2024-08-20
11:25
Hej @Svebilius ,
Tack för att du skriver in. I detta fallet rekommenderar jag att du ringer in till oss på supporten så att vi kan felsöka tillsammans med dig i ditt program. Vi skulle behöva kika på fakturorna du har skapat så att vi kan se vilka momskoder som ligger på kontona och felsöka därifrån.
Du får gärna återkoppla här så att vi vet att det löser sig för dig.
Önskar dig en fin vecka!
/Agnes
... Visa mer
2024-08-20
10:49
Hej @olo___
Jag ser att du fått svar av min kollega i inlägget Kapitalförsäkring; bokföra uttag, värdeminskning samt årsredovisning not.
Vi ber om ursäkt att det blev markerat som skräppost, och som min kollega nämner har vi gjort en justering så att det förhoppningsvis inte händer igen.
Återkom gärna om du har några fler frågor eller funderingar.
Önskar dig en fin vecka!
/Agnes
... Visa mer
2024-08-19
17:06
2 Gillar
Hej!
Tack för att ni uppmärksammar det här! Vi är medvetna om detta fallet och berörda operatörer har idag stängt av företaget. Vi kommer ta kontakt med er som är berörda kunder.
Önskar er en fin måndag.
/Agnes
... Visa mer
2024-08-19
16:25
Hej Frida,
Du nämner att du testat en hel del felsökning redan - vilket är toppen! Jag skulle ändå vilja be dig att testa rensa cachen igen samt att sedan gå in via den här länken med Chrome som webbläsare när du gjort det: Begär fakturakopia. Så hoppas jag att det fungerar bättre för dig. Skulle det inte hjälpa får du gärna ringa till oss på supporten så ska vi hjälpa dig vidare därifrån.
Du får gärna återkoppla hur det går här i tråden så vi vet att det löst sig för dig.
Önskar dig en fin vecka!
/Agnes
... Visa mer
2024-08-19
15:55
Hej @Carina Wesenlund-Jonsson ,
Vad bra att du kikade. Eftersom du inte kunde hitta något i inställningarna rekommenderar jag att du kontaktar oss på supporten så att vi kan hjälpa dig att felsöka i ditt program.
Återkoppla gärna här så vi vet hur det går för dig.
Önskar dig en fin vecka!
/Agnes
... Visa mer
2024-08-16
16:21
Hej @bitjuggler ,
Har jag förstått det rätt att din redovisningskonsult använder Visma Advisor? Om så är fallet är det din konsult som ska bjuda in dig till samarbete via Visma Advisor, och inte tvärtom. Det är endast när konsulten inte arbetar i något av Visma Spcs program som konsulten bjuds in via Visma eEkonomi.
Hoppas detta hjälpte dig i din fråga. Du får gärna återkoppla här i tråden så att vi vet att det löser sig för dig.
Ha en fin helg!
/Agnes
... Visa mer
2024-08-15
16:28
Hej!
Tack för att ni skriver in.
Jag har kikat på detta med mina kollegor och det är inte något vi har fått in andra rapporter kring. Något vi eventuellt tror skulle kunna vara orsaken för er alla är om ni har Windows inställt på Engelska, då det skulle kunna göra att datumet tolkas fel. Ni får gärna kontrollera era datum och språk/landinställningar på era respektive datorer och se om det gör någon skillnad. Skulle det inte vara lösningen så rekommenderar jag att ni ringer in till oss på supporten så att vi kan hjälpa er att felsöka i era program.
Jag hoppas ovan funkar! Återkoppla gärna här i tråden så jag vet att det löser sig för er.
/Agnes
... Visa mer
2024-08-15
10:56
Hej @Marléne ,
Tyvärr har vi ingen mer uppdatering att dela i nuläget, utöver det Tinna nämnde ovan. Vi uppdaterar dig här i tråden så fort vi har mer information. 🙂
Önskar dig en fin dag!
/Agnes
... Visa mer
2024-08-15
10:53
Hej @Lisa_Boiardt_ ,
Som du är inne på så hämtas arbetad tid i första hand från arbetsschemat. Om den anställde är månadsavlönad och inte har någon schemalagd arbetstid hämtas inga uppgifter till arbetsgivarintyget. Är den anställde timavlönad hämtas uppgiften från lönekörningarna för perioden. Du kan komplettera uppgifter om arbetade timmar, frånvaro, övertid och mertid manuellt. Det gör du under Personal - Anställda - Arbetsgivarintyg på fliken Arbetad tid i programmet. Jag skickar med vårt hjälpavsnitt Varför redovisas inte arbetade timmar i arbetsgivarintyget där du kan läsa mer.
Hoppas detta hjälpte dig i din fråga. Har jag missförstått eller undrar du något annat är det bara att återkomma i tråden.
Ha en fin dag!
/Agnes
... Visa mer
2024-08-14
16:51
1Gilla
Hej Rickard,
Hade detta löst sig för dig eller är det något vi kan hjälpa dig med i frågan? 🙂
/Agnes
... Visa mer
2024-08-14
16:20
1Gilla
Hej @herman75 ,
Som du är inne på kan du i nuläget endast använda funktionen plocka upp en faktura på en verifikation för fakturor i SEK, vilket är anledningen till att den inte kommer upp i listan för dig. Jag förstår att det skulle vara smidigt att kunna göra även i andra valutor, är det något du önskar får du gärna lämna det som önskemål till oss. Det gör du via knappen Feedback och förslag i Visma eEkonomi. Jag kan inte lova om det är något vi planerar, men vår produktavdelning ser över alla önskemål som kommer in.
