igår
Jag förstår vad du menar med att man vill ha korrekt datum, och var och en av oss har en yttre gräns för vad vi kan mäkta med att kontrollera. Dunkar det in 25 fakturor per dag, måste man snabba på och då måste något stryka på foten. Jag tänkte också att det kanske finns några därute som har haft problem med felkonteringar, så jag lade med det också i svaret. Det är bra att det finns dokumenterat, om någon söker på just det. Ha en trevlig sommar du också! Mvh Lena
... Visa mer
igår
Hej jag har varit i kontakt med banken, och de har tre olika avtal man kan teckna via dem och de vill att jag ska fråga Spiris vilket avtal det ska vara när man använder Visma Admin. De som finns att välja på är Visma E-ekonomi, Autoplay eller vid sidan av.
... Visa mer
torsdag
Hejsan! Som en hjälp på traven har du det som heter konteringmallar. Där kan du enkelt programmera in en slinga du kan köra vid varje månadsslut så att momsen hamnar rätt. Funktionerna som finns i den malleditorn är fantastiska. Om du tittar i hjälpavsnitten för konteringsmallar, ser du hur du kan göra. Jag önskar att jag själv hade Admin installerat i dagsläget, så hade jag kunna hjälpa dig till 100%. Det här går att lösa, inga problem. Jag vet inte om man i dagsläget kan installera en provperiod av Admin för det hade varit en väg att gå för att kunna hjälpa dig. Mvh Lena
... Visa mer
torsdag
Hej @erikdan
Tack för ditt meddelande. Det du beskriver kan bero på att företagen finns sparade på olika platser på servern eller i nätverket. I Visma Administration kan man lägga upp företag i olika mappar – särskilt om flera användare har skapat företag eller om man har arbetat i olika miljöer över tid.
Därför rekommenderar vi att ni provar följande:
Sök igenom servern eller delade mappar:
Leta efter mappar eller filer som tillhör din Visma Administration. Vanligtvis heter dessa mappar något i stil med företagets namn och innehåller databasfiler (t.ex. med filändelserna .mdb, .bak eller .sru). Det kan vara bra att söka efter t.ex. “Företag” i Windows sökfunktion.
Du är självklart även välkommen att slå en signal till supporten så kopplar vi upp och gör vårt bästa för att hjälpa dig.
Välkommen att ringa oss.
... Visa mer
2025-07-03
07:38
1Gilla
Har samma problem. Frustrerande! Men då får jag prova att klistra in PDF så länge
... Visa mer
2025-07-02
09:25
Hej @Marie_Karlsson
Du har förstått det helt rätt! När företaget betalar drivmedel till en förmånsbil och du kör privat ska du förmånsbeskattas för drivmedlet utifrån de privata milen. Det görs genom att räkna ut hur många liter som gått åt till din privata körning (t.ex. uppskattad förbrukning per mil x antalet körda privata mil). Därefter multiplicerar du antalet liter med marknadspriset per liter, och slutligen räknar du upp beloppet till 120 % (d.v.s. 1,2 x literpriset).
I ditt exempel:
Om literpriset är 15,625 kr blir förmånsvärdet 1,2 x 15,625 kr = 18,75 kr per liter. Sedan multiplicerar du det med antalet liter som du har förbrukat på de 72,5 privata milen. Det är detta belopp du ska beskattas för som drivmedelsförmån.
Angående din fråga om 100 mil: Eftersom du redan har bilförmånen, ska all privat körning beskattas, oavsett om det är under eller över 100 mil. 100-milsregeln gäller endast om bilen normalt aldrig används privat (undantagsfall), så den är inte aktuell i ditt fall. Stäm gärna av med Skatteverket så får du svaret svart på vitt!
Ha en härlig sommar 🌻
... Visa mer
2025-07-02
09:21
Hej @4K Catering
Välkommen som ny forummedlem. När du skapar e-fakturor behöver artiklarna och raderna på fakturan anges exklusive moms. Det är inte möjligt att markera att priserna är inklusive moms, utan momsen specificeras automatiskt som en separat rad på fakturan.
Detta beror på att de elektroniska fakturaformat som används av vår tjänsteleverantör (till exempel via InExchange – Svefaktura/Peppol) inte har stöd för att e-fakturor skickas med priser inklusive moms.
Ha en fortsatt fin dag! 🌻
... Visa mer
2025-07-02
08:20
1Gilla
Hej @HH-Evda
När det uppstår skillnader mellan lagersaldo och disponibelt saldo (t.ex. när lagersaldo visar 0 och disponibelt saldo visar 1 eller 2), rekommenderar vi att du gör följande:
Kontrollera företagets databas:
Detta steg uppdaterar eventuella olikheter i företagets data och kan i många fall avhjälpa problem med lagersaldon.
Du kan läsa mer om detta under hjälpavsnittet “Kontrollera företagets databas”.
Säkerhetskopiera!
Innan du gör några större kontroller eller ändringar i företagets databas rekommenderar vi starkt att du tar en säkerhetskopia. På så sätt har du alltid möjlighet att återställa informationen om något skulle gå fel.
Kontrollera lagertransaktioner:
Om lagersaldot fortfarande inte stämmer efter databaskontrollen, gå in på fliken Spårning och välj Transaktioner på berörd artikel. Kontrollräkna alla transaktioner och jämför med informationen på fliken Lager. Om du har många transaktioner kan du skriva ut dessa via Utskrifter – Lager – Lagertransaktioner, och välja “Transaktion per artikel” med urval på aktuell artikel.
Rätta felaktiga lager:
Om du hittar felaktigheter i lagersaldot efter ovanstående steg kan du behöva rätta detta. Mer information om hur du gör detta hittar du i hjälpavsnittet Rätta felaktigt lager.
Saknar du någon information, eller stöter på problem längs vägen, är du självklart varmt välkommen att ringa vår support.
Lycka till med felsökningen!
... Visa mer
2025-07-02
08:03
Hej @Fredrik007
Du kan använda lönearten "Övrig ersättning, brutto" och ange det totala beloppet som ska betalas ut för de aktuella dagarna. Räkna ut ersättningsbeloppet själv enligt schablonen (dela månadslönen med 25,7 eller 18,4 beroende på om semesterersättning ingår eller inte, och multiplicera med antal dagar).
Lägg gärna till en förklarande textrad under utbetalningen, exempelvis:
"Ersättning för förlorad arbetsförtjänst, 2 dagar á XX kr enligt schablon, kvot (25,7/18,4)".
På så sätt blir det tydligt för både dig och den som ska granska löneunderlaget.
Ha en fin dag!
... Visa mer
2025-07-02
07:52
Hej @Angelica och @KarinaS
Igår besvarade min kollega en tråd gällande detta så det verkar vara något som är på gång kring filformatet. Läs gärna tråden Har de bytt filformat på skatteverket? där Joachim även ger en lösning som bör funka för er. Annars hör ni av er till supporten så skapar vi ett ärende.
Ha det fint!
