2022-01-21
16:17
Hej Annika36!
Du kan dra tillbaka en semesterdag från det nuvarande semesteråret innan du gör semesterårsavslut. Har du använt snabbval så kan du korrigera snabbvalet så kommer det med i nästa löneperiod och i en ordinarie lönekörning. Väljer du att göra på det sättet behöver du avvakta med att göra semesterårsavslut och inte göra det förrän efter nästa lönekörning i februari, så att korrigeringen hinner registreras.
Jag rekommenderar att skriva en kommentar till de anställda och informera om att de korrekta dagarna kommer att synas på lönebeskeden som skickas efter att semesterårsavslutet är gjort.
Du kan också välja att låsa upp lönekörningen, däremot går det inte att låsa upp en lönekörning på en specifik person. Upplåsningen sker för alla, så kontrollera alla lönebeskeden om du låser upp lönekörningen.
Om du väljer att lösa det på annat sätt och utför semesterårsavslutet så kan du alltid ändra dagarna i efterhand i anställningsregistret under Personal - Anställda - Klicka upp den anställde - Fliken Semester - Dagar.
Jag hoppas att detta hjälpte dig med dina funderingar.
Trevlig helg!
/Tinne
... Visa mer
2022-01-21
09:45
Hej ueg__!
I vårt hjälpavsnitt Registrera sjukfrånvaro med snabbvalet Sjuk under rubriken Exempel på sjukfrånvaro 100% så har vi beskrivit vad som händer när du använder dessa lönearter.
Jag tror att hjälpavsnittet kan hjälpa dig med dina funderingar, men om något känns oklart eller om du har andra funderingar är du självklart välkommen att återkomma.
Trevlig helg!
/Tinne
... Visa mer
2022-01-21
09:25
Hej Lindsman!
Jag ber om ursäkt för sent svar. Vi har kikat närmre på detta och det är såhär som programmet är tänkt att fungera. Orsaken till att jag själv kunde sätta datum längre fram var för att jag hade inte påbörjat årsredovisningen.
Det går inte att sätta ett datum framåt i tiden för årsstämman, vilket är begränsat för att det är på årsstämman som bland annat resultat- och balansräkning ska fastställas i årsredovisningen. Årsredovisningen ska inte skrivas ut och lämnas in förrän årsstämman har genomförts, begränsningen finns för att säkerställa att inlämningen inte blir felaktig.
Jag förstår din tanke med att du vill göra klart årsredovisningen, hålla årsstämman och därefter lämna in årsredovisningen när styrelsen godkänt. Jag förstår därför hur du har gjort, men utifrån det jag beskrev ovan så är det inte helt korrekt. Även om du inte har för avsikt att lämna in årsredovisningen innan årsstämman så är det, som jag nämnde innan, uppgifter på årsredovisningen som ska fastställas på årsstämman innan den skrivs ut.
Jag rekommenderar att du gör så som det är tänkt för att göra det lättare för dig och inte skriva ut årsredovisningen förrän årsstämman är gjord.
Jag hoppas att detta kunde hjälpa dig, om något känns oklart eller om du har andra funderingar är du självklart välkommen att återkomma.
Trevlig helg!
/Tinne
... Visa mer
2022-01-21
08:31
Hej Albert!
Detta beror oftast på att man har felaktigt systemspråk inställt på din dator.
För att byta systemspråk följer du stegen nedan. 1. Gå till Kontrollpanelen 2. Gå till Nationella inställningar 3. Under fliken Administrativa inställningar, välj ”Ändra systemspråk” 4. Välj Svenska (Sverige) 5. Bocken ”BETA: Använd Unicode UTF-8 får INTE vara ibockad! 6. Starta om datorn
Om stegen ovan inte fungerar för dig så rekommenderar jag att du kontaktar mina duktiga kollegor på supporten som kan koppla upp och felsöka tillsammans med dig.
Uppdatera gärna tråden så jag vet att det har löst sig för dig.
Trevlig helg!
/Tinne
... Visa mer
2022-01-21
08:02
Hej!
Om det är så att du har bokfört alla dina preliminära skattebetalningar mot konto 2012 så är det helt i sin ordning att det finns ett överskott där.
Lagmässigt är det är inget krav på att det måste justeras, men om du vill justera kontot kan du göra en omföring av konton för eget kapital. I vårt bokföringstips Omföring av konton för eget kapital ser du hur det ska konteras.
/Tinne
... Visa mer
2022-01-20
16:56
Hej!
Jag ser att du har en annan aktiv tråd gällande din fråga i bokföringsområdet, min kollega har bifogat ett svar i den tråden. Kika gärna i den tråden för att se hur vi föreslår att vi går vidare i dessa frågorna.
/Tinne
... Visa mer
2022-01-20
16:52
1Gilla
Hej Caroline!
För att kunna lägga in en egen avsättning till periodiseringsfond i resultatplaneringen så väljer du alternativet som heter Egen justering.
Gällande att beloppen skiljer sig på deklarationsunderlaget och balansräkningen är svårt att avgöra utan att se hur det ser ut i ditt program, men jag ska försöka förklara hur du gör för att hitta differensen.
När värdet på deklarationsblanketten skiljer sig från beloppet i balansräkningen så beror det på att ett konto kan vara kopplat till en specifik del i balansräkningen men också till en specifik ruta i deklarationsblanketten. Du ställer in vilka konton som är kopplade till balansräkning och vilka rutor i deklarationsblanketten under Underhåll - Kontoplan.
För att se vilka konton som baseras på beloppet i deklarationsblanketten så klickar du på den blå knappen i ruta 2.28 på deklarationsblanketten och väljer “Visa konton”. Där ser du vilka konton som beloppet baseras på. Troligtvis är det något av dessa konton som inte är kopplade till Fritt eget kapital i din balansräkning, vilket är orsaken till att beloppen skiljer sig.
En annan orsak skulle kunna vara att det finns konton under Eget kapital i balansräkningen som saknar fältkod 2.28 vid deklaration.
Är det fortfarande helt fel med hänsyn till infon ovan så kan vi kika på det tillsammans med dig, då får du gärna kontakta oss direkt via telefon eller chatt så vi kan se hur det ser ut direkt i ditt program.
Önskar dig en fin dag!
/Tinne
... Visa mer
2022-01-20
13:18
Hej Anna!
När du importerar kontoutdrag från banken är det en CSV-fil du ska ta ut. Om du får ett felmeddelande som säger att det inte finns uppgifter i filen så gissar jag att det vara fel uppställning i kolumnerna.
För att importera ett kontoutdrag i CSV-format måste filen åtminstone inkludera en kolumn med datum i någon av standardformaten, exempelvis ÅÅÅÅ-MM-DD, en kolumn med belopp samt en kolumn med referenser.
Exempel:
Datum;Referens;Belopp
2019-06-04;Faktura123;123,25
2019-06-02;"Betalning leverantör";-500,00
2019-06-01;Faktura122;100,00s
2019-06-01;Faktura 99;123,25
För att själv kontrollera att kolumnerna stämmer enligt ovan kan du öppna upp CSV-filen i excel och jämföra med exemplet ovan. Du kan också läsa mer om hur du sparar data i en CSV-fil i vår skrivna hjälp om Import av kontoutdrag.
Jag hoppas att detta hjälpte dig i din fråga. Hör av dig om du fortfarande har problem efter att du provat stegen ovan så kikar vi vidare på det.
Önskar dig en fin dag!
/Tinne
... Visa mer
2022-01-20
07:43
Hej igen Elisabet!
Som enskild firma bokför man vanligtvis inte på skattekontot eftersom du som enskild näringsidkare inte har ett eget skattekonto, det är både ditt företags och privata.
Om du mot förmodan har bokfört löpande på skattekontot, så som man gör i aktiebolag, är överskottet redan hanterat och därmed ett saldo. Har du inte bokfört löpande på ditt skattekonto så bokför du inte upp något överskott eftersom att det inte är en tillgång i enskilda firmor.
Om du tycker att saldot inte stämmer på skattekontot kan du bokföra det i Visma Period & År. Det gör du under Årsavslut - Bokslutsverifikationer mot konto 2012 - Avräkning för skatter och avgifter.
Hoppas detta hjälpte dig i din fråga, annars är du självklart välkommen att återkomma.
/Tinne
... Visa mer
2022-01-19
15:40
Hej Tibor B!
Inaktiva uppdrag ska inte synas i resursplaneringen, men det kan vara så att du av misstag kommit åt att bocka i Visa även inaktiva inne på resursplanering. I bilden nedan ser du vart rutan finns. Bocka ur den så kommer du bara att se aktiva uppdrag.
