2024-12-16
11:42
1Gilla
Koncernredovisning är vår lösning för koncerner i Spiris.Lösningen riktar sig dels till redovisningsbyråer som sköter koncernredovisningsuppdrag åt sina kunder och dels till fristående koncerner som gör sin koncernredovisning själva.
Du väljer själv om du vill läsa den längre, mer matiga manualen eller den kortare versionen. Vill du hellre ha en djupare genomgång av de olika delarna, scrolla ner tills du ser “Lång version”. Trevlig läsning!
Föredrar du att titta på en film istället? Ja, det gör jag.
Vill du läsa mer eller komma igång med Koncern? Då ska du hit!
Kort version
Skapa första koncernbokslutet
Vid uppstart skapar du ett koncernbokslut och fyller i grunduppgifter via en startguide. Därefter lägger du till företag i koncernstrukturen genom att klicka på "Redigera koncernstruktur".
Sammanställ företagstablåerna
Läs in bokslutsdata för varje koncernföretag i Företagstablån. Importera en SIE4-fil eller välj annan datakälla. Klassificera konton och justera där det behövs.
Gör elimineringar i koncerntablån
I koncerntablån ser du alla företags saldon. Skapa och spara koncernverifikationer – elimineringskolumner uppdateras automatiskt.
Skapa förvärvsanalys och elimineringsverifikationer
Under "Verifikationer & dokument" skapar du förvärvsanalys och elimineringsverifikationer. Här dokumenterar du förvärv och hanterar övervärden och goodwill.
Balans- och resultaträkning
Visa uppställning av resultat- och balansräkningen för årsredovisningen under menyn "Resultat- och balansräkning".
Skapa årsredovisningen
Under "Årsredovisning" får du förslag på innehåll enligt K3-regelverket. Uppdatera noter och kassaflödesanalys i företagsmatrisen.
Signera och lämna in årsredovisningen
När du är klar med årsredovisningen signerar och lämnar du in allt digitalt direkt via lösningen.
Skapa dina rapporter
I Rapportcentralen kan du skriva ut all dokumentation.
Lång version
Skapa det första koncernbokslutet och lägg upp koncernstrukturen
Första gången du startar går du igenom en startguide och skapar koncernbokslutet. I startguiden anger du grunduppgifter som räkenskapsår och hur belopp ska visas. För moderföretaget anges ett kortnamn och datakälla.
När detta är klart ser du koncernstrukturen på startsidan. Nästa steg är att lägga till övriga företag genom att klicka på "Redigera koncernstruktur" eller via menyn "Underhåll" och "Lägg till företag".
För varje företag anger du namn, kortnamn och organisationsnummer. I fältet Företagstyp väljer du om det är ett dotterföretag, underkoncern eller intresseföretag. Om ett dotterföretag är moderföretag i en underkoncern väljer du "Underkoncern".
I fältet Moderföretag föreslås alltid huvudmodern men du kan även välja underkoncernen om den är upplagd. Lägg upp underkoncernen först och sedan dess dotterföretag.
Du kan välja mellan import från Skatt & Bokslut, SIE4-fil eller manuell inmatning.
Sammanställ företagstablåerna
Därefter läser du in bokslutsdata för varje företag i Företagstablån. Du kan importera SIE4-filer eller direkt från Skatt & Bokslut, eller mata in manuellt. Företagstablån har en sida för balansräkningen och en för resultaträkningen.
Tablåerna har specifika rader för koncerninterna transaktioner. Om bokföringen är väl strukturerad med korrekt kopplade konton förenklas arbetet. Med inbyggda elimineringsförslag skapas automatiska elimineringsverifikationer som du enkelt kan granska och justera.
Gör elimineringar i koncerntablån
I koncerntablån visas en kolumn för varje företag. Saldon kan bara ändras i företagstablån. Klicka på företagsnamnet för att växla företag. När du sparar koncernverifikationer uppdateras elimineringskolumnerna. Summan visas i kolumnen "Koncern" som utgör den gemensamma balans- och resultaträkningen.