... Visa mer
2025-07-01
10:16
Hej @Peter Vinqvist
Välkommen som ny forummedlem
Det enklaste är om du kan ångra leverantörsfakturan. Då skapas automatiskt en kreditfaktura som kvittas mot originalet, och du slipper lägga upp en kreditfaktura manuellt.
Så här gör du för att ångra en leverantörsfaktura i Spirias Bokföring:
Gå till Inköp - Leverantörsfakturor - Obetalda leverantörsfakturor. Välj den faktura du vill ångra. Klicka på Åtgärder och välj Ångra faktura. Då skapas automatiskt en kreditfaktura som kvittas mot den valda fakturan.
Om fakturan är helt eller delvis betald går det inte att använda “Ångra faktura”. Då behöver du istället skapa en kreditfaktura manuellt och kvitta mot den betalda fakturan.
Om du har bankkoppling och fakturan redan skickats till banken, går det inte heller att ångra fakturan.
Om du bara behöver ändra faktura- eller förfallodatum, konto eller liknande kan du redigera fakturan direkt, så länge den inte är momsrapporterad eller ligger i en låst period.
För att kunna redigera, aktivera inställningen via Inställningar - Företagsinställningar - Faktureringsuppgifter och bocka i rutan "Tillåt redigering av leverantörsfakturor".
Om detta inte hjälper dig rekommenderar jag att du kika igenom hjälpavsnittet Hur skapar eller ändrar jag ett räkenskapsår eller ring oss så hjälper vi dig gärna.
Glad sommar ☀️
... Visa mer
2025-07-01
09:37
1Gilla
Hej @Sveenne
I Visma Lön 600 bokas semesterskulden i regel upp automatiskt varje månad i samband med lönekörning – men exakt när och hur uppbokningen sker styrs av några faktorer som kan påverka så att det inte alltid blir "linjärt", alltså lika mycket varje månad.
Det här kan orsaka det du beskriver:
Avvikelseperioden och lönekörningsinställningar
Om ni har en avvikelseperiod (exempelvis att du i juni kör lönen för maj) så kan det bli så att utbetalning och semesterskuld bokförs för "fel" månad. Det kan också bli så att vissa månader inte får någon uppbokning alls (t.ex. om ni inte gör någon lönekörning den månaden).
Ändrade semestervillkor eller procentsats:
Om ni har ändrat vilken procentsats som gäller för semesteravsättning eller ändrat semesterrätt under året, sker en justering av semesterskulden den månad ändringen registreras. Då kan det bokas upp mer (eller mindre) än vanligt. Ändringar i semestervillkor (eller om de läggs till på en anställd i efterhand) gör att uppbokningarna kan "hoppa" mellan månader.
Ej genomfört lönekörningar för vissa månader:
Om man inte har gjort lönekörningar för t.ex. april och maj, hoppar programmet ibland över att boka upp semesterskuld de månaderna – och tar istället igen det när nästa lönekörning sker (ex. i juni). Då kan du få en "klumpsumma" som bokas upp vid nästa löneutbetalning.
Olika lönearter/Löneberäkning:
Programmet bokar endast upp semesterskuld på semestergrundande lön (ej på t.ex. sjukfrånvaro, föräldraledigt, etc). Om det en månad inte finns någon semestergrundande lön blir det heller ingen semesterskuld.
Hur kan du få ett jämnare, mer linjärt värde?
Lönekör varje månad: Gör alltid en lönekörning varje månad, även om ingen lön ska betalas ut till vissa (man kan använda en noll-körning). Dubbelkolla avvikelseperioden: Säkerställ att avvikelseperioden stämmer överens med faktiskt löneperiod. Kontrollera inställningar: Gå till Arkiv – Inställningar – Företagsinställningar, fliken Bokföring, och dubbelkolla procentsatsen samt att semesterberäkningen gäller rätt personer. Jämför mot semesterskuldlistan: Om du vill ha en helt korrekt semesterskuld bör du följa semesterskuldlistan, och eventuellt bokföra upp manuellt varje månad i stället för att förlita dig enbart på den automatiska funktionen. Fast procentsats (12%) för 25 semesterdagar: Är det fler dagar behöver procentsatsen höjas för att skuld och semesterskuldlista ska linjera över året.
Om du vill ha mer information utöver detta behöver du boka tid hos någon av våra specialister som kan se över ditt specifika fall. Du bokar tid på vår hemsida.
Glad sommar 🌻
... Visa mer
2025-07-01
09:18
Hej @AccountantfromHell_singland
Då rekommenderar jag att du slår en signal till supporten som kan felsöka på ett helt annat sätt än vad vi kan göra via forumet.
Välkommen att kontakta supporten
... Visa mer
2025-07-01
08:48
Hej @Sandra1
I hjälpavsnittet Kom igång med att skicka lönebesked till Kivra kan du läsa om hur du gör.
Glad sommar ☀️
... Visa mer
2025-06-30
12:30
1Gilla
Hej! Tack snälla för tydligt och snabbt svar! Detsamma till dig☀️ Mvh Marie
... Visa mer
2025-06-30
10:36
Hej @revisorn
Ja, du kan bifoga kvitton till elektroniska fakturor. Om du har kvittot i PDF-format kan du enkelt ladda upp det via gem-ikonen på kundfakturan. Då följer kvittot med som bilaga när fakturan skickas elektroniskt, dock tillkommer en extra avgift för bilagor.
Du hittar mer information om hur det fungerar och aktuella priser på vår hemsida
... Visa mer
2025-06-30
09:03
Hej Du kan ta upp detta som en korttidsinventarie då nettovärdet är under ett halvt prisbasbelopp. Så bokför inköpet på konto 5410 och lägg inte upp detta som en anläggningstillgång. /Joachim
... Visa mer
2025-06-24
13:38
Hejsan! Framåt skulle jag rekommendera dig att använda dig av den automatiska beräkningen i programmet, så slipper du hålla reda på det manuellt. Jag misstänker att du kanske gjort klart lönekörningen nu, men annars tänker jag att du kan göra den avsättningen i programmet nu ändå för den perioden. När du gör själva avsättningen så anger du vilken period avsättningen görs för. Programmet samlar ihop värdena i bakgrunden som används för att beräkna avsättningen. Du kan välja ifall det ska sparas varje månad eller en gång om året. Här tänker du rätt att du behöver göra inställningar för nästa period om det är så att du vill att avsättningen/uppräkningen ska ske månadsvis. Ska den en gång per år tänker jag att det inte är någon stress. 🙂 Om du går in via Personal - Arbetstidsförkortning så kan du kika lite mer hur det ser ut. Här finns också bra information att läsa angående detta. Om du vill skapa dig en bild för hur beräkningen funkar, kan du välja att bocka i "underlag avsättning" och sedan förhandsgranska. Dessa värden samlas in under året och skickas alltså över till tidbanken när du väl väljer att göra den årliga avsättningen.
