2017-06-27
11:07
Hej! Det går inte jämföra dessa två utskrifter. Lagervärdet på lagerförändringsjournalen tar bara med lagervärdet vid just det datum för bara de artiklar som är med på den journal du skriver ut just då. När du skriver ut en lagervärderslista per ett visst datum, visas det totala lagervärdet för det datumet för alla lagerartiklar som finns i artikelregistret. Följande länkar kan du kika på i vår skrivna hjälp Du kan läsa om lagerbokföring och lagervärdering. Du kan läsa om lagerhantering. Du kan läsa om lagervärdesberäkning i lagerförändringsjournalen. Hoppas detta hjälper dig till hur lagervärdet beräknas och fungerar i programmet. //Linnea
... Visa mer
2017-06-27
10:04
Hej Johannes! Precis som Thomas L skriver behöver du kontrollera med din redovisningskonsult eller revisor hur de vill att du ska göra med detta i bokföringen. Det du kan göra i programmet är manuell utleverans och manuell inleverans, så att de levereras in med ett ny pris. //Linnea
... Visa mer
2017-06-27
08:33
Hej Carcer! Dessa inställningar gäller rapporter som görs i den generella rapportgenerator. Så detta gäller inte de rapport som skapas i bokföringsrapportgeneratorn. När du skriver ut din rapport i bokföringsrapportgeneratorn kan du välja att skriva till Fil, och då blir det en texfil, och du får välja var den ska sparas när du skapar filen. Denna textfilen får du sedan öppna i excel. //Linnea
... Visa mer
2017-06-27
08:00
Hej! Vad är det på fakturajournalen som du jämför med kundstatistiken? //Linnea
... Visa mer
2017-06-27
07:39
Hej! På artikelkonteringarna som du väljer på dina artiklar, så har du möjlighet att ange vilket konto du vill artiklarna som har denna artikelkontering ska bokföras på när det är omvänd skattskyldighet. Så anger du ett annat konto än 3231 så kommer det vara det andra kontot som försäljningen bokförs på. Kolumnen du anger kontot för Omvänd skattskyldighet är nästan längst bort till höger på raden. //Linnea
... Visa mer
2017-06-27
07:28
Hej! Om du inte kan få en sie-fil i från filialen med månadens bokföring, så måste du bokföra detta i ditt program som verifikationer varje månad. IB ändras aldrig under året, utan det är den ingående balansen på konto 1000-2999 vid årets början. //Linnea
... Visa mer
2017-06-27
07:20
Hej Eva! Vilken bank har du som som hanterar FLat formatet i betalfiler? //Linnea
... Visa mer
2017-06-27
07:12
Hej Turbo! Om det blir moms och vilken momssats som används till fakturor i Sverige styrs utifrån artikelkonteringen du har på dina artiklar. Så du behöver ha en eller flera artiklar med en artikelkontering som har momskod 0 och som har ett momsfritt försäljningskonto. Annars får du på artikelraden på fakturan ange momskod 0 samtidigt som du ändrar försäljningskontot till ett momsfritt konto. //Linnea
... Visa mer
2017-06-27
06:27
Hej! Anledningen till att det bokförs kalkylpriset och inte inpriset är för att du kan korrigera kalkylpriset på en faktura/order om det är så att du har köpt in en beställning av varor och fått ett bra pris för just detta projektet. Och då vill du säkert att när du säljer ska det bara påverka resultatenheten/projektet med den summan och inte något som var för länge sedan, när du köpte in de äldsta som finns i lager. Du vill nog inte heller att förändring av valuta mm ska påverka resultatenheter och projekt. //Linnea
... Visa mer
2017-06-26
07:36
Hej LW! Det har tyvärr blivit fel bankgironummer vid tolkningen av denna fakturan. När du fakturan lästes in i ditt företag, fick du upp en varning om att bankgironumret på fakturan inte stämmer överrens med bankgironumret på leverantören och att du behöver kontrollera detta. Nedan är en bild på hur det ser ut vid inläsningen. När en faktura kommer in till oss så tolkas den automatiskt, och om något inte går att tyda så tolkar vi det manuellt. Vi och scanningscentralen arbetar hela tiden med att förbättra tolkningen, just för att det inte ska bli något fel. Skulle det ändå uppstå, så får du en varning om detta vid inläsning. Så det är viktigt att du kontrollera de varningar du får vi inläsning av fakturor. Vi kommer även kontakta dig via telefon angående detta. //Linnea
... Visa mer
2017-06-21
12:44
Hej Edquist! Du kan i årsredovisningen markera en not, högerklicka på den och välja Exportera dokument. Spara ner den på datorn med ett lämpligt namn. Sedan kan du i ett annat bokslut högerklicka i årsredovisningensträd och välja Importera dokument och välja filen du exporterade i det andra bokslutet. Det går bara att göra mellan samma typ av bokslut, så det går inte exportera i ett K3 bokslut och importera i ett K2 bokslut. Utan det måste vara K2 till K2 och K3 till K3. //Linnea
... Visa mer
2017-06-21
09:09
Hej Tomas T! För att skapa summeringen igen får du stå på rubriken Rörelsens kostnader och gå på Ny knappen och skapa en summa. I text skriver du till S:a Rörelsens kostnader och placera inom ska vara Rörelsens kostnader. Tryck Ok och då har summeringen skapats. Det du behöver göra sen är att det som ska vara med i denna summan behöver du flytta till att också ligga inom Rörelsens kostnader, detta göra du genom att markera den gula mapp som heter tex Övriga externa kostnader, gå på Ändra knappen och på Placera inom ska du välja Rörelsens kostnader och tryck Ok. Då kommer denna rubriken vara med i summeringen av rörelsens kostnader. Och så får du göra likadant med övriga gula mappar som du vill ska vara med i denna summering. //Linnea
... Visa mer
2017-06-15
08:57
