Om
Arbetat med ekonomi i över 30 år och är utbildad redovisningsekonom från Påhlmans i Stockholm, vilket var skoj och intensivt. Har arbetat i olika brancher och i flera olika ekonomisystem. Är datatekniker i botten och har en rätt bra känsla för hur både datorer och programvaror har för begränsningar och vad de klarar av.
2025-06-12
11:34
Hi again! Long term loans, loans reaching over one year, goes as long term loans. The part of the loan you will pay off during the coming year, you re-book to a short term loan. Say you have 1 long term loan 31st of december 2024 of 1000 kr and you aim to pay 500 kr during 2025, you rebook 31st december 500 kr from 23xx to an account for short term loans. So you are correct, you have to re-book some of the money. By the way! If the loan is streched over several years, I have a small trick for you that might come in handy. Just let me know.ä
... Visa mer
2025-06-12
11:07
That is good! Now... the tax account is like a bank account. For example, you can receive interest and also be charged interest if you have missed to pay in time, so you need to keep an eye on this. Good luck!
... Visa mer
2025-06-12
10:56
You should have a tax account at Skatteverket.se. The sum you see there, and the transactions made there, should correspond to the tax account in the ledger, account 1630. If not, your book keeping is not up to date. You need to go through all bookings for 2024 on 1630, 2710, 2731 and all the VAT accounts. At least. Perhaps you should ask a professional accountant to take a look at it. Often, when I see a question like this, the problem is not only on one account, it could be a considerably larger problem behind it all.
... Visa mer
2025-06-11
14:54
Meningen är inte att du ska lägga upp avtalet här utan att du ska läsa avtalet och se vad det säger och agera utifrån det. Mvh Lena
... Visa mer
2025-06-11
14:51
Det är första steget som du gjort. Sedan, för att se kommande periodiseringar, går du in under Bokföring -> Verifikationer. Det ska finnas en flik som heter Kommande Periodiseringar där och du kommer få en notifiering i programmet när det är dags att kicka in periodiseringen. Mvh Lena
... Visa mer
2025-06-11
13:41
Tack för snabbt svar! Mvh Lena
... Visa mer
2025-06-11
13:33
Aktiekapitalet, typ 25.000 kr, sätts in vid bolagets bildande på ett bankkonto, antingen det vanliga bankkontot (1930) eller också på ett eget konto som 1940. Det kvittar vilket, för dessa 25.000 kr är till för bolaget att disponera. Det som är av vikt är motkontot, kontot för aktiekapittalet 2081. Bokning av aktiekapitalet blir alltså: D1930 (eller 1940), SEK 25.000,00 K2081, SEK 25.000,00 Sedan tog banken en summa för intyget. Jag har för mig att denna kostnad inte är avdragsgill och ska i så fall gå på icke avdragsgilla kostnader. 6992 eller att du bokar kostnaden som en fordran på dig själv, men då måste du betala in denna summa till bolaget omedelbums. Någon som är bättre insatt i denna typ transaktion får gärna bistå lite här. Det var ett tag sedan jag jobbade med uppstarter av bolag. Mvh Lena
... Visa mer
2025-06-11
12:43
Transaktionen borde ha föregåtts av ett avtal som styrker vad som gäller. Försök hitta detta avtal för utan det famlar vi i blindo. Mvh Lena
... Visa mer
2025-06-11
12:38
Vilket konto ligger differensen på? Är det en kundförlust, borde du kunna ta ut ett kontoutdrag över 1510 och en kundreskontra. Slutsummorna ska vara desamma. Diffar det på 12 500 (åt rätt håll) är det där felet ligger. Annars kanske felet kan ligga i att inte resultatet för 2024 är uppbokat. Jag har för lite information för att kunna ge ett säkert svar. Mvh Lena
... Visa mer
2025-06-11
12:34
1Gilla
Det eenklaste är att dela upp dessa två transaktioner i var sin del. En försäljning Ett nytt inköp Mvh Lena
... Visa mer
2025-06-11
12:31
Kompisen har betalat till dig och du har betalat in aktiekapitalet, då blir ju skulden till din kompis en privat transaktion. Mvh Lena
... Visa mer
2025-06-11
12:27
Det är ju alltid enkelt att dra till med att vissa intäkter inte ska beskattas. Idag har vi lite högre krav på penningtvätt och jag tycker du ska ta kontakt med bolaget som säljer denna investering och höra hur upplägget är, om det är något som är allmänt kännt eller om det är ett bolag som enbart tycker det ska vara skattefritt. När du fått reda på hur det ligger till (eller innan) så vore det ju intressant att kontrollera med Skatteverket, om de känner till vad det här rör sig om. Denna summa som de då betalat för denna investering, måste ju finnas någonstans i balansräkningen, gör den det? Mvh Lena
... Visa mer
2025-06-11
12:20
Hejsan! Är det i eEkonomi? Har du gjort det hela i två steg, först att på fakturan begära periodisering och sedan kickat in periodiseringen på rätt datum? Mvh Lena
... Visa mer
2025-06-10
16:46
Betyder det här, att det kommer kosta att ha en konteringsmall (bokföringsförslag) kopplad till leverantören också? Detta kostade inget tidigare... eller, kommer det bli så att funktionen konteringsmallar (bokföringsförslag) försvinner helt nu, (vilka man skapar själv...) Mvh Lena
... Visa mer
2025-06-10
14:56
Den här funktionen är toppen! Jag har jobbat i många programvaror, där någon anställd har byggt en "avstämningsmodul" i Excel som vi andra har måst använda. Dessa Excelbaserade avstämningsfiler, har naturligtvis inte den fantastiska funktionalitet som Admin har, utan har egentligen genererat en balansräkning, som man manuellt fått kontrollera mot den balansräkning som bokföringen presterat. Sedan har man fått leta fram felet manuellt. Jag har arbetat i 11 olika bokföringsprogram, och då kan jag säga att jag bara hittat ett program som haft en liknande funktion som Admin, med avstämningar menar jag nu. Den var till en början lite förvirrande, för man var tvungen att ordna momsredovisningen innan man kunde stämma av; det fungerade inte annars utan blev fel. Den här modulen var inte lika smart, men till sist kunde man med handpåläggningshjälp, få ut en lista man kunde använda och levereras till kunden. Jag vill med det här uttalandet berätta, att jag tycker att Admin står sig som toppen av bokförignsprogrammen än idag. Att tycka att ett bokföringsprogram är bäst bara för att det är molnbaserat, har jag svårt att förstå. Jag köper det inte. De flesta av oss som arbetar med bokföring och redovisning eller arbetar med datorer på annat sätt, har alltid en egen dator att använda. Det är sällan man sitter i ett landskap med terminalserver och bokför (och bara har tillgång skärm, mus och tangentbord). Gör man det men måste jobba hemifrån, ja, då krävs ju en dator i alla fall... Jag är inte någon bakåtsträvare, men när man höjer program till skyarna ENBART för att de är molnbaserade, då tycker jag man är ute och cyklar. Jag kräver lite mer av en programvara än att jag ska kunna skicka en faktura från telefonen. Jag har andra krav på en programvara och där levererar Visma Administration allt man kan önska. Mvh Lena
... Visa mer
2025-06-10
14:05
Till denna före detta medlem och andra: jokertecken såsom * och ? är hederliga gamla funktioner som kommer från DOS-tiden och de är varken röriga eller dumma. Lär man sig vanlig datakunskap är detta basic. Det är kul att lära nya saker och man får ett datasjälvförtroende när man lär sig mer och mer. Sätt er ner och se hur funktionen fungerar, istället för att fokusera på vad den inte kan. Datorer gör som de är programmerade att göra.
