2022-09-19
10:11
Hej!
Idag har vi släppt bankkoppling för löneutbetalningar via SEB och Nordea när du arbetar i Lön tillsammans med Bokföring & Fakturering. 🎉
Det betyder att för er som haft problem med filformatet i SEB nu kan aktivera bankkoppling även för löneutbetalningarna och slippa manuellt krångel!
För övriga banker jobbar vi vidare med att hålla Lön uppdaterat med de format som bankerna kräver och vi informerar här i tråden när det kommer fler nyheter.
/Anna
... Visa mer
2022-09-09
14:49
Mina kollegor på supporten finns tillgängliga ett par timmar till om du vill ringa in 🙂
Annars trevlig helg!
... Visa mer
2022-09-09
13:01
Hej!
Vi har ingen superlösning på det här så jag föreslår att du manuellt lägger in löneart 3336 eller skapar en kopia av den.
Här kan du läsa om hur du kopierar en löneart: Anpassa lönearter
... Visa mer
2022-09-09
09:16
Hej!
För att kunna använda Anställd behöver personerna finnas upplagda i något av våra löneprogram. Det finns iofs inget krav på att betala ut lön via programmen så det skulle rent teoretiskt funka att du registrerar dem i programmet och sen följer deras tidregistreringar utan att betala ut lön.
Ett annat alternativ är om du har möjlighet att be bemanningsbolaget om de anställdas tidrapporter? Måste erkänna att jag inte är helt säker på hur det fungerar 🙂
Kanske finns det någon annan här i forumet som har något bra förslag på hantering.
Mvh
... Visa mer
2022-09-09
09:12
Hej!
I dag finns möjligheten att använda ett terminalläge för en gemensam instämpling via en terminaldator. Då kan man stämpla in och ut direkt utan inloggning.
Läs mer om det här: Terminalläge »
Om du menar en tagg på så sätt som till exempel vissa idrottsanläggningar har så finns inte det i dagsläget.
Lämna gärna förslag via Feedback och förslag längst ner till vänster i Visma Lön Anställd.
... Visa mer
2022-09-09
09:08
Hej! Det finns ingen möjlighet att flytta enstaka anställda via fil utan uppgifterna behöver hanteras enligt hjälpavsnittet som jag antar att du hittat: Checklista för att flytta anställd mellan företag i Visma Lön 600 » Är det på fliken Semester du fastnar? och specifikt vid Semesterdagar? Lättast är att fylla i antalet den anställde har kvar i kolumnen Dagar (huvudsaken är att rätt belopp står i Återstående). För sparade dagar klickar du på Visa sparade dagar. På samma sätt här är det enklast att du fyller i antalet den anställde har kvar i kolumnen Sparade dgr på respektive år. Har semestervillkoret en daglön anger du det i den kolumnen och det är också viktigt att du fyller i sysselsättningsgraden per år. Om du inte får ihop det rekommenderar jag att du kontaktar mina kollegor på supporten: vismaspcs.se/kontakta-oss Mvh
... Visa mer
2022-08-22
08:48
Hej!
Jag skulle vilja göra ett tillägg i den här tråden. Om lönebeskeden skickas vidare till den anställdes Kivra-låda så finns lönebeskeden kvar så länge den anställde vill.
För att skicka vidare lönebeskeden till Kivra behöver du aktivera en integration inne i Visma Lön Anställd/Min Lön. Läs mer här: Kom igång med att skicka lönebesked till Kivra »
... Visa mer
2022-08-16
15:03
1Gilla
Hej @AnnELarsson!
Detta går att lösa genom att välja ett oregelbundet arbetsschema på personen. Då lägger du in timmarna som den anställde arbetar istället för att få förslag på timmar.
Detta betyder också att om den anställde är frånvarande till exempel sjuk eller semester behöver du se till att det ligger en arbetstid som den anställde kan vara frånvarande från 🙂
Du kan läsa mer om oregelbunden arbetstid här: Arbetsschema Oregelbunden arbetstid »
Precis som @CarinaEsp skriver är du varmt välkommen att kontakta mina kollegor på supporten för fler tips om hur du gör bäst! Du hittar kontaktuppgifter här: vismaspcs.se/kontakta-oss
... Visa mer
2022-07-27
13:42
Som administratör i Resor & Utlägg kan du ställa in att momsen ska visas på en egen rad och också att den förs över till Visma Lön 300/600 på egna lönearter.
