2025-09-08
08:59
Härligt att det löste sig! Nej jag håller med dig, hur ska man förstå det? Android är lite av en djungel, massor av modeller, versioner och finesser som kan te sig olika. Vi på supporten har inte heller alltid svaret men vi är här för att hjälpa. Varmt välkommen igen om du skulle stöta på något eller har fler funderingar. Ha en fin måndag!
... Visa mer
2025-09-08
07:34
Hej Per! Tack för att du återkopplar till oss. Förstår att du blir frustrerad. Kontrollera om du har någon programuppdatering på telefonen, och kör isåfall den. Sedan skulle min rekommendation också vara att prova radera appen, starta om telefonen och hämta hem appen igen. Prova om det funkar nu - jag tycker nämligen det låter som att det är lokalt snarare än det vanliga. Skulle det ändå inte hjälpa får du gärna ringa in till vår support eller kommentera här så tar vi det vidare. Tack! /Ebba
... Visa mer
2025-09-04
14:32
1Gilla
Hej @LW -60! Tusen tack för att du tar dig tid att lämna förbättringsförslag. Jag håller med om att det var en bra idé! Vi har haft planer på att göra en förändring för att förenkla, men det kommer lite längre fram. Just nu har vi lite andra projekt igång som går före. Kommer du på fler smarta idéer får du gärna tipsa oss. Det är väldigt värdefullt! Ha en fin eftermiddag! /Ebba
... Visa mer
2025-09-01
18:04
2 Gillar
Tack för era frågor och er nyfikenhet! 😀
Vi kan bekräfta att det som @Johan_95 fick höra när han ringde stämmer. Vi kan i dagsläget inte säga exakt när lanseringen sker, men vår förhoppning är att det blir i början av nästa år. Vi är lika ivriga som ni att komma igång.
Till dig, LW – och andra som känner igen er i den oron:
Tanken är att molnversionen i stort ska fungera på samma sätt som det lokala programmet ni använder idag – med samma layout och funktionalitet. Skillnaderna blir främst sånt som följs av att det körs i webbläsare. Ett exempel är att en utskrift som sparas till PDF hamnar i webbläsarens standardmapp för hämtade filer, precis som i andra webbappar. Vi vet hur omtyckt Administration är för sin flexibilitet och funktionalitet, och det kommer att funka som det gör idag.
Eftersom vi fortfarande är i ett tidigt skede, så är kostnader och prismodell ännu inte fastställda.
Engagemanget i tråden och all feedback vi får är ovärderlig för oss. Samtidigt vill jag att vi håller en respektfull ton mot varandra och mot mina kollegor. Vi är många som arbetar hårt för att göra Administration och andra program så bra som möjligt, och vi gör vårt yttersta för att lyssna och förstå era behov.
Vi fortsätter att hålla er uppdaterade så snart vi har mer information att dela. Fortsätt gärna att skriva era funderingar och tankar här i tråden. /Ebba
... Visa mer
2025-08-29
06:45
1Gilla
Hej @Khedron Wilk! Du har helt rätt i att vi i forumet inte har svaret men vi inväntar svar internt! Ursäkta att det dröjer lite. Vi lovar att svara så fort vi kan! 😁 /Ebba
... Visa mer
2025-08-28
16:21
1Gilla
Hej!
Jag förstår verkligen vad du menar och uppskattar att du tar dig tid att berätta hur det här upplevs för dig.
Anledningen till att du såg knappen är att vi har sett ett mönster där vissa användare inte hittar funktionen Offert & Order alls – eller inte vet vart man går för att lägga till sådan funktionalitet. Tro det eller ej, men alla är inte lika rutinerade som du och har full koll på var man börjar leta.
Just därför gjorde vi ett test där vi “lyste upp” knappen för de företagsgrupper som kan ha behov av att skicka offerter eller order. Det är alltså inte menat som en “sälj, sälj, sälj”-grej, utan mer ett sätt att hjälpa de som annars riskerar att missa en relevant funktion för sin verksamhet. Synd att upplevelsen blev tvärtom för dig, det får jag be om ursäkt för!
Med det sagt – vi hör och ser din poäng om att det kan kännas som skräp i arbetsytan när man är säker på att man inte behöver funktionen. Den inputen tar vi med oss när vi utvärderar vidare hur vi kan visa nya eller kompletterande funktioner utan att störa arbetsflödet.
Tack för att du säger ifrån. /Ebba
... Visa mer
2025-08-28
16:14
1Gilla
Hej!
Vi som precis gått igenom den långa namnresan är nog inte riktigt redo att dra igång ännu ett namnbyte – åtminstone inte just nu. 😉 Men vi uppskattar verkligen ditt engagemang och tar med oss dina synpunkter. Jag tänkte passa på att ge lite bakgrund till hur vi har resonerat.
