2020-01-21
13:44
Hej monova,
Härligt att höra att det löste sig.
/Tinna
... Visa mer
2020-01-21
08:56
Hej filfukon,
Jag ber en kollega till mig ta kontakt med dig på telefon så ska vi självklart hjälpa dig med detta.
/Tinna
... Visa mer
2020-01-20
16:16
Hej Anki,
Ser att du inte fått något svar på din tråd. För att hjälpa dig på bästa sätt skulle jag vilja veta hur konteringen för din uppbokning såg ut. Lite fundersam på varför pengarna bokades på ett skuldkonto från första början.
Återkom med den så är jag säker på att många här vill hjälpa dig.
Ha en fin kväll!
/Tinna
... Visa mer
2020-01-20
15:42
Hej Anders,
Ser att mina kollegor gjort sitt bästa för att tipsa och ge dig svar på din fråga. Det finns en del att läsa i hjälpen precis som du säger och jag skulle vilja slå ett slag för dokumentet Så hanteras olika händelser
Läs i stycket Inlösenaktie och inlösen i aktiehanteraren. Den informationen hoppas jag kunna vägleda dig och annars rekommenderar jag att du kontaktar en redovisningskonsult så är jag säker på att du får allra bästa hjälp.
Vill du ha tips på en redovisningskonsult så slår jag gärna ett slag för våra duktiga redovisningskonsulter som skriver här i forumet eller kan du ta hjälpa av länken Hitta redovisningsbyrå
Hoppas det löser sig och att du får en fortsatt fin dag!
/Tinna
... Visa mer
2020-01-20
13:26
Hej Robert,
Ja Avast är ett effektivt antivirusprogram och vi stöter med jämna mellanrum på kunder som har problem liknande dina. Du har redan bra koll på undantagen och har utfört allt vi rekommenderar att man gör. Eftersom ditt löneprogram fungerar när Avast är avaktierat skulle jag rekommendera att du vänder dig till deras support så kan de säkert hjälpa till att ställa in ditt antivirusprogram.
Får du några tips så får du gärna uppdatera i tråden!
/Tinna
... Visa mer
2020-01-20
11:14
Hej Cornelia,
Det gått ett par dagar du skrev ditt inlägg så jag vill börja med att kontrollera om du har fått det att fungera nu? Vet att det blev lite fördröjningar i samband med problemet men nu bör du ha fått in dina inbetalningar. Om du inte redan löst det vill jag be dig att synkronisera igen. Har detta ingen effekt behöver dukontakta supporten så hjälper vi dig gärna.
Ha en fin dag!
/Tinna
... Visa mer
2020-01-20
11:04
Hej Philip1,
Traditionellt sett har vi inte stöd för Á-conto/förskottsbetalning i våra program men jag hittade en tråd i forumet som beskriver hur du kan hantera det förutsatt att du använder faktureringsmetoden. Läs gärna Anna Svenssons inlägg i tråden Förskottfaktura eEkonomi .
Hoppas det kan underlätta för dig.
/Tinna
... Visa mer
2020-01-07
17:08
@Fd medlem
Tack för din återkoppling!
Skönt att du löste det och nu får du ha en fin afton. /Tinna
... Visa mer
2019-12-28
12:14
Jag skulle vilja göra en sammanställning för bolagets alla löner, så att jag kan räkna på utdelning till företagsägaren. Tidigare var det plättlätt med att bara använda kontrolluppgifterna. Vad ska jag använda för utskrift nu, för att få fram samma uppgifter?
... Visa mer
2019-12-23
10:16
Hej janerik,
Är det så att ditt företag har varit vilande? I så fall tror jag du kan få flera goda råd och tips i artikeln Vilande företag.
Har jag missförstått din fråga eller om du har några ytterligare frågor är du varmt välkommen att skriva till oss igen.
Önskar dig en God Jul
/Tinna
... Visa mer
2019-12-23
10:11
Hej JoelEa,
Om Visma Enskild Firma eller Visma eEkonomi Smart är enklast att använda tror jag en smaksak. I vårt äldre program Visma Enskild Firma bokför du med hjälp av in- och utbetalningstyper medan du i Visma eEkonomi hela tiden utgår från ditt kontoutdrag när du bokför. På så vis stämmer alltid banken mot din bokföring. I eEkonomi slipper du göra uppdateringar och säkerhetskopior samt är fri att logga in via både telefon, ipad eller dator.
Vi har en film "De största skillnaderna mellan Visma eEkonomi och Visma Enskild Firma" som beskriver och jämför de båda programmen.
Vill du prova eEkonomi så kan du göra det via länken Prova eEkonomi
Önskar dig en God Jul
/Tinna
... Visa mer
2019-12-20
13:14
Hej!
Jag har försökt hitta information om hur du ska göra när ombyggnationen är klar. Hittade på Redovisa rätt:
"När byggnationerna avslutats krediteras konto 1181 och i stället debiteras det tillgångskonto som byggnationen avser, t.ex. konto 1110 Byggnader. De kostnader som däremot avser reparation och underhåll av fastigheten i samband med till- eller ombyggnad kostnadsförs i takt med att arbetet utförs på konto 5170 Reparation och underhåll av fastighet, vilket debiteras, reparation och underhåll."
Där fanns ingen information om regelverket K2 eller K3 i det avsnittet men kanske inlägget Byta mellan K-regelverk på skatteverket kan hjälpa dig gällande den frågan. Fanns bland annat bra information om vilka skäl som leder till ett byte.
Hoppas detta hjälper dig på vägen. 🙂
Julhälsningar,
My
... Visa mer
2019-12-18
09:12
Hej antonnessvi,
Slog ihop den fråga med en befintlig i samma ämne. Tror du hittar svaret i min kollega Per Nyguists tråd och om inte så är du välkommen att skriva igen.
Ha en fin dag!
/Tinna
... Visa mer
2019-12-16
12:46
Hej Therese,
Jag rekommenderar att du börjar med att stämma av med Skatteverket hur du ska hantera detta. När du fått svar från dem är du välkommen att höra av dig igen så hjälper vi dig med hur du ska bokföra.
