2025-03-10
09:17
1Gilla
Hej @Johanna67
Enligt bokföringslagen i Sverige behöver du spara räkenskapsinformation i sju år från det kalenderår då räkenskapsåret avslutades. Detta gäller oavsett om du har fakturan i digital eller fysisk form.
Om du har skannat in fakturorna och sparat dem digitalt på ett korrekt sätt (t.ex. i ett bokföringsprogram som uppfyller kraven på spårbarhet, oföränderlighet och säker lagring), så behöver du inte behålla papperskopian. Det digitala underlaget räknas som original så länge det är en korrekt och fullständig avbildning av originalfakturan.
Undantag: Om fakturan ursprungligen kom som pappersfaktura och du väljer att skanna den, bör du spara originalet i minst tre år innan du eventuellt slänger det. Därefter kan den digitala kopian räcka för resten av arkiveringstiden.
Läs gärna mer på sidan Arkivera bokföring digitalt eller i pappersform – detta gäller för att spara bokföring
Ha det fint!
... Visa mer
2025-03-10
09:06
Hej @annbaa81
Min kollega Joachim har svarat dig i den andra tråden som du skrev. Klicka här så kommer du till den.
Ha en fin dag!
... Visa mer
2025-03-10
08:26
Hej @Delicious Food
Jag har ställt frågan vidare, men vi har tyvärr ingen ny information att dela med oss av i dagsläget. Vi är dock medvetna om att det är en efterlängtad rapport som vi hoppas kunna erbjuda framöver.
Ha fin dag!
... Visa mer
2025-03-10
08:12
1Gilla
@haddock11 FInt att höra och stort tack för att du återkopplade.
Ha en härlig dag! 🌻
... Visa mer
2025-03-07
16:51
Hej Tar upp denna tråd på nytt.. Det blir för komplicerat för då måste man hålla koll på det. Är det inte bättre att ni fixar till att om ett avtal har en artikel som kunden har 10% på. Om priset ändras så Tycker Jag att Visma borde säga ok uppdatera priset och behåll rabatten. Vi vill inte ge någon rabatt på totala beloppet eller per artikel rad. då det kanske är 1 av 3 artiklar som skall ha rabatt på 10%.. och det borde också komma med på fakturan som genereras. då det är en SQL Databas så "borde" inte det vara svårt att lösa gissar jag? Om man har runt 1000-1500 avtal så är det omöjligt att hålla reda på om en kund har en rabatt på en produkt. och det är ohållbart om man ska behöva skapa en ny artikel per kund samt hålla priserna uppdaterade. samt skapa en ny kundrabatt för en artikel som en kund kommer använda för 1 artikel eller liknande. Vi ser fram emot om denna funktionen kan komma på plats. Det verkar som att ni lägger mer energi på ert nya "eEkonomi" än Visma Administration.
... Visa mer
2025-03-07
09:15
Hej @jega51
Att flytta era medlemmar till kategorin "Medlemmar" skulle kunna göra er administrativa hantering smidigare i eEkonomi Pro, särskilt om ni har både kunder och medlemmar. Genom att separera dessa grupper blir det lättare att hålla reda på all information och ni kan dra full nytta av de specialanpassade funktionerna för medlemmar. Det ger en klarare översikt och gör jobbet enklare för er. Om ni har både kunder och medlemmar i systemet, är detta en smart lösning för att få ut det mesta av eEkonomi Pro.
Slå gärna en signal till supporten så kan vi ta en diskussion utifrån era förutsättningar och hitta bästa möjliga arbetssätt för just din förening.
Trevlig helg!
... Visa mer
2025-03-06
09:53
Hej @daniels
Ja det går bra. Du har tre olika lönearter för utbetalning av utlägg i Lön Direkt. Du hittar dem under Inställningar - Löneinställningar - Lönearter - sök på Utlägg.
... Visa mer
2025-03-06
09:47
Hej @daniels
Jag antar att du har ett aktiebolag och i instruktionen som jag länkar till ovan står det så här:
Betala tillbaka skulden för inköpet som gjorts med egna pengar
Om du har en bankkoppling, gå till steg 5 och följ instruktionerna.
Gå till Kassa- och bankhändelser och välj det Konto som du ska betala ut pengarna från.
Välj Ny bankhändelse, eller Ny kassahändelse om du gör betalningen från kassakontot.
Ange Datum och Belopp och att det är Pengar ut.
Välj Lägg till.
Leta upp bankhändelsen i listan och välj Matcha.
I fältet Bokföringshändelse väljer du Övrigt uttag.
Välj kostnadstypen Egen kontering.
Lägg till konto 2893 - Skulder till närstående personer, med beloppet i Debet.
Välj Bokför.
Du är varmt välkommen att slå en signal till supporten så visar vi dig gärna i ditt program.
/Tinna
... Visa mer
2025-03-06
09:25
Härligt att höra och tack för att du återkopplade. Ibland ser man inte skogen för alla träd 🙂
Välkommen tillbaka till forumet framöver
/Tinna
... Visa mer
2025-03-06
08:14
Hej @Ia Elia
Det kan du inte göra som programmet ser ut idag men jag testade att gå in på en försäljningsprislista och markerade allt - högerklickade och valde skriv ut. Prova om det skulle kunna hjälpa dig.
Sedan får du gärna lämna ett förbättringsförslag direkt till våra utvecklare via Feedback och förslag långt ner till vänster inne i ditt program.
Ha en fin dag!
... Visa mer
2025-03-06
07:55
Hej @FastRunner
För att matcha bankhändelserna mot den importerade verifikationen, trots att de har olika datum, kan du följa dessa steg:
I ditt fall är den importerade verifikationen på delvis fel datum eftersom alla pengarna inte kom vid samma datum som står på verifikationen.
Börja med att matcha bankhändelsen på det äldsta datumet mot den importerade verifikationen. På så sätt får du ett minusbelopp kvar att stämma av.
Matcha minusbeloppet mot "Övrigt uttag", "Egen kontering" och exempelvis konto 2999.
Nästa dag när bankhändelsen kommer in, matcha den mot "Övrig insättning", "Egen kontering" och samma konto.
Exempel Du har en försäljning på totalt 400 kr den 3 mars 2025, och på den importerade verifikationen finns 400 kr i debet på konto 1930.
