2025-05-13
08:23
Hej @Agronom Andersson
Vi har jättesvårt att avgöra denna typen av frågor via forumet utan mitt tips är att du slår en signal till supporten.
Välkommen att kontakta supporten
... Visa mer
2025-05-13
08:20
Hej @jassirevo
Välkommen som ny forummedlem.
Du löser det genom att använda snabbvalet Semester, ersättning, antingen på den anställdas lönespecifikation eller i kalendariet om du arbetar där. När du använder snabbvalet töms det ackumulerade rörliga värdet för den anställda, och programmet sköter detta automatiskt åt dig. Kontrollera först under Arkiv - Inställningar - Företagsinställningar - Semester och klicka på villkor 20 eller 21. Där ser du till att det inte finns någon markering för Semestertillägget betalas ut vid uttagstillfället.
Lycka till och ha en fin dag!
... Visa mer
2025-05-13
08:09
Hej @Lars Radler
Inställningarna är både specifika för varje användare och företag, vilket innebär att standardinställningarna inte kan ändras generellt för alla användare. När en användare skapas i ett nytt företag används alltid standardinställningarna och därefter måste varje användare själv justera sina kolumninställningar i det specifika företaget.
Vill du att vi kikar på det tillsammans så ring oss så förklarar vi mer.
... Visa mer
2025-05-12
13:21
Hej @Anette Ljung
Tack för att du hörde av dig.
Jag har precis fått svar från teamet att det tyvärr inte går att spara en faktura som utkast när den skapas från en order. Vi ska se till att vår hjälpdokumentation uppdateras och blir tydligare på den punkten.
Stort tack för att du tog dig tid att informera oss! ⭐
... Visa mer
2025-05-12
13:15
Hej @PeterT
Välkommen som ny forummedlem och tack för din fråga!
Jag förstår att hanteringen av momskonton kan kännas krånglig, särskilt för föreningar som inte är momspliktiga.
Som min kollega Theo nämnde i tråden, finns det ingen direkt funktion för att helt inaktivera momskonton i programmet. Vid inläsning av underlag, till exempel via e-faktura, tolkas momsen av systemet men du kan självklart ta bort den manuellt.
För leverantörsfakturor som du får via mejl, kan du utnyttja funktionen "drag-and-drop" eller ladda upp filen under Inköp - Bildunderlag. Här tolkar programmet inte momsen, vilket kan spara tid och minska extra arbete. Mer info finns i hjälpens avsnitt Läs in bildunderlag
Hoppas detta underlättar för dig och annars är du alltid välkommen att ringa oss så kan vi prata om arbetssätt och vad som passar dig bäst. Du når supporten här.
... Visa mer
2025-05-12
09:57
1Gilla
Hej @JennyJönsson
För att ruta 276 ska komma med som en individuell uppgift i arbetsgivardeklarationen i programmet, behöver du se till att ruta 091, som anger "Utsänd under tid", är aktiverad för den anställda. Detta gör du under fliken "4 Skatt och arbetsgivaravgift". Det är viktigt att skatten är inställd på "ingen skatt".
När dessa inställningar är korrekta kommer ruta 276 automatiskt att genereras för den anställda i arbetsgivardeklarationen. Observera att detta inte har något med kostförmån att göra. Programmet har stöd för detta, men det kräver att skatteinställningarna är korrekt konfigurerade.
Tack @CarinaEsp för att du taggade mig 🌟
... Visa mer
2025-05-12
09:48
Hej @Flödesanalys
Vad roligt att du är intresserad av att koppla ihop Länsförsäkringar med ditt bokföringsprogram. För att göra det enkelt - eftersom du redan använder Länsförsäkringar, kan du enkelt ladda ner ditt kontoutdrag från Länsförsäkringar Bank och sedan ladda upp det till ditt bokföringsprogram. Därifrån sköts automatiskt avstämning av alla dina kvitton, kundfakturor, överföringar och betalningar till leverantörer. Du behöver bara ge ditt godkännande och allt är på plats!
För närvarande har vi tyvärr inte en direkt "bankkoppling" med Länsförsäkringar, men systemet hjälper ändå till att automatisera det mesta med de kontoutdrag du laddar upp.
Mer information hittar du här.
... Visa mer
2025-05-12
09:23
Hej @Lars Radler
Du kan ändra listor i programmet genom att lägga till, ta bort och ordna om kolumner samt justera deras storlek. Det gäller för alla listor, inklusive hämtalistor, som visas exempelvis när du väljer en leverantör för en faktura. Du kan bara välja bland programmets befintliga kolumner. Ändringar sparas för varje företag.
Mer info finns i hjälpavsnittet Kolumninställningar
Hoppas det hjälper!
... Visa mer
2025-05-08
12:41
Hej @ Jennie76
Export av kontoplan kan endast exporteras årsvis, så om du vill ha samma kontoplan på varje år behöver du exportera ut en per räkenskapsår. Kommande periodiseringar kommer inte med i en SIE-export, utan det är endast de verifikationer som nu ligger bokförda som kommer med i export av SIE.
Gällande frågan om export av SIE-filer för kundfakturor, så tar denna export endast med verifikationer för kundfakturor. Vill du istället exportera all bokföring och inte bara verifikationer för kundfakturor ska du istället välja "SIE - import och export av bokföringsdata". Tänker att du först väljer SIE-export av bokföringsdata mellan 2025-01-01 - 2025-03-31 och därefter 2025-04-01-sista verifikatet.
Det allra bästa är om du tar kontakt med supporten igen och så det inte blir några missförstånd. Känner du dig eller har frågor kring omstarten och vilka datum du ska välja vid export/import finns även möjlighet för dig att boka tid med någon av våra specialister som kan hjälpa dig utöver vår ordinarie support.
... Visa mer
2025-05-08
10:24
Hej @Tony Lindgren
När du bokför ett kvitto väljer du företagskonto och då måste 1930 vara med i själva konteringen. Vill du inte det får du högst upp välja dokument enligt bilden nedan och sen välja upp det bokföringsförslag som du vill använda. Funkar det om du bokför på det sättet? Annars slår du en signal till supporten så tittar vi på det tillsammans.
... Visa mer
2025-05-08
10:06
Hej @OscJor
Om du menar att det är uppdateringar som gjorts nyligen och som inte fungerar hos dig är min rekommendation att du ringer supporten så kollar vi på det tillsammans.
Välkommen att kontakta supporten
... Visa mer
2025-05-08
10:00
Hej @Marie Carlsson
Välkommen som ny forummedlem.
Detta inte är något som vi arbetar på att införa just nu men du är självklart välkommen att lämna ett önskemål direkt till våra utvecklare via Förbättringsförslag som du hittar på förstasidan av ditt program. Funktionaliteten finns, precis som du redan vet, idag via utskriftsvalen Brev, e-faktura, E-post (via IX) och Kivra.
Ha en fin dag!
