2 timmar sedan
Hej på er!
Tack för din återkoppling. Som du nämner var det en försening förrgår gällande Handelsbanken. Vi beklagar verkligen att informationen inte nådde ut i tid till alla berörda.
Om du upplever liknande problem igen rekommenderar vi att du kontaktar vår support direkt, så att vi snabbare kan felsöka och ge återkoppling. Du hittar alltid aktuell driftinformation och kontaktvägar här:
Där uppdaterar vi löpande om eventuella fel eller driftstörningar samt även i vårt talsvar. /Ebba
... Visa mer
tisdag
Hej @Tinna Gunnarsson Löneperioden blir också fel när jag lägger in ny ordinarie lön. För det var detta misstag jag gjorde nämligen. Kan man ångra hela lönekörningen och göra om den? Om man gör detta behöver jag då ångra matchningen med utbetald lön och sen matcha om den med den nya lönekörningen?
... Visa mer
2025-06-17
08:52
Hej @kriwic
Skönt att det löste sig och tack för att du återkopplade till oss. Händer det igen rekommenderar jag att du ringer oss så ska vi felsöka direkt i ditt program.
Ha en fin dag!
... Visa mer
2025-06-17
08:42
Hej @Anne-Lie
För varje intjänandeår, till exempel från 1 maj 2025 till 30 april 2026, tjänar de anställda in sin arbetstidsförkortning som sedan kan tas ut under följande period. Den tid som läggs in vid avsättningen (ofta på löneart 4200) bygger alltså upp tidbanken som gäller från och med 1 maj 2026. Om någon varit anställd kortare tid under intjänandeåret så avsätts arbetstidsförkortningen proportionerligt utifrån anställningstiden. När de anställda sedan tar ut sin arbetstidsförkortning, använder du uttagslönearten – till exempel 4230.
Det är viktigt att komma ihåg att en ny tidbank för arbetstidsförkortning alltid byggs upp under varje nytt intjänandeår. Du behöver alltså fortsätta att göra nya avsättningar löpande för varje period. Systemet påminner lite om hur semester fungerar, där man tjänar in för att senare kunna ta ut tiden.
Eftersom du använder Lön 600 vill jag tipsa om att det finns inbyggd funktionalitet för hantering av arbetstidsförkortning. Under hjälpavsnittet Arbetstidsförkortning/arbetstidskonto - Vanliga frågor kan du läsa mer om hur det fungerar i just ditt program; där beskrivs både avsättningsrutiner, lönearter och inställningar mer i detalj.
Sammanfattningsvis: ja, de anställda börjar tjäna in ny arbetstidsförkortning direkt när ett nytt intjänandeår startar, och själva tidbanken byggs upp under perioden för att användas när nästa uttagsår tar vid.
Hoppas detta hjälper!
... Visa mer
2025-06-17
08:20
Hej @FA7172
Jag kan inte se att det finns något program registrerat på ditt kundnummer så gör så att du ringer supporten så ska vi undersöka djupare vad som har hänt.
Välkommen att kontakta supporten
... Visa mer
2025-06-16
15:04
Hej @Katarina B Elf
Tack för din utförliga felsökningsbeskrivning och för att du redan testat flera tänkbara åtgärder. Här kommer ett förslag på lösning:
Starta kontrollpanelen
Välj Internetalternativ
Välj fliken Avancerat (se bild) och bocka i Använd TLS 1.2.
Gå också till fliken Säkerhet och klicka på Betrodda platser, välj där knappen ”Platser”.
Klistra in följande länkar i fältet du nu ser, och tryck sedan ”Lägg till”
https://wtse.vismaonline.com https://servicedirectory.vismaonline.com https://photoservice.vismaonline.com (mobilscanner) https://ai.vismaonline.com/ (Autoincoice) https://api.inexchange.com/ (autoinvoice) https://ac.vismaonline.com/ (autocollect) https://connect.visma.com/ ( inloggning Min Sida) https://www.vismaspcs.se/* (Min Sida) https://api.ai.vismaonline.com/ https://support.spiris.se är basen för hjälplänkar https://www.spiris.se är basen för hemsidan och min-sida
I vissa fall behövs även vissa portar läggs till som undantag, de är då Portar: 1433 TCP, 1434 UDP samt 443 både TCP och UDP på både klient och server.
Om det fortfarande inte fungerar, gå igenom följande punkter:
1. Uppdatera till senaste versionen av Visma Administration.
2. Gör undantag för spcsadm.exe i brandväggen.
3. Ändra timeout-tiden i kommandoradsverktyget. VOCRTIMEOUT:60 VOTIMEOUT:60
Du ändrar detta såhär:
1. Gå in under Hjälp – Om Visma Administration– Systeminfo. Ta fram Kommandoverktyget genom att trycka ner CTRL+SHIFT+K 2. Skriv VOCRTIMEOUT:60 3. Tryck Enter 4. Skriv VOTIMEOUT:60 5. Tryck Enter Om du inte är helt bekväm med att göra detta själv eller om du inte får det att fungera så ringer du supporten så hjälper vi dig. Tips! Ring på morgonkvisten men jag håller tummarna för att du fixar det själv. Snygg felsökning du gjorde! Guldstjärna till dig ⭐ /Tinna
... Visa mer
2025-06-16
15:01
Hej Loggade in på skatteverket idag och vad jag kan se så har inget ändras. Det är fortfarande XML filer de vill ha in när det gäller momsredovisningen. eSKD filen är en XML-fil.
Vart har du sett att filformatet ändrats någonstans? Du får hemskt gärna bifoga en skärmdump på detta från skatteverkets sida. /Joachim
... Visa mer
2025-06-16
11:25
Hej igen @JohanF
Förstår och håller med. Lämna gärna ett förbättringsförslag via Feedback och funktioner som du hittar långt ner till vänster när du är inloggad. Jag tar det även vidare internt men det är bra om det kommer från oss båda.
Ha det fint!