När bankhändelserna läses in, kommer 250 kr in den 3 mars 2025 och 150 kr den 4 mars 2025. Matcha 250 kr mot den importerade verifikationen på 400 kr och mot "Övrigt uttag" med -150 kr. Matcha sedan 150 kr mot "Övrig insättning" 150 kr.
Hoppas detta hjälper dig och annars behöver du slå en signal till supporten så kikar vi på det tillsammans.
... Visa mer
2025-03-05
13:32
1Gilla
Hej @MarielleHF Jag förstår att det verkar krångligt och lite svårt att veta hur man ska göra gällande svaret du fick från Skatteverket att man behöver informera den anställde varje gång en frånvarouppgift har redovisats till Försäkringskassan via arbetsgivardeklarationen. Srf konsulterna tar upp just denna frågan på sin sida där dem skriver så här: "Det finns krav på att den som i samband med en arbetsgivardeklaration har lämnat uppgift om huruvida en betalningsmottagares ersättning har eller inte har påverkats av frånvaro av skäl som kan ge rätt till tillfällig föräldrapenning eller föräldrapenning, ska informera den som uppgifterna avser om de uppgifter som lämnats om denne i samband med deklarationen. Informationen ska lämnas senast den dag då arbetsgivardeklarationen har kommit in till Skatteverket. Eftersom frånvarouppgifterna som rapporteras motsvaras av det som registrerats i lönesystemet vilket även presenteras på lönespecifikationen uppfylls därmed det kravet. " Detta innebär att har man använt en korrekt löneart eller snabbval där beskrivningen på avdraget på lönearten fortfrande är den ursprungliga och då visar vad avdraget avser så har man uppfyllt detta kravet från Skatteverket. Hoppas att detta var svar på din fråga och undrar du något mer så tveka inte att höra av dig till oss.
/Cecilia
... Visa mer
2025-03-05
11:37
Hej @Sven-Erik
Tack för ditt meddelande.
När du registrerar betalningar och bara ser kassakontot som val, beror det troligen på att du har en bankkoppling. I detta fall ska alla betalningar som rör företagskontot hanteras via Kassa- och bankhändelser. Dubbelkolla gärna där och se om du kan hitta betalningen. Om problemet kvarstår, hör av dig till vår support så visar vi dig gärna.
... Visa mer
2025-03-05
10:27
Hej @Mikael22
Beslutet att prioritera K2 för BRF i Skatt & Bokslut Pro grundades på en förstudie och undersökningar, som visade att K2 var det mest förekommande alternativet. Som vi skrivit i tidigare forumtrådar så valde vi att börja med K2 för att möta de största behoven.
Med det sagt, det betyder inte att stödet för regelverk K3 inte kommer att komma i Skatt & Bokslut Pro. Vi följer noga utvecklingen om ett obligatorium för BRF:er att redovisa enligt K3. Beslut kommer tas under våren/sommaren 2025. På sikt kommer vi med all sannolikhet ha ett stöd för även K3 BRF. Exakt tidsplan ber vi att få återkomma till, just nu ligger vårt fokus på att stödja företagstypen stiftelse och ideell förening.
Vad gäller avsaknad av fullständiga nyckeltal i flerårsöversikten och kassaflödesanalysen har vi gått på det som framgår av årsredovisningslagen. Du får gärna upplysa oss om vad det är för uppgifter vi saknar i dessa två dokument och hänvisa till lag eller regelverk.
Du är välkommen att kontakta min kollega Henrik Andrén på 0730872321 eller på henrik.andren@visma.com. Det går förstås också bra att svara i denna tråd. Henrik arbetar som produktägare för Skatt & Bokslut Pro och är den som är ytterst ansvarig för tjänsten.
Ha en fin dag!
... Visa mer
2025-03-04
21:04
Hej! Tinna, Tack för dina råd, men tyvärr provade jag detta flera gånger och det fungerar inte. Jag ska vända mig till supporten. Ha en fin dag!
... Visa mer
2025-03-04
17:07
Hej Jag hr dessvärre inte någon bättre och smidigare lösning för detta är jag rädd. Då systemet inte har stöd för detta så finns det inte något annat sätt att hantera det på. /Joachim
... Visa mer
2025-03-03
19:15
Samma här. Synkroniserade klockan i datorn, så fungerade det sedan.
... Visa mer
2025-03-03
15:16
Hej @Delicious Food
Tack för din feedback och att du delar dina tankar med oss. Jag förstår verkligen att det kan kännas frustrerande att den automatiska uträkningen av arbetstidskonto inte finns i Visma Lön Smart ännu. Jag ber om ursäkt för att vår information har varit vilseledande, det var inte vår avsikt.
Vi har stort fokus på att utveckla och förbättra funktionerna i Visma Lön Smart, och arbetstidskonto är absolut på vår radar. Vi vill att din övergång från Visma 600 till Smart ska gå smidigt och vara värd väntan.
Om du har några andra frågor eller om vi kan hjälpa dig på något annat sätt, tveka inte att höra av dig. Vi finns här för att underlätta och göra ditt arbete enklare.
Önskar dig en fortsatt fin vecka! 🌼
... Visa mer
2025-03-03
15:01
Hej @Lisa_Boiardt_
Tack för att du kontaktar oss.
Fora månadsrapportering baseras på utbetalningsdatum. Enligt Foras hemsida: "Det är kontant bruttolön som ska rapporteras till Fora. Det vill säga all lön, före skatt, som betalats ut under den period rapporten gäller". Detta innebär att rapporteringen endast inkluderar löner som faktiskt betalades ut under den relevanta perioden.
Det skulle kunna vara så att differensen du upplever kan bero på att du valt att ackumulatorlistan ska vara baserad på "Händelsemånad" istället för "Utbetalningsdatum". För att säkerställa korrekt överensstämmelse med Fora månadsrapport, behöver ni kontrollera att ackumulatorlistan också är baserad på "Utbetalningsdatum".
Får du det inte att stämma är du självklart välkommen att kontakta supporten för vidare hjälp och rådgivning.
Ha en fin dag!
