2021-01-19
14:19
1Gilla
Hej igen!
Ja - den nya fakturan bör bokföras på samma datum - så att den hamnar i rätt momsredovisning.
I eEkonomi kan du enbart ångra den senaste skapade momsredovisningen. Så du kan inte gå tillbaka och ångra momsredovisning i ex. oktober om november och decembers momsredovisningar redan är skapade och bokföra. Då måste du börja med att ångra momsredovisningen i december för att sedan ångra momsredovisningen i november. Efter det kan du ångra momsredovisningen i oktober, göra justeringarna, skapa om momsredovisningen för oktober (som då plocka med justeringarna). När detta är gjort skapar man också om november och decembers momsredovisningar.
Mvh
Moa
... Visa mer
2021-01-19
13:46
1Gilla
Hej!
Jag ser att du jobbar i eEkonomi och då kan du använda dig av funktionen för att korrigera verifikation: Skapa korrigeringsverifiktion. I korrigeringsverifikationen vänder du ursprungsverifikationer - så att den ser tvärtom ut:
2440 D 37 290
1240 K 29832
2641 K 7458
När detta är gjort kan du skapa en ny verifikation där du bokför som det ska vara - du tar alltså inte med 2641.
(Har du gjort ovan via en leverantörsfaktura så är det bästa att istället ångra fakturan samt skapa en ny, korrekt faktura).
Momsreglerna säger att en momsdeklaration ska rättas genom att en ny korrekt momsdeklaration för samma period skickas in. Du behöver därför ångra momsredovisningarna som du har gjort under året, rätta till felet i bokföringen, för att sedan skapa om momsredovisningen som blev fel samt resterande momsredovisningar för året.
Hoppas det hjälper dig vidare!
Mvh
Moa
... Visa mer
2021-01-19
10:14
Hej!
I vår artikel Digital bokföring vs. papper - spara tid och slipp onödiga utskrifter går att läsa mer om detta.
Följande går att läsa som jag tänker svarar på dina frågor:
"Om du får ett dokument i pappersform, som en leverantörsfaktura eller kvitton, och scannar in dem så måste du ändå spara pappersoriginalet i tre år. Det fjärde året kan du ta bort pappersoriginalet och fortsätt att spara bokföringen endast digitalt i ytterligare fyra år. (Totalt sju år)".
"Det behövs alltså inte papperskopior på alla verifikationer, i ordningsföljd i en pärm, bara för säkerhets skull. Det viktiga är ha koll på vad som är originalhandlingen och i vilken form företaget väljer att presentera sin bokföring".
Kika gärna på artikeln för att få helhetsbilden!
/Moa
... Visa mer
2021-01-19
09:01
Hej! Det låter som att du har bra koll på hur du ska hantera dina leverantörsfakturor och övriga inköp! Vad det gäller din första fråga så är svaret ja, det finns två vägar för att registrera betalning på en faktura. Antingen genom att registrera den direkt på fakturan som du gör eller gå via Kassa- och bankhändelser. Vad det gäller din andra fråga så är svaret också ja, det går kanon att hantera det på det viset som du gör. Alternativet är precis som du skriver att scanna kvittot med hjälp av appen Visma Scanner och som du sedan kan utgå från när du bokför. Jag skulle dock vilja slå ett slag för Kassa- och bankhändelser, det är ändå på något vis hjärtat i programmet. Det finns möjligheten att köra igång en bankkoppling vilket gör det möjligt för dig att få in dina transaktioner från banken i ordning som du sedan bokför utifrån, matchar mot fakturor, kopplar mot kvitton osv. Du kan läsa mer om bankkoppling här: Arbeta med bankkoppling. Vill även slå ett slag för Visma Scanner som är en supersmidig app. Läs gärna mer här: Visma Scanner. Men har du hittat ett arbetssätt som fungerar för dig så är det såklart också helt möjligt att fortsätta som du gör - du gör helt korrekt. Ha det fint! /Moa
... Visa mer
2021-01-18
10:01
Hej!
Nej - i dagsläget går det inte att läsa in någon återrapporteringsfil från Skatteverket vad det gäller godkända rut eller rot-ansökningar. Utan när betalningen kommer in från Skatteverket så matchas den mot kvarvarande delen på rut-fakturan som är skapad i programmet - vilket visas i slutet på denna film: Fakturera och ansök om rot- och rut i Visma eEkonomi. Detta fungerar likadant - oavsett bankkoppling eller inte.
Mvh
Moa
... Visa mer
2020-03-23
15:10
Hej!
Av bilden att döma så finns det en betalning på fakturan, precis som du skriver. Denna betalning är på totalbeloppet vilket inte stämmer med verkligheten och därför ska denna först ångras. Om du går till Kassa- och bankhändelser och ställer dig på 2019-12-12 bör du se denna betalning och kan klicka på den för att välja Ångra matchning. När detta är gjort kan du följa min kollegas beskrivning från punkt nr. 2.
Mvh
Moa
... Visa mer
2020-03-23
14:52
Hej Iulian!
SKV ser uppgifterna i filen men inte den faktiska fakturan som du har skickat till kunden.
Jag tänker att det bästa är att kreditera fakturan som har blivit fel. Skicka sedan en ny och korrekt faktura till kunden samt en ny fil till SKV.
Mvh
Moa
... Visa mer
2020-03-23
14:45
Hej!
Du kan skapa artikeln i Visma eEkonomi genom att klicka på Försäljning - Artiklar - Ny artikel. Som jag förstår det blir detta en momsfri försäljning och du ställer då in artikelkonteringen på den nya artikeln med 0% moms så kommer detta att bokföras på korrekt konton.
