar det programmet och tar en ny säkerhetskopia. Jag mejlar dig version 2017.11 av Visma Skatt Proffs. /Anna
... Visa mer
2018-01-15
12:19
Hej! Kanske skulle utskriften Avstämning inbetalningar kunna funka? Den hittar du under Utskrifter - Reskontra och då kan du göra urval på datum och inbetalningskonto. Sen så är ju tyvärr inte Visma Förening optimalt för att arbeta med kontantmetoden utan jag skulle vilja tipsa om Visma eEkonomi där du kan ställa in redovisningsmetod och stämma av dina fakturor direkt mot föreningens bankkonto. Vi har ett särskilt erbjudande för föreningar som du kan läsa mer om här: https://vismaspcs.se/produkter/bokforingsprogram/visma-eekonomi-for-foreningar /Anna
... Visa mer
2018-01-15
12:09
Hej! Det finns tyvärr ingen riktigt bra lösning för att hantera internfakturering i programmet. Brukar ni göra internfakturor genom att skapa fakturor i programmet så tycker jag att det låter bra att du lägger in resultatenheten på fakturan så kommer det skapas en kreditrad med resultatenheten. Ett annat alternativ är att på en verifikation plocka upp kontot som du vill ta bort resultatenheten på och lägga samma konto och samma belopp i både debet och kredit. Har andra användare förslag på lösning så är inspel självklart välkomna! /Anna
... Visa mer
2018-01-15
11:41
Hej! Jag är inte helt säker på vad du vill att rapporten ska innehålla. När jag googlade på leveranssäkerhet så pratar man om felfria leveranser jämfört med antalet leveranser. Återkom med lite mer info så ska vi kanske kunna hitta något. /Anna
... Visa mer
2018-01-15
09:12
1Gilla
Hej! I balansräkningsmallen under Arbeta med - Start - Balansräkningsmall och knappen Avr.diff har programmet räknat fram en differens från de olika balansräkningsraderna. Denna differens måste placeras mot en balansräkningsrad och som standard styrs det mot raden Förutbetalda kostnader och upplupna intäkter. Klickar du på knappen Avr.diff kan du själv välja vart avrundningsdifferensen ska placeras. Läs mer här under rubriken Avrundningsdifferens: Arbeta med balans- och resultaträkningsmallen » /Anna
... Visa mer
2018-01-15
08:41
Hej! Hur har du byggt din rapport? Är det något liknande den Resultatrapport som finns i programmet som standard?
... Visa mer
2018-01-12
09:31
Hej! Detta felmeddelande brukar komma om det är ett antivirusprogram som hindrar installationen. Testa att tillfälligt slå av programmets skydd och kör arbetsplatsinstallationen igen. /Anna
... Visa mer
2017-12-19
08:38
Hej! Ursäkta ett sent svar, har du fått ordning på det? Annars vill jag att du kontrollerar Nationella inställningar i Kontrollpanelen. Decimalkomma ska användas. /Anna
... Visa mer
2017-09-28
06:14
Denna frågan passar bättre i en egen tråd så jag bryter ut den./Anna Du hittar den nya konversationen här: Format för elektroniska fakturor - Fakturering
... Visa mer
2017-09-22
11:05
Toppen att beräkningen funkar. Jag kikar på detta och ser till att du får ett svar! Trevlig helg! /Anna
... Visa mer
2017-09-21
13:18
Hej igen! Jag lyfter frågan för vår utvecklingsavdelning och ser till att du får ett svar på dina funderingar. Ha det fint! /Anna
... Visa mer
2017-09-20
12:13
Hej! Vi har bollat detta fram och tillbaka för att hitta en lösning till dig och andra som har samma problem. Jag har en lösning men beskrivningen för hur man får till det är lång. I vårt förslag på hantering skapar du en liknande lösning som den som finns i Lön Special och använder alltså inte alls programdelen för arbetstidskonto. Du lägger upp egen ackumulator och egna lönearter som sköter avsättning och uppräkning av upplupen skuld. Värt att veta är att i Arbetsgivarintyget kommer lönearterna visas på sida 6, kompletteringar. - Det går däremot att ta bort innan du skriver ut ett eventuellt intyg. 