/Tinna
... Visa mer
2025-06-16
11:17
Hej @Kan inte dra och släppa l Tack för din fråga och för att du hör av dig till oss. Vi erbjuder support på vardagar för att kunna säkerställa att vi ger så snabb och personlig hjälp som möjligt när vi är på plats. Jag förstår att det kan vara besvärligt när behovet av support uppstår under helgen.
När vår ordinarie support är stängd finns det ändå flera sätt att få hjälp. Vår AI-assistent finns alltid tillgänglig direkt inne i Bokföring och Fakturering för att besvara många av de vanligaste frågorna. Utöver det finns vårt hjälpcenter och detta forum, där det redan finns mycket information samlad. Dessutom är det ofta andra användare här som gärna hjälper till och svarar även under helgen.
Vad gäller drag- och släpp så löstes detta felet förra veckan. Fungerar det inte hos dig behöver du ringa supporten så hjälper vi dig i den kanalen istället.
Välkommen att kontakta supporten
... Visa mer
2025-06-16
10:05
Hej @NicklasB
Tack för din fråga och för att du delar med dig av dina erfarenheter. Som det ser ut idag tillåter Lön tyvärr inte att man lägger in flera arbetspass för samma anställd på samma dag – systemet summerar istället tiden till en rad. Jag förstår att det kan vara önskvärt att kunna lägga in flera separata pass, till exempel vid delade turer.
Vi tar gärna emot dina synpunkter och förbättringsförslag! Lämna gärna detta som ett önskemål via Feedback och Förslag, som du hittar längst ner till vänster när du är inloggad i Spiris. Då hamnar förslaget direkt hos vårt produktteam som arbetar med utvecklingen.
Ha en fortsatt fin dag!
... Visa mer
2025-06-16
09:55
Hej @Mia2025
Tack för din fråga.
Karensdagen räknas med i sjukfrånvaron i rapporten, men inte genom raden eller lönearten för själva karensavdraget. I stället inkluderar vi karensdagens timmar via lönearten "3107 Sjukavdrag". På så sätt undviker vi att samma frånvarotimmar räknas dubbelt, vilket hade blivit fallet om även karensavdraget togs med.
Så länge du använder snabbvalet när du registrerar sjukfrånvaro blir rapporteringen korrekt. Om du däremot lägger in frånvaron manuellt kan det bli fel, eftersom det nu ska registreras karensavdrag, sjukavdrag och sjuklön även för dag 1.
Om du vill ha en tydligare bild så bifogar jag några bilder som illustration.
Hoppas detta hjälper dig och annars får du gärna ringa oss så kan vi förklara mer ingående.
Ha en fin dag!
... Visa mer
2025-06-16
08:54
1Gilla
Ber alla som behöver få en fil som kan användas för att redovisa in fackföreningsavgifterna att skicka in via förbättringsförslag. Är vi tillräckligt många som gör det så kanske de får tummarna ur att fixa det?! 😉 Jag skrev så här: "Fil för fackföreningsavgifterna. I flera år har vi nu väntat på att ni ska fixa en fil för att kunna redovisa fackföreningsavgifterna. Detta tar onödigt mycket tid för oss att göra det manuellt och det är också en felkälla när det hanteras manuellt. Alla uppgifterna finns ju redan i systemet så att ta fram en textfil istället för en pdf borde inte ta någon längre tid för er att göra men det skulle spara massor av tid för alla de som använder ert system. Och det skulle bli en stor kvalitetsförbättring både gentemot fackföreningen och de anställda genom minskad riskhantering."
... Visa mer
2025-06-16
08:14
Hej @Mia2025
Jag håller helt med om att det hade varit mycket smidigt – särskilt för er som har många anställda – att kunna kryssa i flera personer i en lista för att lägga till tillägget, istället för att gå in på varje enskild anställd för sig. Det hade sparat mycket tid och underlättat lönearbetet.
Vi tar gärna emot förbättringsförslag och du är varmt välkommen att lämna in ditt förslag via knappen "Förbättringsförslag" som finns på första sidan i Lön 600. På så sätt kan vårt utvecklingsteam ta del av dina idéer inför framtida uppdateringar av programmet.
Ha en fin dag!
... Visa mer
2025-06-13
11:16
Hej @Anneli5
Om du vill använda ISO 20022/XML för filöverföring av betalningar med Swedbank behöver du ett specifikt avtal (avtalsnummer) med banken för att kunna skicka betalfiler, oavsett om du använder Spiris (fd Visma eEkonomi) eller Spiris. Detta avtal tecknas direkt med banken och gäller själva filkommunikationen för betalningar i det nya formatet.
Vi rekommenderar att du kontaktar din rådgivare eller kundtjänst på Sparbanken/Swedbank för att säkerställa rätt avtal och aktivering för ISO 20022/XML.
Mer info om vilka bankfilsformat och återrapporteringsfiler som ditt program stödjer hittar du i användartipset Bankfilsformat och återrapporteringsfiler
Lycka till och ha en fin dag!
... Visa mer
2025-06-13
10:12
Hej @Jeanette79
Välkommen som ny forummedlem 🌻 Tack för att du delar med dig av både dina egna och din kunds synpunkter. Vi uppskattar verkligen all feedback vi får – det hjälper oss att fortsätta förbättra Spiris och gör stor skillnad i vårt utvecklingsarbete.
Vi är medvetna om önskemålen kring både möjligheten att lägga till logotyp på lönebeskedet och en smidigare hantering av fackavgiften. Båda dessa förbättringar finns med bland de områden vi ser över inom vår utveckling, och vi arbetar löpande för att göra programmet ännu mer användarvänligt och bättre anpassat efter era behov.
Jag hoppas att ni under tiden kan dra nytta av andra funktioner, som till exempel samarbetet mellan byrå och kund, för att förenkla ert arbete och samarbeta effektivt.
Har du fler idéer eller andra synpunkter får du gärna lämna dem direkt till oss via Feedback och Förslag som du hittar längst ner i vänsterkolumnen när du är inloggad. Dina åsikter är viktiga för oss!
... Visa mer
2025-06-13
09:35
Hej @Frida-lönekonsult
Precis, du har förstått det rätt! Om den anställda har ett oregelbundet schema behöver du antingen:
Registrera faktiskt arbetade timmar varje månad – då får systemet korrekta underlag för semesterberäkningen.
