2017-07-31
12:30
Hej! 1. Ja precis, det är korrekt. Du kan skapa en artikel för detta under Försäljning – Artiklar som du använder på fakturan och då bokförs det automatiskt på ett försäljningskonto samt momskonto. 2. Inköp av bensin kan du bokföra på 5611 Drivmedel för personbilar. Motorvägsavgift kan du bokföra på 5610 Personbilskostnader. Ska detta faktureras till kund gör du enligt ovan. Ha det fint! Moa
... Visa mer
2017-07-31
11:47
Hej!
Programmet brukar hålla koll på detta själv, och bokar upp eventuell valutakursvinst- eller förlust.
Gå till Kassa och bankhändelser, klicka på händelsen och välj Ångra matchning så kan du göra om det från början. Se till att Utlandsbetalning är ibockat och att totalbeloppet i USD (beloppet som står på fakturan) är ifyllt i rutan för Utländskt belopp. Om inte totalbeloppet på fakturan anges misstänker jag att det blir en delbetalning, vilket kanske har skett i ditt fall. I vår skrivna hjälp kan du läsa mer om hur du hanterar utländsk faktura och dess betalning.
Återkom om det inte fungerar!
Ha det fint!
Moa
... Visa mer
2017-07-27
09:57
Hej! Vad bra! Återkom gärna om du får någon matnyttig information från Skatteverket! 🙂 Precis som du tänker jag att du får bokföra det hela manuellt i eEkonomi, via Bokföring – Verifikationer. Ska denna försäljning inte alls redovisas på momsredovisningen till Skatteverket i Svergie? I det läget tänker jag att det kan vara en god idé om du skapar separata försäljningskonton samt momskonton som avser enbart försäljningen till Danmark. Nya konton skapar du via Inställningar – Kontoplan – Nytt konto. Ha det fint! Moa
... Visa mer
2017-07-27
08:18
Hej! Om ni inte säljer några lotter räcker det med att ni enbart skapar ett kostnadskonto, som Mikael nämner, för inköp av presentkort och lottring. Du kan skapa ett nytt konto under Inställningar - Kontoplan - Nytt konto. 1930 K Kostnadskonto D Momskonto D Ha det fint! Moa
... Visa mer
2017-07-27
07:54
1Gilla
Hej! I den här tråden ser du vad som behöver skrivas ut och sparas, och årsbesked står inte med. Hittar inte något annan direkt information om att årsbesked från banken behöver sparas. Kanske har någon annan på forumet bra input? Annars kan du slå Skatteverket en pling och höra vad dom rekommenderar. Ha det fint! Moa
... Visa mer
2017-07-27
07:42
Hej Therese! 1. Ja, du skapar ett eget betalsätt för Swish om du önskar använda detta. Det går fint! 2. I dagsläget går det inte att ändra så att kassan ligger på en sida, utan man måste gå genom dessa steg på olika sidor. Återkom om du har fler funderingar! Moa
... Visa mer
2017-07-27
07:31
Hej! I den här tråden ser du hur man bokför inköp med privata pengar samt hur man bokför när det är dags att registrera uttag av pengarna. Ha det fint! Moa
... Visa mer
2017-07-26
13:54
Hej! Ifrån eEkonomi kan du enbart skapa fakturor med svensk moms. Om du väljer att fakturera till en dansk kund kommer fakturan bli utan moms,eftersom det vanligtvis är kunden som ska redovisa moms enligt omvänd skattskyldighet. Du kan inte heller göra en dansk momsrapport i programmet. Jag är osäker på vilka regler som gäller i det här fallet och jag kan inte hitta särskilt mycket information om det. Kanske har någon annan på forumet bra koll och kan komma med input? Annars kan det vara en god idé att slå en pling till Skatteverket och höra med vad dom som gäller. Ha det fint! Moa
... Visa mer
2017-07-26
13:29
Hej Amrit! Det är svårt att säga på rak arm utan att se hur det ser ut i ditt program. I samband med att du göra ett semesterårsavslut får du ett par utskrifter som innehåller information om hur programmet räknat fram antal semesterdagar som den anställde kommer få. Om du går in i personalregistret, under Personal - Anställda, klickar fram den anställde det gäller och går till fliken Semester. Står det här 25 dagar totalt, alltså inkl. obetalda är det korrekt. Står det dock 25 betalda dagar kan du ändra detta manuellt och ange hur många dagar som ska vara betalda respektive obetalda. Den anställde ska alltid har total 25 semesterdagar att ta ut, då detta är vad semesterrätten säger. Återkom om du har funderingar. Ha det fint! Moa
... Visa mer
2017-07-26
08:44
Hej! I programmet är det smidigast om du lägger upp en artikel för detta. Det gör du under Försäljning - Artiklar - Ny artikel. Här väljer du om det ska vara en tjänst eller vara. Skulle nog rekommendera att lägga det som en tjänst, men utan att fylla i Typ av husarbete då det förmodligen inte ger rätt till skattereduktion. Du ser under Inställningar - Artikelkonteringar vilket bokföringskonto respektive artikelkontering går mot. Klicka på artikelkonteringen du valt och välj Redigera, så ser du detta. Återkom om du har funderingar! Ha det fint! Moa
... Visa mer
2017-07-26
08:00
Hej! Gäller det utlandsbetalningar så kommer programmet att automatiskt registrera eventuell valutakursdifferens när du väljer att matcha mot en faktura. Om man konterar själv, via Egen kontering som nämns ovan så får man själv boka detta på respektive konto. 3960 - Valutakursvinster på fordringar och skulder av rörelsekaraktär 7960 - Valutakursförluster på fordringar och skulder av rörelsekaraktär Ha det fint! Moa
... Visa mer
2017-07-26
07:33
Hej Therese! På vår hemsida om Webshop du har du möjlighet att testa Webshop + gratis för att se om det passar dig. Ha det fint! Moa
... Visa mer
2017-07-26
07:29
Hej! Det finns i dagsläget en app som heter Visma Scanner, som används till just detta - scanna kvitton och fakturor. Här hittar du mer information. Jag hoppas det var något sådant som du tänkte dig! 🙂 Återkom om du har fler funderingar eller önskemål! Ha det fint! Moa
... Visa mer
2017-07-25
13:11
Hi! That's unfortunately correct. You can only have one active foreign currency ledger account per currency. If you want to create a new foreign currency ledger account for this currency, you must disable the existing one. As of today we do not have any other solution. I'll send this as a suggestion to our development department. /Moa
... Visa mer
2017-06-26
11:41