Välkommen!
/Tinna
... Visa mer
2019-12-12
10:49
Hej! okej tråkigt då man betalar för ett program som inte har någon support? Det enda jag ville ha svar på är ju hur Momsen blir när man registrerar inköp från land utanför EU. alltså om det stämmer att det på momsrapporten ska bli samma summa på ingående och utgående moms vid registrering av inköp från land utanför EU, dvs typ ett nollsummespel som inte påverkar hur mycket moms man ska betala enligt momsrapport? Någon som kan svara på detta? tycker mig förstå att det är korrekt så men vill veta säkert
... Visa mer
2019-12-12
08:06
Hej Rickard,
Om du inte redan har löst detta så rekommenderar jag att du tar kontakt med supporten så hjälper vi dig gärna.
Välkommen!
/Tinna
... Visa mer
2019-12-10
13:17
Hej Andreas,
Tänker mig att du skulle kunna göra såhär:
För att se samtliga artiklar som du inte har sålt någonting av alls:
Markeringshjälp - Villkor Senaste fakturadatum - Skriv endast =
För att se samtliga artiklar du sålt något av fram till (exklusive) 10 december: Markeringshjälp - Villkor Senaste fakturadatum - Skriv <20191210
För att se samtliga artiklar du sålt något av fram till (inklusive) 10 december:
Markeringshjälp - Villkor Senaste fakturadatum - Skriv <=20191210,=
Hoppas detta kan underlätta för dig.
/Tinna
... Visa mer
2019-12-09
11:01
Hej Wildpong77,
Vi har inte längre möjlighet att besvara frågor som rör programmet Visma Enskild Firma i forumet.
Däremot är du välkommen att kontakta supporten via chatt eller telefon.
/Tinna
... Visa mer
2019-12-06
08:39
1Gilla
Det är viktigt att du ändå uppger bilförmånen på rätt sätt när du gör nettolöneavdrag. Vet inte hur man gör det i eEkonomi men i Lön 600 finns den funktionen.
... Visa mer
2019-12-05
11:27
1Gilla
Hej IrisMathinsen,
Ser att du inte fått något svar i din tråd så jag vill bara bekräfta att inlägget som @AnnicaL skrev är helt korrekt och riktigt.
Om du krediterar en periodiserad leverantörsfaktura behöver du också makulera de kommande periodiseringarna. Gå in på ursprungsfakturan och klicka på periodiseringen. Markera rutan Makulera kommande periodiseringar och Spara. Du behöver även korrigera verifikationen som skapades av ursprungsfakturan.
/Tinna
... Visa mer
2019-12-04
09:26
Hej Mr Redovisning,
För att vi ska kunna hjälpa dig behöver du ta kontakt med supporten och hänvisa då gärna till denna formtråd. Precis som My skriver så har vi inte något dokumenterat fel eller något annat liknande ärende registrerat hos oss och är därför många om att komma i kontakt med dig.
Välkommen!
/Tinna
... Visa mer
2019-11-28
10:34
Hej Lars V,
Jag ber en av mina kollegor att kontakta dig och hjälpa dig med detta då vi behöver ha mer information som t.ex organisationsnummer och det ska inte skrivas ut i forumet.
Ha en fin dag!
/Tinna
... Visa mer
2019-11-27
11:20
Hej Roger W,
Ser att du inte fått svar i tråden så jag ska göra mitt bästa för att hjälpa dig.
Hittade detta när jag sökte på felmeddelandet:
"Fel vid installation av ett program Windows-uppdateringar från Microsoft som krävs för att installera den här produkten finns inte tillgängliga på datorn. Installera uppdateringarna som krävs och försök igen."
Hoppas detta kan hjälpa dig!
/Tinna
... Visa mer
2019-11-27
09:55
Hej Anne Edgren,
När du ska migrera företag från Visma Business till Visma Administration kan du få med dig dina register och din bokföring men inte dina fakturor.
Vi hjälper gärna till att konvertera dina register men du behöver exportera ut dem i Excelformat. I länken information om registerkonvertering kan du läsa mer och göra din beställning. Bokföringen flyttar du över med hjälp av SIE-filer som du sedan importerar.
Har du några frågor och funderingar eller behöver hjälp är du välkommen att kontakta supporten.
Det är gratis att konvertera 10 företag och därefter debiterar vi konsultpris 600 kr/timme exklusive moms. Minsta debiteringstid är 1 timme.
/Tinna
... Visa mer
2019-11-21
13:34
@_Micke_sp,
Jag ber en kollega höra av sig till dig förhoppningsvis blir det idag.
/Tinna
... Visa mer
2019-11-20
14:36
Hej! Tack för informationen. Nu har jag tyvärr inte tid att jobba vidare med detta eftersom jag nu åker iväg på 14 dagars semester. Men jag hör av mig efter semestern om det blir något problem. Hälsningar Eva
... Visa mer
2019-11-20
13:34
Hej Joakim,
Det känns som om du gått igenom det mesta. En sak jag tänkte på är om du har markerat att kunden är en EU-kund i kundregistret efter att du skapat fakturan? Ändringar i kundregistret påverkar inte fakturor som redan är skapade. Har du kollat så ditt konto för frakt och expeditionsavgift har korrekt momsrapportkod?
I instruktionen EU periodisk sammanställning har vi samlat en massa information om vad som krävs för att fakturan ska komma med på sammanställningen. Hoppas du kan hitta något i den som du inte tänkt på tidigare.
Löser det sig inte rekommenderar jag att du kontaktar supporten så hjälper vi dig gärna!