Annars tycker jag att det låter som att du tänker rätt i att du kan göra det manuellt också. När du använder de manuella lönearterna så samlas ju även det i tidbanken. Tycker du att detta känns klurigt går det att boka tid ihop med en av våra duktiga lönespecialister som kan hjälpa dig lägga in värdena och guida dig i hur allt funkar. Du är också varmt välkommen att ställa fler frågor här i forumet så ska vi göra vårt bästa. Ha en fin eftermiddag! /Ebba
... Visa mer
2025-06-24
09:34
Hej @annika söderlund !
Detta har jag och Patgil diskuterat lite längre upp i tråden.
Det finns nämligen ingen fiffig funktion för att inte betala ut alla dagars semesterersättning. Detta kan du lägga som ett önskemål genom Förbättringsförslag längst upp i programmet.
Min halvkassa lösning just nu är att du använder programmets funktion för att betala ut semestertilllägget.
Efter det så kan du lägga in löneart 3232 med minustecken för det belopp som inte ska betalas ut nu.
Du behöver komma ihåg att manuellt lägga in löneart 3232 med belopp när resterande tillägg ska betalas ut.
Detta gör tyvärr att semesterskuldlistan inte kommer stämma eftersom programmet tror att alla dagarna är utbetalda.
Jag funderar på om man skulle vilja lägga någon sorts skuld till anställd istället direkt i bokföringen så att det åtminstone syns att man är skyldig den anställde pengar. Men det får ni nog ta ställning till själva hur ni vill göra.
Ledsen att jag inte har en bättre lösning för er!
/Anna
... Visa mer
2025-06-24
08:29
Hej @75magnus! Precis som @LW -60 skriver så är det ofta från annat håll som det blir en fördröjning. Men att det mer ofta än sällan kommer in för sent i programmet låter inte helt rätt. Det jag skulle vilja att du kontrollerar är följande: 1. Kontrollera vilket datum det gäller, gårdagens händelser läses in på morgonen nästkommande bankdag. Händelser som sker lör/sön importeras på tisdagen tillsammans med måndagens händelser. 2. Titta på fliken Periodens bankhändelser och inte bara på Ej bokförda bankhändelser, då fakturor kan ha matchats och bokförts med automatik.
3. Kontrollera kontoutdraget under Kassa- och bankhändelser och stäm av det mot kontoutdraget på banken.
Om det fortfarande inte finns några sedan ett par dagar tillbaka så skulle jag gärna vilja att du ringer vår support på 0470-70 60 00 så får vi felsöka det vidare den vägen!
... Visa mer
2025-06-19
11:16
Hejsan! Du kan läsa mer om ändringar i en avslutad lönekörning här. Jag vet inte riktigt om jag förstår dig. Jag tolkade det först som att det blev fel med perioden men att ingen data hade hämtats. I så fall tänker jag att du ångrar lönekörningen och skapar en ny och sedan fortsätter med instruktionerna min kollega gav dig. Är det så att du är några steg längre så tror jag att informationen i länken ovan kan hjälpa dig. Jag lyfter ut detta som är viktigt att tänka på:
Om du har skickat in arbetsgivardeklarationen och bokfört lönekörningen rekommenderar vi inte att du gör ändringar i avslutade lönekörningar. Det är bättre att göra justeringen på nästa lönekörning.Om du ändå vill backa en lönekörning ska du tänka på följande:
Om du har bokfört löneutbetalningen behöver du ångra verifikationen och bokföra löneutbetalningen på nytt. Läs mer i avsnittet Ångra matchad bankhändelse om du jobbar i Bokföring & Fakturering.
Om du har skickat in arbetsgivardeklarationen behöver du skicka in en rättelse. Läs mer i avsnittet Rättelser av arbetsgivardeklaration hos Skatteverket. Jag hoppas att det löser sig. Får du inte till det är du välkommen att kontakta vår support via telefon så hjälper vi dig den vägen istället. Ha en fin midsommar! 🌸 /Ebba
... Visa mer
2025-06-19
08:05
Hej på er!
Tack för din återkoppling. Som du nämner var det en försening förrgår gällande Handelsbanken. Vi beklagar verkligen att informationen inte nådde ut i tid till alla berörda.
Om du upplever liknande problem igen rekommenderar vi att du kontaktar vår support direkt, så att vi snabbare kan felsöka och ge återkoppling. Du hittar alltid aktuell driftinformation och kontaktvägar här:
Där uppdaterar vi löpande om eventuella fel eller driftstörningar samt även i vårt talsvar. /Ebba
... Visa mer
2025-06-17
08:52
Hej @kriwic
Skönt att det löste sig och tack för att du återkopplade till oss. Händer det igen rekommenderar jag att du ringer oss så ska vi felsöka direkt i ditt program.
Ha en fin dag!
... Visa mer
2025-06-16
15:04
Hej @Katarina B Elf
Tack för din utförliga felsökningsbeskrivning och för att du redan testat flera tänkbara åtgärder. Här kommer ett förslag på lösning:
Starta kontrollpanelen
Välj Internetalternativ
Välj fliken Avancerat (se bild) och bocka i Använd TLS 1.2.
Gå också till fliken Säkerhet och klicka på Betrodda platser, välj där knappen ”Platser”.
Klistra in följande länkar i fältet du nu ser, och tryck sedan ”Lägg till”
https://wtse.vismaonline.com https://servicedirectory.vismaonline.com https://photoservice.vismaonline.com (mobilscanner) https://ai.vismaonline.com/ (Autoincoice) https://api.inexchange.com/ (autoinvoice) https://ac.vismaonline.com/ (autocollect) https://connect.visma.com/ ( inloggning Min Sida) https://www.vismaspcs.se/* (Min Sida) https://api.ai.vismaonline.com/ https://support.spiris.se är basen för hjälplänkar https://www.spiris.se är basen för hemsidan och min-sida
I vissa fall behövs även vissa portar läggs till som undantag, de är då Portar: 1433 TCP, 1434 UDP samt 443 både TCP och UDP på både klient och server.
Om det fortfarande inte fungerar, gå igenom följande punkter:
1. Uppdatera till senaste versionen av Visma Administration.
2. Gör undantag för spcsadm.exe i brandväggen.
3. Ändra timeout-tiden i kommandoradsverktyget. VOCRTIMEOUT:60 VOTIMEOUT:60
Du ändrar detta såhär:
1. Gå in under Hjälp – Om Visma Administration– Systeminfo. Ta fram Kommandoverktyget genom att trycka ner CTRL+SHIFT+K 2. Skriv VOCRTIMEOUT:60 3. Tryck Enter 4. Skriv VOTIMEOUT:60 5. Tryck Enter Om du inte är helt bekväm med att göra detta själv eller om du inte får det att fungera så ringer du supporten så hjälper vi dig. Tips! Ring på morgonkvisten men jag håller tummarna för att du fixar det själv. Snygg felsökning du gjorde! Guldstjärna till dig ⭐ /Tinna
... Visa mer
2025-06-16
15:01
Hej Loggade in på skatteverket idag och vad jag kan se så har inget ändras. Det är fortfarande XML filer de vill ha in när det gäller momsredovisningen. eSKD filen är en XML-fil.
