2025-04-15
09:25
Hej @Annica W
Vi har för närvarande ingen ny information att dela med oss av kring önskemålet. Om och när detta blir aktuellt så kommer vi att uppdatera tråden.
Ha en fin dag 🌻
... Visa mer
2025-04-02
17:08
1Gilla
Det hörs på namnet KonVest... Con på engelska är att llura någon...
... Visa mer
2025-03-06
09:47
Hej @daniels
Jag antar att du har ett aktiebolag och i instruktionen som jag länkar till ovan står det så här:
Betala tillbaka skulden för inköpet som gjorts med egna pengar
Om du har en bankkoppling, gå till steg 5 och följ instruktionerna.
Gå till Kassa- och bankhändelser och välj det Konto som du ska betala ut pengarna från.
Välj Ny bankhändelse, eller Ny kassahändelse om du gör betalningen från kassakontot.
Ange Datum och Belopp och att det är Pengar ut.
Välj Lägg till.
Leta upp bankhändelsen i listan och välj Matcha.
I fältet Bokföringshändelse väljer du Övrigt uttag.
Välj kostnadstypen Egen kontering.
Lägg till konto 2893 - Skulder till närstående personer, med beloppet i Debet.
Välj Bokför.
Du är varmt välkommen att slå en signal till supporten så visar vi dig gärna i ditt program.
/Tinna
... Visa mer
2025-01-08
10:24
Hej Den konteringen stämmer förutsatt att momsen är 25% på försäljningen. /Joachim
... Visa mer
2024-12-06
13:36
1Gilla
Yes, äntligen! 😃
... Visa mer
2024-10-04
11:55
Var uppmärksam med OSS. Filen från Visma stämmer inte, men om du laddar upp den hos Skatteverket så accepterar programmet den ändå. Momsen är felaktig, så du måste själv räkna ut den i OSS-deklarationen
... Visa mer
2024-08-25
20:22
1Gilla
Hej Anton, Stort tack för återkopplingen! Då jag har länsförsäkringar så har jag ändå ingen bankkoppling och kommer få göra alla utbetalningar manuellt, men jag får åtminstone in bokföringen korrekt från utlägg, nästa mål är att lära sig hur tjänstepension, skärskild lönseskatt och alla avdrag iom pension ska bokföras. Redovisningskonsult är något jag ska kontakta snart så tack för infliken. Gällande momsbiten så kontrollerade jag alla kvitton igen och såg att ett köp var momsbefriat och det har också bokförts korrekt. Åter igen, tack för svaren, många pusselbitar faller sakta på plats!
... Visa mer
2024-08-21
15:35
Hej @Andreas L!
Problemet kring bildunderlagen ska vara löst. Men eftersom det fortfarande inte fungerar för dig kan det bero på att du har en gammal version av Safari och behöver uppdatera till den senaste. Den senaste versionen är 17.5.
Testa att uppdatera webbläsaren och återkom gärna om det inte skulle lösa problemet.
// Anton
... Visa mer
2024-08-21
11:15
Hej @JennyPenny, @JohanL & @Carina Wesenlund-Jonsson!
Jag har varit i kontakt med en kollega som kommer ta kontakt med er för att kunna att reda ut detta och felsöka vidare.
Önskar er en fortsatt fin onsdag.
// Anton
... Visa mer
2024-08-20
22:25
Hej Agnes! Tack för återkopplingen! Det förklarar varför inläggen försvann, började bli riktigt frustrerad på tredje gången gilt 😉 Nu kan detta inlägget tas bort dock eftersom det blev svar i den andra tråden 🙂 //Oscar
... Visa mer
2024-08-19
16:25
Hej Frida,
Du nämner att du testat en hel del felsökning redan - vilket är toppen! Jag skulle ändå vilja be dig att testa rensa cachen igen samt att sedan gå in via den här länken med Chrome som webbläsare när du gjort det: Begär fakturakopia. Så hoppas jag att det fungerar bättre för dig. Skulle det inte hjälpa får du gärna ringa till oss på supporten så ska vi hjälpa dig vidare därifrån.
Du får gärna återkoppla hur det går här i tråden så vi vet att det löst sig för dig.
Önskar dig en fin vecka!
/Agnes
... Visa mer
2024-08-16
16:21
Hej @bitjuggler ,
Har jag förstått det rätt att din redovisningskonsult använder Visma Advisor? Om så är fallet är det din konsult som ska bjuda in dig till samarbete via Visma Advisor, och inte tvärtom. Det är endast när konsulten inte arbetar i något av Visma Spcs program som konsulten bjuds in via Visma eEkonomi.
Hoppas detta hjälpte dig i din fråga. Du får gärna återkoppla här i tråden så att vi vet att det löser sig för dig.
Ha en fin helg!
/Agnes
... Visa mer
2024-08-15
10:53
Hej @Lisa_Boiardt_ ,
Som du är inne på så hämtas arbetad tid i första hand från arbetsschemat. Om den anställde är månadsavlönad och inte har någon schemalagd arbetstid hämtas inga uppgifter till arbetsgivarintyget. Är den anställde timavlönad hämtas uppgiften från lönekörningarna för perioden. Du kan komplettera uppgifter om arbetade timmar, frånvaro, övertid och mertid manuellt. Det gör du under Personal - Anställda - Arbetsgivarintyg på fliken Arbetad tid i programmet. Jag skickar med vårt hjälpavsnitt Varför redovisas inte arbetade timmar i arbetsgivarintyget där du kan läsa mer.
Hoppas detta hjälpte dig i din fråga. Har jag missförstått eller undrar du något annat är det bara att återkomma i tråden.
Ha en fin dag!
/Agnes
... Visa mer
2024-08-14
20:43
Tack, så får det bli. Alternativet är att inte registrera utländska fakturor via fakturafunktionen från början, utan som en manuell verifikation. Eller ännu bättre - att ni fixar till det 😉
... Visa mer
2024-06-20
09:28
Hej @BetongPehr
Tack för att du kontaktar oss.
Vi har gjort några tester utifrån din beskrivning och tror att vi förstår vad du menar. För att säkerställa att vi helt förstår ditt arbetssätt i programmet, rekommenderar vi att du kontaktar supporten så att vi kan skapa ett ärende. Det är svårt att avgöra om det är ett fel i programmet men vi ser gärna att du ringer supporten så att vi kan undersöka detta närmare.
Välkommen att kontakta supporten.
/Tinna
... Visa mer
2024-06-13
11:00
Hej @Ellge_ ,
Tack för att du skriver in.
I det här fallet tycker jag att det är bäst att du ringer in till mina grymma kollegor på supporten, så att vi kan kika med dig i ditt program. Vi skulle behöva felsöka och se i vilket läge du får det här meddelandet.
Du får gärna återkoppla i tråden så att vi vet att det löst sig för dig.
Ha en fin dag!
/Agnes
... Visa mer
2024-05-20
10:06
Hej och tack för er feedback.
Jag har ställt frågan till våra specialister och fått följande svar:
När kontoinformationen inte läses in vid den vanliga tiden kan det bero på olika orsaker. Ibland kanske banken inte har skickat uppgifterna till oss i tid, vilket leder till en försening. Det kan också vara så att när vi väl fått filerna från banken, tar det längre tid än vanligt att bearbeta dem. Då kan det bildas en kö som gör att importen drar ut på tiden. Vi jobbar ständigt med att minska dessa fördröjningar och informerar direkt i programmet om vi upptäcker att något tar längre tid än vanligt.
Just nu ska det inte vara några fördröjning så om ni upplever det rekommenderar jag att ni hör av er till supporten för vidare felsökning.
Önskar er båda en fin dag.
/Tinna
... Visa mer
2024-05-10
14:16
Hej @Alfons1,
Super - tack för att du återkopplade att det löste sig för dig! Jag hörde runt en vända till och troligtvis är det den lediga dagen igår som gjort att det dröjt lite.
@Gunilla-57 - hoppas det löst sig för dig också! Annars bör det komma in under eftermiddagen.
Önskar er båda en fin helg när det är dags! 🙂
/Agnes
... Visa mer
2024-05-10
10:03
Hej @Bector,
Det låter konstigt att du inte fått in dina betalningar. Jag har dubbelkollat med mina kollegor och just nu har vi inget pågående problem. Vi kikar gärna med dig i ditt program för att se vad som kan vara orsaken. Du får gärna ringa in till mina grymma kollegor på supporten, så hjälper vi dig vidare därifrån.