Skapa förvärvsanalys och elimineringsverifikationer
Under "Verifikationer & dokument" samlas all dokumentation i en överskådlig struktur till vänster. Använd "Ny verifikation/dokument" för att skapa nya dokument.
Vid förvärv anger du förvärvspris och eget kapital samt eventuella övervärden. Goodwill räknas fram automatiskt. Du kan ladda upp filer och skapa verifikationer för förvärv, interna mellanhavanden och andra koncernjusteringar.
Vid förvärvseliminering hanterar du exempelvis avskrivning på goodwill. När du sparar uppdateras värden direkt i tablåerna.
Du kan automatiskt få förslag på elimineringsverifikationer, som sparas som utkast och kan granskas innan de sparas permanent.
Balans- och resultaträkning
Under "Resultat- och balansräkning" ser du den officiella uppställningen utifrån aktuell koncern och moderföretag.
Skapa årsredovisningen för koncernen och moderföretaget
Under "Årsredovisning" får du förslag på innehåll. För noter och kassaflödesanalys används ”Företagsmatrisen”. Om datakälla är Skatt & Bokslut importeras uppgifter automatiskt, annars fylls de i manuellt.
I företagsmatrisen kan du även göra justeringar som bara rör koncernredovisningen.
Skapa dina rapporter i rapportcentralen
Till sist samlas all dokumentation och rapporter under "Rapportcentralen" där du väljer vad som ska tas ut. Klicka sedan på "Skapa rapport".
Slutklämmen
Detta var en snabb översikt av de mest centrala delarna i Koncern. Förhoppningsvis ger det klarhet i hur det fungerar. Kom gärna tillbaka till denna genomgång när du behöver.
Lycka till och glöm inte att du är grym på koncernredovisning – och nu kan göra det på rekordtid!
... Visa mer
Etiketter:
2024-12-16
10:47
1Gilla
Vad kan du förvänta dig?
Snabb uppstart – kom igång direkt med en tydlig startguide.
Enkel hantering – smidigt att lägga till dotterbolag och ordna koncernstrukturen.
Alltid uppdaterat - När du arbetar med Skatt & Bokslut uppdateras alltid din koncernredovisning utan att du behöver tänka på det.
Automatiska elimineringsförslag – spara tid och undvik dubbelarbete.
Rapportcentral – samla allt på ett ställe för ordning och full dokumentation.
Och mycket mer!
Du hittar såklart både Koncernredovisning och Skatt & Bokslut i Spiris. Det passar både för dig som redovisningsbyrå och för företag som sköter koncernen själva.
Upptäck skillnaden
Nu blir arbetet enklare, snabbare och tryggare. Läs mer om hur Koncernredovisningen fungerar och kom igång redan i dag! Få en snabb överblick – se vår introduktionsfilm.
Läs mer
Koncernredovisning?
Vad innebär konsolidering?
Vad är en koncern?
... Visa mer
Etiketter:
2024-12-11
15:24
Hej @Ufriend! Självklart ska du hjälp med det. Jag skulle rekommendera dig att göra detta i Visma Skatt & Bokslut Pro, som inlägget handlar om. Varför? Du kommer göra det mycket snabbare och slipper själv överföra filer manuellt till både bolagsverket och skatteverket. I Skatt & Bokslut Pro har du båda delarna, det vill säga deklaration (Skatteverket) och Årsredovisning (Bolagsverket). Är det en kund du ska göra detta för så behöver du först skapa kunden i Advisor, och sedan starta ett samarbete i Skatt & Bokslut Pro med kunden. Lägg upp ny kund.
Starta samarbete med kunden.