... Visa mer
2025-03-03
13:16
Hej igen @Martin på Dftb Profil o Reklam
När du loggar in i Visma Påminnelse Direkt kan du följa din ärendestatus från det att den förfallna fakturan hämtats till det att ärendet avslutats.
Men som i detta fallet när du har mer specifika frågor om dina ärenden så kan du skicka ett mejl till Visma Amili: kundreskontra.collectors@visma.com så hjälper de dig.
Ha det fint!
... Visa mer
2025-03-03
12:47
Hej @SandraZ
Välkommen som ny forummedlem.
Nej det gör det inte men jag funderar på om Klimatrapport skulle kunna vara något för dig? Klimatrapporten läser automatiskt av alla inköpskostnader från ditt företags bokföring och matchar datan mot utsläppsvärden från Statistiska Centralbyrån. På så vis kan företagets klimatpåverkan beräknas. Ju mer noggrant bokförda transaktioner, desto mer detaljerat resultat. Klimatrapport är byggd på den mest vedertagna standarden för klimatredovisning: Greenhouse Gas Protocol. Läs mer om Klimatrapporten på vår hemsida.
... Visa mer
2025-03-03
11:19
Hej @matpåfat
Du ska matcha detta som övrig insättning och sedan välja egen kontering. Jag bifogar filmen Arbeta med Zettle by Paypal i Visma eEkonomi där vi berättar hur du gör.
Ha en fin dag!
... Visa mer
2025-03-03
10:58
Hej @Peo Kbjj
Instruktioner för hur du kan kopiera och klistra in kontoutdrag finns i hjälpavsnittet Kopiera och klistra in kontoutdrag. Tanken är, precis som Annica skriver, att man ska ha bokfört och lagt in allt innan bankkopplingen startas så jag kan inte garantera att det funkar att göra som du önskar.
Vill du att vi kikar på det tillsammans är du välkommen att slå en signal till supporten.
... Visa mer
2025-03-03
07:57
Hej @Oskar568
Lösningen på detta problem är att först ta bort appen från telefonen, detta gör man genom att klicka på ikonen under en längre tid och sedan välja valet "Ta bort app". Därefter logga in på AppStore och hämta Visma Scanner på nytt.
Om inte ovan skulle fungera så kontakta gärna vår supportavdelning
... Visa mer
2025-02-28
11:37
1Gilla
Dags att lyfta frågan igen? 🙂
... Visa mer
2025-02-27
08:16
Hej eSKD formetet är ett xml format så den fungerar att ladda upp. Skulle inte vara någon bra programutveckling om man skapade en funktion där man kan exportera en fil som sedan inte fungerar att använda. /Joachim
... Visa mer
2025-02-26
16:33
Jag vet inte vad som var fel. Men när jag la in budgeten för 2025 och markerade den som huvudbudget så fungerade det. Tack i alla fall! Tom
... Visa mer
2025-02-26
15:25
Är det .NET backend så kommer det en lösning i version 10: https://github.com/dotnet/core/blob/main/release-notes/10.0/preview/preview1/libraries.md#numeric-ordering-for-string-comparison. Ni skulle kunna sätta en utvecklare på en POC, som också kanske kan föreslå en tillfällig lösning.
... Visa mer
2025-02-26
14:01
Hej @HelenaLu
Tack för ditt meddelande!
Förstår jag dig rätt så undrar du hur du som anställd kan få en sammanfattning av din milersättning och ditt traktamente i Visma, liknande den funktion du tidigare använde i Findity.
För att få en sådan sammanfattning rekommenderar jag att du i första hand vänder dig till din löneadministratör. Din löneadministratör har tillgång till löneprogrammet och kan hjälpa dig att ta fram de uppgifter du behöver från löneprogrammet.
Ha en trevlig eftermiddag!
... Visa mer
2025-02-26
13:41
1Gilla
Så enkelt! Tack, nu funkar det.
... Visa mer
2025-02-26
11:55
1Gilla
Hej, det står i felmeddelandet att telefonnummer saknas eller är felaktig. Bolaget har ett utländskt telefonnummer och därmed har jag använt +372…. Jag ska ta bort specialtecken och testar om det går nu att lämna in.
... Visa mer
2025-02-26
10:34
Hej @Henriken För utbetalning av föräldralön i Visma Lön Direkt kan du använda:
Övrig ersättning, brutto, engångsskatt – Används när utbetalningen görs som en engångssumma och beskattas som engångsbehållning.
Övrig ersättning, brutto – Om utbetalningen sker löpande och beskattas enligt den vanliga skattetabellen.
Sedan kan du lägga en förklarande textrad på lönebeskedet precis som min kollega Malin tipsar om.
Vill även passa på att slå ett slag för att föräldralön och många andra grymma funktioner finns i vårt webbaserade löneprogram Visma Lön Smart. Läs mer om det här
Ha en fin dag!
... Visa mer
2025-02-26
10:19
Hej @MiasRedovisning
Vi är medvetna om att det finns en efterfrågan på en engelsk version av årsredovisningen i Visma Skatt & Bokslut Pro för bolag som följer K3. Vår ambition är att implementera detta i tjänsten framöver, men i nuläget kan vi inte ge någon tidsplan för när detta kommer att vara tillgängligt.
Ha en fortsatt fin dag!
... Visa mer
2025-02-26
09:10
1Gilla
@Tinna Gunnarsson , tack för din återkoppling! Det var just bekräftelsen om medvetenheten om fel och att Visma har tänkt agera med åtgärd som jag ville få. Hoppas på en åtgärd inom snar framtid. Hälsningar Carina
... Visa mer
2025-02-26
07:55
Hej igen @fregul
Det är den justeringen vi rekommenderar men gör så att du slår en signal till supporten så kan vi kika på vilka felmeddelanden som dyker upp.
Välkommen att kontakta supporten
... Visa mer
2025-02-25
15:41
Varför inte prioritera alla brister som programmen har, ex. Fullständiga nyckeltal och kassaflödesanalys samt K3 till Bostasrättsföreningar, som jag har påtalat för mer än ett år sedan. Ni får öka resurserna till utvecklingsavdelningen.
... Visa mer
2025-02-25
14:14
Hej @EbSoMa
Ja det blir korrekt då du kan redovisa antingen timmar eller procent.
... Visa mer
2025-02-25
12:45
Hej @Emmaaa
Välkommen som ny forummedlem.