För att hantera detta nu är det bäst om du utgår från Kassa- och bankhändelser, t ex kassakontot där du får skapa en ny bankhändelse på minusbeloppet i SEK. Bocka sedan i Utlandsbetalning, ange beloppet i EUR, matcha mot fakturan och sedan Bokföra. Sedan skapar du en ny kassahändelse på motsvarande plusbelopp, därefter bockar du i Utlandsbetalning, ange samma belopp i EUR och matcha mot Övrig insättning, Egen kontering, konto 2893 och sedan Bokföra. På det sättet mellanlandar beloppet på kassakontot men bokförs i Debet 2440 mot Kredit 2893.
Hoppas detta hjälpte dig i din fråga. Har jag missförstått eller har du några andra funderingar är du varmt välkommen att höra av dig här i tråden.
Önskar dig en fin kväll!
/Agnes
... Visa mer
2024-08-13
15:50
Hej!
Det här felet ska nu vara åtgärdat. Skulle ni uppleva fortsatt problem är ni varmt välkomna att återkomma i tråden.
Önskar er en fin kväll!
/Agnes
... Visa mer
2024-06-13
11:00
Hej @Ellge_ ,
Tack för att du skriver in.
I det här fallet tycker jag att det är bäst att du ringer in till mina grymma kollegor på supporten, så att vi kan kika med dig i ditt program. Vi skulle behöva felsöka och se i vilket läge du får det här meddelandet.
Du får gärna återkoppla i tråden så att vi vet att det löst sig för dig.
Ha en fin dag!
/Agnes
... Visa mer
2024-05-10
15:14
Hej @Kjelle3, Härligt att höra att det löst sig för dig 🙂
@Gunilla-57 - har det löst sig för dig? Jag hörde mig för med mina kollegor och troligtvis är det den lediga dagen igår som orsakat en viss fördröjning på samma sätt som att filer inte skickas ut söndag/måndag för vissa banker. De borde komma under eftermiddagen annars.
Önskar er en fin helg!
/Agnes
... Visa mer
2024-05-10
14:16
Hej @Alfons1,
Super - tack för att du återkopplade att det löste sig för dig! Jag hörde runt en vända till och troligtvis är det den lediga dagen igår som gjort att det dröjt lite.
@Gunilla-57 - hoppas det löst sig för dig också! Annars bör det komma in under eftermiddagen.
Önskar er båda en fin helg när det är dags! 🙂
/Agnes
... Visa mer
2024-05-10
10:03
Hej @Bector,
Det låter konstigt att du inte fått in dina betalningar. Jag har dubbelkollat med mina kollegor och just nu har vi inget pågående problem. Vi kikar gärna med dig i ditt program för att se vad som kan vara orsaken. Du får gärna ringa in till mina grymma kollegor på supporten, så hjälper vi dig vidare därifrån.
Önskar dig en fin helg när det är dags!
/Agnes
... Visa mer
2024-05-10
10:01
Hej @Alfons1,
Det låter konstigt att du inte fått in dina transaktioner. Jag har hört mig för och just nu har vi inget pågående problem. Vi kikar gärna med dig i ditt program för att se vad som kan vara orsaken. Du får gärna ringa in till mina grymma kollegor på supporten, så hjälper vi dig vidare därifrån.
Återkoppla gärna här i tråden så jag vet att det löser sig för dig.
Önskar dig en fin helg när det är dags!
/Agnes
... Visa mer
2024-04-26
15:00
Hej @PeterM och @Rasmus - Effektia Ekonomi ,
Upplever ni fortfarande problem med att logga in i Visma eEkonomi? I sådana fall vill jag be er att testa rensa cache. Skulle det inte hjälpa är ni varmt välkomna att ringa in till mina kunniga kollegor på supporten så vi kan hjälpa er att kika vidare på detta.
Önskar er en fin fredag och helg när det är dags! 🙂
/Agnes
... Visa mer
2024-03-15
12:21
Hej @Per-August
Tack för att du kontaktar oss.
Jag misstänker att du valt anställningstyp Förenklad för den anställda. Då ser du inte fältet för bilförmån. Vilken anställningstyp dina anställda ska ha väljer du under Lön Smart - Anställda, fliken Personuppgifter. Vill du ändra anställningstyp går det fint att följa hjälpavsnittet Byt anställningstyp från Förenklad till Komplett
Vill du se en jämförelse mellan anställningstyperna Komplett och Förenklad kan du klicka här. När vi ändå är i farten skicka jag med dig hjälpavsnittet Bilförmån - nettolöneavdrag eller omvänd löneväxling som jag hoppas och tror kan vara ett bra stöd för dig.
Ha en härlig dag
/Agnes
... Visa mer
2024-03-15
12:11
Hej Ann,
I Visma Lön 600 finns kollektivavtal för IF Metall och Detaljhandeln. Vill du ha något utöver dessa kan du välja Ej Specificerat. I hjälpen för Visma Lön 600 kan du under Fliken anställning - Fältförklaringar - Typ av kollektivavtal läsa om vilka kollektivavtal som finns. Du väljer sedan kollektivavtal i anställningsregistret under fliken 2 Anställning. Beroende på vad du väljer kommer programmet generera de lönearter som är aktuella för det valda kollektivavtalet.
Är det så att du behöver välja ett Ej Specificerat kollektivavtal kan det vara så att du behöver skapa egna lönearter. Det är många parametrar som påverkar här, såsom personalkategori, semestervillkor och om de anställda är tim- eller månadsavlönade. Jag skulle därför rekommendera att du kontaktar en lönekonsult eller specialist som får kika på just din situation. Våra lönespecialister har mycket erfarenhet i olika typer av lönefrågor och kan hjälpa till med anpassad hjälp för det specifika företaget. Här kan du boka en tid med en lönespecialist.
Har jag missförstått något eller har du några fler frågor är du varmt välkommen tillbaka i tråden.
Önskar dig en fin helg när det är dags!
/Agnes
... Visa mer