2023-01-30
10:18
1Gilla
Hej!
Tack för din fråga. Det är precis så man hanterar det när man får en antingen högre eller lägre slutlig skatt än vad man beräknat. Eftersom 2021 är ett stängt och deklarerat år så kan man inte ändra i det året, utan får hantera det i nästkommande öppna perioden, precis så som du gör. Det är dock inte nödvändigt att göra korrigeringen förrän den slutliga skatten dragits från skattekontot, men det går bra att bokföra så som du föreslagit. Det är viktigt att använda konto 8920 precis som du gör, så man inte blandar in det med årets eventuella beräknade inkomstskatt på 8910. Mer om hur man bokför slutlig skatt kan du läsa om här.
Ha det fint!
Josefine
... Visa mer
2023-01-30
09:54
1Gilla
Hej!
Tack för din fråga. Jag skulle säga att Stripe bör anses som ett sorts bankkonto, eftersom det både kan gå in och ut betalningar från det samt att det sker överföringar från kontot. Däremot så kan man också tänka att om utbetalningarna från Stripe kontot sker varje vecka, så är det enbart i slutet av räkenskapsåret som det faktiskt behövs hanteras som det för att intäkterna och eventuella avgifter skall bokföras på rätt år.
Jag skulle personligen hanterat det som ett eget konto, och därmed bokföra allt som händer på Stripe kontot. Det blir lättare att hitta eventuella fel som kan hända och om något skulle missas. Det blir också lättare i bokslutet då man redan bokfört upp allt som skett även om utbetalningen sker året efter. Har man faktureringsmetoden så blir det också ett krav att bokföra när försäljningen sker vilket också gör att man behöver hantera det som ett eget bankkonto. I denna tråden så finns det exempel på hur du kan hantera bokföringen kring det och överföringarna.
Hoppas detta hjälper dig framåt i ditt beslut över hur du bör hantera transaktionerna via Stripe.
Ha det fint!
Josefine
... Visa mer
2023-01-30
09:41
Hej!
Detta är tyvärr lite svårt att ge råd kring, då du enligt lag måste spara dina originalunderlag som är inscannade i minst 3 hela år, dvs som tidigast 4e året, innan du bara kan spara den digitala formen. Så du bör inte kunna uppfylla lagkravet genom att skapa egna kvitton i efterhand, men det är svårt att säga exakt. Jag rekommenderar dig att ta hjälp av en konsult som kan rådgiva dig kring hur du bör göra, eller om du kan kontakta Bokföringsnämnden för mer vägledning.
Ha det fint!
Josefine
... Visa mer
2023-01-30
09:26
Hej!
Tack för din fråga, vad roligt att du använt det nya Vismakortet. Hotellkostnader är en av de undantagen från huvudregeln som du kan läsa om här i Skatteverkets vägledning. Där säger man att det är säljarens land som blir beskattningslandet, inte köparens. Detta betyder att du bör ha ett underlag med det landets moms på sig, som i sin tur betyder att du bör bokföra kostnaden i sin helhet. Ingen omvänd skattskyldighet eftersom det inte går under huvudregeln.
Ha det fint!
Josefine
... Visa mer
2023-01-30
09:06
Hej!
Jag rekommenderar dig att kontakta Skatteverket för att höra om det är okej att deklarera den momsen i en senare momsperiod. Det är tyvärr inget vi kan rådgiva kring då det inte finns några tydliga vägledningar kring och blir ett beslut som du får ta själv.
Enligt god redovisningssed så säger man att rättelser skall göras i nästkommande öppna period när det gäller rättelser, men det kan dock betyda att man fortfarande skall rätta i deklarationen men att man dock gör rättelsen rent bokföringsmässigt i en annan. Det är därför svårt att ge dig råd kring om det är okej att göra som du föreslagit, men kolla med Skatteverket om det är okej att deklarera den missade momsen i en senare period då det är en så pass låg summa.
Ha det fint!
Josefine
... Visa mer
2023-01-30
08:55
Hej!
Det funkar utmärkt, 2510 är gruppkontot för skatteskulder medan 2512 är ett mer specifikt underkonto.Det går bra att du krediterade även den mot 2510, men ett mer specifikt skuldkonto för det är 2514.
Det är faktiskt båda två som skall hanteras, eftersom man i samband med slutliga skatten även får den tillgodoförda debiterade preliminär skatten. Så fick man en skatteskuld i bokslutet, så kommer man debitera 2510 (om man använt det till både inkomstskatt och särskild löneskatt) och kreditera 2518 för den tillgodoförda debiterade preliminärskatten. Du kommer alltså ha två händelser på skattekontot som en är i minus och en är i plus, som tillsammans blir den slutliga skatten som dras. Om du vill läsa mer om hur detta hanteras så finns det här.
Ha det fint!
Josefine
... Visa mer
2023-01-27
16:54
Hej igen!