Hej! Ursäkta sent svar. Försäljningen bör bokföras mot kontot som tillgången finns på, då det i ditt fall har bokförts på 3054 blir det som en vanlig försäljning. Jag tänker att du måste sköta det helt via manuella verifikationer. Alltså ångra fakturan och korrigera verifikationen som du har skapat. Inventariet finns bokfört som en tillgång på 1221. Fordran ska bokföras på 1388, inte 1510. Du kan alltså följa länken jag skickade ovan, men du får byta ut 1930 mot 1388. Delbetalningar ska sedan bokföras mot 1388. Alltså 1388 K 1930 D. Återkom vid frågetecken, ha det fint! Moa
... Visa mer
2017-06-26
08:31
Hej! Vilket program gäller din fråga? Återkom så kikar vi vidare. Ha det fint! Moa
... Visa mer
2017-06-26
08:16
1Gilla
Hej Carl! Ja det ska inte vara några problem. 10 dagar netto minsta betalningsvillkoret som du kan välja när du skapar en ny kund, men detta styrt enbart vad som ska ligga som default när du skapar en faktura till kunden. Vill du att kredittiden ska vara kortare än 10 dagar, så gör du precis som du beskriver - ändrar förfallodatum på fakturan. När du bokför fakturan bör det nya förfallodatumet stå. Det gör det hos mig när jag testar. Om du testar att skapa en faktura, byter förfallodatum och förhandsgranskar fakturan? Står det nya förfallodatumet på fakturan då eller blir det fortfarande 10 dagar? Återkom så kikar vi vidare. Ha det fint! Moa
... Visa mer
2017-06-26
07:46
Hej! Här ser du hur inköp från utlandet ska hanteras. Ha en fin dag! Moa
... Visa mer
2017-06-22
10:00
Hej! 1. Här ser du hur du kan bokföra resekostnader som uppstår när du är utomlands. 2. Här ser du hur du bokfört arbetsmaterial som köps in på plats i Norge. Trevlig midsommar! Moa
... Visa mer
2017-06-22
07:45
Hej! Antingen gör du som LW nämner. Vill du korrigera så verifikationen hamnar på korrekt datum måste du låsa upp april, korrigera verifikationen och låsa april igen. Sedan kan du bokföra verifikationen i maj. Trevlig midsommar! Moa
... Visa mer
2017-06-22
07:17
Hej Lars R! När det gäller Inbetalning från betalkort är det arbetsgången som Karl beskriver ovan som gäller. Men jag håller med, visst hade det varit enklare att bokföra som du beskriver. Skickar det vidare som ett önskemål. Ha en fin midsommar! Moa
... Visa mer
2017-06-15
07:54
Hi! Match the amount your customer has paid under Kassaoch Bankhändelser (Cashand Bank). 2650:- against theInvoice, match the remaining amount of 250:- against Övrig insättning(Deposit) - Egen kontering (Own selection of ledger account). You bankaccountis already pre chosen as 250 i debet (debit) . Add the account 2420 in Kredit(Credit) aswell as the amount of 250. Press Bokför (Post to ledger). Create next months invoice just as planned but tell yourcustomer to pay 250:- less then the amount on the invoice this time. Once you recieve the payment from you customer you match thisamount against the invoice. This will leave the invoice unpaid by 250:-. To reduce the debt on the invoice, go to Bokföring (Accounting)- Verifikationer (Journal entries) and create a new Verifikation (Journalentry). Place the verifikation (Journal entry) on the same date as thesecond payment. Add thebokföringskonto (Ledger account) 1510, which will allow you to access yourinvoice. Choose your invoice in the new column that appears aswell as theamount 250 in Kredit (Credit). Also add the row for the account 2420 and 250 iDebet (debit). The debt is now all clear. Moa
... Visa mer
2017-06-01
12:45
Hej, Hur är fakturan bokförd? Kika här för att se hur försäljning av inventarie ska bokföras. Finns inventariet upplagt i eEkonomi under Bokföring - Inventarier? Man kan nämligen därigenom välja att markera inventariet som sålt. Återkom så kikar vi vidare. Ha det fint! Moa
... Visa mer
2017-06-01
06:31
Hej! Jag tror du hittar svar på din fråga i den här tråden. Ha en fin dag! Moa
... Visa mer
2017-05-31
12:54
1Gilla
Ska du skapa en faktura kan du göra det under Försäljning - Kundfakturor. Börja med att skapa en artikel under Försäljning - Artiklar. Tänker att du kan sätta det som en tjänst så bokförs det som försäljning av tjänst. 3911 är annars ett konto som kan användas för hyresintäkter. Men som Tomas nämner nedan så kan det vara ganska knepigt med just husvagnar och liknande, hur det ska hanteras. Kanske ska du slå Skatteverket en signal och fråga hur du ska hantera det. Återkom gärna i tråden om du får matnyttig information 🙂 Ha det fint! Moa
... Visa mer
2017-05-31
11:48
Hej! Ja det går fint. Om du har angett organisationsnummer för din kund i kundregistret, kontrollerar programmet automatiskt om kunden kan ta emot e-fakturor när du skapar en faktura. Kan kunden det får du Bokför och skicka e-faktura som ett alternativ när du skapar en kundfaktura. Du kan också kontrollera direkt i kundregistret, öppna kunden under Försäljning - Kunder och du har en knapp som heter Kontrollera nere till höger. Ha det fint! Moa
... Visa mer
2017-05-31
11:41
Hej! Har du fått en kreditfaktura från leverantören kan du lägga upp den i eEkonomi under Inköp - Leverantörsfakturor - Ny leverantörsfaktura. Bocka i att det ska vara en kreditfaktura och bokför som Mikael nämner, med samma konton som vid inköpet. Markerar du sedan fakturan som betald på datum när du fick in pengarna på företagskontot så är det klart. Ha det fint! Moa
... Visa mer
2017-05-31
09:54
1Gilla
Hej! Jo det tänker jag absolut att det gör. Ovan i tråden har man använt ett specifikt konto för Stripe. Och sedan flyttade pengarna därifrån till företagskontot genom 1930 D 1934 K. Men det fungerar absolut som du också nämner! Ha det bra! Moa
... Visa mer
2017-05-31
09:25
1Gilla
Hej! AnnaPanna och Laila har helt rätt. Semesterlagen säger nämnligen så, betalda dagar ska alltid tas ut först. Ha det fint! Moa
... Visa mer
2017-05-31
09:16
1Gilla