... Visa mer
2025-06-09
19:14
Byt konto till 4531, så momskod 22 kickar in för utlandsmoms, eller 4535 momskod 21 inom EU.
... Visa mer
2025-06-07
12:07
2 Gillar
Hejsan, Jenna! Det är fint att du tar med dig denna feedback till programmakarna. Vad jag också vill att de ska veta är, att innan man beslutar sig för att ta bort funktionalitet, så bör man höra med kunderna först, de vana användarna (de som jobbar professionellt med bokföring och redovisning). eEkonomi & Co är så hårdkodat i sig, så att ytterligare begränsa oss vana användare blir lite för mycket för oss. Vi har i de stationära programmen fått åtnjuta superb flexibilitet och mångfald av smarta funktioner, men har nu mer eller mindre tvingats in i programvaror med begränsad funktionalitet och låsningar på olika håll. Vi redovisningsbyråer behöver inte låsningar överallt för att "vi inte ska göra fel" för vi kan det här och behöver snabba på vårt arbete för att kunna ta in nya kunder. När vi måste gå omvägar på grund av borttagna funktioner och låsningar här och var, kan vi inte effektivt ta hand om kundernas behov. Vi kan inte ta betalt av våra kunder för att vi måste gå omvägar vi inte behövt gå tidigare. Det betyder att lönsamheten för oss går ner, istället för åt andra hållet. Det känns trist. Mvh Lena
... Visa mer
2025-06-02
16:44
När jag kommit hit, ser det ut så här: Om jag då går in på "Skapa det" (konto), så kommer jag vidare hit: ... och under "Allmänna användarvillkor" står inget om 18:-/signering, men högst upp står det: "Registrering av Visma Sign". Hur kan jag veta vilken Visma Sign som jag signar upp för; de heter ju samma sak? Ponera nu att jag signar upp för denna. Hur blir det så med de som ska attestera sin årsredovisning och stämmoprotokoll; ska de också betala 18:- per signering? (Eller 1.200:-/år??? Det är ju tveksamt om man kan lita till att det enbart blir tjänsten för 18:- man signar upp för i och med att Visma inte heter Visma längre utan Spiris (och två olika tjänster som bägge heter Visma Sign)). Ursäkta att jag är misstänksam. Mvh Lena
... Visa mer
2025-06-02
14:57
Men, vad är det här då? Visma Sign Priser I Vad kostar Visma Sign? Mvh Lena
... Visa mer
2025-06-02
13:05
Sökte priser på Copilot och detta kom då upp. Det var några kronor från 18,00 / signering. Jag ska som byrå skicka ut en årsredovisning och stämmoprotokoll till en av kundera nu, men tvekar då man ser detta: Hur fungerar detta och vilka priser ska jag lita till? Mvh Lena
... Visa mer
2025-06-01
14:37
3 Gillar
Jag vill bara säga att Visma Admin bara blir smidigare och smidigare att jobba med. Det är så supersmart program och det är få ute på marknaden som kan mäta sig med Admin. Mvh Lena
... Visa mer
2025-05-30
15:48
Så kul att du är med i BAS-gruppen! Det låter riktigt intessant att grundsynen är att det ska vara teknikoberoende. Kommer ihåg på 80-talet när jag satt och skrev årsredovisningar på en IBM med kula. Jag hade hittat en kula "Letter Gothic" som gjorde 12 nedslag per tum. Den var betydligt bättre än Courier med 10 nedslag per tum. Med Letter Gothic blev det inte så breda kolumner och man fick plats med alla siffror i bredd utan att det såg ut som om det var för trångt. Kunde man också SIS-standarden för marginalinställningarna fick man det riktigt snyggt och prydligt. Problemet var, när man skulle ändra något i löptexten. Ofta skulle man skriva mer text än vad man gjort tidigare, vilket medförde att man fick skriva om flera sidor. Men det var kul och lärorikt! Men ordbehandling såsom Word är ju inte helt fel det heller då man får typsnitt på köpet och kan ändra storleken utan problem eller tryckan in mer text mitt i utan problem. Mvh Lena
... Visa mer
2025-05-30
10:38
2 Gillar
Ja, det blir spännande. Bolagsnamnet kanske blir Visma Spiris istället. Läste att Visma tyckte att namnet Visma uttalades fel och det var ett av skälen till att byta namn, men jag tror det handlar om något annat. Med tanke på funktionaliteten hos eEkonomi & Co kanske den delen kommer renodlas till egenföretagare med bokföringen på fickan och inte till redovisningsbyråer. Redan nu tycker jag funktionaliteten är begränsad och viljan till samma flexibla möjligheter som finns i Admin verkar inte vara intressanta att ta fram. Mvh Lena
... Visa mer
2025-05-27
12:25
Hejsan! Är det så att det betalas 20tkr per år som inte ska intäktsföras? Skapa i så ett skuldkonto (ett avräkningskonto) och motboka pengatransaktionen där. Mvh Lena
... Visa mer
2025-05-27
10:57
Kikade på Allabolag.se. Det finns rätt många Visma-bolag, men jag hittar inte att "vår Visma" är under namnändring. Det blir intressant att se framöver om de andra Vismaprogrammen också kommer byta till Spiris (ex Visma.Net och Visma Business) eller om det bara gäller för den gren som har hand om eEkonomi och Admin. Mvh Lena
... Visa mer
2025-05-26
16:11
Hejsan, Ebba! Du kanske också då kan svara på var i forumet Visma Administration hamnade? Jag hittar inte den under Spiris flagg. Är det så att eEkonomi o Co har blivit uppköpt och tvingats byta namn och "gamla hederliga" Visma Administration & Co har andra ägare nu? Mvh Lena
... Visa mer
2025-05-25
15:38
1Gilla
Marie R: i Admin finns en hjälp där du står i programmet som ger dig hjälp om avsnittet du är på. Helt utan AI. Det har funkat bra det också, sedan 80-talet! Du kan säkert trycka F1 också för hjälp; F1 funkar däremot INTE i molnbaserade program. Mvh, Lena
... Visa mer
2025-05-25
12:46
Aha, då förstår jag. Jag trodde att det berodde på att du inte satt ett namn på bokföringsförslaget. Det vore ju bra att ha en lathund över det som skalas bort när man inte köper Pro.