Hur man hanterar kundförluster på bästa sätt kan du läsa om här. Det förutsätter ju att det är hanterat som kundfordran och intäkt sedan tidigare för att man skall kunna hantera det sedan som kundförlust. 🙂
1630 skall motsvara skattekontots saldo som finns på Skatteverket. Detta blir motkontot, både när man betalar in till skattekontot samt bokför de beslut som dras. Så in och utbetalningarna blir 1630 debet/kredit och motkonto 1930 debet/kredit. När man sedan bokför själva besluten, tex skatt på arvoden/lön m.m. så bokför man 1630 kredit/debet och lämpligt motkonto debet/kredit. Du kan läsa mer om hantering här. Principerna blir densamma även om tipset är för AB.
När du säger skatt av förtjänst, menar du då skatt på årets resultat? I sådana fall kan du läsa om de olika stegen här hur man hanterar det.
Förhoppningsvis så hjälper dessa länkar dig vidare, ha en fin helg! 🙂
Josefine
... Visa mer
2023-01-27
14:18
1Gilla
Hej!
Själva bokföringen av leverantörsfakturan blir hanterad på exakt samma sätt som om du hade fått en faktura från ett företag som är beskattningsbart. Inhyrd personal bokför i kontogruppen 68XX normalt sätt. Det är betalningen sedan som delas upp, vilket du kan läsa om här. I vissa fall skall man utöver avdraget på 30% för skatt även redovisa arbetsgivaravgifter, så detta är bra att kontrollera med Skatteverket eller en konsult så att ni får det redovisat rätt.
Jag rekommenderar dig att kontakta Skatteverket för rådgivning hur du redovisar detta i deklarationen för bäst hjälp. Det bör dock vara så att du skall redovisa det i samband med ditt egna företags arbetsgivardeklaration och ange företagets organisationsnummer, jag kan dock tyvärr inte hitta några bra vägledning att läsa hur det skall redovisas mer exakt.
Ha det fint!
Josefine
... Visa mer
2023-01-27
09:52
1Gilla
Hej!
Det är ett lite tvetydigt område hur man skall hantera när man har inköp inom EU där man inte hanterats som ett företag och därmed så har de tagit ut en felaktig debiterad moms på underlaget. Tittar man på vägledningen för inköp varor inom EU så står det att man ändå skall hantera det som korrekta inköp inom EU, där man bokför hela beloppet ink moms som kostnad och beräknar omvänd moms på det beloppet och redovisar till Skatteverket. Motsvarande vägledning för inköp tjänst inom EU har inte detta, så där är det svårt att avgöra om man skall göra så eller bara bokföra allt som en kostnad. Så skulle säga att det beror på hur man tolkar det, vad som är rätt och fel. Man kan alltid kontrollera med Skatteverket om man känner sig osäker.
Många resonerar kring att det är onödigt att redovisa det som ett inköp inom EU med fiktiv moms, eftersom hela poängen med systemet är att ett företag redovisar försäljningen och ett företag kostnaden. I fallen där det blir felaktig debiterad moms så redovisar företaget som säljer inte försäljningen som B2B försäljning inom EU vilket gör att det inte finns något att dubbelkolla mot när det gäller för köparen som redovisar kostnaden. Då kan man ju undra lite vad som är poängen, eftersom det då inte hanteras på korrekt sätt ändå. Därav så finns det vissa som redovisar det som inköp inom EU som vanligt, trots detta, och vissa som redovisar det som en kostnad utan någon moms alls.
Ha det fint!
Josefine
... Visa mer
2023-01-26
17:00
Hej!
Jag hoppar in i din och Roffakabs tråd för att du skall få svar. Jag har hört med mina kollegor som sitter med eEkonomi som säger att det tyvärr inte går att ändra vilket konto som det bokförs mot i Deklaration/Årsredovisning, så om du vill att det skall bokföras mot konto 2512 så behöver du göra en manuell kontering sedan. Dvs du debiterar 2510 och krediterar 2512 så att du får omfört beloppet efter det är bokfört via Deklaration/Årsredovisning funktionen.
Ha det fint!
Josefine
... Visa mer
2023-01-26
11:18
Hej!
Tack för din fråga. Det stämmer att det kommer hamna mot konto 3900 om artikeln är kopplad till detta konto i fakturan du matchar inbetalningen mot.
Ha det fint!
Josefine
... Visa mer
2023-01-26
09:16
Hej igen!
Vad bra att du hittade ena felet. Hm förstår inte riktigt hur det gör att du får en diff på 443, men det stämmer att du behöver korrigera i efterhand samt göra om momsrapporten och deklarera den till Skatteverket. Hur du ångrar momsrapporter kan du läsa om här. Efter du ångrat momsrapporterna fram tills perioden det gäller så korrigerar du den verifikationen som är felaktig, och sedan gör du om varje momsrapport igen. När det är klart så får du logga in på Skatteverket och rätta tidigare inlämnad momsdeklarationer, men bara för den som är ändrad.
Om du förklarar hur det är bokfört och hur det borde ha bokförts så kan vi säkert hjälpa dig att ge förslag på hur du kan korrigera det bäst.
Ha det fint!
Josefine
... Visa mer
2023-01-25
15:00
Hej!
