2022-03-25
12:02
Hej!
När du köper Lön väljer du själv vilken användare som ska ha tillgång till funktionen. Det kan vara en annan person än den som har tillgång till Bokföring & Fakturering. Lön-användaren ser som inloggad endast menyvalen som tillhör Lön och inte de menyval som avser Bokföring & Fakturering.
/Malin
... Visa mer
2022-03-24
13:29
Hej!
Under Inställningar - Löneinställningar - Bokföring finns möjlighet att justera konto för exempelvis arbetsgivaravgift. På fliken Lönearter inne i Löneinställningarna kan du klicka på en löneart och sedan byta bokföringskonto för att få ett annat som standard när lönearten används.
/Malin
... Visa mer
2022-03-24
09:04
Hej!
För att sjukfrånvaro och karens ska räknas korrekt är det viktigt att schemat oavsett om det är av typen regelbundet eller oregelbundet är ifyllt korrekt.
Exempel:
Timavlönad, timlön 163 kr
Sjuklön: 130,40
Den anställde arbetar 50% vilket i detta fallet är 20 timmar i veckan. Karensavdrag ska göras motsvarande 20% av veckoarbetstiden (20 timmar*20%) vilket blir 4 timmars karensavdrag. Karensavdraget för denna personen blir 130,40*4 = 521,60 kr.
Något som också påverkar hur sjukfrånvaron beräknas är om du fyllt i ett belopp i fältet Rörlig Lön under Inställningar för karensavdrag på den anställdes flik Anställning.
/Malin
... Visa mer
2022-02-21
12:58
Hej!
Visma Lön 300/600 och L i Spiris räknar enligt samma formel.
Om vi tar värdena som är i exemplet som du angett så räknar programmen Total veckoarbetstid i timmar 30*0,2 (20%) = 6 timmar.
Den anställde ska ha ett karensavdrag för 6 timmar och man tar då sjuklönen 88 kr * 6 timmar = 528 kr i karensavdrag.
/Malin
... Visa mer
2022-02-14
13:02
Okej, jag skulle då gärna vilja att du kontaktar vår support så kan vi felsöka vidare! @JonSvenssonKarlsson
/Malin
... Visa mer
2022-02-14
10:35
Såg att den anställde jag hade skapat lönebesked för hade inställningen ingen arbetsgivaravgift - detta gjorde såklart att det blev 0 i AGIn. När jag ändrade inställning till Normal arbetsgivaravgift och skapade nytt lönebesked så blir det en beräknad arbetsgivaravgift även om jag använder Förmån, tabellskatt eller Förmån, engångsskatt. Så de lönearter fungerar likt Bilförmån.
Kan det vara samma hos dig, att den anställde har inställning för Ingen arbetsgivaravgift?
När lönebeskedet bokförs bokför man beloppet för arbetsgivaravgift på konto 2731 kredit, 7510 debet. När avgifterna är betalade till skatteverket bokförs 1630 kredit, 2731 debet.
/Malin
... Visa mer
2022-02-14
09:40
Nej, där verkar det vara en annan hantering än om man använder lönearten för Bilförmån. Jag ska lyfta att Förmån, tabellskatt och Förmån, engångsskatt bör hanteras på samma sätt som Bilförmån. Men just nu blir det 0 i arbetsgivaravgift i de fallen man använder de lönearterna och inte har någon Bruttolön på lönebeskedet.
Du får manuellt bokföra och rapportera det belopp som ska betalas i arbetsgivaravgift till skatteverket.
/Malin
... Visa mer
2022-02-14
08:21
Hej!
Jag har testat igen och lagt 0 på raden månadslön och sedan Bilförmån 5000 i summa på lönebeskedet. När jag skapar en Arbetsgivardeklaration för februari som är utbetalningsmånaden får jag en korrekt beräknad arbetsgivaravgift på förmånsbeloppet i fält 487.
Vilken löneart är det du använt på lönebeskeded i eEkonomi Lönebesked?
/Malin
... Visa mer
2021-09-30
11:40
Hej!
Om du inte har någon bruttolön kan varken skatteavdrag eller nettolöneavdrag göras på lönebeskedet. Du kan antingen ta bort löneraderna på lönebeskedet och endast låta Bilförmån ligga kvar med förmånsvärdet. Eller låta Månadslön ligga kvar med summa 0 kr, utfallet blir detsamma i arbetsgivardeklarationen när jag har testat.
I arbetsgivardeklarationen ska du få beräknad arbetsgivaravgift på förmånsbeloppet som ligger på lönebeskedet. Eftersom inget skatteavdrag kan göras behöver du själv göra en inbetalning till ditt skattekonto eftersom det annars kan resultera i restskatt när du får din deklaration.
Vill du slippa att hantera skatten manuellt behöver du varje månad ta ut en bruttolön som är tillräckligt stor för att täcka det skatteavdrag som ska göras.
/Malin
... Visa mer
2021-06-22
10:12
Hej!
Tack för din input, jag tar vidare detta som ett önskemål.
För att registrera föräldralön kan du använda lönearterna Tillägg före skatt, engångsskatt eller Tillägg före skatt, tabellskatt beroende på vilket skatteavdrag som ska göras. För att göra det tydligt för den anställde vad ersättningen avser kan du skriva en textrad.
/Malin
... Visa mer
2021-02-26
14:12
Hej!
Nu har vi även lönearter för Vård av barn och Föräldraledighet så du slipper lägga textrader för den sortens frånvaro. Du kan läsa mer om vilka lönearter som är nya i eEkonomi Lönebesked här.