Hej! Supporten på Storegate Backup har numera Storegate. För att komma i kontakt med Storegate kan du gå till https://helpdesk.storegate.com/visma/ och skapa ett ärende för att få hjälp med din fråga. //Linnea
... Visa mer
2017-06-15
07:35
Hej Porsche993! Importen från föregående års deklaration är det första du ska göra och sen fyller du i årets uppgifter så att årets deklaration blir rätt. Då du redan gjort årets deklaration kan du inte importera uppgifter från föregående år in i denna klara deklarationen. Utan det blir i så fall en ny skattfil, som du får spara som ett helt annat filnamn än det du gett årets deklaration. Och sedan får du fylla i alla årets uppgifter på nytt i denna nya skattfil. Så du behöver fundera på vilket som ger dig minst mer jobb, antingen att importera från föregående års deklaration och fylla i allt för i år på nytt. Eller i årets deklaration fylla i de värden som ska med över från föregående och år och då inte importera föregående års skattfil. //Linnea
... Visa mer
2017-06-08
12:37
Hej Marie! Till fält 8 på ska inget av detta komma. Däremot kanske beloppet ska påverka Övriga uppgifter punkt 10. Det är ju det fördelningsbelopp (sparad räntefördelning) som sparas till nästa år. Programmet överför inte dessa belopp utan hanterar det endast i dialogen "Sparat fördelningsbelopp". Vid import till nästa år så tar programmet dock med "mottaget fördelningsbelopp". Vill du att det ska påverka punkt 10 på NE, så kan du låsa upp fältet 867 på N6 och där ange totalbeloppet som man vill ska anges på punkt 10 på NE. //Linnea
... Visa mer
2017-06-08
08:45
Hej Bengt1! Tack för informationen, jag ser att du varit i kontakt med vår support angående detta problemet så jag förmedlar din lösning till min kollega. //Linnea
... Visa mer
2017-06-08
08:44
Hej Eva! Denna forumtråd, https://forum.vismaspcs.se/visma_spcs/topics/cxt761t1ns534 , tror jag hjälper dig med om du får skriva av det och hur du ska göra i så fall. //Linnea
... Visa mer
2017-06-08
07:12
Hej! Har du version 2017.22 av Visma Bokslut. Och kontrollera även under Arbeta med - Start - Grunduppgifter årsredovisning så att du nere till vänster har en markering för att det är ett K2 bokslut. /Linnea
... Visa mer
2017-05-31
10:37
Hej! När det gäller hur du ska redovisa detta kan du läsa mer i Skatteverkets broschyr https://www.skatteverket.se/download/18.5c1163881590be297b58ff5/1487581083935/bokforing-bokslut-deklaration-del2-skv283-utgava21.pdf Dels på sidan 11-12 om R22 och även sidan 9 och R16. //Linnea
... Visa mer
2017-05-29
11:12
Hej Emelie! Det låter som att fraktbolaget har tagit med all information somTullverket brukar skicka ut, men om det kommer en faktura eller inte frånTullverket kan vi inte svara på. När det gäller hur du ska bokföra fakturan tror jag att följandetråd kan hjälpa dig. https://forum.vismaspcs.se/visma_spcs/topics/hur-ska-jag-redovisa-inkop-fran-kina-dar-dhl-skickar-ut... //Linnéa
... Visa mer
2017-05-29
08:53
Hej! När du behöver köra programmet som administratör så beror detta på den rättighet du har i din dator. Så du behöver kontrollera så att du har korrekt behörighet i datorn. Du kan även klicka med höger musknapp på ikonen för Visma Administration på skrivbordet och välja Egenskaper och sedan bör du på fliken Kompabilitet kunna sätta en markering för Kör det här programmet som administratör. Beroende på vilket operativsystem du har på din dator, kan flikarna heta lite olika. //Linnea
... Visa mer
2017-05-29
08:23
Hej! I dagsläget är det inget stopp på att kunna fylla i mer än 25.000 kr, detta då de som är över 65 år har 50.000 som gräns. Detta finns som önskemål till kommande versioner av programmet, men fram till dess får du inte fylla i mer än 25.000 kr för rut-avdrag. //LInnea
... Visa mer
2017-05-15
13:45
1Gilla
Hej! Om det är inlagt moms på fakturorna så behöver du kontrollera om de två leverantörsfakturor som är underlag till fakturorna i programmet är inlagda i programmet på något annat löpnummer. Finns de inlagda i programmet så kan du makulera dessa två fakturor. Om de inte finns på något annat löpnummer eller med i bokföringen så måste du lägga in övriga uppgifter på fakturorna så att de är korrekt konterade och sedan kan journalföras. //Linnea
... Visa mer
2017-05-15
13:31
Hej Gema3! I vilken ruta på INK1 är detta belopp förtryckt? //Linnea
... Visa mer
2017-05-15
13:18
Hej Ekonomi! Jag ser att du varit i kontakt med oss och fått en licensnyckel mailad till dig förra veckan. /Linnea
... Visa mer
2017-05-15
12:41
Hej Stina! När du har omsättning över 3 miljoner ska du göra ett allmänt årsbokslut, inte ett förenklat årsbokslut. I Visma Bokslut är det Årsbokslut/Årsredovisning du ska välja att göra, inte K2 eller K3. //Linnea
... Visa mer
2017-05-15
12:23
Hej Emelie! Börja med att kontrollera att du gör momskontrollen på rätt period. Sedan kan du skriva ut momsrapporten och se om du får några belopp alls. Du kan läsa på följande sida http://www.vismaspcs.se/visma-support/visma-administration-2000/content/online-help/momsrapport-kontrollera.htm vad det mer kan vara som gör att du inte får korrekt momsrapport. /Linnea
... Visa mer
2017-05-15
12:10
Hej Susan! För ideella föreningar så är det inte förrän vid nästa års bokslut som ni behöver använda K2 regelverket så det är inte anpassat till ideella föreningar ännu. Antingen får du göra ett årsbokslut istället för K2, detta kan du ändra under Arbeta med - Start - Grunduppgifter årsredovisning. Eller får du använda dig av K2 regelverket, men ändra texten på de rubriker som finns i balans- och resultaträkningsmallen så att de passar till er förening. Du kan ändra namn på tex Aktiekapital till något annat om du vill och flytta kontona till rätt rubriker. //Linnea