Alternativt - Ändra till ett regelbundet schema i personalkortet med angiven veckoarbetstid, så att det finns tydliga schemarader på alla arbetsdagar. Då behöver du bara registrera frånvaro de dagar det är aktuellt.
Att systemet ska kunna räkna rätt på semestergrundande tid förutsätter att det finns ett schema eller att alla arbetade timmar är rapporterade, annars blir snittlönen fel eftersom den baseras på registrerade timmar.
Hoppas det klargör alternativen!
... Visa mer
2025-06-12
15:44
Hej @Tony Lindgren!
Tack för att du hör av dig och berättar vad som hänt.
Vi har inte gjort några ändringar nyligen och har inte heller fått in liknande problem just nu. Vi vill gärna hjälpa dig att reda ut det här och det bästa är om vi tar det över telefon. Hör av dig när det passar så kikar vi på det tillsammans!
Ha en fin eftermiddag! /Ebba
... Visa mer
2025-06-12
13:31
Hej! Jag vill bara uppdatera er om att vi har inte glömt er, utan vi håller fortsatt på att utreda detta och återkommer så fort vi kan.
... Visa mer
2025-06-12
12:00
Tack för tydligt svar Tinna. Och riktlinjer för lösenordshantering finns i organisationen men alltid bättre när tekniken kan hjälpa till. Ha en fortsatt bra dag!
... Visa mer
2025-06-11
09:48
Nu har jag suttit i telefonkö till "supporten " i 40 minuter, ganska irriterande att sitta vid datorn och vänta, jag jobbar ute så att ni ringer upp mig är inte aktuellt. Har ej datorn med mig då. Finns det verkligen inget annat sätt att komma i kontakt med support för webbshopen?? vi har haft mailkontakt förut med någon i supporten angående ett fel i webbshopen som orsakades av en uppdatering hos er, kan vi kontakta någon i den gruppen? Väldigt dålig support det här tycker jag. vår mail är info@granna-vaxter.se
... Visa mer
2025-06-10
13:52
Hej Den benämningen måste vara ändrad av dig manuellt eller importerad från ett annat system. Standardinställningen från baskontoplanen ser ut på detta sätt. Föreslår att du går in och ändrar tillbaka till ovan inställning. Försäljning av varor skall inte ligga på 5710 utan på 3051, 3052, 3053. /Joachim
... Visa mer
2025-06-10
11:25
Hej!
Detta är nu löst och fungerar som tänkt igen.
Ha det fint!
/Jenny
... Visa mer
2025-06-10
11:25
Hej!
Detta är nu löst och fungerar som tänkt igen.
Ha det fint!
/Jenny
... Visa mer
2025-06-10
08:45
Hej! Nu har jag läst mig till att: "En referenskod är en specifik beställarreferens som din kund kan kräva. Du anger den i fältet Referenskod på kundfakturan". Vad är en referenskod och var lägger jag in den? Tänker att jag har fått svar på min fråga och använder fältet för "referenskod" för kundens önskemål. Hälsningar Ulrika
... Visa mer
2025-06-09
20:36
Åh, vad bra! Tack för ditt svar! Då ska jag gå in och ändra det. Mvh Marie
... Visa mer
2025-06-09
13:28
Hejsan!
Snubblade över denna tråden, och ville bara lägga till att sedan ett par månader så finns också semestervillkor 21 i Lön. (tidigare Visma Lön Smart). 🙂
ha en fin dag!
... Visa mer
2025-06-09
12:34
1Gilla
Hej @Rascal88
Tack för ditt meddelande – jag har vidarebefordrat det till teamet.
Vi kommer även att se över informationstexten i vårt nyhetstips. Just nu har vi enbart stöd för LB- och SUS-format till Swedbank. Enligt den information vi har finns det i nuläget ingen uttalad plan eller något datum från banken för när dessa filformat kommer att sluta fungera.
Mer info är så har jag inte i dagsläget.
... Visa mer
2025-06-09
10:28
Hej @Kan inte dra och släppa l För tillfället är det problem med att inte allt tolkas om du skapar en ny leverantörsfaktura och använder drag & drop för att få in underlaget. Detta är rapporterat vidare som ett fel och vi arbetar på en lösning.
På vår hemsida spiris.se/support/driftinformation hittar du pågående incidenter och fel och när dessa är lösta tas det bort därifrån.
Ha en fin dag!
... Visa mer
2025-06-09
10:00
Hej!
Det här ska nu vara löst och kontohändelserna ska ha lästs in under Kassa och bankhändelser. Om du mot förmodan fortfarande skulle sakna dina bankhändelser rekommenderar jag att du tar kontakt med vår support.
Ha det fint!
/Jenny
... Visa mer
2025-06-09
09:56
Hej @MalinHolmstrom
Det är en begränsning i programmet att inte kunna registrera resultatenhet på balanskonton. Jag misstänker att anledningen till det är att resultatenheter normalt sett inte används på balanskonton.
Jag kommer att ta med din feedback och vill även tipsa om att du kan lämna förbättringsförslag direkt till Visma Lön från ditt program. På startsidan finns en glödlampa för Förbättringsförslag som du kan klicka på. Vi uppskattar verkligen alla typer av feedback och förslag.
Ha en fin dag!
... Visa mer
2025-06-09
09:45
Hej @HelenJB4
Förstår att det hade snabbat upp hanteringen. Om du inte redan har lämnat det som ett förslag till våra utvecklare får du gärna göra på första sidan i Skatt och Bokslut.
... Visa mer
2025-06-09
09:24
Hej @Andreas Hägg
Jag ber om ursäkt för att du inte har fått svar på din fråga tidigare – vi har tyvärr missat din tråd, vilket förstås inte var vår mening.
Jag hoppas och antar att du redan har fått hjälp, men jag lägger ändå in lösningen här ifall någon annan har samma fundering framöver: I hjälpavsnittet Gör ändringar i en avslutad lönekörning finns information om hur du hanterar ändringar. Själva bytet av semestervillkor görs under Lön – Anställda – fliken Semester.
