Hej Ingemar! Vad jag förstår så har du en bankkopplingen vilket innebär att du aldrig ska registrera fakturor som betalda via menyerna Försäljning eller Inköp. Tanken med bankkopplingen är att alla transaktioner alltid ska matchas via Kassa- och bankhändelser. Det är även därför som enbart 1910 Kassa finns som alternativ när man väljer att registrera en betalning via Försäljning eller Inköp. För att lösa detta skulle jag rekommendera att du börjar med att gå till Kassa- och bankhändelser och väljer Kassakonto. Du kommer här att se den felaktiga betalningen (ver. A22) som du registrerade via Inköp mot 1910 Kassa. Klicka på betalningen och välj Ångra matchning. Då kommer det skapas en automatiskt korrigeringsverifikation och fakturan går tillbaka som obetald, vilket du då kan se under Inköp. A22 och den nya korrigeringsverifikationen kommer gå plus minus noll. Du kommer i detta läget ha två stycken fakturor på samma belopp som ligger obetalda under Inköp. En av dessa bör du ångra. Det gör du genom att klicka på en av dom och välja Åtgärder - Ångra faktura. Då skapas en korrigeringsverifikation och tillsammans med ursprungsverifikationen blir dessa plus minus noll. Vad det gäller din manuella korrigeringsverifikation A23 bör även denna korrigeras efter A22 korrigeras när du Ångrar matchningen enligt min beskrivning ovan. A23 korrigerar du genom att gå till Bokföring - Verifikationer. Klicka på A23 och välj Åtgärder - Skapa korrigeringsverifikation. Bocka i samtliga konton under Korrigera och Bokför. A23 och den nya korrigeringsverifikationen kommer gå plus minus noll. Nu bör du vara tillbaka där du startade - med en obetald faktura på under Inköp. Du går då till Kassa- och bankhändelser och klickar på betalningen på 217:- som kommit in via bankkopplingen. Denna ska du sedan matcha mot alternativet som heter Betalning av krediterad leverantörsfaktura, ligger den obetald under Inköp ska den även dyka upp i listan här. Min lösning utgår ifrån den beskrivning av problemet som du anger, skulle något inte stämma i den riskerar lösningen att ställa till det ytterligare. Om du känner dig osäker rekommenderar jag att du kontaktar en redovisningskonsult som kan hjälpa dig. Du kan även kontakta supporten om du vill ha vägledning, vi kan dock inte hjälpa dig med din bokföring på detaljnivå via telefon eller chatt. Lycka till och ha det fint! Moa
... Visa mer