... Visa mer
2017-05-15
11:00
Hej Ulla! Denna blanketten kan enbart kopplas till ett allmänt årsbokslut, så jag kan tänka mig att du gör ett förenklat årsbokslut? När du gör ett förenklat årsbokslut ska du ha bokfört alla avdragsgilla kostnader som avdrag och inte ha bokfört några privata kostnader alls. Även egna uttag ska du ha bokfört. Så är det ett förenklat årsbokslut du gör i den enskilda firman så behöver du korrigera så att det blir korrekt bokfört enligt de regler som gäller för privata kostnader när det är ett förenklat årsbokslut. /Linnea
... Visa mer
2017-05-15
10:54
Hej Carcer! Du kan inte kopiera den befintliga resultatrapporten, eller någon annan rapport till rapportgeneratorn. Utan du måste göra den från början och där ange hur den ska se ut. /Linnea
... Visa mer
2017-05-15
10:52
Hej! Det finns en utskrift under Utskrifter - Offert/Order/Faktura som heter Utskrivna fakturor. Denna går att ta ut till skrivare eller pdf och här kan du göra urval på datum, fakturanummer mm. Det kanske fungerar för dig att du har märkt fakturorna för att de ska skickas med epost och då först skickas iväg med epost. Och att du sedan använder denna utskriften för att få ut dem på papper. //Linnea
... Visa mer
2017-05-15
10:37
Hej Valter Wallin AB! Det går inte att ställa in en egen nummerserie i programmet. Det du kan göra är att innan du skapar räntefakturorna så går du till Arkiv - Inställningar - Företagsinställningar - Nummerserie och på faktura anger det fakturanummer du vill att nästa räntefaktura ska få. Sedan skapar du räntefakturorna och sen går du tillbaka till inställningarna och ändrar tillbaka till det nummer som stod där från början, som blir det nästa gång det skapas fakturor. //Linnea
... Visa mer
2017-05-04
09:19
Hej Christina! Det finns lite olika inställningar för ut leverantörsfakturorna ska bokföras. Dels går det att i arkiv - inställningar - företagsinställningar - bokföring markera att du vill ha en verifikation per leverantörsfaktura. Och har du denna markeringen så kommer verifikationstexten vara löpnummer och leverantörsnamn eller leverantörsnummer. Sen går det även att vid utskriften av leverantörsfakturajournalen markera att du vill ha ett detaljerat bokföringsunderlag. och har du då på dina konton i kontoplanen valt att transaktionsinfo är tillåtet, så kommer det på varje rad på leverantörsfakturajournalen stå vilket löpnummer och leverantörsnummer/leverantörsnamn den tillhör. Och du behöver vid utskrift av tex huvudbok markera att även transaktionsinfo ska skrivas ut. Om du inte har någon av dessa inställningar så kommer verifikationstexten vara Leverantörsfakturajournal xxx och sen bara en klumpsumma av alla fakturor som är med på journalen. Hoppas att detta är till hjälp för dig att enklare kunna stämma av huvudboken. //Linnea
... Visa mer
2017-05-04
09:11
Hej Janne! Detta redovisas på N3A blanketten. Sidan 3 handlar om anskaffningsutgiften. //Linnea
... Visa mer
2017-05-04
08:16
Hej Pia! Ja, du behöver ta hänsyn till detta när du i år beräknar räntefördelningen. //Linnea
... Visa mer
2017-05-04
08:05
Hej Rikard! På denna forumtråd kan du läsa hur vi rekommenderar att du bokför inköp och försäljning av VMB varor. https://forum.vismaspcs.se/visma_spcs/topics/vmb_varor //Linnea
... Visa mer
2017-05-04
07:30
Hej Katrina! Det finns ingen sådan här inställning. Utan du behöver använda kommatecknet när du skriver in beloppen. Det som LW kanske tänker på är att det i budgeten går att markera längst ner att du allt som matas in är i tusental, så att istället för att skriva in 100 0000 skriver du in 100 så multipliceras det med 1000. //Linnea
... Visa mer
2017-05-01
10:56
Hej Pelle! Jag ser att du har varit i kontakt med vår support via chatt och mail i dag så att vi kan hjälpa dig vidare med ditt problem. //Linnea
... Visa mer
2017-05-01
08:51
Hej! Det stämmer som du säger att om du inte tar utdelning för hela årets gränsbelopp så sparas det till nästa år, och då räknas det upp något, och du får ett nytt totalt utdelningsutrymme. Och om detta inte utnyttjas helt så sparas det till nästa år. Om du har lämnat in K10 varje år med nya gränsbelopp, sparat underlag och utdelning så ska det vara förtryckt på skatteuträkningen vilket ditt sparade underlag i år är. Om du inte har lämnat in K10 tidigare år så behöver du i tidigare års skatteprogram antingen skapa K10:or eller använda Fåmansbolagskalkylen för att beräkna underlaget från 2013 i ditt fall. Sedan bör du även kontrollera med Skatteverket om de vill att du ska lämna in K10 för de gamla åren eller om det räcker med att du beräknar underlaget själv. //Linnea
... Visa mer
2017-04-26
06:34
Hej Johangeorg! Det går inte att få in anteckningarna i mallarna i programmet. När du skapar offert, order och fakturor i programmet på en kund som har en anteckning så kommer anteckningen upp i sidopanelen till höger så att ni ser de krav som denna kunden har och inte behöver göra en egen utskrift för att se denna informationen. Då du har administration 2000, kan du göra egna rapporter i programmet. Och där kan du välja att få ut anteckningen på kunderna. Så du kanske kan göra en rapport istället och använda er av. Du kan läsa mer om att skapa egna rapporter på vår hemsida https://www.vismaspcs.se/visma-support/visma-administration-2000/content/online-help/rapportgenerator-skapa-rapporter.htm //Linnea
... Visa mer
2017-04-26
06:21