När du startat samarbete med din kund kan du öppna Skatt & Bokslut Pro från Advisor och kunden. Importera uppgifter från eEkonomi (om du har bokfört i eEkonomi) och gör klart ditt bokslut och din deklaration. Lämna sedan in båda delarna till respektive myndighet direkt från programmet. Läs mer om hur du gör i Skatt & Bokslut Pro! Är det för ditt eget företag, din redovisningsbyrå, då öppnar du istället Skatt & Bokslut Pro från Mina Tjänster (Vismaonline.com). Och glöm inte att vi finns här för att hjälpa dig både via telefon via vår support eller om du hellre vill - vår AI-Assistent i programmet. Trevlig kväll! 😊
... Visa mer
2024-11-12
15:41
Hej @cForslind!
Sidan (Nyhetsrummet) som artikeln är skriven om kommer främst uppdatera dig med branschnyheter, debattartiklar och andra delar som inte berör programmen. Vissa av våra större uppdateringar och nyheter kommer visas på sidan under Produktnyheter. Jag är helt med dig angående en bra "nyhetssida", där vi kan dela med oss av alla fina nyheter, stora som små. Jag tar detta vidare och håller med dig i önskemålet! Trevlig kväll 😊
... Visa mer
2024-11-06
17:28
2 Gillar
Vill du ha koll på det senaste? Nu har vi samlat alla nyheter på ett och samma ställe. I nyhetsrummet hittar du aktuella uppdateringar, produktnyheter, branschnyheter och artiklar som rör din vardag.
Du hittar nyhetsrummet via länken här eller under fliken ”Kontakt” på spiris.se. Och oroa dig inte – vi fortsätter att uppdatera nyheter här i forumet precis som vanligt.
Tips!
Bokmärk sidan så hittar du alltid snabbt till nyhetsrummet.
... Visa mer
2024-11-01
12:37
Nu har vi uppdaterat våra appar för att göra samarbetet mellan dig och dina kunder smidigare och mer överskådligt. Här förklarar vi vad som är nytt – så att du verkligen vet hur allt funkar!
Scanner
Nu kan du och dina kunder scanna flera sidor av ett dokument och slå ihop dem till ett underlag i Scanner-appen. På så sätt slipper du samla på lösa papper och kan enkelt hålla reda på allt som skickats in – direkt kopplat till kundens bokföring.
Nytt i Spiris-appen för iOS:
Skapa och ändra offerter och ordrar
Skapa och redigera dokumenten snabbt, direkt från mobilen. Perfekt om du är på språng eller vill fixa något utan att logga in på din dator.
Förbättrad artikelhantering
Nu blir det ännu enklare att lägga till, ändra eller ha koll på artiklar med en ny och tydlig design.
Hantera Grön teknik-avdrag
Lägg till eller ändra Grön teknik-avdrag enkelt när du jobbar med offerter, ordrar och fakturor – direkt i appen.
Företagsuppgifter
Med den nya funktionen hittar du snabbt viktig information om ditt företag och kan kopiera och dela vidare vid behov. Den finns i iOS och kommer snart även för Android.
Ny startsida
Den nya startsidan visar en klar och tydlig överblick av företagets ekonomi och viktigaste siffror direkt när du öppnar appen.
Nytt i Spiris-appen för Android:
Stöd för ROT, RUT och Grön teknik-avdrag
Lägg enkelt till och ändra ROT-, RUT- och Grön teknik-avdrag när du hanterar offerter, ordrar eller fakturor.
Ny kundvy
Se all information om dina kunder på ett och samma ställe med en uppdaterad och enkel design.
Ny startsida
Även i Android-appen får du nu en snygg och tydlig översikt av företagets ekonomi och central information redan vid start.
Tips!
Berätta gärna om de nya funktionerna för dina kunder så att fler kan jobba smidigt, spara tid och få ut mer av ert samarbete.