1: Ny ackumulator Börja med att lägga upp en ny ackumulator under Lönearbete - Ackumulatorer. I vårt exempel har vi döpt den till Atidskonto_lön och benämningen Arbetstidskonto lön. På denna ackumulatorn är tanken att all arbetstidskontogrundande lön ska räknas in. Sätt en markering i när du önskar att ackumulatorn ska nollas, i vårt exempel har vi valt Vid semesterårsavslut. 2: Vilka lönearter ackumulatorn ska påverka Ackumulatorn ska sen läggas in på de lönearter som ska påverka arbetstidskontot. I vårt exempel har vi valt alla som har en markering i Arbetstidskonto på flik 2 Övriga uppgifter under Lönearbete - Lönearter. Enklaste sättet att ta reda på vilka lönearter det gäller är att skriva ut en modifierad löneartslista. Gå in under Utskrifter och spårning – Skapa egna utskrifter – Ny. Välj att utgå från Lön - Löneartslista. Klicka på Urval nere till vänster och sätt där en markering i fältet Påverkar arbetstidskonto. Spara den nya utskriften nere till höger. När utskriften är sparad hittar du den under Utskrifter och Spårning - Utskrifter - Egna utskrifter. Markera utskriften och klicka på Urval, välj Ja i fältet Påverkar arbetstidskonto. De lönearter som är med på utskriften bör du lägga in de nya ackumulatorerna på (lönearter du aldrig använder behöver du inte lägga in ackumulatorerna på). 3: Lägg in ackumulatorn på lönearterna Ackumulatorn lägger du in på lönearterna under Lönearbete - Lönearter på flik 3 Egna inställningar i fältet Ackumulator via det lilla pappret till höger om den första tomma raden. 4: Inställningar för anställda För de anställda detta gäller går du in på fliken 3 Lön under Personal - Anställda. Klicka på pennan till höger om Personvariabler och sen knappen Visa/skapa ny personalvariabel. Lägg upp till exempel P1 Arbetstidskonto uppräkning. Välj Spara och därefter plockar du upp denna personvariabeln på den anställde med pappersarket och anger den procentsatsen som ska gälla för denna anställde i fältet Värde. 5: Skapa lönearter för uppräkning För att uppräkningen ska du göra en ny löneart som räknar upp ackumulatorn. Gå in under Lönearbete - Lönearter och klicka på Ny. Välj typen Lön - Övrigt - Ersättning. Fyll i följande uppgifter: Löneart - Vi föreslår 43002 Benämning förslagsvis Preliminär uppräkning av belopp, arbetstidskonto Enhet väljer du Timmar Sätt en prick i Belopp Ange följande i Beräkningsformel: P1*Atidskonto_lön/100 Bocka för vilka anställningstyper lönearten ska användas för ute till höger Gå in på flik 3. Egna inställningar och ange bokföringskonto du vill att uppräkningen ska hamna på. 6: Skapa löneart för korrigering av beloppet på lönespecifikationen Du behöver också skapa en löneart som korrigerar beloppet på lönespecifikationen så att det inte påverkar utbetalningen. Gå in under Lönearbete - Lönearter och klicka på Ny. Välj typen Lön - Övrigt - Ersättning. Fyll i följande uppgifter: Löneart - Vi föreslår 43003 Benämning förslagsvis Korrigeringsavdrag, arbetstidskonto Enhet väljer du Timmar Sätt en prick i Belopp Bocka för vilka anställningstyper lönearten ska användas för ute till höger Gå in på flik 3. Egna inställningar och ange bokföringskonto 7: Koppla ihop lönearterna Gå in på löneart 43002 och plocka upp löneart 43003 under Kopplade lönearter. Ange -100 i kolumnen Procent. 8: Lägg upp löneart på anställd Under Personal - Anställda fliken 3 Lön plockar du upp löneart 43002 vid Standardlönebesked. Du kan också välja om du vill att lönearterna ska skrivas ut på anställdes lönespecifikation eller inte genom att bocka i/ur bocken i kolumnen Skriv ut. -------------------------------- När du vill få ut underlaget till beräkningen gör du enklast såhär: Gå till Utskrifter och Spårning - Utskrifter. Välj Ackumulatorlista och perioden det gäller och klicka på knappen Urval. I fältet Ackumulator plockar du upp din skapade ackumulator, i vårt exempel Arbetstidskonto lön.