... Visa mer
2025-05-23
17:13
1Gilla
Hejsan! Ska funktionen"Bokföringsförslag" försvinna i samma veva, så man inte kan använda sig av det heller om man väljer att boka leverantörsfakturor manuellt? Mvh Lena
... Visa mer
2025-05-23
16:53
2 Gillar
Hejsan, Carina! Jag har arbetat med tolkningar och icke tolkningar av leverantörsfakturor sedan de kom för många herrans år sedan och jag försöker bara hjälpa till att lösa problemet för alla som inte vill betala för en tolkningstjänst. Jag är väl av den åsikten att Visma kanske bör satsa på att göra eEkonomi mer flexibelt och säkert (t ex att man ska kunna ändra alla typer av verifikat och att få bankkopplingen att fungera bättre) innan man lägger in förändringar i programvaran som kostar pengar och där man låser en valmöjlighet så att det bli ett tvång istället. Mvh Lena
... Visa mer
2025-05-23
16:45
Hejsan! Första bilden har inget namn i "Namn" Jag går in på Inställningar - Bokföringsförslag och uppe till höger finns en grön knapp: "Nytt bokföringsförslag": Sedan fyller jag i namn (tar kontonummer), väljer leverantörsfaktura: Mvh Lena
... Visa mer
2025-05-23
13:50
Hejsan! I leverantörsregistret, längst ner till höger, kan man på varje leverantör lägga in ett bokföringsförslag. Då behöver inte fakturorna tolkas, utan då kommer bokföringsförslaget att kicka in istället. Inte kan väl Visma ta betalt för att man drar in PDF-fakturan på egen hand till reskontran; man har ju gjort hela jobbet själv? Mvh Lena
... Visa mer
2025-05-22
13:31
Ett litet tips: Om du köper in aktier för ett bolag flera gånger under en period, har de säkerligen lite olika inköpspris. Du bör hålla isär dessa inköp i ett sidoordnat system, såsom Excel. I Excel kan du då på öret få fram vinst / förlust på försäljningen. Försäljningspriset kan vara detsamma, men säljer du av en hel portfölj med samma aktie där inköpsdatum och då även pris ändras under resans gång, måste man ta hänsyn till det. Fast det här kanske du redan vet... Mvh Lena
... Visa mer
2025-05-22
13:09
Det här är ju helt otroligt, jag ser det nu när jag går in där! Det här betyder alltså att det finns ett samarbete mellan olika länder i bankvärlden, som med hjälp av IBAN kan säkerställa att pengar kommer fram korrekt. Kazakstan är med, liksom Förenade Arabemiraten och Costa Rica likväl som Dominikanska Republiken, men inte USA, Japan eller Kina! Jag är ledsen, jag känner att jag skulle kollat länderna i listan innan jag postade inlägget, men jag trodde IBAN var ett globalt fenomen. Om inte leverantörerna kan bistå dig med IBAN, vet jag inte hur du ska få fram det, tyvärr, för jag tycker det låter som om vissa länder har avstått från att använda detta internationella IBAN. Det är ju inte direkt så att det främjar handeln mellan länder att göra så, tycker jag. Mvh Lena
... Visa mer
2025-05-21
16:53
När jag läste första halvan av ditt senaste inlägg, tänkte jag att jag skulle be dig kolla in ekonomiöversikten, men så såg jag att du redan använder den. Jag använde den i många år och tycker den är tillförlitlig. Jag har för mig att jag använde 12 månadsvärden i mina månadsdragningar, men kanske någon av Vismas specialister kan berätta skillnaderna mellan de två olika varianterna, för jag har för mig att jag inte kunde lösa den gåtan heller, på den tiden då det begav sig, vari skillnaderna låg. Mvh Lena
... Visa mer
2025-05-21
16:36
Hejsan! Summan som belastar konto 1790 ska inte momssmittas i och med att det är ett tillfälligt konto. 1790 är helt utan momskod. Mvh Lena PS: vill du, kan du lägga upp ett konto 1799 på egen hand. DS
... Visa mer
2025-05-21
16:28
1Gilla
Här har jag något för dig: IBAN-beräknare | Beräkna IBAN från bankkod och kontonummer Berätta om det funkade!! Mvh Lena
... Visa mer
2025-05-21
16:25
1Gilla
Tack snälla Tinna! Jag hade aldrig tänkt på det på egen hand! Problemet var att jag bett programmet att själv hämta in uppgifter istället för att mata in på egen hand och då blev det så här i och med att företaget inte startades upp förrän i oktober. Nu valde jag att ändra så att jag kunde mata in själv och då föll årsredovisningens datum på plats också på förstasidan. Tack återigen, du gör ett jättebra jobb för oss alla användare och du är snabb också! Mvh Lena
... Visa mer
2025-05-20
19:43