... Visa mer
2025-05-08
09:38
Hej @Helena S @Annette
Om det är inställningen minuter/vecka så kan man ha olika inställningar genom att använda sig av t ex Dagtidsarbete för arbetare och Tvåskiftsarbete för Tjänstemän. För närvarande har vi inte någon annan lösning. Jag skickar med forumtråden Olika avsättning av arbetstidsförkortning för arbetare och tjänstemän vi har angående samma fråga och som vi kommer att uppdatera om när och om det sker en förändring.
... Visa mer
2025-05-08
09:26
Hej @webtomten
Det låter som om du tänker helt rätt. Den lön som utbetalas i maj ska redovisas i början av juni, oavsett vilken period som anges på lönebeskedet. I vanliga fall rekommenderar vi att informera den anställda om det står fel period, men eftersom det här gäller din egen lön kan du känna dig trygg så länge beloppet är korrekt. Angående likviditetsprognosen känns det som den visar arbetsgivaravgiften och skatten för lön som betalades ut i april. Så dessa betalningar ska göras i maj, vilket är varför de dyker upp där.
Hoppas det här klargör situationen! Om du har fler frågor är du välkommen att höra av dig vår kunniga support så hjälper vi dig gärna.
... Visa mer
2025-05-08
08:25
Hej @LNkonsult
Tack för din fråga.
I programmet går det bara att lägga till ingående balans för det första räkenskapsåret. När ditt första räkenskapsår är avslutat och det är dags att skapa ytterligare ett år, förs de utgående balanserna för det första året automatiskt över till nästa räkenskapsår som ingående balanser. Om du upplever att utgående balans 2023 inte blir ingående balans 2024 vill vi gärna kika på hur det ser ut i ditt program.
Välkommen att kontakta supporten
... Visa mer
2025-05-08
08:16
Hej @Ellge_
Håller med @LW -60 om att en omstart kan göra stor skillnad men prova även alltid att rensa cache eller att du loggar in i en annan webbläsare. Genom att tömma webbläsarens cacheminne tvingar du webbläsaren att hämta den senaste versionen av de webbsidor du besöker. Det är de generella lösningarna som hjälper i de allra flesta fall. Testa även gärna att fråga AI-assistenten som kan hjälpa med diverse olika frågor.
... Visa mer
2025-05-07
09:21
Hoppas det löser sig och annars återkommer du till vår support så får vi reda ut vad det är som inte lirar.
Ha det fint! 🌻
... Visa mer
2025-05-07
08:27
Hej @Sofia F-L
När du aktiverar e-faktura under företagsinställningar så ska andra företag känna av att du kan ta emot e-faktura men dock är det viktigt att du är tydlig mot leverantören att du vill ha e-faktura till ditt affärssystem och inte till banken.
Jag har svårt att svara på om du har gjort fel eller om det kanske kommer bli rätt framöver. Delar hjälpavsnittet Ta emot e-fakturor så kan du kontrollera så du följt alla stegen samt Beställ e-faktura från din leverantör. Här finns inte Entercard upplagda men längst ner kan du "tipsa oss" om vad du saknar.
Lycka till och kontakta gärna supporten om du fortsatt inte får det att funka så får vi felsöka.
... Visa mer
2025-05-07
08:12
Hej @hansfp
Jag testade och kan få med 95 tecken på er referens på en kundfaktura. Har du behov av fler tecken än så får du gärna lämna ett förbättringsförslag via Feedback och funktioner långt ner till vänster när du är inloggad.
Ha en fin dag!
... Visa mer
2025-05-06
14:07
Hej @Assson
När du väljer alternativet Åtgärder - Ångra faktura, skapas automatiskt en ny faktura som kvittas mot den ursprungliga leverantörsfakturan. Den nya fakturan får samma fakturadatum som originalfakturan. Vid denna åtgärd återgår fakturan inte till utkastläget eftersom den nu är behandlad genom kvittning. Om du vill att vi tittar på hur det ser ut i ditt program är du välkommen att ringa supporten så hjälper vi dig gärna.
... Visa mer
2025-05-06
14:06
1Gilla
Hej @John007
Tack för din fråga.
Precis som du är inne på så är inte detta något som fungerar i programmet idag. Du är självklart välkommen att registrera ett förbättringsförslag direkt till våra utvecklare via Feedback och förslag.
Ha det fint!
... Visa mer
2025-05-06
13:54
Hej @hansfp När det gäller förbättringsförslag ber vi dig att registrera dina önskemål via Feedback och Förslag långt ner till vänster inne i programmet. Detta gör att ditt förbättringsförslag når våra utvecklare direkt, så att de kan överväga möjligheten att implementera det i framtida uppdateringar.
Ha en fin dag och tack för ditt önskemål!
... Visa mer
2025-05-06
13:21
Hej @Anderss
Om du får en varning men händelsen på banken är daterad den 23:e, kan du helt enkelt bortse från den. Det är ändå rekommenderat att matcha händelsen för att få den att försvinna från listan över lönebesked. På så sätt blir det lättare för dig att hålla listan prydlig.
Ha en fin eftermiddag!
... Visa mer
2025-05-06
13:05
Jodå det ska du ha men den behövs lite handpåläggning för att du ska kunna aktivera den. Ring oss så fixar vi!
... Visa mer
2025-05-06
12:51
Hej @Mikael123
Prova att du går in på vismaonline.com och välj Mina tjänster - Användare och tjänster - Klicka in på användaren - bocka i Visma Scanner så ska det fungera. Annars ringer du supporten så hjälper vi dig gärna.
... Visa mer
2025-05-06
11:27
Hej @ Jennie76
Tolkar det som om din fråga handlar om hur verifikationsnumreringen blir när de tidigare verifikationerna importeras till det nya räkenskapsåret. Efter att du har gjort en omstart och skapat det förlänga räkenskapsåret så gör du SIE-importen. Läs in de äldsta SIE-filerna först och fortsätt sedan med de andra. Programmet kommer att omnumrera dina verifikat så istället för A1 - A140 + A1 - A7 kommer de att heta A1 - A147.
Vill du att vi kikar på det tillsammans så ring oss så hjälper vi dig gärna.
... Visa mer
2025-05-06
10:58
Hej @AccountantfromHell_singland Tack för din fråga.
Visma Administration 2000 har ingen funktion för att importera XML-filer eller konvertera dem till SIE4-format enligt den information som finns tillgänglig. Programmet kan däremot läsa in återrapporteringsfiler i XML-format, specifikt Camt.054, men det är inte samma sak som att konvertera till SIE4. För att importera verifikationer behöver filen vara i SIE-format.
... Visa mer
2025-05-06
10:50
Hej @IsakSoder
Nu har vi fått svar från våra specialister och precis som du skriver så kan kommentarerna inte hämtas från rapportcentralen idag, oavsett bolagsform. Vi har tagit detta vidare som ett önskemål till våra utvecklare.
Alternativet tills vidare för att kunna skriva ut kommentarerna är att gå till kommentarsfliken, där du kan välja att visa alla kommentarer och därefter skriva ut dem från den vyn. Ha en fin dag!