Hej ZandraEW! Om du på leverantörsfakturorna plockar upp artiklarna som köps in så kan du använda dig av inköpsstatistiken som Thomas L säger. Om du däremot inte plockar upp artiklarna på leverantörsfakturorna så behöver du använda dig av kontoanalysen för inköpskontona. //Linnea
... Visa mer
2017-04-25
11:19
Hej! Om du går in på en leverantörsfaktura som är betald och tittar på fliken Betalningar, så ser du dels vilket betaldatum fakturan har och även om det står något i kolumnen Journalnr på betalraden. Om det står ett journalnummer så är journalen utskriven och godkänd och du kan inte skriva ut den igen. Har den inget journalnummer så kontrollera så att det är korrekt betaldatum på betalningen, och att du på utbetalningsjournalen väljer samma datum eller ett senare datum. //Linnea
... Visa mer
2017-04-13
07:08
Hej Anette! Det jag kan tänka mig gör att rabatter försvinner på avtalen och inte kommer med över till fakturorna är nog att du på avtalet valt att göra en prisuppdatering vid fakturering. Om du går in på ett avtal som inte blir korrekt och tittar på fliken 2, Faktureringsplan. Har du en markering uppe till höger för Automatisk prisuppdatering vid fakturering? Prova att ta bort denna markeringen och se om det fungerar bättre. //Linnea
... Visa mer
2017-04-13
06:57
Hej! Försäljningen av ett småhus deklarerar du på blankett K5, är det en bostadsrätt är det på blankett K6. Blankett K2 används för återföring av uppskov. Du kan läsa mer om bostad i utlandet på Skatteverkets hemsida: https://www.skatteverket.se/privat/fastigheterochbostad/bostadiutlandet.4.233f91f71260075abe8800033670.html?q=bostad+utomlands Du kan läsa mer om försäljning av bostad på Skatteverkets hemsida: https://www.skatteverket.se/privat/fastigheterochbostad/forsaljningavprivatbostad.4.76a43be412206334b89800042922.html Om det är något annat du behöver tänka på när det även gäller uppskov från villaförsäljning bör du kontrollera med Skatteverket. //Linnea
... Visa mer
2017-04-13
06:43
Hej Fredrik! Jag har tagit ditt önskemål vidare till kommande versioner av programmet. I dagsläget får du antingen använda det alternativ som heter Ställda panter och säkerheter, inga eller får du på alternativet Panter och ställda säkerheter för egna skulder - K2 fylla i det som är aktuellt för dig. Och du kan även radera de rader du inte vill ha med. //Linnea
... Visa mer
2017-04-11
06:29
Hej Danne! Då du har bokfört inköpet av bilen som en lagervara så bokför du förändringen av lagret enligt följande: 1410 8000 i kredit 4900 8000 i debet //Linnea
... Visa mer
2017-04-03
14:23
Hej RalphB! Om du använder dig av en fakturamall som heter Faktura Silver så skrivs det i rutan uppe till vänster ut ATT BETALA SEK. Du väljer fakturamall under Arkiv - Inställningar - Företagsinställningar - Mallar och på fakturor väljer du tex den som heter Faktura Silver - standard //Linnea
... Visa mer
2017-04-03
06:36
Hej Jenny! Detta brukar bero på vilken inzoomning du har valt på bildskärmen. Det ska vara 100% för att du ska se all text i programmet. Beroende på vilket operativsystem du har på datorn så kontrollerar du detta på olika sätt. Windows 10: Högerklicka på Skrivbordet och välj Bildskärmsinställningar. Då har du en text som är Ändra storleken för text, appar och andra objekt . Och här ska du se till att det är valt 100% och inte mer. Windows 8: Högerklicka på Skrivbordet och välj Skärmupplösning. Vid Gör text och andra objekt större eller mindre ska du se till att det är valt 100%. Hoppas att detta fungerar för dig, om det inte hjälper så behöver vi veta vilken skärnupplösning du har valt på bildskärmen. //Linnea
... Visa mer
2017-03-30
06:15
Hej Jthor! För att byta plats på noterna så markerar du en not i trädet till vänster och sen har du längst ner till vänster två knappar, en med pil upp och en med pil ner. Och trycker du på pil upp knappen så flyttar sig noten ett steg högre upp. Du kan bara byta plats på de noter som ligger i samma rubrik, tex de som finns i Noter till balansräkningen. //Linnea
... Visa mer
2017-03-29
13:50
Hej! Ja, du bokför först återföringen av peridoiseringsfond, sen avsättning till periodiseringsfond, sen årets skatt och allra sist årets resultat. //Linnea
... Visa mer
2017-03-27
06:33
1Gilla
Hej Metop-mannen! Det fungerar utmärkt i programmet att få fakturor utan moms om du skapar kunden som EU eller Export kund och har svenska som företagets språk. Det jag kan tänka mig är det som gör att det blir fel hos dig är att du först skapar fakturan, plockar upp kunden på fakturan och sen kommer på att det ska vara en utländsk kund och ändrar på kunden. För då ändras det inte på fakturan eftersom den hämtar uppgifterna som finns på kunden när du väljer kunden på fakturan. Om du sedan går in på fliken 2 fakturan och ändrar valuta och export där så får du meddelande om att artikelraderna inte ändras automatiskt, utan att du måste ändra manuellt eller plocka upp artiklarna på nytt. Så för att det ska fungerar direkt, utan att du behöver ändra något i efterhand gör allt i följande ordning. Börja med att skapa en ny kund i kundregistret, och märk kunden med rätt valuta, språk, export och Eu. Skapa en ny faktura och välj kunden på fakturan. Då kommer det blir korrekt med språk, valuta, export mm. Om artikelraderna hamnar på fel försäljningskonton behöver du kontrollera artikelkonteringarna så att det är rätt konton där. Hoppas att du får rätt på exportfakturorna i ditt företag i framtiden. //Linnea
... Visa mer
2017-03-23
15:26