Observera: Om du redan har skickat in arbetsgivardeklarationen och bokfört lönekörningen rekommenderar vi att du inte gör ändringar i avslutade lönekörningar. Det är då bättre att göra justeringen i nästa lönekörning istället.
... Visa mer
2025-06-09
09:00
Hej @Norrland
Mitt bästa tips är rapporten Ackumulatorlista. Den hittar du under Utskrifter - Övrigt och här kan du göra urval på datum och anställd. Klicka på Urval och välj ackumulatorn Arbetad tid timmar.
Hoppas detta hjälper dig!
... Visa mer
2025-06-09
08:23
Hej @Plexor AB
Det är möjligt att vi behöver göra en liten handpåläggning här så slå en signal till supporten så hjälper vi dig gärna i den kanalen istället.
Välkommen att ringa supporten
... Visa mer
2025-06-05
13:01
Hej @CarinaM_! Tack för att du tagit dig tid att ge oss feedback. Jag är verkligen ledsen över den upplevelse du haft med både systemet och vår support. Jag tar dina synpunkter vidare, och vår ambition är att kunna förändra din uppfattning till det bättre.
Med detaljerna du skickade har vi testat flödet flera gånger, men lyckas tyvärr inte återskapa felet och har heller inga liknande rapporter just nu.
Jag förstår att du inte har tid eller ork att felsöka mer med oss på telefon, men det är tyvärr nästa steg om vi ska kunna gå vidare. Om din workaround funkar för dig är det helt okej att köra på så länge. Men vill du att vi tittar närmare på det kan jag ordna så att du blir uppringd. Då mejlar jag dig så tar vi kontakten den vägen istället. /Ebba
... Visa mer
2025-06-05
11:02
Hej @Mats Uppsala
Du har helt rätt i att det är tillägget "Integration" (för 89 kr/månad) i Visma eEkonomi som aktiverar API-modulen. Om du vill bygga ett eget program för att skicka in information till eEkonomi kan du absolut göra det via API:et – det går dock inte att importera textfiler direkt via API:et, utan det är data i specifika format som tas emot.
Om du vill arbeta med textfiler kan det därför vara värt att kika på någon av våra färdiga integrationslösningar. T.ex. DinHyresvärd och flera andra partners erbjuder smidiga alternativ för att hantera import och fakturering.
Vill du få kontakt med någon av våra duktiga samarbetspartners? Skicka gärna ett mejl till oss på partner@spiris.com, så hjälper vi dig vidare!
... Visa mer
2025-06-05
10:31
Hej @MILU_2025
Välkommen som ny forummedlem.
För att kunna skicka lönebesked till Kivra via vårt system behöver tjänsten Lönebesked (tidigare Visma Min Lön) vara aktiverad både för företaget och för respektive anställd. När denna funktion är aktiverad skickas lönebeskeden automatiskt till Kivra för de personer som är anslutna till tjänsten hos Kivra.
Det går tyvärr inte att endast skicka lönebesked via Kivra utan att samtidigt ge tillgång till Lönebesked. Funktionen är sammankopplad, vilket innebär att när du väljer att skicka lönebesked via Kivra, kommer de tillgängliggöras även i Lönebesked för de anställda.
Ha en fin dag
... Visa mer
2025-06-05
08:18
Hej @Y Jönköping Det stämmer att Lön (fd Lön Smart) inte har stöd för import av TLU-/PaXML-filer eller andra filformat för schemainformation. Istället använder Lön smart ett öppet API, vilket innebär att externa leverantörer kan integrera sitt schemaprogram direkt med Lön smart via API:t. Det finns alltså inget specifikt filformat som systemet hanterar vid export/import, utan integrationen sker genom API:t.
Om ni vill integrera ert schemaprogram behöver ni kontakta vår försäljningsavdelning för att teckna ett utvecklaravtal. Då får ni tillgång till dokumentation och en sandbox-miljö för utveckling och test. Det finns alltså ingen specifik hjälp för filuppställning som det gör för TLU-formatet; allt sker via API. Välkommen att kontakta oss
... Visa mer
2025-06-05
08:17
Hej @Carina Wesenlund-Jonsson
Jag kollade precis och vi har inget pågående fel vad gäller matchningen och för att vi ska kunna hjälpa dig behöver du ringa oss. Långa väntetider är inte roliga för någon men ett tips är att om möjligt ringa precis när supporten öppnar så är det oftast ingen eller endast en kort kö.
Välkommen att kontakta oss
... Visa mer
2025-06-05
08:02
Hej! Tack för ni gjorde oss uppmärksamma på detta, vi undersöker saken och vidtar nödvändiga åtgärder.
... Visa mer
2025-06-05
07:41
Hej @CamillaY
Om utlägg har lagts till i Resor & Utlägg efter att lönekörningen skapades väljer du Arkiv - Synkronisera digitala tjänster och sedan Synkronisera register och lönekörning för att utläggen ska importeras till Visma Lön 600.
Ha en fin dag!
... Visa mer
2025-06-04
18:13
Tack själv @Khedron Wilk för att du alltid delar lösningar med oss andra. Ser fram emot en uppdatering!
/Tinna (Gunnarsson 🙂 )
... Visa mer
2025-06-04
15:58
1Gilla
Halloj! Jag snubblade över denna tråden och ser att det är fixat nu. Hoppas ni märkt det tidigare och kunnat njuta av det 🙂
... Visa mer
2025-06-04
09:02
Hej @JessicaEngstrom
Här rekommenderar vi att du använder den färdiga lönearten 3332 - Avdrag övrig frånvaro, timavdrag. Funkar för både tjänstemän och arbetare med månadslön.
Beräkningsformel ser ut så här:
GrundtimlönMånadsavlönad. Värdet hämtas från lönevariabeln Beräknad timlön på flik 3 Lön i anställningsregistret och beräknas enligt formeln (Månadslön/Avtalstid)*(100/Aktuell sysselsättningsgrad).
Hoppas detta hjälper dig!