... Visa mer
Etiketter:
2024-10-30
12:33
1Gilla
Tjena Rolf! (@KABE Husbilsklubb) En bra poäng! Människor kan ju ha olika preferenser när det gäller äpplen. Men frågar man AI så är det såklart endast Royal Gala som gäller. AI älskar Royal Gala och tar inte hänsyn till dina preferenser. Vill du däremot att den ska ta hänsyn till just dina smaklökar? Då behöver du definiera vad som är gott för dig Rolf. /Äppel-Anton
... Visa mer
2024-10-28
15:04
Generellt för AI och hur du bör prata med den
AI (Artificiell Intelligens) är teknik som gör att datorer kan utföra uppgifter som normalt kräver mänsklig intelligens. Man kan ställa frågor till en AI-robot och få svar på dem. Detta fungerar genom att AI-modellen analyserar frågan, letar efter relevant information i sin inlärda databas och genererar ett svar baserat på den informationen.
Hur ska jag skriva till en AI-robot? (En Prompt)
Att skriva en effektiv AI-prompt är nyckeln till att få kvalitativa och träffsäkra resultat. En AI-prompt fungerar som en instruktion för en AI. Därför är det nödvändigt att skriva en prompt för att få ett svar från en AI. För bästa resultat, se till att din prompt är tydlig och specifik.
När du använder AI-assistenten i våra program så är din “prompt” en fråga. Till exempel: “Hur gör jag en lönekörning?" eller “Hur ser jag lönehistorik för anställda?”.
Undvik onödiga ord och upprepningar, då dessa kan förvirra AI:n. Om en instruktion som "ingen titel får vara mer än 50 tecken lång" inte fungerar, testa att byta ut ord, till exempel till "ingen rubrik får vara mer än 50 tecken lång".
Tänk på AI-interaktionen som en konversation. Fråga AI:n om förslag om du är osäker och justera din prompt efter behov. Att formulera om din prompt flera gånger kan leda till förbättrade svar och bättre uppfyllande av dina behov.
AI hos oss och i lönefunktionen!
AI-Assistenten (eller som vi kallar den, AIA) finns inbyggt i ditt Spiris. Du hittar AIA ute till höger på din skärm. Där finns en robot som går att klicka på och AIA öppnas. Den lilla roboten kan du flytta längst med högra kanten om den skulle råka vara i vägen eller liknande.
När du använder vår AI-assistent, tänk på att formulera dina frågor som om du pratar med någon som inte är insatt i vad du gör. Det hjälper AI:n att förstå exakt vad du behöver hjälp med. Istället för att skriva något kortfattat som "Hur gör jag lön?", försök vara mer specifik, som "Hur gör jag en utbetalning av lön till en anställd?".
Om du inte får rätt svar direkt, justera din fråga eller ge mer information. Vår AI-assistent kan komma ihåg tidigare meddelanden i konversationen, så att klargöra saker som "Jag menade lönekörning!" kan vara väldigt hjälpsamt.
För att få ett så bra och tydligt svar som möjligt från AI-assistenten så behöver du formulera din fråga tydligt. Det skrivs ofta bara ett ord som “Lönekörning” eller så ställer man en för specifik fråga, t.ex. "Varför är det fel saldo på verifikationen A120?". Det kommer AI ha svårt att svara på. Dels för att den är väldigt specifik och "personlig" men också för att den inte kan svara på bokföringsfrågor, än.
För att få bästa möjliga svar, ge lite mer kontext och var tydlig med vad du behöver hjälp med. På så sätt kan vår AI-assistent ge dig den bästa möjliga supporten. Det är alltså precis som när du pratar med en människa, du kan behöva förklara vad du faktiskt undrar eller vad du vill få ut av din konversation för att svaret ska bli det du önskar.
Sammanfattningsvis: Vill du ha ett rött äpple? Då kan du inte be om en frukt. Du kan heller inte be om ett äpple - då får du kanske ett grönt. Be om det du vill ha. “Jag vill ha ett rött och gott äpple.”
Ju mer du använder AI - desto bättre kommer den att bli. Stort lycka till nu och missa inte AI-tåget!