Välj Inställningar - Utläggshantering, Integrationer. Klicka på Visma Lön TLU-fil och Avancerade inställningar. Under Momshantering väljer du Skicka in momsbeloppet på egen löneart.
Då kommer både utläggsrapporten och lönebeskedet visa momsen på egen rad.
Utläggsrapport med moms specificerad per löneart.
Tänk på! Om du sedan tidigare har ställt in i Visma Lön 300/600 att den ingående momsen ska specificeras behöver du ta bort inställningen i ditt löneprogram. Det gör du under Arkiv - Inställningar- Företagsinställningar, Bokföring. Avmarkera rutan Specificera ingående moms på utlägg.
Inställningen betyder att om du registrerar några utlägg manuellt på en lönespecifikation och vill särredovisas momsen behöver du lägga upp löneart 1235 manuellt på lönebeskedet.
Ett smartare tips är isåfall att ansluta anställda till Resor & Utlägg och välja licenstypen Styckpris. Då betalar du endast för de utlägg som registreras.
... Visa mer
Etiketter:
2022-06-20
15:37
1Gilla
När anställningen upphör ska en slutlön betalas ut till den anställde. Här har vi försökt samla de vanligaste frågorna.
När ska slutlön betalas ut?
Slutlön ska i normala fall göras senast en månad efter anställningens sista dag.
Innan du börjar beräkna slutlönen ska all intjänad lön och frånvaro registreras/betalas ut. Om du inte vill invänta ordinarie lönekörning för att betala ut slutlönen kan du göra en extralön.
Sista lönen - daglön
Om en anställd är månadsavlönad och slutar mitt i löneperioden ska en daglön betalas ut för de arbetade dagarna istället för månadslön.
Normalt sett beräknas daglönen enligt formeln: Månadslön*12/365 men du bör kontrollera vad det står i ert avtal.
För en timavlönad är det precis som vanligt de arbetade timmarna som lönen betalas ut för.
Vad ingår i en slutlön?
I slutlönen ingår framförallt semesterslutlön. Det är all semester som den anställde ännu inte har tagit ut: Sparade semesterdagar från tidigare semesterår, Betalda semesterdagar som den anställde tar ut under aktuellt semesterår och Intjänade dagar som är dagar som den anställde håller på att tjäna in.
I Slutlönen kan det också finnas arbetstidsförkortning eller arbetstidskonto, komp och eventuell annan tidbank.
Reglering av förskottsskuld
Ibland kan slutlönen minskas på grund av en förskottsskuld.
Det kan vara aktuellt om företaget arbetar med förskottssemester och den anställde har tagit ut förskottsdagar.
Förskottsskulden dras då av från slutlönen.
Tänk på! Efter fem år skrivs förskottsskulden normalt sett av och ska alltså inte minska slutlönen.
Skatt på slutlön
Vanligtvis beräknas engångsskatt på slutlön. Det betyder att man drar högre skatt som frångår den vanliga tabellskatten.
Läs mer: Skatt för anställda
Hur du gör en slutlön i Spiris
Sätt ett Anställd tom-datum på den anställde 🙂 och sen är det nästan klart!
Läs mer: Betala ut slutlön när anställd slutar
Bra länkar:
Semesterlagen
Lön i Spiris: Betala ut slutlön när anställd slutar
Egen Lön: Checklista när anställd slutar
Visma Lön 600: Checklista när anställd slutar
Forum: Skatt för anställda
... Visa mer
Etiketter:
2022-06-03
10:32
@PelleB ja då tolkar jag det som att du också jobbar med Bokföring & Fakturering i Spiris. Vi vet att det är problem med lönefilen när man arbetar med kombinationen Bokföring & Fakturering och Lön + SEB men jobbar för att lösa detta snarast. Om jag inte misstar mig så kommer vi snart börja testa av en del funktioner och om du vill kan jag skicka vidare ditt namn till vår utvecklingsavdelning för att vara med i ett tidigare skede.
Vi har inte fått något slutdatum för när det gamla filformatet ska funka hos SEB och har bett om ytterligare tidslinje från dem.
Mvh Anna
... Visa mer
2022-05-30
14:58
Både som anställd och arbetsgivare kan det vara svårt att hålla koll på allt vad gäller arbetstiden.
