2025-05-13
09:14
Hej @Lotta8082
Kolla upp det med ert fackliga avtal så allt blir korrekt hanterat. Sen ringer du vår support så tittar vi på det tillsammans.
/Tinna
... Visa mer
2025-05-13
08:23
Hej @Agronom Andersson
Vi har jättesvårt att avgöra denna typen av frågor via forumet utan mitt tips är att du slår en signal till supporten.
Välkommen att kontakta supporten
... Visa mer
2025-05-13
08:20
Hej @jassirevo
Välkommen som ny forummedlem.
Du löser det genom att använda snabbvalet Semester, ersättning, antingen på den anställdas lönespecifikation eller i kalendariet om du arbetar där. När du använder snabbvalet töms det ackumulerade rörliga värdet för den anställda, och programmet sköter detta automatiskt åt dig. Kontrollera först under Arkiv - Inställningar - Företagsinställningar - Semester och klicka på villkor 20 eller 21. Där ser du till att det inte finns någon markering för Semestertillägget betalas ut vid uttagstillfället.
Lycka till och ha en fin dag!
... Visa mer
2025-05-13
08:09
Hej @Lars Radler
Inställningarna är både specifika för varje användare och företag, vilket innebär att standardinställningarna inte kan ändras generellt för alla användare. När en användare skapas i ett nytt företag används alltid standardinställningarna och därefter måste varje användare själv justera sina kolumninställningar i det specifika företaget.
Vill du att vi kikar på det tillsammans så ring oss så förklarar vi mer.
... Visa mer
2025-05-12
13:21
Hej @Anette Ljung
Tack för att du hörde av dig.
Jag har precis fått svar från teamet att det tyvärr inte går att spara en faktura som utkast när den skapas från en order. Vi ska se till att vår hjälpdokumentation uppdateras och blir tydligare på den punkten.
Stort tack för att du tog dig tid att informera oss! ⭐
... Visa mer
2025-05-12
13:02
2 Gillar
FYI så pratade jag med supporten i fredags. Visma hade tillfälligt dragit tillbaka funktionen för att rätta till nåt. Men, nu verkar den vara tillbaka. Happy days are here again!
... Visa mer
2025-05-12
11:24
1Gilla
Hej, Då missförstod jag texten, läste inlägget för fort. Då fortsätter jag som vanligt =).
... Visa mer
2025-05-08
10:24
Hej @Tony Lindgren
När du bokför ett kvitto väljer du företagskonto och då måste 1930 vara med i själva konteringen. Vill du inte det får du högst upp välja dokument enligt bilden nedan och sen välja upp det bokföringsförslag som du vill använda. Funkar det om du bokför på det sättet? Annars slår du en signal till supporten så tittar vi på det tillsammans.
... Visa mer
2025-05-08
10:00
Hej @Marie Carlsson
Välkommen som ny forummedlem.
Detta inte är något som vi arbetar på att införa just nu men du är självklart välkommen att lämna ett önskemål direkt till våra utvecklare via Förbättringsförslag som du hittar på förstasidan av ditt program. Funktionaliteten finns, precis som du redan vet, idag via utskriftsvalen Brev, e-faktura, E-post (via IX) och Kivra.
Ha en fin dag!
... Visa mer
2025-05-08
09:42
1Gilla
Det var ju synd för dem som har både tvåskift o dagarbete 😞
... Visa mer
2025-05-08
08:25
Hej @LNkonsult
Tack för din fråga.
I programmet går det bara att lägga till ingående balans för det första räkenskapsåret. När ditt första räkenskapsår är avslutat och det är dags att skapa ytterligare ett år, förs de utgående balanserna för det första året automatiskt över till nästa räkenskapsår som ingående balanser. Om du upplever att utgående balans 2023 inte blir ingående balans 2024 vill vi gärna kika på hur det ser ut i ditt program.
Välkommen att kontakta supporten
... Visa mer
2025-05-08
08:16
Hej @Ellge_
Håller med @LW -60 om att en omstart kan göra stor skillnad men prova även alltid att rensa cache eller att du loggar in i en annan webbläsare. Genom att tömma webbläsarens cacheminne tvingar du webbläsaren att hämta den senaste versionen av de webbsidor du besöker. Det är de generella lösningarna som hjälper i de allra flesta fall. Testa även gärna att fråga AI-assistenten som kan hjälpa med diverse olika frågor.
... Visa mer
2025-05-07
20:17
2 Gillar
Hej igen! Jag förstår att det kan kännas bökigt, men bokföring är så här. Man måste alltid här och där hjälpa till för att få ut det man vill. Vi kan inte kräva att programmen ska vara till 100% felfria. De kan inte göra som vi tänker. Jag har alltid - som ett litet exempel - sidoordnade Exceldokument där jag redogör för vad som döljer sig bakom alla balanskonton. Med gör, att jag direkt ser om något är missat. Tänk så här, att det är det här som är riktig bokföring, att hitta nyckeln, att lösa problemet! Det här gör också i förlängningen, att du får en förståelse för bokföring och redovisning på ett djupare sätt. Lycka till! Mvh Lena
... Visa mer
2025-05-07
09:21
Hoppas det löser sig och annars återkommer du till vår support så får vi reda ut vad det är som inte lirar.
Ha det fint! 🌻
... Visa mer
2025-05-07
08:12
Hej @hansfp
Jag testade och kan få med 95 tecken på er referens på en kundfaktura. Har du behov av fler tecken än så får du gärna lämna ett förbättringsförslag via Feedback och funktioner långt ner till vänster när du är inloggad.
Ha en fin dag!
... Visa mer
2025-05-06
14:07
Hej @Assson
När du väljer alternativet Åtgärder - Ångra faktura, skapas automatiskt en ny faktura som kvittas mot den ursprungliga leverantörsfakturan. Den nya fakturan får samma fakturadatum som originalfakturan. Vid denna åtgärd återgår fakturan inte till utkastläget eftersom den nu är behandlad genom kvittning. Om du vill att vi tittar på hur det ser ut i ditt program är du välkommen att ringa supporten så hjälper vi dig gärna.
... Visa mer
2025-05-06
14:06
1Gilla
Hej @John007
Tack för din fråga.
Precis som du är inne på så är inte detta något som fungerar i programmet idag. Du är självklart välkommen att registrera ett förbättringsförslag direkt till våra utvecklare via Feedback och förslag.