Vi har inte så mycket information om detta här i forumet. Mitt förslag är att du kontaktar Yabie själva, då de har absolut bäst koll på hur integrationen fungerar tillsammans med eEkonomi och kan råda dig om hur du arbetar smartast i kombinationen eEkonomi + Yabie.
Jag länkar deras kontaktuppgifter nedan:
https://vismaspcs.se/integrationer/partner/yabie2
support@yabie.com
010 - 551 73 33
... Visa mer
2025-02-25
11:02
Hej @ Jennie76
Anledningen till öresdifferensen är att beloppen i balansräkningen avrundas både individuellt och totalt, vilket kan leda till en differens när man jämför summan i balansräkningen med de avrundade enskilda beloppen. Det smidigaste sättet att korrigera detta är att justera med 1 kr i kolumnen för balanserat resultat, i rutan för "balanseras i ny räkning". Trots att det kan uppstå en differens på 1 kr i själva rutan, är det viktigaste att beloppen vid årets utgång är korrekta.
Till exempel: IB 2091: -410 997 kr (avrundat från -410 997,35) Förändring 2091: 102 184 kr (avrundat från 102 183,71) Vid periodens slut: -308 183 kr (avrundat från -308 183,64)
För att justera detta ska du göra en liten ändring på 1 kr i kolumnen för balanserat resultat så att det stämmer med raden i balansräkningen. Exempel: Om du har 1,40 kr i belopp vid årets ingång och förändringen i "balanseras i ny räkning" är 1,40 kr, så avrundas de individuellt till 1 kr vardera. Detta blir totalt 2 kr. Men, summan av båda dessa (2,80 kr) avrundas upp till 3 kr i balansräkningen. Därför blir 1 + 1 = 3, och en justering med 1 kr är nödvändig för att beloppen ska gå ihop.
Vill du att supporten visar dig i ditt program är du alltid välkommen att slå oss en signal.
... Visa mer
2025-02-24
15:49
Hej igen @Lina__16
Ja bara ni är överens så blir det säkert jättebra. Det blir lite krångligare för den som gör lönerna och kanske även för de anställda men det känns som om du har koll på läget. Snabbvalen kommer inte att funka så om du behöver göra korrigeringar så får du sköta dessa manuellt. Nog med förmaningar från mitt håll 🙂
Lönearterna du visar är de lönarter som passar för uttag av sparad semesterdagar för en månadsavslönad där du inte har betalat ut semestertillägget i klump sedan tidigare. Ha det fint och välkommen tillbaka till forumet.
... Visa mer
2025-02-24
13:28
Hej @Karin EE
Tack för ditt förtydligande och vi kommer alltid försöka hjälpa dig oavsett i vilken kategori du skriver. Ett eget uttag innebär att du tar ut pengar från ditt företag för att använda privat, detta minskar företagets eget kapital. Uttag av lön bokförs också som eget uttag eftersom du som ägare i en enskild firma inte räknas som anställd.
Säg att du t.ex har tagit ut 10 000 i lön från ditt företag, detta bokför du som ett eget uttag.
1930 - Företagskonto 10 000 kredit 2013 - Företagarens eget uttag av pengar 10 000 debet
I Visma eEkonomi gör du det via Kassa- och bankhändelser och matchar som Övrigt uttag - Egen kontering enligt bild
Hoppas detta hjälper dig - annars återkom så hjälps vi åt!
/Tinna
... Visa mer
2025-02-24
09:37
Hej @RubenAsk
Välkommen som ny forummedlem.
För att skapa kundfaktura med omvänd skattskyldighet, svenska kunder kan du följa instruktionen som du hittar här.
Hoppas detta hjälper dig!
... Visa mer
2025-02-24
08:40
Hej @EbSoMa
Nej det är inga konstigheter så länge det står 0 kronor så påverkar det inte banken.
Ha en fin vecka!
... Visa mer
2025-02-24
08:21
Hej @Viktor2
Vi vet ju inte så mycket om hur hög omsättning ditt företag har och men detta är en faktor som styr när låsning bör ske enligt ovan nämnda rekommendationer.
Jag resonerar så här - Det är 50 dagar från 1/1 = 19/2 så antingen beror datumet i ditt fall på:
50 dagar efter månadens utgång Alla företag får vänta med att låsa bokföringen till 50 dagar efter utgången av den månad då affärshändelsen inträffade. 50 dagar efter kvartalets utgång Om företagets nettoomsättning är högst tre miljoner får du vänta till 50 dagar efter utgången av det kvartal då affärshändelsen inträffade.
Mer än då kan vi inte hjälpa dig med från forumets sida och jag hoppas detta hjälper dig - annars är du varmt välkommen att slå oss en signal.
Ha en fin vecka!
... Visa mer
2025-02-24
08:02
Hej @Johan Ekman
Jag skulle säga att detta är ett designbeslut av följande skäl: Att behålla decimaler säkerställer att alla beräkningar som involverar tid, lönekomponenter eller kvantiteter är korrekta och exakta. Exempelvis kan arbetade timmar, övertid och andra tillägg ofta vara representerade med decimaler för att korrekt återspegla den faktiska arbetade tiden.
För både arbetsgivare och anställda är det viktigt att lönebeskeden är så tydliga och informativa som möjligt. När beloppen visas med decimaler undviks potentiella missförstånd kring ersättningens exakthet.
Många regelverk och ekonomiska standarder kräver att visa exakta värden, inklusive decimaler, för att undvika avvikelser och säkerställa att alla redovisade siffror stämmer överens med de faktiska utbetalningarna.
Vi förstår att detta kanske inte är den lösning du hade hoppats på, men vi strävar efter att säkerställa att alla löneuträkningar är så korrekta och transparenta som möjligt för både arbetsgivare och anställda.
Och till sist - du är självklart välkommen att lämna ett förbättringsförslag direkt till våra utvecklare av Lön via Feedback och Förslag långt ner till vänster inne i ditt program.
Ha en fin vecka! /Tinna
... Visa mer
2025-02-21
14:43
Hej @Norrland
Du kan lägga in lönearten för provision på de anställdas standardlönebesked som finns på fliken "3 Lön" i anställningsregistret. På så sätt kommer ditt löneprogram automatiskt att inkludera provision (1185) på lönespecifikationen vid varje ny lönekörning.
