2020-11-13
15:12
Tack för ditt svar! Mycket hjälpsamt. Ett par följdfrågor bara: Konteringen du pratar om: Debet 7830 10.000,- Kredit 1229 10.000,- Är det bara att göra en ny verifikation i programmet och bokföra detta? 2. Avskrivningen per år (10 000 kr i mitt fall) ska den vara inkl. moms (som i exemplet) eller exkl. moms? 3. Om en utav maskinerna köptes inom EU och i så fall hade omvänd moms, blir det annorlunda i så fall?
... Visa mer
2020-11-12
09:29
Hej! Jag har köpt ett par maskiner värde ca. 50 000 kr styck.
Nu undrar jag hur jag ska göra för att avskriva dessa. Varje köp har bokförts såhär:
Kredit: 2440 - Leverantörsskulder - 50 000 kr
Debet: 2641 - Debiterad ingående moms - 10 000 kr
Debet: 1220 - Inventarier och verktyg - 40 000 kr
Min tanke är att avskriva dessa maskiner.
Nu är min fråga, måste jag bokföra avskrivningen redan här, på verifikationen av köpet - eller är det endast på bokslutet som bokföringen av avskrivningen görs?
Tack på förhand och bästa hälsningar,
Albin
... Visa mer
2020-06-29
08:13
Hej! Jag har en kund som jag fakturerade med dennes privata namn. Nu har hon hört av sig till mig och vill att fakturorna ska gå till hennes företag istället. Fakturorna är betalda, och det är endast namnet som inte stämmer. Hur bör jag lösa detta? Kreditera fakturorna och göra nya?
... Visa mer
2020-02-11
13:36
Hej! Jag har köpt en biljett till en mässa / evenemang med koppling till mitt företag där jag ska arbeta / ställa ut. Priset på biljetten är 1414 kronor, och när jag köpte biljetten står det endast detta och ingenting om moms etc. Evenemanget sker i Danmark, men det är oklart till vilket land inbetalningen skett då priset stod i SEK. Nu undrar jag om det brukar vara moms på sånt här, och hur jag i så fall ska bokföra det? Konto 59**? Vänliga hälsningar, Albin
... Visa mer
2020-02-02
15:36
Hej! Det är snart dags för mig att skicka in momsen till Skatteverket, så jag undrar lite hur jag ska göra med bokföringen kring en vara jag köpt från ett annat EU-land. Jag uppgav mitt VAT-nummer till säljaren vid köpet, och betalade ingen moms på fakturan. Låt oss för enkelhetens skull säga att fakturan uppgår till 100 000 SEK. Momsen på varan ska vara 25%. 1. Hur ska jag bokföra detta i Visma? Just nu är den bokförd som: K 1930 D 1220 Men jag misstänkter att detta är fel. 2. Hur mycket moms ska jag skriva i ruta 30 "Utgående moms 25%" på Skatteverket? 3. I ruta 20 "Inköp av varor från annat EU-land". Ska eventuell transport och försäkring finnas med där? 4. I ruta 50 "Beskattningsunderlag vid import". Ska jag fylla i någonting där? Det var ingen tull på varan eftersom det handlar om handel mellan EU-länder.
... Visa mer
2020-01-02
15:09
Jättebra, tack! Och hur gör jag detta i programmet? Jag vet hur man lägger till rabatter på enskilda artiklar. Men hur gör jag det på hela fakturan?
... Visa mer
2020-01-02
15:05
Hej och tack för svar! Du har helt rätt angående konteringen. Om nu kunden vill ha återbetalningen i form av rabatt. Har jag förstått det rätt om jag då bara helt enkelt kan dra av den slutgiltiga rabatten på hela nästa faktura?
... Visa mer
2020-01-02
10:43
Kunden har nu hört av sig och bett att få mellanskillnaden i rabatt på nästkommande order istället för att återbetalas. Är det bara att dra av summan på nästkommande faktura i så fall, eller hur bör jag då göra?
... Visa mer
2020-01-02
10:18
Hej! Jag har av misstag skickat en för dyr faktura till en kund som betalat. Fakturan (som ligger på 384 kr) bokfördes som: K - 1510 Kundfordningar D - 1930 - Företagskonto/checkkonto/affärskonto Men i själva verket ska fakturan endast ligga på 338,80 kr och kunden ska alltså ha tillbaka 45,20 kr. Hur bokför jag dessa 45,20 kr som ska återbetalas till kunden?
... Visa mer
2019-10-04
06:08
Jag har en liten följdfråga: Om man bokför kvittot först gissar jag att det inte är en egen kontering under "Kassa och bankhändelse" som ska utgöra det första steget? I så fall bokförs ju summan från företagskontot två gånger. Är det en verifikation som måste skapas i första steget?
... Visa mer
2019-09-19
07:54
1Gilla
Hej, Jag har några frågor om eget utlägg och moms. Frågor angivna i fet stil. Jag har betalat några saker som är till företaget med mitt privata kontokort. Om jag förstått det rätt ska jag nu göra en överföring från företagets konto till mitt privata. Men hur ska jag bokföra denna bankhändelse? 1) Är det konto 2893 som ska debiteras (AB)? På bokforingstips.se (https://www.bokforingstips.se/artikel/bokforing/eget-utlagg.aspx) verkar det som att det är relevant kostnadskonto som ska debiteras. 2) Ska jag även debitera Ingående moms 2641 i matchningen? 3) Totalt är det tre utlägg jag gjort. Ska jag räkna samman dessa eller göra tre transaktioner till mitt privata konto? 4) Bonusfråga: Hur skulle ett eventuellt eget utlägg över 22 000 kronor bokföras om alla utlägg ska debitera konto 2893 och inte relevant kostnadskonto?
... Visa mer
2019-09-18
16:11
Tack för ditt svar! Är det något speciellt som måste göras eftersom det är en utomlandsbetalning det rör sig om?
... Visa mer
2019-09-18
13:20
1Gilla
Hej! Jag är arkitekt och har anmält mig till en internationell arkitekturävling. Anmälningen innebar en tävlingsavgift à $140 och en "Payment Processing Fee" på $7. Dock ingen VAT vad jag kan se. Hur bokför jag detta?
... Visa mer
2019-09-16
13:32
1Gilla
Hej! När jag matchar ett inköp under "Bank och kassahändelser" och gör en egen kontering, ska jag då fylla i hur stor andel av priset som var moms, eller sker det automatiskt? Måste det alltså till exempel se ut som följande: 1930: K 1000 kr 5000: D 750 kr 2641: D 250 kr eller räcker det med: 1930: K 1000 kr 5000: D 1000 kr
... Visa mer
- « Föregående
-
- 1
- 2
- Nästa »