... Visa mer
2025-05-05
10:40
Hej @IsakSoder
Vill bara säga att vi har sett ditt inlägg och upplever samma sak. Väntar på ett internt svar och återkommer så snart jag får mer info.
... Visa mer
2025-05-05
10:14
Hej @Mikael123
Det ser ut som om du inte har aktiverat Visma Scanner på ett av dina bolag. För att ge tillgång till de som vill använda appen loggar du in som administratör på vismaspcs.se, klickar på företagsnamnet uppe i högra hörnet och väljer Användare. Mer information finns i hjälpavsnittet Visma Scanner.
Får du inte det att fungera behöver du ringa supporten så hjälper vi dig!
... Visa mer
2025-05-05
09:56
Hej @Ellge_
Ser att du inte har fått någon respons på din fråga. Här i forumet har vi ingen information om detta alls så om någon annan användare har möjlighet att dela med sig till Ellge_ så vore det mycket uppskattat.
/Tinna
... Visa mer
2025-05-02
14:14
Grymt jobbat @Y Jönköping och tack för återkopplingen.
/Tinna
... Visa mer
2025-05-02
13:51
Hej @Y Jönköping
Jag tror att du ska hitta svaren i Registrera en kundförlust och Bokföra kundförlust Observera att du inte kan bokföra en befarad eller konstaterad kundförlust löpande under året om du använder dig av kontantmetoden som bokföringsmetod. När du använder kontantmetoden bokas din kundfordran upp i slutet av året och därefter har du möjlighet att registrera en kundförlust så som beskrivs här. Hoppas detta hjälper dig!
... Visa mer
2025-05-02
11:34
1Gilla
Hej igen @pauladehollanda
Förstår verkligen att det hade underlättat att få en tydlig överblick över betalningar gjorda med Swish direkt i bankkopplingen när man tittar på sitt kontoutdrag. Eftersom olika banker skickar olika mängder information, anpassar vi vilka detaljer som visas baserat på vad som skickas till oss.
Trots att det kan innebära lite extra arbete, är vi glada att Lenas lösning fungerar bra för dig. Detta har lyfts till vårt utvecklingsteam för att undersöka möjligheten att inkludera denna funktion i framtiden.
Trevlig helg!
... Visa mer
2025-05-02
10:03
Hej @LW -60
Tack för dina synpunkter och funderingar kring processen. Vi förstår ditt behov av att hantera bokföringskonteringar på ett sätt som passar dina rutiner och vi tar med oss ditt önskemål om ett alternativt flöde. Jag har delat ditt inlägg med våra produktspecialister för att säkerställa att dina tankar når rätt personer.
Som det ser ut nu, krediteras bokföringsunderlaget för lönekörningen och debiteras vid arbetsgivardeklarationen där kontot 1630 krediteras. Detta sker automatiskt och är tyvärr inte något som kan stängas av i nuläget, men vi tar absolut med oss idén som ett framtida förbättringsförslag.
Omföringen sker vid det datum du själv väljer vid skapandet av arbetsgivardeklarationen, oftast den 12:e i månaden. Detta speglar den dag pengarna dras från Skattekontot, och det är ingen bokföringsmässig omföring i bakgrunden som du frågar om.
Flödet inkluderar bokföringsunderlaget för lönekörningen, bokföringen för arbetsgivardeklarationen som också ger information om vad som ska betalas in, och överföringen från 19xx till Skattekontot. Matchningen med arbetsgivardeklarationen på Skattekontot resulterar i att ingen ny verifikation skapas.
Vi förstår att dessa automatiseringar kan upplevas som komplicerade för de som har etablerade rutiner och kunskap inom området. Vi strävar efter att göra livet enklare för alla användare och om du har några andra önskemål eller tankar tar vi tacksamt emot dessa via Feedback och Förslag som du hittar långt ner i vänsterkolumnen inne i ditt program.
Trevlig helg!
... Visa mer
2025-05-02
09:18
Hej @Nellie 123
Nu har vi ju inte hela bilden men jag tänker mig att det är två anställda på lönekörningen, en som har en lön på 30 000 som hamnat korrekt på 7010 och den som hade felaktiga kontot 1930 med en lön på 33 000.
Så det är beloppet på 1930, alltså 33 000 i den verifikationen du har som exempel, som ska bort.
Kredit 1930 - 33 000
Debet 7010/7210 beroende på om arbetare eller tjänsteman - 33 000
Vill du ha ytterligare hjälp behöver du kontakta supporten
Ha en fin dag!
... Visa mer
2025-05-02
08:41
Hej @ Jennie76
Tyvärr är det så att du bara kan ändra startdatum på ditt första räkenskapsår och slutdatum på det senaste.
Om du har fel datum i något annat räkenskapsår så krävs det en omstart av ditt företag i bokföringen. Det innebär att du behöver skapa ett nytt företag med rätt räkenskapsperiod och föra över dina uppgifter. I avsnittet Hur skapar eller ändrar jag ett räkenskapsår? finns mer information.
Ring gärna vår support om du vill att vi kikar på det tillsammans.
... Visa mer
2025-05-02
08:16
Hej @Micke
I hjälpavsnittet Ta bort bildunderlag eller ångra koppling under rubriken Bildunderlag skriver vi hur du gör.
Hoppas det hjälper och att du får en fin dag.
... Visa mer
2025-05-02
08:07
1Gilla
Hej @pauladehollanda
Ser att du redan har fått förslag av @LW -60 men vill gärna tipsa dig om en sak. När du har flera bankhändelser som hör ihop med en bokföringshändelse kan du matcha dem alla samtidigt och får på så vis en verifikation i bokföringen som samlar alla händelserna. Det här är exempelvis användbart när försäljningen för dagen består av flera Swish-transaktioner. Tror du att detta skulle hjälpa dig? Läs under rubriken Matcha flera bankhändelser samtidigt
Hoppas detta hjälper!
... Visa mer
2025-04-29
15:45
Nej, det får hanteras i appen ☀️
/Tinna
... Visa mer
2025-04-29
15:31
Hej @Lina__16
Du har så rätt. Länken är till ett nyhetsinlägg som är arkiverat så det är därför den inte funkar. Be dina anställda med förtroendetid att gå in i appen under Inställningar och "släcker" Stämpla in och ut - se bild.
Hoppas detta hjälper och att du får en fin eftermiddag!
... Visa mer
2025-04-29
14:37
Hej @emeness
Du har helt rätt i att soliditeten för närvarande visas i tkr istället för i %, vilket resulterar i att värdet visas som noll på den raden. Felet kommer att rättas i kommande versioner av programmet men jag har ingen info om när i tiden detta ligger.
Under tiden kan du använda denna workaround:
Utan Tkr alternativ: Du kan ställa in inställningarna så att flerårsöversikten inte visar beloppen i tusentals kronor. Detta kan omedelbart lösa problemet med soliditet som visas felaktigt i %.
Med Tkr alternativ: Om du föredrar att ha översikten i Tkr, kan du manuellt ange siffrorna med tre nollor extra. Detta kommer att säkerställa att soliditeten visas rätt och att det blir korrekt vid den digitala inlämningen.