... Visa mer
2025-06-04
08:01
Hej @AdamOhlssons
Tack för att du kontaktar oss angående problem med att läsa in återrapporteringsfilen. Det är ibland svårt att i ett forum exakt avgöra vad som orsakar ett felmeddelande, men här är ett par saker du kan kontrollera för att försöka lösa problemet:
Kontrollera att du har tillräckligt med ledigt diskutrymme på din enhet, speciellt på den plats där temporära filer skapas. Kontrollera att du har tillräckliga behörigheter att skapa filer i den temporära katalogen. Ibland krävs administratörsbehörighet för att utföra denna åtgärd. Se över vilken katalog som används för temporära filer. Kontrollera att denna katalog är både tillgänglig och skrivbar. Om dessa steg inte löser problemet eller om du vill att vi kollar på det tillsammans så ring supporten så hjälper vi dig gärna.
... Visa mer
2025-06-04
08:01
Hej @Tomas P
Välkommen som ny forummedlem.
Tack för att du tar dig tid att höra av dig till oss - det uppskattar vi verkligen!
Vi har idag ingen separat länk för att direkt registrera potentiella programfel (buggar). För att säkerställa att det du upplevt hanteras på rätt sätt, är vår rutin att du tar kontakt med vår support. De testar felet och om de kan återskapa det, så skapar de ett ärende som går vidare direkt till våra utvecklare.
När du kontaktar supporten, försök gärna att beskriva felet så tydligt som möjligt och gärna med bilder eller exempel, så underlättar det felsökningen.
Välkommen att kontakta supporten
... Visa mer
2025-06-03
10:58
Jag hoppar in här i tråden och fyller på lite efter Jenna.
Jag förstår verkligen att det blir förvirrande, Lena, eftersom det faktiskt finns två olika tjänster med samma namn. Det beror på att Visma är en stor koncern och att två olika företag inom koncernen som levererar samma tjänst, men med olika villkor och priser.
Det du behöver tänka på är att det är vår tjänst från (numera) Spiris du ska hålla koll på – det är också den som Jenna syftar på. Du behöver alltså inte oroa dig för att den på något sätt skulle blandas ihop med den andra varianten som inte levereras av Spiris. Ha det fint! ☀️ /Ebba
... Visa mer
2025-06-03
09:27
Hej @CamillaH
Välkommen som ny forummedlem.
Tyvärr går det inte att ångra en faktura som du redan valt att skicka med post. Så snart du klickar på "skicka som brev" behandlas fakturan direkt för utskick, ungefär som om du hade lagt den i en fysisk postlåda – det går alltså inte att stoppa utskicket i efterhand via programmet.
Det du kan göra är precis som du redan gjort, det vill säga skapa en ny faktura och skicka som pdf till din kund. Om fakturan ändå skulle skickas med posten kan du förklara för din kund att det blivit ett misstag och be dem bortse från pappersfakturan, och i stället använda den som skickats via pdf.
Ha en fin dag 🌻
... Visa mer
2025-06-03
07:59
Hej @Fun331
När du skriver ut en inbetalningsjournal ska betalraderna från AutoCollect att komma med precis som vanliga inbetalningar.
Jag har ingen information om att det ska vara något fel kring detta men ring supporten så ska vi felsöka och reda ut vad det beror på.
Välkommen att kontakta supporten
... Visa mer
2025-06-03
07:49
1Gilla
Hej @Annika Tysslinge
Bra tanke av dig @Suslun. Det enda jag kan komma på är om det är något antingen med använda lönearter som inte har en markering inne på lönearten - fliken 2 eller om det är någon bock i Personalhistoriken som stökar till det. Gör så att du slår en signal till supporten så får vi felsöka och uppdatera gärna oss i forumet på hur lösningen såg ut.
Välkommen att kontakta supporten
... Visa mer
2025-06-02
09:49
Hej @Patrik3
Vill du bokföra en leverantörsfaktura utan tolkning gör så här: Gå till Leverantörsfakturor - Skapa Ny - Ange uppgifterna manuellt - Bokför Vill ni koppla en bild till fakturan går det fint att göra det efter att fakturan är bokförd. Vill du fortsätta ladda upp dokument i vyn Bildunderlag: Ni kan ladda upp hur många underlag ni vill och koppla till redan bokförda händelser,tex. verifikationer och bokförda leverantörsfakturor utan kostnad.
Ha en fin dag!
... Visa mer
2025-06-02
09:27
Hej @Lina__16
Just nu har jag ingen info kring detta men så fort det finns en lösning kommer vi att uppdatera här i tråden. /Tinna
... Visa mer
2025-06-02
09:26
Ok, tack för info. Då har man ju tyvärr ytterligare en anledning att kolla på alternativa system. /Jens
... Visa mer
2025-06-02
09:04
Hej @Fredrik A
Ber om ursäkt över att du inte har fått något svar här i forumet men när det gäller frågor som rör avtal är det ingenting vi har möjlighet att bemöta här i forumet men ring vår avtalsavdelning så får du besked om vad som gäller i ditt specifika fall.
Välkommen att kontakta avtalsavdelningen
... Visa mer
2025-06-02
08:13
Hej @Gunilla65
När du vill läsa in en leverantörs prislista i en annan valuta än SEK, fungerar det så att priserna i själva filen används som grund. Du väljer sedan din leverantör, och om den leverantören har sin valuta i DKK, kommer alla artiklar och priser att omräknas enligt DKKs kurs.
För prislistor som är i SEK, görs en omräkning baserad på leverantörens pris, och denna omräkning använder den valutakurs som du har ställt in under Arkiv - Inställningar - Valutakurser i företagsinställningarna.
Så nej, det är inte nödvändigt att leverantörers prislistor är i SEK för att kunna läsa in dem. Systemet hanterar automatiskt omräkningar baserat på den valuta som är angiven för leverantören.
