2021-08-11
16:01
Härligt att höra!
Ha en fortsatt fin vecka 🙂
/Agnes
... Visa mer
2021-08-11
15:58
Hej!
För att lösa ovan situation i Visma eEkonomi skulle jag rekommendera dig att skapa upp en ny manuell verifikation med samma konton fast med omvända debet och kredit mot de du har i ursprungsverifikationen. I beskrivningen på den manuella verifikationen kan det vara bra att lägga till en rad som tydliggör att det är en korrigering på ursprungsverifikationen. På det sättet kan man snabbt koppla ihop dem om så skulle behövas.
När du gjort detta så har du totalt fyra verifikationer. Av dessa fyra bör två verifikationer ha 1930 i debet och två 1930 i kredit. Då är allt nollat och borde stämma enligt hur du vill ha det. 🙂
Om du har några fler frågor är du varmt välkommen att höra av dig igen.
Önskar dig en fortsatt fin vecka!
/Agnes
... Visa mer
2021-08-11
11:32
Hej Tibor B!
Jag har kikat på detta och upplever inte samma problem med att få ut rapporten.
För att felsöka vad som kan ha hänt i ditt program skulle jag vilja börja med att dubbelkolla så att inget steg har missats. Därför bifogar jag vår skrivna hjälp Resursplanera genom att använda guiden. I den finns alla steg beskrivna för att få ut rapporten. I den första och översta guiden får du ut planerade timmar eller tidsregistreringar för medarbetare. Kika gärna över den och dubbelkolla så att det inte är något steg du har missat.
Jag bifogar också bilder av hur du navigerar dig i programmet enligt stegen i den skrivna hjälpen.
Om du har tagit alla dessa steg och problemet kvarstår skulle jag rekommendera dig att rensa din webbhistorik på datorn. Du kan i alla webbläsare välja att rensa sökhistoriken men att ha kvar lösenord och inställningar för Autofyll, så att du inte behöver göra om dessa steg. I Google Chrome finns inställningar för Autofyll och lösenord under fliken Avancerat. Vi rekommenderar att endast rensa de fyra översta raderna där.
Om ovan inte skulle hjälpa så är du varmt välkommen att slå en signal till våra duktiga kollegor på supporten så att de kan hjälpa dig att kika på programmet i realtid.
Håll oss gärna uppdaterade på hur det går här i tråden, då det kan komma att hjälpa andra användare i samma situation 🙂
Önskar dig en fin vecka!
/Agnes
... Visa mer
2021-08-11
10:55
1Gilla
Hej!
Då är jag med och det var det lilla! Så bra att det funkade och att det löste sig för dig 😀
Önskar dig en fortsatt fin vecka!
/Agnes
... Visa mer
2021-08-10
20:23
1Gilla
Hej Kompotek!
Jag har kikat på detta men upplever inte samma problem som du i programmet när jag ändrar Beställt antal på varken order eller faktura. Det jag misstänker kan vara orsaken till detta är att du inte har rutan Uppdatera à-pris vid ändrat antal i kryssad i ditt program. För att bocka i den så går du in under Inställningar - Företagsinställningar - Försäljning - Dokumentinställningar - och bockar sedan i Uppdatera à-pris vid ändrat antal. Detta borde göra så att á-priset uppdateras som det ska när du ändrar Beställt antal på din order eller faktura.
Att à-priset nollas kan också hända om den totala summan har justerats på ordern/fakturan. Är det något du brukar göra? Det som händer när man justerar den totala summan på fakturan är att man får upp en ruta med en varning där man får välja att Ta bort eller Uppdatera á-priset samt i en ruta bocka i om man vill se meddelandet nästa gång eller inte. Om man då trycker Ta bort à-pris och sedan bockar i att man inte vill få upp meddelandet nästa gång kommer programmet komma ihåg det och när du då fyller i Beställt antal så nollas à-priset.
Om så är fallet kan du gå in under Arkiv - Företagsunderhåll - Aktivera avstängda varningar. Väl där bockar du i Uppdatera à-pris vid ändring av summa. Därefter kan du gå in och redigera totalsumman igen om så behövs och då kommer du få upp varningsrutan igen. När du får upp den ska du trycka på Uppdatera à-pris och sedan kan du även bocka ur rutan med Visa det här meddelandet nästa gång. Då ska systemet komma ihåg att uppdatera á-priset varje gång du ändrar totalsumman och det borde inte heller nollas om du ändrar i Beställt antal.
Jag hoppas detta hjälper dig i din fråga. Om jag har missförstått eller om problemet kvarstår är du varmt välkommen att kontakta våra duktiga kollegor på supporten så att de kan hjälpa dig felsöka i realtid. Förhoppningsvis fungerar stegen jag beskrivit i texten ovan för dig.
Du får väldigt gärna återkoppla här i tråden hur det går också då det kan vara god hjälp för andra användare också 🙂
Önskar dig en fin vecka.