Observera att när en programvaruuppdatering har genomförts och felet är åtgärdat, kan det vara nödvändigt att ta bort dessa manuellt tillsatta nollor för att undvika framtida problem.
Tack för att du hörde av dig och rapporterade felet till oss.
... Visa mer
2025-04-29
13:00
Hej bästa @LW -60 När du använder Lön Direkt tillsammans med eEkonomi sker bokföringen lite annorlunda. Systemet hoppar inte över kontona 2710 (personalskatt) och 2731 (arbetsgivaravgifter) helt och hållet, utan det som händer är att:
När du klickar på Skicka och bokför i Lön Direkt skapas en verifikation i bokföringen. Denna verifikation gör en omföring där skatt och arbetsgivaravgifter som normalt skulle ha bokförts på 2710 och 2731 direkt överförs till skattekontot (1630).
Det innebär att istället för att först bokföra på personalskattkontot och arbetsgivaravgiftskontot och sedan göra en separat betalning till skattekontot, så sker detta i ett steg.
Så kontona 2710 och 2731 ingår fortfarande i kontoplanen men används inte aktivt i bokföringsprocessen när du har denna koppling aktiverad mellan Lön Direkt och bokföringen.
När du sedan matchar händelser från ditt faktiska skattekonto med den bokförda arbetsgivardeklarationen gör systemet ingen ny bokföring utan bekräftar bara att transaktionen stämmer.
Hoppas det förklarar hur det fungerar!
... Visa mer
2025-04-29
12:49
Hej @Anna-Lena6
Tack för din fråga om VAT in the Digital Age (ViDA) och hur det kommer fungera i Visma Administration 2000.
Just nu följer vi noga utvecklingen kring ViDA-regelverket, men vi har ännu inte alla detaljer om hur implementeringen kommer att se ut. Så fort vi vet vilka anpassningar som behövs kommer vi självklart att informera dig om hur allt kommer att fungera i Visma Administration 2000.
Vi förstår att detta är en viktig förändring för många företagare med EU-fakturering, så vi prioriterar att hålla dig uppdaterad i god tid.
Om du vill läsa mer om ViDA-initiativet redan nu, har EU-kommissionen samlat information här
Vi återkommer med mer information framöver!
... Visa mer
2025-04-29
12:41
Hej @visma_bokföring
I hjälpavsnittet Så skickar du e-fakturor i Visma eEkonomi har vi samlat information som jag hoppas och tror kommer hjälpa dig. Annars återkommer du till oss i forumet eller till våra kollegor på supporten så hjälper vi dig gärna.
Ha en fin eftermiddag!
... Visa mer
2025-04-29
12:36
Hej @MonicaP1
För anställda som använder Min Lön/Kivra kan du välja vilket datum lönebeskedet ska visas. Markera Schemalägg och välj datum. Det är alltså bara de som har Utskriftsvalet Min Lön/Kivra man kan schemalägga, inte de som har Pdf som utskriftsval.
Ha en fin eftermiddag!
... Visa mer
2025-04-29
11:34
Hej @KassörVKK
Tack för Din fråga. Vi planerar att anpassa vårt system så att det stödjer Swedbanks format för hantering av ISO20022/pain.001 i framtiden. För närvarande skickar vi filer i LB- eller SUS-format, och det finns inget uttalat datum för när dessa äldre format kommer att sluta fungera.
När detta blir aktuellt kommer vi att uppdatera tråden Hantering av XML/ISO20022/pain.001 i Lön
... Visa mer
2025-04-29
08:23
Hej @EllenC
Det är svårt att felsöka här i forumet men kolla så du har följt dessa steg:
Gå till Bokföring - Momsredovisning.
Välj Ny momsredovisning.
Välj momsperiod om den inte är förvald, och programmet hämtar värden från bokföringen. Du kan kontrollera transaktionerna genom att klicka på ikonerna bredvid fälten.
Om det inte finns några avvikelser att kontrollera, välj Bokför.
När momsredovisningen är bokförd får du en notifiering med verifikationsnummer. Du kan nu skapa en momsfil för elektronisk inlämning till Skatteverket.
För att skapa filen vid ett senare tillfälle, gå tillbaka till Bokföring - Momsredovisning, öppna den aktuella redovisningen och välj Åtgärder - Skapa fil. Om du inte har alternativet Skapa fil här behöver du slå en signal till oss så hjälper vi dig gärna.
Välkommen att kontakta supporten
... Visa mer
2025-04-29
08:21
Hej @dantillberg Min rekommendation är att du slår en signal till supporten så får vi kika på hur det ser ut i ditt specifika fall och visa dig exakt hur du matchar mot arbetsgivardeklarationen. Läs även gärna användartipset Matcha arbetsgivardeklarationen från Visma Lön Smart/Lön Direkt som jag tror kan underlätta hur du ska göra rent programtekniskt.
Mer svar än så här är svårt att ge dig via forumet och behöver du ytterligare hjälp är supporten rätt väg att gå.
Välkommen att kontaka supporten
... Visa mer
2025-04-28
14:52
Hej @Norrland
Samtliga färdiga rapporter finns inkluderade i ditt löneprogram men du kan även skapa egna utskrifter genom att vara lite kreativ. Läs gärna i hjälpavsnittet skapa egna utskrifter och tänk på att egna utskrifter inte är något som supporten hjälper till med.
Just när det kommer till sjuklöner kan du kanske ha nytta av att göra en Spårning och sedan skriva ut den?
... Visa mer
2025-04-28
13:20
Hej @Anna-Lena6
Vill bara säga att vi har tagit emot din fråga och inväntar ett internt svar. Uppdaterar dig så snart jag får mer info.
/Tinna
... Visa mer
2025-04-28
12:57
Hej @Lojo2024
Tack för din fråga om att lägga in Idrottens BAS kontoplan i programmet. Du kan följa instruktionen Ladda ner och importera kontoplan för att testa om det fungerar med din kontoplan. Vänligen notera att om du använder konton som redan finns i programmet, kan det vara så att momskod eller kontonamn inte går att ändra.
Hoppas detta hjälper dig!
... Visa mer
2025-04-28
11:11
Hej @Susanne790
Vad tråkigt att höra att ni stött på detta problem med utstämplingen i Anställd. Vi har bollat din fråga internt och eftersom perioden är klarmarkerad och låst på grund av lönekörningen, kan det vara svårt att lösa detta direkt i appen.
För att få bästa möjliga hjälp och lösning på problemet, rekommenderar jag att du ringer in till oss. Då kan vi ta en närmare titt på situationen och hjälpa er att komma runt problemet.
Välkommen att kontakta supporten
... Visa mer
2025-04-28
10:44
Hej @dantillberg
När det gäller skattekontot i programmet i förhållande till konto 1630, finns det några viktiga punkter att tänka på:
När du använder Lön Direkt för att skapa och bokföra arbetsgivardeklarationer, bokförs dessa mot konto 1630. Dessa transaktioner syns inte direkt under kassa och bankhändelser, utan du finner dem i kontoanalysen.