Önskar dig en fin helg när det är dags!
/Agnes
... Visa mer
2024-05-02
08:13
Hej @PeterM
Stort tack för att du återkopplade. Många gånger är det lösningen så toppen att du testade.
Ha en fin dag
/Tinna
... Visa mer
2024-04-16
09:21
Hej Det går utmärkt att bokföra om löneskatten till 2510 innan du gör bokslutet. Skulle dock rekommendera att du löpande under året använder 2514 för lönesskatten. Sedan gör du en manuell omföring av totalasumman innan du gör klar bokslutet. 2514 Debet 2510 Kredit Joachim
... Visa mer
2024-03-18
09:16
Hej @XM0666
Tack för att du hör av dig till oss.
Du nämner att du har en egenskapad fakturamall där vissa objekt saknas. Är det en väldigt specifik egen mall som du använder? Annars kan det vara en god idé att du utgår från en standardmall och lägger in din logga eller vad det nu är för justering som är gjort från början. Då får du med dig alla ledtexter och annat som behövs för att göra valutamalländringen.
Vi har numera även egna programspecialister som du kan boka tid med och som kan hjälpa dig med malländringar likt denna du efterfrågar. Du bokar själv via länken här.
Vill du hellre vända dig till någon av våra partners och så kan du mejla oss på partner.spcs@visma.com så hjälper våra kollegor dig.
Ha en fin vecka och uppdatera mig gärna om hur det går för dig.
/Tinna
... Visa mer
2024-03-15
12:21
Hej @Per-August
Tack för att du kontaktar oss.
Jag misstänker att du valt anställningstyp Förenklad för den anställda. Då ser du inte fältet för bilförmån. Vilken anställningstyp dina anställda ska ha väljer du under Lön Smart - Anställda, fliken Personuppgifter. Vill du ändra anställningstyp går det fint att följa hjälpavsnittet Byt anställningstyp från Förenklad till Komplett
Vill du se en jämförelse mellan anställningstyperna Komplett och Förenklad kan du klicka här. När vi ändå är i farten skicka jag med dig hjälpavsnittet Bilförmån - nettolöneavdrag eller omvänd löneväxling som jag hoppas och tror kan vara ett bra stöd för dig.
Ha en härlig dag
/Agnes
... Visa mer
2024-03-15
12:11
Hej Ann,
I Visma Lön 600 finns kollektivavtal för IF Metall och Detaljhandeln. Vill du ha något utöver dessa kan du välja Ej Specificerat. I hjälpen för Visma Lön 600 kan du under Fliken anställning - Fältförklaringar - Typ av kollektivavtal läsa om vilka kollektivavtal som finns. Du väljer sedan kollektivavtal i anställningsregistret under fliken 2 Anställning. Beroende på vad du väljer kommer programmet generera de lönearter som är aktuella för det valda kollektivavtalet.
Är det så att du behöver välja ett Ej Specificerat kollektivavtal kan det vara så att du behöver skapa egna lönearter. Det är många parametrar som påverkar här, såsom personalkategori, semestervillkor och om de anställda är tim- eller månadsavlönade. Jag skulle därför rekommendera att du kontaktar en lönekonsult eller specialist som får kika på just din situation. Våra lönespecialister har mycket erfarenhet i olika typer av lönefrågor och kan hjälpa till med anpassad hjälp för det specifika företaget. Här kan du boka en tid med en lönespecialist.
Har jag missförstått något eller har du några fler frågor är du varmt välkommen tillbaka i tråden.
Önskar dig en fin helg när det är dags!
/Agnes
... Visa mer
2024-03-15
10:37
Hej Henrik,
Om jag förstår dig rätt så har du lagt till en generell e-post till dina kunder på grunduppgifter. Vissa av dessa har även andra mejladresser ni har kontakt med och som du vill nå med ditt nyhetsbrev?
För att få med övriga kontakter så kan du lägga in mejladresserna som olika referenser till dina kunder i kundregistret. Det gör du alltså under fliken Grunduppgifter och sedan referens. För att exportera ut referenserna går du sedan till Försäljning - Kontakter. Där finns alla kontakter du lagt upp på dina kunder. Högerklicka sedan på listan och välj Kopiera/Exportera tabellinnehåll och exportera till fil.
Hojta om du har några fler frågor eller om jag missförstått på något vis.
Önskar dig en fin helg när det är dags!
/Agnes
... Visa mer
2024-01-08
13:33
För min del kan jag inte skicka fakturorna direkt. Jag behöver få upp fakturan i ett e-postmeddelande så att jag kan byta ut fakturan till en faktura som är en sammanfogad pdf eftersom våra kunder kräver attesterade underlag tillsammans med fakturan. Bra att det finns olika alternativ.
... Visa mer
2023-02-10
16:29
Hej @Mikael Östergren
Toppen att du skickat in ditt förslag till oss. Vår utvecklingsavdelning kommer att se över det via hanteringen i produkten.
I dagsläget har vi ingen information att dela med oss av ifall detta kommer att implementeras i närtid. Skulle det vara aktuellt kommer du att få information via nyhetsuppdateringar under nyhetsfliken här i forumet samt via frågetecknet i din produkt. Så tips är att prenumerera på fliken här i forumet och att kika på versionsnyheterna i produkten.
Önskar dig en fin helg.
/Agnes
... Visa mer
2023-02-06
14:03
2 Gillar
Hej Agnes, Tack, det löste problemet!
... Visa mer
2023-02-01
16:36
Hej @AccountantfromHell_singland
Majoriteten av kontona i kontoplanen går finfint att redigera, men precis som du säger så finns det ett antal som vi har låst för redigering. Det beror på två olika anledningar:
Det ena är att kontot används i samband med fakturor (t.ex 1510 kundfordringar och 2440 leverantörsskulder) och där är det extra viktigt att kontot blir rätt för att bokföringen i sin tur också ska bli rätt. Det finns mycket logik i programmet som kopplas just till dessa konton.
Den andra anledningen (och som är fallet med kontot i ditt inlägg) är att det specifika kontot används på en artikelkontering. Vi erbjuder ett par färdiga artikelkonteringar i programmet för att du ska kunna komma igång snabbt och enkelt med faktureringen. Hade du kunnat byta momskod på kontot så hade du behövt komma ihåg att gå in på artikelkonteringen och byta ut det kontot för att momsberäkningen på fakturan skulle bli rätt.
Nu blev det en lång utläggning, men jag ville förklara logiken bakom det hela. Vi har för nu ingen avsikt att ändra detta i närtid då det inte bara är att öppna upp alla konton för redigering, utan det medför en hel del andra saker som behöver verifieras och fixas till samtidigt.
Jag hoppas detta svarade på din fråga.
Ha en fin onsdag!
/Agnes
... Visa mer
2023-01-26
16:09
Hi @Lukas Sawinski ,
Thank you for writing in.
We have received information from Swedbank that they are having issues sending account statements. So just like you mention they have not been able to be processed yet for the 24/1. You can read more about this in the thread Bankhändelser för 24/1 försenade - Sparbanken/Swedbank. We will update there once we have more information to share regarding the issue.
We apologise for any inconvenience.
/Agnes
... Visa mer
2023-01-26
13:43
Hej @CarinaM_,
Precis som du säger så har en uppdatering gjorts när man vill matcha mot egen kontering under Kassa- & bankhändelser. Detta för att flödet ska bli tydligare och för att bättre kunna jobba med bokföringsförslag.
Vi ska självklart se över informationen angående detta och uppdatera så att det är tydligt. Tack för att du uppmärksammade detta 🙂
Önskar dig en fin torsdag!
/Agnes
... Visa mer
2023-01-23
16:05
Hej @Jonas781
Inga problem 🙂
Saldot och bankhändelserna är två olika filer från banken vilket är anledningen till att ditt saldo har uppdaterats. Om du bockar i Skicka ej till bank kommer ingen betalning att dras och inget bokföras för själva betalningen. När bankhändelserna sedan kommer in kan du matcha dem mot fakturorna som står som obetalda.
Önskar dig en fin eftermiddag!
/Agnes
... Visa mer
2023-01-19
13:51
Hej igen!
Jag sagt att det är bättre att använda ett 19XX konto eftersom ett depåkonto är en form av bankkonto. Du skapa ett eget inom 194X om du skulle vilja.
Ha det fint!
Josefine
... Visa mer
2023-01-13
15:31
1Gilla
Hej!