Ha det fint!
... Visa mer
2025-05-06
13:54
Hej @hansfp När det gäller förbättringsförslag ber vi dig att registrera dina önskemål via Feedback och Förslag långt ner till vänster inne i programmet. Detta gör att ditt förbättringsförslag når våra utvecklare direkt, så att de kan överväga möjligheten att implementera det i framtida uppdateringar.
Ha en fin dag och tack för ditt önskemål!
... Visa mer
2025-05-06
13:21
Hej @Anderss
Om du får en varning men händelsen på banken är daterad den 23:e, kan du helt enkelt bortse från den. Det är ändå rekommenderat att matcha händelsen för att få den att försvinna från listan över lönebesked. På så sätt blir det lättare för dig att hålla listan prydlig.
Ha en fin eftermiddag!
... Visa mer
2025-05-06
13:10
1Gilla
Fint - tack för hjälpen! 🙂
... Visa mer
2025-05-06
10:58
Hej @AccountantfromHell_singland Tack för din fråga.
Visma Administration 2000 har ingen funktion för att importera XML-filer eller konvertera dem till SIE4-format enligt den information som finns tillgänglig. Programmet kan däremot läsa in återrapporteringsfiler i XML-format, specifikt Camt.054, men det är inte samma sak som att konvertera till SIE4. För att importera verifikationer behöver filen vara i SIE-format.
... Visa mer
2025-05-06
10:50
Hej @IsakSoder
Nu har vi fått svar från våra specialister och precis som du skriver så kan kommentarerna inte hämtas från rapportcentralen idag, oavsett bolagsform. Vi har tagit detta vidare som ett önskemål till våra utvecklare.
Alternativet tills vidare för att kunna skriva ut kommentarerna är att gå till kommentarsfliken, där du kan välja att visa alla kommentarer och därefter skriva ut dem från den vyn. Ha en fin dag!
... Visa mer
2025-05-05
09:56
Hej @Ellge_
Ser att du inte har fått någon respons på din fråga. Här i forumet har vi ingen information om detta alls så om någon annan användare har möjlighet att dela med sig till Ellge_ så vore det mycket uppskattat.
/Tinna
... Visa mer
2025-05-02
14:14
Grymt jobbat @Y Jönköping och tack för återkopplingen.
/Tinna
... Visa mer
2025-05-02
10:03
Hej @LW -60
Tack för dina synpunkter och funderingar kring processen. Vi förstår ditt behov av att hantera bokföringskonteringar på ett sätt som passar dina rutiner och vi tar med oss ditt önskemål om ett alternativt flöde. Jag har delat ditt inlägg med våra produktspecialister för att säkerställa att dina tankar når rätt personer.
Som det ser ut nu, krediteras bokföringsunderlaget för lönekörningen och debiteras vid arbetsgivardeklarationen där kontot 1630 krediteras. Detta sker automatiskt och är tyvärr inte något som kan stängas av i nuläget, men vi tar absolut med oss idén som ett framtida förbättringsförslag.
Omföringen sker vid det datum du själv väljer vid skapandet av arbetsgivardeklarationen, oftast den 12:e i månaden. Detta speglar den dag pengarna dras från Skattekontot, och det är ingen bokföringsmässig omföring i bakgrunden som du frågar om.
Flödet inkluderar bokföringsunderlaget för lönekörningen, bokföringen för arbetsgivardeklarationen som också ger information om vad som ska betalas in, och överföringen från 19xx till Skattekontot. Matchningen med arbetsgivardeklarationen på Skattekontot resulterar i att ingen ny verifikation skapas.
Vi förstår att dessa automatiseringar kan upplevas som komplicerade för de som har etablerade rutiner och kunskap inom området. Vi strävar efter att göra livet enklare för alla användare och om du har några andra önskemål eller tankar tar vi tacksamt emot dessa via Feedback och Förslag som du hittar långt ner i vänsterkolumnen inne i ditt program.
Trevlig helg!
... Visa mer
2025-05-02
09:18
Hej @Nellie 123
Nu har vi ju inte hela bilden men jag tänker mig att det är två anställda på lönekörningen, en som har en lön på 30 000 som hamnat korrekt på 7010 och den som hade felaktiga kontot 1930 med en lön på 33 000.
Så det är beloppet på 1930, alltså 33 000 i den verifikationen du har som exempel, som ska bort.
Kredit 1930 - 33 000
Debet 7010/7210 beroende på om arbetare eller tjänsteman - 33 000
Vill du ha ytterligare hjälp behöver du kontakta supporten
Ha en fin dag!
... Visa mer
2025-05-02
08:16
Hej @Micke
I hjälpavsnittet Ta bort bildunderlag eller ångra koppling under rubriken Bildunderlag skriver vi hur du gör.
Hoppas det hjälper och att du får en fin dag.
... Visa mer
2025-04-29
15:45
Nej, det får hanteras i appen ☀️
/Tinna
... Visa mer
2025-04-29
15:32
Hej! I dagsläget går det ej att skapa xml-fil för löneutbetalning om vald bank är Swedbank/Sparbankerna. Tjänsten erbjuder istället LB och det nyligen tillagda SUS-formatet. Dessa två är valbara under delen Inställningar - Löneinställningar.
... Visa mer
2025-04-29
14:37
Hej @emeness
Du har helt rätt i att soliditeten för närvarande visas i tkr istället för i %, vilket resulterar i att värdet visas som noll på den raden. Felet kommer att rättas i kommande versioner av programmet men jag har ingen info om när i tiden detta ligger.
Under tiden kan du använda denna workaround:
Utan Tkr alternativ: Du kan ställa in inställningarna så att flerårsöversikten inte visar beloppen i tusentals kronor. Detta kan omedelbart lösa problemet med soliditet som visas felaktigt i %.
Med Tkr alternativ: Om du föredrar att ha översikten i Tkr, kan du manuellt ange siffrorna med tre nollor extra. Detta kommer att säkerställa att soliditeten visas rätt och att det blir korrekt vid den digitala inlämningen.
Observera att när en programvaruuppdatering har genomförts och felet är åtgärdat, kan det vara nödvändigt att ta bort dessa manuellt tillsatta nollor för att undvika framtida problem.
Tack för att du hörde av dig och rapporterade felet till oss.