Hejsan! Jag vill hoppa på denna tråd igen. Sitter just nu i Visma Skatt och Bokslut Pro ihop med eEkonomi. I eEkonomi har jag ett nystartat företag med brutet räkenskapsår; 240501 - 250430, räkenskapsår 1. Kikade precis i eEkonomi och det är dessa siffror jag ser där: Jag har importerat alla verifikat direkt till Visma Skatt och Bokslut Pro från eEkonomi och INTE via en SIE-fil. Överföringen har alltså gått sömlöst mellan programmen. Jag har INTE använt Periodbokslut via Advisor, utan tagit "den stora" varianten direkt. Allt har sett fint ut och överallt ser jag räkenskapsåret korrekt i Bokslut Pro, utom just på årsredovisningens förstasida. Där står det att räkenskapsåret började i oktober 2024, inte i maj 2024. Skälet till det, är nog att första verifikatet är skapat i oktober. I regbeviset är räkenskapsåret 240501 till 250430 och överallt likaså, men inte på årsredovisningens förstasida. Skickar nedan två olika bilder från två ställen i Bokslut Pro: ... mot i årsredovisningen: Har försökt att i hjälpen hitta en funktion där man kan ändra förstasidan, men utan resultat. Hur ska jag gå tillväga? Mvh Lena
... Visa mer
2025-05-20
17:28
Hejsan! Ni kanske gör så här redan, men ändå... När inte programvarorna klarar alla moment, måste man lösa problemet på annat sätt. Ett sätt är att peka utlandsfaktureringen mot 2970 direkt, så intäkten hamnar mot ett skuldkonto. Efter det, bokar man om det hela den månad som intäkten ska kicka in. Gör man detta ihop med den periodiska sammanställningen (om det är inom EU) gör man dessa två grejor i ett och samma moment. Till hjälp tar man Excel. Med lite finulighet, kan man säkert hitta ett sätt att halvaoutomatiskt få till ombokningarna. Men, som sagt, ni kanske redan har hittat ett sätt som motsvarar detta och att volymen är så stor att detta inte är ett hållbart sätt att arbeta på. Jag hoppas Visma löser det här problemet snart. Jag har precis postat önskemål om lite annat precis, som ligger som önskemål på kund- och leverantörsregistren. Jag håller tummarna att alla våra önskemål kan införlivas. Mvh Lena
... Visa mer
2025-05-20
16:33
Har du provat denna inställning, när du går in på kontoplanen (Bokföring -> Rapporter -> Kontoplan -> Skapa Rapport):
... Visa mer
2025-05-20
16:27
När jag går in i leverantörsregistret, finns ett fält för BIC. Hjälper inte den inställningen, menar du? I så fall är det mycket underligt. Inställningar i leverantörsregistret ska ju kunna fungera, tycker man. Mvh Lena
... Visa mer
2025-05-20
14:48
Jag skulle lägga kostnaden på den fakturan som en "fordran på personal, 1610, och sedan vid lönen dra av denna summa på en egen rad i lönekörningen så att 1610 blir nollat. Mvh Lena
... Visa mer
2025-05-20
14:41
Hejsan! Kunden har betalat en faktura till dig, men betalningen skulle gått till Visma. Summan du fått från kunden, betalar du vidare till Visma. Utbetalningen till Visma, tycker jag ska ligga på ett interimskonto, kanske ett observationskonto, typ 1799. Gissar att det går till så sedan, att Visma betalar dig men drar av för de avgifter som är avtalade. Avgifter för denna tjänst, kallas factoringavgifter, konto 6064. Ränteintäkter 8310 och räntekostnader 8420. Mvh Lena
... Visa mer
2025-05-20
14:27
Jag håller med dig att det är helt fel, att inte ha en varning när samma fakturanummer duker upp två gånger för samma leverantör. Ibland känns det som om man är tillbaka 40 år i tiden. Du har en faktura som är dubbelt reggad och dubbelt betalad. Du gör en kreditnota för den ena fakturan och "betalar" med pengarna du fick in. Lycka till, Lena
... Visa mer
2025-05-17
14:41
1Gilla
Det är ju ett hjälpmedel som jag tycker borde gå under kontoklass 4 då det känns som det är något som tillhör företagets direkta kostnader. Man kan ta ett konto som börjar på 4 och byta namn på det så det passar verksamheten. Mvh Lena
... Visa mer
2025-05-15
16:56
Om momssumman ligger på 2650, kan du mata in den på 1650 i och med att det är pengar ni ska ha tillbaka (fordran). Mvh Lena
... Visa mer
2025-05-15
14:43
2 Gillar
Frågan är, när byrån tänkt göra bokslutet ? Du behöver kanske fråga efter den SIE som de idag har för det räkenskapsår de gör bokslut för och att de sedan kompletterar med det som tillkom. Du kan annars få vänta alldeles för länge. Som du skriver, reskontrorna borde de kunna skicka redan idag. Kanske bjuda in dem till ett videomöte där ni kan prata om ärendet...??? Lycka till!