Vart har du sett att filformatet ändrats någonstans? Du får hemskt gärna bifoga en skärmdump på detta från skatteverkets sida. /Joachim
... Visa mer
2025-06-16
11:25
Hej igen @JohanF
Förstår och håller med. Lämna gärna ett förbättringsförslag via Feedback och funktioner som du hittar långt ner till vänster när du är inloggad. Jag tar det även vidare internt men det är bra om det kommer från oss båda.
Ha det fint!
/Tinna
... Visa mer
2025-06-16
11:17
Hej @Kan inte dra och släppa l Tack för din fråga och för att du hör av dig till oss. Vi erbjuder support på vardagar för att kunna säkerställa att vi ger så snabb och personlig hjälp som möjligt när vi är på plats. Jag förstår att det kan vara besvärligt när behovet av support uppstår under helgen.
När vår ordinarie support är stängd finns det ändå flera sätt att få hjälp. Vår AI-assistent finns alltid tillgänglig direkt inne i Bokföring och Fakturering för att besvara många av de vanligaste frågorna. Utöver det finns vårt hjälpcenter och detta forum, där det redan finns mycket information samlad. Dessutom är det ofta andra användare här som gärna hjälper till och svarar även under helgen.
Vad gäller drag- och släpp så löstes detta felet förra veckan. Fungerar det inte hos dig behöver du ringa supporten så hjälper vi dig i den kanalen istället.
Välkommen att kontakta supporten
... Visa mer
2025-06-16
10:05
Hej @NicklasB
Tack för din fråga och för att du delar med dig av dina erfarenheter. Som det ser ut idag tillåter Lön tyvärr inte att man lägger in flera arbetspass för samma anställd på samma dag – systemet summerar istället tiden till en rad. Jag förstår att det kan vara önskvärt att kunna lägga in flera separata pass, till exempel vid delade turer.
Vi tar gärna emot dina synpunkter och förbättringsförslag! Lämna gärna detta som ett önskemål via Feedback och Förslag, som du hittar längst ner till vänster när du är inloggad i Spiris. Då hamnar förslaget direkt hos vårt produktteam som arbetar med utvecklingen.
Ha en fortsatt fin dag!
... Visa mer
2025-06-16
09:55
Hej @Mia2025
Tack för din fråga.
Karensdagen räknas med i sjukfrånvaron i rapporten, men inte genom raden eller lönearten för själva karensavdraget. I stället inkluderar vi karensdagens timmar via lönearten "3107 Sjukavdrag". På så sätt undviker vi att samma frånvarotimmar räknas dubbelt, vilket hade blivit fallet om även karensavdraget togs med.
Så länge du använder snabbvalet när du registrerar sjukfrånvaro blir rapporteringen korrekt. Om du däremot lägger in frånvaron manuellt kan det bli fel, eftersom det nu ska registreras karensavdrag, sjukavdrag och sjuklön även för dag 1.
Om du vill ha en tydligare bild så bifogar jag några bilder som illustration.
Hoppas detta hjälper dig och annars får du gärna ringa oss så kan vi förklara mer ingående.
Ha en fin dag!
... Visa mer
2025-06-16
08:54
1Gilla
Ber alla som behöver få en fil som kan användas för att redovisa in fackföreningsavgifterna att skicka in via förbättringsförslag. Är vi tillräckligt många som gör det så kanske de får tummarna ur att fixa det?! 😉 Jag skrev så här: "Fil för fackföreningsavgifterna. I flera år har vi nu väntat på att ni ska fixa en fil för att kunna redovisa fackföreningsavgifterna. Detta tar onödigt mycket tid för oss att göra det manuellt och det är också en felkälla när det hanteras manuellt. Alla uppgifterna finns ju redan i systemet så att ta fram en textfil istället för en pdf borde inte ta någon längre tid för er att göra men det skulle spara massor av tid för alla de som använder ert system. Och det skulle bli en stor kvalitetsförbättring både gentemot fackföreningen och de anställda genom minskad riskhantering."
... Visa mer
2025-06-13
10:12
Hej @Jeanette79
Välkommen som ny forummedlem 🌻 Tack för att du delar med dig av både dina egna och din kunds synpunkter. Vi uppskattar verkligen all feedback vi får – det hjälper oss att fortsätta förbättra Spiris och gör stor skillnad i vårt utvecklingsarbete.
Vi är medvetna om önskemålen kring både möjligheten att lägga till logotyp på lönebeskedet och en smidigare hantering av fackavgiften. Båda dessa förbättringar finns med bland de områden vi ser över inom vår utveckling, och vi arbetar löpande för att göra programmet ännu mer användarvänligt och bättre anpassat efter era behov.
Jag hoppas att ni under tiden kan dra nytta av andra funktioner, som till exempel samarbetet mellan byrå och kund, för att förenkla ert arbete och samarbeta effektivt.
Har du fler idéer eller andra synpunkter får du gärna lämna dem direkt till oss via Feedback och Förslag som du hittar längst ner i vänsterkolumnen när du är inloggad. Dina åsikter är viktiga för oss!
... Visa mer
2025-06-13
09:35
Hej @Frida-lönekonsult
Precis, du har förstått det rätt! Om den anställda har ett oregelbundet schema behöver du antingen:
Registrera faktiskt arbetade timmar varje månad – då får systemet korrekta underlag för semesterberäkningen.
Alternativt - Ändra till ett regelbundet schema i personalkortet med angiven veckoarbetstid, så att det finns tydliga schemarader på alla arbetsdagar. Då behöver du bara registrera frånvaro de dagar det är aktuellt.
Att systemet ska kunna räkna rätt på semestergrundande tid förutsätter att det finns ett schema eller att alla arbetade timmar är rapporterade, annars blir snittlönen fel eftersom den baseras på registrerade timmar.
Hoppas det klargör alternativen!
... Visa mer
2025-06-12
15:44
Hej @Tony Lindgren!
Tack för att du hör av dig och berättar vad som hänt.
Vi har inte gjort några ändringar nyligen och har inte heller fått in liknande problem just nu. Vi vill gärna hjälpa dig att reda ut det här och det bästa är om vi tar det över telefon. Hör av dig när det passar så kikar vi på det tillsammans!
Ha en fin eftermiddag! /Ebba
... Visa mer
2025-06-12
13:31
Hej! Jag vill bara uppdatera er om att vi har inte glömt er, utan vi håller fortsatt på att utreda detta och återkommer så fort vi kan.
... Visa mer
2025-06-12
12:00
Tack för tydligt svar Tinna. Och riktlinjer för lösenordshantering finns i organisationen men alltid bättre när tekniken kan hjälpa till. Ha en fortsatt bra dag!