Tack för din fråga. Jag skulle säga att utbetalningen för stipendiet är ej skattepliktigt så bör ni kunna redovisa dessa utbetalningar som en minskning av 2070 direkt, istället för att först bokföra utdelningen av stipendiet mot ett 69XX konto och sedan i bokslutet göra en bokslutspost där ni minskar konto 2070 och krediterar de konto ni använde vid tidigare avsättning av medlen. Detta kan dock vara bra att kontrollera med föreningens revisor, så att allt blir redovisat korrekt. Jag kan tyvärr inte hitta så mycket vägledning hur detta skall bokföras som kan hjälpa dig vidare, så om du behöver mer hjälp så kan det vara bra att ta hjälp av en konsult för att få allt rätt redovisat i föreningen.
Ha det fint!
Josefine
... Visa mer
2023-01-09
17:42
1Gilla
Hej Josefine, Tack för dina svar. Okej men då gör jag som jag har gjort förut, bara att jag får komma ihåg att bokföra rätt 😃 Ha en bra dag! Mvh Tony
... Visa mer
2023-01-03
15:29
1Gilla
Hej igen!
Okej tack, det låter som att du menar att du startade ett helt nytt AB och att du köpte inkråmet (inkråmsaffär), dvs företagets tillgångar och inte det andra bolagets aktier (Aktie- eller andelsköp). I denna tråden så kan du läsa om tips om hur man bokför detta. Just köp av kundregister är lite klurigare kring hur det bör hanteras och värderas, men kan nog likställas en form av Good will vilket du kan läsa om här.
Då detta kan vara ett lite komplicerat område så kan det vara bra att ta hjälp av en redovisningskonsult för hur du hanterar och bokför detta, så du får allting korrekt. Tänk på att det även ibland uppstår en Good will som man också skall bokföra.
Ha det fint, och god fortsättning!
Josefine
... Visa mer
2023-01-03
15:15
1Gilla
Hej!
Tack för din fråga. Jag skulle säga att om du är en enskild firma så hade man nog kanske kunnat komma undan med att ha det som privatperson då du och företaget är ett, men om du är ett aktiebolag så måste fakturan i normala fall vara ställd till ditt företag (dvs i företagets namn)vilket gör i sin tur att man även skall ange sitt VAT nummer vid inköp utanför EU. Så där hade du inte kunnat komma undan med att inte välja business enligt mig.
Dock så känns detta som en mer juridisk fråga, dvs vad du får lov att göra gällande avtal osv med ditt företag så jag får hänvisa dig till en konsult för mer rådgivning kring hur du kan tänka. Det viktiga är att det är tydligt att fakturan och köpet är till företaget, oavsett bolagsform.
Ha det fint!
Josefine
... Visa mer
2023-01-03
14:41
Hej igen och god fortsättning!
Hm det verkar som att A3 tar ut sig själv, dvs det är bokfört med samma beloppet i både debet och kredit på 1930 respektive 2093. Så därför så blev ingen nollställt/korrigerat, efter den korrigeringsverifikationen blev "noll". Det enklaste är att du gör en manuell korrigering, dvs en egen verifikation via Bokföring - Verifikationer - Ny verifikation och hänvisar till A1 i verifikationstexten. Där bokför du mot 1930 Kredit med 3150 och 2093 Debet med 3150.
Ha det fint!
Josefine
... Visa mer
2022-12-30
10:44
Hej @KristofferZ,
Jag hoppar in här i tråden.
Det Josefine menar här är att du behöver skapa en kreditfaktura för det återbetalande beloppet. Dvs att du skapar en leverantörsfaktura som är krediterad. Här bör du även ha med underlaget på återbetalningen från Fiverr. Hanteringen blir alltså precis som vanligt - ett vanligt inköp och ett krediterande inköp. Jag skickar med hjälpavsnittet Registrera en kreditfaktura från en leverantör som jag tror kommer hjälpa dig.
Jag hoppas detta hjälpte dig i din fråga. Har jag missförstått är du varmt välkommen tillbaka här i tråden.
Önskar dig ett gott nytt år!
/Agnes
... Visa mer
2022-12-23
09:26
Hej @Fd medlem!
Tack för din fråga. Stöd från ALMI bokförs inte som en intäkt förrän man kan anse att hela eller delar av projektet klart, vilket du kan läsa om här hur man gör rent bokföringsmässigt. Om du menar med att bokföra prototypen som en aktivering av utvecklingsutgifter så kan man det i vissa fall, men i annat fall så blir en kostnad när det gäller utvecklingsutgifter kring prototyper. Aktivering av utvecklingsavgifter är dock inte tillåtet om man använder sig av K2 regelverket.
Jag hoppas detta hjälpte dig i din fråga och vill också passa på att önska dig en riktigt god jul och ett gott nytt år!
/Agnes
... Visa mer
2022-12-23
09:19
Hej Alfons!
Först och främst vill jag hälsa dig välkommen till Visma Spcs forum! Vad roligt att du vill hänga här med oss 😀
Jag har kikat på din frågeställning och i detta fallet rekommenderar jag att du tar kontakt med en redovisningskonsult som kan titta på din bokföring i sin helhet så att allt blir rätt och riktigt för dig då vi inte riktigt har samma möjlighet till det här i forumet. Hängslen och livrem är alltid bra! Jag önskar dig en riktigt god jul och ett gott nytt år och hoppas att vi ses här i forumet snart igen.
/Agnes
... Visa mer
2022-11-23
14:19
1Gilla
Hej!
Tack för att du uppmärksammade detta och för din input. Vi har nu uppdaterat nyheten så att det är lite tydligare gällande att detta är frivilligt och inget krav.
Ha det fint!
Josefine
... Visa mer
2022-11-22
11:49
1Gilla
Då är det ett ärende för Supporten eftersom kunden i fråga har Swish enligt er hemsida.
... Visa mer
2022-11-21
13:44
En smart skatteplanering är ju aldrig fel, det är ett bra sätt för dig att tjäna lite extra på.
Vår skatteexpert Jan-Erik W Persson ger sina bästa råd som kan hjälpa dig en bra bit på vägen i din planering. Här finns bland annat tips på vad som ska göras innan ditt innevarande år är slut och hur du utnyttjar skatteregler så fördelaktigt som möjligt. Artikel: Skatteplanering - minska skatten med expertens bästa tips!
... Visa mer
2022-11-16
16:35
Hej!
Som min kollega skriver så beror det lite på hur försäljningen hanteras om man kanske är registrerad i One Stop Shop systemet och/eller VOEC systemet eller om man skall/är registrerad för moms i de länder man säljer till. Gällande hur man hanterar avräkningsnota i allmänhet från Klarna kan du läsa om här. Hur själva försäljningen bokförs beror dock på hur din försäljning sker, dvs om det är mot privatpersoner eller företag och om du uppnår kraven för VOEC eller OSS systemen. I och med att du har kontantmetoden så bokför du försäljningen direkt mot inbetalningen från Klarna och bokför inte upp någon fordran förutom vid eventuellt vid bokslutet.
När det gäller rent programmässigt så kan du lägga upp detta som fakturor med olika valutor om du skulle vilja, men i och med att de redan finns underlag skapade från Klarna och de är dina riktiga underlag så kan du även bara bokföra detta mot inbetalningen från Klarna som en övrig insättning>egen kontering och mot lämpliga försäljningskonton och eventuella avgifter. Ingen valutakurs hanteras i och med att du har kontantmetoden. Om du lägger upp de som fakturor i programmet så är det viktigt att du markerar inbetalningen sedan som utlandsbetalning i kassa- och bankhändelser så du kan hantera eventuella avgifter.
Ha det fint!
Josefine
... Visa mer
2022-11-03
15:25
Hej Khedron och Annica,
Tack för att ni skriver in och för att jag fick höra mer om era tankar kring hanteringen.
Vi tar självklart med oss den feedback vi får från er för att se om det är något vi kan skruva på och ändra för att utveckla hanteringen i produkterna. Här vill jag vara tydlig och säga att det i dagsläget inte innebär att vi kommer att återgå till hanteringen i forumet, men vi värderar den feedback och önskemål vi får från er, våra kunder, högt och vill självklart titta på om och hur vi kan förbättra hanteringen. Jag kan inte lova något här, men vi kommer diskutera detta vidare.