Hej på er! Spenat - när man har bankkoppling är BIC och IBAN obligatoriska uppgifter för att lägga till en leverantör, vilket absolut kan ställa till det om man inte har dessa uppgifter. Här diskuteras det som ett förbättringsförslag sedan tidigare. Följ gärna den tråden för uppdateringar kring ämnet! Antingen måste du få tag på dessa uppgifter som möjliggör att du kan lägga in leverantören och kontera leverantörsfakturor via inköpsdelen i programmet. Om inte, är alternativet, precis som du säger att göra det via Kassa och bankhändelser varje månad. Du kan skapa ett bokföringsförslag, som du kan använda för denna form av återkommande betalningar. Bokföringsförslag skapar du under Inställningar - Bokföringsförslag. Dessa kan du sedan plocka upp när du gör en bankhändelse för att slippa plocka upp alla konton varje gång. Här ser du mer information om hur konteringen ska se ut och jag ser att du har fått fin hjälp med detta ovan också! 🙂 Ha det fint! Moa
... Visa mer
2017-05-31
09:02
Hej! Har du betalt med företagets pengar så kan du välja Egen kontering. Då får du själv välja vilka konton det ska bokföras mot. Eget uttag väljer man enbart om man faktiskt tagit ut pengar till sig själv som privatperson. Detta bokas mot konto 2013. Resekostnader bokförs mot 5800. Momsen bokförs på 2641. Rekommenderar att du kontrollerar med Skatteverket vilka regler som gäller i ditt fall angående matkostnaderna, som Burbage nämner ovan. Ha det fint! Moa
... Visa mer
2017-05-31
07:12
Hej Ann-Sofie! När du bytte konto, hur gjorde du då? Bokade du om via en manuell verifikation? Vilket konto återförde systemet? Efter att du bokat om, uppfattar jag dig korrekt att programmet återförde 2126 men du hade önskat att det var 2117 istället? Är det inne i deklarationsmodulen som det ser konstigt ut? Var mer exakt ser det konstigt ut? Eller är det enbart benämningen på kontot du vill ändra? I sådana fall kan du göra det under Inställningar - Kontoplan. Sök på kontot. Klicka Redigera och här kan du ändra. Ha det fint! Moa
... Visa mer
2017-05-30
11:40
Hej! Jag tänker att du kan bokföra det som en fordran hos leverantör - 1684. Eller så skapar du ett konto under Inställningar - Kontoplan för specifikt pengar innestående hos iZettle. Om det är vanligt förekommande kan det vara en god idé. Ha det fint! Moa
... Visa mer
2017-05-30
10:00
Hej! Exakt, du måste låta fältet "faktura" vara tomt. Detta använder man enbart om fakturan ska bokföras som betald. I detta läget vill du bara flytta fordran från 1510 till 1388. Moa
... Visa mer
2017-05-30
09:12
Hej! I dagsläget finns ingen funktion för olika fakturamallar, detta gör att du måste inför respektive faktura gå in och byta logga under Inställningar - Företagsinställningar - Övriga uppgifter för att korrekt logga ska komma med på fakturan, avseende de olika firmorna. Här bollas idén sedan tidigare, gå gärna in och rösta på den tråden så ser vår utvecklingsavdelning att du önskar samma funktion. Ha det fint! Moa
... Visa mer
2017-05-30
08:43
Hej! Vad jag kan se har du Lön 300. Gå in under Lönearbete - Lönekörningar. Markera lönekörningen och klicka på Radera uppe i menyraden. Lönekörningen måste ha status Pågående för att det ska gå att radera den. Har den inte det måste du först låsa upp lönekörningen. Ha det fint! Moa
... Visa mer
2017-05-30
08:11
2 Gillar
Hej Cattis! Tar du också betalt via tjänsten Stripe? Är det försäljningen du funderar på hur du ska bokföra kan du göra som Annie nämner en bit upp. 1934 Stripe - D (Totalbeloppet som du får in på kontot) 30xx Försäljning - K (Försäljningsbeloppet exkl. moms) 26xx Moms - K (Momsbeloppet) 6570 Stripeavgift- D (Avgiften som Stripe tar) För du sedan över pengar från ditt Stripe-konto till företagskontot konteringar du enligt följande; 1934 Stripe K 1930 Företagskonto D Ha det fint! Moa
Innehållet är verifierat av Visma Spcs 2023-08-23
... Visa mer
2017-05-24
14:53
1Gilla
Om du lägger till en artikel som du döper till Milersättning och väljer Artikelkontering Tjänster 25% så bokförs det mot 3041 Försäljning tjänst 25% med momskod 05, som sig bör. Ha det fint! Moa
Innehållet är verifierat av Visma Spcs 2023-08-15
... Visa mer
2017-05-24
14:27
Hej Ludwig! Fakturan i eEkonomi kommer att bokas mot 1510. För att fordran ska hamna på 1388 får man manuellt boka om från 1510 till 1388 vi en verifikation under Bokföring - Verifikationer. Dock kommer alla delbetalningar som du skapar också gå mot 1510. Och du måste för varje delbetalning också manuellt boka om från 1510 till 1388. Det blir lite knepigt att hantera ovan i eEkonomi. Är det inte väldigt många delbetalningar som sker är det säkert hanterbart. Men rör det sig om väldigt många betalningar under en lång period kan det vara en god idé att sköta det helt manuellt via Bokföring - Verifikationer, och alltså inte lägga upp fakturan i programmet. Ha det fint! Moa
... Visa mer
2017-05-24
12:16
Hej! När ni sålt riskkapital kan ni bokföra detta mot ett konto för ex. aktiekapital. Konto 2081 passar fint. Detta bokför ni då enligt 1930 D och 2081 K. När ni sedan betalar tillbaka riskkapital till de som investerat bokföra ni tvärtom, alltså enligt 1930 K och 2081 K. Ha det fint! Moa
... Visa mer
2017-05-10
12:03
Hej! Om det rör sig om försäljning med 6% moms rekommenderar jag att du kör konto 3043. Och bokar moms på 2631. Annars får du lägga till momskod 05 (6%) på 3010. Ha det fint! /Moa
... Visa mer
2017-05-10
09:18
Hej! 1. Tillståndsavgifter debiteras konto 6950 Tillsynsavgifter myndigheter. 2. Se ovan. 3. Se ovan. 4. Personbilskostnader debiteras konto 5610 eller ett underkonto till 5610 beroende på vilken slags utgift det gäller. 5. Utgifter för ditt Visma-program debiteras konto 5420. 6. Beroende på vilken momssats (vad jag förstått är det som standard 6% moms på taxi som avser persontransport) gäller så kan du använda dig av konto 3043 för försäljning av taxiresor. Momsen bokas på 2631. 7. Detta kan du bokföra på 6991. 8. I tråden Betald bilförmån kan du läsa mer om bilförmån. 9. I vårt inlägg för checklistan utav moms ser du hur man hanterar bokföring av moms i eEkonomi på punk 7 bland annat. 10. Se ovan. Ha det fint! /Moa
... Visa mer
2017-05-10
08:50