För att de betalda skatterna och arbetsgivaravgifterna ska synas under kassa och bankhändelser, behöver du manuellt lägga till skattehändelsen under skattekontot och matcha den med arbetsgivardeklarationen. Denna matchning skapar ingen ny verifikation utan kopplar bara ihop skattehändelsen med den redan bokförda arbetsgivardeklarationen.
Om vissa verifikationer inte syns där du förväntar dig, som i ditt fall i kontohändelser men inte kassa och bankhändelser, kan detta bero på att de inte är korrekt matchade mot skattehändelserna. En noggrann analys av konto 1630 kan ge mer insikt i detta.
Om du fortfarande är osäker varför de specifika transaktionerna inte syns korrekt, rekommenderar vi att du kontaktar vår support.
... Visa mer
2025-04-28
10:15
Hej @Nellie 123
Det låter som att ni har lokaliserat felet, vilket är ett bra första steg. Eftersom problemet verkar ha varit med den automatiska bokföringen, det enklaste sättet att rätta till detta är att göra manuella justeringar i verifikationerna.
Skapa en ny verifikation för varje månad där korrigering behövs. För att rätta till det, gör följande: Kreditera konto 1930 med beloppet ni vill justera.
Debetera det korrekta lönekontot, som troligtvis är konto 7010 eller 7210, med samma belopp. Detta säkerställer att lönen bokförs på rätt konto.
På så vis kommer differensen att försvinna och bokföringen blir korrekt.
... Visa mer
2025-04-28
09:50
Hej @augusthak
När du importerar SIE-filer kan vissa konton behöva flyttas eftersom de används för automatisk bokföring i programmet. Saldona måste då flyttas till andra konton:
1510 flyttas till 1518 2440 flyttas till 2448 "Ej reskontraförda" betyder att kundfordringarna har bokförts manuellt på konto 1518 istället för att hanteras i kundreskontran. Betalningarna gör du precis som vanligt Via Kassa- och bankhändelser - Egen kontering där du väljer upp exempelvis 1518.
Ha en härlig dag och vill du att vi visar i programmet så är du välkommen att ringa supporten.
... Visa mer
2025-04-24
12:50
Hej @Norrland1
Vi tolkar din fråga som om du vill få både kompensation och pengar vid registrering av övertid. Detta är möjligt endast om man använder teknikavtalet, där det finns ett snabbval som heter "Kombination pengar/spara till komp".
För de som inte använder detta avtal, behöver pengarna läggas in manuellt efter övertidsarbete medan tiden sparas till komp.
Om vi tolkar dig fel eller om du har några följdfrågor rekommenderar jag att du ringer supporten då mycket beror på vilket avtal du använder och vilken kategori av anställda frågan rör.
Välkommen att kontakta supporten
... Visa mer
2025-04-24
12:07
Hej @CarinaM_
Beklagar att du fått vänta på svar, men nu har jag fått mer information kring Månadskollen.
Så här sammanställer Månadskollen information:
Första sidan: Visar intäkter och kostnader för föregående månad (mars i ditt fall). Dessa siffror hämtas direkt från resultatrapporten för samma period.
Andra sidan: Här ser du kundfakturor med fakturadatum i mars. Alltså inte nödvändigtvis alla fakturor som påverkar resultatet, utan specifikt de som är daterade i mars.
Tredje sidan: Information om mest sålda artikeln baseras på priset inklusive moms, vilket kan förklara skillnaden mot Försäljningsstatistiken.
Fjärde sidan: Visar leverantörsfakturor med fakturadatum i mars. För fakturor i utländsk valuta omräknas beloppen till SEK, vilket kan skilja sig från huvudboken.
Femte sidan: Visar saldot på företagskontot per 31 mars.
Skillnaderna du ser kan bero på flera saker:
Olika periodiseringar Fakturor med olika faktura- och bokföringsdatum Valutaomräkningar Momsjusteringar
Om du vill få en djupare analys av just dina siffror, kontakta gärna vår support så kan de titta på din specifika situation och reda ut vad som orsakar skillnaderna.
... Visa mer
2025-04-24
10:28
Hej @IN2025
Jag är inte riktigt med på din frågeställning. När den anställda är föräldraledig är det viktigt att du registrerar det i programmet för att antalet semesterdagar ska bli korrekt framöver.
Vid beräkning av betalda semesterdagar används alltid samma beräkningsformel oberoende av vilket semestervillkor eller vilken kategori den aktuella anställda tillhör.
Beräkning av semesterdagar görs enligt denna formel:
((Anställningstid hela kalenderdagar - Ej semestergrundad frånvaro hela kalenderdagar) / Årets antal dagar) * Semesterrätt = Betalda semesterdagar
Vid intermittent deltid görs beräkningen enligt denna formel:
Betalda dagar * (Genomsnittlig veckoarbetstid i dagar/ Veckoarbetsdagar vid heltid) = Semesterdagar netto
Läs gärna mer i programhjälpens avsnitt Beräkning av semestervillkor där du kan läsa om vad som gäller för respektive semestervillkor och vilka ackumulatorer som är aktuella att ha koll på.
Hoppas detta hjälper dig och annars är du varmt välkommen att slå en signal till supporten.
... Visa mer
2025-04-24
08:27
1Gilla
Hej @LW -60
När det gäller funktionen du nämner, "Bekräfta urval av leverantörsfakturor för betalning", är det så att den endast är tillgänglig om du har en aktiv bankkoppling inställd i eEkonomi. Jobbar du i Visma eEkonomi Pro och har kopplat till din bank?
Om du redan har en bankkoppling och fortfarande inte kan se funktionen, kan det vara värt att dubbelkolla att allt är konfigurerat korrekt. Annars, hör av dig till supporten så hjälper vi dig!
Hoppas solen skiner på dig idag ☀️
... Visa mer
2025-04-23
12:22
Hej @anne-b
Vårt supportteam kan säkert hjälpa dig att se vad som händer med dina bankhändelser. De kan kolla i loggarna och ge dig en tydlig förklaring. Ring oss gärna först – vi kan snabbt guida dig vidare, eller hänvisa till banken om det skulle behövas.
Välkommen att kontakta supporten
... Visa mer
2025-04-23
09:21
Hej @OnStege
Det skulle kunna vara så att du behöver lägga till registernycklar manuellt men jag har svårt att avgöra det här i forumet. Gör så att du slår en signal till supporten så hjälper vi dig!
... Visa mer
2025-04-23
09:19
Hej @Atrix 88
Det är möjligt att löneperioden för de kollektivanställda är inställd på mars, medan den för tjänstemännen är april. Detta kan förklara varför du inte ser "Preliminära semesterdagar" på de kollektivanställdas lönebesked, men gör det för tjänstemännen. Om löneperioden för de kollektivanställda hade varit inställd på april, precis som för tjänstemännen, skulle preliminära semesterdagar ha visats även för dem. Kontrollera löneperiodinställningarna för att säkerställa att de är konsekventa.