För att ge er lite bakgrund gjorde vi den här förändringen för att förtydliga och förenkla idéhanteringen. Forumet var inte den enda kanalen där vi fick in önskemål och i och med den nya hanteringen har vi kunnat samla alla önskemål på ett och samma ställe och även se till så att de når våra produktägare direkt, vilka arbetar med att utvärdera och förverkliga idéer som kommer in. Önskemålen behöver numera inte gå via vår supportavdelning och forumet innan de når vår utvecklingsavdelning, vilket har förkortat processen. För att lämna ett önskemål behöver ni inte längre lämna produkten, vilket också är en bidragande faktor. Även där såg vi att vi kunde förenkla och förtydliga processen.
Själva utvärderingen av alla idéer är densamma som tidigare. Vi ser alla idéer som kommer in och utvärderar baserat på ett antal olika parametrar. Några viktiga saker vi har i åtanke i utvärderingen är om det kommer att hjälpa majoriteten av våra kunder, samt om det går i linje med vår plan eller roadmap för produkten framåt. Detta då vi behöver arbeta efter en viss standard i våra produkter.
Något vi inte ändrat är nyhetsuppdateringarna. Vid varje uppdatering/ny release hittar ni merparten av dessa i ett antal olika kanaler. Förverkligas ett önskemål kan ni hitta den informationen via nyhetsfliken i forumet och även via frågetecknet direkt i produkten. Via frågetecknet i produkten har vi även möjlighet att tagga upp nyheter/funktionalitet som faktiskt är kundönskemål - en väldigt härlig funktion tycker jag personligen!
Jag önskar er en fin torsdag 🙂
/Agnes
... Visa mer
2022-09-16
09:14
Hej @Agnes Ohrling tack för svaret Jag brukade göra som du beskrev men det visade sig att ing balansen inte följde med då Så jag ringde till Visma support och de sa att jag måste importera även ing balansen för det första året. Tex om jag importerar verifikationerna för ett företag som har börjat år 2015, måste jag alltså importera ing balansen för detta år, förutom verifikationerna.
... Visa mer
2022-08-26
21:34
1Gilla
Tack för återkopplingen. Jag kan ju se som du skriver att det blir bättre i momsrapporten/bokslutet när alla försäljningar och momsvärden summeras och avrundningarna kan ta ut varandra.. Men vi skapar fakturor i ett annat program som räknar enligt skatteverkets modell jag länkade till, och det tar ju emot att sen vid bokföring av fakturan att siffrorna i visma inte är exakt samma som det som står på själva fakturan. Dock insåg jag att det går att justera den automatiska uträkningen ifall man verkligen vill, så det är väl ingen stor sak oavsett.
... Visa mer
2022-08-19
15:33
1Gilla
Hej, det stämmer att vi arbetar i Visma fakturering. Kunden har skickat ett underlag där det framgår att vårt gamla bankkontonummer används när vi skickar e-fakturan. Jag slår supporten en signal i nästa vecka. MVH Krister
... Visa mer
2022-08-19
11:07
Hej @Fd medlem,
Det verkar som att din fråga inte kom med här! Har du en fråga du skulle vilja att vi hjälper dig i är du varmt välkommen att återkomma här i tråden igen så ska vi kika på den.
Önskar dig en fin helg så länge!
/Agnes
... Visa mer
2022-08-18
15:48
Hej @klurifix !
Vad härligt att höra att du skulle vilja lämna detta som ett önskemål, det tar vi gärna emot. Jag vill passa på att nämna att vi i april i år förändrade vår idéhantering och numera tar vi emot era önskemål direkt inne i produkten. Den här förändringen gjorde vi för att förtydliga och förenkla men också för att idéerna som kommer in ska gå direkt till vår utvecklingsavdelning. Är du nyfiken på att läsa mer om förändringen kan du göra det i inlägget Vi flyttar idéhanteringen från forumet till era produkter.
Du är varmt välkommen att lämna ditt förslag direkt inne i Visma Administration via knappen Förbättringsförslag. Jag skickar med användartipset Idéhantering i din produkt - tillvägagångssätt och upplägg där du kan läsa mer om hur du lämnar ditt önskemål.
Har du några frågor eller funderingar är du varmt välkommen att höra av dig i tråden igen!
Önskar dig en fortsatt fin vecka!
/Agnes
... Visa mer
2022-08-18
14:48
Hej @Nellie 123 ,
Tack för att du skriver in. Det här ska vi förhoppningsvis hjälpa dig att reda ut!
Baserat på det du beskriver så låter det som att du har tagit följande steg i programmet:
Skapat faktura och sedan kreditfaktura
Stått på kreditfakturan, valt Åtgärder - Kvitta och valt debetfakturan
Gått till debetfakturan och valt Åtgärder - Ångra kvittning
Fastnar på att det på debetfakturan inte går att välja Åtgärder - Kvitta igen
Stämmer det?
Om så är fallet går det bara att välja Åtgärder - Kvitta från kreditfakturan, men däremot Åtgärder - Ångra kvittning från både debetfakturan och kreditfakturan. Vill du kvitta på nytt igen så går du till kreditfakturan och väljer Åtgärder - Kvitta precis som första gången.
Jag hoppas detta hjälper dig i din fråga. Har jag missförstått eller går det inte att ta stegen jag beskriver ovan så är du varmt välkommen att ringa in till oss på supporten så att vi kan kika vidare tillsammans med dig direkt i ditt program.
Önskar dig en fortsatt fin vecka!
/Agnes
... Visa mer
2022-08-18
14:34
Hej @Mikael Östergren,
Härligt att höra att förklaringen hjälpte dig!
Angående din följdfråga så är det i dagsläget inte möjligt att få notifieringar via mejl när man arbetar med att mejla PDFer direkt in i programmet. Däremot får du notiser i programmet och även via appen när något nytt kommer in. Likt mitt svar i din andra tråd vill jag nämna att du är varmt välkommen att lämna ett förslag om detta via knappen Feedback & förslag inne i Visma eEkonomi. Jag kan även här inte lova att det är något som kommer att implementeras men vår utvecklingsavdelning går igenom och utvärderar alla förslag som kommer in via produkten.
Jag vill också nämna att om man arbetar med e-fakturor får notifieringar via mejl, så det är ett alternativ även i den här frågan som skulle kunna vara en lösning. Det skulle även i det här fallet innebära en förändring i hanteringen så jag förstår om det inte är optimalt i nuläget. Men jag vill ändå nämna att det finns som ett alternativ.
Hoppas detta hjälpte dig in din fråga. Har du fler frågor eller funderingar är du varmt välkommen att höra av dig igen.
/Agnes
... Visa mer
2022-08-18
12:53
Hej @Annica_Forsberg
I vår skrivna hjälp för Visma Lön så finns detta dokument med information hur du tar bort uppgifter på anställda som har slutat samt när detta ska göras. När du öppnat dokumentet klickar du på Arbeta enligt GDPR i Visma Lön 600 och sedan finns info under Ta bort registrerade personuppgifter. Vill du radera en lönekörning måste lönekörningarna låsas upp i turordning och att man börjar med den senast skapade. Du kan endast ha två upplåsta åt gången vilket gör att den senast skapade lönekörningen måste raderas innan du kan låsa upp nästa.
/Malin
... Visa mer
2022-08-18
08:16
Hej @Fd medlem ,
Tack för att du skriver in.
Baserat på det du beskriver misstänker jag att det kan vara så att dessa händelser bokfördes innan en bankkoppling var igång och att du nu har fått in händelserna via banken också. Stämmer det? Det du kan göra då är att ånga de tidigare bokförda verifikationerna och sedan matcha bankhändelserna på nytt.
Om det inte fungerar så kan du kontakta oss på supporten så kan vi hjälpa dig att plocka bort transaktionerna. Det kan vi endast göra med ditt godkännande, och det behöver godkännas via ett mejl som vi då skickar till dig. Ringer du in till supporten så hjälper vi dig vidare med det därifrån.
Jag hoppas detta hjälpte dig i din fråga. Om jag har missförstått eller om du har några fler frågor eller funderingar så är du varmt välkommen att höra av dig i tråden igen.
Önskar dig en fortsatt fin vecka!
/Agnes
... Visa mer
2022-08-17
17:01
Hej @vilsius ,
Vad märkligt! Jag är inte riktigt säker på vad som orsakar detta så jag skulle nog rekommendera att du ringer in till oss på supporten så att vi kan kika vidare på detta tillsammans med dig i programmet. Då kan vi enklare se vad det kan vara som felar.