... Visa mer
2025-05-12
10:34
Tydligen så krävdes det att Årsbokslut också skulle aktiveras. Förstår fortfarande inte, varför hjälpavsnitt inte skapats med pedagogisk text. I och med att priset är "från 209 kr" kan det ju bli hur mycket som helst beroende på vad man klickar i. Mer information vore bra. Mvh Lena
... Visa mer
2025-05-12
10:22
Då kom nästa problem, denna dialogruta. Vad har jag missat: Mvh Lena
... Visa mer
2025-05-12
10:08
Tack snälla Lovisa för snabbt svar. Jag tar och testar Årsredovisning mot Bokslut och Deklaration mot Deklaration. Bästa hälsningar, Lena
... Visa mer
2025-05-11
18:27
Ingen kommer hänga dig om du använder 5212. Vad kan hända? Klagar någon är det bara att boka om. Lycka till! Mvh Lena
... Visa mer
2025-05-11
18:25
Hejsan! Är ny i Visma Advisor (Start) och har gjort klart allt för att ladda upp det som finns i eEkonomi till bokslutsprogrammet, för att skapa en årsredovisning samt en deklaration till min kund. Har gått in på kunden i Advisor och valt att aktivera Visma Skatt och Bokslut Pro Årsavslut. Trodde hela paketet skulle aktiveras, men jag får upp en dialogruta jag inte vet hur jag ska förfara med. Man har trealternativ: Årsbokslut Deklaration Årsredovisning Under alla ovanstående val måste man därefter välja ett av följande alternativ: Deklaration Bokslut Revision Redovisning Min tanke var att göra en årsredovisning och en deklaration och att dessa ska fungera lika bra som i Visma Bokslut och i Visma Skatt (krångelfritt) och att eventuellt få hjälp med snygga bilagor för K10 och för periodiseringsfonder. När jag kikar på denna dialogruta, är jag osäker på hur jag ska komma till en sådan plats i detta molnbaserade program, om jag ska klicka i allt eller bara ett av alternativen (årsbokslut, deklaration eller årsredovisning). Men vad väljer jag sedan i steg 2? Jag känner mig lite stressad och det kanske löser sig i morgon när jag fått sova lite… eller inte... Hjälp! Men: vart tog användarvänligheten vägen och varför försvann hjälpknappen (hamnade allt uppe i det blå bland molnen)? Mvh Lena
... Visa mer
Etiketter:
- Välj din produkt:
-
Skatt & Bokslut Pro
2025-05-09
15:48
Frågan kanske också bör vara HUR siffrorna från Månadskollen presenteras? Kan det vara så, att den inte tar med manuella justeringar som gjorts, utan enbart visar siffror via order och reskontror samt automatiska bankkopplingar? Mvh Lena
... Visa mer
2025-05-09
15:35
Frågan är hur du bokfört när du utrangerat inventarierna? Mvh Lena
... Visa mer
2025-05-07
20:36
2 Gillar
Betalningar att signera – mindre listor att hålla ordning på: Hoppas listorna är färre än mindre, är de mindre blir de så svåra att läsa 😂😂😂 Sorry, kunde inte låta bli 🙂 //L
... Visa mer
2025-05-07
20:26
1Gilla
En sak som jag lärt mig under alla år är att man kan börja med att starta om datorn. Det kan vara en tillfällig störning i molnservern e dyl och sstartar man om, kan det rätta till sig. Det är ju inte så att någon illvilling retas och raderar dina underlag, utan de finns där. Merparten av alla dataproblem brukar rättas till med omstart. Mvh Lena
... Visa mer
2025-05-07
20:17
2 Gillar
Hej igen! Jag förstår att det kan kännas bökigt, men bokföring är så här. Man måste alltid här och där hjälpa till för att få ut det man vill. Vi kan inte kräva att programmen ska vara till 100% felfria. De kan inte göra som vi tänker. Jag har alltid - som ett litet exempel - sidoordnade Exceldokument där jag redogör för vad som döljer sig bakom alla balanskonton. Med gör, att jag direkt ser om något är missat. Tänk så här, att det är det här som är riktig bokföring, att hitta nyckeln, att lösa problemet! Det här gör också i förlängningen, att du får en förståelse för bokföring och redovisning på ett djupare sätt. Lycka till! Mvh Lena
... Visa mer
2025-05-01
16:13
1Gilla
Om du går in på banken och kikar på transaktionerna där, ser du inte vem som har betalat då? Mvh Lena
... Visa mer
2025-05-01
16:11
1Gilla
Om du har uppgivit ditt momsregistreringsnummer hos dem, debiteras inte momsen (VAT) på fakturan. Är det så att du fått en faktura med VAT på, kan du begära en ny utan VAT. Är det så att du inte villl begära en ny faktura utan VAT, bokför du fakturans totalbelopp (inkl VAT) som en kostnad och lägger på momskonteringen efter det. Lycka till, Lena
... Visa mer
2025-05-01
16:06
Menar du konto? Inköp av tjänst inom EU bokas så här (byt ut mina siffror mot dina egna): Bästa hälsningar, Lena
... Visa mer
2025-05-01
16:02
1Gilla
Hejsan! Jag kikar i kontoplanen för enskild firma och hittar ett konto: 5200, Hyra av anläggningstillgång. Tittar man i kontoplanen för aktiebolag, finns 5212, Leasing av maskiner och andra tekniska anläggningar. Vi har också ett konto i samma kontoplan 5222, Leasing av inventarier och verktyg Tror du att något passar? Mvh Lena
... Visa mer
2025-05-01
15:36
Då ska vi se: GB är ej med i EU, men undantaget är Irland, så det är utlandsmoms som gäller om du inte handlat från Irland, då blir det EU-moms. I och med att du är momsregistrerad, skulle de INTE ha debiterat dig moms oavsett om du handlat från Irland eller övriga GB. Du bör begära en kreditnota på denna felaktiga faktura och att de sänder en ny utan VAT. Nedan är min mall jag har för import av vara. Du byter ut mina siffror mot dina egna. Är det så att du väljer att inte begära en ny faktura utan moms, bokar du summan ink VAT och redovisar momsen utanpå det. Mvh Lena
... Visa mer
2025-05-01
15:13
1Gilla