Chefen kan sedan ange beloppet manuellt (det varierar sannolikt från månad till månad) och samtidigt få en påminnelse när lönebeskedet visas. Hon har även möjlighet att avmarkera alternativet "skriv ut" på lönespecifikationen om provision inte ska betalas ut varje månad.
Vill du att vi visar dig i programmet så är du välkommen att ringa supporten så hjälper vi dig gärna.
Trevlig helg!
... Visa mer
2025-02-21
13:28
Hej igen
Ok men då är jag med dig. Jag skulle gissa att det kan bero på antalet bildunderlag som visas per sida skiljer sig mellan de olika delarna av systemet.
När du söker direkt under Inköp - Bildunderlag visas 50 poster per sida, och om du har färre än så fungerar sökningen utan problem. När du däremot går via Kassa- och bankhändelser för att matcha och koppla bild visas endast 25 poster per sida, vilket kan påverka hur sökningen genomförs om du har fler än 25 bildunderlag.
Så förmodligen har du fler än 25 bildunderlag som är fördelade på fler sidor (så många har inte jag och därför funkar det hos mig), vilket gör att sökningen fungerar på det ena stället men inte det andra. Men vi ska självklart titta på hur det ser ut hos dig om du slår en signal till supporten så vi får klarhet i hur det ser ut hos dig.
Välkommen att kontakta supporten
... Visa mer
2025-02-21
09:36
Hej @JennyPenny
Jag rekommenderar att du eller din kund kontaktar supporten så att vi kan granska hur kunden är registrerad i våra interna system. Eftersom du inte bör dela kunduppgifter här i forumet, är supporten den rätta vägen att gå.
En annan sak som du kan be kunden testa är att inte gå via sin app utan att han/hon går via en webbläsare till vismaonline och väljer glömt lösenord från den sidan istället. Det brukar fungera i de allra flesta fall.
Lycka till och trevlig helg!
... Visa mer
2025-02-21
09:05
Hej @Johan Ekman
Det finns i vårt lokalt installerade program Visma Bokslut. Hur det fungerar kan du läsa mer om i hjälpavsnittet Kontrollbalansräkning
Om du inte har access till Visma Bokföring rekommenderar jag en signal till våra byrårådgivare då de har bättre koll på vad som gäller än vad vi har här i forumet.
Trevlig helg!
... Visa mer
2025-02-20
12:46
Hej @Johanna67
Välkommen som ny forummedlem.
I Visma eEkonomi behöver du inte specificera varje inbetalning som en egen verifikation. Du kan matcha flera bankhändelser mot en bokföringshändelse, så länge de valda bankhändelserna har samma datum. Det här gör att du kan samla flera inbetalningar i en och samma verifikation om de hör ihop med samma bokföringshändelse. Läs mer i hjälpavsnittet Matcha inbetalningar manuellt
Ha en fortsatt fin dag!
... Visa mer
2025-02-20
00:20
1Gilla
Strålande tack för ditt stöd som alltid!
... Visa mer
2025-02-19
13:23
1Gilla
Japp, jag gör så. Tack!
... Visa mer
2025-02-19
10:13
Hej @Karin EE
Jag ska göra mitt bästa för att förtydliga och dela med mig några tips 🙂
Kassa- och bank Används för att registrera händelser som direkt påverkar ditt företags kassa, bankkonto eller andra liknande konton alltså när pengar faktiskt flyttas, in eller ut från kassa eller bankkonto. Det kan vara:
Inbetalningar från kunder
Uttag till eget konto
Utbetalningar till leverantörer
Momsinbetalningar till Skatteverket (SKV)
När du registrerar en kassabankhändelse skapas automatiskt en verifikation för händelsen.
Ny verifikation Används för övriga bokföringshändelser som inte direkt påverkar kassa eller bank, men ändå måste bokföras. Det kan vara:
Justeringar av bokföring
Konteringar av interna transaktioner
Rättelser av tidigare verifikationer
Bokföring av avskrivningar eller periodiseringar
Jag hoppas att detta klargör när du ska använda respektive alternativ! Om du har fler frågor är du alltid välkommen att höra av dig.
... Visa mer
2025-02-19
10:12
Hej @Carina Wesenlund-Jonsson
Jag har full förståelse för att det är frustrerande när man måste rensa cachen för att få det att fungera.
Eftersom du har uppdaterat Chrome och problemet kvarstår, finns det några andra steg du kan prova:
Prova en annan webbläsare: Kontrollera om samma problem uppstår i t.ex. Firefox eller Edge. Det kan ge ledtrådar om problemet är specifikt för Chrome.
Säkerhetscertifikat: Ibland kan det vara något med säkerhetscertifikaten i webbläsaren som behöver ses över. Kontrollera om det finns några varningar eller problem relaterade till certifikat.
Om inget av detta hjälper dig behöver du kontakta supporten.
... Visa mer
2025-02-19
10:07
Hej @MorganPersson
Välkommen som ny forummedlem.
Jag tolkar dig som om du har problem med e-postleverantören som inte tillåter automatiska vidarebefordringar om mailadressen inte är verifierad. I så fall kanske alternativet att skicka e-faktura skulle kunna passa bättre. E-fakturor är ett säkert och smidigt sätt att hantera fakturor som ofta innebär färre tekniska problem jämfört med e-post.
Mer information finns på sidan Så skickar du e-fakturor i Visma eEkonomi och i hjälpavsnittet Skicka e-fakturor
Vill du ha ytterligare information eller hjälp att komma igång, tveka inte att kontakta vår supportavdelning. Vi hjälper dig gärna!
... Visa mer
2025-02-18
17:02
1Gilla
Stort tack!
... Visa mer
2025-02-18
14:35
Hej @Eileen
Tack för att du hör av dig.
Det är tyvärr inte möjligt att göra de urvalen på en kundreskontralista för att endast få de betalda fakturorna i rapporten. Dock är det ett registrerat önskemål hos vår utvecklingsavdelning.
Stort tack för att du upplyste oss om att du fått fel svar från AI-supporten. Vi kommer att se över detta för att förbättra vår service.
Trevlig eftermiddag!