Hej Cecilia! Det går jättebra att ändra löneperiod, så länge du inte har en pågående lönekörning. När du byter löneperiod till föregående månad så kommer programmet ta med lön för hela den perioden, ex. har du i april betalat ut lön som avser 20 mars till 19 april så kommer ändå programmet nu att betala ut lön för 1-30 april i maj. Du kan justera detta genom att på löneart 1106 lägga in datum för de dagar du vill betala ut, ex. 20-30 april. I juni är du i fas! Ha det fint! /Moa
... Visa mer
2017-05-09
13:41
Hej! Konteringen ovan ser korrekt ut. Vad är det för momskoder på ovan konton? Stämmer det med de som står i tråden som Susan länkar till ovan? Har du verifikationer sedan tidigare att kontrollera så kommer dessa fortfarande finnas under Verifikationer att kontrollera när du gör momsredovisningen. Programmet kollar på varje verifikation för sig själv kan man säga, och tar inte hänsyn till att du faktiskt rättat till i bokföringen. Men stämmer bokföringen behöver du inte göra något mer utan får förbise dessa verifikationer att kontrollera. Ha det fint! /Moa
... Visa mer
2017-05-09
09:03
Hej Lenk Media! Här ser du exakt vilka regler som gäller för låsning av bokföringen. Det står också följande angående upplåsning av bokföring; "..det får göras i undantagsfall om du har låst av misstag innan du bokfört färdigt eller gjort avstämning. Upplåsningar och vad som gjorts efter upplåsning syns i programmets behandlingshistorik, så det går alltid att se i efterhand vad som gjorts och när". Antingen låser du upp perioden och bokför händelsen eller bokför du den i perioden du befinner dig i nu. Jag skulle rekommendera att du först kontrollerar med Skatteverket, hur dom vill ha in en eventuell rättning av momsredovisningen. Vill dom att du skapar en helt ny momsredovisningen för perioden det gäller, som händelsen faktiskt skedde i? Eller räcker det att du lägger till den på nästa momsredovisning? Återkom gärna med svar om vad Skatteverket säger! 🙂 Ha det fint! /Moa
... Visa mer
2017-05-09
06:45
Hej! Ja gäller det inköp från utlandet, så bör det kontot ha en momskod. Kika här för att se vad som gäller. Ha en fin dag! /Moa
... Visa mer
2017-05-08
15:01
Hej! Vad jag kan se av sista bilden är beloppet exkl. moms 1912,50kr. Detta borde ge ett momsbelopp på 478,50kr. Kika här för att få hjälp med att räkna ut momsen. Ha det fint! /Moa
... Visa mer
2017-05-08
14:32
Hej Lotta! Smidigaste rent programtekniskt tänker jag är att korrigera hela verifikationen och sedan göra en ny. Klicka på verifikationen under Bokföring - Verifikationer och välj Åtgärder - Skapa korrigeringsverifikation. Bocka i alla konton under Korrigera. Bokför. När detta är gjort har du två verifikationer som tar ut varandra, plus minus noll och du kan skapa en ny, med korrekta belopp. Ha det fint! /Moa
... Visa mer
2017-05-08
13:56
Hej! Om du går till Inställningar - Artikeletiketter och klickar på etiketten det gäller, och klickar Redigera. Har du knappen Ta bort nere till vänster där? /Moa
... Visa mer
2017-05-08
13:12
Hej! Just när det gäller utlandsbetalningar och fakturor som är bokförda i annan valuta så fungerar det inte att använda funktionen för manuell betalning av fakturor. Detta går alltså enbart på fakturor i SEK. Du måste i det här läget bokför fakturan som betald via Kassa och bankhändelser, antingen via 1910 Kassa eller 1930 Företagskonto. Här ser du hur man bokar en utlandsbetalning. När detta är gjort får du boka om från 19xx till det kontot du önskar, vanligtvis 2893 i ett AB. Detta gör du via en manuell verifikation. Ha det fint! /Moa
... Visa mer
2017-05-04
14:25
Hej! Vad jag kan ser har du eEkonomi. I det programmet kan du ändra startdatumet på det första upplagda räkenskapsåret i programmet samt slutdatumet på det senaste upplagda räkenskapsåret i programmet. Detta gör du under Inställningar - Räkenskapsår. Klicka på året och välj Redigera. Har du lagt upp nästa år efter 20160831, alltså med startdatum 20160901 så kan du dessvärre inte ändra. För att få bukt på det i det läget måste du göra en omstart av programmet. Då raderas all information som finns upplagd. Du bör därför exportera bokföringsdata och register innan du gör detta, som du efter omstarten sedan läser in igen. Efter omstarten kan du då lägga upp korrekta år. Återkom du har fler funderingar. Ha det fint! /Moa
... Visa mer
2017-05-04
09:33
Hej! Bokför du det som inventarie kan det vara en god idé att lägga upp detta i programmet under Bokföring - Inventarier för att sköta avskrivningar. Här ser du hur man gör. Ha det fint! /Moa
... Visa mer
2017-05-04
09:28
1Gilla
Hej! Det betyder att snabbvalen som avser semesteruttaget inte finns med på någon lönekörning. Dessa måste tas upp på en lönekörning innan du gör semesterårsavslutet. Skapa en ordinarie lönekörning med utbetalningsdatum i april för dessa två anställda. Lås lönekörningen och du kan sedan göra semsterårsavslutet. Ha det fint! /Moa
... Visa mer
2017-05-04
08:46
Hej! Precis som du nämner så dyker det upp ett rött kryss om fakturan inte når fram. En bra funktion för att säkerställa att kunden faktiskt får fakturan! Men om jag förstår dig korrekt så hade du önskat ytterligare funktion i form av att du får ett mejl skickat till dig om detta händer, så du slipper kontrollera "manuellt" inne i programmet. Rätta mig om jag har fel! 🙂 Det förstår jag hade varit en smidig funktion och jag tar det vidare som ett önskemål till vår utvecklingsavdelning. Ha det fint! /Moa
... Visa mer
2017-05-04
08:20
Hej! Den automatiskt kvittningen som ni pratar om ovan gäller enbart för Handelsbanken och Danske bank, alltså inte SEB.* Om du nu i programmet har en debetfaktura och en kreditfaktura så registrerar du istället mellanskillnaden som du faktiskt betalt på debetfakturan, via Kassa och bankhändelser. Detta registreras som en delbetalning. När ovan är gjort går du till Inköp - Leverantörsfakturor - Obetalda leverantörsfakturor. Här har du nu en debetfaktura och en kreditfaktura på samma belopp och dessa kan du kvitta mot varandra. Detta gör du genom att klicka på kreditfakturan och väljer Kvitta. Ha det fint! /Moa
*Nu finns automatisk kvittning även för SEB! /Moderators anm.
Den här frågans innehåll har verifierats och uppdaterats av Visma Spcs 2022-12-16.