... Visa mer
Etiketter:
2024-10-28
13:48
2 Gillar
Generellt för AI och hur du bör prata med den
AI (Artificiell Intelligens) är teknik som gör att datorer kan utföra uppgifter som normalt kräver mänsklig intelligens. Man kan ställa frågor till en AI-robot och få svar på dem. Detta fungerar genom att AI-modellen analyserar frågan, letar efter relevant information i sin inlärda databas och genererar ett svar baserat på den informationen.
Hur ska jag skriva till en AI-robot? (En Prompt)
Att skriva en effektiv AI-prompt är nyckeln till att få kvalitativa och träffsäkra resultat. En AI-prompt fungerar som en instruktion för en AI. Därför är det nödvändigt att skriva en prompt för att få ett svar från en AI. För bästa resultat, se till att din prompt är tydlig och specifik.
När du använder AI-assistenten i våra program så är din “prompt” en fråga. Till exempel: “Hur krediterar jag en leverantörsfaktura?" eller “Hur lägger jag till en ny kund?”.
Undvik onödiga ord och upprepningar, då dessa kan förvirra AI:n. Om en instruktion som "ingen titel får vara mer än 50 tecken lång" inte fungerar, testa att byta ut ord, till exempel till "ingen rubrik får vara mer än 50 tecken lång".
Tänk på AI-interaktionen som en konversation. Fråga AI:n om förslag om du är osäker och justera din prompt efter behov. Att formulera om din prompt flera gånger kan leda till förbättrade svar och bättre uppfyllande av dina behov.
AI hos Spiris
AI-Assistenten (eller som vi kallar den, AIA) finns inbyggd i ditt program. Du hittar AIA ute till höger på din skärm (en lila bubbla med en stjärna på).
När du använder vår AI-assistent, tänk på att formulera dina frågor som om du pratar med någon som inte är insatt i vad du gör. Det hjälper AI:n att förstå exakt vad du behöver hjälp med. Istället för att skriva något kortfattat som "Hur gör jag betalning?", försök vara mer specifik, som "Hur gör jag en betalning på en kundfaktura?".
Om du inte får rätt svar direkt, justera din fråga eller ge mer information. Vår AI-assistent kan komma ihåg tidigare meddelanden i konversationen, så att klargöra saker som "Jag menade kundfaktura!" kan vara väldigt hjälpsamt.
För att få ett så bra och tydligt svar som möjligt från AI-assistenten så behöver du formulera din fråga tydligt. Det skrivs ofta bara ett ord som “Kundfaktura” eller så ställer man en för specifik fråga, t.ex. "Varför är det fel saldo på verifikationen A120?". Det kommer AI ha svårt att svara på. Dels för att den är väldigt specifik och "personlig" men också för att den inte kan svara på bokföringsfrågor, än.
För att få bästa möjliga svar, ge lite mer kontext och var tydlig med vad du behöver hjälp med. På så sätt kan vår AI-assistent ge dig den bästa möjliga supporten. Det är alltså precis som när du pratar med en människa, du kan behöva förklara vad du faktiskt undrar eller vad du vill få ut av din konversation för att svaret ska bli det du önskar.
Sammanfattningsvis: Vill du ha ett rött äpple? Då kan du inte be om en frukt. Du kan heller inte be om ett äpple - då får du kanske ett grönt. Be om det du vill ha. “Jag vill ha ett rött äpple.”
Och kom ihåg, Ju mer du använder AI - desto bättre kommer den att bli. Stort lycka till nu och missa inte AI-tåget!
... Visa mer
Etiketter:
2024-10-28
13:24
5 Gillar
Generellt om AI och hur du bäst kommunicerar
AI (Artificiell intelligens) är teknik som gör att datorer kan utföra uppgifter som normalt kräver mänsklig intelligens. Du kan ställa en fråga till AI-assistenten och få ett svar tillbaka. AI:n tar din fråga, letar upp relevant information och ger ett svar utifrån det.
