2018-09-20
06:23
Hej Carro! Om du har en leverantörsfaktura på tex 100.000kr som inte är betald och skapar en kundfaktura på tex 10.000kr. Det du gör då är att du gör en inbetalning på kundfaktura på 10.000 kr mot ett valfritt konto. Och sen gör du en delbetalning på leverantörsfakturan på 10.000kr på samma datum och samma konto. Det kan vara ett observationskonto eller något annat valfritt konto. När du sedan skapar en ny kundfaktura så gör du likadant med den. Då ser du hela tiden den aktuella skulden till leverantören dels på leverantörsfakturan och dels i leverantörsregistret. //Linnéa
... Visa mer
2018-09-06
08:23
Hej! Om du vill göra urval på de som har ett journalnummer som är tex 90 eller tidigare. Så gör du urval <90 och om du vill ha tex de fakturor som är på journal 80 till 90 skriver du 80..90 (alltså två stycken punkter mellan 80 och 90). //Linnea
... Visa mer
2018-09-04
07:31
2 Gillar
Hej S G! Du har en kommentarsruta inne på kundfakturan och leverantörsfakturan. Den finns uppe till höger på fakturan jämte datumen. Här kan du skriva in denna typen av information som är knutet till fakturan. //Linnea
... Visa mer
2018-07-23
08:39
Hej Fadi! När du installerar programmet på en ny server så installeras alla mallar vi skickar med som standard i programmet. Om du vill ha fler mallar så kan du hämta dessa från vår hemsida genom att gå på Arkiv - Mallar/Rapportgenerator - Utskriftsmallar och här trycker du på knappen Hämta mallar uppe till höger i rutan. //Linnea
... Visa mer
2018-07-23
08:38
Hej Marie J!
Om du i programmet går på Arkiv - Mallar/Rapportgenerator - Utskriftsmallar är det helt tomt här menar du? Om du har en markering i Aktiva mallar så ta bort den så ska du se alla mallar. Och här ska du kunna markera en mall och välja Ändra och då ge den ett nytt namn och tex lägga dit en logotyp. Du kan läsa
i vår skrivna hjälp hur du lägger in en logotyp i en mall.
Du kan även hämta fler mallar från vår hemsida när du är här inne genom att klicka på knappen Hämta mallar uppe till höger i fönstret.
För att välja mall i företaget går du på Arkiv - Inställningar - Företagsinställningar - Mallar och ställer dig på raden för Fakturor och klickar på pilen vid mallnamn och då får du välja mall för detta företaget.
Det är inte ändrat något i programmet att kunna ändra i mallar och spara dem i ett nytt namn.
Om du behöver ytterligare hjälp med detta så återkom med utförligare information om var du är i programmet, vad du gör, och om du får något felmeddelande när du försöker lägga in en logotyp på en fakturamall.
//Linnea
... Visa mer
2018-07-19
08:09
Hej Ellge! Detta meddelandet kan även komma upp när det har gjorts en uppdatering av Windows i datorn eller att ditt antivirusprogram har uppdaterats. När det uppkommer så börja med att reparera programmet via Visma Assist Byråstöd så brukar detta lösa sig. //Linnea
... Visa mer
2018-07-19
08:07
Hej Hans Sjunnessson Defendo Sverige AB! Om du har automatisk bokföring av journaler så kan du inte skriva ut och godkänna en journal med enbart en makulerad faktura, då det inte finns något att bokföra. Så därför kan du skriva ut journalen flera gånger men den kan inte godkännas. Utan det kommer med på nästa journal med fakturor som ska bokföras på. Om du vill att denna ska försvinna, behöver du under Arkiv - Inställningar - Företagsinställningar - Bokföring sätta markering för att Bokför journaler och momsrapport manuellt, sen skriver du ut och godkänner journalen med bara den makulerade fakturan. Sen får du gå in och ta bort markeringen för att det ska bokföras manuellt, så att kommande journaler bokförs automatiskt. //Linnea
... Visa mer
2018-07-19
06:08
Hej! Om du har krediterat hela fakturan och sen kvittat debet mot kreditfakturan med varandra så att bägge två har saldo 0. Och inte att det är kundens del som är betald så kommer den inte med för ansökan. Så kontrollera så att det på debetfakturan är gjort betalningar/kvittning på hela beloppet, så att inget väntas från Skatteverket. Och att detta sen är gjort innan du gjorde ansökan till Skatteverket. //Linnea
... Visa mer
2018-07-19
06:02
Hej Bend!
Du kan inte märka en artikel med ett projekt i artikelregistret, utan du får i så fall göra det på varje rad på fakturan. Är det alltid samma nummer på en specifik artikel så är det bättre att du använder dig av något fält i artikelregistret som du inte använder till någonting, tex Sort begrepp, Anm1, Anm2, Kortnamn, Lagerplats mm.