Hej Hanna F! Programmet Visma Skatt hjälper dig att skatteplanera i ditt företag, och att räkna ut periodiseringsfonder, beräkna skatt mm. Du kan läsa mer om Visma skatt på vår hemsida. När det gäller att minska bolagsskatten med avdrag för tex periodiseringsfonder kan du läsa mer om också på vår hemsida i inlägget Bolagsskatt. //Linnea
... Visa mer
2017-03-23
14:48
1Gilla
Hej Per! Det spelar ingen roll om du raderar den restnoterade artikeln eller inte. Oavsett om raden är kvar eller inte, så påverkas inte leverantörsfakturajournalen och beställningen går utmärkt att ta upp på en ny leverantörsfaktura och leverera in de restnoterade artiklarna. //Linnea
... Visa mer
2017-03-23
07:45
Hej Ylva! Du kan lägga in en bild var du vill på mallen, det som kan vara problemet om den inte syns på utskriften är att filnamnet på bmp filen är långt. Så prova att döpa om filen till tex UC.bmp och se om det fungerar bättre. För att lägga in en bild någon annanstans än överst på fakturan så ska du när du är inne i malleditorn trycka på knappen till höger som är en bild med sol, moln och berg och sen trycker du där du vill ha bilden på fakturan. Då får du en bildruta och kan i basegenskaper nere till höger på raden Vald bild trycka och välja in din bild. Bilden ska vara av formatet .bmp, .jpg eller .tif för att det ska fungera i programmet. //Linnea
... Visa mer
2017-03-22
15:57
Hej Patrik! Om du aldrig vill att priset per rad ska synas kan du ändra i mallen för offert/order och ta bort apris och belopp på artikelraderna. //Linnea
... Visa mer
2017-03-22
15:54
Hej Monkan! Det är svårt att säga vad som är fel med din rapport, när du skapar en rapport i generella rapportgeneratorn väljer du vilket register den ska hämta uppgifter ifrån. Och när det gäller ordrar kan det vara alla ordrar, ej fakturerade ordar mm. Så detta kan vara en orsak till att du bara får med 2017 års ordrar. Sen kan det även vara att du angivet något villkor för rapporten på fliken Filter/urval. Du kan läsa mer om hur du skapar rapporter i pdf:en som finns på nedan länk, du trycker på Skapa rapporter så får du upp pdfen. http://www.vismaspcs.se/visma-support/visma-administration-2000/Default.htm#arbetsgangar/rapporter-i-administration.htm%3FTocPath%3DInst%25C3%25A4llningar%2520och%2520underh%25C3%25A5ll%7CMallar%252FRapportgenerator%7CRapportgenerator%7C_____6 /Linnea
... Visa mer
2017-03-16
15:02
Hej Henry070! Du har redan Visma Skatt med avtal på programmet. För att installera senaste versionen av programmet går du till www.vismaspcs.se och väljer Support - Ladda ner och loggar in med din mailadress och ditt lösenord. När du är inloggad kan du välja att ladda ner programmet Visma Skatt version 2016.2. Om det är något du undrar över med din fråga är du välkommen att återkomma. //Linnea
... Visa mer
2017-03-08
07:36
Hej JNM! Jag ser att du varit i kontakt med vår support via chatt i måndags. Och att fakturorna och bilagan har gått iväg korrekt från vårt system. Och att ni skulle kontrollera med Pagero, IFS och din kund. Du är välkommen att återkomma om du har ytterligare frågor om detta. //Linnea
... Visa mer
2017-03-01
15:41
Hej! Vilket nummer nästa faktura ska få anger du under Arkiv - Inställningar - Företagsinställningar - Nummerserier. Om du på Faktura anger 94 så kommer nästa faktura du skapar få nummer 94. //Linnea
... Visa mer
2017-03-01
15:38
Hej! På din gamla dator behöver du ta en säkerhetskopia under Arkiv - Säkerhetskopiering - Aktivt företag eller Alla företag om du har flera företag. Har du gjort egen fakturamall i programmet behöver du även ta en systemsäkerhetskopia under Arkiv - Säkerhetskopiering - Systemsäkerhetskopia. Dessa säkerhetskopior flyttar du sedan över till nya datorn och för att läsa in säkerhetskopian väljer du Arkiv - Säkerhetskopiering - Installera från säkerhetskopia. För att läsa tillbaka systemsäkerhetskopian väljer du Arkiv - Säkerhetskopiering - Återställ systemsäkerhetskopia. När du gjort detta så kommer ditt företag finnas på din nya dator. //Linnea
... Visa mer
2017-03-01
15:08
Hej! Du behöver inte skapa ett nytt företaget i bokslut, utan du väljer att Skapa ett nytt bokslut och väljer att skapa ett nytt och inte att basera den på ett gammalt bokslut . //Linnea
... Visa mer
2017-03-01
07:39
Hej Fredrik! Jag har mailat dig för mer uppgifter. //Linnea
... Visa mer
2017-02-22
15:57
Hej Anna! När det gäller skulderna ska du lägga in dem med ett minustecken framför beloppet. Medans tillgångarna lägger du in utan tecken. Då ska beloppen ta ut varandra så det blir differens 0 längst ner. //Linnea
... Visa mer
2017-02-22
15:54
Hej! Jag har ingen erfarenhet av detta, men Tinas svar ser bra ut. Du kan kontrollera detta med en redovisningskonsult om du fortfarande är osäker på hur du ska bokföra detta. //Linnea
... Visa mer
2017-02-20
07:59
Hej! När du är i aktieportföljens första sida har du möjlighet att välja om aktieportföljen ska överföras till Skatteplaneringen eller inte. Du kan välja både till 2016 och 2017 och om det ska till alternativ 1 eller alternativ 2 för respektive år. Om du är osäker på vilket du använder kan du markera bägge alternativen för bägge åren. Sedan bör din vinst och förlust ha överförts till Skatteplaneringen. //Linnea
... Visa mer
2017-02-20
07:26