Tack för din fråga. Rent bokföringsmässigt så behöver du inte dela upp det, men om du vill så kan du bokföra den delen mot ett eget konto inom 738X eller 739X kontogruppen. Det är ingenting som normalt sätt görs eller behövs göras, utan går utmärkt att ha mot samma förmånskonto som resten. Det går bra att använda 7385 till detta, eller om man vill skapa ett eget som är ledigt inom ovan nämna kontogrupper.
Ha det fint!
Josefine
... Visa mer
2023-01-25
14:38
Hej igen!
Intäkter ökar i kredit vilket betyder att konton som börjar på 3XXX skall ha beloppet i kredit när man bokför försäljning. Så det minskar inte resultatet att kreditera 3XXX utan det ökar resultatet. Om nu saldot som ligger på dina 3XXX konton stämmer överens med vad intäkten skall vara så bör den obetalda fakturan redan vara bokförd, eftersom den skall räknas med i dina intäkter för 2022. 🙂 Så då bör du kontrollera tex huvudboken för dina 3XXX konton och se om du kanske redan bokfört upp den obetalda fakturan som en kundfordran samt intäkt, och det är därför du har korrekt saldo på 3XXX kontona.
Tänk dock på att dina 3XXX konton skall innehålla alla inkomna medlemsavgifter PLUS de fakturerade men inte ännu inbetalda, så du skall alltså räkna med både de medlemsavgifter som ni fått inbetalt samt även de obetalda fakturorna.
Ha det fint!
Josefine
... Visa mer
2023-01-24
15:24
Hej igen!
Ingen fara alls. Hm okej, då låter det ju underligt att det skulle vara moms på underlaget. Jag tror att det är bäst att du kontaktar Microsoft för att kontrollera underlaget. Det kanske till och med är så att de har angett ett VAT nummer som är svenskt, och därmed tagit ut svensk moms? Dvs att du ser både ditt egna VAT nummer och ett annat som är deras som börjar på SE? Då kan du bokföra detta som ett vanligt inköp inom Sverige i sådana fall. I annat fall så bör det säkraste vara att inte bokföra momsen utan bokföra det som inköp inom EU och hela beloppet blir en kostnad för dig.
Ha det fint!
Josefine
... Visa mer
2023-01-24
15:01
Hej!
Tack för din fråga. Det låter som en vidarefakturerad kostnad, som man hanterar antingen som sin egna kostnad vid köpet och sedan som en vidarefakturerad intäkt vid fakturering till kund. Alternativt så kan man använda ett 46XX konto vid betalningen för att hålla det separat, och sedan bokföra det som en vidarefakturerad intäkt. Om det är ett utlägg så bokför du upp betalningen mot ett 16XX konto i debet och sedan vid inbetalningen från kunden mot samma konto i kredit. Här kan du läsa mer om vidarefakturering och utlägg.
Ha det fint!
Josefine
... Visa mer
2023-01-23
17:06
Hej!
Tack för din fråga. Svårt att säga om det är moms eller någon annan skatt. Beror på om du har angett ditt VAT nummer till leverantören eller inte skulle jag säga. Det bör finnas en hänvisning till reverse charge, article 96 EU directive/VAT directive eller liknande på fakturan om det skall vara omvänd skattskyldighet. Om det är moms på så är det en kostnad för dig, eftersom det inte är ett svensk VAT nummer säljaren angett, utan ett EU VAT nummer och ett köp från ett annat land. Denna momsen blir då inte en avdragsgill moms utan bokförs hela beloppet som ett inköp inom EU.
Ha det fint!
Josefine
... Visa mer
2023-01-23
16:47
Hej igen!
Ingen fara alls. Det går bra att bokföra det på det sättet också, även om det blir lite fel att använda ett skuldkonto och att det borde varit ett fordranskonto. Du behöver dock inte ändra i detta fallet, bara du tänker på det till nästa gång. Var uppmärksam så du använder rätt momskod till 6590, där kan det vara bra att skapa ett eget konto inom 65XX kontogruppen då det blir en kostnad inom EU och kan vara dumt att blanda in i vanliga svenska köp. I annat fall så ser det bra ut.
Ha det fint.
Josefine
... Visa mer
2023-01-23
15:53
Hej!
Tack för din fråga. Jag rekommenderar dig att kontakta Skatteverket för råd kring detta, då jag inte kan hitta någon bra vägledning kring det. Jag skulle dock säga att det kan vara svårt att få avdrag för kostnad av egen tvättmaskin då det bör vara rätt svårt att bevisa vad som gäller arbetskläder och vad som gäller privata kläder samt svårt att beräkna hur stort avdraget bör bli. Däremot bör tvätt av arbetskläder på tex kemtvätt eller liknande vara avdragsgillt så länge arbetskläderna är avdragsgilla och kan bokföras mot tex 5580 Underhåll och tvätt av arbetskläder.
Ha det fint!
Josefine
... Visa mer
2023-01-23
15:21
Hej igen!
Den är valfri, men bra att göra för att kunna hålla koll på varje räkenskapsårs egna insättningar och egna uttag osv. Det finns dock som sagt inget som är tvingande över det. Det enda som man bör göra är att nolla 2019 Årets resultat och flytta till 2010 året efter, så detta kontot alltid är noll till bokslutet.
Ha det fint!
Josefine
... Visa mer