Om
Arbetat med ekonomi i över 30 år och är utbildad redovisningsekonom från Påhlmans i Stockholm, vilket var skoj och intensivt. Har arbetat i olika brancher och i flera olika ekonomisystem. Är datatekniker i botten och har en rätt bra känsla för hur både datorer och programvaror har för begränsningar och vad de klarar av.
2019-09-10
08:00
Hej, igen! Vilken lista / vilka listor använder du dig av när du inte får fram det du önskar? Har du kanske lagt in parametrar i urvalet som ligger och begränsar din utskrift? Mvh Lena
... Visa mer
2019-09-10
07:57
1Gilla
Det måste vara en faktura e dyl som inte kom med på förra momsrapporten men som har ett datum som tillhör den perioden. Kan du kolla? Mvh Lena
... Visa mer
2019-09-10
07:43
Jag testade i Övningsbolaget att gå in på "Kundfordringar" under Utskrifter och satte reskontradatum 180831. Då fick jag fram obetalade som fakturerats fram till 31/8. Men, du kanske vill ha en lista som ser annorlunda ut? Mvh Lena
... Visa mer
2019-09-10
06:38
1Gilla
Om du vill ha en lista med kundfordringar i datumföljd, finns listan som heter Kundfordringar. Men du kanske menar annat med "åldersanalys". Mvh Lena
... Visa mer
2019-09-09
08:31
Hej! Hur du ska gå tillväga hänger på hur du gjort, hur du har betalat. Har du betalat på banken och inte i ekonomisystemet, eller har du betalat en summa på banken men reggat en annan i Visma? För att jag ska kunna veta hur du ska göra, måste jag veta hur du förfarit så här långt. Mvh Lena
... Visa mer
2019-09-05
07:15
TIER med svenskt momsregistreringsnummer, blir som en vanlig svensk faktura med avdragsrätt på momsen. Men, du skriver att uthyrningen sker till en privatperson? Går fakturan till företaget och privatpersonen/ägaren ska stå för hyra av cykeln själv, kan du inte dra momsen i bolaget. Eller har jag missförstått något? Mvh Lena
... Visa mer
2019-09-04
10:33
Jag håller tummarna! Lycka till!!
... Visa mer
2019-09-02
08:53
2 Gillar
Jag tror att det bästa du kan göra, är att kontakta leverantören. Berätta vad som skett och hör med dem hur det ser ut på deras sida i deras kundreskontra, menar jag. Om du kan få ett utdrag från dem på de fakturor som är inblandade, så har du enklare att matcha dina siffror och fakturor med deras. Du måste också höra efter hur de bokade upp dubbelbetalningen från er, och hur / mot vilka fakturor som de kvittar / har kvittat detta. Du får då en mall av dem, som kan bringa klarhet i allt. Sen måste man också beakta att hur duktig man än må vara, så kan man ibland få hjärnsläpp och göra fel. Det betyder att din företrädare kanske har gjort fel trots kunskap och erfarenhet. Men vet aldrig. Man gör inte fel enbart av kunskapsbrist utan ibland så vänder man runt allt fel på grund av yttre omständigheter. Börja med att kontakta dem och hör efter hur det ser ut i deras kundreskontra. Det hjälper dig en bra bit på vägen. Skriv ut deras kundreskontra och skriv sedan ut din reskontra. Lägg papperen bredvid varandra. Det som är lika på bägge bladen, stryker du över. Sedan blir det en eller flera poster över på din sida. De är fel och måste vändas bort med ny internkredit eller -debet. Lycka till! Mvh Lena
... Visa mer
2019-08-30
07:08
Jag försöker att komma ihåg att ta backup, vilket jag naturligtvis missar emellanåt, men backupfunktionen i programmet är suverän, för man kan välja om man vill ta backup på alla företag eller enbart ett, precis som i Admin. Det finns knapp för att markera alla eller avmarkera alla bolag. Hur enkelt som helst, men det är ju inte alltid man kommer ihåg den funktionen... Mvh Lena
... Visa mer
2019-08-30
06:58
1Gilla
Tack själv, jag gillar lite steg för steg-hjälp. Vad du nog behöver göra sen när du gjort det här, är att du kontrollerar att leverantörsreskontran stämmer: Menyn Bokföring Knappen Avstämningar Fyll i avstämningsdatum och sätt en bock i leverantörsskulder och fyll i vilket konto leverantörsskulderna ligger på. Klicka sedan på Stäm av Det som är fiffigt är, att är det något som inte stämmer, kommer det en lista på avvikelserna där du kan klicka dig vidare till verifikatet som gav differensen. Det hjälper en hel del! Mvh Lena
... Visa mer
2019-08-30
05:51
1Gilla
I Admin sparas det så snart man går från kortläge till listläge, påbörjar registrering av något nytt eller stänger modulen. Har nog bara någon enstaka gång råkar ut för att det blir grått i Admin och då har nog det jag lade in senast försvunnit tror jag. Det är ju ett otroligt merarbete att göra om allt när det går snett. En annan grej i Bokslut är att så snart jag har gjort en uppdatering av programmet, försvinner mina grundinställningar jag haft, såsom typsnitt + storlek och marginaler och lite annat jag i hastigheten inte kommer ihåg nu. Mvh Lena