Om inte min teori stämmer behöver du ringa supporten för vidare felsökning.
... Visa mer
2025-04-23
09:06
Hej @UlrikaE
Jag har pratat med våra produktspecialister och detta är ingenting vi har stöd för i programmet idag. Det är inte heller något som vi har planer på att införa i dagsläget men du är självklart välkommen att lämna ett önskemål via Feedback och förslag långt ner till vänster när du är inloggad.
Ha en fortsatt fin dag!
... Visa mer
2025-04-23
08:57
1Gilla
Hej @Lollo V
Välkommen som ny forummedlem.
Det är inga problem alls! Börja bara med att skapa ett räkenskapsår som matchar det du vill importera, alltså 231001-241231. Då kommer de ingående balanserna för 2025 att anpassas automatiskt. Enkelt och smidigt, och du slipper komplikationer!
... Visa mer
2025-04-23
08:22
Hej @Josef1
Välkommen som ny forummedlem.
Jo det kan jag också tycka men det beror lite på vilka inställningar som är gjorda hos er. Börja med att du kontrollerar så det står 25 dagar i semesterrätt inne på den anställda och Fliken 5 Semester. Arbetar ni med intermittent semester? Vad har ni för intjänandeår? Hur ser hennes arbetsschema ut? Om du kan eller ska ändra antalet dagar själv vågar jag inte svara på utan att se vilka inställningar du har gjort.
Det är så många faktorer som påverkar och det enklaste är om du slår en signal till supporten så hjälper vi dig gärna.
... Visa mer
2025-04-23
08:10
Hej @Norrland Kan det vara så att personen möjligtvis har förtroendetid? Har man inställningen förtroendetid har man ej möjlighet att registrera OB oavsett vilka inställningar ni har gjort i tjänsten. Du kan läsa mer om det i hjälpavsnittet Vad innebär förtroendetid?
Vill ni att de anställda ska fortsätta med förtroendetid och ändå ska ha OB-ersättning får du hantera det manuellt i på lönespecifikationen annars får du ta bort inställningen förtroendetid på dem.
Om personen inte har förtroendetid vill vi gärna att du slår en signal till supporten så ska vi se över dina inställningar.
Välkommen att kontakta supporten
... Visa mer
2025-04-22
11:03
Hej @Joel_Ilmrud
Det enklaste i den här situationen är att betala fakturan som vanligt till företagskontot eller kassakontot. Efteråt kan du enkelt utföra en manuell verifiering och sedan registrera beloppet mot konto 2440.
Om du vill ha ytterligare hjälp är du välkommen att höra av dig till supporten. Vi hjälper dig gärna!
... Visa mer
2025-04-22
10:56
Hej @Therese Spak
Det går inte att lägga till konton i budgeten manuellt, utan vilka konton som kommer med styrs av vad du valt att basera budgeten på. Om du har baserat budgeten på en befintlig från föregående år, som det verkar i ditt fall, borde alla värden och konton ha kopierats över automatiskt. Om du väljer att basera budgeten på data som redan är importerad till Ekonomiöversikt kommer kontoplanen kopieras från det räkenskapsåret. Så om kontot inte finns i den nya budgeten rekommenderar jag att du ringer till supporten så får vi felsöka vidare.
... Visa mer
2025-04-22
10:51
Hej @Gunilla-57
Bra att du frågade och jag har uppdaterat till en bättre länk där du kan välja den till vänster eller så kan du slå en signal till supporten som gärna hjälper dig att boka tiden. Jag vet inte riktigt men boka en timme och om det inte behövs så lång tid så debiteras du inte för mer än 30 minuter.
Ha det fint ☀️
... Visa mer
2025-04-22
10:38
Hej @Tommy A
Välkommen som ny forummedlem.
Du kan fortfarande manuellt matcha händelsen mot momsredovisningen genom att klicka på "Matcha" och välja "Bokföringshändelse Momsredovisning".
Om din justering har gjorts på Skatteverkets hemsida och du har betalat in rätt belopp, kan du välja flera händelser att matcha mot momsredovisningen. Om skattehändelserna är registrerade på olika datum, har du möjlighet att radera dessa händelser och istället lägga in en ny händelse med totalbeloppet. Därefter kan du matcha den mot momsredovisningen.
Om något är oklart eller om du behöver hjälp att se över hur det ser ut i ditt program, är du alltid välkommen att ringa supporten så hjälper vi dig gärna.
... Visa mer
2025-04-22
10:23
Hej @Gunilla-57
Det här kan vara lite krångligt och kräver felsökning så det är en bra idé att få lite hjälp för att lösa det på rätt sätt. Jag rekommenderar att du bokar en tid med en av våra lönespecialister. De kan ge dig konkreta exempel och praktisk hjälp för att fixa differensen mellan konto 2920 och semesterskuldsaldot.
Du kan enkelt boka en tid via vår hemsida.
... Visa mer
2025-04-22
09:08
Hej @Karlborgs
Eftersom vissa uppgifter är obligatoriska för att skapa en betalfil, behöver löneutbetalningen hanteras manuellt via banken. Du väljer "Manuellt via bank" som utbetalningssätt på den anställda. På så sätt undviker du att dela känslig information digitalt.
Jag har lyft ditt dilemma internt med våra produktspecialister.
Ha en fin dag och välkommen som ny forummedlem.
... Visa mer
2025-04-22
08:55
Hej @BosseM
Vad kul att du funderar på att öppna eEkonomi igen! För att kolla möjligheten att starta upp ditt konto och fortsätta där du slutade rekommenderar jag att du ringer vår support. De är jätteduktiga och kan hjälpa dig att se om det går att återaktivera ditt företag.
Lycka till, och hoppas allt går smidigt!
... Visa mer
2025-04-22
08:49
Hej @anne-b
Om du inte får det att fungera är min rekommendation att du slår en signal till oss så hjälper vi dig gärna.
Välkommen att kontakta supporten.
... Visa mer
2025-04-22
08:47
Hej @Olle M
Det är mycket möjligt att vi har någon integration som kan lösa detta så ett tips är att du mejlar partner.spcs@visma.com så hjälper vi dig hitta rätt. Det går även bra att ringa 0470-70 61 00
Hoppas vi har något som passar dig.
... Visa mer
2025-04-17
10:44
1Gilla
Hej @LW -60
Tack för din fråga, och vad bra att du funderar över hur du vill arbeta i Visma eEkonomi. Det är helt förståeligt att det kan kännas lite osäkert i början, och vi hjälper dig gärna. Du bestämmer själv hur du vill arbeta, även när bankkopplingen är aktiverad.
Att du har aktiverat bankkopplingen innebär inte att du måste använda den fullt ut. Om du vill kan du fortfarande markera dina fakturor som betalda manuellt, precis som tidigare. Bankkopplingen är framför allt till för att förenkla din vardag genom att automatiskt hämta in dina transaktioner från banken, men det är inget du måste använda för varje betalning även om vi gärna ser att du gör det.