... Visa mer
2025-04-29
12:49
Hej @Anna-Lena6
Tack för din fråga om VAT in the Digital Age (ViDA) och hur det kommer fungera i Visma Administration 2000.
Just nu följer vi noga utvecklingen kring ViDA-regelverket, men vi har ännu inte alla detaljer om hur implementeringen kommer att se ut. Så fort vi vet vilka anpassningar som behövs kommer vi självklart att informera dig om hur allt kommer att fungera i Visma Administration 2000.
Vi förstår att detta är en viktig förändring för många företagare med EU-fakturering, så vi prioriterar att hålla dig uppdaterad i god tid.
Om du vill läsa mer om ViDA-initiativet redan nu, har EU-kommissionen samlat information här
Vi återkommer med mer information framöver!
... Visa mer
2025-04-29
12:41
Hej @visma_bokföring
I hjälpavsnittet Så skickar du e-fakturor i Visma eEkonomi har vi samlat information som jag hoppas och tror kommer hjälpa dig. Annars återkommer du till oss i forumet eller till våra kollegor på supporten så hjälper vi dig gärna.
Ha en fin eftermiddag!
... Visa mer
2025-04-29
12:36
Hej @MonicaP1
För anställda som använder Min Lön/Kivra kan du välja vilket datum lönebeskedet ska visas. Markera Schemalägg och välj datum. Det är alltså bara de som har Utskriftsvalet Min Lön/Kivra man kan schemalägga, inte de som har Pdf som utskriftsval.
Ha en fin eftermiddag!
... Visa mer
2025-04-29
12:27
Du kan använda en standardkontoplan och ändra namnen på de konton som finns. Mvh Lena
... Visa mer
2025-04-29
08:23
Hej @EllenC
Det är svårt att felsöka här i forumet men kolla så du har följt dessa steg:
Gå till Bokföring - Momsredovisning.
Välj Ny momsredovisning.
Välj momsperiod om den inte är förvald, och programmet hämtar värden från bokföringen. Du kan kontrollera transaktionerna genom att klicka på ikonerna bredvid fälten.
Om det inte finns några avvikelser att kontrollera, välj Bokför.
När momsredovisningen är bokförd får du en notifiering med verifikationsnummer. Du kan nu skapa en momsfil för elektronisk inlämning till Skatteverket.
För att skapa filen vid ett senare tillfälle, gå tillbaka till Bokföring - Momsredovisning, öppna den aktuella redovisningen och välj Åtgärder - Skapa fil. Om du inte har alternativet Skapa fil här behöver du slå en signal till oss så hjälper vi dig gärna.
Välkommen att kontakta supporten
... Visa mer
2025-04-28
15:32
Hej och tusen tack för snabbt och pedagogiskt svar. Jag är så glad att jag bytt till er tjänst. Allt gott//August
... Visa mer
2025-04-28
11:11
Hej @Susanne790
Vad tråkigt att höra att ni stött på detta problem med utstämplingen i Anställd. Vi har bollat din fråga internt och eftersom perioden är klarmarkerad och låst på grund av lönekörningen, kan det vara svårt att lösa detta direkt i appen.
För att få bästa möjliga hjälp och lösning på problemet, rekommenderar jag att du ringer in till oss. Då kan vi ta en närmare titt på situationen och hjälpa er att komma runt problemet.
Välkommen att kontakta supporten
... Visa mer
2025-04-28
09:30
Hej Jag behöver lite ytterligare information av dig för att kunna ge dig rätt lösning på detta. * Vilken bokföringsmetod bokför du enligt?
* Har du eEkonomi smart eller eEkonomi pro som system? Det hanteras på lite olika sätt beroende på svaren på frågorna ovan. /Joachim
... Visa mer
2025-04-25
15:24
Hej @Olle M Bra att du fick iväg en fråga, då hoppas jag på att du hittar en integration som kan hjälpa dig vidare på bästa sätt, i och med att det i dagsläget inte går att hantera direkt i eEkonomi. För att förtydliga så är det i så fall en tredjepartslösning som kan gå att koppla ihop med ditt eEkonomi för att hjälpa dig med funktioner som inte finns i programmet i dagsläget. När du aktiverar en sån koppling ska du kunna vända dig direkt till den tredjeparten, så ska de kunna hjälpa dig med din koppling och hur du arbetar med den.
Dyker det upp några fler frågetecken är du alltid välkommen att återkomma till oss, annars passar jag på att önska en fortsatt fin dag och en trevlig helg när det väl är dags!
... Visa mer
2025-04-25
13:57
Här kommer två stycken "tips"i sammanhanget. Det kanske kan hjälpa till lite. Många samlar upp prelskatten, AGA:n och den avdragna skatten i en manuell leverantörsfaktura och betalar den som en faktura. En grej jag "hittat på" både till mig själv och de företag jag arbetat åt är att per den första varje månad göra ett manuellt verifikat där 2710, 2731 töms och läggs mot 1630. 2518 bokas mot 1630 det också. Allt i samma verifikat. Vare sig man betalar manuellt eller gör en faktura (och sänder med de andra fakturorna) kvittar, för bokningen den första speglar hela tiden det som Skatteverket ska ha. Det betyder att när betalningen är gjord, bokar man bort alla tre skulder mot 1630 istället för att dribbla med alla tre. Då undrar ni varför det då? Jo, i och med att man ändå gör totala balansavstämningar för bolaget per den sista, så lägger man till detta moment i avstämningsjobbet. Har man en momsskuld, gör man samma med den. Sedan drar man iväg betalningen på allt som ligger den första på 1630. Det här är kanske inte blir en rutin för alla att gilla, men så här har jag gjort i 10 - 15 år och passar mig jättebra när jag har många företag att stämma av månadsvis. Min grej blir ju att jag vet att om jag gjort mina avstämningar för ett bolag, så har också skatterna fixats och skickats iväg. Mvh Lena
... Visa mer
2025-04-25
13:42
2 Gillar
Stort tack till er båda, Tinna och Khedron! Jag har idag inte någon bankkoppling aktiverad. Är lite feg där. Jag har SHB och de brukar funka i alla väder. Jag förstod inte att man var tvungen att ha en bankkoppling för att se funktionen. Tack igen! Mvh Lena
... Visa mer
2025-04-24
10:44
Prova att ange momsnummret som ESB75326835 i eEkonomi. Det är egentligen felaktigt (eller?) men åtminstone så verkar EUs officiella kontrollsida kunna bryta ner det tillbaka till det egentliga VIES-numret "B75326835" par automatik. Så man kan hoppas att det fungerar likadant hos andra myndigheter. Från Skatteverket - Momsregistreringsnummer : Spanien ES X9999999X 9 tecken h) h) Det första tecknet efter landskoden eller i vissa fall det sista tecknet eller båda dessa tecken är en bokstav. Spanska momsregistreringsnummer visas bara som godkända om företaget särskilt anmält till landets skattemyndighet att det handlar med andra EU-länder.