Hej! Om du har både Outlook 2010 och Outlook 2016 installerade på datorn, så behöver du använda Outlook 2016 som mailprogram för att det ska fungera. Om du enbart har Outlook 2010 på datorn så kontrollera om du kan välja detta som standardprogram under Kontrollpanelen - Program - Standardprogram. Prova även om du kan maila ett worddokument eller en pdf från tex Skrivbordet genom att klicka med höger musknapp på dokumentet och välja Skicka till - Epostmottagare. Här kan du välja att maila den till dig själv så ser du om den kommer fram. Om inte detta fungerar så är det något som är fel med mailen i datorn, för då klarar inte Windows alls att skicka uppgifter till mailen i din dator. //Linnea
... Visa mer
2017-02-16
14:59
Hej! Du kan i programmet välja om du vill ha en verifikation per betalning eller om du vill ha flera betalningar på samma verifikation. Detta valet gör du i Arkiv - Inställningar - Föreningsinställningar - Bokföring, och om du i rutan En verifikation per affärshändelse har en markering vid Inbetalningsjournal så får du en verifikation per inbetalning. Men har du ingen markering för inbetalningsjournal så kan 20 inbetalningar komma med på samma verifikation. //Linnea
... Visa mer
2017-02-14
07:27
Hej! Det räcker med att du uppdaterar licensen i programmet. Detta gör du under Hjälp - Om Visma Admininstration - Uppdatera licens. När du går igenom licensguiden kommer det blir Visma Administration 500 istället för Visma Administration 1000. //Linnea
... Visa mer
2017-02-06
15:53
Hej! Det finns två alternativ till att få in de nya dokumenten i årsredovisningen när den redan är skapad eller man baserar den på ett tidigare bokslut. Och det är att antingen välja in de dokument som behövs via Ny - Skapa fler standarddokument. Eller att ta bort den gamla årsredovisningen via Arkiv - Ta bort - Ta bort årsredovisning. Om ni väljer att ta bort årsreodvisningen så påverkas inte bilagorna, utan de ligger kvar oförändrade. Om ni däremot väljer Arkiv - Ta bort - Ta bort bokslut så raderar ni även bilagorna. Vi har ingen möjlighet att ta bort vissa delar och låta vissa delar vara kvar oförändrade. //Linnea
... Visa mer
2017-02-06
15:27
Hej!
Om du har skrivit ut lagerföränringsjournaler på datum under 2017 så blir det fel om du nu skriver ut en lagerförändringsjournal på 2016-12-31.
Vad som blir fel och när det blir korrekt igen kan du läsa om i vår skrivna hjälp Journalför på rätt datum.
Om du inte har skrivit ut några lagerförändringsjournalen på datum under 2017 så blir det inte fel om du nu skriver ut den på 2016-12-31.
//Linnea
... Visa mer
2017-02-06
15:23
Hej Lisa_92! Det går inte ändra rubrik på balans- och resultatrapporten, detta är fast angivet i utskriften. //Linnea
... Visa mer
2017-02-06
14:54
Hej Jan! Lagervärdet i administration 500 beräknas enligt Antal i lager multiplicerat med Inpriset. Inpriset är det du angett på fliken Lager/statistik på artikeln. //Linnea
... Visa mer
2017-02-06
14:38
Hej Annika! Du behöver ha rabattbrevet i en fil, och sedan får du säga vad som är vad i filen. Så fråga Ahlsell om du kan få rabattbrevet i en fil i från dem, eller om det går att ladda ner filen från deras hemsida. Hur du skapar ett rabattformat i programmet kan du läsa i inlägget Skapa rabattformat i vår skrivna hjälp. //Linnea
... Visa mer
2017-02-06
14:33
Hej! Till kommande versioner av programmet kommer vi att ta med fler företagsformer, men i dags läget är det inte klart vilka företagsformer som kommer med. //Linnea
... Visa mer
2017-02-06
07:39
Hej! Det bör fungera för er om ni lägger upp affärsområderna som tex resultatenhet 100, 200, 300 osv. Och sedan lägger du upp subaffärområderna som 101, 102, 201, 202 osv. Sedan finns det en rapport under Utskrifter - Bokföring - Resultaträkning Re Samred... där du kan göra urval på de som börjar med 1 genom att skriva 10* . Då kommer alla resultatenheterna på 100, 101, 102 osv ut. Och när du skriver ut en vanlig resultatenhet kan du göra urval tex på resultatenhet 101 och då är det bara den som skrivs ut. //Linnea
... Visa mer
2017-02-03
15:53
1Gilla
Hej Alexandra! Då du har administration 2000 så går det att ändra i rapporten. Du gör detta under arkiv - mallar/rapportgenerator - rapportgenerator och dubbelklickar på rapporten. På nedan länk finns ett pdf-dokument angående hur du ändrar i rapporter och gör egna rapporter. Du kommer åt dokumentet genom att trycka på texten Skapa rapporter. https://www.vismaspcs.se/visma-support/visma-administration-2000/default.htm?ref=ADMIN&ver=2017%... //Linnea
... Visa mer
2017-02-03
15:23
1Gilla
Hej Kristina! När du väljer utskriften Leverantörsreskontralista så kan du nere till vänster välja hur du vill se rapporten. Och om du här sätter en markering för Fullständig och ovanför väljer att Även slutbetalda fakturor ska vara med så kommer varje faktura specificeras. På en rad kommer det stå löpnummer, fakturadatum, fakturabelopp mm. Och på en rad betaldatum, betalsätt och betalt belopp mm. På raderna syns även journalnummer och verifikationsnummer. Du kommer även per faktura se saldot. När alla leverantörens fakturor har specificerats kommer du se en summering för leverantören med antal fakturor, totalt fakturerat belopp, ev. krediterat belopp, hur mycket det betalt och en leverantörsskuld. Vid utskriften kan du i urvalsrutan leta upp både leverantörsnummer och fakturadatum för att göra urval på tex leverantör 100 och fakturadatum 160101..161231 och då kommer alla fakturor med datum under 2016 skrivas ut. //Linnea
... Visa mer
2017-01-25
15:38
Hej! Börja med att kontrollera så att du har skrivit ut alla lagerförändringsjournaler i företaget, så att det är aktuellt lagervärde på artiklarna. För att kontrollera om lagervärdet är inaktuellt på en artikel går du in på artikeln via Artiklar/lager - Artiklar och tjänster och dubbelklickar på en artikel. På fliken Lager har du en ruta för Lagervärde och är det en markering här för Lagervärdet är inaktuellt så har du inte skrivit ut lagerförändringsjournal på allt som hänt på artikeln. Och då kan det vara så att det är 0 i antal i lager men den har ett lagervärde. //Linnea