... Visa mer
2017-05-03
12:59
Hej! Gå till Bokföring - Verifikationer. Klicka på verifikationen det gäller och välj Åtgärder. Har du Korrigera momskod här? Jag tänkar att det är detta som felar. Det är bokat på rätt konton med momskod saknas vilket gör att det inte dyker upp i rätt ruta på momsredovisningen. Det du kan gör då är att lägga till rätt momskod på dessa konton. Här ser du vilka momskoder som gäller vid inköp från utlandet. Funkar inte detta så återkom gärna med en skärmdump på hur någon av verifikationerna ser ut så kikar vi vidare. Ha det fint! /Moa
... Visa mer
2017-05-03
11:59
1Gilla
Hej! Har du skapat en betalfil under Inställningar - Import och export? Denna går inte iväg för betalning förrän du laddar upp den på din internetbank där du godkänner utbetalningarna. Har du istället en bankkoppling och betalningarna skickas automatiskt, gäller för Handelsbanken och Danske bank, så får du välja att inte godkänna betalningen på banken. Ett tips för framtiden om du har bankkoppling; vill du att en leverantörsfaktura inte ska gå iväg för betalning går du in på leverantören och bockar i Autogiro. Då följer fakturor för den leverantören inte med över till banken! Ha det fint! /Moa
... Visa mer
2017-04-13
10:25
Hej! Det ska inte vara några problem. OCR numret skapas av fakturanumret + ett par kontrollsiffror. Vill du inte använda dig av OCR plockar du bort detta under Inställningar - Företagsinställningar - Övriga uppgifter. Bocka ur Visa OCR på fakturautskrift och spara. Här inne kan du också lägga till standardtexter om du vill skicka med ett meddelande på fakturan. Det gör du under Dokumenttexter - Fakturatext. Detta följer då med på alla fakturor. Vill du istället ha olika meddelande till olika kunder lägger du till detta när du skapar fakturan men hjälp av funktionen som heter Ny textrad inne på en ny kundfaktura. Trevlig påsk! /Moa
... Visa mer
2017-04-13
10:15
Hej Jonas! Det kan absolut bero på att du har korrigerat verifikationen, vanligtvis har man inte knappen Ångra matchning då. Jag är inte med helt hundra. Du har en skattehändelse på skattekontot under Kassa och bankhändelser, som är matchad och bokförd. Denna har du sedan manuellt korrigerat, genom att gå in på Bokföring - Verifikationer. Klickat Åtgärder - Skapa korrigeringsverifikation. Då är den korrigerad och klar. Om du i detta läget klickat Ångra matchning så skapas ytterligare en korrigeringsverifikation, och det tänker jag blir fel i bokföringen. Alltså; har du en händelse via Kassa och bankhändelser som du vill korrigera och har knappen Ångra matchning, klickar du där. Matcha sedan om händelsen eller ta bort den genom krysset ute till höger. Har du en händelse som du inte har knappen Ångra matchning på går du via Bokföring - Verifikationer, klickar på Åtgärder - Skapa korrigeringsverifikation. Bockar i alla kontona under Korrigera och Bokför. Som sagt, jag är inte med dig helt hundra men slå gärna oss en signal så kan vi logga in med en kod i ditt program och kika närmre. Ha det fint! /Moa
... Visa mer
2017-04-13
08:09
Hej! Precis som Mikael säger måste man låsa upp lönekörningarna i tur och ordning. Löneprogrammet är ganska komplext och håller koll på beräkningar, olika snabbval som frånvaro, semesterdagar och så vidare. Därför finns begränsningen att det inte går att låsa upp vilken period som helst, utan det måste göras i följd. Trevlig påsk! /Moa
... Visa mer
2017-04-13
06:43
1Gilla
Hej! Har du skapat verifikationen via Kassa och bankhändelser går du in där, klickar på händelsen och väljer Ångra matchning. Då skapas en korrigeringsverifikation som vänder ursprungsverifikationen och du kan matcha bankhändelsen på nytt eller ta bort den. Har du skapat verifikationen via Bokföring - Verifikationer går du in där, vissa verifikationer kan man ta bort. Detta alternativ hittar du i sådana fall om du klickar på en verifikation och väljer Åtgärder - Ta bort. Det gäller bara manuella verifikationer samt att dom inte är inkluderade i en låst bokföringsperiod. Finns inte valet Ta bort kan du makulera verifikationen. Öppna då verifikationen och klicka på minustecknet på varje rad. Spara sedan verifikationen. Verifikationen påverkar då inte bokföringen. Även när en verifikation är preliminär kan den inte makuleras eller tas bort om den innehåller följande rader: när raden bokförts mot Kundfordringar (1510) och är kopplad till en kundfaktura. när raden bokförts mot Leverantörsskulder (2440) och är kopplad till en leverantörsfaktura. om raden bokförts mot ett Kassa- eller bankkonto (19-serien) och den är matchad med en affärshändelse. Har du inte alternativet Ta bort väljer du istället Åtgärder - Skapa korrigeringsverifikation. Bocka i alla konton ute till vänster under Korrigera och Bokför. Då har en korrigeringsverifikation som vänder ursprungsverifikationen skapats. Trevlig påsk! /Moa
... Visa mer
2017-04-13
06:34
Hej! Din fråga rör vad jag förstår eEkonomi, den här tråden behandlar vårt program Enskild Firma. Jag bryter ut din fråga till en egen tråd! /Moa Du hittar den nya konversationen här: Ta bort felaktiga verifikationer - eEkonomi
... Visa mer
2017-04-12
09:59
Hej igen! Korrigera snabbval heter det om snabbvalet ligger med i en låst lönekörning. Så då har semesterdagarna inte registrerats på en lönekörning till de anställda och det är helt korrekt att du istället klickar Ta bort snabbval. Genomför sedan punkt 2 och 3. /Moa
... Visa mer
2017-04-12
08:19
Hej! Erhållen hyra som utgör sidointäkt krediteras konto 3910 Hyres- och arrendeintäkter alternativt underkontot 3911 Hyresintäkter, beroende på hur specificerat du vill ha det. Dessa konton ligger som standard inaktiva i kontoplanen i eEkonomi. För att aktivera dessa går du in under Inställningar - Kontoplan, sök efter kontot och bocka i Visa även inaktiva poster. Klicka på kontot och välj Redigera. Bocka i Aktiv och Spara. Ha det fint! /Moa
... Visa mer
2017-04-12
07:55
Hej Mange! Det kan du justera i efterhand, absolut. Gör enligt följande: 1. Gå till Lönearbete - Kalendarium och börja med att korrigera snabbvalet avsett för semesteruttaget som plockat av de betalda dagarna. Dubbelklicka på snabbvalet och välj Korrigera snabbval. Detta kommer med på nästa lönekörningen, semesterdagarna "dras tillbaka" och korrigeras. 2. Gå till Personal - Anställda. Dubbelklicka på anställde det rör, gå till flik 5 Semester. Fyll i 0 på Betalda dagar. Fyll istället i totalt antal dagar under Förskott dagar. 3. Gå tillbaka till Lönearbete - Kalendarium. Registrera snabbvalet för semester återigen, på datumen det gäller. Då kommer programmet plocka av förskottsdagarna. Detta kommer också med på nästa lönekörning! Alltså; på nästa lönekörning dras först de betalda dagarna tillbaka och förskottsdagarna läggs till. Ha det fint! /Moa