... Visa mer
2025-04-24
10:28
Hej @IN2025
Jag är inte riktigt med på din frågeställning. När den anställda är föräldraledig är det viktigt att du registrerar det i programmet för att antalet semesterdagar ska bli korrekt framöver.
Vid beräkning av betalda semesterdagar används alltid samma beräkningsformel oberoende av vilket semestervillkor eller vilken kategori den aktuella anställda tillhör.
Beräkning av semesterdagar görs enligt denna formel:
((Anställningstid hela kalenderdagar - Ej semestergrundad frånvaro hela kalenderdagar) / Årets antal dagar) * Semesterrätt = Betalda semesterdagar
Vid intermittent deltid görs beräkningen enligt denna formel:
Betalda dagar * (Genomsnittlig veckoarbetstid i dagar/ Veckoarbetsdagar vid heltid) = Semesterdagar netto
Läs gärna mer i programhjälpens avsnitt Beräkning av semestervillkor där du kan läsa om vad som gäller för respektive semestervillkor och vilka ackumulatorer som är aktuella att ha koll på.
Hoppas detta hjälper dig och annars är du varmt välkommen att slå en signal till supporten.
... Visa mer
2025-04-23
14:23
1Gilla
Allt behöver inte vara så extremt automatiserat så att man tappar bort sig, tycker jag. Dessutom gillar jag, när man kan få samma resultat fast på olika sätt, att man kan välja hur man ska komma till det resultat man vill ha. Jag tycker så här: Behåll denna funktion som den är idag. Lägg till en funktion som går ut på att man i listan över leverantörsfakturor kan klicka i en debetfaktura och en kreditfaktura och manuellt välja att matcha och därigenom få ett verifikat med kvittning på. Kvittningen ska man kunna lägga i en egen verifikationsserie. Mvh Lena
... Visa mer
2025-04-23
13:47
Jag har arbetat med att matcha i flera programvaror, såsom i eEkonomi, i Procountor och i Visma.Net för att ta tre exempel. Procountor var den programvara som var mest korrekt och snabbast. Likvärdig med att hämta hem en återrapporteringsfil från banken i Visma Administration, tidsmässigt sett. eEkonomi kommer på andra plats och Visam.Net kommer sist med en oerhört bakvänd operation där man skulle kopiera och klistra in och klicka här och där och jag gissar att hälften av vad jag försökte matcha blev fel. Ju fler programvaror man jobbat med, desto mer erfarenhet får man i bagaget. Mitt bagage är att jag är kritisk till den här funktionen som den är utformad idag. Mvh Lena
... Visa mer
2025-04-23
12:22
Hej @anne-b
Vårt supportteam kan säkert hjälpa dig att se vad som händer med dina bankhändelser. De kan kolla i loggarna och ge dig en tydlig förklaring. Ring oss gärna först – vi kan snabbt guida dig vidare, eller hänvisa till banken om det skulle behövas.
Välkommen att kontakta supporten
... Visa mer
2025-04-23
11:00
2 Gillar
Uppfattat, vill mest bidra med sökbar information för andra som kan tänkas hamna i samma härva.
... Visa mer
2025-04-23
10:28
1Gilla
Superbra!
... Visa mer
2025-04-23
09:19
Hej @Atrix 88
Det är möjligt att löneperioden för de kollektivanställda är inställd på mars, medan den för tjänstemännen är april. Detta kan förklara varför du inte ser "Preliminära semesterdagar" på de kollektivanställdas lönebesked, men gör det för tjänstemännen. Om löneperioden för de kollektivanställda hade varit inställd på april, precis som för tjänstemännen, skulle preliminära semesterdagar ha visats även för dem. Kontrollera löneperiodinställningarna för att säkerställa att de är konsekventa.
Om inte min teori stämmer behöver du ringa supporten för vidare felsökning.
... Visa mer
2025-04-23
08:22
Hej @Josef1
Välkommen som ny forummedlem.
Jo det kan jag också tycka men det beror lite på vilka inställningar som är gjorda hos er. Börja med att du kontrollerar så det står 25 dagar i semesterrätt inne på den anställda och Fliken 5 Semester. Arbetar ni med intermittent semester? Vad har ni för intjänandeår? Hur ser hennes arbetsschema ut? Om du kan eller ska ändra antalet dagar själv vågar jag inte svara på utan att se vilka inställningar du har gjort.
Det är så många faktorer som påverkar och det enklaste är om du slår en signal till supporten så hjälper vi dig gärna.
... Visa mer
2025-04-22
10:56
Hej @Therese Spak
Det går inte att lägga till konton i budgeten manuellt, utan vilka konton som kommer med styrs av vad du valt att basera budgeten på. Om du har baserat budgeten på en befintlig från föregående år, som det verkar i ditt fall, borde alla värden och konton ha kopierats över automatiskt. Om du väljer att basera budgeten på data som redan är importerad till Ekonomiöversikt kommer kontoplanen kopieras från det räkenskapsåret. Så om kontot inte finns i den nya budgeten rekommenderar jag att du ringer till supporten så får vi felsöka vidare.
... Visa mer
2025-04-22
10:51
Hej @Gunilla-57
Bra att du frågade och jag har uppdaterat till en bättre länk där du kan välja den till vänster eller så kan du slå en signal till supporten som gärna hjälper dig att boka tiden. Jag vet inte riktigt men boka en timme och om det inte behövs så lång tid så debiteras du inte för mer än 30 minuter.
Ha det fint ☀️
... Visa mer
2025-04-22
10:38
Hej @Tommy A
Välkommen som ny forummedlem.
Du kan fortfarande manuellt matcha händelsen mot momsredovisningen genom att klicka på "Matcha" och välja "Bokföringshändelse Momsredovisning".