Hej igen och bra att du frågar! Om vi säger att du har en årsmoms, som nu för hela år 2024, ska momsrapporten avse alla transaktioner som man gjort under 2024. Momsrapporten är en av de sista verifikat man skapar. Momsrapporten skall vara daterad den sista december 2024, men av naturliga skäl skapas denna momsrapport senare. Senare är lika med så lång tid det tar att stämma av räkenskapsåret så det är korrekt. Tidpunkten är därför lite flytande när den blir klar. Den deadline som finns är att rapporten ska skapas EFTER att räkenskaperna för 2024 är kontrollerade och klara men FÖRE Skatteverkets deadline. Det viktiga är också att datera rapporten den sista december och att hålla Skatteverkets datum för deklarationens inlämnande. Bästa hälsningar, Lena
... Visa mer
2025-04-30
19:31
En momsdeklaration är en deklaration till Skatteverket En momsrapport tar man ut ur ekonomisystemet och man överför de siffror man får ut där till momsdeklarationen hos SKV. Bästa hälsningar, Lena
... Visa mer
2025-04-30
17:28
Tyvärr kan man inte radera fakturor, det tillåter inte programvarorna då det är olagigt att göra så. Däremot kan du kanske göra så här: ta Bokföring - Kontoanalys och fyll i mellan vilka datum som fakturorna är bokade på. Välj kontot för leverantörsfakturor, 2440. Skriv ut listan med fakturorna, så du har ett dokument att kladda på med en penna. Ringa in fakturan som du vill ha kvar, den som är korrekt (om du har reggat en av dem korrekt) Resten av dessa fakturor ska det finnas kreditnotor på som man kan kvitta mot. Du bör kunna på papperet matcha en faktura med en kreditnota och du kan rita pilar till vilka fakturor som tillhör vilka kreditnotor. Du ser också då ifall det ligger en kredit för mycket eller för lite. Tanken är att det som skall bort, är lika många fakturor som kreditnotor. Efter det borde du kunna använda kvittningsfunktionen så att du "betalat" alla onödiga fakturor/kreditar. Det är ett hästjobb, jag förstår det, men det är viktigt att kvitta bort det som ska bort. Om programmet kan, kanske du kan nolla alla rader på alla felaktiga fakturor så de blir noll eller om det inte går, byta summa till 1:- (kreditar minus 1:-). Det gäller att överlista programvarorna om det går. Lycka till! //Lena
... Visa mer
2025-04-30
17:05
1Gilla
Ja, det är ett jobb att lägga till resultatenheter så här. Nu kan föreningen ha brutet räkenskapsår 0501 - 0430, så jag hoppas att trådskaparen i så fall kan börja med det från i morgon ifall det är intressant att göra så. Jag själv fick uppfinna en hel del genvägar för att säkerställa bokföringen när jag jobbade på hockeyföretaget. När jag tog över där, så jobbade man "i blindo", bokade intäkter "i skarpt läge" utan att direkt ha kontroll över vilken typ av intäkt det handlade om. Jag började med en hel del avräkningskonton och speedade upp säkerheten så det inte skulle bli lika många fel som tidigare. Men det var kämpigt. Företaget med flera döttrar hade en stor omsättning och flera gånger i timmen kom det in folk för att fråga saker, vilket gjorde att man tappar tråden. Bokföring, ja, man börjar med A och slutar med Ö och däremellan går rutinerna i sträng logistik. Läste för ett tag sedan att när man blir avbruten, tar det en kvart att hitta tillbaka till tråden man var på innan man blev avbruten. Inte undra på att jag till sist mer eller mindre gick in i väggen av att börja om från A igen hela tiden... Mvh Lena
... Visa mer
2025-04-30
15:14
1Gilla
Hejsan! Jag avundas dig inte, jag har arbetat på en hockeyklubb en gång i tiden och det var otroligt många transaktioner och avancerad bokföring. Om du inte redan gjort det , så undrar jag ifall det inte skulle vara en idé att lägga upp lagen på egna resultatenheter? Då blir inte balansräkningen så lång (ifall man har ett konto för varje lag). Jag tror man kan ha resultatenheter på balanssidan också i eEkonomi, men jag kan ha fel. Kanske Joaachim kan svara på den frågan. Mvh Lena
... Visa mer
2025-04-30
14:55
1Gilla
Förlåt, jag såg inte att du hade svarat på detta redan. Jag tror att det gått till så att det bokats en dubbel bankkostnad tidigare och att du bokar bort den kostnaden i kredit nu. Lycka till, Lena
... Visa mer
2025-04-30
14:52
1Gilla
Frågan om bankkostnaden: Är detta en bankkostnad som bokats ett tidigare år? Är det så att 1790 diffar på 11 000 så att 1790 har en minussaldo på 11 000? Mvh Lena
... Visa mer
2025-04-30
12:42
Hejsan! Logga på skatteverkets hemsida. Där ser du vad som gäller ditt företag. Om jag inte kommer ihåg fel, ser du dina deadlines så fort du loggat på, så du behöver nog inte leta efter information. Mvh Lena
... Visa mer
2025-04-30
12:39
Vilket land köpte du denna metronome från, inom eller utom EU? Är du momsregistrerad? Mvh Lena
... Visa mer
2025-04-30
12:35
Hejsan! Du måste bena ur det ena från det andra. Det borde framgå av papperen du har, vad du fick för gamla bilen i inbyte och vad den nya kostar. Om du har 1241, en biltillgång, så har du avskrivningar på 1249. Vad du ska göra är att minska 1241 med summan på 1249, inget annat (eller har de ackumulerade avskrivningarna bokats fel från början? Vid bokning av försäljningen, nollställer du kvarvarande summa som finns på 1241. Du har fått en inbytessumma för gamla bilen, så den summan minus det du har kvar på 1241 blir ett nettobelopp, vinst eller förlust. Den bokar du upp på ett resultatkonto. Efter det tar du dig an köpet av nya leasingbilen. Jag vet inte vad avtalet säger, så jar måste stoppa här. Mvh Lena
... Visa mer
2025-04-30
12:16
1Gilla
Hejsan! Det verkar var så att - som du själv säger - att tidigare "talare" har gjort lite missar i tidigare år. Vad du måste göra är att nollställa felen. När fel belastar balanskonton, ska du rätta till så att alla balanskonton stämmer med verkligheten idag. Alla konton mellan 1xxx - 2999 ska stämma med verkligheten och idag är det den sista april, så per idag ska allt stämma. Vänta in bankkontoutdraget; du har de rätta siffrorna där i morgon bitti. Som Joachim skriver här uppe, så måste du titta på det verifikat / de verifikat som skapat felaktigheterna i balansräkningen. Sedan bokar du i nuvarande år om det hela så att balanskontot blir korrekt som det ska och du kan göra justeringarna från föregående räkenskapsår per den första januari så att du lätt hittar de ändrade verifikaten om du behöver leta efter dem vid ett senare tillfälle. (Att rättningarna påverkar resultatkonton får man leva med. Det är ju ett fel som kommer att vara försvunnet nästkommande år då resultatkonton nollställs varje nytt räkenskapsår.) 1930 är bankkontot och bankkontot måste stämma med det som banken säger finns på kontot (måste stämmas av månadsvis). Hör av dig igen ifall jag varit oklar eller att du behöver få förtydligande från mig. Lycka till, Lena