Hoppas detta hjälper! Om du har fler frågor rekommenderar jag att du ringer vår kunniga support
... Visa mer
2025-05-30
11:14
1Gilla
Hej @Aaltonen! Prova gärna att avinstallera appen och installera på nytt igen. Jag tror att detta kan lösa problemet men skulle det inte göra det hjälper vi dig gärna via telefon istället. Ha en fin fredag och helg när det är dags! /Ebba
... Visa mer
2025-05-28
13:26
Hej @orjanlans
Välkommen som ny forummedlem.
I Lön hanteras endast bruttosemesterdagar, alltså hela semesterdagar enligt anställningsavtalet. Det finns tyvärr ingen funktion idag för att lägga in eller räkna om till nettodagar eller semesterkvot direkt i systemet.
När en medarbetare går ner i arbetstid, till exempel arbetar 40 % och två dagar per vecka, behöver du själv hålla koll på att semesterdagarna anpassas efter det nya schemat. Lön minskar inte automatiskt uttaget utifrån sysselsättningsgrad eller nettosemester.
Vi rekommenderar att du antecknar detta manuellt så att uttaget speglar medarbetarens arbetstid på korrekt sätt.
Om du önskar denna funktionalitet i framtiden får du gärna lämna ett förbättringsförslag via Feedback och förslag.
... Visa mer
2025-05-28
13:25
Hej @Emelie Birgersson
Välkommen som ny forummedlem.
Ja, det finns möjlighet att se förändringsstatistik på leverantörer. Du kan använda rapporten "Behandlingshistorik", som du hittar under Bokföring – Rapporter – Behandlingshistorik. Där kan du filtrera på leverantörer och tidsperiod för att se vilka ändringar som har gjorts och av vem, till exempel om någon har ändrat bankgironummer.
När bankgironumret ändras på en leverantör ska det även skickas ett mejl till er.
Hoppas detta hjälper 🌻
... Visa mer
2025-05-28
11:07
2 Gillar
Jag har ett antal kunder som inte har någon enskild firma men ändå måste lämna NE-bilaga. Vore bra om det gick att lägga till bilagan på privatpersoner
... Visa mer
2025-05-28
08:40
Hej @K_U_R_D_E_N
Det löneadministratören på ditt företag som gör inställningar för hur din lönespecifikation ska skickas. I hjälpavsnittet Kom igång med att skicka lönebesked till Kivra finns instruktion för hur man gör.
Får ni det inte att fungera är det din löne dministratör som ska vända sig till vår support så hjälper vi er gärna!
... Visa mer
2025-05-28
08:31
Hej @Ulf Jonsson
Fattar att det hade varit smidigt om programmet sa ifrån men precis som du märkt så saknas den funktionen idag. Är osäker på om det är något som kommer att utvecklas men självklart ska du lämna ett önskemål om det till våra utvecklare av Visma Lön. Det gör du enkelt via Förbättringsförslag i den lila listen på startsidan av programmet.
Hoppas du får en fin dag och att vi ses i forumet framöver ⭐
... Visa mer
2025-05-28
08:14
Hej @matildak
Det enda jag kan komma på är om ni av misstag har bockat i att ni vill bokföra manuellt men det hade du redan koll på.
Gör så att du ringer supporten så får vi titta på hur det ser ut i ditt program.
Välkommen att kontakta supporten
... Visa mer
2025-05-28
08:10
Hej @Sandra1
Tack för din fråga.
Så här gör du för ändra inställning och byta till XML-format (ISO20022/pain.001) för Danske Bank i Visma Lön 600:
Gå till Arkiv – Inställningar – Företagsinställningar – Utbetalning.
Där kan du justera formatet på lönefilen till det XML-format.
Mer info om hur du arbetar med XML/ISO20022/pain.001 för olika banker i Visma Lön 300/600 finns i tipset XML/ISO20022/pain.001 i Visma Lön 300/600
Lycka till och ha en fin dag!
... Visa mer
2025-05-27
14:09
1Gilla
Hej. Det var jag som missuppfattat eller var för snabb. Jag gjorde som förut och klickade på underlaget i stället för att välja "Hantera". Då ser det ut som förr, tack o lov.
... Visa mer
2025-05-27
11:05
Hej @Annika36
Då utgår du istället från Försäljningsprislistor, fliken Prisomräkning och gör prisomräkning på Försäljningsprislistan det gäller med urval på vilka artiklar du inte vill ta med i prisomräkningen. Glöm inte ta en säkerhetskopia innan du kör igång.
... Visa mer
2025-05-27
08:14
Hej @Katarina B Elf Jag hittade tråden Återrapportering kundinbetalning camt054 där en av våra produktspecialister sist i tråden skriver: "Vi har nu släppt en ny version av Visma Administration, 2022.1 där vi nu hanterar återrapportering av kundinbetalningar i formatet camt.054.
Versionen hittar du på vår hemsida under Ladda ner och uppdatera och läs gärna mer om versionsnyheterna i vår skrivna hjälp."
... Visa mer
2025-05-26
11:23
Hej @Annette BE
Välkommen till forumet 🙂
PEAB har bytt operatör för att ta emot e-fakturor, detta innebär att våra kunder kan uppleva problem med stoppade fakturor till dem. Lösning är att man behöver ta bort den nuvarande koppling som finns för e-fakturor på kunden och söka om och välja det nya korrekta uppslaget av kund.
Gå in på kunden, välj Rensa vid e-fakturor, radera GLN-nummer och radera organisationsnummer och sedan spara. Gå in på kunden på nytt och lägga dit organisationsnummer och sedan klicka på kontrollera så bör det fungera sedan.
Vill du att vi visar dig så ring oss - vi hjälper dig gärna!
... Visa mer
2025-05-26
10:47
Hej @Mats630323
Välkommen som ny forummedlem 🙂
För att dina kunder ska betala till ditt bankkontonummer (och inte bankgiro) på fakturorna gör du så här:
Gå till Inställningar - Kassa- och bankkonton och lägg in ditt bankkontonummer och clearingnummer om det inte redan finns där.
Gå sedan till Inställningar - Företagsinställningar - Grunduppgifter och kontrollera att inget bankgiro eller plusgiro är inlagt.
När du skapar en ny kund välj företagskonto i fältet Betala till företagskonto.