Jag framför självklart ditt önskemål om att kunna filtrera kunder utifrån bokslutsdatum, tack för att du delar med dig av förbättringsförslag!
Jag vill också passa på att skicka med ett litet tips; Dela upp olika bokslutsdatum på olika uppdrag så går det att göra urval på uppdraget.
Varmt välkommen tillbaka till forumet om du har några andra funderingar.
Önskar dig en fin eftermiddag!
/Tinne
... Visa mer
2022-01-19
08:30
Hej Johnny4!
På startsidan är det Företagskontot och Kassakontot som visas. De bokföringskonton som du har kopplat till företags- och kassakontona är de som är inkluderade under bokförda saldon.
För att se konto 1942 på den startsidan kan du lägga upp ett till Företagskonto som du kopplar till 1942 under Inställningar - Kassa- och Bankkonton - Nytt bankkonto - Företagskonto. Se exempel nedan.
Du behöver inte ha någon bankkoppling till detta kontot. Eftersom att ni använder det kontot för att registrera in- och utbetalningar så kan ni göra detta manuellt via Kassa- och bankhändelser - Ny bankhändelse.
Återkom gärna om något känns oklart eller om du har några andra funderingar.
/Tinne
... Visa mer
2022-01-19
08:14
Hej Mikael10!
Jag är lite osäker på om du arbetar i Visma Fakturering, Visma eEkonomi Smart eller Visma eEkonomi Fakturering, så jag går igenom hur det fungerar i alla tre programmen.
I Visma Fakturering och Visma eEkonomi Fakturering skapas det inga verifikationer på fakturorna då dessa produkter inte har någon bokföringsfunktion, däremot får fakturorna ett fakturanummer när du skapar dem.
Om du använder kontantmetoden i Visma eEkonomi Smart skapas det ingen verifikation på fakturan förrän du har bokfört att den är inbetald.
Jag skulle vilja att du kontrollerar att du har ställt in att du har kontantmetoden under Inställningar - Räkenskapsår & IB - Klicka på räkenskapsåret - Redigera. Där ser du om du har ställt in kontant- eller faktureringsmetoden.
Varmt välkommen att återkomma till forumet om något känns oklart eller om du har andra funderingar.
/Tinne
... Visa mer
2022-01-18
16:23
Hej Elisabet!
Nej, detta måste inte justeras innan överföring, det går bra att göra som en bokslutstransaktion i Period & År.
Varmt välkommen tillbaka till forumet.
Önskar dig en fin eftermiddag!
/Tinne
... Visa mer
2022-01-18
15:49
Hej Johan_25!
Baserat på dina frågor så bedömer jag att du bör ställa den här typen av frågor till en redovisningskonsult som kan hjälpa dig hur du ska tänka kring detta.
Om du inte har tillgång till någon redovisningskonsult så har du möjlighet att söka upp någon via vår hemsida.
Önskar dig en fortsatt fin dag och varmt välkommen tillbaka till forumet.
/Tinne
... Visa mer
2022-01-18
13:55
Hej Magnus2!
Jag flikar in här för att säga att vi upptäckte att avrundningen i Deklaration/Årsredovisning inte justerades automatiskt förra veckan. Felet är nu löst, men om du arbetade i modulen medan felet fortfarande inte var löst kan man behöva uppdatera en post i årsredovisningen för att det ska slå igenom.
Kika gärna igenom @AnnicaL's förslag också. Är det fortfarande fel så kan vi kika på det tillsammans med dig, men det är lättare om du kontaktar oss direkt via telefon eller chatt så vi kan se hur det ser ut direkt i ditt program.
Önskar dig en fin eftermiddag!
/Tinne
... Visa mer
2022-01-17
15:16
Hej Suzanne!
I ditt fall så rekommenderar vi också att uppgradera din bankkoppling för att slippa få restsumman som blir kvar. Med den nya bankkopplingen får du bankhändelserna separat och bankhändelserna kan också matchas automatiskt.
Du uppgraderar din bankkoppling som min kollega Tinna skrev ovan under Inställningar - Kassa- och bankkonton - klicka upp företagskontot - välj Uppgradera bankkoppling.
Om något känns oklart eller om du har andra funderingar är du alltid välkommen att återkomma till oss i forumet.
/Tinne
... Visa mer
2022-01-17
08:10
Hej MSchenk!
I dagsläget kan du bara få ut årsredovisningen i PDF-format. Om du vill kan jag ta in din fråga som en idé?
Jag uppfattar dig som att du vill kunna ladda ner årsredovisningen i Word för att kunna redigera den? Om så är fallet vill jag tipsa om PDF-program så som Adobe Acrobat, där du kan redigera filer i PDF-format.
Om du har några andra funderingar är du varmt välkommen tillbaka till forumet.
/Tinne
... Visa mer
2022-01-14
08:20
1Gilla
Hej CarinaM!
Fliken Övriga uppgifter hittar du när du har klickat in dig på en löneart, se bilden nedan.
Vi ska förtydliga detta i hjälpavsnittet.
Varmt välkommen tillbaka till forumet.
Trevlig helg!
/Tinne
... Visa mer
2022-01-12
16:55
Hej Lindsman!
Jag vill flika in här med en uppdatering så du inte tror att vi har glömt dig. Vi håller just nu på att undersöka detta och återkommer så snart vi har mer information att ge.
/Tinne
... Visa mer
2022-01-12
13:44
1Gilla
Hej Anna-Lena!
Om du ställer in att de anställda har förtroendetid så registrerar de bara avvikelser, dock fungerar det bara för anställda med månadslön.
Inställningen för förtroendetid gör du genom att byta avtal på de anställda under Anställda - klicka upp den anställde i listan - Avtal - Byt avtal. Vill du läsa mer om hur du ändrar detta kan du kika på vårt hjälpavsnitt Redigera uppgifter för anställd.
Om något känns oklart eller om du har andra funderingar är du alltid välkommen att återkomma till oss i forumet.
Önskar dig en fin onsdag!
/Tinne
... Visa mer
2022-01-12
10:55
Hej AT78__!
Det är lite klurigt att tyda varför du får upp felmeddelandet utan att se hur det ser ut i ditt program. Till att börja med kan du själv försöka felsöka via felmeddelandet och jämföra dina siffror i balansräkningen.
När du får upp felmeddelandet klickar du på på "Gå till", då kommer du till Förändringar i eget kapital och kan där stämma av Belopp vid årets utgång och jämföra mot balansräkningen.
Hoppas detta kan hjälpa dig, annars är du välkommen att slå en signal till supporten så att vi kan koppla upp oss för att se hur det ser ut i ditt program.
Önskar dig en fin onsdag!
/Tinne
... Visa mer
2022-01-11
16:30
Hej Jan!
Snyggt att du löste det själv och fick ordning på det!
Om du har några andra frågor är du som vanligt alltid varmt välkommen att ställa dem här hos oss på forumet.
Önskar dig en fin kväll.
/Tinne
... Visa mer
2022-01-11
13:40
Hej Marcus!
Det är ingenting du måste ändra då beloppet du betalar in till Skatteverket fortfarande är samma. Dock hamnar det i fel ruta i momsrapporten och det bokförs på ett annat intäktskonto, men så länge du har redovisat din moms bör du kunna låta det vara kvar. Det viktigaste är att du ändrar konteringen så det blir rätt framöver. Om du vill vara på den säkra sidan kan du självklart kontakta Skatteverket och fråga.
Jag hittade en äldre tråd där en användare var i samma sits som dig som kanske kan hjälpa dig med vägledning.
Om du skulle vilja flytta momsen till rätt konto så skapar du upp en manuell verifikation under Bokföring - Verifikationer där du debiterar det kontot som felaktigt använts och krediterar det kontot som borde använts.
Om något känns oklart eller om du funderar över något annat är du varmt välkommen att skriva in till oss i forumet!
/Tinne
... Visa mer
2022-01-11
13:15
Hej Jennyholmen!
I Visma Administration går det dessvärre inte att lägga in något fast pris på rabatter, så utifrån de förutsättningarna är ditt nuvarande arbetssätt så som du kan jobba med fasta rabattpriser. Om du däremot skulle börja med procentuella rabatter på era artiklar som ska ha ett annat pris så är rabattavtal en riktigt bra funktion.
Om någon annan av våra forumanvändare har gjort på något annat sätt får ni gärna flika in med lite tips och trix i tråden!
/Tinne
... Visa mer
2022-01-11
13:09
Hej Mona-Lisa!
Utifrån den information som Zettle gav dig så tolkar jag det som att det finns en transaktion som Visma eEkonomi inte kunnat hämta från Zettle. Jag skulle vilja be dig att kontakta våra duktiga kollegor på supporten, då detta är något vi vill undersöka närmre och titta på i realtid.