... Visa mer
2019-08-30
05:23
Det är vansinnigt tråkigt när sånt här händer. Jag har inte råkat ut för det själv, men jag undrar i min stillhet varför det inte finns någon sparaknapp i programmet. Under programinställningarna har jag satt in att den ska spara var femte minut, men jag önskar att man skulle kunna förmå programmet att spara varje minut. Idag är datorerna så snabba att det inte borde vara några problem att den sparar så ofta. Sånt här brukar ju också inträffa den dagen man för en gångs skull inte bemödade sig med att ta en backup också... Ledsen att jag inte kan hjälpa dig bättre, men jag hoppas Visma lägger till en sparaknapp snart. Mvh Lena
... Visa mer
2019-08-30
05:00
1Gilla
Aj då, har den tidigare på din post lagt upp fakturan två gånger... OK, den faktura som är en dubblett, måste du göra en kreditnota på: Stå på dubbletten i listan över leverantörsfakturor, klicka på Skapa kreditnota via knappen i verktygsfältet. När du gjort det, ska leverantörsreskontran stämma med verkligheten. Fakturan som ska betalas med "förskottet", den fakturan "betalar" du på det sätt som jag beskriver tidigare. Det som är viktigt är att du byter till rätt utbetalningskonto när du gör enligt min operation tidigare. Du får kolla ordentligt hur dubbelbetalningen bokades, så du får bort summan från samma konto den hamnade på. Mvh Lena
... Visa mer
2019-08-29
11:15
1Gilla
Det verkar som om ni har utbetalt till er leverantör någon form av förskott, eller, och att dessa leverantörsfakturor ligger i reskontran? När du är inne på menyn Betalningar och alternativet Utbetalningar och dubbelklickar på den faktura som ska "betalas", kan du längst ner där det står Utbetalningskonto välja det konto du lade summan på i debet vid utbetalningstillfället. Istället för bankkontot för utbetalning (1930) väljer du 1799 om du lade din fordran där. Sedan går du tillbaka till listläge, sätter bock i kanten för fakturan och väljer Ändra datum m m, talar om per vilket datum du vill ha fakturan betald, bockar i Ändra status till Betald och klickar OK. Det snabbaste är dock att istället välja alternativet Ändra betalstatus, men då kan du inte välja betaldag, så jag använder hellre det första av dessa två varianter. Mvh Lena
... Visa mer
2019-08-29
06:50
Har erfarenhet av Ascendo och tycker att det fungerar sisådär. Det finns småsaker som jag tycker borde ha försvunnit som "features" för länge sedan. Men sedan måste man ju beakta att allt har sin invänjningsperiod, så man lär sig varefter att hantera underligheter och gå runt eventuella problem. Det som är bra är att man kan hantera flera bolag i samma svep utan att behöva "logga på" bolagen ett efter ett. Det som är idiotiskt är att man måste hoppa till nästa fält med tabben istället för med Enter. Vi som sitter och kör de här programmen om dagarna föredrar Enter framför tabben då vi jobbar med siffror och den numeriska delen av tangentbordet. Då är Enter det naturliga valet. Gissar att de programmen är så pass homogena att det är en smaksak vad man gillar. Det handlar nog mycket om utseendemässiga preferenser. Sedan är det nog enbart detaljer som kan skilja programmen åt. Mvh Lena
... Visa mer
2019-08-28
11:12
Fick du in pengar som var fel och betalade tillbaka dem omgående, kan du ta en genväg genom att inte bokföra alls. Det blir enklast så. Det går ju på ett ut inom några dagar. Gick det ett tag mellan inbetalningen och utbetalningen, kan man tillfälligt lägga in pengarna man fått på ett skuldkonto, såsom 2890. Man bokar då: D1931 x.xxx:- K2890 -x.xxx:- Vid utbetalningen bokar man likadant fast tvärt om K1931 och D2890. Då har summorna tagit ut varandra. Utbetalningen på din kreditnota blir ju att pengar ut från banken är K1931. Det hela motbokas kundfordringarna D1510. Lycka till, Lena
... Visa mer
2019-08-27
07:48
Tack, Annelie, för alla svar. Ha en fin dag du också! Mvh Lena
... Visa mer
2019-08-26
12:31
Jag tänkte i mitt svar att den nog ska ligga som en negativ kostnad om det direkt skall påverka intäkterna. Eller? Mvh Lena igen...
... Visa mer
2019-08-26
12:29
Du ska betala ut, få en faktura, i slutet av året för något som skall bokas upp som en kostnad från och med räkenskapsårets början, stämmer det? Jag skulle nog använda mig av kontot 2980 - Upplupna avtalskostnader (i kredit) Sedan finns ett konto som heter 3850 (Aktiverat arbete (omkostnader)) Vet inte om det är rätt tänkt, men det kan vara en tanke... Mvh Lena
... Visa mer