/Malin
... Visa mer
2021-02-24
13:54
Nu finns det en löneart för att registrera Föräldraledighet i eEkonomi Lönebesked, se Uppdatering 24/2 Nya lönearter.
/Malin
... Visa mer
2020-12-14
16:05
Hej!
Vill inleda med att jag tar din fråga på allvar och ska försöka att förklara ytterligare hur programmet fungerar så det förhoppningsvis blir tydligt.
När löneprogrammet beräknar sjukdagar används inte ackumulatorer utan registrerade lönerader.
Ackumulatorer summeras per lönebesked och månad och kan användas för att se t.ex. antal sjukdagar för månaden, men inte specificerat vilken dag eller vilken sjukperiod de tillhör.
Snabbvalen tittar på alla lönearter med sjukfrånvaro som har registrerats, och för de som ingår i samma sjukperiod görs en beräkning dag för dag för att se vilket intervall sjukperioden har nått upp till. Rätt lönearter väljs beroende på var man är i intervallet.
Snabbvalen tittar på datumen på alla lönearter med sjukfrånvaro som har registrerats, och gör en beräkning dag för dag.
Exempel:
Registrerar
Sjuk 201109 - 201110
Sjuk 201113 - 201130
Den första sjukfrånvaron som börjar 201109, varar i 2 dagar.
För det andra snabbvalet som börjar 201116 tittar programmet om det finns ett tidigare snabbval inom samma sjukperiod. Eftersom det har gått mindre än 5 kalenderdagar tillhör det föregående snabbvalet samma sjukperiod. Det andra snabbvalet börjar därför på dag 3 i sjukperioden.
Om du därefter skulle justera datumen på det första snabbvalet till 201109-201111 kommer det efterföljande snabbvalet istället beräknas att börja på sjukdag 4.
/Malin
... Visa mer
2020-12-11
10:24
Hej! 1. Inne i snabbvalsinställningarna för snabbvalet Sjuk (Arkiv - Inställningar - Företagsinställningar - Snabbval- Sjuk) kan du se att det blir olika lönearter beroende på om det i snabbvalet är sjukdag 1-14, 15-90, 90-180 eller över 180 dagar. Dessa lönearter är i sin tur kopplade till olika ackumulatorer, så beroende på vilken löneart som genereras i snabbvalet blir det ackumulerat semestergrundande eller ej semestergrundande frånvaro.
2. Det är inget som är planerat att införas under 2021.
/Malin
... Visa mer
2020-12-09
16:00
Som jag nämnde i tidigare svar påverkar just dessa ackumulatorer du nämner inte beräkningen av semester utan det finns andra ackumulatorer för detta. Vilket gör att när ackumulatorn nollställs inte har betydelse för beräkningen av semester.
En ackumulator styr inga lönearter. Utan det är snabbvalsinställningarna som styr vilken löneart som används vid registrering av till exempel snabbvalet sjuk, och lönearterna är i sin tur kopplade till flera ackumulatorer.
Det finns en begränsning i Visma Lön att vi inte hanterar semestergrundande sjukfrånvaro för semesterår två. Programmet räknar 180 kalenderdagar som semestergrundande för semesterår ett, men fortsätter sedan på år två med ej semestergrundande frånvaro. Detta behöver man därför ha koll på manuellt och antingen justera antal semesterdagar efter semesterårsavslutet för semesterår två eller registrera sjukfrånvaron under semesterår två med manuella lönearter.
/Malin
... Visa mer
2020-12-09
10:49
Hej @Tjompa71
Varför ackumulatorn nollställs vid årsskifte är för att den inte behövs i någon formelberäkning till exempelvis semesterskuldlista, semesterårsavslut osv. För semesterskuldlistan finns speciella ackumulatorer för att hantera semestergrundande och ej semestergrundande värden.
Skulle man vilja veta det ackumulerade värdet för en period som stäcker sig över två kalenderår ska du kunna se det genom att skriva ut en ackumulatorlista.
Jag hoppas att detta besvarar din fråga.
/Malin
... Visa mer
2020-04-24
11:41
1Gilla
Hej @kicki_19
Prova att i fältet summa skriva in tex +1000 och inte bara 1000 så ska det komma upp en dialogruta som säger "Du har angett ett positivt värde, lönearten är normalt avsedd till negativa värden". Klicka på OK så kommer du istället få ett belopp med positivt tecken.
... Visa mer
2019-10-22
07:03
Hej! Du kan lägga ett schema av typen ej schemalagd arbetstid på de timanställda med en sysselsättningsgrad. Vid frånvaro kommer du behöva ändra arbetstid via snabbvalet eller i kalendariet för att få in frånvaron på dagen. Ha en fortsatt bra dag!
... Visa mer
2019-10-16
07:07
Hej Zahrah! Har du importerat verifikationer eller SIE-fil till Ekonomiöversikten? Kontrollera under Inställningar - Import om det finns något importerat räkenskapsår. Prognosen görs alltid för det senast importerade räkenskapsåret, finns det ingen data importerad kan det vara därför knappen är släckt.
... Visa mer
2019-09-17
07:39
Hej! Det går i Visma Administration inte att exportera en befintlig budget. Alternativet är att du inifrån Ekonomiöversikten laddar ner Excelmallen som finns för import av budget. Fyll i dina siffror från Administration manuellt i filen så kan du sedan importera siffrorna. Tack för ditt inlägg!
... Visa mer
- « Föregående
-
- 1
- 2
- Nästa »