Då kommer bankkontonumret automatiskt att stå på fakturan som din kund får.
Lycka till!
... Visa mer
2025-05-26
10:08
Hej @Marie M
Tack för att du uppmärksammar oss på detta. Vi har rapporterat felet vidare till teamet, men har ingen info om när det kommer att vara åtgärdat. Under tiden får man klicka sig direkt in på respektive faktura i listan som en tillfällig lösning.
... Visa mer
2025-05-26
10:00
Hej @AnitaW
Välkommen som ny forummedlem.
Det är jättesvårt för oss att avgöra här i forumet men om du noga följer instruktionen Lägg in QR-kod på en fakturamall, malländring så bör det fungera. Du kan även boka tid med någon av våra specialister som hjälper dig att med de vanligaste malländringarna.
Lycka till och ha en fin dag!
... Visa mer
2025-05-26
08:49
Hej @Antons
Vad roligt att höra att du är på gång att starta aktiebolag.
Vi vill gärna hjälpa dig att hitta den bästa lösningen för att hantera bytet från enskild firma till aktiebolag i din nuvarande prenumeration. Det finns några olika alternativ beroende på din situation och vi vill se till att du får den hjälp du behöver.
Därför skulle vi vilja be dig att ringa oss på 0470-70 60 00 så kan vi tillsammans gå igenom dina möjligheter och säkerställa att du får rätt stöd i övergången.
Varmt välkommen att höra av dig, så hjälper vi dig vidare!
Läs gärna även artikeln Ombilda enskild firma till aktiebolag
... Visa mer
2025-05-23
11:07
Hej @Bolagsteamet
Jag har kollat med teamet och vi ska inte ha gjort någon grafisk ändring eller justering som berör detta. Kan det möjligen vara något med din bildskärm?
I vilket fall som helst vill vi hjälpa dig så ring supporten som kan skapa ett ärende och så får du mejla in bilder som visar hur det ser ut från din sida.
Välkommen att kontakta supporten
... Visa mer
2025-05-23
09:50
Tack bästa @CarinaM_ för att du delade med dig ⭐
... Visa mer
2025-05-23
09:33
Hej @Norrland1
Om kunden använder Lön Anställd, rekommenderar jag att de registrerar sin semester direkt i kalendern. Därefter kan de ta ut en rapport som heter "Spåra tidsregistreringar". För att fokusera enbart på semestern kan de välja "Typ av tidsregistrering" och sedan skriva ut rapporten som en PDF.
För den vanliga semesterplaneringen i Visma Lön, synkas informationen tyvärr endast vid avvikelseperioden. Det innebär att framtida semestertider inte automatiskt överförs, och därför behöver kunden själv fylla i informationen.
Jag hoppas att de har tillgång till Lön Anställd och att denna lösning fungerar smidigt för dem.
Önskar dig en trevlig helg! 🌻
... Visa mer
2025-05-22
09:01
Hej @CR2024
Detta är något som du behöver bolla med ert fackliga avtal och helt kanske något ni skulle ha kommit överens om i förväg. När du vet hur det ska hanteras får du gärna återkomma så hjälper vi dig med hur du lägger in det i programmet.
Ha en fin dag!
... Visa mer
2025-05-22
08:55
Hej @paul mwasa
Precis som du uppmärksammat så har vi just nu ett fel. Följ tråden Problem att se underlag när du använt drag & drop som vi uppdaterar när detta är löst.
Ha en fin dag och tack för att du hörde av dig.
/Tinna
... Visa mer
2025-05-22
08:41
Hej @LW -60 , Om du klickar på bilden i mitt förra inlägg så kan du läsa skillnaden, men det är ingen större skillnad enligt min åsikt. Mvh Carina
... Visa mer
2025-05-22
08:25
1Gilla
Tack bästa @LW -60
Skönt att det löste sig - din uppskattning gör mig glad ☀️
... Visa mer
2025-05-21
09:53
Hej! Hittade vart jag ska fylla i beloppet 🙂
... Visa mer
2025-05-21
08:12
Hej @KarinaS
Jag upplever inte att det har skett någon förändring kring projekt på leverantörsfakturan i Visma Administration. Jag har tittat i version 2025.0. Du får jättegärna slå en signal till supporten så kan vi koppla upp och titta på hur det ser ut i ditt program.
Välkommen att kontakta supporten
... Visa mer
2025-05-21
07:59
Hej @Jonny Boström MoveByNumbers
Tack för din fråga om SRU-filer och utdelningsinformation.
Vi har undersökt hur våra SRU-filer hanterar utdelning som är 0 kr. Efter tester i både Skatt & Bokslut och andra varianter kan jag bekräfta att vi inte skickar med denna information när värdet är noll - och det har faktiskt alltid fungerat så.
Detta följer Skatteverkets standardriktlinjer, där "ej använda rader" vanligtvis inte ska inkluderas i filerna. Våra SRU-filer följer helt de format och specifikationer som Skatteverket kräver.
Jag känner inte till om detta är en förändring från Skatteverkets sida eller om det alltid har fungerat så här. Hur som helst rekommenderar jag att du kontaktar Skatteverket direkt för att få klarhet i frågan. Önskar dig en fin dag!
... Visa mer
2025-05-21
07:59
Hej @kubozk
Jag tror det handlar om hur fotot är taget. Om din kund tar ett foto av ett kvitto och håller mobilen "stående" bör bilden bli rak.
Vad jag kan se så har vi ingen info om att det finns någon inställning du kan göra men hör gärna med supporten också vid tillfälle.
Ha en fin dag
... Visa mer
2025-05-21
07:58
Hej @Helens Administration
Skönt att det löste sig och stort tack för att du återkopplade.
