2019-11-15
15:48
1Gilla
Om det ska bearbetas för att sedan säljas vidare så är det ju en råvara som då bör ligga i lager.
... Visa mer
2019-11-15
15:45
1Gilla
Du ska inte använda 2790 utan som du gjort tidigare dvs 7388 som är "Anställdas ersättning för erhållna förmåner". Jag gissar att du bokför själva bilförmånen på 7385 för att få med underlaget för arbetsgivaravgifterna i bokföringen. 7388 ska då neutralisera kostnaden i resultatrapporten. Jag använder inte eEkonomi så jag kan tyvärr inte svara för varför programmet föreslår det kontot.
... Visa mer
2019-11-12
11:43
1Gilla
Jessi, då har jag tyvärr inget annat förslag. Alltid frustrerande när man inte hittar diffen. Jag hoppas att det löser sig för dig. //Carina
... Visa mer
2019-11-12
10:50
Jag tror att den periodiska sammanställningen hämtar från faktureringen, därför sker det ingen förändring där när du rättar i bokföringen. Är kunden rätt inställd? Tyvärr så tror jag inte att du kan rätta upp det här i efterhand för att få ut en korrekt periodisk sammanställning från systemet, men här är jag ingen expert 🙂 Jag skulle nog gått igenom månadens fakturering för att identifiera vilka fakturor som borde varit med i sammanställningen och stämt av det mot momsrapporten, sen gjort den periodiska sammanställningen manuellt den här gången. Gå igenom kunderna så att de är rätt inställda framöver.
... Visa mer
2019-11-12
07:50
2 Gillar
Jag hade bokat det mot 6090, övriga försäljningskostnader och även dragit momsen. Eventkostnader brukar vara avdragsgilla.
... Visa mer
2019-11-11
09:54
1Gilla
Har du skattedeklarationen elektroniskt? I så fall bör du kunna se där hur du ska redovisa. Min gissning är dock att du ska redovisa hela perioden första gången du ska lämna skattedeklarationen. Om det är skattedeklarationen 12/11 som är den första så avser det moms t o m 30/9, dvs 1/1-30/9 i första deklarationen, därefter månadsvis. Men detta ska framgå av deklarationen som du har elektroniskt eller om du får ut en pappersdeklaration så ska det framgå där. När man ändrar redovisningsperiod så är det inte alltid som den elektroniska tjänsten hänger med så för säkerhets skull så bör du kontrollera med Skatteupplysningen, ifall att du inte har fått in den deklarationen som du ska lämna nu i den elektroniska tjänsten.
... Visa mer
2019-11-11
07:35
Har du fått betalningen från inkassobolaget? I så fall ska du kunna hämta ut ett underlag på utbetalningen där allt finns specificerat, dvs hur mycket av kapitalet kunden har betalat, om det är några räntor samt specifikation på deras avgifter. Har kunden betalat in hela beloppet inkl avgifter till inkassobolaget? Det verkar inte så eftersom inkassobolaget gjort avdrag med avgifterna. I så fall så är din kund fortfarande skyldig dig resterande belopp på fakturan.
... Visa mer
2019-11-11
07:29
3 Gillar
Konto 2850 är skuldkonto avseende skattekontot, men eftersom skulden är överförd till Kronofogden så hade jag skapat ett underkonto t ex 2851 för den skulden.
... Visa mer
2019-11-05
10:36
1Gilla
Du har vänt på konteringarna avseende momsen. Det ska vara i kredit på konto 2614 och debet på 2645
... Visa mer
2019-11-04
17:48
2 Gillar
Antingen ser du det som en försäljningskostnad och bokar det i kontogrupp 60. Om det rör sig om återkommande kostnader som du vill kunna se tydligt i redovisningen så kan du skapa ett eget konto för certifiering i gruppen 609X (Övriga försäljningskostnader). Du kan också se det som en direkt kostnad och då boka det i kontoklass 4 där du även har varuinköp. Ovan är information som jag har hittat i Redovisa Rätt.
... Visa mer
2019-11-04
13:16
1Gilla
Om du har betalat tillbaka beloppet till kunden idag så behöver du inte göra ombokning till 2420 först. Boka återbetalningen D2390 och K1930 så är saken ur världen. Du behöver inte känna att det är dumma frågor. Om man inte frågar så får man ju inte veta 😊
... Visa mer
2019-11-04
10:22
1Gilla
Dubbelbetalningar från kunder brukar jag boka på 2420 (förskott kunder). Du ska inte skapa en kreditfaktura. Om du betalar tillbaka beloppet så är det D2420/K1930 Om kunden drar av på en senare faktura så får du boka av den i kundreskontran mot 2420. Du kan då skapa ett nytt betalsätt (Förskott) som du lägger mot 2420.