Du får jättegärna återkoppla här i tråden med vad ni kommer fram till. Förhoppningsvis kan det hjälpa andra användare i framtiden 🙂
Önskar dig en fortsatt fin vecka!
/Agnes
... Visa mer
2022-08-12
14:22
Hej!
Vad skönt att höra att allt löste sig och att du fick den hjälp du behövde. Tack för att du delade med dig av svaret så det kan hjälpa andra i forumet.
Ha en fin helg!
Josefine
... Visa mer
2022-08-12
13:56
Hej @MarieZ ,
Tack för att du skriver in!
Det är lite svårt att säga vad detta kan bero på utan att se hur det ser ut hos dig. I den här situationen skulle jag därför råda dig att kontakta oss på supporten så att vi kan koppla upp och kika tillsammans med dig för att ta reda på vad det är som felar.
Du är varmt välkommen att återkoppla här hur det går. Kanske kan svaret komma att hjälpa någon annan i framtiden också 🙂
Önskar dig en fin fredag och helg!
/Agnes
... Visa mer
2022-08-12
11:13
Hej @Kristina_R,
Tack för att du skriver in. Det här ska vi förhoppningsvis få rätsida på!
För att ta bort klarmarkeringen på lönekörningen behöver du först klicka på knappen Gå till Betala och bokför när du står i vyn för din lönekörning. Därefter behöver du ånga SIE-filen och lönebetalningen. När du har gjort det kan du ta ta bort klarmarkeringen via knappen Ta bort klarmarkering för lönekörning.
Jag hoppas detta hjälpte dig i din fråga. Har jag missförstått eller har du några följdfrågor är du varmt välkommen att återkomma i tråden.
Önskar dig en fin fredag och helg!
/Agnes
... Visa mer
2022-08-11
15:22
Hej @PerSve ,
Tack för ditt tålamod i den här frågan! 🙂
Jag har nu fått återkoppling från teamet och i dagsläget har vi inget stöd för att exportera lönebesked till banken via mobilen. För att kunna göra dessa signeringar är det en dator som krävs.
Du är varmt välkommen att lämna detta som ett önskemål till oss via knappen Feedback och förslag i Visma eEkonomi om du vill. Jag vågar inte lova att det är något som kommer att implementeras, men vår utvecklingsavdelning går igenom och utvärderar alla önskemål som kommer in via programmet. Jag skickar med användartipset Idéhantering i din produkt - upplägg och tillvägagångssätt där du kan läsa mer om hur du lämnar ditt önskemål.
Har du några fler frågor eller funderingar är du varmt välkommen åter.
Önskar dig en fin torsdag!
/Agnes
... Visa mer
2022-08-11
10:22
Hej @Fd medlem och @Khedron Wilk !
Tack för att ni skriver in.
Precis som ni nämner är i dagsläget fältet med QR-koden inte redigeringsbart. Och som du säger @Khedron Wilk är det mycket möjligt att ett liknande önskemål har skrivits in här i forumet tidigare. Den 5e april i år förändrade vi vår idéhantering och flyttade den från forumet och in till respektive produkt. Idéflikarna och idéerna som hade skrivits in innan den här förändringen är arkiverade men sparade för vår referens, så det kan vara anledningen till att det gamla inlägget inte kommer upp i sökfältet. Jag länkar inlägget Vi flyttar idéhanteringen från forumet till era produkter där ni kan läsa mer om den här förändringen.
Vi tar självklart fortsatt emot era önskemål, men nu via respektive produkt istället för forumet. @Fd medlem du är varmt välkommen att lämna ditt önskemål via knappen Feedback och förslag inne i Visma eEkonomi. Jag ber om ursäkt om du fått annan information angående idéhanteringen innan. Jag skickar även med användartipset Idéhantering i din produkt - upplägg och tillvägagångssätt där du kan läsa mer om hur du går tillväga för att lämna ditt förslag direkt i Visma eEkonomi.
Jag vågar i dagsläget inte lova om detta är något som kommer att utvecklas inom närtid, men vår utvecklingsavdelning ser över och utvärderar alla önskemål som kommer in via produkterna.
Har ni några fler frågor eller funderingar är ni varmt välkomna att höra av er här i tråden.
Önskar er en fin torsdag!
/Agnes
... Visa mer
2022-08-10
16:34
Hej Olga,
Tack för att du skriver in!
I dagsläget går det inte att kopiera och klistra in kontoutdraget med Svea bank. Att ladda upp en CSV-fil och importera kontoutdrag ska däremot fungera. Innan du kan ladda upp CSV-filen kan det vara så att den behöver justeras i Excel. Jag misstänker att det kan vara detta som felar, men det är såklart svårt att säga exakt då jag inte har sett hur det ser ut hos dig. Men det jag skulle rekommendera är att du öppnar filen i Excel och dubbelkollar om det ligger några rader ovanför och innan transaktionerna börjar i filen. Om så är fallet så raderar du alla raderna ovanför transaktionerna. När du gjort detta bör det gå att importera filen i programmet.
Jag hoppas detta hjälper dig komma vidare. Om du inte ser några rader innan transaktionerna i filen eller om problemet fortsätter även när du tagit bort raderna rekommenderar jag att du ringer in till oss på supporten så att vi får kika i ditt program med dig i realtid. Vår telefonsupport har stängt för dagen men öppnar igen 08.00 imorgon. Varmt välkommen att ringa då!
Önskar dig en fortsatt fin vecka!
/Agnes
... Visa mer
2022-08-10
16:13
Hej @k_attis,
Först och främst - tack för ditt tålamod i den här frågan! När det kommer till uppgifter om län och kommun så finns det i dagsläget inget specifikt fält. Det finns dock en work around så att du kan komma vidare. Det du gör är följande:
1. I listläget under Rapportering- Svenskt Näringsliv Lönestatistik anger du 804 i Styrkod fält 19.
2. I kortläget på den anställde anger du sedan kommunnumret ruta 19 Förbundsspecifikt fält.
Jag hoppas detta hjälpte dig i din fråga. Har jag missförstått eller har du några fler frågor eller funderingar är du varmt välkommen att höra av dig i tråden igen.
Önskar dig en fortsatt fin vecka!
/Agnes
... Visa mer
2022-08-09
11:32
Hi Sascha!
We are glad to hear Moa's explanation helped you! Thank you for notifying us that the link mentioned had expired. I believe the link Jag har betalat en utländsk faktura. Hur registrerar jag den som betald? will help you in this situation.
I have also updated the link in Moa's reply.
Hope the above is of help. Please do let us know if you have any further questions.
Wish you a great week!
/Agnes
... Visa mer
2022-08-09
09:56
1Gilla
Hej @Nellie 123!
Tack för att du skriver in. Det här ska vi självklart försöka hjälpa dig tillrätta med!
Du nämner att den första fakturan ser ut som att den är matchad som förskottsbetalning. Menar du att fakturan är matchad till förskottsbetalningen eller att du har bokfört fakturan mot ett förskottskonto?
När det gäller förskottsbetalningar så ska det hanteras först som en fordran till leverantören eller liknande, då man ännu varken fått varan/tjänsten eller fakturan utan enbart "reserverat" detta via pengar. Det blir därför lite felaktigt att bokföra detta som en betalning av en leverantörsskuld ( matcha fakturan mot inbetalningen ) då man ännu inte har bokfört upp leverantörsskulden. Det kan i sin tur göra att reskontran kan se konstig ut, eftersom man bokför bort en skuld innan den ens skett. Vi rekommenderar istället att du tar följande steg beskrivet nedan, för att få det rätt i din reskontra och i bokföringen.
1. Gå in under Inställningar - Företagsinställningar - Bokföringsuppgifter och bocka sedan i rutan Använd reskontrabokning av fakturor
2. Förskottsbetalningen läggs in eller kommer in via bankkoppling i Kassa- och bankhändelser
3. Välj Matcha - Övrigt uttag - Egen kontering och välj sedan ett motkonto avseende förskottsbetalning (tex 1684)
4. Invänta fakturan och bokför den sedan
5. För att markera fakturan som betald, gör en manuell verifikation och välj upp konto 2440. I fältet Faktura plockar du sedan upp fakturan som har tillkommit på grund av inställningen du gjorde i första steget. Därefter väljer du ett motkonto avseende förskottsbetalning (tex 1684)
Jag hoppas detta hjälpte dig i din fråga. Om jag har missförstått eller om du har några fler frågor är du varmt välkommen att återkomma här i tråden.