... Visa mer
2025-06-11
09:48
Nu har jag suttit i telefonkö till "supporten " i 40 minuter, ganska irriterande att sitta vid datorn och vänta, jag jobbar ute så att ni ringer upp mig är inte aktuellt. Har ej datorn med mig då. Finns det verkligen inget annat sätt att komma i kontakt med support för webbshopen?? vi har haft mailkontakt förut med någon i supporten angående ett fel i webbshopen som orsakades av en uppdatering hos er, kan vi kontakta någon i den gruppen? Väldigt dålig support det här tycker jag. vår mail är info@granna-vaxter.se
... Visa mer
2025-06-10
13:52
Hej Den benämningen måste vara ändrad av dig manuellt eller importerad från ett annat system. Standardinställningen från baskontoplanen ser ut på detta sätt. Föreslår att du går in och ändrar tillbaka till ovan inställning. Försäljning av varor skall inte ligga på 5710 utan på 3051, 3052, 3053. /Joachim
... Visa mer
2025-06-10
11:25
Hej!
Detta är nu löst och fungerar som tänkt igen.
Ha det fint!
/Jenny
... Visa mer
2025-06-10
11:25
Hej!
Detta är nu löst och fungerar som tänkt igen.
Ha det fint!
/Jenny
... Visa mer
2025-06-10
08:45
Hej! Nu har jag läst mig till att: "En referenskod är en specifik beställarreferens som din kund kan kräva. Du anger den i fältet Referenskod på kundfakturan". Vad är en referenskod och var lägger jag in den? Tänker att jag har fått svar på min fråga och använder fältet för "referenskod" för kundens önskemål. Hälsningar Ulrika
... Visa mer
2025-06-09
20:36
Åh, vad bra! Tack för ditt svar! Då ska jag gå in och ändra det. Mvh Marie
... Visa mer
2025-06-09
13:28
Hejsan!
Snubblade över denna tråden, och ville bara lägga till att sedan ett par månader så finns också semestervillkor 21 i Lön. (tidigare Visma Lön Smart). 🙂
ha en fin dag!
... Visa mer
2025-06-09
12:34
1Gilla
Hej @Rascal88
Tack för ditt meddelande – jag har vidarebefordrat det till teamet.
Vi kommer även att se över informationstexten i vårt nyhetstips. Just nu har vi enbart stöd för LB- och SUS-format till Swedbank. Enligt den information vi har finns det i nuläget ingen uttalad plan eller något datum från banken för när dessa filformat kommer att sluta fungera.
Mer info är så har jag inte i dagsläget.
... Visa mer
2025-06-09
10:28
Hej @Kan inte dra och släppa l För tillfället är det problem med att inte allt tolkas om du skapar en ny leverantörsfaktura och använder drag & drop för att få in underlaget. Detta är rapporterat vidare som ett fel och vi arbetar på en lösning.
På vår hemsida spiris.se/support/driftinformation hittar du pågående incidenter och fel och när dessa är lösta tas det bort därifrån.
Ha en fin dag!
... Visa mer
2025-06-09
10:00
Hej!
Det här ska nu vara löst och kontohändelserna ska ha lästs in under Kassa och bankhändelser. Om du mot förmodan fortfarande skulle sakna dina bankhändelser rekommenderar jag att du tar kontakt med vår support.
Ha det fint!
/Jenny
... Visa mer
2025-06-09
09:56
Hej @MalinHolmstrom
Det är en begränsning i programmet att inte kunna registrera resultatenhet på balanskonton. Jag misstänker att anledningen till det är att resultatenheter normalt sett inte används på balanskonton.
Jag kommer att ta med din feedback och vill även tipsa om att du kan lämna förbättringsförslag direkt till Visma Lön från ditt program. På startsidan finns en glödlampa för Förbättringsförslag som du kan klicka på. Vi uppskattar verkligen alla typer av feedback och förslag.
Ha en fin dag!
... Visa mer
2025-06-09
09:45
Hej @HelenJB4
Förstår att det hade snabbat upp hanteringen. Om du inte redan har lämnat det som ett förslag till våra utvecklare får du gärna göra på första sidan i Skatt och Bokslut.
... Visa mer
2025-06-09
09:24
Hej @Andreas Hägg
Jag ber om ursäkt för att du inte har fått svar på din fråga tidigare – vi har tyvärr missat din tråd, vilket förstås inte var vår mening.
Jag hoppas och antar att du redan har fått hjälp, men jag lägger ändå in lösningen här ifall någon annan har samma fundering framöver: I hjälpavsnittet Gör ändringar i en avslutad lönekörning finns information om hur du hanterar ändringar. Själva bytet av semestervillkor görs under Lön – Anställda – fliken Semester.
Observera: Om du redan har skickat in arbetsgivardeklarationen och bokfört lönekörningen rekommenderar vi att du inte gör ändringar i avslutade lönekörningar. Det är då bättre att göra justeringen i nästa lönekörning istället.
... Visa mer
2025-06-09
09:00
Hej @Norrland
Mitt bästa tips är rapporten Ackumulatorlista. Den hittar du under Utskrifter - Övrigt och här kan du göra urval på datum och anställd. Klicka på Urval och välj ackumulatorn Arbetad tid timmar.
Hoppas detta hjälper dig!
... Visa mer
2025-06-09
08:23
Hej @Plexor AB
Det är möjligt att vi behöver göra en liten handpåläggning här så slå en signal till supporten så hjälper vi dig gärna i den kanalen istället.
Välkommen att ringa supporten
... Visa mer
2025-06-05
13:01
Hej @CarinaM_! Tack för att du tagit dig tid att ge oss feedback. Jag är verkligen ledsen över den upplevelse du haft med både systemet och vår support. Jag tar dina synpunkter vidare, och vår ambition är att kunna förändra din uppfattning till det bättre.
Med detaljerna du skickade har vi testat flödet flera gånger, men lyckas tyvärr inte återskapa felet och har heller inga liknande rapporter just nu.
Jag förstår att du inte har tid eller ork att felsöka mer med oss på telefon, men det är tyvärr nästa steg om vi ska kunna gå vidare. Om din workaround funkar för dig är det helt okej att köra på så länge. Men vill du att vi tittar närmare på det kan jag ordna så att du blir uppringd. Då mejlar jag dig så tar vi kontakten den vägen istället. /Ebba
... Visa mer
2025-06-05
11:02
Hej @Mats Uppsala
Du har helt rätt i att det är tillägget "Integration" (för 89 kr/månad) i Visma eEkonomi som aktiverar API-modulen. Om du vill bygga ett eget program för att skicka in information till eEkonomi kan du absolut göra det via API:et – det går dock inte att importera textfiler direkt via API:et, utan det är data i specifika format som tas emot.
Om du vill arbeta med textfiler kan det därför vara värt att kika på någon av våra färdiga integrationslösningar. T.ex. DinHyresvärd och flera andra partners erbjuder smidiga alternativ för att hantera import och fakturering.
Vill du få kontakt med någon av våra duktiga samarbetspartners? Skicka gärna ett mejl till oss på partner@spiris.com, så hjälper vi dig vidare!
... Visa mer
2025-06-05
10:31
Hej @MILU_2025
Välkommen som ny forummedlem.