/Tinna
... Visa mer
2019-11-18
11:35
Hej! Först och främst vill jag säga att jag förstår känslan som användare då detta uppstår i programmet. När du klickar för att komma vidare så förväntar du dig att komma vidare till nästa ej attesterade faktura, men som Tinna skrivit tidigare så gör programmet ändå rätt rent tekniskt eftersom det inte finns någon faktura att gå vidare till i det urval som du ursprungligen satt. Det är här det blir lite av en krock mellan hur programmet är uppbyggt och hur du som användare arbetar i programmet. Med detta som grund vill jag vara ärlig och säga att det kan bli svårt att genomföra en ändring där du kan gå vidare till nästa faktura med de tekniska möjligheterna som vi har idag. Vi är medvetna om att det finns en del att förbättra gällande attestflödet, men tills vidare hoppas jag att ni kan använda er av Tinnas tips som hon gett tidigare. /Joanna
... Visa mer
2019-11-16
05:36
Hej, Jag vet i förväg endast vilket del av priset som jag ska få av karma för varan, får ingen specifikation. Nu såg jag att karma själv ta en provision från mig samt att de lägger några kronor på mitt pris till kunden. så här ser rapporten som jag får i slutet av månaden från karma.
... Visa mer
2019-11-14
10:54
Hej Niro74,
På konto 2617 har du momsrapportkod 30 och på 2647 har du 48.
Tyckte mig se att du arbetar i Visma Administration så jag har ett litet tips till dig.
I Administration har du konteringsmallen KML74 som hjälper dig med att bokföra omvänd skattskyldighet för byggtjänster. Du hittar dina konteringsmallar under Bokföring - Konteringsmallar. Om det gapar tomt här behöver du importera mallarna.
Vi har valt att skapa konteringsmallar för händelser som dels är vanligt förekommande men även för händelser som är av lite svårare karaktär.
Skulle du ha behov av att använda andra konton än de vi har föreslagit i konteringsmallarna så går det fint att byta konton till de som är korrekt för dig. Du kan även skapa en helt ny konteringsmall eller kopiera och ändra i en befintlig.
Här på Visma Spcs gillar vi konteringsmallar så mycket att vi t.om har spelat in en film om hur du arbetar med konteringsmallar
/Tinna
... Visa mer
2019-11-12
15:36
Hejsan! Jag kan se att du inte fått återkoppling hos oss, ber om ursäkt för det. Bytt plattform utav forumet nu mellan oktober och november så det ska vi se till blir bättre. Här ska vi nog dubbelkolla en gång till för att se till att jag har förstått allt korrekt så du får ett så bra svar som möjligt. Du beskriver verifikationerna för faktura 14370 och om jag förstått det rätt har du debiterat konto 1510 men sedan krediterat kontot med samma belopp, vilket då gör att beloppet nollas bort. Du har alltså en kreditering på konto 3231 och en debitering med samma summa på 1901 kvar. Kollar jag sedan på verifikationerna för kreditfakturan 14401 så har det hänt samma sak där men då tvärtom eftersom det är en kreditfaktura vad det gäller debet/kredit. Alltså i slutändan har du en debitering på konto 3231 och en kreditering på konto 1901 på samma summa. Jag är därav inte riktigt med på mellanskillnaden du beskriver ska ligga på 1510 🙂 Utifrån konteringarna så har du en mellanskillnad på summan 102 934 kr i kredit på 3231 i en debitering på 1901. Förstår jag dig korrekt om att du då vill flytta denna mellanskillnaden från kontona 3231 och 1901 till konto 1930 ändå? Är kanske inte riktigt med på konto 1901 som du använder? Tänker om det är en swish-betalning och att du använder detta konto som "mellanlandning"? Vi har isåfall en bra funktion för detta i eEkonomi om du har användning för det. Där sköts denna ombokning automatiskt när du på din upplagda kund i Visma eEKonomi väljer betalningsvillkoret Swish direktbetalning. Bara så du inte arbetar dubbelt eller gör en onödig ombokning manuellt tänker jag 🙂 Återkom gärna med lite mer info och återkoppling så ska vi nog kunna lösa det tillsammans! Ha en bra dag! /My
... Visa mer
2019-11-11
08:49
1Gilla
Aha. I mitt fall är det en stor debetfaktura och sedan har jag fått en kreditfaktura på en liten del av originalfakturan, så det är inte samma belopp. Men då ordnar jag det på annat vis! Tack ändå för förklaringen!
... Visa mer
2019-11-05
16:55
Hej Robert2,
När det gäller bokföring i utländsk valuta så finns det inget stöd för detta i programmet. All bokföring sker i den inhemska valutan. Vill du se beloppen i den faktiska valutan behöver du titta på själva fakturorna som det gäller.
På flertalet banker man se beloppen i sek så ett tips är att kontrollera med din bank.
/Tinna
... Visa mer
2019-11-05
10:42
Hej Solomon,
Det har gått ett par dagar sedan du skrev din fråga så jag hoppas att det har löst sig för dig. Om inte vill jag be dig kontakta vår supportavdelning så hjälper vi dig gärna.
Välkommen!