Ha en fin dag 🌻
... Visa mer
2025-05-20
17:28
Hejsan! Ni kanske gör så här redan, men ändå... När inte programvarorna klarar alla moment, måste man lösa problemet på annat sätt. Ett sätt är att peka utlandsfaktureringen mot 2970 direkt, så intäkten hamnar mot ett skuldkonto. Efter det, bokar man om det hela den månad som intäkten ska kicka in. Gör man detta ihop med den periodiska sammanställningen (om det är inom EU) gör man dessa två grejor i ett och samma moment. Till hjälp tar man Excel. Med lite finulighet, kan man säkert hitta ett sätt att halvaoutomatiskt få till ombokningarna. Men, som sagt, ni kanske redan har hittat ett sätt som motsvarar detta och att volymen är så stor att detta inte är ett hållbart sätt att arbeta på. Jag hoppas Visma löser det här problemet snart. Jag har precis postat önskemål om lite annat precis, som ligger som önskemål på kund- och leverantörsregistren. Jag håller tummarna att alla våra önskemål kan införlivas. Mvh Lena
... Visa mer
2025-05-20
16:33
Har du provat denna inställning, när du går in på kontoplanen (Bokföring -> Rapporter -> Kontoplan -> Skapa Rapport):
... Visa mer
2025-05-20
08:14
Hej @CR2024
När du avslutar semesteråret sker en automatisk uppdatering där kvarvarande förskottsdagar tas bort och deras antal justeras till 0. Detta säkerställer att inga oanvända förskottsdagar överförs till nästa semesterår.
Så nu när det står att de nyanställda inte har några dagar kvar är det ett kvitto på att du har gjort helt rätt.
Om du har fler funderingar är du varmt välkommen att kontakta vår support.
... Visa mer
2025-05-19
14:03
Hej!
Precis som ni säger så har vi märkt att bankhändelser för den 15/5 inte har kommit in i programmet. Detta gäller er som har den äldre varianten av bankkoppling med Swedbank. Vi undersöker detta och när vi har mer information kommer tråden Saknar bankhändelser för 15/5 - Swedbank att uppdateras så min rekommendation är att ni följer den för uppdateringar kring detta.
Ha det fint!
/Jenny
... Visa mer
2025-05-19
09:51
Hej @Emma Andersson
Du tänker helt rätt med att manuellt räkna ut mellanskillnaden i daglönerna retroaktivt. För att hantera detta i Maj-löneutbetalningen, kan du använda löneart 1176 för att registrera mellanskillnaden.
Ha en fin dag!
... Visa mer
2025-05-19
08:47
Hej @ Jennie76
För att importen ska fungera behöver du först ha hela år 2025 upplagt och sedan ska du kunna göra importen av SIE-filerna.
Vill du att vi kikar på det tillsammans så ring supporten så hjälps vi åt.
Ha en fin dag och lycka till
... Visa mer
2025-05-19
08:10
Hej @emmakarlsson
Löneprogrammet har inte stöd för detta utan du måste kontrollera vilken/vilka resultatenheter/projekt som kontona ska ha, och lägga in det manuellt i bokföringen beträffande förändringen av semesterlöneskulden och även de sociala avgifterna för semesterlönen.
Ha en fin dag!
... Visa mer
2025-05-15
13:23
1Gilla
Hej @Jossan-12
Det ser du dels inne på den anställda på fliken lön men även under notifieringar syns vilka som har fått lönebeskedet med pdf.
Hoppas det hjälper dig!
... Visa mer
2025-05-15
12:51
Hej @A-L Karlsson
Det är lite svårt för oss att säga exakt vad som är rätt och fel i detta fallet.
Det bästa sättet är att stämma av med din anställda vad som rapporterats till Försäkringskassan. Har den anställda registrerat sjukfrånvaro även under helgen? Då bör du göra likadant i din registrering. Om sjukfrånvaron exempelvis var 100% fram till fredag och sedan ändras till 75% på måndag, ska helgen markeras som 100% sjuk. Vid exempelvis 75% sjukfrånvaro rekommenderar vi att du registrerar samma procent för hela veckan. Då får den anställda fullt antal betalda semesterdagar (baserat på semesterrätten), men varje dag har en lägre semesterdaglön.
I dessa fall behöver du räkna om den genomsnittliga sysselsättningsgraden innan semesteråret avslutas, eftersom bokföringen inte kan räkna ut detta automatiskt vid deltidsfrånvaro.
Hoppas det hjälper dig att komma vidare och annars finns möjlighet att boka specialisthjälp direkt på vår hemsida.
... Visa mer
2025-05-15
08:26
Hej @MNDU__
Då behöver du ringa supporten så får vi felsöka vidare.
Välkommen att kontakta supporten
... Visa mer
2025-05-15
08:22
Hej @Sofia F-L
Det kan du läsa om i hjälpavsnittet Matcha inbetalningar manuellt under rubriken Registrera flera inbetalningar på samma verifikat.
Ha en fin dag!
... Visa mer
2025-05-14
11:47
1Gilla
Stort tack för ditt svar! Glada hälsningar Ullis
... Visa mer
2025-05-14
10:46
1Gilla
Hej @MyranC
Du ska registrera din inbetalning som en delbetalning på fakturan. Efter att du har registrerat delbetalningen kan du sedan exportera en fil för ansökan om ROT-avdrag till Skatteverket. Mer information hittar du i programhjälpens avsnitt Arbeta med husavdrag under punkt 3 står det att du ska registrera inbetalning från kunden och följa instruktionerna för Kundfaktura - delbetald.
Lycka till och ha en fortsatt fin dag!
... Visa mer
2025-05-14
08:08
Hej @Monica4
För att få SEK före beloppet på exempelvis fakturautskriften behöver du ändra mallen. En detaljerad beskrivning finns i hjälpavsnittet Visa alltid valutakod på faktura, malländring. Det verkar som att du redan har hittat hjälpavsnittet, men jag bifogar det ifall någon annan forummedlem har samma fundering.
Om du inte hittar "Ledtext - totalsumma2" kan det bero på att du använder en egen mall eller att du inte använder en mall av typen Silver. För att ladda ner en ny mall av typen Silver, följ hjälpavsnittet Mallar för nedladdning.
Hjälp med malländringar ingår inte i ditt supportavtal, men du kan boka specialisthjälp via vår hemsida. Våra specialister hjälper gärna med de vanligaste malländringarna.
Lycka till och ha en fin dag!
... Visa mer