För att kunna skicka lönebesked till Kivra via vårt system behöver tjänsten Lönebesked (tidigare Visma Min Lön) vara aktiverad både för företaget och för respektive anställd. När denna funktion är aktiverad skickas lönebeskeden automatiskt till Kivra för de personer som är anslutna till tjänsten hos Kivra.
Det går tyvärr inte att endast skicka lönebesked via Kivra utan att samtidigt ge tillgång till Lönebesked. Funktionen är sammankopplad, vilket innebär att när du väljer att skicka lönebesked via Kivra, kommer de tillgängliggöras även i Lönebesked för de anställda.
Ha en fin dag
... Visa mer
2025-06-05
08:18
Hej @Y Jönköping Det stämmer att Lön (fd Lön Smart) inte har stöd för import av TLU-/PaXML-filer eller andra filformat för schemainformation. Istället använder Lön smart ett öppet API, vilket innebär att externa leverantörer kan integrera sitt schemaprogram direkt med Lön smart via API:t. Det finns alltså inget specifikt filformat som systemet hanterar vid export/import, utan integrationen sker genom API:t.
Om ni vill integrera ert schemaprogram behöver ni kontakta vår försäljningsavdelning för att teckna ett utvecklaravtal. Då får ni tillgång till dokumentation och en sandbox-miljö för utveckling och test. Det finns alltså ingen specifik hjälp för filuppställning som det gör för TLU-formatet; allt sker via API. Välkommen att kontakta oss
... Visa mer
2025-06-05
08:17
Hej @Carina Wesenlund-Jonsson
Jag kollade precis och vi har inget pågående fel vad gäller matchningen och för att vi ska kunna hjälpa dig behöver du ringa oss. Långa väntetider är inte roliga för någon men ett tips är att om möjligt ringa precis när supporten öppnar så är det oftast ingen eller endast en kort kö.
Välkommen att kontakta oss
... Visa mer
2025-06-05
08:02
Hej! Tack för ni gjorde oss uppmärksamma på detta, vi undersöker saken och vidtar nödvändiga åtgärder.
... Visa mer
2025-06-05
07:41
Hej @CamillaY
Om utlägg har lagts till i Resor & Utlägg efter att lönekörningen skapades väljer du Arkiv - Synkronisera digitala tjänster och sedan Synkronisera register och lönekörning för att utläggen ska importeras till Visma Lön 600.
Ha en fin dag!
... Visa mer
2025-06-04
18:13
Tack själv @Khedron Wilk för att du alltid delar lösningar med oss andra. Ser fram emot en uppdatering!
/Tinna (Gunnarsson 🙂 )
... Visa mer
2025-06-04
15:58
1Gilla
Halloj! Jag snubblade över denna tråden och ser att det är fixat nu. Hoppas ni märkt det tidigare och kunnat njuta av det 🙂
... Visa mer
2025-06-04
09:02
Hej @JessicaEngstrom
Här rekommenderar vi att du använder den färdiga lönearten 3332 - Avdrag övrig frånvaro, timavdrag. Funkar för både tjänstemän och arbetare med månadslön.
Beräkningsformel ser ut så här:
GrundtimlönMånadsavlönad. Värdet hämtas från lönevariabeln Beräknad timlön på flik 3 Lön i anställningsregistret och beräknas enligt formeln (Månadslön/Avtalstid)*(100/Aktuell sysselsättningsgrad).
Hoppas detta hjälper dig!
... Visa mer
2025-06-04
08:01
Hej @AdamOhlssons
Tack för att du kontaktar oss angående problem med att läsa in återrapporteringsfilen. Det är ibland svårt att i ett forum exakt avgöra vad som orsakar ett felmeddelande, men här är ett par saker du kan kontrollera för att försöka lösa problemet:
Kontrollera att du har tillräckligt med ledigt diskutrymme på din enhet, speciellt på den plats där temporära filer skapas. Kontrollera att du har tillräckliga behörigheter att skapa filer i den temporära katalogen. Ibland krävs administratörsbehörighet för att utföra denna åtgärd. Se över vilken katalog som används för temporära filer. Kontrollera att denna katalog är både tillgänglig och skrivbar. Om dessa steg inte löser problemet eller om du vill att vi kollar på det tillsammans så ring supporten så hjälper vi dig gärna.
... Visa mer
2025-06-04
08:01
Hej @Tomas P
Välkommen som ny forummedlem.
Tack för att du tar dig tid att höra av dig till oss - det uppskattar vi verkligen!
Vi har idag ingen separat länk för att direkt registrera potentiella programfel (buggar). För att säkerställa att det du upplevt hanteras på rätt sätt, är vår rutin att du tar kontakt med vår support. De testar felet och om de kan återskapa det, så skapar de ett ärende som går vidare direkt till våra utvecklare.
När du kontaktar supporten, försök gärna att beskriva felet så tydligt som möjligt och gärna med bilder eller exempel, så underlättar det felsökningen.
Välkommen att kontakta supporten
... Visa mer
2025-06-03
10:58
Jag hoppar in här i tråden och fyller på lite efter Jenna.
Jag förstår verkligen att det blir förvirrande, Lena, eftersom det faktiskt finns två olika tjänster med samma namn. Det beror på att Visma är en stor koncern och att två olika företag inom koncernen som levererar samma tjänst, men med olika villkor och priser.
Det du behöver tänka på är att det är vår tjänst från (numera) Spiris du ska hålla koll på – det är också den som Jenna syftar på. Du behöver alltså inte oroa dig för att den på något sätt skulle blandas ihop med den andra varianten som inte levereras av Spiris. Ha det fint! ☀️ /Ebba
... Visa mer
2025-06-03
09:27
Hej @CamillaH
Välkommen som ny forummedlem.
Tyvärr går det inte att ångra en faktura som du redan valt att skicka med post. Så snart du klickar på "skicka som brev" behandlas fakturan direkt för utskick, ungefär som om du hade lagt den i en fysisk postlåda – det går alltså inte att stoppa utskicket i efterhand via programmet.
Det du kan göra är precis som du redan gjort, det vill säga skapa en ny faktura och skicka som pdf till din kund. Om fakturan ändå skulle skickas med posten kan du förklara för din kund att det blivit ett misstag och be dem bortse från pappersfakturan, och i stället använda den som skickats via pdf.
Ha en fin dag 🌻
... Visa mer
2025-06-03
07:59
Hej @Fun331
När du skriver ut en inbetalningsjournal ska betalraderna från AutoCollect att komma med precis som vanliga inbetalningar.
Jag har ingen information om att det ska vara något fel kring detta men ring supporten så ska vi felsöka och reda ut vad det beror på.
Välkommen att kontakta supporten
... Visa mer
2025-06-03
07:49
1Gilla
Hej @Annika Tysslinge
Bra tanke av dig @Suslun. Det enda jag kan komma på är om det är något antingen med använda lönearter som inte har en markering inne på lönearten - fliken 2 eller om det är någon bock i Personalhistoriken som stökar till det. Gör så att du slår en signal till supporten så får vi felsöka och uppdatera gärna oss i forumet på hur lösningen såg ut.