Företaget heter Spiris, och det gör även vår ekonomiplattform. Vår tanke är att när man hör "Spiris" så ska man tänka på hela plattformen. Inom plattformen kan du arbeta och lägga till de funktioner som just ditt företag behöver.
I namnbytet har vi strävat efter att alla program och tjänster ska beskrivas utifrån den funktion de faktiskt fyller. På så sätt ska det vara så enkelt och tydligt som möjligt att förstå vad som ingår. Därför blev t.ex. "eEkonomi" nu "Bokföring & Fakturering" – även om vi är medvetna om att namnet är långt och kanske lite opraktiskt i vissa sammanhang. På samma sätt blev "Lön Smart" helt enkelt "Lön" osv.
Eftersom vi har en stor produktportfölj, och fortfarande några äldre program (on-prem), har vi valt att låta dem behålla sina befintliga namn – till exempel Visma Administration och Visma Lön – för att undvika förvirring hos befintliga användare där.
Vi är långt ifrån klara med vår vision om en helt sömlös ekonomiplattform och jobbar intensivt på det i bakgrunden. Vi är medvetna om att det kommer ta tid med namnförändringen kring alla produkter/tjänster men vi gör det tillsammans. Jag är helt enig om att forumstrukturen kan behöva ses över. Det finns många tekniska anledningar (Google främst) till att upplägget ligger kvar som det gör just nu. På sistonde kan jag dock tycka att det har blivit mer och mer bokföringsfrågor som är relaterade till Bokföring & Fakturering (Fd eEkonomi), vilket gör det lite svårt att avgöra var de passar bäst. Har du någon konkret idé på hur vi kan fixa till det ännu bättre i forumet (utan att byta namn på Bokföring & Fakturering 😉) tar vi gärna emot tips!
Tack igen för att du tog dig tid att lyfta frågan! /Ebba
... Visa mer
2025-08-22
15:34
1Gilla
Hej! Precis som @LW -60 skriver så har vi en sådan logg och den heter behandlingshistorik i vårt program. Den finns att välja bland dina rapporter.
Hoppas att detta hjälper. Återkom gärna om du har fler funderingar. Trevlig helg! /Ebba
... Visa mer
2025-08-22
15:22
Hejsan! Vi har en rapport som heter Struktur för paketartiklar som jag tror skulle kunna funka för dig. Den ligger inte som standard i programmet utan du behöver läsa in den först. Gå till Läs in rapport.
Välj OK när du får upp mappen SpcsRapp. Här kan du nu scrolla och välja att läsa in den rapport som heter Struktur för paketartiklar.
För att få fram den går du sedan till Utskrifter - Inlästa/skapade. Hoppas att detta var hjälpsamt. Ha en trevlig helg! /Ebba
... Visa mer
2025-08-22
15:01
Hej Liselott! Tack för att du tar dig tiden att meddela oss. Jag för din önskan vidare men kan inte lova att det är något som kommer ändras. Är det flera som önskar detta så blir sannolikheten högre att vi genomför förslaget. I framtiden om du har fler förslag, får du gärna lämna dina tankar direkt inne i Administration. Vi har en knapp på förstasidan som heter Förbättringsförslag.
Trevlig helg! /Ebba
... Visa mer
2025-08-22
14:54
Hej @Christel9! Vi har detta beskrivet steg för steg här. Du går alltså in på den anställde i Visma Lön 600 och tar bort markeringen för Använder Visma Lön Anställd. Behåll markeringen för Min Lön/Kivra. Min rekommendation är att du gör detta efter att du har synkroniserat över det sista du vill ha in från Lön Anställd till löneprogrammet. Har du fler funderingar är du varmt välkommen tillbaka! /Ebba
... Visa mer
2025-08-22
09:09
Hej @Josefina1! Semesterberäkningar skiljer sig beroende på om du har timlön eller månadslön. I Lön 600 hanteras detta olika genom att man väljer vilket semestervillkor som ska beräknas för den anställde. På fliken 5 på den anställde i programmet väljer du vilket semestervillkor som ska beräknas.