... Visa mer
2025-02-18
10:26
Hej @humlan600
Bra att du har kollat upp det så vi inte missar något.
Det går självklart fint att lägga som ett förslag till våra utvecklare av Visma Lön. Du gör det inne i löneprogrammet via Förbättringsförslag.
Ha en fortsatt fin dag!
... Visa mer
2025-02-18
09:16
Ja gör det och om du uppdaterar mig på lösningen sedan blir jag glad.
/Tinna
... Visa mer
2025-02-17
17:55
Hej @HH-Evda
Hade jag haft möjlighet hade jag gärna hjälpt dig men detta är ingenting vi har någon information om i forumet utan du behöver börja med att ställa frågan till din leverantör av tredjepartslösningen. Om de inte kan hjälpa dig med din fråga behöver de kontakta vår api-support.
Hoppas det löser sig och att du får en fin kväll!
... Visa mer
2025-02-17
15:54
Hej @CarinaM_
Stort tack för att du delar med dig. ⭐ Vi hoppas att detta snart är löst /Tinna
... Visa mer
2025-02-17
15:30
Hej @Svenska3D
Jag förstår att det hade varit jättesmidigt och tidsbesparande. Gå gärna in och lämna ditt förslag under Feedback och förslag inne i eEkonomi så våra utvecklare får veta att det är fler som har samma behov.
Ha en fin eftermiddag.
... Visa mer
2025-02-17
15:24
Hej @phnilsson
Vi tänker att du skulle kunna hantera detta som en dagskassa.
Du går till Kassa- och bankhändelser och väljer det konto du ska bokföra din dagskassa på. Klicka på Ny kassahändelse eller Ny bankhändelse, beroende på om det gäller kontanta köp eller kortbetalningar, fyll i datum och belopp, och lägg till händelsen. Välj Matcha och Övrig insättning - Egen kontering och registrera vad försäljningen gäller. På en Övrig insättning kan du även välja att koppla själva bildunderlaget precis som du är inne på.
Vill du att vi visar dig så är du varmt välkommen att slå en signal till supporten.
... Visa mer
2025-02-17
13:52
Hej!
Jag vill bara återkoppla här i tråden att vi har fått det bekräftat att vi har haft ett fel gällande detta och att klarmarkeringar har fallit bort felaktigt. Om du har råkat ut för det behöver du markera dessa manuellt som klara men vi har gjort en fix i programmet som gör att det inte ska hända igen.
Ha en fortsatt fin dag!
... Visa mer
2025-02-17
13:41
1Gilla
Hej igen @MJONIS
Själv hade jag inte gjort en korrigering av löneutbetalningen nu i och med att både lönebesked och arbetsgivardeklarationen stämmer. Ett tips är att du istället skapar en bokföringshändelse och där bokför skillnaden på 10 kr mot debet 1619. Så stämmer banken och vid nästa löneutbetalning drar du av 10 kr och bokar bort med kredit 1619 så är du i hamn.
... Visa mer
2025-02-17
13:37
Hej @ANTHONY93 Ja från och med januari 2025 måste arbetsgivare rapportera ytterligare uppgifter i arbetsgivardeklarationen, särskilt gällande anställdas frånvaro som ger rätt till föräldrapenning eller tillfällig föräldrapenning (t.ex. VAB och föräldraledighet). Denna information ska lämnas senast 12 februari 2025.
Lön Direkt är förberedda för dessa förändringar. Nu är det extra viktigt att du säkerställer att få in korrekta underlag från de anställda och informera dem om förändringen. Lön Direkt kan också hantera denna redovisning så länge frånvarotimmarna anges dag för dag, då schemahantering saknas.
När du registrerar en viss löneart för frånvaro är det obligatoriskt att ange datum. Det som redovisas vidare är frånvaro som leder till ett löneavdrag och som den anställde ansöker om ersättning för hos Försäkringskassan.
För att registrera avdrag för frånvaro på grund av vård av barn använder du lönearten Vård av barn. Avdraget beräknas alltid per timme som den anställde varit frånvarande. I hjälpavsnittet Beräkna och registrera avdrag för VAB kan du läsa mer och se exempel på hur beräkningarna ser ut, både för månadsavlönade och timavlönade.
Om du vill ha hjälp att kontrollräkna dina egna beräkningar, kan du boka tid hos någon av våra lönespecialister som du når här.
Hoppas detta hjälper dig!
... Visa mer
2025-02-17
11:13
Hej igen, Kan det vara så att ni faktiskt använder Visma Lön Anställd? I så fall finns nog lösningen i tråden Beräkning när frånvaron blir över helgen
/Tinna
... Visa mer
2025-02-17
11:00
Hej @Louise10
Fint att du kollade upp detta och att du återkopplade till oss. Du kan absolut hoppa över att skapa en lönekörning i programmet utan då räcker det att du nollar din arbetsgivardeklaration manuellt hos Skatteverket.
Ha en fin dag!
... Visa mer
2025-02-17
10:58
Vi skriver gärna lite om hur det är tänkt att fungera för att även kunna hjälpa andra med liknande funderingar framöver. Skönt att det löste sig och fint att du återkopplade ⭐
/Tinna
... Visa mer
2025-02-17
11:13
Hej igen, Kan det vara så att ni faktiskt använder Visma Lön Anställd? I så fall finns nog lösningen i tråden Beräkning när frånvaron blir över helgen
/Tinna
... Visa mer
2025-02-17
08:55
Hej @anna__44
Det går jättebra att skriva i en befintlig tråd precis som du har gjort men om du någon gång vill starta en ny tråd så går du in i ditt område eEkonomi - klicka på Frågor och funderingar - Klicka på den stora gröna knappen Starta ett ämne.
I mina öron har du gjort precis allt som krävs för att det ska gå att lägga till projekt. Gör så att du slår en signal till oss så kan vi koppla upp och felsöka tillsammans med dig. Återkoppla gärna till mig när det är löst så blir jag glad.
Välkommen att kontakta supporten.
... Visa mer
2025-02-16
22:01
Hej, jag har hittat ett bättre lösning. När leverantörs faktura tolkas automatiskt men du ska inte redovisa moms, då i högra uppe hörn ändra moms belopp till 0 och då försvinner konteringsrad med moms konto.