Tinna
... Visa mer
2019-10-25
08:57
1Gilla
Hej Lovisa, Du är ju för härlig! Ha en go helg. /Kristina
... Visa mer
2019-10-25
08:55
Hej Ann-Sofie Norin, Du kan skapa bokslutstransaktioner i Visma Administration men för att få hjälp med hur bokslutet ska gå till rekommenderar vi programmet Visma Bokslut som komplement. I länken Visma Bokslut kan du läsa mer om det programmet och hur det underlättar ditt bokslut. Ha en fin dag! /Kristina
... Visa mer
2019-10-25
13:12
1Gilla
Hej Maggis, I lönebeskedsdelen av eEkonomi kan du välja Förmåner, tabellskatt och lägga in beloppet där. Om så önskas går det fint att lägga en förklarande textrad ovan. Önskar dig en fin helg! /Kristina
... Visa mer
2019-10-22
09:32
Hej EwaBH, I Visma Lön Anställd måste alla deltidsscheman baseras på ett heltidsschema. Detta eftersom beräkning av sysselsättningsgrad, mertid, övertid, säsongstider, schema vid helgdagar och liknande sker automatiskt och baseras på inställningarna för ett heltidsschema. För att du ska kunna koppla deltidsschema till heltidsschema gäller följande: Deltidsschema kan bara kopplas till heltidsscheman som är kompletta. Deltidsschema som ska hantera säsongstider måste baseras på ett heltidsschema som har inställningar för det. Start- och sluttid för deltidsschemat måste ligga inom heltidsschemats start- och sluttid för respektive dag. I länken Skapa och redigera arbetsschema i Visma Lön Anställd kan du läsa mer och tänk på att du alltid är välkommen att kontakta oss på supporten om du inte får ordning på ditt schema. Ha en fin dag! /Kristina
... Visa mer
2019-10-25
13:23
Hej Emfraden, Vi kan konvertera artiklar, kunder och leverantörer förutsatt att filen är skapad som en kommaseparerad CSV-fil. Specialtecken och symboler är inte möjliga att importera. I instruktionen importera eller exportera register kan du läsa mer om hur du går tillväga. Ha en fin helg! /Kristina
... Visa mer
2019-10-22
09:18
Hej Marie, I första hand rekommenderar vi alltid att du korrigerar snabbvalet. Det känns som om någonting har blivit felregistrerat i programmet eftersom semesterersättningen som kommer upp inte är korrekt. Du skulle rent programmässigt kunna använda löneart 3232 (eller en kopia av den lönearten) och lägga in med negativt belopp men samtidigt bör du dubbelkolla med ditt avtal så du hanterar detta på ett korrekt sätt. /Kristina
... Visa mer
2019-10-22
07:31
Hej CD, Jag rekommenderar att du kontaktar Planday och hör om de kan göra en anpassning i sin fil. Ha en fin dag! /Kristina
... Visa mer
2019-10-17
12:07
1Gilla
Hej Sofie, Programmet anser inte att det är övertid förrän man har arbetat det antal timmar som ligger schemalagda för en heltidsanställd. Gäller det en deltidsanställd som har en ordinarie arbetstid mellan kl. 8 - 14 men stannar kvar till kl. 17 så är det vanligt att man får mertid upp till heltid (mellan 14 - 17). Det är först efter att ha arbetat full ordinarie heltidsdag som övertid blir aktuellt. Vill ditt företag ändå göra som du beskriver så får du hantera detta manuellt med lönearter för övertid men precis som @Carina Espmarker skriver ovan så är det viktigt att vara konsekvent och behandla alla lika. Har du kollektivavtal är det inte fel att ha en dialog med dem. Ha en torsdag! /Kristina
... Visa mer
2019-10-21
07:37
1Gilla
Hej OSann, Uppdatera gärna i tråden så vi vet hur det har gått för dig och att du har fått hjälp. /Kristina
... Visa mer
2019-10-14
12:11
Hej Lotta, Dagar på låsta lönekörningar ska inte kunna ändras vid bytet av semestervillkor. Kan det möjligen ha varit så att någon lönekörning var olåst när du gjorde bytet? I vilket fall som helst rekommenderar jag att du alltid följer guiden Byte av semestervillkor så är du välkommen att kontakta supporten så hjälper vi dig gärna. /Kristina
... Visa mer
2019-10-14
10:48
Hej Sara D, Är det dina kalkylpriser som du önskar ändra? I så fall skulle du kunna en prisomräkning av kalkylpriser genom att göra urval på fliken 2. prisomräkning (Artiklar/Lager - Prisomräkning kalkylpriser - Flik 2 Prisomräkning) /Kristina
... Visa mer
2019-10-15
12:42
Hej carcer, Om det inte hjälper att du gör justeringar under Arkiv - Inställningar - Rapportinställningar eller Davor P:s fiffiga förslag med Ctrl + musen så rekommenderar jag att du kontaktar oss så kan vi koppla upp och ta en titt på vad vi kan göra för att hjälpa dig. Ha en fin dag! /Kristina
... Visa mer
2019-10-02
09:27
Hej Helge Lind, Anledningen till att du inte ser den överbetalda fakturans saldo på din reskontralista beror på att faktura är uppbokad med ett visst belopp och sedan betald med ett annat. Vid en avstämning skulle det blir en differens mellan reskontra och bokföring. För att få bort saldot går du in på fakturan och fliken Betalningar - Välj Ändra betalstatus och betala faktura. Om detta kommando inte är aktivt rekommenderar jag att du kontaktar oss så hjälper vi dig gärna. Jag kan tänka mig att olika program hanterar detta på olika sätt och jag har lyft ditt ärende med programansvarig hos oss. Ha en fin dag! /Kristina
... Visa mer
2019-10-02
11:03
Hej HannaMattsson, Jag tänker mig att avstämningsfunktionen i programmet borde kunna hinta om vad det är som misstämmer. När du går in under Bokföring - Avstämning och väljer avstämningsdatum - klickar på stäm av så får du upp en rad för 2440. Finns det en differens i kolumnen längst till höger så klickar du på den och får mer information om vad som kan ha orsakat differensen. Det kan t.ex. vara att du har gjort någon manuell transaktion på ett reskontrakonto. Vi har två olika instruktioner för avstämningar i programmet - Dels den automatiska avstämningsfunktionen men även en manuell instruktion . Jag rekommenderar att du alltid kör den automatiska först då den brukar indikera vad som är fel. Hoppas detta kan underlätta din felsökning. /Kristina
... Visa mer
2019-09-30
08:01
Hej Hyacinth, Bra input! Tack
... Visa mer
2019-09-30
09:12
Hej larben, Ser att du varit i kontakt med min kollega och fått hjälp. Ha en fin dag! //Kristina
... Visa mer
2019-09-24
10:38
Hej Christopher, Precis som ni märkt så är detta något som dykt upp när vi bytte databas från D-base till SQL. Vi är medvetna om att det blir så och det kommer att ses över och förbättras framöver. Tack för att ni skriver i forumet! /Kristina
... Visa mer
2019-09-24
12:13
Hej Annelie, I Visma Administration har du inte stöd för a-contofakturering. Däremot kan du i ett av våra andra program, Visma Tid, använda a conto som faktureringsmetod. Då kan du skapa ett fakturaunderlag som du sedan löpande fakturerar din kund samt göra en justering på slutfakturan. Dessa fakturaunderlag går fint att importera till Visma Administration. Ha en härlig tisdag! /Kristina
... Visa mer
2019-09-24
09:54
Nej, jag har inte bockat ur där, någonsin. Varningen kommer upp varje gång jag skapar bokföringsunderlaget. Men eftersom det ändå funkar har jag inte lagt nån energi på det, mer nyfiken.