Du får väldigt gärna återkoppla här i tråden hur det går, då det säkert vara god hjälp för andra användare också!
Önskar dig en fin tisdag!
/Tinne
... Visa mer
2022-01-11
12:42
1Gilla
Hej Gunilla! Jag förstår att det kan finnas vissa frågetecken kring bokslut, men jag ska försöka hjälpa dig få ordning på det så gott jag kan.
Jag tar dina frågor i turordning.
1) Det skapas bokslutsverifikationer i Visma Period & År, vilket gör att du inte ska stänga året i Visma eEkonomi. Du ska ha det öppet så att bokslutsverifikationerna kan läsas in i Visma eEkonomi korrekt och därefter kan du stänga året.
2) Årets resultat skapas automatiskt i Visma Period & År och går över till Visma eEkonomi när du väljer att överföra verifikationerna dit. Omföring av föregående års resultat görs inte per automatik, det gör du i 2022 i Visma eEkonomi.
3) Utgående/Ingående balans för automatiskt över i Visma eEkonomi.
4) Efter att alternativ valts under Skatteberäkning - Skattemässiga justeringar - Resultatplanering genereras bilagan Periodiseringsfond automatiskt. En systemverifikation (bokslutsverifikation) för årets resultat, inkomstskatt och förändring av periodiseringsfond skapas också automatiskt, baserad på ditt val.
Bokslutsverifikationen som skapas i Visma Advisor Period & År måste överföras till ditt bokföringsprogram, det sker inte automatiskt.
5) Helt rätt, vänta med att ändra tills att år 2021 är låst.
Jag hoppas att detta hjälpte dig med ditt bokslut. Om något känns oklart eller om du har några andra funderingar så är du självklart välkommen att återkomma i forumet.
Önskar dig en fin tisdag!
/Tinne
... Visa mer
2022-01-11
12:41
1Gilla
Hej Larissa!
Hur du ska kontera arbetsgivaravgiften och avdragen skatt beror på vilka konton du har använt vid bokföringen av lönen, så kolla det först innan du konterar. Vanligast att använda är dock 2731 - Avräkning lagstadgade sociala avgifter för arbetsgivaravgiften och 2710 - Personalskatt för skatten.
Jag hittade en tråd om bokföring av arbetsgivaravgift som jag tror kan vara till god hjälp för dig om du vill läsa mer!
Har du några följdfrågor eller funderingar så är du alltid välkommen att höra av dig till oss forumet.
Önskar dig en fin dag!
/Tinne
... Visa mer
2022-01-11
11:08
Hej FilipAnneli!
Upplåsning av ett räkenskapsår ska bara göras om året låsts av misstag. Om bokföringshändelser som ingår i en låst bokföringsperiod behöver rättas gör du det genom att skapa en korrigeringsverifikation i en olåst period.
Det är svårt att avgöra om det är okej att i ditt fall låsa upp en låst period, då det beror på vad ändringen gäller. Jag rekommenderar här du bollar den frågan med en redovisningskonsult för att se vad som gäller i ditt fall.
Rent programtekniskt kan du låsa upp perioder i Visma eEkonomi under Inställningar - Företagsinställningar - Bokföring låst t.o.m.
Har du låst hela året kan du även låsa upp året under Inställningar - Räkenskapsår och IB.
Om det handlar bara om att du valt fel bokföringskonto och det inte påverkar resultatet eller momsmässigt så bör det vara okej för dig att ändra den verifikationen. Man borde även kunna göra en bokslutskorrigering där man hänvisar till den verifikationen för att flytta till rätt bokföringskonto.
Jag hoppas att detta hjälpte dig i din fråga, om du har några funderingar är du självklart välkommen att återkomma!
/Tinne
... Visa mer
2022-01-11
10:52
Hej Lindsman!
När jag försökte återskapa detta hos mig valde jag datum för årsstämman under Årsavslut - Fastställelseintyg. Jag lyckas inte återskapa det scenario du beskriver ovan när jag väljer datum, så jag undrar vart någonstans i programmet du väljer datum för årsstämman? Får du något felmeddelande när du klickar i det datum du vill?
Kika i ditt program och bifoga gärna om du får något typ av felmeddelande så ska jag hjälpa dig vidare!
/Tinne
... Visa mer
2022-01-11
09:30
Hej Hugo!
Jag ska försöka reda ut dina funderingar så gott jag kan!
Det kan variera efter hur många gånger Visma eEkonomi lär sig hur du brukar bokföra en viss händelse. Generellt tar det 5-8ggr för programmet att lära sig, under förutsättningen att referensen på bankhändelsen alltid är exakt samma varje gång. Orsaken till att Visma eEkonomi inte lärt sig din önskade kontering skulle kunna bero på att referensen på bankhändelsen inte har varit likadan varje gång.
De bokföringsförslag du själv skapar visas om typen är Övrigt uttag och om det 19-kontot du har kopplat till t ex. företagskontot finns med i själva bokföringsförslaget. Du plockar upp dina bokföringsförslag under Välj kostnadstyp när du matchar mot en bankhändelse.
I bilden nedan har jag visat hur jag har lagt upp bokföringsförslaget och vart det dyker upp.
Jag hoppas att detta hjälpte dig i dina funderingar.
Om du har några följdfrågor eller andra funderingar är du varmt välkommen att återkomma till forumet.
/Tinne
... Visa mer
2022-01-11
09:22
Hej Lars_r!
Nu har vi hittat en lösning för dig.
För att få bukt med detta så behöver du logga in på din nya dator med ansiktsigenkänning så att du når felmeddelandet "Du har för tillfället inga tjänster". Efter det klickar du på företagsnamnet uppe i högra hörnet och väljer Min användarprofil.
Vid raden Lösenordsfri inloggning ska du kunna se dina kopplade enheter och då ta bort detta:
Jag hoppas att detta hjälper dig. Återkom gärna om problemet kvarstår eller om du har några andra funderingar.
/Tinne
... Visa mer
2022-01-10
17:18
Hej LasseJ3!
Jag har försökt återskapa ditt scenario men lyckas inte få upp det du beskriver. Jag tror att vi skulle behöva titta på detta tillsammans med dig för att få en tydligare bild av vad som händer.
Hör gärna av dig till våra duktiga kollegor på supporten så ska vi hjälpa dig i fortsatt felsökning i den kanalen istället. Önskar dig en fin eftermiddag!
/Tinne
... Visa mer
2022-01-10
16:04
Hej Lars_r!
Jag flikar in här med en uppdatering så du inte tror att vi har glömt dig. Vi håller på att undersöka ditt problem närmre och återkommer i tråden så snart vi har mer information att ge.
/Tinne
... Visa mer
2022-01-10
08:39
Hej krieri77!
Jag har kikat närmre på detta men jag tror att vi skulle behöva kika tillsammans med dig i ditt program för att utreda varför du får det här meddelandet trots att du inte använder anläggningstillgångar i programmet. Hör gärna av dig till våra duktiga kollegor på supporten så ska vi hjälpa dig i fortsatt felsökning i den kanalen istället.
Önskar dig en fin vecka!
/Tinne
... Visa mer
2022-01-07
12:02
1Gilla
Hej!
Som @AnnicaL säger så har vi idag ingen funktion för separata kundfordrings- och leverantörsskuldkonton i Visma eEkonomi.
Jag ser att ni är några som önskar få en funktion för detta, så jag gör om frågan så den ligger som en idé. Vi ska se över vilka möjligheter det finns för en sådan funktion och återkopplar med status och uppdatering när vi har tittat närmre på det.
Trevlig helg!
/Tinne
... Visa mer
2022-01-07
11:57
Hej Jessica_ och tack för din fråga!
Om du skriver ut en inbetalningsjournal per det datumet som du gör avstämningen på, får du då upp att det inte finns något att journalföra?
Testa detta hos dig och återkom sedan i tråden så ska vi undersöka detta närmre!
Trevlig helg!
/Tinne
... Visa mer
2022-01-07
11:53
Hej Jessica_!
För att en makulerad faktura ska komma med på en journal så måste det finnas andra fakturor som ska journalföras och som skapar en verifikation. I dagsläget går det inte att journalföra bara en makulerad faktura
Det går alltså att journalföra en makulerad faktura när det finna andra fakturor som ska bokföras är med i journalen, men den makulerade fakturan kommer inte med i bokföringen.
Om något känns oklart eller om du har följdfrågor är varmt du välkommen att återkomma till forumet.
Trevlig helg!
/Tinne
... Visa mer
2022-01-07
11:49
1Gilla
Hej MonicaA!