Mycket regleras i kollektivavtalet och anställningsavtalet men här försöker vi reda ut begreppen.
Arbetstid
Arbetstid är den tid som du som anställd ska jobba. I anställningsavtalet ska det framgå vilken arbetstid du har.
Arbetstiden regleras i arbetstidslagen eller i kollektivavtalet och styr vad som är ordinarie arbetstid, övertid, hur lång dygnsvila som krävs och rätt till raster och pauser.
Kollektivavtalet kan ha andra regler.
Läs mer: Arbetstidslagen
Avtalstid
Avtalstiden är inte samma sak som arbetstid.
Avtalstiden är en faktor som används för beräkning av timtillägg och timavdrag för anställda med fast månadslön. Den används också för att beräkna en fast månadslön för en anställd som byter från timlön till månadslön.
Avtalstiden regleras i kollektivavtalet och för företag utan kollektivavtal är den vanligtvis 175.
Övertid
När du är ordinerad att arbeta över ordinarie arbetstid räknas det som övertid.
Övertid regleras i Arbetstidslagen och i kollektivavtalet och får som max uppgå till 48 timmar på en fyraveckorsperiod eller 50 timmar under en kalendermånad. På ett kalenderår får övertiden vara max 200 timmar. (Extra övertid får tas ut med max 150 timmar utöver de 200 vid specialfall).
Arbetsgivaren är skyldig att föra övertidsjournal där jourtid, övertid och mertid framgår.
Övertid ska inte vara en återkommande händelse.
Mertid
För anställda som arbetar deltid är tiden utöver ordinarie arbetstid mertid. Först när den arbetade tiden överstiger företagets ordinarie arbetstid blir det övertid.
Reglerna för hur mycket mertid en anställd får arbeta är samma regler som för beordrad övertid, dvs 48 timmar på en fyraveckorsperiod eller 50 timmar under en kalendermånad. På ett kalenderår får mertiden vara max 200 timmar.
Ersättning för övertid/mertid (komp)
Ersättningen för din övertid är inte lagstadgad utan det behöver finnas med i avtal och kollektivavtal. Övertidsersättningen betalas ut antingen i tid (komptid) eller pengar (övertidsersättning eller komp) och beräknas vanligtvis beroende på klockslag och veckodag och kan då kallas enkel övertid eller kvalificerad övertid.
Övertidsersättning ska inte blandas ihop med OB-ersättning som betalas ut för schemalagd arbetstid på obekväma tider.
Komp är förkortning för kompensation som alltså ska kompensera för den tid du arbetat övertid.
Komptid kan sparas i en kompbank och företaget bör ha tydliga regler för hur många timmar som får sparas i kompbanken.
Flex
En del avtal hanterar också något som heter flex, eller flexibel arbetstid.
Det betyder att du kan skjuta på dina tider. Till exempel börja arbeta lite tidigare och gå hem lite tidigare.
Flex innehåller för det mesta inga pengar och du bör kontrollera vad som händer om du slutar din anställning.
Företaget bör också ha tydliga regler för hur många timmar som får sparas i flexkontot.
OB-ersättning
OB står för obekväm arbetstid eller förskjuten arbetstid och infaller när en anställd är schemalagd att arbeta på till exempel en kväll, natt eller helg.
OB-ersättning regleras i kollektivavtal eller anställningsavtalet och gäller tid som du som anställd är schemalagd på, alltså inte övertid.
Helglön/helgdagsersättning
Som timavlönad får du lön för faktiskt arbetade timmar (till skillnad från månadsvlönad som får fast lön på ett snitt av timmar oavsett hur veckodagar och helgdagar är fördelade över månaden).
Om en arbetsfri helgdag (till exempel nationaldagen, Annandag påsk eller Kristi himmelfärdsdag) inträffar på en dag då du normalt sett skulle arbetat kan du inom vissa avtal få ersättning för den förlorade timlönen. En så kallad helglön.
Hur du lägger in arbetstid, övertid & OB
Lön
Du lägger upp de anställdas schema som innehåller information om den anställdes arbetstid. Det är också väldigt viktigt att avtalet för den anställde stämmer. Avtalet berättar vad som gäller för både tid och ersättning för övertid, mertid och OB.
På avtalet ställer du också in om det finns ett maxtak för komp.