... Visa mer
2017-04-04
09:11
Hej! Egentligen spelar det ingen roll, då det enbart styr vilka konton som är aktiva i kontoplanen från början. Vi brukar rekommendera handelsbolag, med denna företagsform är konton för flera delägare aktiva vilket är vanligt i ett UF-företag. Så kör på handelsbolag! Lycka till! 🙂 /Moa
... Visa mer
2017-04-03
14:36
Hej! Jag kikade i den här tråden och där följande; "I ditt fall verkar det som om du även anskaffar domäner, som sedan används i ditt arbete mot kunden. I så fall är det en kostnad som du själv vidarefakturerar och då tycker jag att du skall använda konto 4610, Inköp från underentreprenörer" Alltså låter 4610 som en passande konto att bokföra på! Ha det fint! /Moa
... Visa mer
2017-04-03
13:32
1Gilla
Hej! Har du fått en faktura som avser hyra och du betalt från ditt företagskonto räcker det absolut att lägga upp en leverantörsfaktura och match med bankhändelsen. Ha det fint! /Moa
... Visa mer
2017-04-03
08:54
Hej Alexandra! Jag ser att du arbetar i eEkonomi Bokföring. I det programmet finns inget stöd för att skapa deklarationsblanketter. Utan för att skapa deklarationen krävs att man har eEkonomi standard, men både fakturering och bokföring. Till detta kopplar man på tilläggsmodulen som heter Deklaration. Då skapar programmet automatiskt deklarationen åt dig och du får ut två filer som du laddar upp elektroniskt hos Skatteverket, som innehåller din deklaration. Annars gör du det på Skatteverket här. Återkom om du vill att vi kontaktar dig för mer information om tilläggstjänsterna! Ha det fint! /Moa
... Visa mer
2017-04-03
08:24
Hej Anna! Enda sättet att skapa korrigeringsverifikationerna i 2016 på korrekt datum är att låsa upp bokföringen, att boka dom på 2017 kommer ställa till det lite i bokföringen. Jag tänker att det åtminstone är bra om dom hamnar i samma år som ursprungsverifikationerna är skapade. Fram till vilken månad är bokföringen låst? Detta ser du under Inställningar - Företagsinställningar - Bokföringsuppgifter. Kolla på Bokföring låst t o m. Dubbelkolla också hur ofta du ställt in att du ska låsa bokföringen, det står på Låsning av period efter. Stämmer det med reglerna som du hittar här? Upplåsning av bokföringen får göras i undantagsfall om du har låst av misstag innan du bokfört färdigt eller gjort avstämning. /Moa
... Visa mer
2017-03-31
13:58
Hej! Egenföretagare i enskild firma har möjlighet att göra avsättning till expansionsfond. Detta är en resultatutjämningsmetod som kan ge möjlighet att skjuta upp den definitiva skatten på företagarens hela nettovinst. Har du tidigare gjort några avsättningar till expansionsfond? Uppgifter om periodiseringsfonder ska in på fliken till vänster. Trevlig helg! /Moa
... Visa mer
2017-03-31
09:57
Hej Bengt! Gäller det varor kan du använda 3058 - Försäljn varor EG momsfri och gäller det tjänster kan du använda 3048 Försäljn tjänst EG momsfri. Trevlig helg! /Moa
... Visa mer
2017-03-31
09:43
Gå gärna in och rösta i tråden som Pacsac länkar till! Trevlig helg 🙂 /Moa
... Visa mer
2017-03-31
09:38
Hej! Momsredovisningen låser du upp under Bokföring - Momsredovisning. Momsredovisningen låser du upp genom att klicka på den och välja Åtgärder - Ångra. Detta kan du endast göra på den senast skapade momsredovisningen. Är det en momsredovisning bakåt i tiden som strular måste du ångra det som skapats efter perioden du vill korrigera i. Ex. det är fel på januaris momsredovisning och du har skapat momsredovisning för februari. Då måste du först ångra februaris momsredovisningen innan du kan ångra januaris. Sedan kan du göra de korrigeringar som krävs och boka momsredovisningen på nytt! Trevlig helg! /Moa
... Visa mer
2017-03-31
08:34
Hej! Verifikationerna som kommer via integrationen med iZettle skapas automatiskt, en för försäljningen och en för avgiften iZettle tar. Försäljningen bokas som standard mot ett konto för fordringar, 1580 i debet. När betalningen kommer inte registrerar du denna under Kassa och bankhändelser och matchar. Man bokar då mot 1580 för att "boka bort" fordran som finns där och "bokar in" pengarna på 1930. Verifikationen ser ut enligt; 1930 D 1580 K Eftersom du skapar betalningsbekräftelser i programmet, så bokförs försäljningen ytterligare en gång. Det blir alltså dubbelbokfört och ganska knasigt. Vill du fortsätta skapa betalningsbekräftelser är integrationen med iZettle egentligen inte optimal, utan då bör du sköta alltihop manuellt. Du kan absolut sitta och manuellt vända verifikationerna som kommer in via iZettle, men det kommer bli mycket extra verifikationer och en del merarbete. Du kan inte gå via Åtgärder - Skapa korrigeringsverifikation på iZettle-verifikationerna utan får göra det manuellt via Bokföring - Verifikationer - Ny verifikation, använd samma konton som i ursprungsverifikationen fast tvärtom. Jag får för mig, rätta mig om jag har fel, att man vid betalning i iZettle kan skapa något slags kvitto via tjänsten och direkt skicka till kunden. På så vis kommer du ifrån att skapa betalningsbekräftelser i eEkonomi. Vi har också en kvittomall som du kan använda, här hittar du den. Sammanfattningsvis, vill du använda iZettle-integrationen fullt ut är det inte optimalt att fortsätta skapa betalningsbekräftelser i eEkonomi. Trevlig helg! /Moa
... Visa mer
2017-03-30
13:51
Hej! Japp, som standard när du skapar en ny kundfaktura så lägger sig dagens datum i rutan för Fakturadatum. Du kan aldrig ange datum framåt i tiden men om jag förstår dig korrekt så önskar du att programmet ska fylla i det datum du hade när du senaste skapade en kundfaktura. Det finns i dagsläget inget stöd för detta och det finns inte heller någon inställning som möjliggör detta, men jag tar ditt önskemål vidare. /Moa
... Visa mer
2017-03-30
10:08
Hej Carl! Jag kikade på ditt kundnummer och ser att du har tilläggstjänsten som heter Deklaration/Årsredovisning. Du kommer åt denna i eEkonomi, gå in under Bokföring - Årsavstämning. Uppe till höger har du en knapp som heter Öppna deklaration. Klicka här för att öppna deklarationsmodulen. Ha det fint! /Moa
... Visa mer
2017-03-30
09:43