... Visa mer
2017-08-24
09:09
Hej! Jag kollade med mina kollegor på API-supporten och fick svaret: Du kan inte sätta utskriftsval och sätta den som utskriven i samma update. Blir likadant om man försöker byta kundnummer och samtidigt sätta den som utskriven. /Anna
... Visa mer
2017-08-23
14:03
Hej SEAB! Om de anställda jobbar deltid så lägger du in ett arbetsschema och lön som stämmer in för deltiden. Därefter registrerar du semester på de dagarna som de anställda är frånvarande. Enligt semesterlagen tar man bara ut hela semesterdagar i semester. Du kommer förmodligen få olika värden på semesterlönen och semesteravdraget men du kan läsa mer om det här: https://www.vismaspcs.se/visma-support/visma-lon-300/content/online-help/olika-varde-vid-utbetald-se... /Anna
... Visa mer
2017-08-23
12:00
1Gilla
Hej! Jag tror att du hittar informationen om anställning av minderåriga på denna sidan: https://www.av.se/arbetsmiljoarbete-och-inspektioner/arbetsgivarens-ansvar-for-arbetsmiljon/for-arbe... /Anna
... Visa mer
2017-08-23
10:53
Hej! Menar du vidarefakturering som i utlägg så kan du läsa mer om det i denna tråden: https://forum.vismaspcs.se/visma_spcs/topics/7kxfcej360d5b Annars registrerar du inköpet som om det är ett inköp till ditt egna företag och därefter en vanlig faktura till kunden. /Anna
... Visa mer
2017-08-23
08:52
Hej! I tråden Konton vid tjänste- och varuinköp inom och utanför EU har jag skrivit hur du kan bokföra en tullfaktura. Ska du sen fakturera kunden så skapar du en vanlig faktura där du registrerar beloppet som du vill att kunden ska betala. /Anna
... Visa mer
2017-08-22
14:05
Hej Yvonne! När jag skapar fakturor på samma sätt som du med svensk kund men Valuta NOK så kommer det svenska momsbeloppet med på mina fakturor. Jag använder fakturamall Faktura Standard Silver. I mallen så står det inställt att svensk moms ska skrivas ut om valutakoden på fakturan inte är samma som står i Arkiv - Inställningar - Företagsinställningar i fältet Inhemsk valuta. Så om ert företag inte har NOK som inhemsk valuta så kan du testa att använda en av standardmallarna istället. /Anna
... Visa mer
2017-08-22
13:56
Hej! Det finns ingen inställning i Visma Administration för att välja webbläsare som öppnas. Jag hittar heller ingen inställning i datorn för att välja specifik webbläsare för program. Mitt tips är att byta webbläsare till Chrome. /Anna
... Visa mer
2017-08-17
13:11
Hej! Ja det låter som att du har tänkt rätt där. Däremot vågar jag inte svara på att det är så det fungerar. Jag skulle rekommendera dig att kontrollera med en redovisningskonsult som kan det här bättre än mig. /Anna
... Visa mer
2017-08-17
13:11
Hej! Ja det låter som att du har tänkt rätt där. Däremot vågar jag inte svara på att det är så det fungerar. Jag skulle rekommendera dig att kontrollera med en redovisningskonsult som kan det här bättre än mig. /Anna
... Visa mer
2017-08-17
10:55
Okej. Då lägger du registrerar du pengarna in på ditt konto via Kassa- och bankhändelser. Sen matchar du det mot en Övrig insättning och utgår från de konton som du bokfört mot innan. Alltså 2624 D 624,10 2645 K 624,10 4057 K 2504,30 1930 D beloppet du fick + eventuell valutaändring.