Då kan du göra ändringar i beställningsmallen så att detta fält också skrivs ut på beställningen. Du kan läsa mer om att göra malländringar i vår skrivna hjälp.
//Linnea
... Visa mer
2018-07-17
07:10
Hej Richard! Om det är inloggning på www.vismaspcs.se du tänker på så ändrar du detta genom att gå till www.vismaspcs.se och Mina tjänster. Sen loggar du in med din gamla adress, klickar sedan på ditt namn uppe till höger och väljer Min användarprofil och då kan du ändra epost på dig. //Linnea
... Visa mer
2018-07-17
06:59
Hej Jack Russel! Vad är det som inte fungerar när du ska importera sie filer? I företaget där du har dina fakturor behöver du har de räkenskapsår upplagda som du ska importera sie filer för, och du behöver stå i aktuellt år. Du väljer räkenskapsår under Arkiv - Bokföringsår - Välj bokföringsår. Och du skapar nya räkenskapsår under Arkiv - Bokföringsår - Skapa nytt år. Det är viktigt att du har aktuella säkerhetskopior av ditt företag innan du börjar importera sie filer. //Linnea
... Visa mer
2018-07-17
06:46
Hej h-matson! Detta är ingenting som är ändrat i programmet. Kontrollera dels så att du inte har valt att sortera kontona enligt benämning och inte enligt Konto, som Jessica visar ovan. Och annars får du kontrollera under Arkiv - Inställningar - Programinställningar så att du har en markering för Visa lista automatiskt vid sökfält. //Linnea
... Visa mer
2018-07-17
06:43
Hej MariaKalmlund! Precis som Kehdron Wilk skriver så är epost är inget alternativ om det inte är krypterat oavsett vad ni ska skicka till kunden om innehåller företagsinformation. Tjänsten Visma Ekonomiöversikt är den tjänst vi har för att visa balans- och resultatrapporter för din kunds företag, på samma sätt som Mitt lönebesked är vår tjänst för att visa Lönebeskeden istället för att maila dem. //Linnea
... Visa mer
2018-07-17
06:39
Hej David T!
Det finns inget sätt att se detta i resultaträkningen.
Den utskrift som kanske kan hjälpa dig är Utskrifter - Lager - Lagertransaktioner och du kan på Ordning välja om det ska vara tex via följesedel eller leverantörsfaktura. Annars är det om ni gör en egen rapport i programmet under Arkiv - Mallar/Rapportgenerator - Rapportgenerator. På länken finns en pdf-fil på hur du gör egna rapporter.
//Linnea
... Visa mer
2018-07-17
06:27
Hej Adressopost! Vad är det som händer när du ska skicka fakturor? Får du något felmeddelande? Återkom till oss med utförlig information om ditt problem. //Linnea
... Visa mer
2018-07-17
06:26
Hej Annette! Valutan lägger du in korrekt under Arkiv - Inställningar - Valutakurser innan du gör inbetalningen av fakturan. Det är köpkursen som används när gör kundfakturor och inbetalningar. //Linnea
... Visa mer
2018-07-17
06:21
Hej Petra! Nej, det finns ingen logg över sådana här ändringar. Den logg som finns i programmet är Behandlingshistoriken och den visar när du tex skapat verifikationer, godkänt journalen, skapat nytt räkenskapsår mm. Du finner denna under Utskrifter - Bokföring - Behandlingshistorik. //Linnea
... Visa mer
2018-07-17
06:18
Hej js! Hur du kvittar debet mot kreditfakturor kan du läsa mer om i vår skrivna hjälp Kvitta debet mot kredit.
... Visa mer
2018-07-17
06:16
Hej Lena! I avtalsmallen har du inte med några priser, utan där är bara ett antal eller en totalsumma för raden, detta är för att en avtalsmall görs för många kunder, och är oavsett vilken prislista som finns på kunderna. När du sedan skapar avtal ifrån avtalsmallen så hämtas priset för den aktuella artikeln från den specifika kundens prislista. På avtalen kan du sedan på fliken Faktureringsplan ha en markering för Automatisk prisuppdatering vid fakturering. Detta innebär att om du har en markering här och ändrar priset på en artikel i prislistan så kommer det nya priset in på avtalet och på fakturan när du skapar en avtalsfaktura. Har du ingen markering för detta så är priset oförändrat på avtalet. //Linnea
... Visa mer
2018-07-17
06:12
Hej Cilla! Du behöver använda dig av radrabatten på fakturaraderna för att intrastatrapporten ska ta hänsyn till den. Detta då rapporten går på raderna eftersom du ska ha med levererat antal, artikelnummer mm på rapporten. Du kan alltså inte använda dig av fakturarabatten då den är knuten till hela fakturan och inte uppdelad per rad. //Linnea
... Visa mer