Hej! I eEkonomi styrs momskontot i bakgrunden kan man säga. Det man kan styra är försäljningskontot. Det styrs av artikelkonteringen som finns på artikeln, denna ser du under Försäljning - Artiklar. Klicka på artikeln och välj Redigera. Vilket bokföringskonto artikelkonteringen styr mot ser du sedan under Inställningar - Artikelkonteringar. Klicka på artikelkonteringen och välj Redigera. Men momsen bokas som sagt i bakgrunden. Antingen får du leva med att det bokas mot 2611, det hamnar hur eller hur i rätt ruta på momsredovisningen. Både 2611 och 2613 har momskod 10. Eller får du skapa manuella verifikationer där du bokar om från 2611 till 2613, skapar antagligen en hel del merarbete dessvärre. Ett alternativ kan vara, om ni endast fakturerar uthyrningar, att ändra namn på konto 2611 så det rimmar bättre med just detta. Detta gör du under Inställningar - Kontoplan. Ha det fint! /Moa
... Visa mer
2017-03-30
08:34
Hej! Har du bokfört betalningen mot fakturan under Kassa och bankhändelser? Gå då in under Kassa och bankhändelser. Klicka på betalningen och välj Ångra matchning. Då skapas en korrigeringsverifikation och fakturan lägger sig åter som obetald. Vill du ändra belopp på bankhändelsen väljer du Ändra bankhändelse. Spara och matcha på nytt. Om även fakturan är fel och du vill kreditera denna går du in under Försäljning - Kundfakturor - Obetalda kundfakturor. Klicka på fakturan och välj Åtgärder - Ångra faktura. Då skapas en kreditfaktura och debetfakturan kvittas mot denna. Då är du tillbaks på ruta ett och kan skapa en ny faktura och registrera betalning mot denna. Ha det fint! /Moa
... Visa mer
2017-03-28
14:30
Hej! Om du vill makulera en kassabokspost i Enskild Firma går du till Kassabok - Visa översikt. Markera kassaboksposten du vill makulera och välj Kommando uppe till vänster. Välj Makulera kassabokspost. Ha en fin dag! /Moa
... Visa mer
2017-03-28
12:10
1Gilla
Hej! När man i eEkonomi skapar en kreditfaktura till en kund står det Att betala följt av ett minusbelopp, ex. Att betala -100,00 om du krediterat en faktura med 100kr. Så det är inget du gör fel och det finns inte heller någon inställning för detta i programmet. Ha det fint! /Moa
... Visa mer
2017-03-28
09:08
Hej! Har ni i dagsläget ett samarbete där kunden inte har tillgång till eEkonomi, utan det är enbart du som redovisningskonsult som har tillgång och sköter den löpande bokföringen? I det läget har kunden, som det ser ut i dagsläget, ingen möjlighet att logga in och attestera fakturor utan måste som du säger ha ett aktivt avtal på varje bolag han har för att komma åt detta. Så om jag förstår dig rätt så önskar du att det fanns någon form av behörigt för kunden att kunna logga in i varje bolag men enbart kunna attestera fakturor? Det tar jag absolut vidare till vår utvecklingsavdelningen som ett önskemål, och är det fler som önskar samma sak så rösta gärna i den här tråden. /Moa
... Visa mer
2017-03-28
06:27
Hej! Lönebidrag ska redovisas som en rörelseintäkt och konteras ofta på konto 3988 Erhållna bidrag och ersättningar för personal. Får du in pengarna på företagskontot så är det vanligtvis 1930 som gäller. Detta bokför du under Kassa och bankhändelser. Klicka på Ny bankhändelse. Lägg till det inbetalda beloppet. Klicka sedan på Matcha. På bokföringshändelse väljer du Övrig insättning och i nästa steg, på inkomsttyp, väljer du Egen kontering. Här kan du kontera mot konto 3988. Bokför! /Moa
... Visa mer
2017-03-13
15:34
Hej! I eEkonomi finns absolut funktioner för detta, två olika funktioner till och med, i lite olika format. Antingen laddar man ner appen Visma Scanner. Med hjälp av denna kan du fota kvitton och leverantörsfakturor och dessa skickas automatiskt till eEkonomi. Dessa hamnar under Inköp - Bildunderlag i programmet. Därifrån kan du sedan koppla ihop dessa med verifikationer och leverantörsfakturor som du skapar. Men jag tror att du menar tjänsten för scanning av leverantörsfakturor. Du aktiverar tjänsten under Inställningar - Företagsinställningar - Faktureringsuppgifter. Börja med att bocka i att du vill ta emot e-fakturor. När du gjort det dyker ytterligare en ruta upp för att aktivera scanningstjänsten, bocka i den. När du gjort detta kommer du få en, som du säger, unik e-postadress som du kan be dina leverantörer mejla fakturor till. Det går givetvis också bra att vidarebefordra leverantörers mejl eller mejla själv via scan to email. Dessa tolkas då och läses automatiskt in i programmet under Inköp - Leverantörsfakturor - Utkast. Det enda du behöver göra är egentligen att klicka Bokför. Hoppas det var vad du sökte! /Moa
... Visa mer
2017-03-01
13:00
Hej på er! Det låter klokt som Roffe skriver. För ett definitiv svar kan det vara en god idé att slå Skatteverket en signal och se vad dom säger i frågan. Återkom gärna i tråden om du får ett matnyttigt svar som fler kan dra nytta av! 🙂 /Moa
... Visa mer
2017-03-01
10:52
1Gilla
Hej! Lägger du in verifikationer i efterhand, på datum som ligger i en period då momsredovisningen redan är skapad kommer dessa verifikationer tas med i nästa momsredovisning du skapar. Programmet känner av att verifikationerna inte följt med i någon momsredovisning. Dessa kommer hamna som Verifikationer att kontrollera med Avvikande datum. Detta är alltså helt korrekt. Du bör kontrollera med Skatteverket om det är okej att det dyker upp på nästa momsredovisningen eller om du bör rätta tidigare momsrapporter. /Moa
... Visa mer
2017-03-01
10:31
1Gilla
Hej! Håller med Pacsac, ändra momskoden på konto 5990 just på den verifikationen. Du kan göra det direkt på verifikationen om du skapar en manuell verifikation för inköpet under Bokföring - Verifikationer. Skapar du en faktura under Inköp - Leverantörsfaktura går du i efterhand in under Bokföring - Verifikationer och klickar på verifikationen det gäller och väljer Åtgärder - Korrigera momskod. /Moa
... Visa mer
2017-02-27
15:27
Hej!
Du kan bokföra resterande insättningar samt de utgifter ni har under helgen under
Kassa och bankhändelser. Här lägger du in bankhändelserna som avser insättningarna. Antingen lägger du in varje händelse manuellt genom knappen Ny bankhändelse. Men du kan också välja alternativet
Klistra in kontoutdrag. I vår skrivna hjälp kan du se bankerna du kan har en aktiv bankkoppling till och hur detta fungerar.
När du lagt in händelserna ska de bokföras! Det gör du genom att klicka på knappen Matcha på respektive bankhändelse. Du får du upp ett par alternativ att matcha mot. Har ni skapat och skickar fakturor till deltagarna kan du använda alternativet Inbetalning från kundfaktura. Har ni inte fakturerat kunderna väljer du istället Övrig insättning. I nästa steg ska du välja inkomsttyp och här väljer du Egen kontering. Då får du själv välja vilket konto du vill bokföra mot. Jag antar att försäljningen är momsfri och rekommenderar att du skapar ett eget konto i 3xxx-klassen som du döper till ex. Träningsläger. Detta gör du under Inställningar - Kontoplan - Nytt konto.
Du gör som sagt likadant för utgifterna, lägger till dom under Kassa och bankhändelser.