... Visa mer
2019-10-04
10:25
1Gilla
Har nu pratat med Bolagsverket. De har tagit fram ett exempel på K2 årsredovisning som de tycker att alla programleverantörer följer ganska strikt. men det är bara ett exempel och Bolagsverket hindrar inte leverantörer att utveckla och förbättra digital årsredovisning. När det gäller noten inventarier verkar det som om rubrikraderna för anskaffningsvärden och ack avskrivning finns. Om jag tittar i redigeringsläget finns raderna, Förändring av anskaffningsvärden och Förändring av avskrivningar. De ligger dock under raden för ingående värde. Raden för avskrivningar kommer med vid utskrift men inte anskaffningsvärdet. Om Visma lägger raden ovanför IB värdet och ser till att den kommer med på utskriften blir det bra. Lycka till
... Visa mer
2019-09-16
11:49
1Gilla
Hej BMG, Vi tar med oss dina synpunkter gällande massuppdateringen. Det är inget som är planerat i dagsläget men bra idéer är alltid välkomna. Tack för att du berättar om vad som skulle underlätta för dig i programmet. Ha en fin dag! //Kristina
... Visa mer
2019-09-12
07:35
Hej Lotta, Jag vill rekommendera att du tittar på den här länken - registrera utbetalning från IZettle. Här ser du att dagsförsäljningen bokas upp automatiskt via integrationen på konto 1580. När du sedan klistrar in ditt kontoutdrag tar du övrig insättning och egen kontering. Välj 1580 så hjälper programmet dig att kontera. Du kan känna dig helt säker på att det inte blir dubbelbokfört! /Kristina
... Visa mer
2019-09-09
14:03
Hej Solenn, Vi har diskuterat din fråga och kommit fram till att du har bra koll på för- och nackdelarna kring de olika alternativen. Själv känner jag att det är svårt att rekommendera vilket av alternativen som passar just ert företag. Kanske bäst att bolla frågan mot ert fackliga avtal? /Kristina
... Visa mer
2019-09-05
19:00
Hej YQ, Då du jobbar i eEkonomi Fakturering skulle jag rekommendera dig att skapa en kreditfaktura med samma kund, belopp och datum som du sedan väljer Åtgärder - Betalning på. Välj betalning på samma datum som du registrerade den felaktiga betalningen så att båda är fullt betalda på samma datum. Skapa sedan en helt ny faktura som du lägger delbetalning på. På så sätt har du nollat ursprungsfakturan och gjort en ny med korrekt betalning. Ha en trevlig dag! /Sofia
... Visa mer
2019-08-26
13:40
Hej BAS_Gunilla, Under Arkiv - Inställningar - Företagsinställningar - Semester - Dubbelklicka på villkor 40 har du möjlighet att reglera om du vill att semestertillägget ska betalas ut i samband med uttagstillfället eller inte. Vill du inte ha tillägget i en klump markerar du inte rutan. I programhjälpens avsnitt Semesterberäkning semestervillkor 40 kan du läsa mer om hur IF Metall hanteras i programmet. Ha en fin eftermiddag! /Kristina
... Visa mer
2019-09-10
13:16
Hej Fiona, Det har gått ett tag sedan du skrev din tråd så du kanske redan har fått hjälp? Men annars vill jag gärna att du berättar lite mer så ska jag försöka hjälpa dig. Vad får du för felmeddelande? /Kristina
... Visa mer
2019-07-17
07:52
Hej ullabritt, Tjänsten Mitt lönebesked innebär att lönebeskedet skickas till en app och det skapas inget mejl. När du som löneadministratör låst lönekörningen och klickat på Skriv ut/ skicka i löneprogrammet så skickas lönebeskedet direkt över till Mitt Lönebesked. Önskar dig en fin dag! /Kristina
... Visa mer
2019-07-09
06:29
Hej Carl-Johan, På vår hemsida har du numera möjlighet att registrera konto för internettjänster i fler än ett företag. Fyll i formuläret Registrera konto för internettjänster så hjäper vi dig gärna. Ha en fin dag! /Kristina
... Visa mer
2019-07-08
08:55
1Gilla
Hejsan Kristina! Jag har inte hunnit prata med dem på supporten än så jag uppskattar ditt svar! Jamen, självklart! Det är ju det allra enklaste att göra så. Problemet vid långtidssjukskrivning är ju ekonomin och så även i detta fall. Därför har det ju ingen betydelse om jag gör uttag av semesterdagar eller gör en utbetalning av semesterdagar. Tack snälla! Har tyvärr personlig erfarenhet av Försäkringskassan vid långtidssjukskrivning och den långa handläggningstiden, mm. Kan inte tänka mig annat än att dra mitt strå till stacken, som arbetsgivare, där det är möjligt. Trevlig sommar! /Johanna
... Visa mer
2019-07-05
10:56
Hej Petra, Vad du skulle kunna göra att skriva ut en ackumulatorlista. Det gör du under Utskrifter - Övrigt - Ackumulatorlista. Välj önskad period och klicka sedan på urval. Vid ackumulator väljer du upp semestergrundande lön, arbetad tid timmar och de frånvaroackumulatorer du behöver. När du valt upp den första ackumulatorn behöver du klicka på knappen Välj flera och sedan går det fint att välja och vraka. Denna utskrift kan du välja att skriva till Excel och göra de beräkningar du behöver. Ha en fin dag! /Kristina
... Visa mer
2019-07-08
08:28
Hej Hankan Nilsson, Det låter som något som vi behöver titta på då du själv redan har gjort de åtgärder vi brukar rekommendera i första steget. Gör så att du kontaktar oss på supporten så hjälper vi dig gärna. Välkommen! /Kristina
... Visa mer
2019-06-18
11:17
1Gilla
Hej S G, På Visma brukar vi rekommendera att man skapar en faktura av omvänd typ och i övrigt helt lik den första fakturan där det blev fel. Sedan kvittar du de båda fakturorna mot varandra och till sist skapar du en ny korrekt faktura. På så vis undviker du eventuella problem med momsredovisningen. Ha en härlig dag! /Kristina
... Visa mer
2019-06-17
11:21
Hej Lisa, Löneprogrammet har standardutskrifter och ibland går det fint att skapa sig en egen utskrift där man utgår från en befintlig rapport för att sedan lägga till de fält som önskas. I ditt fall tänker jag att du kan välja att utgå från antingen en Semesterskuldlista eller (som du själv nämner) utskriften Semesterdagar specificerad. Välj att skriva ut till Excel och sedan får du helt enkelt komplettera i Excel med de värden och kolumner som du är i behov av. Jag bifogar en instruktion som beskriver hur man skapar nya utskrifter och rapporter i programmet. Ha en fin dag! /Kristina