... Visa mer
2017-01-25
15:04
Hej Mia! För att koppla en order till en faktura behöver du kreditera fakturan som är skapad, och sen välja att fakturera ordern. Det går inte att koppla ihop dem i efterhand. //Linnea
... Visa mer
2017-01-25
14:44
1Gilla
Hej Pillis! Det finns två alternativ på hur du ska göra detta i programmet. 1. Kreditera det som är obetalt på ursprungsfakturan och skapa en ny faktura till den andra kunden. Kreditfakturan bokar du som betald mot ursprungsfakturan. 2. Du gör en ny inbetalning på fakturan och väljer att betalt belopp är 0 kr och gör en bortskrivning mot ett fordringskonto. När den som arbetar av på fordran så får du boka bort fordran manuellt på en verifikation i bokföringen. //Linnea
... Visa mer
2017-01-25
07:49
Hej Misu! Det finns två alternativ beroende på om allt är installerat på din dator eller om du har en server och har gjort arbetsplatsinstallation på din dator. Om allt finns lokalt på din dator gör enligt nedan. 1. Stäng av Windows Brandvägg tillfälligt på din dator. 2. Starta programmet Visma Assist Lön och välj att reparera programmet medans Windows Brandvägg är avstängd. 3. Prova om programmet fungerar. 4. Starta Windows Brandvägg igen. 5. Fungerar inte programmet så gör enligt instruktionen i foruminlägget Registrering av COM Server misslyckades. Om du har server och arbetsplatsinstallationer gör enligt nedan. 1. Stäng av Windows Brandvägg tillfälligt på servern. 2. Starta programmet Visma Assist Lön och välj att reparera programmet medans Windows Brandvägg är avstängd. 3. Prova om programmet fungerar. 4. Starta Windows Brandvägg igen. 5. Fungerar inte programmet så gör enligt instruktionen ovan. Om detta inte hjälper så behöver vi veta mer om ditt operativsystem, antivirusprogram och hur det är installerat hos er. //Linnea
... Visa mer
2017-01-19
07:39
Hej! I aktiehanteraren i programmet har du möjlighet att skapa fristående depåer, för tex ISK, och dessa påverkar inte deklaratonen. Du skapar nya depåer när du är i listan med dina aktier, alltså Aktieportfölj aktuell. Så har du längst ner under rutan med aktierna en text som heter Skapa/ändra depå. Här kan du skapa en eller flera nya depåer, eller ändra en befintlig så att de blir fristående genom att sätta en markering för Hantera depån fristående, tex ISK, De aktier och fonder du har i en fristående depå påverkar aldrig din deklaration. Men du kan använda alla händelser som vanligt på aktierna och fonderna. //Linnea
... Visa mer
2017-01-19
07:31
Hej Susanne! I Visma Bokslut kan du när du skapar ett nytt bokslut välja mellan regelverken Årsbokslut/årsredovisning, K2 - mindre aktiebolag eller K3. Så är det ett kommanditbolag ska du inte välja K2-mindre aktiebolag utan du väljer Årsbokslut/årsredovisning och då kan du ändra allting i balans- och resultaträkningen. Dessa är inte låsta utan du kan skapa nya rubriker om du vill. För att skapa en ny rubrik under tex Materiella anläggningstillgångar så ställer du dig du på rubriken Materiella anläggningstillgångar, trycker på Ny knappen uppe i mitten. Sen ska du välja Typ Rubrik, i Text skriver du texten som ska skrivas ut på balansräkningen. Och i baskonto anger du det eller de baskonton som ska vara med på denna raden. För att skapa summeringar gör du likadant men väljer Typ Summa istället. //Linnea
... Visa mer
2017-01-12
15:43
Hej Åsa! Detta brukar inte innebära att det inte fungerar. Utan det är att programmet arbetar, och du behöver bara vänta på att det ska bli klart. Så stäng inte ner programmet. //Linnea
... Visa mer
2017-01-12
14:18
Hej Therese! Tyvärr är det antagligen inte några åtgärder som kan göras i efter hand i en sådan här situation för att sänka skatten om årsredovisningen för året redan är registrerad hos Bolagsverket. Skatteverket tycks inte anse att en fastställd årsredovisning i efterhand kan ändras på ett sådant sätt att den efter ändringar kan ligga till grund för nya skattemässiga avdrag. Den som använder programmet Visma Skatt på det sätt som är avsett kommer dock aldrig riskera att det uppstår sådana fel som du råkat ut för, utan programmet gör helt automatiskt årets eventuellt tvingande återföringar av periodiseringsfonder i deklarationen. Man får också varningar om en sådan återföring inte tycks vara bokförd enligt skatteprogrammets deklarationskontroll. För att skatteprogrammet ska kunna göra dessa kontroller krävs dock att du använder beräkningsbilagan ”Periodiseringsfond” liksom bilagan ”P-fond och skatt”. //Linnea
... Visa mer
2017-01-12
07:34
Hej Anders! När du gör en prisinläsning av artiklar och priser från dina leverantörer så anger du i mallen vilken konteringskod artiklarna ska knytas till. Detta styr vilka konton som används på artikeln. Det går att göra en massuppdatering av artiklar i ditt artikelregister så att konteringskoden ändras på flera artiklar samtidigt. Massuppdateringen gör du när du står på Artiklar/Lager - Artiklar och tjänster och antingen markerar de artiklar som ska ändras, eller väljer Markeringshjälp och Markeringshjälp. Sedan trycker du på Massuppdatera och kan då låsa upp fältet Kontokod och välja en annan konteringskod på dessa artiklar. Om det inte är detta du tänker på är du välkommen att återkomma till oss med utförligare information. //Linnea
... Visa mer