Om din justering har gjorts på Skatteverkets hemsida och du har betalat in rätt belopp, kan du välja flera händelser att matcha mot momsredovisningen. Om skattehändelserna är registrerade på olika datum, har du möjlighet att radera dessa händelser och istället lägga in en ny händelse med totalbeloppet. Därefter kan du matcha den mot momsredovisningen.
Om något är oklart eller om du behöver hjälp att se över hur det ser ut i ditt program, är du alltid välkommen att ringa supporten så hjälper vi dig gärna.
... Visa mer
2025-04-22
09:08
Hej @Karlborgs
Eftersom vissa uppgifter är obligatoriska för att skapa en betalfil, behöver löneutbetalningen hanteras manuellt via banken. Du väljer "Manuellt via bank" som utbetalningssätt på den anställda. På så sätt undviker du att dela känslig information digitalt.
Jag har lyft ditt dilemma internt med våra produktspecialister.
Ha en fin dag och välkommen som ny forummedlem.
... Visa mer
2025-04-22
08:55
Hej @BosseM
Vad kul att du funderar på att öppna eEkonomi igen! För att kolla möjligheten att starta upp ditt konto och fortsätta där du slutade rekommenderar jag att du ringer vår support. De är jätteduktiga och kan hjälpa dig att se om det går att återaktivera ditt företag.
Lycka till, och hoppas allt går smidigt!
... Visa mer
2025-04-22
08:49
Hej @anne-b
Om du inte får det att fungera är min rekommendation att du slår en signal till oss så hjälper vi dig gärna.
Välkommen att kontakta supporten.
... Visa mer
2025-04-17
11:11
1Gilla
Som hyfsat långvarig eEkonomi-användare skulle jag personligen vilja påstå att använd automatisk bankkoppling så mycket som möjligt. De få gånger det har gett mig eventuellt merjobb har varit värt det. Tycks mig som att den extra utmaningen i just ditt fall är valutahanteringen och ja, det är inte alltid helt lätt. Kan inte säga hur ni borde göra men det vi själva har gjort är att vi ser till att vi ställer ut eventuella fakturor i den valutan som kunden sagt de betalar i (Euro i vårt fall). Det blir naturligtvis en del valutaväxling i hanteringen men det åker man ju på hur som helst. Förstår att det inte är att svar på ditt problem här och nu men kanske ett tips inför framtiden? // En glad bokföringsamatör
... Visa mer
2025-04-16
10:56
Hej @oliwia66
Tack för din fråga. Jag förstår att det kan vara lite klurigt med månadslön och oregelbunden arbetstid när man är van vid timlön!
Så här är det – när någon inte jobbar sina planerade timmar så behöver man göra en notering på det. Det första du behöver tänka på är om frånvaron ska räknas som semestergrundande eller inte. Det kommer styra lite vilken typ av löneart du kan använda.
Du kan välja mellan olika typer av frånvarolönearter. Det finns tjänstledighet, som inte ger semestergrund, och olika kategorier av frånvaro utan lön – vissa av dessa kan faktiskt vara semestergrundande.
När det gäller rätt löneart för att göra avdrag för den veckan han var ledig (och råkade få både arbetstidsförkortning och lön), blir det lite beroende på avtalen och specifika detaljer. Här skulle det vara toppen om du kunde boka tid med en lönespecialist, för lite mer skräddarsydd hjälp. Du kan också kika med vår support för att få lite extra tips och råd!
... Visa mer
2025-04-16
10:04
1Gilla
Hej @Tinna Gunnarsson Det var just den effekt du beskriver, dvs att löneart 3334 del av dag inte summeras till hela dagar, som jag ville belysa. Jag noterade detta innan förra årets semesterårsavslut och blev då informerad av supporten att summera antalet enskilda timmar, dock ej ledighet hel arbetsdag/kalenderdag samt ledighet 8 timmar som summeras automatiskt, och boka upp motsvarande antal hela dagar via en extra lönekörning mot löneart 9446. Detta ska alltså göras innan semesterårsvslutet och kan förstås ske på aprillönen (för företag med semesterår 1/4 - 31/3) istället för en extra lönekörning. Om löneart 3334 används vid fåtal tillfällen/timmar per år så skall man förmodligen inte göra någon ombokning. I mitt fall så används denna löneart för att ge möjlighet till flexibel deltid och då ska antalet intjänade semesterdagar påverkas. Glad påsk! mvh, stabo P.S. Jag avslutar med ett tips till den som orkat läsa ända hit. Titta på om ni inte också tycker det är mer rätt att skapa en löneart (exvis 33341) så att övrig frånvaro beräknas mot det antal timmar för månaden som frånvaron gäller, se beräkningsformel nedan. Om ordinarie 3334 används så kan resultatet bli att den anställde blir skyldig pengar (eller att avdraget blir för lågt). Beräkningsformel: -(Månadslön/(PeriodensArbetsdagar*8))
... Visa mer
2025-04-16
09:16
Hej @GreenGarden
Välkommen som ny forummedlem
När du går in under fliken "Obetalda kundfakturor", visas det belopp som fortfarande är obetalt på fakturan. Detta innefattar hela summan inklusive eventuell skattereduktion, såsom vid en ROT-faktura. Om kunden har betalat sin del, kommer delen för skattereduktionen att synas som obetalt. Den här funktionsutformningen hjälper till att ge en klar bild av vad som fortfarande är obetalt och vad som är hanterat av skattereduktionen.
Detta skiljer sig från vad du observerar under fliken "Alla fakturor", där du ser totalsaldot inklusive fakturatotalen utan hänsyn till delbetalning. Syftet med dessa olika flikar är att ge perspektiv både på totalfaktureringen och på specifika obetalda delar.
Vi uppskattar din feedback och välkomnar förbättringsförslag, som du kan dela med vårt produktteam via Feedback och Förslag långt ner till vänster när du är inloggad.
Ha en fin dag 🌻
... Visa mer
2025-04-16
08:28
Hej @NubarK
Tack för din fråga! För att lösa problemet kan du kontrollera om Digitala fakturor och dokument är aktiverat för ditt användarkonto under Mina tjänster - Användare och tjänster. Om det är aktiverat och det fortfarande inte fungerar, behöver du kontakta vår support så för mer hjälp.