Det är svårt att reda ut exakt hur du ska rätta detta utan att se hur det ser ut i ditt program. Utifrån den information du har angett så ska jag försöka förklara hur programmet är tänk att fungera:
Det är först när du skapat sista momsredovisningen i programmet som de obetalda kundfakturorna bokas upp i programmet. Därefter kan du konstatera en faktura som en kundförlust.
Om en faktura är delbetald så bokar du bort det beloppet på 1510, checklistan under Årsavstämning ska ta hänsyn till det.
Generellt ska också sägas att det är oftast när man bokfört något manuellt på konto 1510 som det diffar med checklistan, så ett tips är att kika igenom kontot och se om du bokfört något manuellt.
Är det fortfarande fel med hänsyn till infon ovan så behöver vi titta på det tillsammans med dig för att bäst kunna hjälpa dig. Kontakta oss direkt via telefon eller chatt så ska vi hjälpa dig vidare i den kanalen.
Trevlig helg!
/Tinne
... Visa mer
2022-01-07
11:37
Hej SW!
Jag förstår att det kan vara lite krånligt att få bukt med nya uppdateringar. Vi vill självklart hjälpa dig att få ordning på detta och jag har undersökt din fråga och bollat den med mina kollegor. Vi kom fram till att det bästa för dig vore att kontakta supporten igen, då vi skulle behöva koppla upp oss för att kunna se hur det ser ut i ditt program.
Önskar dig en trevlig helg!
/Tinne
... Visa mer
2022-01-07
09:57
Hej Simon!
Du kan matcha det direkt under Kassa- och Bankhändelser, du väljer bokföringshändelse Övrigt uttag och Egen kontering som kostnadstyp.
Trevlig helg!
/Tinne
... Visa mer
2022-01-05
11:33
Jag vill flika in lite snabbt här igen med ett tillägg!
Är det så att du inte kan korrigera verifikationen som programmet har skapat kan du vända den med en manuell verifikation. De konton som har använts ser du inne på verifikationen.
/Tinne
... Visa mer
2022-01-05
11:11
Hej experience!
Då vi har några olika aktiva trådar har jag svarat i tråden “Varningsruta när man navigerar ut från en gammal bokförd lev.faktura” då det svaret gäller alla frågor du skrivit in här till oss. Så kika gärna i den tråden för att se hur vi föreslår att vi går vidare i dessa frågorna.
/Tinne
... Visa mer
2022-01-05
11:10
Hej experience!
Då vi har några olika aktiva trådar har jag svarat i tråden “Varningsruta när man navigerar ut från en gammal bokförd lev.faktura” då det svaret gäller alla frågor du skrivit in här till oss. Så kika gärna i den tråden för att se hur vi föreslår att vi går vidare i dessa frågorna.
... Visa mer
2022-01-05
11:06
Hej @Fd medlem!
Tack för din input och förbättringsförslag! Vi tar det här vidare i teamet för att se över möjligheter det finns för en sådan funktion och återkommer med en status och uppdatering när vi diskuterat detta.
Önskar dig en fin dag!
/Tinne
... Visa mer
2022-01-05
10:57
Hej Sampletekk1!
I verifikationslistan under Bokföring - Verifikationer finns det en kolumn som heter dokumenttyp. När du hanterar dina tillgångar med hjälp av Anläggningstillgångar så hamnar dessa verifikationer under dokumenttyp "Bokföring av anläggningstillgång". Jag bifogar en bild här nedan så ser du hur det ser ut hos mig.
Återkom gärna om du har fler funderingar.
Önskar dig en fin dag!
/Tinne
... Visa mer
2022-01-04
17:11
Hej!
Vad jag har förstått så har du manuellt bokat bort anläggningstillgångarna genom manuella verifikationer, inte genom funktionen Anläggningstillgångar.
Precis som du nämner behöver du ta bort de anläggningstillgångar du har i funktionen, men allt du gör i funktionen Anläggningstillgångar kommer att skapa verifikationer. Det finns olika åtgärder du kan välja för att få bort anläggningstillgången, vilken åtgärd som passar dig bäst bör du rådfråga din redovisningskonsult om. Jag skickar med dig vårt hjälpavsnitt Åtgärder för anläggningstillgångar så hittar du mer information om de olika alternativen samt hur du hanterar dem i funktionen.
När du har gjort dig av med anläggningstillgångarna så kommer det att vara dubbelt bokfört, för att boka bort det som blir dubbelt kan du göra på två olika sätt:
Korrigera de manuella verifikationerna du har skapat med din redovisningskonsult.
Korrigera de verifikationer som automatiskt skapas när du tar bort anläggningstillgångarna i programmet.
Du får själv välja vilket alternativ du anser blir smidigast för dig, men kontrollera gärna med din redovisningskonsult så att allt blir rätt och riktigt i din bokföring.
Jag passar också på att skicka med hjälpavsnittet Skapa en korrigeringsverifikation som steg för steg visar hur du korrigerar verifikationerna.
Återkom gärna om du har fler funderingar!
/Tinne
... Visa mer
2022-01-04
17:08
Hej Johan!
Anledningen till att vissa av dina bankhändelser blir bokförda per automatik och vissa inte när du har bankkoppling med autopay är för att de bankhändelser som programmet med säkerhet kan stämma av mot bankhändelserna bokförs automatiskt.
De bankhändelser som programmet inte kan stämma av blir matchade, får ett bokföringsförslag men blir inte bokförda, vilket är för att du själv ska kunna justera kontona om bokföringsförslaget inte passar. Det är alltid bra att gå in och kika under Kassa- och Bankhändelser så att du inte missar någon händelse.
Det är inget krav att man ska bokföra affärshändelser i kronologisk ordning, utan det är att det är bokfört på rätt datum som är viktigt.
Jag hoppas att detta hjälpte dig i din fråga.
Om du vill kan jag ta med mig detta som ett förbättringsförslag till teamet och undersöka möjligheten att införa en funktion som tillåter dig att ta bort den automatiska bokföringen?
Är det något annat som känns oklart eller om du har fler funderingar så får du gärna återkomma så hjälper vi dig!
Önskar dig en fin kväll!
/Tinne
... Visa mer
2022-01-04
16:35
Hej experience!
När du kopierar och klistrar in händelser från banken så är det händelser som har registrerats på din bank och inte skapats manuellt, vilket är anledningen till att programmet kan välja ett datum längre fram i tiden. Om du senare väljer att redigera bankhändelsen i Kassa- och Bankhändelser så kommer programmet att tolka detta som en manuell händelse. Orsaken till att du då inte kan ändra datum till framåt i tiden är för att det inte är en faktisk bankhändelse som registrerats på din bank som en kommande transaktion. Det går då inte att helt säkert säga att det kommer att göras en utbetalning, då det kan uppstå scenarion där betalningen inte utförs, exempelvis om det uppstår teknikstrul.
Det går inte att bokföra händelser som inte har skett, programmet inte kan känna av om det gjorts en transaktion eller inte om du inte har en direktkoppling från din bank till Visma eEkonomi, vilket gör att den begränsningen finns.
Jag hoppas att detta hjälper dig i din fråga!
/Tinne
... Visa mer
2022-01-04
16:33
Hej experience!
I dagsläget så går det inte att få bort det inaktiva kontot från årsavstämningen. Anledningen till detta är för att när du inaktiverar bankkonton så kan programmet inte känna av när bankkontot inaktiverats, vilket gör att programmet inte heller kan att utesluta att bankkontot inte har använts under året.
Om du vill kan jag lägga din tråd som en idé?
Önskar dig en fin kväll!
/Tinne
... Visa mer
2022-01-03
16:36
Hej HHH999!
Det är svårt att tyda vad som kan ha gått fel utan att se exakt hur du har gjort, hur gjorde du när du skapade korrigeringsverifikationen?
När du skapar en korrigeringsverifikation ska du markera rutan intill raden som ska rättas. En ny korrigeringsverifikation kommer att visas och bokföringen av transaktionerna på de valda raderna vänds därefter automatiskt.
Kika gärna på vårt hjälpavsnitt Skapa en korrigeringsverifikation så kan du se hur stegen ser ut för att vända verifikationen.
Återkom om du inte får det att fungera så ska vi kika vidare på det!
/Tinne
... Visa mer
2022-01-03
16:18
Hej Simon!
Du kan bokföra detta mot konto 6991 - Övriga avdragsgilla kostnader eller 3740 - Öresavrundningar.
Återkom gärna om du har fler funderingar eller om något känns oklart!
/Tinne
... Visa mer
2022-01-03
15:44
Hej Pontus66!
Datumet på verifikationen är korrekt, beslutet visas hos Skatteverket månaden efter när du deklarerat.