Utbetalningarna kan du bokföra genom att klicka på Matcha. Eftersom ni betalar med kort rekommenderar jag att du väljer bokföringshändelse Inköp mot kvitto. Hittar du ingen inköpstyp som matchar väljer du Egen kontering och väljer själv vilket konto du vill boka mot. Kolla under Inställningar - Kontoplan om du hittar passande kostnadskonton, dessa finns i kontoklass 4xxx-8xxx. Hittar du inget som passar kan du skapa ett eget via Nytt konto.
Ha det fint!
/Moa
... Visa mer
2017-02-22
13:49
Hej Fredrik! Jag har kikat runt och hittar inget konsekvent svar direkt. Generellt gäller är kostnader för facklitteratur och tidningar m.m är avdragsgilla. Grundregeln säger att litteraturen ska var nödvändig för verksamheten enligt boken Redovisa rätt. Kurslitteratur är jag dock kluven kring. Hittade inlägget Dra av inköp av facklitteratur och kan läsa att "Litteratur för studiesyfte eller vidareutbildning, allmänna uppslagsverk eller litteratur som läses av en bredare krets" inte ger avdragsrätt. För att få ett definitivt svar rekommenderar jag att du tar kontakt med Skatteverket och hör hur dom ställer sig i frågan! Återkom gärna i tråden om du får ett klart direktiv från dom. Ha det fint! /Moa
... Visa mer
2017-02-22
13:11
Hej Katten!
Du kan också skriva ut kontoplanen direkt från programmet. Det gör du under Bokföring - Utskrifter.
Du kan registrera alla in- och utbetalningar som sker från ditt företagskonto via Kassa och bankhändelser i programmet, istället för att göra en manuell verifikation under Bokföring - Verifikationer. Under
Kassa och bankhändelser lägger du till betalningen. I filmen Registrera in- och utbetalningar i Visma eEkonomi ser du hur man använder Kassa och bankhändelser.
I artikeln Bokföring – Allt du (någonsin) behöver veta om att bokföra på vår hemsida hittar du en jättebra bokföringsguide att kika i medans du bokför!
Ha det fint!
/Moa
... Visa mer
2017-02-22
09:13
Hej! Om både debetfakturan och kreditfakturan låg på 20161231 så är det inga problem. Är 20161231 en låst period i ditt program? Är den det bör du vid kvittningen fått ett meddelande som säger; Fakturans datum ligger i en låst period. Dagens datum förslås som verifikationsdatum. Det enda som händer är egentligen att kvittningsverifikationen hamnar på ett datum i 2017. Var det själv kvittningsverifikationen som hamnade på 2016 som du korrigerade? Det som händer med en faktura när man kvittar den är att den lägger sig med status Betald under Alla leverantörsfakturor, så är det det du menar så kommer du fortfarande se fakturorna där under. Dessa två utlandsinbetalningar, har du bokfört dom manuellt eller hur har du gjort med dom? Om det finns matchande kundfakturor under Försäljning - Kundfakturor bör du bokföra inbetalningarna mot dessa via Kassa och bankhändelser. Är fakturan skapad i en annan valuta än SEK kan du under Kassa och bankhändelser bocka i Utlandsbetalning just för att programmet då sköter bokföringen av eventuell valutavinst/förlust. /Moa
... Visa mer
2017-02-07
12:08
Hej! Har du avslutat året i eEkonomi och gått genom årsavstämningen som du hittar under Bokföring - Årsavstämning? Om du inte gjort det, rekommenderar jag att du börjar där för att säkerställa att det som ska göras inför deklarationen är gjort. Om du gjort det så börja med att kika så det inte är någon öresavrundning som ställer till det. Årsredovisningen ska alltid ska vara i hela tal och därför avrundas beloppen på balansräkningen. Det kan då uppstå en öresavrundning mellan tillgångs- och skuldsidan. Under Årsredovisning – Allmänna uppgifter finns en del för avrundningsdifferens. Här väljer du var du vill att programmet ska göra avrundningen. Det ligger standardval som man vanligtvis avrundar på, har du gjort någon ändring här? Har du inte gjort det rekommenderar jag att du börjar med att låsa upp deklarationen under fliken Inlämning. Avmarkera rutan Lås deklaration. Gå sedan till fliken Bokföringsvärden och klicka på Hämta bokföringsvärden. På så vi säkerställer vi att de faktiskt värdena från eEkonomi finns att jobba med när du gör deklarationen och årsredovisningen. Skapa om deklarationen och skapa sedan årsredovisningen. Får du samma felmeddelande? Återkom om det inte löser sig så kikar vi vidare! /Moa
... Visa mer
2017-02-07
11:25
Hej! Du måste registrera fakturan som betald mot ett av kontona som finns under Inställningar - Kassa och bankkonton. Smidigast i detta läget är nog absolut att registrera fakturan som betald mot företagskontot, via Åtgärder - Inbetalning. Gör en överföring från ditt privata konto till företagskontot. Ha det fint! /Moa
... Visa mer
2017-02-07
10:56
Hej på er! Förstår att det hade varit smidigt. Jag ska ta det vidare som ett önskemål. Monova - Import använder du när du vill läsa in filer i programmet. Export använder du när du vill ta ut filer från programmet. Ha det fint! /Moa
... Visa mer
2017-01-31
15:29
Hej! Jag hittar kontot här hos mig. Söker på 4415 under Inställningar - Kontoplan. Men har du det inte hos dig och det inte dyker upp om du bockar i Visa även inaktiva poster så kan du skapa ett nytt. Kontot heter som standard Inköpta varor i Sverige, omvänd skattskyldighet, 25 % moms. Ha det fint! /Moa
... Visa mer
2017-01-26
08:25
Hej! Här hittar du mer information om vilka regler som gäller och kan se när du bör låsa dina bokföring. /Moa
... Visa mer
2017-01-25
08:06
1Gilla
Hej Henry! I eEkonomi finns dessvärre inte BAS 96 för jordbruk som ett alternativ. Du kan forma kontoplanen under Inställningar - Kontoplan genom att lägga till nya konton samt redigera befintliga. Klicka på Nytt konto för att skapa nytt. Klicka på ett befintligt och välj Redigera för att ändra på ett konto som redan finns. Du kan också importera en kontoplan under Inställningar - Import och Export - Import och Export av kontoplan, filen måste vara korrekt uppställd enligt instruktionerna som du hittar här. Ha en fin dag! /Moa
... Visa mer
2017-01-20
07:22
1Gilla
Hej! Så här har vi skrivit i den skrivna hjälpen: "När du märkt artiklar och kunder med etiketter kan du använda dem för att göra urval i utskriften Försäljningsstatistik. Du kan också med hjälp av etiketterna välja vilka artiklar/kunder som ska tas med när du exporterar artikel- och kundregister. Du kan lägga till flera etiketter till en artikel/kund och på så vis analysera din försäljning på olika sätt. Du kan också filtrera registerlistorna för Artiklar och Kunder så att enbart poster märkta med etiketterna du är intresserad av visas." Trevlig helg! /Moa
... Visa mer
- « Föregående
- Nästa »