Välkommen att kontakta supporten
... Visa mer
2025-04-15
10:35
Hej @NubarK
För att se vilket försäljningskonto en artikelrad i en kundfaktura är kopplad till i bokföringen i eEkonomi, behöver du kontrollera artikelkonteringen för den specifika artikeln.
Artikelkontering är det som bestämmer hur dina kundfakturor ska bokföras, inklusive vilket försäljningskonto och vilken momssats som ska användas. För att ändra mot vilket försäljningskonto en kundfaktura ska bokföras, går du in på artikelkonteringen för artikeln du fakturerar och ändrar bokföringskonto.
Du kan öppna inställningarna för artikelkonteringar genom att välja Inställningar - Artikelkonteringar i menyn.
Hoppas detta hjälper dig!
... Visa mer
2025-04-15
09:30
Hej @Jonas C
Välkommen som ny forummedlem. Problemet beror på att den nya versionen av Outlook är webbaserad. Vårt program kräver att e-postprogrammet är lokalt installerat för att kunna öppna och skicka ordererkännanden och fakturor. Eftersom den nya Outlook-versionen är webbaserad, kan programmet inte öppna det för att skicka e-post. För att lösa detta, rekommenderar vi att använda ett lokalt installerat e-postprogram, exempelvis Mozilla Thunderbird.
Ha en fin dag!
... Visa mer
2025-04-15
09:25
Hej @Annica W
Vi har för närvarande ingen ny information att dela med oss av kring önskemålet. Om och när detta blir aktuellt så kommer vi att uppdatera tråden.
Ha en fin dag 🌻
... Visa mer
2025-04-15
08:19
Hej @NubarK
Välkommen som ny forummedlem.
Du kan kopiera kundfakturor som finns under Utkast, Obetalda kundfakturor och Alla kundfakturor. Mer info finns i hjälpavsnittet Kopiera kundfaktura
Ha en fin dag!
... Visa mer
2025-04-14
14:28
1Gilla
Hej @Tinna Gunnarsson Ursäkta fördröjning i mitt svar. Jag låste upp lönekörningen och ändrade bokföringskontot och skapade nytt bokföringsunderlag men det tidigare kontot låg fortfarande kvar. Kanske beror skillnaden mellan våra resultat på att jag började med en låst lönekörning. Något meddelande minns jag inte att jag fick. I lönekörningarna därefter (som har skapats efter att jag ändrade till önskat bokföringskonto) så är resultatet som jag önskar. Den "felande" månaden korrigerade jag med en bokföringsorder i bokföringsprogrammet. mvh, stabo
... Visa mer
2025-04-14
10:25
Hej @36896101
Jag testade hos mig själv och när jag kopierar och klistrar in kontoutdraget från Swedbank, registreras transaktionsdatumet i systemet. För att vara säker på att allt är rätt inställt i ditt program, tycker jag att du ska ringa vår support.
De kan hjälpa dig att kontrollera inställningarna och fixa så att transaktionsdatumet används istället för bokföringsdatumet.
Välkommen att ringa supporten
... Visa mer
2025-04-14
10:06
Hej @Visstina8991
Välkommen som ny forummedlem.
Om du aldrig har gjort en momsredovisning via Bokföring - Momsredovisning tidigare, så ska du få frågan oavsett vilken period du väljer. Men om du vid något tillfälle har bokfört någon momsredovisning där, så får du inte välja period.
För att undvika dubbelbokföring skulle ett alternativ vara att skapa och bokföra alla momsredovisningar för de tidigare perioderna du nämner. Om du har bokfört dessa manuellt och korrekt så kommer programmet att känna av detta och det blir inte dubbelt.
Men eftersom det kan vara lite klurigt med alla detaljer, rekommenderar jag att du kontaktar vår support så hjälper vi dig och ser till att allt blir rätt och smidigt för dig.
Ha en fin dag!
... Visa mer
2025-04-14
09:29
1Gilla
Hej @Anders C
Ni behöver bara lämna in en kassaflödesanalys som en del av årsredovisningen om ni räknas som ett "större företag". Ett företag anses vara "större" om det under de senaste två åren uppfyller minst två av följande kriterier:
Fler än 50 anställda i snitt under året.
Balansräkning på över 40 miljoner kronor.
Nettoomsättning på över 80 miljoner kronor.
Eftersom er bostadsrättsförening bara består av 6 lägenhetsinnehavare, behöver ni sannolikt inte lämna in en kassaflödesanalys. Men, om ni vill, kan ni ändå göra detta frivilligt, och det är enkelt att göra i Skatt och Bokslut Pro.
Mitt råd är att ni först kontaktar Skatteverket för att vara helt säkra på vad som gäller för er. De kan ge er mer information och vägledning anpassad till era behov. Skickar med en länk till Skatteverkets sida Kassaflödesanalys där du hittar mer information och detaljer.
Ha en fin dag!
... Visa mer
2025-04-14
08:52
Hej @Sven-Erik
Om du slår en signal till supporten så ska vi titta på hur det ser ut och hjälpa dig.
Välkommen att kontakta supporten
... Visa mer
2025-04-11
09:28
Hej @uttervik och @marianneh1
Jag vill verkligen tacka er båda för ert engagemang i frågan.
Jag har vridit och vänt på mitt eget program, och jag ser att vi är fler som kan attestera en faktura.
Det finns några fallgropar som jag vill göra er uppmärksamma om:
Om jag skapar en faktura, och sen går in för att attestera den kommer mitt standardval vid attest vara Attestera och bokför. Anledningen till det är personen som skapar en faktura också ska få möjlighet att direkt kunna bokföra den. Om personen som skapade fakturan att börja med vill attestera fakturan, och skicka den vidare för fortsatt attest, ska den då klicka på den lilla pilen i den gröna knappen vid Attestera och bokföra. Då bör ni se att ni får fram alternativet Attestera.
Beroende på hur liten eller stor min skärm är ser jag även att jag ibland behöver zooma ut några snäpp i webbläsaren för att få fram alla alternativ under pilen.
Jag hoppas att det här kan hjälpa er något på vägen, men jag rekommenderar verkligen att ni kontaktar supporten så vi kan hjälpa er vidare med en felsökning, eftersom fler ska kunna attestera en faktura.
Önskar er båda en fortsatt fin dag och en trevlig helg när det väl är dags!