God fortsättning!
/Tinne
... Visa mer
2022-01-03
15:32
Hej Johan!
Jag är inte helt med på vad du menar med att den automatiska bokföringen hoppar över vissa matchningar. Bokförs inte vissa händelser alls?
Jag skulle också behöva veta vart någonstans i programmet som du tittar, är det under Kassa-bankhändelser eller är det verifikationslistan du utgår ifrån?
Skatteverket vill att affärshändelser i möjligaste mån ska presenteras i kronologisk ordning för att återspegla den ordning som affärshändelserna inträffade.
Återkom gärna med mer information så ska jag titta vidare på detta!
God fortsättning!
/Tinne
... Visa mer
2022-01-03
11:38
Hej Sampletekk2!
Vi har diskuterat den här frågan i teamet, och kommit fram till att det är bäst att du kontaktar en redovisningskonsult för frågor kring hantering av anläggningstillgångar vid ombildning från enskild firma till aktiebolag.
Anledningen till detta är att just när det gäller hur du bör hantera dina tillgångar för att inte få någon skatteeffekt, så kommer det du gör i programmet att få en påverkan på din bokföring. Redovisningskonsulter har spetskompetens i den här typen av frågor och det är viktigt att det blir rätt i bokföringen för dig.
Däremot kanske någon av våra andra användare har tips att ge eller kan berätta hur de har hanterat liknande situationer? Ni är mer än välkomna att hoppa in i tråden och dela med er av era erfarenheter!
Om du vill ha hjälp med hur du praktiskt arbetar i funktionen Anläggningstillgångar i Visma eEkonomi så har vi all information om detta i vårt hjälpavsnitt Anläggningstillgångar.
Har du några följdfrågor eller funderingar så är du alltid välkommen att höra av dig antingen till mina duktiga kollegor på supporten eller här i forumet.
God fortsättning!
/Tinne
... Visa mer
2022-01-03
11:36
Hej Kent!
Jag är inte helt med på vilken ruta i excel-filen du syftar till.
Om det är rutan för "StockArticle" du menar så kan du sätta "false" i den rutan för att det inte ska visas som en lagerartikel.
Du kan testa följande steg och se om det hjälper:
1) Exportera ut artikelregistret från eEkonomi
2) Ändra t.ex priserna, true till false m.m - Välj sedan Spara Som och välj CSV så det blir rätt format.
3) Importera in artikelregistret igen.
Hoppas detta hjälper dig i din fråga.
Om jag har missförstått eller om problemet kvarstår är du varmt välkommen att kontakta våra duktiga kollegor på supporten så att de kan hjälpa dig felsöka i realtid.
God fortsättning!
/Tinne
... Visa mer
2021-12-28
16:42
1Gilla
Hej igen Jessica!
Jag ska självklart försöka hjälpa dig med att få bukt på detta. Även om du inte ändrat något i inställningarna innan detta så tycker jag att vi börjar med att säkerställa att du har rätt inställningar nu, så kan vi utesluta att det inte är det som är problemet.
Jag bifogar en bild nedan så ser du hur det ser ut i Outlook när du ändrar standardkonto under kontoinställningar. Nu har jag bara ett konto i Outlook, men är det så att du har flera konton så kommer dessa att synas i listan nedan och du kommer då kunna välja vilket konto som ska vara standard.
Den andra inställningen som jag tycker du ska titta på är Använd alltid standardkontot när du skriver nya meddelanden. Som jag skrev ovan så hittar du den genom att gå in på Arkiv - Alternativ - E-post. När du klickat på Arkiv hittar du fliken Alternativ längre ner i vänstra hörnet. När du klickat på Alternativ får du upp en ruta, där klickar du på E-post. Det kommer då att se ut som bilden jag bifogar nedan. Bläddra ner till Skicka Meddelanden och bocka i Använd alltid standardkontot när du skickar nya meddelanden.
Pröva med detta och starta sedan om både Outlook och Visma Administration.
Återkom om du stöter på problem eller har några andra funderingar.
God fortsättning!
/Tinne
... Visa mer
2021-12-28
16:40
Hej igen SvanteJ, nu har jag mer information om hur likviditetsprognosen hämtar information.
När det gäller likviditetsprognosen så är det just en prognos som tar hänsyn till företagsinställningar och tidigare registreringar. Programmet gör ett antagande att det ska ske en händelse eller registrering på specifika datum baserat på företagsinställningar och tidigare registreringar.
Likviditetsprognosen är något begränsad och utgår från att momsen ska redovisas på de datum som gäller om man har ett kalenderår. Programmet kan alltså inte urskilja om du har brutet räkenskapsår eller ett kalenderår när det gäller redovisning av moms.
Jag hoppas att detta hjälpte dig i din fråga, om något känns oklart eller om du har fler funderingar så är du självklart välkommen att återkomma till oss i forumet. Jag vill också tipsa om Skatteverkets hjälpsida för viktiga datum där du kan se viktiga datum för dig som företagare om du är osäker på vilka datum som gäller för dig.
God fortsättning och gott nytt år!
/Tinne
... Visa mer
2021-12-28
11:48
Hej Svantej!
Jag vill bara ge dig uppdatering på din fråga så du inte tror att vi har glömt dig. Vi håller på att undersöka detta närmre och återkommer i tråden så snart vi har mer information att ge.
God fortsättning!
/Tinne
... Visa mer
2021-12-28
09:28
Hej Ekeröföretag!
Om du vill se de bilagor du tidigare har skickat från programmet går du in på respektive faktura och klickar på bilagans ikon för att ladda ner den till din dator. De kunder du skickar fakturor till som har Visma eEkonomi gör på samma sätt. Däremot är det svårt för oss att svara på hur det ser ut för de fakturamottagare som använder ett annat system, däremot så skulle jag tro att principen är densamma - De öppnar upp fakturan i sitt system, klickar på bilagan och laddar sedan ner den.
På bilden nedan kan du se vart bilagan ligger i dina kundfakturor:
Jag hoppas detta hjälper dig i din fråga. Om jag har missförstått eller om du inte lyckas öppna upp bilagorna från Visma eEkonomi så är du varmt välkommen att återkomma i tråden eller kontakta våra duktiga kollegor på supporten som kan hjälpa dig felsöka i realtid.
Förhoppningsvis fungerar stegen jag beskrivit i texten ovan för dig.
... Visa mer
2021-12-27
10:23
Hej Jessica!
Jag ser att du ställt samma fråga på två ställen. Här hittar du mitt svar.
Om du har följdfrågor eller några andra funderingar är du välkommen att svara i den tråden eller kontakta vår duktiga support!
God fortsättning!
/Tinne
... Visa mer
2021-12-27
10:20
1Gilla
Hej Jessica! Hoppas att du har haft en bra jul.
Har du tittat på inställningarna i Outlook för standardkonto? Det finns två ställen du kan titta på:
1. Gå in i Outlook, välj Arkiv - Accountsettings/kontoinställningar så får du upp en ruta där du väljer vilket konto som är standard.
2. Du kan också titta på vilka inställningar du har för standardkonto i Outlook under Arkiv - Alternativ - E-post. Markera kryssrutan Använd alltid standardkontot när du skriver nya meddelanden under Skicka meddelanden. Välj OK.
Jag hoppas detta hjälper dig i din fråga. Om problemet kvarstår är du varmt välkommen att kontakta våra duktiga kollegor på supporten så att de kan hjälpa dig felsöka i realtid. Förhoppningsvis fungerar stegen jag beskrivit i texten ovan för dig.
God fortsättning!
/Tinne
... Visa mer
2021-12-21
15:53
Hej Sune__7!
Jag har undersökt din fråga närmre och vi kan tyvärr inte vägleda dig i vilken händelse som är rätt att använda kring uppköpet Castellum AB gjort av aktierna i Kungsleden AB. Baserat på vad som står i artikeln du hänvisar till så tolkar jag det som att Castellum AB själva har begärt allmänna råd om hur aktieägarna ska redovisa händelsen, vilket är anledningen till varför du behöver vända dig till Skatteverket.
När du har fått information från Skatteverket om hur händelsen ska hanteras och har all relevant information kring händelserna så är du välkommen att återkomma till oss igen och vi ska göra vårt bästa att vägleda dig hur du ställer upp det rent tekniskt i programmet. Beroende på vilken typ av lösning Skatteverket föreslår vill vi redan nu nämna att programmet inte stödjer alla händelser, vilket kan limitera oss i vår support. Om hanteringen är inom vad programmet stödjer ska vi självklart försöka hjälpa dig vidare i din fråga. Jag skulle också vilja passa på att skicka med vårt hjälpavsnitt som beskriver hur du kan lägga in händelserna i aktiehanteraren. Jag hoppas den också kan komma att vara hjälpsam.