Om den anställde registrerar sina tider själv väljer hon om till exempel arbetad övertid ska betalas ut i pengar eller som tid i kompbanken om avtalet tillåter det
(för mertid betalas ersättningen alltid ut i pengar).
På samma sätt kan den anställda registrera uttag för till exempel flex- och kompledighet.
Annars styr du som administratör det i Kalendern.
Tänk på: Ob-ersättning betalas ut om avtalet säger att den anställdes schema sträcker sig över obekväm arbetstid och alltså inte vid övertid.
För att betala ut helglön använder du löneart 1110 Helglön direkt på den anställdes lönebesked.
I lönefunktionen föreslås avtalstid 175 men den kan du ändra under Inställningar - Löneinställningar, Löner och utbetalningar.
Egen Lön
Använd lönearterna Timlön, Övertidsersättning, OB-tillägg eller Tillägg före skatt, tabellskatt för att betala ut ersättningarna till de anställda.
Bra länkar:
Arbetsmiljöverket: Arbetstidslagen
Hjälpavsnitt: Typer av tidsregistreringar
... Visa mer
Etiketter:
2022-05-30
08:46
Hej @PelleB !
Vi jobbar med att lösa bankfilsformatet som gäller för SEB.
Formuleringen att "Lön stödjer det nya ISO-formatet" syftar till att när banken kräver att du ska gå över till det nya formatet så kommer ditt löneprogram fungera 🙂
Många banker har ett datum då de erbjuder det nya formatet och sen ett annat då det gamla inte fungerar längre.
Jag ska se om jag kan förtydliga det på något sätt.
Mvh Anna
... Visa mer
2022-05-23
17:26
2 Gillar
Månaden efter du har betalat ut lön behöver du redovisa skatter och arbetsgivaravgifter till Skatteverket. Det görs i en arbetsgivardeklaration som innehåller både summering för företaget och varje anställd på individnivå.
Arbetsgivardeklarationen redovisas normalt sett den 12:e varje månad förutom i januari och augusti då inlämning ska göras senast den 17:e. Du hittar datum för arbetsgivardeklarationen och moms här: Momsdeklaration - datum för moms och andra skatter
Vi rekommenderar att du väntar tills efter månadsskiftet med att redovisa uppgifterna. Dels för att du verkligen får med månadens alla utbetalningar, men också för att det är lite stökigt att rätta en felaktig arbetsgivardeklaration.
Du kan läsa mer om rättelser här:
Skatteverket.se: Rätta en arbetsgivardeklaration
Lön i Spiris: Rättelser av arbetsgivardeklaration hos Skatteverket
Visma Lön 600: Rättelser av arbetsgivardeklaration hos Skatteverket
Arbetsgivaravgifter
Arbetsgivaravgifter kallas också sociala avgifter. Full arbetsgivaravgift för 2025 är 31,42% men beroende på bland annat födelseår kan den vara lägre.
I arbetsgivaravgiften ingår
Föräldrarförsäkringsavgift
Ålderspensionsavgift
Sjukförsäkringsavgift
Arbetsmarknadsavgift
Efterlevandepensionsavgift
Arbetsskadeavgift
Allmän löneavgift
Läs mer Skatteverket.se: Arbetsgivaravgifter
Spiris.se: Arbetsgivaravgifter
Verksamt.se: Arbetsgivaravgifter
Arbetsgivaravgifter för födda 1938-1957
För anställda som har fyllt 66 år vid årets ingång betalar du arbetsgivaravgifter på 10,21% (ålderspensionsavgift).
Arbetsgivaravgifter för födda 1937 eller tidigare
För anställda som är födda 1937 eller tidigare betalar du inte några arbetsgivaravgifter alls.
Sänkt arbetsgivaravgift för första anställda
När företaget ska anställa sin första anställda kan du använda dig av Växa-stöd. Det gäller för de två första anställda i mindre bolag och betyder att företaget endast betalar 10,21% i arbetsgivaravgift under det första året för ersättningar upp till 25 000 kronor per månad. Ersättningen gäller inte för lön till delägare, företagsledare eller en närstående.
Skatteverket.se: Växa-stöd, särskild beräkning av arbetsgivaravgifterna
Lön i Spiris: Växa-stöd för första anställda
Visma Lön 600: Växa-stöd för första anställda
Forskning och utveckling
Om du har anställda som arbetar med forskning och utveckling har du möjlighet att få sänkta arbetsgivaravgifter för dem.