... Visa mer
2017-08-17
09:22
Hej! Det låter konstigt och det ska inte behöva göras inställningar. Om filen som exporteras innehåller bokföringsunderlag så ska det fungera om filen är korrekt uppställd. Kan du öppna filen i Anteckningar så kan du kanske se vad som ligger på rad 24? I annat fall rekommenderar jag att du kontaktar mina kollegor på supporten så kan de kika närmare på filen: https://vismaspcs.se/kontakta-oss#support /Anna
... Visa mer
2017-08-17
08:43
Hej! Fick du en kreditfaktura på ditt återköp? Isåfall är det enklast att lägga upp den under Inköp - Leverantörer och använda samma konton som du använde vid inköpet. Därefter registrerar du att du fick in pengarna genom att matcha inbetalningen mot kreditfakturan. /Anna
... Visa mer
2017-08-17
08:25
Hi, Equipments for your firm: If the prize is 22 400SEK or more and usage is 3 years or more this is an inventory that should be booked at for example 1221 with yearly depreciation. Otherwise you can use for example 5410. Facebook advertising: This is normally classed as reverse VAT. Check the invoice you recieved to make sure how this is classed. My suggestion is to copy account 5910 and choose VAT code: 21 - Purchases of services from another EC country. Make sure the VAT is reported at 2614 and 2645. Read more about this in Register purchase invoice with reverse charge VAT » You can find more help about ledger account to choose here in Visma Spcs forum or in Visma Support Panel. You find Visma Support Panel at your top right in Visma eEkonomi. /Anna
... Visa mer
2017-08-14
13:36
Hej! Jag tänker att du registrerar en faktura för det beloppet som du ska betala. Sen kan det vara en bra idé att fästa ihop uppgifterna så att du har dem på samma ställe. Hur du ska bokföra kan du läsa mer om i tråden Konto för betald KFM-avgift.
... Visa mer
2017-08-14
12:35
Hej! Under Bokföring - Utskrifter finns rapporten Resultaträkning. Den kan du skriva ut på specifika perioder. Men som Kenneth säger så är Visma Ekonomiöversikt mycket bättre om du vill få mer specifika rapporter och diagram. /Anna
... Visa mer
2017-08-14
12:28
Hej! Jag skulle nog säga att det är enklare att göra såhär: Dubbelbetalningen gör du så som du har föreslagit mot till exempel konto 1689. Därefter registrerar du leverantörsfakturan med de beloppen som fakturan är på från början så att konto 2440 är på 100:-. Gå in under Inställningar - Företagsinställningar och fliken Bokföringsuppgifter. Markera rutan Använd manuell betalning av fakturor. Sen kan du gå in under Bokföring - Verifikationer. Skapa en ny verifikation där du väljer konto 2440 och pekar ut leverantörsfakturan. Sen lägger du konto 1689 i kredit. /Anna
... Visa mer
2017-08-14
12:09
Hej! Om jag tolkar dig rätt så har du bokfört 104:- två gånger. Lättast är kanske att kreditera resterande 104:- på ursprungsfakturan. Därefter sköter du betalningarna på den fakturan du kallar inkasso-faktura. /Anna
... Visa mer
2017-07-13
09:38
Hej! Jag snubblade över denna tråden och tänkte att du PrimoFamilia kanske vill fylla i formuläret som Lisa länkar till i tråden Undersökning om rapport i eEkonomi Glad sommar! /Anna
... Visa mer