Du kan ändra priset manuellt när du skapar en ny faktura, vilket jag tänker är allra enklast för dig.
Mvh
Moa
... Visa mer
2020-03-23
13:54
Hej!
Du kan logga in på vår hemsida för att ladda ner versionen av Visma Förening som ni har haft tidigare: https://vismaspcs.se/support/ladda-ner-och-uppdatera
Mvh
Moa
... Visa mer
2020-03-23
10:03
Hej Ingvar!
Dom går att redigera. Gå till Underhåll - Prislistor. Klicka på prislistan som ska ändras, klicka på den aktuella perioden för prislistan och ändra priserna.
Ha det fint!
/Moa
... Visa mer
2020-03-20
15:08
Hej! Kika under Inställningar - Företagsinställningar - Faktureringsuppgifter. Under rubriken AutoInvoice bockar du först i Ta emot e-faktura, om du ännu inte gjort detta. Först då kan du bocka i Aktivera scanningstjänsten och få pappersfakturor och mejlade fakturor från leverantörer inlästa elektroniskt. Här kommer du också att se den fysiska adressen som leverantörer kan använda för att skicka pappersfakturor till dig. Dock tar det upp till 24 timmar innan adressen dyker upp.
Du kan läsa mer om AutoInvoice och scannintjänsten i följande dokument: Visma AutoInvoice.
Mvh
Moa
... Visa mer
2020-02-27
14:16
Hej!
I Lägg upp konto för periodiseringsfond ser du hur du går tillväga. För 2020 ska du använda kontonummer 2120. Information kring detta finner du på bas.se.
/Moa
... Visa mer
2020-02-17
14:40
Hej!
Det finns ingen sådan funktion.
Under Utskrifter - Bokföring har vi utskriften Saldolista som man kan skriva ut. Om du vill kan man skriva ut den till Fil, och på så sätt få över den i Excel.
Mvh
Moa
... Visa mer
2020-02-17
14:11
Hej!
Jag har testat hos mig och när jag förhandsgranskar ett lönebesked så hamnar raderna i fel ordning, precis som hos dig. När jag sedan bokför lönebeskedet så hamnar raderna korrekt i enlighet med hur jag ställde upp det när jag skapade lönebeskedet. Är det samma för dig - att det hamnar korrekt när du bokför lönebeskedet? Återkom gärna så kikar vi vidare. Du kan även kontakta oss via telefon eller chatt.
Det finns ingen funktion i eEkonomi för att få med informationen du önskar - utan du får använda textrutan. Denna funktion finns i vårt löneprogram - så önskar du mer funktionalitet så rekommenderar jag istället vårt löneprogram. Du kan läsa mer och testa gratis på vår hemsida.
Mvh
Moa
... Visa mer
2020-02-17
13:33
Hej!
I Hur registrerar jag sjuklön? kan du se vilka lönearter som ska användas.
I Beräkna och registrera sjuklön kan du läsa mer om just beräkningen. Klickar du på Anställda med månadslön ser du de olika formlerna för beräkning. Observera att detta är standardberäkningar och att detta kan beräknas olika för olika avtal.
Ha det fint!
/Moa
... Visa mer
2020-02-17
11:19
Hej!
Det går att göra så länge det är okej att allt bokförs på samma konto och med samma momssats (om inte så kan du korrigera detta med manuella verifikationer i efterhand).
Något annat som också är bra att tänka på är att fakturan du skapar i eEkonomi kommer få ett kundfakturanummer som kanske inte stämmer överens med det på fakturan du skapat utanför eEkonomi. Vill du vilket nästa fakturanummer är går du till Inställningar - Företagsinställningar - Faktureringsuppgifter.
/Moa
... Visa mer
2020-01-17
13:54
Hej Annika!
EU periodisk sammanställning skriver du ut via Utskrifter – Offert Order Faktura - EU periodisk sammanställning.
Du kan läsa mer i vår skrivna hjälp: EU Periodisk sammanställning. Denna förklarar väldigt bra hur du går tillväga och är bra att ha till hands när det är dags att göra sammanställningen.
Vad det gäller sökvägen så kan du lägga in sökvägen när rutan EU - Periodisk sammanställning kommer upp. Sökvägen sparas för kommande sammanställningar också - så du behöver inte lägga in den varje gång du gör en periodisk sammanställning.
Det går inte att skapa egna genvägar i Administration.
Mvh
Moa
... Visa mer
2020-01-17
13:03
2 Gillar
Hej!
Det går bra att läsa in en säkerhetskopia från Lön 300 till Lön 600. Observera att det inte går att göra tvärtom - läsa in en säkerhetskopia från Lön 600 till Lön 300 - klienten kan alltså inte fortsätta i sitt Lön 300 med en säkerhetskopia från Lön 600 om det skulle vara aktuellt längre fram. Spara en säkerhetskopia från Lön 300 om det någon gång är så att ni vill läsa in denna i Lön 300 igen.
Mvh
Moa
... Visa mer
2020-01-16
13:14
2 Gillar
Hej!
Ja det är korrekt. Detta gör man för att samla samtliga skatteskulder på 2510. Det som sker är ju egentligen bara att du flyttar saldot från ett skuldkonto till ett annat.
Det görs inte automatiskt i eEkonomi då detta är en smaksak. Det går dock att lägga upp egna bokföringsförslag som du kan använda dig av från år till år. Läs mer i vår skrivna hjälp: Bokföringsförslag.
Du kan läsa mer i tråden Bokföring av slutgiltig skatt för AB.
Mvh
Moa
... Visa mer