God jul och gott nytt år!
/Tinne
... Visa mer
2021-12-21
13:48
Hej Karin!
Vi har felsökt i detta men skulle behöva kika tillsammans med dig i ditt program för att kunna tyda exakt vad som kan ha blivit fel vid betalningen.
Kontakta gärna våra duktiga kollegor på supporten så ska vi hjälpa dig i fortsatt felsökning i den kanalen istället.
God jul och gott nytt år!
/Tinne
... Visa mer
2021-12-21
13:19
Tack själv och god jul till dig med! 🙂
... Visa mer
2021-12-21
10:40
Hej ueg__!
Kompen justerar du enklast i löneprogrammet, då löneadministratören kan kontrollera vad den anställde har för kompsaldo inne i tidbanken eller på lönebeskedet under "Saldo". Därefter kan du använda löneart 4108 - Komptid uttag och manuellt räkna ner antalet som är fel så att du får 0 i saldo. När du sedan justerat detta på en lönekörning och synkroniserar i löneprogrammet kommer saldot att justeras i nästa period i Visma Lön Anställd.
Jag vill också tipsa dig att om ni inte hanterar komp i företaget så kan ni skapa upp ett avtal i Visma Lön Anställd som inte hanterar komp, så minimerar ni risken för för att detta händer igen 🙂
Hoppas detta hjälpte dig i din fråga, annars är du självklart välkommen att återkomma till oss i forumet.
Önskar dig en fortsatt fin dag!
/Tinne
... Visa mer
2021-12-21
10:37
Hej Terese! Självklart ska jag hjälpa dig! 🙂
Såhär räknar du ut daglön för 1-9 december:
Månadslön*12/365 x 9 kalenderdagar
Därefter ändrar du beloppet på Måndadslön på lönebeskedet.
Gällande karensdag och sjuklön så skickar jag med dig vårt hjälpavsnitt för hur du räknar ut karensavdrag, sjuklön och sjukavdrag där du kan se beräkningarna för detta.
Utbetalningen av intjänade semesterdagar beror på vilket semestervillkor du tillämpar. Jag rekommenderar dig att ta hjälp av vår skrivna hjälp där vi har information om de olika semestervillkoren som finns i Visma Lön, utgå från dessa och se om det kan hjälpa dig.
På lönebeskedet lägger du sen in lönearten Semesterlön, Engångsskatt.
Jag vill också tipsa dig om att kika på vårt webbaserade löneprogram Visma Lön Smart om du arbetar med lön i Visma eEkonomi idag, då det är bättre anpassat för den här typen av lönearbete och har direkt integration till Visma eEkonomi.
Hoppas detta hjäper dig i din fråga, återkom annars så hjälper vi dig!
Önskar dig en fin tisdag!
/Tinne
... Visa mer
2021-12-21
08:42
Hej Mattias!
I hjälpavsnittet Bokföra dagskassa får du instruktioner steg för steg hur du bokför din dagskassa, där ser du också hur du gör när du får in pengarna för kontokortsförsäljningen.
Jag vill verkligen slå ett slag för att skapa upp egna bokföringsförslag för dagskassan, det gör arbetet mycket lättare!
När du säljer varor med 25% moms inom Sverige kan du förslagsvis använda konto 3051 - Försäljn varor 25% sv.
Jag hoppas detta hjälper dig i din fråga! Har du fler funderingar är du självklart välkommen att återkomma till oss i forumet.
Önskar dig en fortsatt fin tisdag!
/Tinne
... Visa mer
2021-12-20
15:14
Hej Sune__7!
För din situation är min rekommendation att du börjar med att vända dig till Skatteverket för att få mer information om hur du ska hantera detta.
När du fått mer information är du självklart välkommen att skriva till oss igen så ska vi göra vårt bästa för att hjälp dig med hur du ska hantera detta i ditt program.
Önskar dig en fin dag!
/Tinne
... Visa mer
2021-12-20
12:00
1Gilla
Hej Erik_N!
Verifikationsserier är främst till för dig som företagare för att du ska få så bra koll som möjligt på dina verifiaktioner. Det används exempelvis om du vill sortera på olika serier när du går igenom din bokföring. För myndigheterna är det viktigare att alla transaktioner och verifikationer är bokförda korrekt på rätt datum osv, inte vilken verifikationsserie det ligger i. Det är alltså bara du som blir påverkad om du har bokfört i fel verifikationsserie och är ingenting du nödvändigtvis måste byta.
Återkom gärna om något känns oklart eller om du har fler följdfrågor!
/Tinne
... Visa mer
2021-12-20
10:58
Hej Jocke!
Vi har ordnat så att en kollega kommer att ta kontakt med dig via mejl idag, så får du hjälp med detta.
Önskar dig en fin dag!
/Tinne
... Visa mer
2021-12-20
10:58
Hej Jocke!
Vi har ordnat så att en kollega kommer att ta kontakt med dig via mejl idag, så får du hjälp med detta.
Önskar dig en fin dag!
/Tinne
... Visa mer
2021-12-20
10:53
Hej Pirjo01!
Jag vill först be om ursäkt för att du inte blivit kontaktad än. Jag har ordnat så att en kollega kontaktar dig nu på förmiddagen som kan hjälpa dig med detta.
Önskar dig en fortsatt fin dag!
/Tinne
... Visa mer
2021-12-17
16:15
Hej Per__42!
Jag har besvarat dina frågor i ditt egna inlägg.
Återkom gärna om du har fler funderingar!
/Tinne
... Visa mer
2021-12-17
16:11
Hej Per__42!
Vad kul att du vill komma igång med e-order!
För att komma igång med e-order så behöver du ställa in du in att du vill ta emot e-order i dina företagsinställningar. Under Arkiv - Inställningar - Företagsinställningar - Min sida/internettjänster - Digitala fakturor och dokument markerar du Ta emot e-order.
För att dina kunder ska veta att du vill ta emot e-order framöver så rekommenderar jag att du informerar dem via t ex. ett mejlutskick att du vill att de skickar sina ordrar elektroniskt.
När du sedan går in under Försäljning - Order känner programmet av om det finns några e-ordrar att läsa in. Finns det e-ordrar att läsa in visas det i en informationslist ovanför arbetsbilden eller som en notifiering i sidopanelen.
Jag vill även skicka med dig vårt hjälpavsnitt Ta emot e-dokument om du vill läsa mer om detta.
Har du några följdfrågor eller funderingar så är du alltid välkommen att höra av dig antingen till mina duktiga kollegor på supporten eller här i forumet.
Önskar dig en fin helg!
/Tinne
... Visa mer
2021-12-17
14:46
Hej Thomas51!
Precis som i hjälpavsnittet du hänvisar till så står det vilka koder du kan använda under Fältförklaringar - Betkod, men jag tolkar dig som att du inte får det betalningsvillkoret du önskar?
Utifrån det du beskriver så tror jag att det blir svårt att hjälpa dig via forumet. Jag rekommenderar dig att kontakta vår grymma support som har möjlighet att titta på detta tillsammans med dig i realtid.
Du får väldigt gärna återkoppla här i tråden hur det går sen, då det kan vara god hjälp för andra användare också.
Önskar dig en trevlig helg!
/Tinne
... Visa mer
2021-12-14
11:28
4 Gillar
Här får du lära dig att bokföra utdelning samt hur bokföring av utdelning till aktieägare funkar.
Vad är utdelning och varför ger företag utdelning?
Aktieägare får del av företagets vinst genom utdelning, vilket sker i form av pengar eller andra tillgångar, som aktier. Detta är företagets sätt att ge tillbaka till de som investerat i bolaget.
Utdelningen beslutas vid bolagsstämman. Fram till bolagsstämman redovisas vinsten på konto 2098. Vinst som inte delas ut förs över till konto 2091 som balanserad vinst.
Bokföra utdelning - konteringsexempel
Konto
Debet
Kredit
2098 - Vinst eller förlust från föregående år
x
2091 - Balanserad vinst och förlust.
x
När utdelningsbeloppet är beslutat bokför du det obetalda beloppet så här:
Konto
Debet
Kredit
2091 - Balanserad vinst och förlust
x
2898 - Outtagen vinstutdelning
x
När du har betalat utdelningen till aktieägarna bokförs det så här:
Konto
Debet
Kredit
2898 - Outtagen vinstutdelning
x
1930 - Företagskonto
x
När du har ett aktiebolag som går med vinst kan du välja mellan att ta ut lön eller utdelning - men vad är skillnaden och hur påverkar det dig? Här kan du läsa mer om lön och utdelning.