Skatteverket.se: Forskningsavdrag i arbetsgivardeklarationen
Arbetar i stödområde
Om företaget finns i vissa stödområden kan företaget få ett regionalt stöd.
Skatteverket: Särskilda avdrag inom ett stödområde (regionalt stöd)
Hur du arbetar i Spiris
Arbetsgivaravgifterna styrs till största del av personnumret som du anger på respektive anställd.
På fliken Skatt kan du också ställa in om den anställda ska ha sänkta arbetsgivaravgifter på grund av att det är en fösta anställd, arbete i stödområde eller jobbar med forskning och utveckling.
Du skapar arbetsgivardeklarationen under Arbetsgivardeklaration.
När du skickat upp arbetsgivardeklarationen på företagets yta på Skatteverket.se kan du eller annan behörig signera och godkänna deklarationen.
Bra länkar:
Forum: Arbetsgivardeklaration (AGI)
Hjälpavsnitt: Arbetsgivardeklaration
Hjälpavsnitt: Arbetsgivardeklaration i Visma Lön 300/600
Forum: Bokföra lön till anställd - så gör du
... Visa mer
Etiketter:
2022-05-16
16:22
2 Gillar
För att underlätta ditt lönearbete finns det ett gäng smarta kopplingar till Skatteverket i Visma Lön 300/600. Kopplingarna sköts via API (Application Programming Interface) som gör det möjligt för löneprogrammet att prata med Skatteverket.
AGI - Arbetsgivardeklaration på individnivå
När månaden är slut och du ska redovisa AGI till Skatteverket rekommenderar jag att du använder den smarta kopplingen som gör att arbetsgivaradeklarationen laddas upp från Visma Lön 300/600 direkt till företagets yta på Skatteverket.se där du eller annan behörig kan godkänna uppgifterna och skicka in deklarationen.
Hjälpavsnitt: Arbetsgivardeklaration
Se film: Skapa arbetsgivardeklaration
FOS - Fråga om Skatteavdrag
Inför nytt år eller när du anställer ny personal är det skönt att slippa be om skattsedel för den anställde och uppdatera manuellt.
Använd istället funktionen för att skicka FOS-förfrågan direkt till Skatteverket. Funktionen hittar du dels på respektive anställd på fliken Skatt och arbetsgivaravgifter men också under Personal - Fråga om skatteavdrag.
Uppgifterna kontrollera och uppdateras direkt i Visma Lön. Förfrågan kan göras hur många gånger som helst.
Hjälpavsnitt: Fråga om skatteavdrag (FOS-förfrågan)
Bilförmån
Från version 2022.2 kan du uppdatera värdet för bilförmån för den anställde direkt via APIet till Skatteverket.
Uppgiften hämtas per anställd och du behöver inte längre hämta nybilspriser och jämföra med uppgifterna som du kan få fram direkt på Skatteverket.se.
Hjälpavsnitt: Beräkna bilförmån
Och du! Visste du att Visma Lön 300/600 är de första programmen i Sverige som använder den här kopplingen?.. 😊
Förutsättningar för att använda API
För att använda API direkt från Visma Lön 300/600 till Skatteverket behöver du verifieras via Visma Spcs certifikat. För de företag du har som har ett kundnummer hos Spiris används dina inloggningsuppgifter som du har angett under Arkiv - Användare - Inloggning på vismaspcs.se.
Om du hanterar flera företag i ditt löneprogram kan du lägga in organisationsnumret på det företag som finns registrerat hos Spiris under Arkiv - Inställningar - Företagsinställningar, Integrationer.
Hjälpavsnitt: Förutsättningar för att använda tjänster som har integration med Skatteverket
Driftmeddelande Skatteverkets API
... Visa mer
Etiketter:
2022-05-06
11:16
1Gilla
För anställda som får semesterpeng enligt Månadslön + semestertillägg kan företaget välja att betala ut semestertillägget i klump en gång om året eller tillsammans med själva uttaget av semestern.
Lön i Spiris
Inställningen görs under Inställningar - Löneinställningar, fliken Semester på Semestervillkor 20.
Om ni betalar ut semestertillägget vid ett tillfälle behöver du ta bort markeringen för Semestertillägget betalas ut vid uttagstillfället.
När du sen ska betala ut semestertillägget i klump till exempel inför sommaren väljer du snabbvalet Semester och klickar på knappen Semesterersättning. Detta kan du göra både i Kalendern och direkt på lönebeskedet.