Hur skriver jag till AI? (En prompt)
Att skriva tydligt är nyckeln till att få bra och träffsäkra svar. En AI-prompt är en instruktion eller fråga till AI-assistenten. Ju mer specifik och tydlig du är, desto bättre blir svaret.
När du använder AI-assistenten i våra funktioner är din “prompt” en fråga, till exempel: “Hur krediterar jag en leverantörsfaktura?” eller “Hur ändrar jag ett samarbete för en kund?”
För bästa resultat, undvik onödiga ord och upprepningar. Testa gärna att formulera om din fråga om du inte får det svar du vill ha. Tänk på AI-assistenten som en kollega – fråga, följ upp och förtydliga vid behov.
AI i Spiris!
AI-assistenten finns inbyggd i Spiris och du hittar den till höger på skärmen. Klicka på stjärnorna för att öppna assistenten. Du kan flytta på AIA längs högra kanten om den är i vägen.
När du använder AI-assistenten, tänk på att formulera dina frågor som till någon som inte är insatt i ditt arbete. Var gärna så tydlig och beskrivande som möjligt – till exempel “Hur gör jag en betalning på en kundfaktura?” istället för bara “Hur gör jag betalning?”
Om svaret inte stämmer, testa att omformulera frågan eller lägg till mer information. AIA kan komma ihåg tidigare meddelanden i konversationen, så det kan vara hjälpsamt att förtydliga med “Jag menade kundfaktura!”
För att få bästa möjliga hjälp, ge lite extra kontext och beskriv vad du egentligen behöver stöd med. Det gör det enklare för AI-assistenten att ge dig rätt support – precis som när du pratar med en kollega.
Sammanfattning: Vill du ha ett rött äpple? Då kan du inte bara be om en frukt – eller om ett äpple. Säg istället: “Jag vill ha ett rött och gott äpple.”
Och glöm inte – ju mer du använder AI, desto bättre blir den. Lycka till och missa inte AI-resan!
... Visa mer
Etiketter:
2024-10-21
16:48
Vi har en referensgrupp med kunder som är intresserade av att vara med och titta på prototyper, svara på frågor och ge oss feedback. Det kan handla om funktioner vi vill förbättra och utveckla eller helt enkelt bara för att förstå dina behov.
Jag vill anmäla mig!
... Visa mer
2024-10-21
16:41
Vi har en referensgrupp med kunder som är intresserade av att vara med och titta på prototyper, svara på frågor och ge oss feedback. Det kan handla om funktioner vi vill förbättra och utveckla i våra molnprogram eller helt enkelt bara för att förstå dina behov.
Jag vill anmäla mig!
... Visa mer
2024-10-21
13:44
1Gilla
Hej @Österlens Ramverkstad! Jättebra fråga, Jens. Det är inte helt lätt, det ska jag hålla med om. Alt 1: Om du har en faktura på 6000kr som är en swishinbetalning men har samtidigt två händelser för inbetalningen, en på 1000kr och en på 5000kr. Då skulle jag rekommendera dig att välja bankhändelsen på 5000kr - matcha den mot Inbetalning från kort eller swish och välj där fakturan på 6000kr. Då kommer du ha ett saldo på -1000kr, för att fakturan är på ett större belopp än bankhändelsen. Välj då att skapa en ny bokföringshändelse och välj istället Övrig insättning och egen kontering - kontera den precis hur du vill, för denna ska sedan korrigeras bort ändå. Bokför sedan. Gå nu till fakturan, är den betald och korrekt med det beloppet som är betalt? Perfekt! Då går du till den verifikationen som vi skapade via egen kontering, den du fick göra vad du ville med, och väljer skapa korrigeringsverifikation på den. Korrigera då bort den verifikationen genom att välja samma konton men spegelvänt debet/kredit. Bankhändelsen som fortsatt ligger kvar under Kassa och bankhändelser på 1000kr kan du radera. Alt 2: Ångra den fakturan du skapat på 6000kr. Skapa upp en faktura på 5000kr och en på 1000kr, i övrigt ska de ju se likadana ut och kan vara på samma datum! Matcha sedan dessa två fakturorna på respektive bankhändelse. Jag vet ju vad jag hade valt men här är valet enbart ditt, i hur du vill göra! 😁 Hoppas du får ordning på det, annars kan du slå vår support en signal så tror jag de har lättare för att förklara över telefon.