Önskar dig en fin vecka!
Agnes
... Visa mer
2022-07-11
09:58
Hej Per!
Förstår att det hade varit till stor hjälp om du kunde få ut en sådan rapport men jag har kollat med teamet och i dagsläget finns det ingen som matchar dina behov. Om du har möjlighet så gå gärna in och lämna ett önskemål direkt till våra utvecklare av Visma Administration.
I Visma Administration finns en knapp som heter Förbättringsförslag lokaliserad en bit till höger om mitten av programmets header. Klicka på knappen och du länkas vidare till ett formulär där du kan lämna ditt önskemål.
Det finns även möjlighet att beställa en rapport från någon av våra kunniga samarbetspartners. Mer information om detta finns på vår hemsida under Hitta en återförsäljare eller konsult. Behöver du hjälp att välja så går det fint att mejla oss på partner.spcs@visma.com så hjälper vi dig hitta rätt.
Önskar dig en fin dag och välkommen tillbaka till forumet.
//Tinna
... Visa mer
2022-06-11
21:35
2 Gillar
Tack för förklaring! Det verkade vara just det som var problemet. Jag fick fin hjälp att rätta till felet av supporten.
... Visa mer
2022-06-10
16:40
Hej @NagelLinda! Tack för att du skriver in. Jag vill börja att fråga med vilken webbläsare du arbetar i? Och i samma veva rekommendera dig att testa Chrome och se om det funkar då och om du får upp några värden? Om du får upp några värden när du testar i Chrome och fortfarande får felmeddelandet när du trycker på lämna in skulle jag rekommendera dig att kontakta vår support så att de kan hjälpa dig att felsöka direkt i ditt program och ta reda på varför du inte kommer vidare. Men börja gärna att testa i Chrome och så hoppas jag att du därefter kan komma vidare! Hoppas detta hjälpte dig i din fråga. Du får gärna återkoppla här i tråden så vi vet att det löser sig för dig. Önskar dig en fin helg! /Agnes
... Visa mer
2022-06-10
16:33
Hej @k_attis!
Tack för att du skriver in! Jag har hört mig för med teamet och som jag förstått det har vi för närvarande inget pågående underhåll i Visma Administration. Vi ska heller inte ha haft det under dagen.
Jag undrar vilken integration det är du använder med ditt program? Kan det vara så att det är den integrationspartnern som eventuellt har haft något underhåll? Har du haft möjlighet att få igång integrationen nu eller går det fortfarande inte?
/Agnes
... Visa mer
2022-06-10
16:25
Hi @Fd medlem!
Thanks for writing in!
If I have understood you correctly you have accidentally sent two incorrect invoices to your client when trying to credit the first incorrect invoice. I also understand it as the intent was to only send once invoice to the client. As you mention it is not possible to credit an invoice directly from the invoice itself as it is not an optional adjustment. Instead, you will as you also mention, need to create a manual credit to balance it out. You can then send the relevant credit to your client.
In case you have any troubles creating the manual credit or if anything seems to be incorrect you are very welcome to call our support team. They can connect to your program and guide you in real time.
I hope his helped you in your question. Let me know if anything is unclear or if I have misunderstood anything.
Wish you a great weekend!
/Agnes
... Visa mer
2022-06-10
13:49
Hej @Fd medlem !
Tack för att du skriver in, det här ska vi hjälpa dig med.
Är detta ditt första år och årsavslut som du upprättar i Visma eEkonomi? Om så är fallet är det möjligt att ändra både start och slutdatum. Om det däremot inte är ditt första år så är det tyvärr inte möjligt då det första årets slutdatum fastställs av det andra årets startdatum. Det du kan göra om du upprättat fler än ett år är att göra en omstart för att kunna byta räkenskapsår. Du behöver alltså exportera datan till en SIE-fil, starta om ditt program och sedan importera datan igen. Mer om hur en omstart går till kan du läsa i den Skrivna Hjälpen Omstart av företag. I avsnittet finns en checklista att följa vid omstart samt en del viktig information att lägga märke till såsom att du inte ska starta om programmet ifall du också använder Visma Lön Smart, då alla uppgifter i löneprogrammet då också skulle raderas.
Du hittar inställningarna för räkenskapsår under Inställningar - Räkenskapsår och IB.
Jag hoppas detta hjälpte dig i din fråga. Behöver du göra en omstart och har fler frågor och funderingar rekommenderar jag dig att ringa in till våra kollegor på supporten.
Du är varmt välkommen att återkoppla här i tråden så att vi vet att det löser sig för dig.
Önskar dig en fin helg!
/Agnes
... Visa mer
2022-06-10
11:00
Hej @NagelLinda ,
Tack för att du skriver in!
Felmeddelandet du får kan bero på lite olika saker. Det kan röra sig om att det är något som är felbokat, en öresdifference eller liknande. Därför rekommenderar jag dig att du ringer in till våra kunniga kollegor på supporten så att de får koppla upp sig och kika direkt i ditt program för att se vad som kan vara fel.
Du får mer än gärna återkoppla här i tråden när du pratat med supporten så att vi kan sprida lösningen vidare ifall någon annan användare upplever samma felmeddelande.
Önskar dig en fin helg när det är dags och varmt välkommen tillbaka till forumet!
/Agnes
... Visa mer
2022-05-23
15:49
Hej Viktoria1979!
Jag ser att du även har ställt din fråga i Bokföringsområdet, min duktiga kollega Josefine har svarat dig i den tråden så du hittar ditt svar där!
Varmt välkommen tillbaka till forumet.
/Tinne
... Visa mer
2022-04-29
16:42
Hej @Mikael22,
Tack för att du skriver in och delar med dig av din upplevelse, vi uppskattar din feedback och jag vill försäkra dig om att vi tar med oss det du skriver om.
För att svara på dina frågor och synpunkter:
Vi förstår att situationen som uppstod kan vara frustrerande. Tyvärr är det här ett fel samt felmeddelande som kan uppstå när du konverterar från Visma Byråstöd till Visma Advisor. Har du ingen huvudkontakt inlagd i Visma Byråstöd så kommer det inte finnas någon huvudkontakt i Visma Advisor när du konverterar. I Visma Advisor är det obligatoriskt att ha en huvudkontakt registrerad, därav uppstår felmeddelandet. När du har lagt upp en huvudkontakt i Visma Advisor kommer inte felmeddelandet visas igen. Vi tar självklart med oss din feedback angående felmeddelandet för att se om vi kan göra det tydligare i framtiden.
Vi är medvetna om att det idag finns en viss komplexitet och problematik i att ändra eller radera räkenskapsår i Visma eEkonomi och förstår att det inte fungerar optimalt i alla situationer. Det är något vi arbetar för att hitta en lösning på. Dock vill jag vara transparant och nämna att det är något som kan ta tid att lösa då det påverkar stora delar av programmet. När det kommer till SIE-filen så kan du lösa det genom att antingen läsa in den kompletta SIE-filen igen. Programmet ska då automatiskt sålla och avvisa datan som redan finns i programmet men samtidigt importera ny data. Alternativt kan du skapa en SIE-fil av endast de månaderna som fattades i räkenskapsåret för att komplettera den data som redan finns i programmet.
Den här punkten är relaterad till den ovan. Med tanke på komplexiteten kring att ändra eller radera räkenskapsår i Visma eEkonomi så kan du i det här fallet tyvärr inte komma runt problemet genom att endast nollställa Visma Skatt & Bokslut Pro då data som innehåller fel år inte kan importeras från Visma eEkonomi. Som sagt är det något vi arbetar på men vi kan inte säga exakt när en lösning kommer vara på plats. Det finns två alternativ för att lösa problemet. Det ena är att starta om båda tjänsterna, eller så kan du ta följande steg:
Nollställ Visma Skatt & Bosklut Pro
Exportera en SIE-fil från Visma eEkonomi med nuvarande räkenskapsår
Öppna SIE-filen i Anteckningar och ändra Räkenskapsår i filen
Importera den manipulerade SIE-filen i Visma Skatt & Bokslut Pro
Du måste då fortsätta med SIE-filen även nästa år
Kalkyl för fåmansbolag, eller en liknande funktion, är ett pågående arbete och något vi kommer att ha stöd för i framtiden. Även här kan jag tyvärr inte lova något exakt datum.