... Visa mer
2025-02-14
15:50
Hej Linköping, Om du går till utskrifter --> spärning --> väljer Ackumulator och fyller i "ArbetadTid_Tim - Arbetad tid i timmar", period 2024-01-01 - 2024-12-31 så är det möjligt att få fram antalet timmar för året, därefter kan du dela med 1615 för att räkna ut "totala medarbetare" När det gäller total bruttolön så kan du faktiskt gå in på arbetsgivardeklarationen på Skatteverket och klicka dig vidare till "visa sammanställning för flera redovisningsperioder", där inne ska du hitta ruta 411 "avgiftspliktig bruttolön utom förmåner", du väljer såklart 2024-01 - 2024-12 och bockar i "visa även belopp från detaljerad beräkning". Ha en fin dag!
... Visa mer
2025-02-14
11:11
Hej, Jag hittade den här tråden och förundras över svaret att Visma tvingats prioritera andra förändringar, det är ju trots allt sju år sedan frågan ställdes. Utan att på något sätt vara syrlig så tycker jag det vore ärligare att svara att frågan inte är prioriterad och uppmana användaren att själv skapa en löneart som fyller syftet. Så får jag göra i alla fall. mvh, stabo
... Visa mer
2025-02-13
13:44
Hej @SallyFiffi
Jag håller med om att det skulle vara mycket användbart med en varning som indikerar om samma leverantörsfaktura läses in två gånger. Dock vet jag inte hur pass aktuellt det är göra denna förändring men det får våra duktiga utvecklare avgöra.
Du registrerar ditt förbättringsförslag direkt till våra utvecklare via knappen Förbättringsförslag enligt bild nedan.
... Visa mer
2025-02-13
13:22
Hej @ivonnes
Jag kan inte se exakt hur din leverantörsfaktura ser ut eftersom bilden är lite otydlig, men jag ser att du har använt ett försäljningskonto istället för ett kostnadskonto i klass 4, 5, eller 6. Det är därför det blir fel med momsen.
Eftersom fakturan inte verkar vara bokförd, kan du radera raderna och börja om. Avbryt och gör om bokföringen med ett konto i klass 4, 5, eller 6, och se till att all moms hamnar på konto 2641 så kommer det att bli mycket bättre.
Ha en fin eftermiddag!
... Visa mer
2025-02-13
13:11
Hej @Minorscreen För att byta kund efter att en order har markerats som skickad i Visma eEkonomi, gör så här:
Kopiera Ordern: Gå till Försäljning - Ordrar och hitta den order du vill ändra på listan över Pågående ordrar eller Fakturerade ordrar.
Klicka på Åtgärder - Kopiera för att skapa en ny order baserad på den ursprungliga.
Ändra vad du behöver i den nya kopian, inklusive kundinformation.
När det gäller tabeller på en order, så finns det tyvärr ingen funktion för det i Visma eEkonomi men du får gärna lämna ett förbättringsförslag direkt till våra utvecklare via Feedback och Förslag som du hittar långt ner till vänster inne i Visma eEkonomi.
Ha en fortsatt fin dag och välkommen tillbaka till forumet framöver.
... Visa mer
2025-02-13
12:48
Hej @Angler
När du kopierar en gammal order i Visma eEkonomi kommer programmet använda den adress som var angiven när ordern skapades. Detta innebär att eventuella nya adressuppgifter som har uppdaterats i kundregistret inte automatiskt appliceras på den kopierade ordern.
Tyvärr fungerar det inte på samma sätt som vid fakturering där en kontroll av kundregistret sker automatiskt för nya uppdateringar. Men du kan lämna ett önskemål om denna funktionalitet genom att gå till Feedback och Förslag, som du hittar längst ner till vänster inne i Visma eEkonomi.
Ha en fin eftermiddag!
... Visa mer
2025-02-13
11:57
Hej @Josefin
Detta är inget jag har någon info om i forumet men jag hittade en länk på vår hemsida där det finns en beskrivning som jag gärna delar med dig. Behöver du ytterligare hjälp rekommenderar jag att du slår en signal till supporten så hjälper vi dig gärna i den kanalen istället.
Ha det fint!
... Visa mer
2025-02-13
11:01
Hej @Anna Arosia
Tack för din fråga om hur man rensar i företagslistan på Visma Lön Anställd.
Ibland kan företag som inte längre används ändå synas i listan om de inte har avslutats korrekt. Eftersom det kan se lite olika ut hos olika kunder, skulle jag rekommendera att du kontaktar vår support. Då kan vi kolla på ditt specifika fall och hjälpa dig att få bort de företag du inte längre sköter lönerna för. Välkommen att kontakta supporten
/Tinna
... Visa mer
2025-02-13
10:24
Hej @josephineem
Absolut, det går att aktivera bankkoppling på flera företagskonton. Det är dock viktigt att notera att endast det primära företagskontot kan både skicka leverantörsbetalningar och ta emot kontoutdrag. De andra företagskontona är begränsade till att enbart ta emot kontoutdrag.
Ha det fint!
... Visa mer
2025-02-13
09:15
Hej Det var precis så jag menade. Vi har inte någon möjlighet att logga in och göra det åt dig. Däremot kan du säkert få hjälp om du ringer in till vår support. Du har instruktionen för hur du skall göra som du kan hänvisa till så kan de guida dig via skärmdelning t ex. 0470- 70 62 00 /Joachim
... Visa mer
2025-02-12
19:38
1Gilla
Tack för förtydligandet!
... Visa mer
2025-02-11
15:34
Hej @Tony DataCom
Välkommen som ny forummedlem.
Vi är medvetna om Microsofts beslut och kommer titta vidare på vad det innebär för Visma Administration. Så fort vi har mer information kring detta återkommer vi i denna tråden.
Ha en fin eftermiddag!
... Visa mer
2025-02-11
12:39
Hej @Anna-Lena6
Tack för att du delar dina tankar och idéer för att göra Visma Administration ännu bättre! För några år sedan flyttade vi idéhanteringen från forumet direkt in i programmet, så att dina förslag når rätt team på en gång.
