2019-11-11
07:29
3 Gillar
Konto 2850 är skuldkonto avseende skattekontot, men eftersom skulden är överförd till Kronofogden så hade jag skapat ett underkonto t ex 2851 för den skulden.
... Visa mer
2019-11-05
10:36
1Gilla
Du har vänt på konteringarna avseende momsen. Det ska vara i kredit på konto 2614 och debet på 2645
... Visa mer
2019-11-04
17:48
2 Gillar
Antingen ser du det som en försäljningskostnad och bokar det i kontogrupp 60. Om det rör sig om återkommande kostnader som du vill kunna se tydligt i redovisningen så kan du skapa ett eget konto för certifiering i gruppen 609X (Övriga försäljningskostnader). Du kan också se det som en direkt kostnad och då boka det i kontoklass 4 där du även har varuinköp. Ovan är information som jag har hittat i Redovisa Rätt.
... Visa mer
2019-11-04
13:16
1Gilla
Om du har betalat tillbaka beloppet till kunden idag så behöver du inte göra ombokning till 2420 först. Boka återbetalningen D2390 och K1930 så är saken ur världen. Du behöver inte känna att det är dumma frågor. Om man inte frågar så får man ju inte veta 😊
... Visa mer
2019-11-04
10:22
1Gilla
Dubbelbetalningar från kunder brukar jag boka på 2420 (förskott kunder). Du ska inte skapa en kreditfaktura. Om du betalar tillbaka beloppet så är det D2420/K1930 Om kunden drar av på en senare faktura så får du boka av den i kundreskontran mot 2420. Du kan då skapa ett nytt betalsätt (Förskott) som du lägger mot 2420.
... Visa mer
2019-11-04
08:26
1Gilla
Fråga 1 Basbeloppet är exkl moms. Fråga 2 Bildar de fem enheterna en enhet? Om ja så ska du lägga det som inventarie. Vad är då att anse som en enhet? Här kommer ett exempel: Du köper konferensmöbler som består av ett bort och x antal stolar. Varje möbel i sig ligger under gränsen för vad man måste aktivera, men tillsammans bildar de en enhet och därmed ska de läggas upp på plan. Fråga 3 Man kan alltid välja att boka inventarier av lägre värde än det du nämner, men det är under förutsättning att du inte använder dig av förenklingsreglerna. Har du valt att använda förenklingsreglerna så är det den redovisningsprincipen du ska använda i annat fall får du byta redovisningsprincip.
... Visa mer
2019-11-01
14:17
1Gilla
Hej, Det rör sig om en försäljning som du gör. Du ska därför inte använda leverantörsreskontran. Man brukar få utbetalningen från Tickster ganska omgående, du borde därmed kunna bokföra intäkt och kostnad i samband med att du får utbetalningen. Om du har fått in 5 685 kr på ditt konto så bokar du det beloppet i debet mot banken (1930) Som jag förstår det så är kostnaden till Tickster 555 kr inkl moms, konteringen blir då enligt följande: D1930 5 685 kr D6090 444 kr D2641 111 kr Din intäkt som då är 6 240 kr inkl moms ska bokföras i kredit på ett konto som är kopplat till 6 % moms. K3XXX 5 886,82 kr K2631 353,18 kr
... Visa mer
2019-11-01
10:37
Eftersom kostnaden inte avser företagets egen bil så hör det inte hemma bland bilkostnader. Du kan använda 6340 som är Lämnade skadestånd, men det går nog även bra med 6991 Övriga kostnader. Viktigt att fakturan du fått är utställd till ditt företag, annars får du inte göra avdrag för momsen utan måste boka upp hela fakturan inkl moms som kostnad.