Specifikation för periodiseringsfonder i en Enskild Firma är ett registrerat önskemål hos oss sedan tidigare. Jag har tyvärr ingen information kring vad status är på just det här specifika önskemålet eller datum för eventuell implementation som jag kan dela för tillfället. Om du skulle vilja lämna ett önskemål kring detta kan jag hänvisa till vår nya idéhantering där du kan lämna ditt önskemål direkt i din produkt, men som sagt finns det noterat hos oss som ett förslag.
Jag hoppas detta svarade på dina frågor och synpunkter. Om du har några följdfrågor eller funderingar är du självklart varmt välkommen att återkomma här i tråden.
Önskar dig en fin helg!
/Agnes
... Visa mer
2022-04-20
13:23
Hej Jocke,
I dagsläget är drag and drop mellan Outlook (mejlprogram) och eEkonomi ingen funktion som vi aktivt utvecklar/har utvecklat och således inget som vi kan garantera fungerar. Precis som min kollega Tinna beskriver kan det i vissa fall fungera om vi gjort en uppdatering kring bildunderlag som då anpassar sig till Outlook för varje användares specifika situation. Om det fungerar med olika tillägg i webbläsaren är inte heller något som vi vet eller kan svara på då vi som nämnt inte aktivt valt att utveckla den här funktionen. Om det är något ni saknar i programmet kan ni skriva in det som ett önskemål i eEkonomi.
Ha en fin dag!
/ Hanna B
... Visa mer
2022-04-19
09:52
Hej Annika36!
Nej vi kan inte se vilken webbläsare du loggar in med men vi misstänkte att det kanske var Explorer. När jag testar att öppna länkarna inne i Visma Lön 300/600 hos mig så känns det som om programmet väljer min standardwebbläsare men gör så att du tar kontakt med mina kollegor på supporten så får vi kika på varför din startsida blir blank.
Välkommen att kontakta supporten
/Tinna
... Visa mer
2022-04-14
14:52
1Gilla
Hej @Fd medlem !
Tack för att du skriver in. 🙂
För att kunna dra frånvaro från innevarande månad så behöver du lägga in det manuellt direkt i lönekörnigen. Det finns alltså ingen ruta att bocka i för att det ska göras automatiskt. Anledningen till detta är att alla avvikelser registreras som en företagsinställning och att du i företagsinsällningarna endast kan välja mellan föregående period eller bruten period t.ex. 15-16. Löneperioden kan du välja att ställa in som innevarande i företagsinställningarna men alltså inte avvikelserna. Så, för att registrera sjukfrånvaro för innevarande period går du in på lönekörningen det gäller. Därefter lägger du till lönearten Sjuk och justerar datumen manuellt för att matcha frånvaron. Därefter klickar du på Spara.
Värt att notera är att frånvaro för innevarande månad inte kan registreras direkt i kalendern då kalendern lyssnar på företagsinsällningarna. Så alltså endast via lönekörningen när det kommer till frånvaro för innevarande månad.
Jag hoppas detta hjälpte dig i din fråga. Du är varmt välkommen att höra av dig i tråden igen om du har några ytterligare funderingar.
/Agnes
... Visa mer
2022-04-14
10:59
Hej @Fd medlem !
Först och främst vill jag passa på att säga, varmt välkommen till oss här i Visma Spcs forum! Vi hoppas du ska trivas i gemenskapen 💮
Nu till din fråga. Du nämner att det inte går att skapa om momsrapporten som du har ångrat. Jag undrar om det inte går att klicka på bokföra för att skapa rapporten igen eller om det är så att det uppkommer avvikelser som du inte tycker borde finnas i rapporten och att du därför inte vill klicka dig vidare? Om det är det senare alternativet och att det uppkommer avvikelser har vi ett väldigt bra hjälpavsnitt om avvikelser i momsredovisningen i Visma eEkonomi. Avsnittet går igenom vad de kan bero på och hur du hanterar dem. Jag misstänker att det skulle kunna handla om ett avvikande datum eller ett avvikande belopp.
I avsnittet Avvikelser momsredovisning finns ett kapitel som heter Rätta avvikande datum som jag kan rekommendera dig att kika på. Gäller det ett belopp kan du läsa mer om vad som bör kontrolleras under Avvikande belopp och sedan även via länken Vanliga problem och lösningar - Momsredovisning - Jag har manuella verifikationer med avvikande belopp att kontrollera.
Om det är så att du har klickat på bokföra men att du inte kommer vidare rekommenderar jag dig att ringa in till vår supportavdelning då det kan vara så att de behöver koppla upp sig och kika i ditt program för att avgöra vad det är som pågår. Skulle du ha frågor kring hjälpavsnittet är du självklart också varmt välkommen att kontakta våra duktiga kollegor på supporten då de även här kan behöva koppla upp sig direkt i ditt program.
Jag hoppas detta hjälpte dig i din fråga. Du är varmt välkomna att återkoppla hur det går här i tråden så att vi vet att det löser sig för dig och så att vi förhoppningsvis kan sprida lösningen vidare för att hjälpa andra användare.
Glad påsk!
/Agnes
... Visa mer
2022-04-05
10:59
Hej Sjölander!
Nu har du kanske redan hunnit få hjälp av mina duktiga kollegor på supporten men jag skriver lösningen här ändå så kanske vi kan hjälpa någon annan om inte annat.
Vi har ett hjälpavsnitt för hur man lägger in bankgiro på fakturamallen som heter Lägg till bankgironummer, malländring som du kan följa.
Läs gärna även i hjälpavsnittet Vad ska jag tänka på om jag har Danske Bank och byter till XML-formatet för utbetalningar? Här finns info om både bankkonto och bankgiro som frånkonto.
Hoppas att detta kan hjälpa dig.
Tinna
... Visa mer
2022-03-18
11:45
Hej @Fd medlem ,
Att du får ovan nämnt felmeddelande kan bero på lite olika saker. Dels kan det bero på om du arbetar i en äldre version (2017.0 eller tidigare) och om säkerhetskopian du försöker läsa in är tagen i en nyare version. Det skulle också kunna bero på att säkerhetskopian/filen är skadad och inte går att läsas in på grund av det. Så i ditt fall skulle jag rekommendera att du kontaktar vår kunniga support så att de kan få koppla upp i ditt program och hjälpa dig att kika på vad det är som orsakar detta. Jag länkar till vår kontaktsida där du hittar alla uppgifter samt våra öppettider för respektive program.
Jag hoppas detta hjälper dig i din fråga. Du är varmt välkommen att återkoppla i tråden med lösningen, förhoppningsvis kan det hjälpa en annan användare i en liknande situation i framtiden 🙂
Ha en fin helg!
/Agnes
... Visa mer
2022-03-10
16:58
Hej @nodanolo !
Tack för att du skriver in. Det här ska vi självklart hjälpa dig att få rätsida på!
Vi vill börja med att rekommendera att din leverantör i fortsättningen bara lägger in en rad per artikel på följesedeln och inte flera rader som innehåller samma artikel. Genom att göra detta kommer ni att slippa det här problemet på kommande beställningar 🙂
Men nu till problemet du upplever för tillfället. För att korrigera den här beställningen behöver du läsa in fakturan utan att koppla följesedeln. Därefter kommer du behöva ändra i antalet artiklar i följesedeln så att det blir 0 på alla rader utom en. Raden som är kvar med en artikel på i följesedeln kopplar du därefter mot artikelraden på fakturan. Då borde din följesedel stämma överens med fakturan.
Jag hoppas detta hjälpte dig i din fråga. Har du några följdfrågor eller skulle jag ha missförstått är du varmt välkommen att återkomma.
Ha en fin kväll.
/Agnes
... Visa mer
2022-02-18
18:06
Jag kan förstå att det inte är en prioriterad sak att fixa men inte helt varför man måste vänta en timma med att lägga till transaktioner för dagen. Trevlig helg!
... Visa mer
2022-02-18
14:42
1Gilla
Tack för svaret och jag önskar dig en trevlig helg tillbaka.
... Visa mer
2022-02-18
10:37
Hej!
Vi kan väl hoppas att någon annan användare också kan komma med tips! 🙂
Det jag funderar på är om dina webshopar är kopplade mot ditt bokföringsprogram och det då skapas underlag direkt via en integration?
Då borde varje försäljning registreras med korrekt momssats och du behöver inte fundera på att specificera dem när du får rapporten från Klarna?