... Visa mer
2019-11-04
08:26
1Gilla
Fråga 1 Basbeloppet är exkl moms. Fråga 2 Bildar de fem enheterna en enhet? Om ja så ska du lägga det som inventarie. Vad är då att anse som en enhet? Här kommer ett exempel: Du köper konferensmöbler som består av ett bort och x antal stolar. Varje möbel i sig ligger under gränsen för vad man måste aktivera, men tillsammans bildar de en enhet och därmed ska de läggas upp på plan. Fråga 3 Man kan alltid välja att boka inventarier av lägre värde än det du nämner, men det är under förutsättning att du inte använder dig av förenklingsreglerna. Har du valt att använda förenklingsreglerna så är det den redovisningsprincipen du ska använda i annat fall får du byta redovisningsprincip.
... Visa mer
2019-11-01
14:17
1Gilla
Hej, Det rör sig om en försäljning som du gör. Du ska därför inte använda leverantörsreskontran. Man brukar få utbetalningen från Tickster ganska omgående, du borde därmed kunna bokföra intäkt och kostnad i samband med att du får utbetalningen. Om du har fått in 5 685 kr på ditt konto så bokar du det beloppet i debet mot banken (1930) Som jag förstår det så är kostnaden till Tickster 555 kr inkl moms, konteringen blir då enligt följande: D1930 5 685 kr D6090 444 kr D2641 111 kr Din intäkt som då är 6 240 kr inkl moms ska bokföras i kredit på ett konto som är kopplat till 6 % moms. K3XXX 5 886,82 kr K2631 353,18 kr
... Visa mer
2019-11-01
10:37
Eftersom kostnaden inte avser företagets egen bil så hör det inte hemma bland bilkostnader. Du kan använda 6340 som är Lämnade skadestånd, men det går nog även bra med 6991 Övriga kostnader. Viktigt att fakturan du fått är utställd till ditt företag, annars får du inte göra avdrag för momsen utan måste boka upp hela fakturan inkl moms som kostnad.
... Visa mer
2019-11-01
09:30
1Gilla
Du ska få ett underlag från Tickster, det är möjligt att du själv måste logga in och hämta det. Nu var det ett tag sen jag hade såna underlag i handen, men som jag minns det så var de tydliga. Hela biljettintäkten ska bokas som intäkt, momsen på biljetterna är 6 % Du har sedan en avgift till Tickster där de tar ut 25 % moms på den avgiften, detta blir då en försäljningskostnad, förslagsvis konto 6090. Exempel: Du har sålt 100 biljetter totalt 30 000 kr inkl moms Biljettintäkt 28 302,- Moms (6 %) 1 698,- Kostnad 800,- Moms (25 %) 200,- Banken 29 000,-
... Visa mer
2019-10-25
13:26
4 Gillar
Hej, Det är helt korrekt gjort av löneprogrammet. Det kom ju nya regler 2019 där man ändrade från karensdag till karensavdrag. Karensavdraget ska motsvarar 20 % av en veckolön. Sjukavdrag 40 tim Sjuklön 40 tim Karensavdrag 8 tim Karensavdraget minskar då sjuklönen som inte ska betalas ut för hela veckan. Hade den anställde jobbat deltid, t ex 4 dgr per vecka så hade karensavdraget motsvarat sjuklön för 6 tim. Om ni har kollektivavtal så kan det skilja lite på hur sjuklön och sjukavdrag ska räknas fram. Kontrollera därför i avtalet så att du har rätt beräkning på lönarten.
... Visa mer
2019-10-24
12:05
1Gilla
Tänkte mest att du kan hamna i ett läge där du behöver ha ett kassaregister när du är ute på mässor, men det hänger på hur stor din försäljning är. Du kan se reglerna om kassaregister på Skatteverkets hemsida.
... Visa mer
2019-10-24
12:03
1Gilla
Det räcker om du bokar 1930 K och 2012 D Men gör en kontroll mot ditt skattekonto också med jämna mellanrum, så att inbetalda belopp du bokat matchar det som hänt på skattekontot. Du behöver inte ha själva skattekontot i redovisningen när du har EF.
... Visa mer