... Visa mer
2025-04-11
07:50
Tack @stabac för att du delar med dig av din lösning. Jag önskar dig en fin helg! /Ebba
... Visa mer
2025-04-08
09:11
Hej Förmodar att frågan gäller hur du kan justera detta manuellt i bokföringen? I så fall gör du som du skriver dvs tar bort bocken för automatisk bokföring av semesterskuld och sedan gör du en manuell justerings av saldot på de konton som påverkas. /Joachim
... Visa mer
2025-04-07
17:48
Hejsan! Har du testat registervården? Har du företag sedan många, många år kan du rensa så enbart de 7 senaste åren finns. Testat den? Du får inte byta ut Admin... Mvh Lena
... Visa mer
2025-04-07
13:49
Hej @Masen01 @Mikael Oliveira !
Jag rekommenderar att ni tar kontakt med vår support för vidare felsökning i era frågor - Kontakta oss.
Ha det fint!
/Jenny
... Visa mer
2025-04-04
15:04
Hej @Pellefotograf
Välkommen som ny forummedlem.
För att föra över din utgående balans från Administration 500 till ingående balans i eEkonomi behöver du göra detta manuellt eftersom vi inte längre stödjer import av kontoplanen BAS96. I hjälpavsnittet Hur lägger jag in min ingående balans? beskriver vi utförligt hur du går tillväga. Dock kommer du behöver byta ut vissa konton eftersom det skiljer sig så pass mycket mellan dagens kontoplaner och BAS96. Behöver du hjälp med något kontoval kan du alltid ställa din fråga i forumets område för bokföringsfrågor.
Lycka till och trevlig helg
... Visa mer
2025-04-04
12:57
1Gilla
Otroligt vad revisorer kan lägga tid på, nolla istället för ett streck... Mvh Lena
... Visa mer
2025-04-04
12:28
Hej @Julia
Det kan vara mycket att hålla koll på runt semesterårsavslutet men i hjälpavsnittet När ska jag göra semesterårsavslutet? står vad som gäller och här finns även en checklista så du inte missar något moment. Hoppas detta hjälper dig och annars är du välkommen att slå en signal till supporten så ser vi över dina inställningar.
Trevlig helg ☀️
... Visa mer
2025-04-04
08:07
Hej @Sampletekk1
Kontoutdragen läses in på morgonen nästkommande bankdag. Om händelser sker under helgen, alltså lördag eller söndag, kan de importeras tillsammans med måndagens händelser på tisdagen.
Upplever du att detta inte stämmer hos dig så är du varmt välkommen att slå en signal till supporten så hjälper vi dig.
... Visa mer
2025-04-03
13:45
1Gilla
Hej hej!
Jag hittade hjälpavsnittet Finns det någon loggning på vem som gjort vad i programmet?
Hoppas det kan hjälpa.
... Visa mer
2025-04-03
13:33
Hej @noaide
Vi hade ett problem som berör detta igår men idag ska det vara fixat. Prova gärna igen och om det inte fungerar så slår du en signal till supporten så hjälper vi dig.
... Visa mer
2025-04-03
13:31
Hej @Mirrelin
Välkommen som ny forummedlem.
Det är en kontroll för att säkerställa att du har valt rätt ruta. Egenavgifterna justeras automatiskt i skatteuträkningen och det är där du kan se dem. Om du markerar eller avmarkerar tilläggsuppgifterna om sjukersättning eller ålderspension, ändras egenavgifterna automatiskt i skatteuträkningen.
Vi har tagit frågan om tydligheten vidare, och våra produktspecialister kommer att se över meddelandet framöver.
Ha en fin eftermiddag!
... Visa mer
2025-04-03
08:25
2 Gillar
Hej @Skåneadministratör
Tack för en bra fråga.
När du väljer att säkerhetskopiera alla bolag och senare vill läsa tillbaka en säkerhetskopia, så får du möjligheten att välja vilket av bolagen du vill återställa.
Ha en härlig dag!
... Visa mer
2025-04-02
18:05
Åhhh, ursäkta mig, men de är så roliga de här revisorerna. Jag är övertygad om att Visma tar fram mallar till årsredovisningarna som är inom ramen för det som gäller. Jag har själv varit med om att revisorer vill flytta upp en rad eller lägga ihop något eller dela något annat, flytta rubriker och hit och dit. Jag själv som är då extremt noga med att använda korrekta konton och senaste kontoplanen ihop med de senaste SRU-koderna korrekt kopplade och som ser en stolthet i att ha den kunskapen och att använda den rätt, ja, jag blir ju i sådana fall rätt trött. Tror att de vill visa att det är de som bestämmer och att de vill kunna visa att de gjort någon nytta för pengarna. Mvh Lena
... Visa mer
2025-04-02
17:08
Det här gäller visma deklaration/ årsbokslut under fliken skatteuträkning. Mitt företag startades höstas och jag har inte betalat någon preliminärskatt hittills utan det är skatten från anställning som står på deklarationsblanketten som jag importerat. Men för att uträkningarna ska bli rätt i programmet visma deklaration (både min enskilda firma och av tjänst 2024) måste den siffran fyllas i i ert program och nu måste jag veta om det är den FAkTISKT DRAGNA skatten på INK1 som ska anges eller den beräknade preliminärskatten (hela summan) som skatteverket ska ha in från mig. Jag har alltså restskatt som ska betalas (intjänad av anställning) därför blir det ju svårt att veta vilken summa jag ska skriva in för att kunna slutföra deklarationen. hoppas jag blir förstådd nu. Tacksam för svar.
... Visa mer
2025-04-02
16:56
Jo det framgår väl av personalkostnaderna om inte annat? Tack för svar 🙂
... Visa mer
2025-04-02
13:16
1Gilla
Tack för era svar. Det fungerade. Borde ha tänktpå det själv.
... Visa mer
2025-04-02
13:13
Hej @MarikaLa
I Administrationsprogrammet har du ingen automatisk bankkoppling som vi har har eEkonomi utan du skapar själv betalfilen med dina utbetalningar.
Jag delar med mig av vårt användartips Bankfilsformat och återrapporteringsfiler som kanske kan vara användbart för dig.
Ha en fin dag 🌻
... Visa mer
2025-04-02
12:35
Hej @Inger M
Enligt den information vi har i forumet så kan det idag bli en tomrad i vissa scenarier i tjänsten, och detta beror på hur avsnittet är utformat/designat i bakgrunden. Om exempelvis rubriken "intäkter" är en egen rubrik och innehåller underrubriker, skrivs dessa rubriker ut olika. Vissa "huvudrubriker" är större än andra och skrivs ut på olika sätt i tjänsten, exempelvis med fet text eller icke-fet text.