/Agnes
... Visa mer
2021-08-10
17:38
1Gilla
Hej!
Vill bara flika in och nämna att när du har en aktiv bankkoppling behöver du aldrig göra en ny bankhändelse manuellt då den kommer in automatiskt när pengarna lämnar kontot och kommer in under Kassa och Bankhändelser i programmet. Så metoden som @Pacsac beskrivit ovan är det bästa sättet att bokföra utlägget på :).
Ha en fin vecka!
/Agnes
... Visa mer
2021-08-09
16:56
Hej!
Precis som du säger så går det i dagsläget tyvärr inte att lägga in momskoderna på kontot i kontoplanen i programmet. Momskoden måste alltså väljas upp på rätt konto varje gång du skapar en verifikation.
Om du inte ser momskoderna när du är inne i din verifikation kan det bero på att du inte har bockat i rutan Tillämpa regler för One Stop Shop (OSS). Det gör du under Inställningar - Företagsinställningar - Faktureringsuppgifter - och bockar sedan i rutan Tillämpa regler för One Stop Shop (OSS).
När du bockat i den rutan bör du kunna se alla olika länders momskoder och procentsatser där du väljer upp din momskod i din verifikation.
Hoppas detta hjälpte dig. Återkom igen om något är oklart 🙂
/Agnes
... Visa mer
2021-08-09
15:57
Hej igen!
Jag kom på att jag glömde dubbelkolla vilket semestervillkor ni arbetar efter, men tänker att ni säkert har semestervillkor 10?
Sedan tänkte jag också bara nämna att vi varmt rekommenderar att arbeta med snabbvalen i programmet då det per automatik väljer upp rätt löneart och värde så att du slipper lägga in det manuellt 🙂
/Agnes
... Visa mer
2021-08-09
14:42
Hej Piotr! Vad bra att det löste sig! Jag tycker det verkar rätt och riktigt i och med att ni följer Byggnads kollektivavtal. Önskar dig en fin vecka! /Agnes
... Visa mer
2021-08-06
16:15
1Gilla
Hej JennyLundin!
Om jag har förstått rätt har ni en aktiv bankkoppling där ni vanligtvis skickar över leverantörsfakturor för betalning. Via den här integrationen hanterar vi bara betalningar till leverantörer som har ett bankgironummer och alltså inte bankkonton. Är det så att leverantören inte har ett bankgironummer finns det i dagsläget en work around där du istället kan skriva in åtta nollor (lika många nollar som ett bankgiro skulle vara) i rutan för bankgironummer när du skapar upp en ny leverantör. Därefter kan du bocka i rutan för Skicka inte leverantörsfakturor till banken.
En sak värd att notera är att när leverantören inte har ett bankgironummer och man använder sig av ovan work around måste fakturorna betalas manuellt på banken.
Jag hoppas detta hjälpte dig i din fråga. Om du har några fler frågor kring detta är du varmt välkommen att höra av dig igen.
Önskar dig en fin helg!
/Agnes
... Visa mer
2021-08-06
15:22
Hej Johanna_n!
Om jag förstått situationen rätt skulle du vilja undvika att behöva skapa en manuell OSS faktura för varje försäljning du gör i din webshop. För att lösa detta tänker jag att du istället kan skapa manuella verifikationer i programmet.
Det viktiga när du gör manuella verifikationer är att du tänker på att välja upp rätt momskod på ditt intäktskonto samt momskonto, så att det motsvarar respektive lands procentsats. När du väljer att göra på det här viset och skapa manuella verifikationer ska det även dyka upp på din OSS rapport och därmed vara enkelt och smidigt att rapportera till Skatteverket.
Om jag missförstått något eller om du har ytterligare frågor är du varmt välkommen att höra av dig här igen.
/Agnes
... Visa mer
2021-08-05
15:52
1Gilla
Hej Jingjing!
Jag såg att du hade en betalfil som inte hade försvunnit och som jag har tagit bort nu. Gå gärna in och dubbelkolla så att filen är borta som den ska :).
Ifall filen skulle finnas kvar kan det bero på att den i systemet fortfarande ligger som obetald. Iså fall får du gärna matcha filen och sedan höra av dig till oss igen så kan vi gå in och plocka bort den.
Önskar dig en fin helg!
/Agnes
... Visa mer
2021-08-04
14:44
1Gilla
Hej Jannicke H,
Jag ber om ursäkt för dröjsmålet!
Om jag har förstått situationen rätt så vill du på en redan gjort tidsregistrering ändra och lägga till övertid i pengar? Om så är fallet tycker jag att det du beskriver ovan ser helt rätt och riktigt ut :).
Prova gärna att göra den ändringen i programmet och se om du får önskat resultat. Om vi skulle ha missförstått eller om du har någon fortsatt fundering kring detta är du varmt välkommen att ringa in till våra kollegor på supporten så kan de hjälpa dig att kika i realtid på registreringen.