... Visa mer
2025-04-30
06:39
1Gilla
Hejsan! Jag förstår att du vill göra det. Men om inte automatiken fungerar, måste du manuellt stämma av. Avstämningar är ett måste när det gäller bokföring. Man ska aldrig lita till att maskiner gör rätt. Mvh, Lena
... Visa mer
2025-04-29
16:44
Nu lär jag väl bli hängd för mitt svar, men: Har du lämnat in deklarationen för 2023 utan den felaktiga bokningen, tycker jag du ska öppna 2023 och "flytta" den till 2024 istället. Felaktigheter bakåt i tiden ska man ju boka så fort det går, så boka den på 2024. Jag gissar att du får vända det felaktiga verifikatet så debet blir kredit och tvärt om och det gör du för året 2023. Sedan skapar du ett nytt verifikat 2024 och gör bokningen som den ser ut här i bilderna du skickat. Jag håller tummarna. Berätta gärna hur det går. Mvh Lena
... Visa mer
2025-04-29
15:41
Hej, Hanna! Det ser ut som att du gjort bokningar efter att du avslutat året, så det är det som gör att det inte stämmer, precis som du också skriver. Det du ringat in skall vara noll! Mvh Lena
... Visa mer
2025-04-29
15:32
Hejsan igen, Tinna! Finns ett val, att programmet INTE gör så? Om inte, lägg till det! Per vilket datum görs denna omföring, samma månad som lönen görs eller månaden efter då skatterna ska betalas till SKV? Jag vill inte vara den som är den, men vari ligger idén att sedvanliga bokföringskonteringar ska modifieras så här? Om man inte får lära sig det rätta och riktiga, utan enbart klicka på en knapp utan att förstå varför och hur det EGENTLIGEN ska gå till, så tycker jag att ni försvårar för oss konsulter som ska stämma av och rätta alla krumbukter som företagarna får till ”då det är så enkelt med bokföring”. Jag tycker att dessa onödiga automationer bara krånglar till det hela för oss som kan. Vi har redan egna rutiner för att säkerställa att dessa bokningar är korrekta. I och med att man inte kan ändra alla typer av konteringar i eEkonomi eller radera alla typer av verifikat, så blir processen betydligt besvärligare för oss konsulter och dyrare för företagarna vars bokföring måste justeras när har gjort fel. Hitta gärna på något smart som kan göra livet enklare för oss konsulter istället, snälla, men hör med oss först vad det är vi vill ha! Transaktioner som inte syns är ju något vi absolut inte vill ha. Ha det så fint! Mvh Lena
... Visa mer
2025-04-29
12:39
Vad du kan testa är ifall det fungerar att skicka manuella utbetalningar från Bokföring & Fakturering. Någon har sagt att det fungerar, men jag har inte testat så jag vet inte om det stämmer. När jag jobbade med Visma Admin kunde man under Utbetalningar, skicka betalning bara mottagaren var registrerad som leverantör, och jag fick veta förut att det går i Bokföring & Fakturering också. Men som sagt, jag vet inte om det stämmer.
Ett annat alternativ är att lägga upp alla ensklilda löner som leverantörsfakturor och skicka dem som sådana till utbetalning. Jag vet många som gör så.
Du lägger upp (i bägge fallen) alla anställda i leverantörsregistret och utgår därifrån.
Lycka till!
Mvh Lena
... Visa mer
2025-04-29
12:27
Du kan använda en standardkontoplan och ändra namnen på de konton som finns. Mvh Lena
... Visa mer
2025-04-29
12:23
Hejsan, Tinna! Jag läser det du skriver om att om man använder Lön Direkt, så går 2710 och 2731 direkt mot 1630. Då frågar jag: hoppar programmet över 2710 och 2731 helt och hållet? Mvh Lena
... Visa mer
2025-04-29
12:10
Mitt förslag är att du loggar på Skatteverkets hemsida och tar fram ett kontoutdrag som avser den månad du undrar över. Där ser du hur du betalt till Skatteverket och vad som dragits. Det är det enklaste. Lycka till, Lena
... Visa mer
2025-04-29
11:52
Nej, det är en smaksak. Jag själv har som en regel (men det är valfritt att lägga upp konteringen så) att jag tar "betalbenet" först. "Betalbenet" betyder att det som har med pengar in och ut att göra, det börjar jag med (betalning) att kontera i verifikatet. Om jag betalat ut något, ska ju banken krediteras; pengar går ut. Då tar jag 1930 först i kredit. Då blir nästa kontering i debet, det kan inte bli annat. Har jag fått en inbetalning till banken, blir det 1930 i debet då pengar kom in. I kredit hamnar resten per automatik. Ett "betalben" kan även vara en skuld till någon. Skulder ökar i kredit. Så, lägger man upp en skuld till någon, leverantörsfaktura eller en skuld på annat sätt, så lägger jag alltid först upp skulden i kredit (skulden ökar ju där). Vad skulden sedan avser, hamnar således i debet. En fordran kan också vara ett "betalben". En fordran på någon läggs i debet och då hamnar resten i kredit, vare sig det är en intäkt via en faktura från dig eller något annat. Hoppas det här kan vara till hjälp med att få ordning på tänket kring det hela. Och som du frågade, nej, du behöver inte fundera på vad du tar först egentligen, men mitt sätt att boka med "betalbenet" först har hjälpt mig många gånger så man inte vänder konteringarna åt fel håll av misstag. Lycka till! Mvh Lena
... Visa mer
2025-04-29
11:33
2 Gillar
2350 Långfristig skuld 3020 - EU-bidraget 3611 - Arrendeintäkter 3612 - Jaktarrende 5170 - Reparation och underhåll av fastighet 1356 ska andelen i Södra Skogsägarna bokas på 8212 är ett konto för Utdelning, övriga företag (Södra) Hoppas detta kan hjälpa dig! Mvh Lena