... Visa mer
2019-05-28
07:51
Hej asaspo, Har din kund fått ett eget kundnummer på vismaspcs.se? Om inte så behöver ni registrera ett konto för internettjänster. När du har klickat på länken för att registrera tjänsterna får du logga in med ditt konto för din byrå och sedan väljer du länken för redovisningsbyrå. Formuläret ska bara användas för de tjänster som du inte kan aktivera genom Aktivera samarbetstjänst i Visma Advisor eller Visma Byråstöd, som till exempel Visma Autoinvoice och Visma AutoCollect. Vill du ha vägledning om hur du gör detta så är du välkommen att kontakta supporten så hjälper vi dig gärna. /Kristina
... Visa mer
2019-05-23
07:13
Hej FancyCheer, Har du inte bokfört din betalning så kan du gå in under Försäljning - Kundfakturor - Klicka in på fakturan och flik Spårning. Ställ dig på den långa betalraden och tryck sedan på radera. Detta kan du göra förutsatt att du inte har skrivit ut och godkänt inbetalningsjournalen. Om detta redan är gjort får du göra såhär istället: Skapa en faktura av omvänd typ och gör betalning på samma felaktiga datum. Efter det så är du på noll och behöver skapa ytterligare en ny korrekt faktura som du betalar på korrekt år. Lycka till och ha en fin dag! /Kristina
... Visa mer
2019-05-23
07:16
Hej Daniel Grip, Hur har det gått för dig? Om det fortfarande är samma problem rekommenderar jag att du kontaktar supporten så hjälper vi dig gärna. Ha en fin dag! /Kristina
... Visa mer
2019-07-23
06:15
Hej Carina Wesenlund-Jonsson, Vi har ändrat rutinerna för detta och på vår hemsida har du numera möjlighet att registrera konto för internettjänster i fler än ett företag. Fyll i formuläret Registrera konto för internettjänster så hjälper vi dig. Önskar dig en fin dag! /Kristina
... Visa mer
2019-09-30
07:10
Hej Anna-Lena, BMG mfl, Alla som fått felmeddelandet "Anläggningsregistret kan ej anropas" i version 2019 eller senare av Administrationsprogrammet kan nu uppdatera Visma Anläggningsregister till version 4.91 där orsaken till problemet är tillrättat. //Kristina
... Visa mer
2019-05-02
10:25
Hej kulred, Baskontoplaner finns i både Visma Administration och i Visma eEkonomi men i Visma Administration finns ett större urval av baskontoplaner. Detta kan göra att kontoplanerna skiljer sig åt mellan programmet men i båda programmet har du möjlighet att både lägga till och inaktivera bokföringskonton. Du kan läsa mer om kontoplaner i inlägget om BAS-kontoplaner. Ha en fin dag! /Kristina
... Visa mer
2019-05-02
11:08
Hej 4321David, Väljer man att kopiera en order så följer texten 1...3 på flik 2 alltid med och det finns ingen inställning som kan ändra detta utan du får radera den. Förstår att detta är lätt att missa och tar ditt behov vidare till våra produktutvecklare. Ha en fin dag! /Kristina
... Visa mer
2019-05-02
08:35
Hej nies2011, För att hjälpa dig och din kund på bästa sätt behöver vi mer information. Får någon av er något felmeddelande och i så fall vilket? Hur ser dina inställningar ut under Arkiv - Inställningar - Företagsinställningar- Min sida/internettjänster - Visma AutoInvoice? Här krävs att du har en bock vid rutan Ta emot e-fakturor. I instruktionen Ta emot dokument via Visma AutoInvoice kan du läsa mer om detta. Detta ärende är svårt att lösa via forumet så jag rekommenderar att du kontaktar oss igen via telefon eller chatt så ska vi göra vårt bästa för att hjälpa dig. Välkommen! /Kristina
... Visa mer
2019-05-07
07:51
1Gilla
Ja, vi får nog fundera på hur vi ska göra framöver. Tack för svar! 🙂
... Visa mer
2019-04-29
08:10
Hej ellen, Vad har du för räkenskapsår? När du står under Bokföring - Årsavstämning är det viktigt att du valt räkenskapsåret 2018-01-01 -- 2018-12-31 innan du klickar på Öppna Visma Deklaration. Återkom gärna med mer info så hjälper vi dig gärna. Ha en fin dag! /Kristina
... Visa mer
2019-04-26
12:31
Hej Marie J, Jag har antagit att du har intjänande år året före uttagsår och då blir det såhär: Den anställda tjänar då in sin betalda semester året före han/hon får tillgång till betald semester. Det innebär att om man varit anställd ett helt intjänandeår (och inte haft ej semestergrundande frånvaro) har man rätt till minst 25 betalda semesterdagar under semesteråret. Om den anställda inte varit anställd under hela intjänandeåret får man dels betalda semesterdagar men även obetalda dagar så dessa tillsammans motsvarar semesterrätten. Ett generellt semesterår löper från 1 april till 31 mars och som jag tolkar dig hade den anställda ledigt i mars månad dvs. månaden innan han skulle få tillgång till sina semesterdagar. Då är det korrekt att programmet ger dig lönearten "uttag obetalda semesterdagar". Du skriver att att du vill ha hjälp att ta bort denna löneart och lägga dit betalda semesterdagar men det är inte korrekt hantering enligt semesterlagen och därför har programmet inte heller stöd för detta. Den anställda kommer få tillgång till betalda semesterdagar först efter att du har gjort ett semesterårsavslut och det gör du efter att samtliga avvikelser (semester, sjukdom, vab etc.) tillhörande det gamla semesteråret (180401 - 190331) har registrerats på en lönekörning dvs. vanligen på aprillönen. På din andra fråga rekommenderar jag att du gör såhär: Välj Utskrifter och spårning - Utskrifter - Lön - Löner i en period - Bocka för Annan period och välj önskade datum. Denna utskrift kan du välja att skriva ut även i Excelformat om så önskas. Önskar dig en fin helg! /Kristina
... Visa mer
2019-04-30
08:10
1Gilla
Hej, Tack! 🙂 Ha en fin Valborg och 1a maj!