Gör du dina löner i Spiris och är nyfiken på hur du betalar ut utdelning läs hjälpavsnittet Hur betalar jag ut ränta eller utdelning?
... Visa mer
2021-12-13
09:18
Hej William!
Detta är något som är svårt att undersöka närmre via forumet, men jag vill skicka med dig vårt hjälpavsnitt som beskriver varför det i vissa fall skiljer sig mellan semesterskuldlistan och bokföringen.
Om du har några fler funderingar är du självklart välkommen att återkomma till oss i forumet eller kontakta mina duktiga kollegor på supporten.
Önskar dig en fin måndag!
/Tinne
... Visa mer
2021-12-03
16:43
Hej Oliwia!
Det är möjligt att lägga in ett inbyte på en kundfaktura.
På kundfakturan lägger du upp tre textrader med en beskrivning och en summa. Du får själv bestämma vilka konton intäkten och kostnaden ska bokföras mot. Eftersom att det är viktigt att det blir rätt så är det bra att du kollar med Skatteverket om hur du ska göra med momsen.
I raden för inbyte av truck ska du använda momskod 0, då det inte ska bli någon moms där. Du lägger sedan upp en separat rad för den ingående momsen mot konto 2641.
Exempel på hur uppställning på fakturan kan se ut:
Rad 1: Försäljning av truck med beloppet x kr. Lägg in momskod och konto.
Rad 2: Inbytt truck med beloppet x kr. Momskod 0, välj konto.
Rad 3: Moms för den inbytta trucken, belopp x kr.
Återkom gärna om du har några fler funderingar!
Jag önskar dig en trevlig helg!
/Tinne
... Visa mer
2021-12-03
10:31
Hej!
I dagsläget har vi ingen funktion för att kunna koppla en löneart till en viss resultatenhet. Jag tycker att det var en riktigt intressant idé och har framfört detta till vårt utvecklingsteam. Vi återkopplar i tråden om status på detta framöver.
Jag har tittat på vad det finns för alternativa arbetssätt för dig att koppla en löneart till en resultatenhet. Det första alternativet är att göra så som jag tolkar att du gör idag, att lägga in det direkt på lönebeskedet.
Det andra alternativen är att du väljer att bokföra anställdas löner på en resultatenhet. Detta ställer du in genom att gå in på fliken Personal - Anställda - välj anställd - Flik 3 Lön - Välj resultatenhet. Vill du läsa mer om detta så kan du kika på vårt hjälpavsnitt Bokföra anställdas löner på resultatenhet och projekt.
Om du har fler funderingar så är du varmt välkommen att återkomma till oss i forumet.
Tack för din idé och ha en fin helg!
/Tinne
... Visa mer
2021-11-29
16:21
Hej Skeppslyckan!
Precis som Lovisa säger så tycker jag helt klart att Visma eEkonomi för föreningar passar för ert arbetsflöde. Ni har fritt antal användare och kan scanna in underlag som ni sen kan skicka direkt till programmet. Kontakta gärna mina duktiga kollegor på supporten som kan hjälpa dig med att komma igång.
Önskar dig en fin eftermiddag!
/Tinne
... Visa mer
2021-11-29
15:49
Hej KevinFF!
Utifrån bilden som du bifogat tolkar jag det som att du på momsredovisningen för september redovisat 12 893kr men har 3127kr kvar att stämma av.
Om momsen för september blev 12 893+3127 = 16 020kr och det är den summan som Skatteverket har dragit så bör du ångra momsredovisningen för september och göra om den. Behöver du hjälp med hur du ångrar en momsredovisning så kan du kika på vårt hjälpavsnitt Rätta tidigare periods momsredovisning.
När du har skapat upp den nya momsrapporten så bör beloppet du ska betala in vara 16 020kr, alltså samma belopp som du har på din skattehändelse. Därefter kan du matcha skattehändelsen mot den nya momsredovisningen.
Om du har hanterat detta på något annat sätt eller om jag har missförstått din fråga tror jag att vi hjälper dig bäst om du tar kontakt med mina kollegor på supporten, då de har möjlighet att koppla upp sig och kika på hur det ser ut hos dig.
Önskar dig en fortsatt fin dag!
/Tinne
... Visa mer
2021-11-29
15:00
Hej Ulla_8!
Om det gäller en gemensam verksamhet med fördelning av resultat mellan makar så finns det i Deklaration/Årsredovisning.
Du har möjlighet att skapa upp blanketten NEA som du ser i bilden nedan. Blanketten f.d N6 kan du inte få ut här, däremot finns det en funktion i programmet där du kan få en beräkning av räntefördelning och expansionsfond utifrån det du fyllt i på Räntefördelning - underlag och Expansionsfond - underlag, gå sedan in under Resultatplanering och välj ett av de alternativ som finns så kan du se beräkningarna.
Har du fler funderingar är du varmt välkommen att återkomma!
Önskar dig en fortsatt fin eftermiddag,
/Tinne
... Visa mer
2021-11-29
09:07
Hej Ewa, hoppas att du har haft en fin helg!
Jag är inte helt med på hur du vill bokföra valutakursdifferensen, är det genom en manuell verifikation eller gör du på något annat sätt?
Använder du ett valutakonto i Visma eEkonomi så vill jag slå ett slag för funktionen Värdera valutakonto när det är dags för bokslut. När du värderar ditt valutakonto så bokförs eventuell mellanskillnad upp som antingen en valutavinst eller valutaförlust. Kika på vårt hjälpavsnitt Värdera valutakonto för att se hur du går tillväga!
Återkom gärna om du har fler funderingar.
Önskar dig en fin måndag!
/Tinne
... Visa mer
2021-11-22
17:14
Hej PrePuc!
I Visma eEkonomi har vi ingen semesterhantering och det behöver därför räknas ut manuellt. Du ska också använda samma bokföringskonto som vid uppräkning av semesterskuld och när du registrerar uttag av semester.
Om något känns oklart eller om du har några fler funderingar är du varmt välkommen att återkomma!
Önskar dig en fin kväll!
/Tinne
... Visa mer
2021-11-22
14:47
1Gilla
Hej Jens!
Det glädjer mig att höra att ni har mycket nytta av projektfunktionen!
Du kan flytta belopp från ett projekt till ett annat genom att skapa upp en manuell verifikation. På verifikationen lägger du först upp det gamla projektet med det kreditbelopp som du vill flytta över. På nästa rad lägger du därefter upp samma bokföringskonto men lägger istället in det nya projektet med beloppet i debet.
Nedan kan du se ett exemel på hur det kan se ut:
Om något känns oklart eller om du har några andra funderingar är det bara att återkomma till oss i forumet så hjälper vi dig!
Ha en fin dag!
/Tinne
... Visa mer
2021-11-19
15:47
1Gilla
Hej Pontus66!
Det stämmer att du bokför två gånger - en gång när du betalar eller fått betalt från Skatteverket och därefter när det dras pengar från skattekontot.
Jag kan varmt rekommendera att kika på vårt användartips Bokföra händelser på skattekontot i ett Aktiebolag, jag tror att det kan hjälpa dig i ditt arbete.
Har du några följdfrågor eller funderingar så är du alltid välkommen att höra av dig till oss här i forumet.
Jag önskar dig en trevlig helg!
/Tinne
... Visa mer
2021-11-19
15:00
Hej!
I Visma Lön 600 finns det en funktion för att beräkna retroaktiv lön under Lönearbete - Beräkna retroaktiv lön.
I vårt skrivna hjälpavsnitt Hur du beräknar retroaktiv lön finns en förklaring på hur du går tillväga för beräkning av retroaktiv lön som jag tror kan hjälpa dig!
Om du har några andra funderingar är du som vanligt alltid varmt välkommen att ställa dem här hos oss på forumet.
Trevlig helg!
/Tinne
... Visa mer
2021-11-19
14:08
Hej Marie!
För att lägga till en nya rad i en not så gör du den direkt på dokumentet i trädet genom att redigera noten.
Om du vill läsa mer om detta så hittar du mer information om hur du lägger till en ny rad i vår skrivna hjälp under rubriken 'Rad'.
Återkom gärna om något känns oklart eller om du har fler funderingar!
Önskar dig en trevlig helg!
/Tinne
... Visa mer
2021-11-19
12:50
Hej Lassetjus!
Jag uppfattar dig som att det är ditt bankkono du vill lägga in under Arkiv - Inställningar - Företagsinställningar - Företag? I dagsläget så går det bara att lägga in Bankgiro och Plusgiro där.
Du får gärna återkomma om jag har missuppfattat dig eller om du har fler funderingar så kikar jag vidare på det!