Att tänka på när du mixar manuellt arbete och bankkoppling:
Om du både använder bankkopplingen och samtidigt registrerar betalningar manuellt är det bra att vara lite extra uppmärksam. Det kan i vissa fall bli så att samma betalning registreras två gånger – först när du gör det manuellt, och sedan när transaktionen importeras via bankkopplingen. Resultatet blir då att Visma försöker matcha en betalning som redan är markerad, och du kan få upp förslag* eller meddelanden i fliken "Kassa- och bankhändelser" som du då behöver bortse från eller markera som redan hanterade.
Får jag felmeddelanden om jag gör fel?
Du får sällan rena felmeddelanden – det brukar mest handla om att du får matchningsförslag som redan är bokförda. Programmet säger oftast till eller visar att det finns händelser att hantera i "Matcha", men du kan själv bestämma hur du vill hantera dessa och behöver bara vara lite extra uppmärksam. Tips för ett smidigare arbete:
För att göra arbetet så smidigt och tydligt som möjligt rekommenderar vi oftast att du antingen använder bankkopplingen fullt ut, eller stänger av den helt och jobbar manuellt – så slipper du risken för dubbelarbete eller förvirrande matchningsförslag. Men det är absolut inget krav, och det går bra att bara använda det som passar dig!
Om du funderar på om bankkopplingen är rätt för dig och vill ha en genomgång eller tips på hur du kan arbeta på bästa sätt, går det jättebra att boka in ett samtal med en av våra specialister. Då får du hjälp med både inställningar och arbetsrutiner så att det blir rätt och lätt!
Glad påsk ☀️
... Visa mer
2025-04-17
09:07
Hej @CarinaM_
Vill bara säga att vi har tagit emot dina frågor och väntar på ett internt svar.
Glad påsk ☀️
... Visa mer
2025-04-16
10:56
Hej @oliwia66
Tack för din fråga. Jag förstår att det kan vara lite klurigt med månadslön och oregelbunden arbetstid när man är van vid timlön!
Så här är det – när någon inte jobbar sina planerade timmar så behöver man göra en notering på det. Det första du behöver tänka på är om frånvaron ska räknas som semestergrundande eller inte. Det kommer styra lite vilken typ av löneart du kan använda.
Du kan välja mellan olika typer av frånvarolönearter. Det finns tjänstledighet, som inte ger semestergrund, och olika kategorier av frånvaro utan lön – vissa av dessa kan faktiskt vara semestergrundande.
När det gäller rätt löneart för att göra avdrag för den veckan han var ledig (och råkade få både arbetstidsförkortning och lön), blir det lite beroende på avtalen och specifika detaljer. Här skulle det vara toppen om du kunde boka tid med en lönespecialist, för lite mer skräddarsydd hjälp. Du kan också kika med vår support för att få lite extra tips och råd!
... Visa mer
2025-04-16
09:17
Hej @stabo_
Jag har kollat lite mer på detta nu, och om du vill att korrigeringarna ska påverka semesterårsavslutet så behöver du göra dessa innan du startar semesterårsavslutet. Du gör alltså förändringar av sysselsättningsgrad samt ej semestergrundande frånvaro innan semesterårsavslutet, så att allt blir korrekt uppdaterat inför avslutet. Det kan också vara viktigt att stämma av om den ej semestergrundande frånvaron måste räknas om. Läs mer i hjälpen Ej semestergrundande deltidsfrånvaro.
För att förtydliga, vid användning av löneart 3334, som egentligen är ett timavdrag, ska du tänka på hur frånvaron registreras. Om du exempelvis vanligtvis jobbar 8 timmar och registrerar 8 timmars frånvaro på samma dag med denna löneart, så räknas hela kalenderdagar automatiskt upp, vilket även inkluderar timmarna - detta är korrekt. Men om du bara är borta 50 % av dagen med denna löneart, så handlar det om deltidsfrånvaro. Då påverkas endast timmarna och inte hela dagar, vilket innebär att endast omräkningen av den genomsnittliga sysselsättningsgraden påverkas, inte intjänandet av semesterdagar.
Om du har registrerat hela dagar frånvaro med löneart 3334, ska programmet redan ha ökat ej semestergrundande frånvaro med hela kalenderdagar. Du kan kontrollera detta under fliken "Personal" -> "Anställda" -> "Semester" och under kolumnen till höger som heter "Ej semestergrundande frånvaro". Jag hoppas detta hjälper och annars bokar du en tid hos våra lönespecialister som är grymma på lön.
Ha en härlig påsk ☀️
... Visa mer
2025-04-16
09:16
Hej @GreenGarden
Välkommen som ny forummedlem
När du går in under fliken "Obetalda kundfakturor", visas det belopp som fortfarande är obetalt på fakturan. Detta innefattar hela summan inklusive eventuell skattereduktion, såsom vid en ROT-faktura. Om kunden har betalat sin del, kommer delen för skattereduktionen att synas som obetalt. Den här funktionsutformningen hjälper till att ge en klar bild av vad som fortfarande är obetalt och vad som är hanterat av skattereduktionen.
Detta skiljer sig från vad du observerar under fliken "Alla fakturor", där du ser totalsaldot inklusive fakturatotalen utan hänsyn till delbetalning. Syftet med dessa olika flikar är att ge perspektiv både på totalfaktureringen och på specifika obetalda delar.
Vi uppskattar din feedback och välkomnar förbättringsförslag, som du kan dela med vårt produktteam via Feedback och Förslag långt ner till vänster när du är inloggad.
Ha en fin dag 🌻
... Visa mer
2025-04-16
08:28
Hej @NubarK
Tack för din fråga! För att lösa problemet kan du kontrollera om Digitala fakturor och dokument är aktiverat för ditt användarkonto under Mina tjänster - Användare och tjänster. Om det är aktiverat och det fortfarande inte fungerar, behöver du kontakta vår support så för mer hjälp.
Välkommen att kontakta supporten
... Visa mer
2025-04-15
12:52
Hej @Sara H
När du har angett utlandsbetalning på en transaktion, kommer programmet endast att söka efter fakturor i den valutan som du har angett. Detta kan leda till problem om transaktionen och fakturorna inte har samma valuta.
För att kunna matcha fakturorna som betalda, behöver både fakturorna och betalningarna vara i samma valuta. Du behöver alltså veta om fakturan ska vara i SEK eller EURO och kontrollera om betalningen har skett korrekt i EURO.
Om betalningen är korrekt, kommer du att behöva kreditera eller ångra fakturorna och skapa om dem i EURO. Om fakturorna är korrekta, kan du avmarkera "Utlandsbetalning" på transaktionerna i Kassa och bankhändelser, så att programmet söker efter fakturor i SEK.
Vill du att vi tittar på det tillsammans - ring oss så hjälper vi dig gärna.
... Visa mer
2025-04-15
10:35
Hej @NubarK
För att se vilket försäljningskonto en artikelrad i en kundfaktura är kopplad till i bokföringen i eEkonomi, behöver du kontrollera artikelkonteringen för den specifika artikeln.