... Visa mer
2019-04-12
12:35
Hej Tintin1962, Nu finns rätt bild med i dokumentet "Hur hanterar jag schablonavdrag i Administration 1000". Tack för ditt tålamod Tintin och ha en fin helg! /Kristina
... Visa mer
2019-05-17
14:41
Hej Jag antar att ni har inställningen för Detaljhandel. På lönekörningen kan du välja snabbvalet Övrig Frånvaro - markera Tjänsteledighet och markera upp datumintervallet så kommer programmet automatiskt räkna ut om det ska vara < 22dagar eller >22 dagar.
... Visa mer
2019-04-09
16:51
1Gilla
Tusen tack,nu vet jag hur jag ska gå vidare Det var när jag skulle lägga in uppdragstagaren under Personal - Anställda i löneprogrammet som jag stötte på patrull pga asteriskerna. Tyckte att det var lite märkligt att behöva uppge månadslön/timlön och ett arbetsschema som inte stämmer pga varierande uppdrag som inte baseras på antal arbetade timmar utan överenskommna arvoden. Trevlig kväll och tack för hjälpen! /Synne
... Visa mer
2019-04-09
09:27
Hej Jessica, Notifieringar är en flik i sidopanelen som är till för att ge oss påminnelser om olika händelser i programmet. I länken Sidopanel kan den som vill ha lite mer information om hur det är tänkt att fungera läsa mer. Tråkigt att dina notifieringar har försvunnit och jag har försökt hitta en anledning till detta men enligt den information jag har fått fram så kan inte en notifiering bara försvinna utan att man själv raderar den. Vad jag förstår så är du ensam användare av programmet men i de fall där man är flera användare i programmet så kommer de notifieringar som du själv skapar att visas för alla användare i företaget. Stänger någon användare ner en notifiering med hjälp av krysset, så visas den ändå för övriga användare. Om du däremot raderar en notifiering genom att klicka på papperskorgen i listan som öppnas när du klickar på Visa egna notifieringar så försvinner notifieringen för alla användare. Det sker ingen loggning av notifieringar i programmet och äldre notifieringar sparas inte i något arkiv eller så. Det finns ingen tidsbegränsning för hur länge en notifiering finns kvar utan det krävs att du själv tar bort dem. Vill du ta bort en notifiering som visas under fliken Notifieringar för du muspekaren över notifieringen och klickar på krysset som visas i notifieringens övre högra hörn - kanske är det som har hänt hos dig tänker jag. Vill du visa både aktuella och kommande notifieringar i en lista kan du göra det genom att klicka på knappen Visa egna notifieringar. I den här listan kan du även radera notifieringar. Det gör du genom att markera raden för notifieringen och sedan klicka på knappen Radera (papperskorgen). Jag har lyft frågan om möjligheten att ha någon form av arkiv för notifieringar med programansvarig. Hoppas det inte försvinner något i ditt andra företag och tack för att du skriver i forumet. Ha en fin dag! /Kristina
... Visa mer
2019-04-03
10:10
1Gilla
Hej Ellie, Härligt att höra och tack för att du återkopplade till mig. Önskar dig en härlig onsdag! /Kristina
... Visa mer
2019-04-02
08:03
Hej Lotta, Den anställda ska kunna se de äldre lönespecifikationerna om du har gått in på hans konto och ändrat hans mejladress. Detta ska även den anställda kunna göra själv när han är inloggad på vismaspcs.se och klickar på Mina tjänster - Klickar på företagsnamnet högt upp till höger - Väljer Min användarprofil - Klickar på pennan och sedan på länken Ändra epostadress. Får ni inte det att fungera så rekommenderar jag att ni kontaktar oss på supporten Ha en fortsatt fin dag! /Kristina
... Visa mer
2019-03-27
08:37
Hej mijo, Vad kom ni överens om när ledigheten beviljades? Väljer du att att lägga in det som tjänstledighet blir frånvaron alltid ej semestergrundande men väljer du övrig frånvaro kan du styra om det ska vara semestergrundande frånvaro eller inte. Jag brukar alltid rekommendera att man kontrollerar med sitt avtal och följer deras rekommendationer. /Kristina
... Visa mer
2019-03-25
15:29
1Gilla
Hej Marie L, Via vår supportavdelning kan du få hjälp att konvertera ditt kundregister från Excel till Visma Administration. Vi har möjlighet att konvertera in kund-, leverantör- och artikelregister och du kan läsa mer i länken Beställning av registerkonvertering Här finns all information om vad vi kan konvertera och förutsättningar för detta. Ha en fin dag! /Kristina
... Visa mer
2019-03-26
08:27
1Gilla
Hej Jessica, Precis som Davor P skriver så finns inte funktionen i programmet men den rekommenderade länken http://ec.europa.eu/taxation_customs/vies/vieshome.do var ett bra komplement. Tack för att du skrev i forumet och jag tar ditt behov och önskemål vidare. /Kristina
... Visa mer
2019-06-11
07:43
Hej grimjack, Det finns ingen lista som visar betalningar som kommit i en återrapporteringsfil. När du skriver ut utbetalningsjournalen så kan du se betalsätt per faktura, nettokontering och även kontering per faktura. Ha en bra dag! /Annelie
... Visa mer
2019-05-31
07:10