... Visa mer
2025-04-27
14:32
1Gilla
Kontoklass 2 2470 Utgående moms - Nytt konto 2611 2650 Moms redovisningskonto - Samma, 2650 2740 Låneskulder - Här behöver jag veta om det är ett kort- eller långfristig skuld 2910 Eget kapital - enskild f:a 2010 / annars i AB är det uppdelat i fritt och bundet kapital , bundet 2080 och fritt 2090 Kontoklass 3 3210 Skogsintäkter - byt till 3010 för huvudsaklig intäkt 3740 EU ersättning - Varifrån kommer denna ersättning? 3780 Öresutjämning , ligger på 3740 3820 Arrendeintäkter - Det beror på om detta är en sidoinkomst eller ingår som huvudsaklig intäkt 3821 Jaktarrende - Det beror på om detta är en sidoinkomst eller ingår som huvudsaklig intäkt Kontoklass 4 4200 Skogskostnader - Borde kunna läggas på 4010 i och med att det tillhör verksamhetens direkta kostnader Kontoklass 6 6210 El för drift - Jag skulle lägga det på konto 5310 6211 Drift o underhåll - 5390 kanske, det här beror på hur drift och underhåll är "administrerat", men byt namn i så fall... 6500 Kontorsmaterial o adm kostn - Kontorsmaterial = 6110, 6090 för adminkostnader om du inte hyr in en extern person som administrerar. 6602 Maskiner och drivmedel - avser det här reparationer och i så fall av hyrda maskiner, eller? 6922 Skatt försäkring lastbil - Laastbildkostnader är 5620 Kontoklass 7 7310 Företagsförsäkringar = 6310 7760 Rep ek.byggnader - äger du dessa? 7912 Avskrivn inventarier - 7810 Kontoklass 8 8020 Ränteintäkter = 8310 8022 Utdelning Södra på insats , jag det inte vad detta avser, vad är "Södra" 8120 Räntekostnader = 8410 eller 8420 beroende på om lång eller kort skuld Räntekostnader för skattekontot är 8423 och ränteintäkter för skattekontot är 8314 Jag vill reservera mig då jag inte vet hur din verksamhet är upplagd. Det kan vara andra konton du ska använda, så jag har gissat lite på hur ditt upplägg är. Lycka till, Mvh Lena
... Visa mer
2025-04-25
14:51
Hejsan! Företaget Real (www.real.se) har fastighetssystem och kanske kan hjälpa till, om du inte redan mailat dem, förstås... Mvh Lena
... Visa mer
2025-04-25
14:16
Om du har tur, kan du radera verifikat. Det ska vara en knapp längst ner på skärmen, en drop down-knapp. Det går inte i alla versioner av eEkonomi, men jag håller tummarna för dig. Mvh Lena
... Visa mer
2025-04-25
14:11
Hejsan! Jag har upptäckt att det inte går att ändra datum på verifikationer. Om det gäller alla typer av verifikat, eller om det bara gäller när vissa konton är inblandade vet jag tyvärr ej. Mvh Lena
... Visa mer
2025-04-25
13:57
Här kommer två stycken "tips"i sammanhanget. Det kanske kan hjälpa till lite. Många samlar upp prelskatten, AGA:n och den avdragna skatten i en manuell leverantörsfaktura och betalar den som en faktura. En grej jag "hittat på" både till mig själv och de företag jag arbetat åt är att per den första varje månad göra ett manuellt verifikat där 2710, 2731 töms och läggs mot 1630. 2518 bokas mot 1630 det också. Allt i samma verifikat. Vare sig man betalar manuellt eller gör en faktura (och sänder med de andra fakturorna) kvittar, för bokningen den första speglar hela tiden det som Skatteverket ska ha. Det betyder att när betalningen är gjord, bokar man bort alla tre skulder mot 1630 istället för att dribbla med alla tre. Då undrar ni varför det då? Jo, i och med att man ändå gör totala balansavstämningar för bolaget per den sista, så lägger man till detta moment i avstämningsjobbet. Har man en momsskuld, gör man samma med den. Sedan drar man iväg betalningen på allt som ligger den första på 1630. Det här är kanske inte blir en rutin för alla att gilla, men så här har jag gjort i 10 - 15 år och passar mig jättebra när jag har många företag att stämma av månadsvis. Min grej blir ju att jag vet att om jag gjort mina avstämningar för ett bolag, så har också skatterna fixats och skickats iväg. Mvh Lena
... Visa mer
2025-04-25
13:42
2 Gillar
Stort tack till er båda, Tinna och Khedron! Jag har idag inte någon bankkoppling aktiverad. Är lite feg där. Jag har SHB och de brukar funka i alla väder. Jag förstod inte att man var tvungen att ha en bankkoppling för att se funktionen. Tack igen! Mvh Lena
... Visa mer
2025-04-25
11:59
1010 Kassa = 1910 Kassa 1040 Företagskonto = 1930 Företagskonto 1041 Skogslikvidkonto = 1931 Lägg upp detta som nytt konto 1364 Insatskonto: vilken funktion har detta konto? 1650 Momsfordran är densamma 1660 Insatser i ek förening: vilken funktion har detta konto? 1820 Inventarier = 1220 Inventarier och verktyg 1970 Jordbruksfastighet = 1110 Byggnader / 1111 Byggnader på egen mark / 1112 Byggnader på annans mark / 1130 = mark 2740 Låneskulder = 2350 är långfristiga skulder (ligger över flera år) / Kortfristiga skulder (belatas inom räkenskapsåret) 2410 2910 Eget kapital = enskild f:a 2010 / annars i AB är det uppdelat i fritt och bundet kapital , bundet 2080 och fritt 2090 Mitt förslag är att du går in på www.BAS.se och laddar hem en kontoplan där. Det är gratis! Kontoklass 1= Tillgångar Kontoklass 2 = Skulder Kontoklass 3 = intäkter Kontoklass 4 = verksamhteens direkta kostnader Kontoklass 5 = Lokalkostnader och fastighetskostnader + lite annat såsom el, vatten, programvaror, arbetskläder, förbrukningsinventarier Kontoklass 6 = Övriga kostnader, externa Kontoklass 7 = Löner, avskrivningar på inventarier Kontoklass 8 = Finansiella och andra intäkter och kostnader Hör av dig igen! Mvh Lena
... Visa mer
2025-04-25
11:31
1Gilla
Hejsan, jag hittar enbart den kontoplan som Heja Sverige redan har. Den är gammal... Men, i och med att kontoplaner har ett visst upplägg, är det bara att byta namn på det man vill byta namn på. Det som är av vikt, är att förstå kontoindelningen, kontoklasserna när man ska byta till nya kontoplanen.
... Visa mer