Vill du skicka ett förslag? Använd knappen "Förbättringsförslag" uppe i programmets header (precis till höger om mitten). Där hittar du ett formulär där du kan lämna ditt önskemål direkt till våra utvecklare. Vi kan tyvärr inte ge återkoppling här i forumet längre, men för att du inte ska missa när vi gör förändringar eller lägger till nya funktioner kan du följa nyhetsfliken för Visma Administration i forumet.
Så här gör du för att prenumerera:
Logga in på forumet.
Gå till nyhetsfliken.
Klicka på de tre prickarna uppe till höger och välj "Prenumerera".
Så får du all information direkt till din mejl!
... Visa mer
2025-02-11
11:12
Hej @Susan
Kolla om du ser något misstänkte under Utskrifter - Bokföring - Behandlingshistorik. Annars är mitt bästa tipsa att du slår en signal till supporten för de brukar ha kluriga tips och förklaringar på det mesta.
Välkommen att kontakta supporten.
... Visa mer
2025-02-10
15:24
1Gilla
Jo det var väl det jag trodde, även om jag hoppades på en smygväg. Då blir det så. Tack!
... Visa mer
2025-02-10
15:06
Hej @LG____5
Tråden hade några år på nacken men nu är länkarna uppdaterade.
Tack för att du sa till .
/Tinna
... Visa mer
2025-02-10
14:41
Hej @Monica4
När en timavlönad anställd tar ut ATF-ledighet enligt Byggnads regler, ska lönen inte påverkas, eftersom ledigheten tas ut med bibehållen lön. Det innebär att timmarna för den månaden inte minskas på samma sätt som vid frånvaro utan lön.
Vi har satt upp programmet enligt denna norm, vilket innebär att vi inte automatiskt räknar ner timmarna vid uttag av ATF. Om ni vill hantera det annorlunda utifrån ert kollektivavtal eller företagets policy går det självklart att justera manuellt.
Om du manuellt minskar antalet timmar för den månaden, behöver du säkerställa att det fortfarande räknas rätt i förhållande till intjänad arbetstidsförkortning. Det kan vara bra att dubbelkolla med ert kollektivavtal eller löneavdelning för att säkerställa att allt blir korrekt.
Ha en fin eftermiddag!
... Visa mer
2025-02-10
14:05
Hej igen @Bosse_20
Vi förstår att det kan vara svårt att ringa in när man har ett hektiskt schema med många möten. För att vi ska kunna skapa ett ärende och påbörja felsökningen behöver vi dock att du ringer in till vår support. Det sällan är kö vid öppningstiden klockan 9, så det kan vara ett bra tillfälle att ringa in innan dina möten startar.
Vi vill alltid göra vårt bästa för att hjälpa dig och är tacksamma för din förståelse.
Välkommen att kontakta supporten.
... Visa mer
2025-02-10
12:38
Hej @Gunilla-57
Tack för din fråga.
För att hantera en leverantörsfaktura som inte ska betalas och när får en kreditfaktura från din leverantör så kan du följa stegen nedan:
Registrera Kreditfaktura: Gå till Inköp - Leverantörsfakturor - Ny leverantörsfaktura Välj leverantören som utfärdat kreditfakturan Markera rutan Kreditfaktura Fyll i uppgifterna från den mottagna kreditfakturan. Klicka på Bokför för att registrera kreditfakturan.
Kvittning mot Befintlig Faktura: Om krediten ska kvittas mot en befintlig faktura, gå till listan över fakturor. Markera den relevanta fakturan. Välj Åtgärder - Kvitta. Sök fram och välj den faktura som krediten ska kvittas mot. Klicka på Bokför. Detta skapar en kvittningsverifikation där de två fakturorna balanserar varandra.
Lycka till och om du vill att vi kikar på det tillsammans så är du alltid välkommen att slå en signal till supporten.
Ha en fin eftermiddag!
... Visa mer
2025-02-10
10:22
Hej @C Bishop
Du kan även få ett mejl om så önskas. För att aktivera detta, välj kryssrutan som anger att du vill ta emot mejlnotifieringar om nya e-fakturor i programmet. E-postadressen som används för notifieringarna hämtas från fliken Grunduppgifter under Företagsinställningar, men kan ändras när som helst. Du kan välja att ta emot dessa notifieringar varje gång en ny e-faktura mottas, dagligen eller en gång i veckan. Mer info finns i hjälpavsnittet Företagsinställningar
Ha det fint och välkommen tillbaka till forumet framöver.
... Visa mer
2025-02-10
10:10
Hej @ElviraSH
Välkommen som ny forummedlem.
Självklart bör dina fakturor skickas till den adress som du har angivit i kundregistret. Som vi tolkar dig verkar det som att när fakturorna skickas via brev-funktionen från Visma eEkonomi till en privatkund, skickas de till folkbokföringsadressen trots att en annan adress är angiven i kundregistret.
För att kunna undersöka detta vidare och hitta en lösning behöver vi få mer information. Vi rekommenderar att du kontaktar vår supportavdelning direkt så att vi kan se vad som har hänt
... Visa mer
2025-02-10
09:34
Hej @Ellge_
Tack för att du hör av dig och delar med dig av din upplevelse. Vi förstår att det är mycket frustrerande att menyraden i Kassa och bankhändelser inte fungerar som den ska och att detta påverkar ditt arbete negativt.
Vi har redan skickat in ett ärende om detta till våra utvecklare, och det är under utredning. För att ge detta ärende ytterligare tyngd och snabbare kunna få det prioriterat, vill vi gärna att du också kontaktar vår support. På så sätt kan vi samla fler uppgifter och påskynda lösningen.
Välkommen att kontakta supporten.
... Visa mer
2025-02-07
12:42
Hej @Helahl
Tack för din fråga.
Efter att du har skickat in arbetsgivardeklarationen (AGI) till Skatteverket och betalat in summan till ditt skattekonto, behöver du matcha den händelsen från skattekontot mot AGI-konteringarna som skapats i
programmet.
Se till att du har följt stegen i vårt användartips: Matcha arbetsgivardeklarationen från Visma Lön Smart och Lön Direkt i Visma eEkonomi. Där finns en steg-för-steg-guide som kan hjälpa dig att säkerställa att allt är korrekt matchat.
Om du fortfarande har problem, rekommenderar jag att du kontaktar vår support för ytterligare hjälp
Trevlig helg!
... Visa mer