Artikelkontering är det som bestämmer hur dina kundfakturor ska bokföras, inklusive vilket försäljningskonto och vilken momssats som ska användas. För att ändra mot vilket försäljningskonto en kundfaktura ska bokföras, går du in på artikelkonteringen för artikeln du fakturerar och ändrar bokföringskonto.
Du kan öppna inställningarna för artikelkonteringar genom att välja Inställningar - Artikelkonteringar i menyn.
Hoppas detta hjälper dig!
... Visa mer
2025-04-15
09:30
Hej @Jonas C
Välkommen som ny forummedlem. Problemet beror på att den nya versionen av Outlook är webbaserad. Vårt program kräver att e-postprogrammet är lokalt installerat för att kunna öppna och skicka ordererkännanden och fakturor. Eftersom den nya Outlook-versionen är webbaserad, kan programmet inte öppna det för att skicka e-post. För att lösa detta, rekommenderar vi att använda ett lokalt installerat e-postprogram, exempelvis Mozilla Thunderbird.
Ha en fin dag!
... Visa mer
2025-04-15
09:25
Hej @Annica W
Vi har för närvarande ingen ny information att dela med oss av kring önskemålet. Om och när detta blir aktuellt så kommer vi att uppdatera tråden.
Ha en fin dag 🌻
... Visa mer
2025-04-15
09:19
Hej @anne-b
Du kan matcha mot importerad verifikation - läs mer i hjälpavsnittet Matcha utbetalningar manuellt under rubriken Matcha betalning mot en importerad verifikation
Ha en fin dag 🌻
... Visa mer
2025-04-15
08:19
Hej @NubarK
Välkommen som ny forummedlem.
Du kan kopiera kundfakturor som finns under Utkast, Obetalda kundfakturor och Alla kundfakturor. Mer info finns i hjälpavsnittet Kopiera kundfaktura
Ha en fin dag!
... Visa mer
2025-04-15
08:11
Hej @stabo_
I och med att du gjorde detta i maj förra året är min rekommendation att du gör det ungefär vid samma tidpunkt i år.
Hoppas det blir som du önskar och annars har vi numera lönespecialister som du kan boka via vår hemsida.
Ha en fin dag!
... Visa mer
2025-04-14
10:25
Hej @36896101
Jag testade hos mig själv och när jag kopierar och klistrar in kontoutdraget från Swedbank, registreras transaktionsdatumet i systemet. För att vara säker på att allt är rätt inställt i ditt program, tycker jag att du ska ringa vår support.
De kan hjälpa dig att kontrollera inställningarna och fixa så att transaktionsdatumet används istället för bokföringsdatumet.
Välkommen att ringa supporten
... Visa mer
2025-04-14
10:06
Hej @Visstina8991
Välkommen som ny forummedlem.
Om du aldrig har gjort en momsredovisning via Bokföring - Momsredovisning tidigare, så ska du få frågan oavsett vilken period du väljer. Men om du vid något tillfälle har bokfört någon momsredovisning där, så får du inte välja period.
För att undvika dubbelbokföring skulle ett alternativ vara att skapa och bokföra alla momsredovisningar för de tidigare perioderna du nämner. Om du har bokfört dessa manuellt och korrekt så kommer programmet att känna av detta och det blir inte dubbelt.
Men eftersom det kan vara lite klurigt med alla detaljer, rekommenderar jag att du kontaktar vår support så hjälper vi dig och ser till att allt blir rätt och smidigt för dig.
Ha en fin dag!
... Visa mer
2025-04-14
09:29
1Gilla
Hej @Anders C
Ni behöver bara lämna in en kassaflödesanalys som en del av årsredovisningen om ni räknas som ett "större företag". Ett företag anses vara "större" om det under de senaste två åren uppfyller minst två av följande kriterier:
Fler än 50 anställda i snitt under året.
Balansräkning på över 40 miljoner kronor.
Nettoomsättning på över 80 miljoner kronor.
Eftersom er bostadsrättsförening bara består av 6 lägenhetsinnehavare, behöver ni sannolikt inte lämna in en kassaflödesanalys. Men, om ni vill, kan ni ändå göra detta frivilligt, och det är enkelt att göra i Skatt och Bokslut Pro.
Mitt råd är att ni först kontaktar Skatteverket för att vara helt säkra på vad som gäller för er. De kan ge er mer information och vägledning anpassad till era behov. Skickar med en länk till Skatteverkets sida Kassaflödesanalys där du hittar mer information och detaljer.
Ha en fin dag!
... Visa mer
2025-04-14
08:52
Hej @Sven-Erik
Om du slår en signal till supporten så ska vi titta på hur det ser ut och hjälpa dig.
Välkommen att kontakta supporten
... Visa mer
2025-04-04
15:04
Hej @Pellefotograf
Välkommen som ny forummedlem.
För att föra över din utgående balans från Administration 500 till ingående balans i eEkonomi behöver du göra detta manuellt eftersom vi inte längre stödjer import av kontoplanen BAS96. I hjälpavsnittet Hur lägger jag in min ingående balans? beskriver vi utförligt hur du går tillväga. Dock kommer du behöver byta ut vissa konton eftersom det skiljer sig så pass mycket mellan dagens kontoplaner och BAS96. Behöver du hjälp med något kontoval kan du alltid ställa din fråga i forumets område för bokföringsfrågor.
Lycka till och trevlig helg
... Visa mer
2025-04-04
12:28
Hej @Julia
Det kan vara mycket att hålla koll på runt semesterårsavslutet men i hjälpavsnittet När ska jag göra semesterårsavslutet? står vad som gäller och här finns även en checklista så du inte missar något moment. Hoppas detta hjälper dig och annars är du välkommen att slå en signal till supporten så ser vi över dina inställningar.
Trevlig helg ☀️
... Visa mer
2025-04-04
10:21
Hej @Ekonomi1
Det går att lösa förutsatt att du inte ska lämna in digitalt till Bolagsverket.
Du ändrar från nolla till streck under Arkiv - Programinställningar enligt bild nedan.
Trevlig helg ☀️
... Visa mer
2025-04-04
08:20
Hej @martin61
Sign kostar idag 18 kronor per signering plus 3 kronor vid SMS-inbjudan. Mer info finns på sidan Sign.
Hoppas detta hjälper dig och att du får en fin dag ☀️
... Visa mer
2025-04-04
08:07
Hej @Sampletekk1
Kontoutdragen läses in på morgonen nästkommande bankdag. Om händelser sker under helgen, alltså lördag eller söndag, kan de importeras tillsammans med måndagens händelser på tisdagen.
Upplever du att detta inte stämmer hos dig så är du varmt välkommen att slå en signal till supporten så hjälper vi dig.
... Visa mer
2025-04-03
13:45
1Gilla
Hej hej!
Jag hittade hjälpavsnittet Finns det någon loggning på vem som gjort vad i programmet?
Hoppas det kan hjälpa.
... Visa mer