Då får du välja vilken typ av ersättning som ska betalas ut.
Markera Utbetalning av semestertillägg och Spara.
Då betalas semestertillägget för alla Betalda semesterdagar ut på lönekörningen.
Tillägget utbetalt i ingångsvärden
Om du har börjat med Lön under semesteråret behöver du ange om semestertillägget redan är utbetalt när du börjar med programmet.
Det gör du på de anställda på fliken Ingångsvärden och fyller i fältet Semestertillägg utbetalt.
... Visa mer
Etiketter:
2022-04-29
09:01
1Gilla
Hej!
Detta är ju absolut något som framöver bör stå i anställningsavtalet och kanske er interna personalhandbok så att ni vet hur det ska hanteras.
Det finns något som heter Obetald semester, då får inte den anställde några extra pengar när hon är ledig utan endast ett avdrag på grund av frånvaron.
Enligt semesterlagen (då man inte tjänar in dagar första året) brukar man lägga dagarna som obetalda eftersom den anställde har rätt att vara ledig.
Det finns inget tvång på att ta ut obetald semester och de kan inte sparas till kommande semesterår. De betalda semesterdagarna tas alltid ut först.
Kanske skulle det vara något för er?
Annars som sagt lägga dem som betalda så att den anställde istället får 20 betalda semesterdagar.
... Visa mer
2022-04-26
15:03
Hej!
Jag tänker mig att du bokför den faktiska kostnaden som bokförs när du skapar lönebeskedet precis som vanligt.
När du sen gör själva utbetalningen och det uppstår en kursdifferens så borde det bokföras på samma sätt som vid övriga kursvinster/kursförluster (till exempel 3960 eller 7960).
Eftersom lönen är densamma borde det absolut inte behöva justeras i arbetsgivardeklarationen. Men du får gärna dubbelkolla detta med Skatteverket.
Fler får gärna kommentera här om ni har annan input!
... Visa mer
2022-04-25
12:47
1Gilla
Som arbetsgivare behöver du redovisa preliminärskatt och arbetsgivaravgifter för anställda som du betalar ut lön för. Här tänkte vi förklara de vanligaste frågeställningarna när det kommer till skatter och skattetabeller och hur du hanterar det i Spiris.
Bra att känna till är att den anställdes skatt inte är någon kostnad för företaget utan endast en hantering av den anställdes skatteinbetalning.
Skatt och lön redovisas tillsammans med arbetsgivaravgifterna i en arbetsgivardeklaration. Läs mer om det här: Arbetsgivaravgifter och arbetsgivardeklaration (AGI)
Preliminärskatt
Skatten som arbetsgivaren drar från den anställde är preliminär. I samband med den anställdes deklaration beräknas vad som skulle ha betalats och jämförs med vad som betalats in av arbetsgivare och den anställde själv.
Skatten beräknas dels på inkomst av tjänst, inkomst av kapital och om den anställde driver en firma vid sidan av. Mellanskillnaden blir sen antingen restskatt eller skatteåterbäring.
Arbetsgivaren redovisar skatten för den anställdes lön i arbetsgivardeklarationen.
Tabellskatt
Det vanligaste är att anställda beskattas enligt en skattetabell. Till exempel skattetabell 33.
Vilken skattetabell som ska användas styrs av var den anställde är bosatt.
Alla skattetabeller finns på Skatteverket.se och är uppsatta enligt beloppsintervall där en viss skattegrundande lön motsvarar ett fast skattebelopp.
Tabell 33 betyder alltså inte 33% skatt.
Beloppsintervall i skattetabell 33
Skattetabellen är som du ser också indelad i kolumner. Löner beskattas normalt sett enligt kolumn 1 eller 3 (för anställda över 66 år).
Tabellen sträcker sig upp till ca 80 000. Löner över det beloppet beskattas normalt sett enligt procentsats. Även där är skattetabellen uppdelad i belopp.
Skattetabell för de anställda i ditt löneprogram
Under Anställd på fliken Skatt klickar du på Fråga om skatteavdrag (FOS) för att automatiskt hämta uppgifter om den anställdes skattetabell och eventuell jämkning. Kolumn hämtas automatiskt beroende på den anställdes personnummer.