... Visa mer
2019-11-01
09:30
1Gilla
Du ska få ett underlag från Tickster, det är möjligt att du själv måste logga in och hämta det. Nu var det ett tag sen jag hade såna underlag i handen, men som jag minns det så var de tydliga. Hela biljettintäkten ska bokas som intäkt, momsen på biljetterna är 6 % Du har sedan en avgift till Tickster där de tar ut 25 % moms på den avgiften, detta blir då en försäljningskostnad, förslagsvis konto 6090. Exempel: Du har sålt 100 biljetter totalt 30 000 kr inkl moms Biljettintäkt 28 302,- Moms (6 %) 1 698,- Kostnad 800,- Moms (25 %) 200,- Banken 29 000,-
... Visa mer
2019-10-25
13:26
4 Gillar
Hej, Det är helt korrekt gjort av löneprogrammet. Det kom ju nya regler 2019 där man ändrade från karensdag till karensavdrag. Karensavdraget ska motsvarar 20 % av en veckolön. Sjukavdrag 40 tim Sjuklön 40 tim Karensavdrag 8 tim Karensavdraget minskar då sjuklönen som inte ska betalas ut för hela veckan. Hade den anställde jobbat deltid, t ex 4 dgr per vecka så hade karensavdraget motsvarat sjuklön för 6 tim. Om ni har kollektivavtal så kan det skilja lite på hur sjuklön och sjukavdrag ska räknas fram. Kontrollera därför i avtalet så att du har rätt beräkning på lönarten.
... Visa mer
2019-10-24
12:05
1Gilla
Tänkte mest att du kan hamna i ett läge där du behöver ha ett kassaregister när du är ute på mässor, men det hänger på hur stor din försäljning är. Du kan se reglerna om kassaregister på Skatteverkets hemsida.
... Visa mer
2019-10-24
12:03
1Gilla
Det räcker om du bokar 1930 K och 2012 D Men gör en kontroll mot ditt skattekonto också med jämna mellanrum, så att inbetalda belopp du bokat matchar det som hänt på skattekontot. Du behöver inte ha själva skattekontot i redovisningen när du har EF.
... Visa mer
2019-10-24
11:56
Är osäker på om det är ok med tanke på reglerna om kassaregister.
... Visa mer
2019-10-24
11:50
1Gilla
Har du ett AB eller en enskild firma? Om du har EF så bokar du 2012 i debet (egna skatter) Har du ett AB så kan du använda 2510, men om du vill särskilja den preliminära skatten under året från fg års skatteberäkning kan du använda 2518. Jag brukar alltid boka inbetalningarna till skattekontot mot 1630, sen när kontoutdraget kommit (i början av nästa månad) använder jag det som underlag och bokar alla transaktioner på skattekontot den sista i den månaden inbetalningen till skattekontot skett.
... Visa mer
2019-10-24
08:51
Först tar du tillbaka avskrivningen till den 1/1. Här får du inget verifikat från systemet utan du får boka den manuellt. Därefter gör du en avskrivningen för "rätt" period i anläggningsregistret, dvs till den 30/9, på den bokningen kan du manuellt lägga till återföringen av tidigare avskrivningar så har du bara ett verifikat. När det är gjort så kan du registrera försäljningen av bilen i anläggningsregistret.
... Visa mer
2019-10-23
09:51
3 Gillar
Nej, Är kvittot på 2 000 kr så har du ett inköp från EU på 2 000 kr. Inköp t ex konto 4045 (inköp tjänster från EU) Debet 2 000 kr Utgående moms konto 2614 kredit 25 % av beloppet ovan Ingående moms konto 2645 debet samma belopp som kredit om du har full avdragsrätt för moms. Kontot du bokför inköpet på ska ha en momskod så att du får med det i din momsrapport.
... Visa mer
2019-10-23
09:45
2 Gillar
Som jag ser det så blir det ett inköp från EU där du ska redovisa både ingående och utgående moms på skattedeklarationen. Även köpet ska redovisas i avsedd ruta på deklarationen. Försäljning till kund med moms, ja.
... Visa mer
2019-10-23
09:21
Du måste ändå redovisa det som ett inköp från EU och därmed har du ett inköp. När du fakturerar kunden är det en försäljning och svensk moms.
... Visa mer
2019-10-23
09:10
1Gilla
Vem är kvittona utställda på? Dig eller kunden? Eftersom det rör sig om inköp av tjänst från EU så måste någons momsregistreringsnummer vara noterat på inköpet och den juridiska personen måste då även redovisa inköpet i skattedeklaration. Om det är ditt momsregistreringsnummer så har du ett inköp som du sedan säljer vidare, därmed ska du ta ut moms när du debiterar kunden. Om det är kundens momsregistreringsnummer så ska de ha originalkvittona till sin redovisning och du ska endast boka det mot ett balanskonto som utlägg. När du sedan gör en faktura till kunden så redovisar du utlägg utan moms mot samma balanskonto som du bokade utlägget. Det här är något som ofta hanteras fel, då man blandar ihop om det rör sig om utlägg eller försäljning.
... Visa mer