Välkommen att kontakta supporten
... Visa mer
2025-06-02
09:49
Hej @Patrik3
Vill du bokföra en leverantörsfaktura utan tolkning gör så här: Gå till Leverantörsfakturor - Skapa Ny - Ange uppgifterna manuellt - Bokför Vill ni koppla en bild till fakturan går det fint att göra det efter att fakturan är bokförd. Vill du fortsätta ladda upp dokument i vyn Bildunderlag: Ni kan ladda upp hur många underlag ni vill och koppla till redan bokförda händelser,tex. verifikationer och bokförda leverantörsfakturor utan kostnad.
Ha en fin dag!
... Visa mer
2025-06-02
09:27
Hej @Lina__16
Just nu har jag ingen info kring detta men så fort det finns en lösning kommer vi att uppdatera här i tråden. /Tinna
... Visa mer
2025-06-02
09:26
Ok, tack för info. Då har man ju tyvärr ytterligare en anledning att kolla på alternativa system. /Jens
... Visa mer
2025-06-02
09:04
Hej @Fredrik A
Ber om ursäkt över att du inte har fått något svar här i forumet men när det gäller frågor som rör avtal är det ingenting vi har möjlighet att bemöta här i forumet men ring vår avtalsavdelning så får du besked om vad som gäller i ditt specifika fall.
Välkommen att kontakta avtalsavdelningen
... Visa mer
2025-06-02
08:13
Hej @Gunilla65
När du vill läsa in en leverantörs prislista i en annan valuta än SEK, fungerar det så att priserna i själva filen används som grund. Du väljer sedan din leverantör, och om den leverantören har sin valuta i DKK, kommer alla artiklar och priser att omräknas enligt DKKs kurs.
För prislistor som är i SEK, görs en omräkning baserad på leverantörens pris, och denna omräkning använder den valutakurs som du har ställt in under Arkiv - Inställningar - Valutakurser i företagsinställningarna.
Så nej, det är inte nödvändigt att leverantörers prislistor är i SEK för att kunna läsa in dem. Systemet hanterar automatiskt omräkningar baserat på den valuta som är angiven för leverantören.
Hoppas detta hjälper! Om du har fler frågor rekommenderar jag att du ringer vår kunniga support
... Visa mer
2025-05-30
11:14
1Gilla
Hej @Aaltonen! Prova gärna att avinstallera appen och installera på nytt igen. Jag tror att detta kan lösa problemet men skulle det inte göra det hjälper vi dig gärna via telefon istället. Ha en fin fredag och helg när det är dags! /Ebba
... Visa mer
2025-05-28
13:26
Hej @orjanlans
Välkommen som ny forummedlem.
I Lön hanteras endast bruttosemesterdagar, alltså hela semesterdagar enligt anställningsavtalet. Det finns tyvärr ingen funktion idag för att lägga in eller räkna om till nettodagar eller semesterkvot direkt i systemet.
När en medarbetare går ner i arbetstid, till exempel arbetar 40 % och två dagar per vecka, behöver du själv hålla koll på att semesterdagarna anpassas efter det nya schemat. Lön minskar inte automatiskt uttaget utifrån sysselsättningsgrad eller nettosemester.
Vi rekommenderar att du antecknar detta manuellt så att uttaget speglar medarbetarens arbetstid på korrekt sätt.
Om du önskar denna funktionalitet i framtiden får du gärna lämna ett förbättringsförslag via Feedback och förslag.
... Visa mer
2025-05-28
13:25
Hej @Emelie Birgersson
Välkommen som ny forummedlem.
Ja, det finns möjlighet att se förändringsstatistik på leverantörer. Du kan använda rapporten "Behandlingshistorik", som du hittar under Bokföring – Rapporter – Behandlingshistorik. Där kan du filtrera på leverantörer och tidsperiod för att se vilka ändringar som har gjorts och av vem, till exempel om någon har ändrat bankgironummer.
När bankgironumret ändras på en leverantör ska det även skickas ett mejl till er.
Hoppas detta hjälper 🌻
... Visa mer
2025-05-28
11:07
2 Gillar
Jag har ett antal kunder som inte har någon enskild firma men ändå måste lämna NE-bilaga. Vore bra om det gick att lägga till bilagan på privatpersoner
... Visa mer
2025-05-28
08:40
Hej @K_U_R_D_E_N
Det löneadministratören på ditt företag som gör inställningar för hur din lönespecifikation ska skickas. I hjälpavsnittet Kom igång med att skicka lönebesked till Kivra finns instruktion för hur man gör.
Får ni det inte att fungera är det din löne dministratör som ska vända sig till vår support så hjälper vi er gärna!
... Visa mer
2025-05-28
08:31
Hej @Ulf Jonsson
Fattar att det hade varit smidigt om programmet sa ifrån men precis som du märkt så saknas den funktionen idag. Är osäker på om det är något som kommer att utvecklas men självklart ska du lämna ett önskemål om det till våra utvecklare av Visma Lön. Det gör du enkelt via Förbättringsförslag i den lila listen på startsidan av programmet.
Hoppas du får en fin dag och att vi ses i forumet framöver ⭐
... Visa mer
2025-05-28
08:14
Hej @matildak
Det enda jag kan komma på är om ni av misstag har bockat i att ni vill bokföra manuellt men det hade du redan koll på.
Gör så att du ringer supporten så får vi titta på hur det ser ut i ditt program.
Välkommen att kontakta supporten
... Visa mer
2025-05-28
08:10
Hej @Sandra1
Tack för din fråga.
Så här gör du för ändra inställning och byta till XML-format (ISO20022/pain.001) för Danske Bank i Visma Lön 600:
Gå till Arkiv – Inställningar – Företagsinställningar – Utbetalning.
Där kan du justera formatet på lönefilen till det XML-format.
Mer info om hur du arbetar med XML/ISO20022/pain.001 för olika banker i Visma Lön 300/600 finns i tipset XML/ISO20022/pain.001 i Visma Lön 300/600
Lycka till och ha en fin dag!
... Visa mer
2025-05-27
14:09
1Gilla
Hej. Det var jag som missuppfattat eller var för snabb. Jag gjorde som förut och klickade på underlaget i stället för att välja "Hantera". Då ser det ut som förr, tack o lov.
... Visa mer
2025-05-27
11:05
Hej @Annika36
Då utgår du istället från Försäljningsprislistor, fliken Prisomräkning och gör prisomräkning på Försäljningsprislistan det gäller med urval på vilka artiklar du inte vill ta med i prisomräkningen. Glöm inte ta en säkerhetskopia innan du kör igång.
... Visa mer
2025-05-27
08:14
Hej @Katarina B Elf Jag hittade tråden Återrapportering kundinbetalning camt054 där en av våra produktspecialister sist i tråden skriver: "Vi har nu släppt en ny version av Visma Administration, 2022.1 där vi nu hanterar återrapportering av kundinbetalningar i formatet camt.054.
Versionen hittar du på vår hemsida under Ladda ner och uppdatera och läs gärna mer om versionsnyheterna i vår skrivna hjälp."