Annars behöver du som sagt specificera vad som gäller 6% och vad som gäller 25%. Om allt du säljer är momspliktigt borde det enklaste vara att utgå från momsbeloppet och räkna ut respektive försäljningsbelopp. På webben finns ett antal olika kalkylprogram som hjälper dig att göra baklängsberäkningen. Jag googlade räkna moms baklänges och hittade ett par bra sidor som hjälper till.
/Anna
... Visa mer
2022-02-17
11:06
Hej @Ulla__8 ,
Tack för att du skriver in och välkommen till Visma eEkonomi! Vi hoppas du trivs med programmet. Jag ska försöka hjälpa dig att få ordning på dina frågor.
1. I detta fallet gissar jag att du har bokat upp leverantörsskulder via manuella verifikationer. Stämmer det? Själva uppbokningen, där du frångår kontantmetoden och tillämpar faktureringsmetoden vid årsskiftet, hjälper programmet till med automatiskt. Detta sker i samband med momsredovisningen (beroende på vilken momsperiod du har). Du kommer då att få en notis i programmet som meddelar att både leverantörsskulder och kundfordringar kommer att bokas upp. Alternativt kan du skapa bokningarna själv i programmet genom att gå till Inställningar - Räkenskapsår och IB - Redigera - och sedan trycka på knappen Bokför kundfordringar och leverantörsskulder. Programmet bokar då upp alla skulder och fordringar du har kvar automatiskt. Då du har fått ett fel i årsavstämningen skulle jag i detta fallet rekommendera dig att ringa in till våra kunniga kollegor på supporten så att de kan hjälpa dig vidare i detta. När du ringer in kan vi koppla upp oss och kika i ditt program direkt, vilket jag tror skulle vara bra i det här fallet då det kan vara lite olika orsaker till att felet har uppstått.
2. I Visma eEkonomi kan du inte deklarera för två individer i samma deklaration. Det du kan göra är att fördela över och underskott mellan makar. Det gör du under Årsavslut - Justera deklarationsunderlag - Enskild firma - Övriga skattemässiga justeringar - Gemensam verksamhet.
Jag hoppas detta hjälpte dig i din fråga. Har du några fler frågor eller funderingar är du varmt välkommen att höra av dig igen.
Önskar dig en fin helg!
/Agnes
... Visa mer
2022-01-27
13:39
Hej UlrikaM!
Som min kollega skrev ovan så lyckas vi inte återskapa felet ni beskriver. Vi vill undersöka detta närmre, men skulle behöva mer information
Vad hade du gjort innan i programmet när problemet uppstod och vad är det som har ändrats hos dig? Kan du återskapa felet igen?
Återkom gärna med mer info så ska vi titta vidare på det!
/Tinne
... Visa mer
2022-01-24
15:14
1Gilla
Hej! Perfekt! Jag trodde jag kommenterat på tidigare svar men jag måste drömt det eftersom jag inte kan se det? Men det vore nog en klok idé av Visma att kunna föra kostnader (utöver kalkylpriser) på både fakturor och totalt på enskilda kunder o.s.v. det ser jag förvisso som en självklarhet att man ska kunna göra men för de företag som inte förstår att kontrollera detta vinner nog väldigt mycket på om det skulle implementeras. Jag vill lägga till att, om det implementeras, ska finnas möjlighet att språka med andra program (API).
... Visa mer
2022-01-21
13:28
1Gilla
Härligt att höra att det löste sig och tack för att du delar med dig av lösningen! Så härligt när vi kan hjälpas åt att sprida kunskapen inom forumet 🙂
Önskar er en fin helg!
/Agnes
... Visa mer
2022-01-21
10:18
1Gilla
@Fd medlem Nu ser jag att min bild inte kom med av någon anledning, ber om ursäkt för det!
Men härligt att vi lyckades lösa det ändå och du hittade svaret du sökte :).
Önskar dig en fin helg också!
/Agnes
... Visa mer
2022-01-20
17:12
Hej @EMKAB1,
Tack för att du skriver in!
I den här frågan skulle jag råda dig att kontakta Skatteverket så att allt blir rätt och riktigt för dig och din situation. Jag tänker att om lönen du ska betala ut gäller december så ska även förmånen vara i december. Men som sagt, slå Skatteverket en signal då jag inte vågar lova att så är fallet.
Du får jättegärna återkoppla här i tråden när du fått svar från Skatteverket så att vi kan sprida kunskapen vidare. Förhoppningsvis kan det hjälpa en annan användare i samma situation i framtiden 🙂
Önskar dig en fin kväll!
/Agnes
... Visa mer
2022-01-18
10:37
1Gilla
Hej, Har nu fått följande svar från skatteverket......Kanske hjälper det då någon annan i samma situation så lämnar info vidare. Här är det svar jag fick: Hej, Detta blir en vidarefakturering till bolag 2 vilket innebär att bolag 1 ska endast göra avdrag enligt representationsreglerna för det de nyttjat själva. Den delen som vidarefaktureras har bolag 1 full avdragsrätt för. Sedan får bolag 2 göra avdrag enligt representationsreglerna i sin tur. https://www4.skatteverket.se/rattsligvagledning/edition/2021.18/322337.html?q=vidarefakturering#h-Koncernerintressebolag-inkop-for-andra Med vänliga hälsningar Malin
... Visa mer
2022-01-10
11:21
Hej Linda,
Förstår att det är jättefrustrerande men för att kunna lösa detta på bästa sätt så behöver du ta kontakt med mina kollegor på supporten. Kanske räcker det med att uppdatera licensen men det ska vi självklart undersöka när du hör av dig. Jag har skapat ett ärende som finns registrerat på ditt kundnummer och där även denna tråd finns bifogad.
Välkommen att höra av dig!
Tinna
... Visa mer
2022-01-07
13:53
Hej!
Jag hoppar in i här i tråden bara för att säga härligt, ser ut som att @AnnicaL hjälpte dig att lösa dessa frågor @Fd medlem :).
Har du några ytterligare frågor är du varmt välkommen att höra av dig i tråden igen.
Önskar er båda en fin helg!
/Agnes
... Visa mer
2022-01-05
16:13
Stort tack 🙂
... Visa mer
2021-12-30
13:44
Hej @Fd medlem !
Vi skulle behöva lite mer information för att kunna vägleda dig i vad som har skett här. Innan du uppdaterade till version 2021.3, vilken version arbetade du i då? Beroende på vilken version du arbetade i innan kan det vara så att fakturahanteringen har förändrats då vi uppdaterade fakturahanteringen i version 2021.2. När vi släppte version 2021.2 lanserade vi en ny funktion som heter Fakturahantering och det är därifrån du skriver ut och mailar dina fakturor. Jag skickar med vårt hjälpavsnitt som går igenom versionsnyheterna där du kan läsa mer om den uppdaterade fakturahanteringen. Kika på 2021.2/2021.21 så bör du hitta rätt. I hjälpavsnittet Fakturahantering, listläge finns även mer information kring hur den här funktionen fungerar.
Jag hoppas detta hjälper dig i din fråga. Ifall det skulle vara så att du redan arbetade i version 2021.2 innan uppdateringen skulle jag rekommendera dig att kontakta våra kunniga kollegor på supporten så att de kan få kika tillsammans med dig i ditt program för att se vad som kan orsaka problemet.
Har du några följdfrågor är du varmt välkommen att återkomma här i tråden.
Önskar dig ett gott nytt år!
/Agnes
... Visa mer
2021-12-30
09:29
Hej @Jessica_ !
Härligt att höra att det löste sig för dig med hjälp av Tinnes förslag! Ifall problemet skulle uppstå igen eller om du märker något annat är du varmt välkommen att höra av dig igen.
Vi önskar dig ett riktigt gott nytt år!
/Agnes
... Visa mer
2021-12-17
14:46
Hej Thomas51!
Precis som i hjälpavsnittet du hänvisar till så står det vilka koder du kan använda under Fältförklaringar - Betkod, men jag tolkar dig som att du inte får det betalningsvillkoret du önskar?
Utifrån det du beskriver så tror jag att det blir svårt att hjälpa dig via forumet. Jag rekommenderar dig att kontakta vår grymma support som har möjlighet att titta på detta tillsammans med dig i realtid.
Du får väldigt gärna återkoppla här i tråden hur det går sen, då det kan vara god hjälp för andra användare också.
Önskar dig en trevlig helg!
/Tinne
... Visa mer