Trevlig helg!
/Tinne
... Visa mer
2021-11-19
11:07
Hej Ekeröföretag!
Programmet hanterar Peppol som format, anledningen till varför fakturorna blir stoppade är på grund av att Peppol kan inte hantera textrader på fakturorna.
Om du vill ha textrader på dina fakturor kan du bifoga en PDF tillsammans med fakturan och se till att texten framkommer i PDF-filen istället.
Om du har fler funderingar är du varmt välkommen att återkomma till oss i forumet!
Trevlig helg!
/Tinne
... Visa mer
2021-11-19
10:18
1Gilla
Hej Terese!
När Kronofogden har begärt utmätning av lön ska detta hanteras som ett avdrag på nettolönen.
I Visma eEkonomi har du lönearten Avdrag efter skatt som avser alla typer av nettoavdrag. Jag tänker att du kan använda den lönearten i ditt lönebesked och lägga till en textrad under där du skriver att summan betalas till Kronofogden.
Hoppas detta kan hjälpa dig! Om något känns oklart eller om du har fler funderingar är det bara att återkomma så hjälper jag dig.
Trevlig helg!
/Tinne
... Visa mer
2021-11-12
13:52
1Gilla
Hej Magiska Mira!
Jag förstår att det inte är helt lätt ibland, men jag ska försöka förklara flödet från Zettle till Visma eEkonomi för dig för att göra det lättare;
När du använder dig av Zettle så går pengarna från försäljningen först genom Zettle och sen vidare till dig, vilket innebär att själva försäljningen bokförs automatiskt som en fordran på kontot 1580 - Fordringar för kontokort och kuponger. Anledningen till varför det bokas upp som en fordran först är på grund av att det är Zettle som betalar ut pengarna till dig efter försäljningen. Det blir alltså inte dubbelt bokfört, eftersom att du sen ska bokföra själva betalningen från Zettle när pengarna har kommit in via din bankkoppling.
När du får in betalningen från Zettle så gör du enligt nedan:
Klicka på bankhändelsen och välj Matcha.
Välj bokföringshändelsen Övrig insättning och inkomsttyp Egen kontering. Du ska bokföra mot det bokföringskonto som programmet bokfört fordran från Zettle på, vilket blir 1580 i ditt fall.
Bokför betalningen.
Om du vill byta bokföringskonton eller se vilka du har valt hittar du det under Inställningar - Företagsinställningar - Grunduppgifter.
Återkom gärna om något känns oklart eller om du har fler funderingar.
Jag önskar dig en fortsatt fin fredag och en härlig helg!
/Tinne
... Visa mer
2021-11-10
08:33
1Gilla
Hej Magnus!
Vi kommer att ta kontakt med dig under dagen, så ser vi till att du får den hjälp du behöver.
/Tinne
... Visa mer
2021-11-09
16:23
Hej Fredrik!
Det finns en inställning för om du vill se debet och kredit när du skapar upp leverantörsfakturor, är det vad du menar med att du vill se balans? Inställningen för det hittar du under Inställningar - Företagsinställningar - Faktureringsuppgifter - scrolla ner till Leverantörsfakturor - bocka i "Visa debet och kredit på leverantörsfakturor".
Den blå symbolen du menar är den som finns bredvid +/- som tar dig till kontoanalysen och den har vi, vad jag vet, inte någon inställning för, den ska vara permanent. Den finns hos mig så jag funderar lite på varför du inte ser den hos dig.
Det du själv kan testa är följande:
1. Byta webbläsare
2. Rensa cache och starta om webbläsaren efteråt
Om ovan inte löser problemet så skulle vi nog behöva koppla upp oss och titta på det tillsammans med dig, vilket mina duktiga kollegor på supporten har möjlighet att göra. Du får gärna kontakta supporten när du har tid så att du kan få hjälp med varför symbolen inte finns där.
Du får gärna återkoppla i tråden om hur det går, då det säkert kan vara till stor hjälp för andra användare som stöter på samma problem.
Lycka till!
/Tinne
... Visa mer
2021-11-08
13:29
1Gilla
Hej KONAB64!
I dagsläget har vi tyvärr ingen funktion för att arbeta med svenska leverantörer med bank utomlands, men jag kommer att framföra det för utvärdering till vårt utvecklingsteam.
Jag har tagit fram en lösning för hur du kan arbeta runt detta och du får göra enligt följande:
Du får välja Irland som land på leverantören, det är för att du ska kunna göra en utlandsbetalning. När du sedan skapar upp leverantörsfakturan får du manuellt lägga in de rätta momskontona på leverantörsfakturan och inte de som programmet föreslår.
Återkom mer än gärna du har fler funderingar eller om något känns oklart så hjälper vi dig!
Ha en fin måndag!
/Tinne
... Visa mer
2021-11-05
12:05
1Gilla
Hej Redovis!
Är det självfakturan du menar att du vill redovisa? I dagsläget finns det tyvärr ingen funktion för självfaktura i programmet, lösningen vi har är att du registrerar det som en vanlig försäljning under Bokföring - Verifikationer enligt följande:
1930/1510 Debet
26xx Kredit
3xxx Kredit
Gällande hur du ska göra med utlägget så är det enklaste att bokföra utlägget via lönemodulens lönearter, då bokförs utlägget i samband med att lönebeskedet bokförs. Du använder då lönearten Tillägg efter skatt om det ska vara ett nettotillägg.
Kontrollera också att du inte redan överfört det privata kvittot till bokföringen så det inte blir dubbelt.
Återkom gärna om du behöver mer hjälp eller om något känns oklart!
Trevlig helg!
/Tinne
... Visa mer
2021-11-05
08:57
Hej Therese! Tack för ditt förtydligande.
Jag blir lite fundersam över varför det inte fungerar för dig trots att ni använder samma produkt. I det här fallet tycker jag absolut att du ska kontakta vår support så att de kan koppla upp sig och undersöka varför du får bekymmer med funktionen. Då får du hjälp på bästa sätt.
Du får väldigt gärna återkoppla här i tråden hur det går så jag ser att du fått hjälp, det kan vara god hjälp för våra andra användare också 🙂
Jag hoppas det löser sig för dig och önskar dig en trevlig helg!
/Tinne
... Visa mer
2021-11-03
13:05
Hej Therese!
Detta ska fungera även för e-fakturor. Gällande utskicken till era kunder kan det vara så att deras fakturaoperatör har inte stöd för att ta emot och skicka fakturor och bilagor i ett dokument. I dagsläget är lösningen, som du skrivit ovan, att ta bort inställningen "Slå ihop fakturan och bilagor till ett dokument" och skicka fakturor och bilagor separat. Inställningen tar du bort under Inställningar - Företagsinställningar - Faktureringsuppgifter.
Om jag förstår dig rätt så har er underleverantör också Visma eEkonomi? Om så är fallet så tycker jag att vi behöver koppla upp oss för att titta närmre på hur det ser ut i ditt program och undersöka varför du inte får bilagorna med den inställningen. Vår grymma support kommer att kunna hjälpa dig på bästa sätt med det, så kontakta gärna dem när du har möjlighet.
Om något känns oklart eller om du har några andra funderingar är du alltid välkommen att återkomma till oss här i forumet!
/Tinne
... Visa mer
2021-11-02
11:32
Hej Mikael_Hansson!
Jag har försökt att återskapa ditt scenario i mitt program, men hos mig så får förhandsgranskningen samma sidantal som när jag skapat fakturan. Jag funderar på om du i efterhand kanske lagt in mer information, ex. fyllt i "Vår referens" inne på fakturan? Då skapas ju en till rad där det står information om fakturadatum, leveransdatum, dröjsmålsränta etc. Eller om du har en fakturatext som tar plats (den som du lägger in under Inställningar - Företagsinställningar - Övriga uppgifter)?
Om du fortfarande upplever problem med förhandsgranskningen efter att du tittat upp det jag skrev ovan så får du gärna återkomma så kikar vi vidare på det.
Önskar dig en fortsatt fin dag!
/Tinne
... Visa mer
2021-11-01
14:35
Hej! Hoppas att du har haft en fin helg.
I det här fallet så skulle vi behöva så skulle vi behöva titta i ditt program tillsammans med dig för att hitta orsaken till varför du inte längre kan skicka fakturor med lokal e-post. Jag skulle därför vilja be dig att kontakta vår support när du har möjlighet, då de kan koppla upp sig och se hur du jobbar i ditt program.
Om du har ytterligare frågor eller funderingar får du självklart återkomma till oss här i forumet!
Önskar dig en fortsatt bra måndag!
/Tinne
... Visa mer
- « Föregående
- Nästa »