2017-01-11
08:28
Hej Anders! Nej, försäljningspriset uppdateras inte automatiskt när du ändrar priset på de ingående artiklarna i strukturartikeln, utan du behöver ändra detta manuellt. //Linnea
... Visa mer
2017-01-11
07:16
Hej Lotta! Om hela momsbeloppet är avdragsgill ingående moms så bokför du hela momsbeloppet på konto 2641. //Linnea
... Visa mer
2016-12-13
15:08
Hej! För att nollställa ditt lager gör du det genom att följa denna arbetsgången http://www.vismaspcs.se/visma-support/visma-administration-2000/content/arbetsgangar/borja-med-lager-anvant-programmet-ett-tag.htm //Linnea
... Visa mer
2016-12-13
08:43
Hej! Du kan skapa dessa konton själv genom att i kontoplanen gå på Ny och skapa dessa två konton. Du kan inte bokföra på dem om du inte skapar dem i kontoplanen. //Linnea
... Visa mer
2016-12-13
08:19
Hej! Om semester ska beräknas på det högre beloppet så ska du i anställningsregistret på fliken Lön i rutan Månadslön ha fyllt i det lägre beloppet, månadslön efter pensionsavdrag. Och i rutan Månadslön efter löneväxling ska du fylla i det belopp som semester ska beräknas på. //Linnea
... Visa mer
2016-12-13
07:56
Hej! Om det är en inventarie som ska skrivas av direkt ska den bokföras på ett kostnadskonto, tex 5640 i ditt fall, och inte på ett tillgångskonto. Så korrigera du så det är mot 5640 istället för 1220. //Linnea
... Visa mer
2016-12-13
07:42
Hej! Amorteringar brukar bokföras mot det konto som lånet är bokfört på, så att lånet minskar med amorteringen. //Linnea
... Visa mer
2016-12-13
07:39
Hej! Ett alternativ för att kunna använda dig av massuppdatering är att du märker de artiklar som du vill ska vara aktiva med en bokstav/siffra i något fält du inte använder i artikelregistret. Tex i sort begrepp, anmärkning 1 eller 2. Du kan ju innan du gör första prisinläsningen i artikellistan använda markeringshjälpen för att markera alla aktiva artiklar och sedan massuppdatera tex Sort begrepp till att vara ett A. Och sedan när du gjort prisinläsningen kan du via markeringshjälpen skriva INTE A som urval på sort begrepp och då markeras alla som inte har ett A i sort begrepp och du kan massuppdatera dessa till att vara inaktiva. Och om det sedan är någon artikel ni ska sätta som aktiv så får ni sätta ett A i detta fallet i sort begrepp. //Linnea
... Visa mer
2016-12-06
07:51
Hej! På supportsidan Nya regler om bokföring förenklar skriver vi "Om du hittar ett fel i en låst period ska felet rättas i den period som du upptäckte det. Upptäcker du till exempel felet i juni och den felaktiga bokföringsposten finns i den låsta perioden mars, ska du bokföra rättelsen i juni" Så du ska bokföra den i november månad, även om den innehåller moms. Är inte oktober månad låst så kan du lägga in den i oktober månad och hade det varit med moms lämnat in en rättelse av momsrapporten till Skatteverket. Fakturadatumet styr vanligtvis i vilken period som leverantörsfakturan bokförs. I och med att oktober nu är låst kan du inte bokföra journalen i oktober men du kan fortfarande lägga oktober som fakturadatum. När du skriver ut leverantörsfakturajournalen nästa gång kommer du få en upplysning om att det finns konteringar från transaktioner i flera månader. Detta är en upplysning som går att komma förbi genom att klicka Skriv och leverantörsfaktura bokförs då på journaldatumet. //Linnea
... Visa mer
2016-11-30
08:20
Hej Chrizter! Om kunden har gjort delbetalningar av fakturan och du vill göra ansökan till Skatteverket i omgångar så måste du göra ansökan manuellt på Skatteverkets hemsida. I programmet går det bara att göra ansökan när fakturan är slutbetald. Om du har skapat delfakturor på kunden som de har betalat tidigare som ska tillgodo räknas på denna fakturan, så är det viktigt att du inte på denna fakturan gör avdrag. Utan du behöver istället göra kreditfakturor på de fakturor som skapats tidigare, och kvitta kreditfakturorna mot denna slutfakturan. //Linnéa
... Visa mer
2016-11-14
15:11
Hej Johan! Det går tyvärr inte att få in artikelgruppens namn på utskrift av följesedel. //Linnéa
... Visa mer
2016-11-14
14:50
Hej Cecilia! Du kan göra en prisomräkning av en försäljningsprislista. Detta göra du via Försäljning - Försäljningsprislista och går in på texpristlista 1 och fliken Prisomräkning. Sedan kan du välja tex 2% i omräkningsvärden och att det ska vara den nuvarandeprislistan du ska basera ökningen på. I rutan Urval kan du göra urval på vilka artiklar som ska öka med 2%. Det kanvara ett intervall av artiklar tex artikelnummer 100..199 så ökar alla som harett artikelnummer mellan 100 och 199. Det kan även vara en enhet, enartikelgrupp eller något annat som är specifikt för just dessa artiklar. När du gjort urval så trycker du på Beräkna knappen uppe i mitten. Då ändraspriserna till att bli 2% högre i detta fallet. Sedan kan du göra om det med tex 10% och ett annat urval. Innan du börjar så ta en säkerhetskopia på företaget om du vill ångrarinläsningen. I vår skrivna hjälp kan du läsa mer om prisomräkning av försäljningspriser. Det går bara att ange en prislista per kund, så det fungerar inte med att ha olika prislistor för samma kund. //Linnéa
... Visa mer
2016-11-08
07:21
1Gilla
Hej! När det gäller support på vårt API så du tillgång till support via mail. Så maila din fråga till api.support@vismaspcs.se /Linnéa
... Visa mer
2016-11-04
12:37
1Gilla
Hej Carina! Det finns en bra forumtråd som beskriver hur du registrerar detta i programmet, Hur skriver jag ut påminnelse vid avslag skattreduktion. //Linnéa
... Visa mer
- « Föregående
- Nästa »