Önskar dig en fin vecka!
/Agnes
... Visa mer
2021-08-03
17:49
Hej lindbull2,
Härligt att du skriver här på forumet!
Detta ska vi nog kunna hjälpa dig att klura ut, men för att kunna hjälpa dig så bra som möjligt i den här frågan skulle jag behöva lite mer information från dig.
Det jag undrar är följande:
1. Vilket semestervillkor använder ni er av på företaget?
2. Hur tjänar ni in semester?
3. Tillämpar ni förskottssemester?
4. Har den anställde i fråga tim eller månadsanställning?
Återkom gärna här i tråden så hjälper vi dig.
Önskar dig en fin vecka!
/Agnes
... Visa mer
2021-08-03
17:44
1Gilla
Hej Skeppslyktan!
Tyvärr går det inte att ändra artikelkonteringen på de fakturor som redan gått ut ifall de är bokförda och skickade. Istället finns det två lösningar du kan tillämpa i den här situationen. Båda innefattar att skapa nya fakturor med den rätta artikelkonteringen samt det rätta kontot - 3911. Vilken lösning som är bäst i just det här fallet beror på vad som känns smidigast för dig i just din situation, och eventuellt hur många fakturor du har skapat på den 'gamla' artikelkonteringen kan jag tänka mig.
1. Om fakturorna inte är markerade som betalda i programmet så kan du ångra fakturorna och sedan skapa nya fakturor under rätt konto 3911 och skicka ut dem igen. De nya fakturorna du skapar kommer automatiskt ha den nya artikelkonteringen.
2. Om fakturorna är betalda i programmet och en del av intäkterna finns på kontot du använde innan du ändrade till 3911 kan du ångra betalningen för att sedan skapa nya fakturor. Under Kassa & bankhändelser i programmet kan du ångra betalningen, fakturorna och till sist också skapa nya fakturor och skicka ut dem igen.
Hoppas detta hjälpte dig i din fråga. Om jag har missförstått situationen, eller om något är otydligt är du varmt välkommen att höra av dig här i tråden igen.
/Agnes
... Visa mer
2021-08-02
15:27
Hej Judit M!
Om jag har förstått det rätt så har du av misstag skapat en felaktig leverantörsfaktura i din bokföring som du vill ta bort då fakturan redan är betald och klar. För att åtgärda detta skulle vi rekommendera att du tar följande steg i programmet:
1. Gå in i din manuella verifikation och stryk raderna
2. Skapa upp en kreditfaktura utifrån den felaktiga leverantörsfakturan
3. Kvitta debetfakturan mot kreditfakturan
4. Ta ut en leverantörsfakturajournal och utbetalningsjournal så att fakturorna flyttas till bokföringen
5. När detta är gjort bör debet och kreditfakturorna ha tagit ut varandra och du bör inte längre se fakturan i din reskontra
Hoppas detta hjälper dig i din fråga. Om jag har missförstått på något vis eller om problemet kvarstår är du varmt välkommen att återkomma här i tråden så ska vi fortsatt kika på vad som kan vara fel.
Ha en fin dag!
/Agnes
... Visa mer
2021-08-02
14:54
Hej CarolineCalpe!
Vad jag kan se finns det ingen färdig integration mellan Quickbutik och Visma eEkonomi i dagsläget. Jag dubbelkollar detta med mitt team och så återkommer jag så snart som möjligt med mer information här i tråden.
Ha en fin dag så återkommer jag.
/Agnes
... Visa mer
2021-08-02
14:42
Hej Per__42!
Tyvärr är det i dagsläget inte möjligt att filtrera på artikelgrupp eller huvudleverantör på just rapporten ordersammandrag - artiklar. Du får gärna berätta lite mer kring vad syftet är med rapporten och vad du önskar att använda den till/kunna se så kan vi förhoppningsvis rekommendera en annan rapport i programmet som passar.
Hör av dig här i tråden så ska vi kika på vad vi kan hitta 🙂
Ha en fin dag!
/Agnes
... Visa mer
2021-08-02
09:57
Hej Oscar-sjo!
Inga problem! Är det så att det var en fråga som du tänkt ställa i något annat område här på forumet är du varmt välkommen att göra det så ska vi hjälpa dig där istället.
Bara att höra av dig 🙂
Ha det fint.
/Agnes
... Visa mer
2021-08-02
09:49
Hej Oscar-sjo!
Vad härligt att höra att det löste sig för dig och att du fick hjälp från våra duktiga kollegor på supporten i detta. Jättebra att du delar med dig av din lösning här på forumet också, det uppskattas verkligen. Det är så härligt att se att vi delar med oss av vår kunskap och erfarenheter här inne!
Om du skulle ha några fler frågor eller funderingar är du varmt välkommen att höra av dig här på forumet.
/Agnes
... Visa mer
- « Föregående
- Nästa »