Detta är rapporterat till våra produktspecialsiter för att se om det går att åtgärda i framtiden. Dock har vi inget svar på om eller när detta skulle kunna implementeras.
I dagsläget går det alltså inte att justera den extra raden i balansräkningen direkt i Visma Skatt & Bokslut Pro. Om du inte vill ha den, kan du alltid välja att lämna in årsredovisningen på papper och innan dess justera den genom att exportera den till exempelvis Word och där ta bort den oönskade raden.
Vill du att vi kikar på hur det ser ut hos dig är du varmt välkommen att ringa supporten. Ha en fin eftermiddag!
... Visa mer
2025-04-02
12:08
Hej @Marja-Lena P-F
Toppen att du läser i den skrivna hjälpen, men gällande Export till bankfil beskriver den hur du gör i företagsinställningar, inte vilka val du kan göra inne på de anställda i anställningsregistret. Prova att du gör så här:
Börja med att gå till Arkiv - Inställningar - Företagsinställningar - Utbetalning. Bocka i Export till bankfil och välj Swedbank (SUS) som bank. Glöm inte att fylla i ert avtalsnummer hos banken. Kontrollera de anställdas personnummer under Flik 1. Personuppgifter. Personnumren ska ha formatet ÅÅMMDD-XXXX. Det är viktigt att detta är rätt eftersom SUS-filen enbart använder personnumren. Gå till Flik 3. Lön och välj Utbetalning till: Bank. Här ska fälten för clearingnummer och kontonummer vara helt tomma.
Om alla inställningar är korrekta enligt ovan så ska varningarna inte dyka upp men ta gärna en extra titt för att vara säker. Syns de fortfarande kan det bero på att andra inställningar är felaktiga.
Tveka inte att kontakta vår support för ytterligare hjälp i så fall – vi hjälper dig gärna 🌻
... Visa mer
2025-04-02
11:21
Är du i behov av just rapportgeneratorn? Du kan få fram resultatrapporterna på enklare sätt; menyn Utskrift om jag inte kommer ihåg fel. Mvh Lena
... Visa mer
2025-04-02
09:51
Hej @AnnaLJ
Först och främst tack för ditt förbättringsförslag. Det är alltid värdefullt med feedback från våra användare.
Vi förstår ditt behov av att få notiser vid specifika inbetalningar, särskilt med tanke på den komplexitet som kan uppstå med dubbelbetalningar och inkassoärenden. För tillfället finns det ingen direkt inställning för detta i systemet, men vi tycker att det är en mycket bra idé.
Gör så att du registrera ditt förslag längst ner till vänster inne i programmet under avsnittet Feedback och Förslag. På så vis kan vår produktavdelning bättre hantera och överväga din idé inför framtida uppdateringar av programmet.
Ha en solig dag ☀️
... Visa mer
2025-04-02
09:15
Hej @LW -60
Tack för din feedback.
Jag förstår att det kan vara frustrerande med låsningar i programvaran och att det påverkar arbetsflödet. Vårt mål med programmet är att erbjuda en lösning som samtidigt uppfyller krav på säkerhet och noggrannhet i bokföringsprocessen, vilket ibland kan leda till begränsningar i flexibiliteten särskilt för dig som kan det här med redovisning.
Snyggt att du ändå lyckas göra dina egna lösningar och jag är glad över att du är nöjd med vår support. Supporten möter så många olika kunder med så många olika behov och erfarenheter så här kan du säkert få en massa värdefull input på vilket arbetssätt som kanske skulle passar dig. Ha det fint ☀️☀️☀️
... Visa mer
2025-04-02
08:48
1Gilla
Hej @Esther1
Som anställd bör du vända dig till din löneadministratör för att få hjälp med detta. Om din löneadministratör inte vet hur detta ska hanteras, är hon välkommen att kontakta vår support för att få vägledning. Vi visar gärna hur hanteringen sker i vårt löneprogram.
Vi har flera olika löneprogram/lönetjänster och hanteringen kan se olika ut i dessa, men det är möjligt i samtliga att betala ut komptiden som ligger i tidbanken i pengar i efterhand. Ha en fin dag 🌻
... Visa mer
2025-04-02
08:41
Hej @Profilprisma
Kontoutdragen i Visma eEkonomi läses in på morgonen nästkommande bankdag. Om händelser sker under helgen, alltså lördag eller söndag, importeras de tillsammans med måndagens händelser på tisdagen.
Ha en fin dag!
... Visa mer
2025-04-02
08:34
Hej @Skåneadministratör
Jag är inte riktigt med på din fråga. Det finns ingen funktion för att flytta båda medarbetarna samtidigt utan du gör samma moment för var och en av dem som du behöver flytta. Vill du att vi pratar om det så får du gärna slå en signal så undviker vi missförstånd.
Välkommen att kontakta supporten 🌻
... Visa mer
2025-04-01
19:25
Ni är så bra här på forumet! 1000 tack för hjälpen. Du är tydlig i din beskrivning! Jag gör ett försök och om jag inte lyckas, kontaktar jag supporten. Må bäst/ Motaz
... Visa mer
2025-04-01
17:13
Hej @ChrisW
Tack för din fråga och för att du har varit en trogen användare av Visma Enskild Firma! Det är fantastiskt fint att höra att du har haft en positiv upplevelse med vårt program.
Jag förstår absolut att det kan kännas överväldigande att gå över till ett nytt system, särskilt när man är van vid att arbeta med ett som fungerar så bra. Vårt mål är att du ska känna dig trygg och nöjd med ditt val, och att programmet ska hjälpa dig att fortsätta arbeta smidigt och effektivt, utan att vara mer avancerat än du behöver.
För att säkerställa att du får den bästa möjliga hjälp och att du väljer rätt variant av eEkonomi, skulle jag varmt rekommendera dig att slå en signal till vår försäljningsavdelning. De har en bred kunskap om alla våra programvaror och tillval, och kan guida dig genom de olika alternativen för att hitta den bästa lösningen för dina behov. Precis som du säger, är det viktigt att undvika onödiga funktioner som du kanske inte behöver.
Ha en fin kväll 🌻
... Visa mer