För att det ska funka behöver du även ha gjort inställningar för semestervillkoret i företagsinställningarna, samt semesterårsavslut så att ni ligger i rätt period. Läs mer om semestervillkor här. Har ni inte jobbat med semester tidigare och vill förstå hur det funkar rekommenderar jag dig att boka en tid med våra specialister. Då hjälper de till att göra beräkningar och lägga in alla inställningar rätt från början tillsammans med dig. Lycka till! /Ebba
... Visa mer
2025-08-22
08:28
Hej @Stina2003! Har ni använt snabbvalet för sjuk under perioden som den anställde varit sjukskriven? Jag undrar även samma fråga som Carina, hur länge personen varit sjukskriven? Återkom gärna så ska vi nog kunna klura ut detta. /Ebba
... Visa mer
2025-08-22
08:25
Hej igen! Tack för att du hör av dig igen. När vi läser igenom här på forumet och vårt förra ärende så tror vi att det ändå har blivit något missförstånd. För att verkligen reda ut detta så kommer en kollega till mig att ta kontakt med dig istället! 😊 /Ebba
... Visa mer
2025-08-22
08:19
Hej @IsakSoder! Jag funderar på om det är en liten inställning till som spökar. Är det så att din anställd har haft semestervillkor 30? Isåfall: När du byter från semestervillkor 30 och har betalt semesterersättning vid varje lönekörning kan det hända att du får ett felmeddelande om att det inte går att ändra semestervillkor eftersom det finns en utbetalning till nästa lön.
För att undvika detta fel väljer du under Lönearbete - Kalendarium snabbvalet Semester, ersättning och tar bort markeringen vid Utbetalning semester i pengar. Prova sedan igen så tror jag att det ska funka. Annars är det bara att ringa in så löser vi det. Trevlig helg när det är dags! /Ebba
... Visa mer
2025-08-21
14:19
1Gilla
Hejsan! Jag misstänker att frågan gäller Visma Administration. Kan det hjälpa dig att exportera ut verifikationer i ett datumintervall istället?
@LW -60 Är det en funktion du känner att du saknar i eEkonomi? Jag vågar inte svara på varför men kan absolut ta feedbacken vidare om det är något du önskar! 😀 /Ebba
... Visa mer
2025-08-21
14:11
2 Gillar
Hej @Isak85! Det stämmer som @LW -60 säger att du kan kontrollera hur inställningarna för semester har gjorts för den anställde. Löneart 3232 är en manuell löneart och vi har semesterhantering i programmet som sköter detta åt dig. Jag funderar på om du har startat igång semesterberäkning men inte bockat i rutan att det betalas ut automatiskt varje månad. Då tänker jag att programmet samlar ihop en semesterlöneskuld som bokas upp i bakgrunden.
Återkom gärna och förklara lite mer så kan vi säkert hjälpas åt här i forumet. Vill du få mer detaljerad hjälp där någon sitter med dig, erbjuder vi även möjlighet att boka tid med en lönespecialist via vår hemsida – som kan hjälpa dig att räkna ut och ställa in semestern korrekt för dina anställda. Ha en fin eftermiddag! /Ebba
... Visa mer
2025-08-21
13:48
1Gilla
Hej @helenkatarina! Tack för att du ställer frågan. Jag förstår verkligen att detta blir förvirrande, särskilt när inte vårt namn står på avvikelsen. Det är vi som levererar tjänsten (trots att det går via InExchange) och vi som hjälper dig med detta. Det är alltså vår support på 0470-706 000 du kontaktar framåt om du har frågor kring detta. Jag vill be om ursäkt om det har skett något missförstånd tidigare. Hoppas det ska kännas mer tydligt framåt! Har du andra funderingar är du varmt välkommen tillbaka. /Ebba
... Visa mer
2025-08-21
13:35
Hej!
Tyvärr finns det i dagsläget ingen möjlighet att få ut en rapport där alla resultatenheter visas bredvid varandra i ackumulerat läge. Jag skickar in detta som en förbättring till programmet men kan tyvärr inte lova något.
Ett alternativ är att:
Gå till fliken Månad i Ekonomiöversikten. Gör ett urval på en specifik resultatenhet (och ev. kostnadsbärare om du vill). Klicka på kugghjulet uppe till höger för att anpassa rapporten. Välj att visa ackumulerat, aktuellt år. Det ger dock summerade siffror för urvalet i ackumulerad kolumn, inte resultatenheterna sida vid sida. Hör gärna av dig om du har fler funderingar! /Ebba
... Visa mer
2025-08-20
16:01
Hej igen! Vi har inte en sån funktion som du nämner men vi har ett flöde för att rensa företaget vid överlåtelse, som jag tänker skulle kunna funka för er. Vid denna rensning så kommer inställningar på företaget och uppgifter om de anställda att finnas kvar, men ingångsvärden, lönekörningar, statistik m m kommer att raderas. Koppling mot Spiris funktioner kommer också att tas bort. Då tänker jag att det ska gå att radera anställda som är inaktuella eftersom lönedatan är borta. För att göra denna rensning: Arkiv - Företagsunderhåll - Rensa företag vid överlåtelse. Tänk på att säkerhetskopiera innan ifall man vill ha datan sparat och om något går fel. Hoppas att det ska gå smidigt för er! 😀 /Ebba
... Visa mer