Hej! Avsättningen görs enligt formeln: (Variabel för avsättning i minuter / 60) / (Veckoarbetstid vid heltid / Underlag tid) = Avsättning i tidNär jag lägger in föräldraledig hel månad får jag en minskad avsättning till tidbanken (atf). Kontrollera gärna inställningen för avsättningen under Arkiv - Inställningar - Företagsinställningar - Inställningar och knappen Inställningar vid arbetstidsförkortning/arbetstidskonto. Du kan också gärna kontrollera hur det ser ut under Personal - Anställda fliken Anställning Om du sen har att månadslönen betalas ut för innevarande månad och frånvaron för föregående månad så blir det en differens i timmarna i lönekörningen som underlaget beräknas på, därför blir det ibland minus och ibland plus.Ex: April är en kortare månad med 160 timmar (löneart 1101). Sen har du frånvaro med löneart 3313 för hela mars som är 168 timmar, enligt mars lönebesked. Kontrollera gärna med ditt avtal hur arbetstidsförkortningen ska beräknas när en anställd är 100% föräldraledig. /Anna
... Visa mer
2019-03-19
10:54
1Gilla
Hej Gabriella, När du står inne på verifikationen kan du under kommando välja "ta bort rad" och stryka över det som inte skulle vara med. Detta fungerar så länge du inte har låst perioden. Ha en fortsatt fin dag! /Kristina
... Visa mer
2019-03-27
11:24
1Gilla
Det känns skönt att höra att det inte bara är jag som känner mig kritisk till förfarandet. Tack för er support Davor P och Kristina Gunnarsson!! Vi har trots detta beslutat att vi betalar denna faktura och går vidare. Vi kommer inte att ha nåt med dem att göra i framtiden och beloppet var inte överdrivet stort så vi ser det som en erfarenhet rikare och går vidare helt enkelt.
... Visa mer
2019-03-21
10:12
1Gilla
Hej, Det går att ha olika loggor för samma fakturamall men som programmet ser ut idag krävs det att du gör en malländring där du med hjälp av ett villkor styr vilken logga som ska skrivas ut. För att göra denna malländring och ev. övriga lite mer unika ändringar så hänvisar vi till en partner. Önskar du komma kontakt med en av våra duktiga konsulter? Ring oss på 0470-70 61 61 så hjälper vi dig att hitta rätt. Ha en fin dag! /Kristina
... Visa mer
2019-03-18
14:33
Hej AnnaB, Anledningen till att du inte kan massuppdatera till just "Elektroniskt via Autoinvoice" är att varje kund måste kontrolleras precis som Thomas L skriver. Olika kunder har olika krav på hur deras faktura ska märkas upp för att de ska kunna ta emot dem. /Kristina
... Visa mer
2019-05-09
08:00
Hej Milka, Eftersom status är journalförd så finns beloppet någonstans i tabellen under Bokföringsbelopp med texten Belopp saknas i reskontra eftersom programmet hittar alla bokföringsrader som inte kan spåras till en faktura. Om beloppen jämnar ut varandra är bokföringen korrekt. Om den manuella fakturan saknas i bokföringen ska den bokföras. Du kan läsa mer om detta i programmets hjälpavsnitt för Felmeddelanden, under F. Hoppas detta kan vara till hjälp för dig. Ha en fin dag! /Annelie
... Visa mer
2019-03-12
13:57
Hej Carl Nygren, Vad roligt att du tycker om vårt program! Tror att Davor P har en större variant av Administrationsprogrammet och där finns möjlighet att använda fältet Säljare precis som han skriver. Är det något liknande som du eftersöker i Administration 500? Som det ser ut idag så kan du inne på en kundfaktura i fältet Vår referens välja upp önskad referens. Alternativt låta programmet hämta upp standardvärdet som hämtas från Arkiv – Inställningar – Företagsinställningar – Försäljning – Dokumentinställningar. Har jag missförstått din fråga får du gärna återkomma i tråden. Tack för att du tog dig tid att skriva i forumet! /Kristina
... Visa mer
2019-09-24
07:47
Hej Robert.Vi gör förbättringar hela tiden, vi har precis släppt ut ny version 2019.21 vilket jag tycker du ska uppdatera till. Läs gärna versionsnyheterna
... Visa mer
2019-03-11
15:12
Hej Christoffer Lindquist, Nu vet jag inte vilken version av programmet din kund har men i länken felmeddelanden du kan läsa mer om Codebase 70 och 120. Dessa meddelanden kommer inte i versioner med SQL-databasen dvs från version 2017.11 utan endast i den äldre databasen Dbase. Felmeddelandet Codebase 70 beror på att programmet inte kankomma åt filerna eller att det tar för lång tid att komma åt dem. Felmeddelandet Codebase 120 handlar om att programmet harproblem att skriva till en fil. I länkarna får du tips på åtgärder och hur du kommer vidare.Som jag ser det så borde en fullständig registervård göra susen. OBS! Glöm inteta en säkerhetskopia innan du påbörjar en registervård. /Kristina
... Visa mer
2019-03-11
09:10
Hej aj, Att det blev uppbokat på 3960 tror jag kommer från att du kan ha ändrat i fältet belopp, kr när du skapade delbetalningen. Då hanterar programmet det som en kursdifferens och bokar resterande belopp mot 3960. Som jag förstår dig så är allt journalfört och då har du egentligen 2 val. Antingen gör du som Annica skriver dvs. hanterar det manuellt eller så får du skapa en kreditfaktura för att vända debetfakturan och till sist en ny debetfaktura där du gör delbetalningen. /Kristina
... Visa mer
2019-03-07
10:07
1Gilla
Tack så mycket! Nu har vi fått det att fungera. Tycker i alla fall att det ska gå att söka på artikelnummerraden direkt när en order ska göras istället för att behöva klicka både här och där. Ha en fin dag du med. //Marie-Louise
... Visa mer
- « Föregående
- Nästa »