... Visa mer
2025-05-26
11:23
Hej @Annette BE
Välkommen till forumet 🙂
PEAB har bytt operatör för att ta emot e-fakturor, detta innebär att våra kunder kan uppleva problem med stoppade fakturor till dem. Lösning är att man behöver ta bort den nuvarande koppling som finns för e-fakturor på kunden och söka om och välja det nya korrekta uppslaget av kund.
Gå in på kunden, välj Rensa vid e-fakturor, radera GLN-nummer och radera organisationsnummer och sedan spara. Gå in på kunden på nytt och lägga dit organisationsnummer och sedan klicka på kontrollera så bör det fungera sedan.
Vill du att vi visar dig så ring oss - vi hjälper dig gärna!
... Visa mer
2025-05-26
10:47
Hej @Mats630323
Välkommen som ny forummedlem 🙂
För att dina kunder ska betala till ditt bankkontonummer (och inte bankgiro) på fakturorna gör du så här:
Gå till Inställningar - Kassa- och bankkonton och lägg in ditt bankkontonummer och clearingnummer om det inte redan finns där.
Gå sedan till Inställningar - Företagsinställningar - Grunduppgifter och kontrollera att inget bankgiro eller plusgiro är inlagt.
När du skapar en ny kund välj företagskonto i fältet Betala till företagskonto.
Då kommer bankkontonumret automatiskt att stå på fakturan som din kund får.
Lycka till!
... Visa mer
2025-05-26
10:08
Hej @Marie M
Tack för att du uppmärksammar oss på detta. Vi har rapporterat felet vidare till teamet, men har ingen info om när det kommer att vara åtgärdat. Under tiden får man klicka sig direkt in på respektive faktura i listan som en tillfällig lösning.
... Visa mer
2025-05-26
10:00
Hej @AnitaW
Välkommen som ny forummedlem.
Det är jättesvårt för oss att avgöra här i forumet men om du noga följer instruktionen Lägg in QR-kod på en fakturamall, malländring så bör det fungera. Du kan även boka tid med någon av våra specialister som hjälper dig att med de vanligaste malländringarna.
Lycka till och ha en fin dag!
... Visa mer
2025-05-26
08:49
Hej @Antons
Vad roligt att höra att du är på gång att starta aktiebolag.
Vi vill gärna hjälpa dig att hitta den bästa lösningen för att hantera bytet från enskild firma till aktiebolag i din nuvarande prenumeration. Det finns några olika alternativ beroende på din situation och vi vill se till att du får den hjälp du behöver.
Därför skulle vi vilja be dig att ringa oss på 0470-70 60 00 så kan vi tillsammans gå igenom dina möjligheter och säkerställa att du får rätt stöd i övergången.
Varmt välkommen att höra av dig, så hjälper vi dig vidare!
Läs gärna även artikeln Ombilda enskild firma till aktiebolag
... Visa mer
2025-05-23
11:07
Hej @Bolagsteamet
Jag har kollat med teamet och vi ska inte ha gjort någon grafisk ändring eller justering som berör detta. Kan det möjligen vara något med din bildskärm?
I vilket fall som helst vill vi hjälpa dig så ring supporten som kan skapa ett ärende och så får du mejla in bilder som visar hur det ser ut från din sida.
Välkommen att kontakta supporten
... Visa mer
2025-05-23
09:50
Tack bästa @CarinaM_ för att du delade med dig ⭐
... Visa mer
2025-05-23
09:33
Hej @Norrland1
Om kunden använder Lön Anställd, rekommenderar jag att de registrerar sin semester direkt i kalendern. Därefter kan de ta ut en rapport som heter "Spåra tidsregistreringar". För att fokusera enbart på semestern kan de välja "Typ av tidsregistrering" och sedan skriva ut rapporten som en PDF.
För den vanliga semesterplaneringen i Visma Lön, synkas informationen tyvärr endast vid avvikelseperioden. Det innebär att framtida semestertider inte automatiskt överförs, och därför behöver kunden själv fylla i informationen.
Jag hoppas att de har tillgång till Lön Anställd och att denna lösning fungerar smidigt för dem.
Önskar dig en trevlig helg! 🌻
... Visa mer
2025-05-22
09:01
Hej @CR2024
Detta är något som du behöver bolla med ert fackliga avtal och helt kanske något ni skulle ha kommit överens om i förväg. När du vet hur det ska hanteras får du gärna återkomma så hjälper vi dig med hur du lägger in det i programmet.
Ha en fin dag!
... Visa mer
2025-05-22
08:55
Hej @paul mwasa
Precis som du uppmärksammat så har vi just nu ett fel. Följ tråden Problem att se underlag när du använt drag & drop som vi uppdaterar när detta är löst.
Ha en fin dag och tack för att du hörde av dig.
/Tinna
... Visa mer
2025-05-22
08:41
Hej @LW -60 , Om du klickar på bilden i mitt förra inlägg så kan du läsa skillnaden, men det är ingen större skillnad enligt min åsikt. Mvh Carina
... Visa mer
2025-05-22
08:25
1Gilla
Tack bästa @LW -60
Skönt att det löste sig - din uppskattning gör mig glad ☀️
... Visa mer
2025-05-21
09:53
Hej! Hittade vart jag ska fylla i beloppet 🙂
... Visa mer
2025-05-21
08:12
Hej @KarinaS
Jag upplever inte att det har skett någon förändring kring projekt på leverantörsfakturan i Visma Administration. Jag har tittat i version 2025.0. Du får jättegärna slå en signal till supporten så kan vi koppla upp och titta på hur det ser ut i ditt program.
Välkommen att kontakta supporten
... Visa mer
2025-05-21
07:59
Hej @Jonny Boström MoveByNumbers
Tack för din fråga om SRU-filer och utdelningsinformation.
Vi har undersökt hur våra SRU-filer hanterar utdelning som är 0 kr. Efter tester i både Skatt & Bokslut och andra varianter kan jag bekräfta att vi inte skickar med denna information när värdet är noll - och det har faktiskt alltid fungerat så.
Detta följer Skatteverkets standardriktlinjer, där "ej använda rader" vanligtvis inte ska inkluderas i filerna. Våra SRU-filer följer helt de format och specifikationer som Skatteverket kräver.
Jag känner inte till om detta är en förändring från Skatteverkets sida eller om det alltid har fungerat så här. Hur som helst rekommenderar jag att du kontaktar Skatteverket direkt för att få klarhet i frågan. Önskar dig en fin dag!
... Visa mer
2025-05-21
07:59
Hej @kubozk
Jag tror det handlar om hur fotot är taget. Om din kund tar ett foto av ett kvitto och håller mobilen "stående" bör bilden bli rak.
Vad jag kan se så har vi ingen info om att det finns någon inställning du kan göra men hör gärna med supporten också vid tillfälle.
Ha en fin dag
... Visa mer
2025-05-21
07:58
Hej @Helens Administration
Skönt att det löste sig och stort tack för att du återkopplade.
Ha en fin dag 🌻
... Visa mer