Ingen skatt för anställda som tjänar under 24 873 kronor år 2025
Anställda som tjänar lägre belopp behöver inte betalat någon skatt. För år 2025 är beloppsgränsen 24 873.
En anställd som vet med sig att de kommer tjäna under 24 873 under 2025 kan fylla i en blankett och lämna till sin arbetsgivare.
Blanketten hittar du här: Intyg för utbetalning av lön utan skatteavdrag
Inställningar skolungdom i ditt löneprogram
Under Anställda på fliken Skatt anger du Skolungdom och studerande i fältet Nedre gräns. Då drar programmet ingen skatt förrän den ackumulerade lönen kommer upp till beloppet (24 873 för 2025). Därefter kommer 30% skatt att dras från första kronan.
30% skatteavdrag
Om du inte är huvudarbetsgivare görs inte skatteavdraget enligt tabellskatt utan det görs då normalt sett på 30%. Samma sak gäller om den anställde arbetar tillfälligt utan regelbunden inkomst.
Inställning för 30% avdrag i ditt löneprogram
Under Anställda på fliken Skatt anger du Procentuell skatt, 30% i fältet Beräkningsmetod. Om du har ställt in Procentuell skatt 30% så gäller det för all lön, även engångsskattegrundande belopp.
Engångsskatt
Ersättningar som betalas ut oregelbundet brukar beskattas med engångsskattebelopp. Engångsskatten är procentuell och följer en fast tabell beroende på den anställdes årslön.
Här hittar du engångsskattetabellen: Skatteverket Engångsbelopp
Det kan gälla till exempel ersättningar så som retroaktiv lön, semesterersättning, slutlön och provision.
Inställning för Engångsskatt i ditt löneprogram
Under Anställda på fliken Skatt anger du om engångsskatten ska vara Beräknad eller Egen inställning.
Extra skatt
En anställd kan alltid välja att betala mer skatt på sin inkomst. Det hanterar du i ditt program efter överenskommelse med den anställde.
Lön/ Egen Lön i Spiris
Under Anställda på fliken Skatt anger du det belopp som den anställde vill dra extra på varje lönebesked i fältet Extra skatt.
Visma Lön 300/600
Under Personal - Anställda på fliken Lön lägger du upp löneart 2201 - Extra skatt i Standardlönebeskedet med det belopp som den anställde vill dra extra på varje lönebesked.
Jämkning
Om den anställde har fått ett jämkningsbeslut av Skatteverket så kan du som arbetsgivare dra mindre skatt.
Inställning för jämkning i ditt löneprogram
Under Anställda på fliken Skatt anger du Jämkning, skatt i % i fältet Beräkningsmetod och procentsatsen i fältet Skatteavdrag görs med.
Varför stämmer inte den anställdes skatt?
Den vanligaste missuppfattningen är att man tänker att skattetabell 34 ska dra 34% skatt. Så är alltså inte fallet. Läs mer under rubriken Tabellskatt.
Vi tar hänsyn till åldern på den anställde och om de är skyldiga att betala en public service-avgift eller inte. Avgiften är inbakad i skatten sedan 2019: Läs mer på skatteverket.se Public service-avgift
Skattetabellerna börjar inte dra skatt från första kronan. Så är ersättningen väldigt låg dras det inte någon skatt med automatik. Skattetabell från 0 kronor.
Bra länkar
Skatteverket.se: Skatteavdrag
Skatteverket.se: A-skattsedel och Skattetabeller
Verksamt.se: Skatteavdrag vid utbetalning av lön
Spiris forum: Bokföra lön till anställd - så gör du
... Visa mer
Etiketter:
2022-04-22
10:05
Hej!
Om jag vore du skulle jag dubbelkolla med kollektivavtalet om årets (2022-04-01-2023-03-31) semestervärden ska räknas enligt IF Metall eller om det fortfarande ska beräknas på fg semesteravtal?
För att semestervärdena ska beräknas på det nya kollektivavtalet behöver du byta semestervillkor innan du gör semesterårsavslutet. (annars kan du göra det i efterhand men då behöver du beräkna manuellt).
I övrigt kan det vara bra att ha koll på att de anställda får rätt semesterdaglön och antalet semesterdagar mm.
Du kan läsa mer här:
Byt semestervillkor »
Beräkning av semestervillkor »
Gränsvärden för semesterdaglön för anställda anslutna till Teknikavtalet IF Metall »
... Visa mer