Varma hälsningar!
... Visa mer
2024-10-18
15:45
Hej @humlan600! Jag har sett över möjligheterna och om vi har något fint knep för att slippa manuell påläggning. Det finns tyvärr inget sätt att spärra en kundfaktura som du beskriver, när betalningen kommer via en återrapporteringsfil. Jag förstår hur du menar och vill gärna att du lägger ett önskemål på det. Ett önskemål på förbättring till våra utvecklare, det kan du lägga från startsidan - förbättringsförslag. Vi blir superglada om du vill dela med dig av dina tips och önskemål där! Jag önskar dig en finfin helg när det är dags för det. 🌞
... Visa mer
2024-10-18
13:42
Hej @Jan_Värmon! Man kan säga att det ungefär är samma visa i Lön Direkt. Men i Lön direkt heter det istället Övrigt avdrag, brutto och du lägger helt enkelt till den raden i lönekörningen för den anställde som ska ha avdraget. Hoppas du får kläm på det. Jag önskar dig en fin helg i hösten!🍁
... Visa mer
2024-10-18
12:47
Hej @paul mwasa! Om du menar att du står under Bokföring - Resultatenheter, då ser du bara dem 4 senaste verifikationerna som du bokfört för respektive kostnadsbärare under den resultatenhet du kollar på. Om du istället kollar på kontoanalys och huvudbok, välj det tidsintervall du vill och välj ute till höger vilken resultatenhet och kostnadsbärare du vill se. Då får du fram en fullständig lista över konton och verifikat som bokfört med den valda reusltatenheten och kostnadsbäraren. Hoppas du fick klarhet i hur det funkar i Visma eEkonomi och vad du ser vart mm. Ha en fin helg när den kommer! 🙂
... Visa mer
2024-10-18
12:27
Hej @Admin Gottskär Grundskola! Vi tar såklart jättegärna emot alla tips och förbättringar! I alla dina program så har du en Feedback och förslag. I ekonomiöversikten har den uppe till höger, det är en tumme upp och en tumme ner. Där kan du lägga alla förbättringsförslag och tips direkt till våra utvecklare. Det är det absolut bäste sättet att skicka tips till oss och denna funktion har du i alla dina program! 🙂 I eEkonomi har du samma funktion men då nere till vänster och där står det Feedback och Förslag. Tack snälla för att du vill dela med dig av alla dina förslag och tips, så värdefullt!
... Visa mer
2024-10-18
09:49
Hej @Suzanna! Tack för din fråga.
Det är inte tvingande att stämpla ut och in för lunch, gör man inte det så drar den tiden för normallunch som ligger på schemat. Om man inte tar hela sin lunch så behöver man stämpla ut och in för lunchen.
Vad det gäller exemplet med vårdbesök så behöver den anställde stämpla in igen när hen kommer tillbaka till arbetet. Man kan inte ange en sluttid så att det sköts med automatik. 🙂 Hoppas det besvarade dina frågor och att du nu har koll på vad som behövs göras och när. Ha det så gott!
... Visa mer
2024-10-16
16:52
Hej @ChristinaH! Vi har ingen sådan funktion idag där man kan lägga in återkommande avvikelse. Det vi rekommenderar är att gå in i kalendariet och lägga in avdraget med snabbvalet de fredagar ni vill att det ska finnas. Jag tar det gärna vidare som en förbättring i ditt program och jag gillar idén! Trevlig kväll!
... Visa mer
2024-10-16
16:13
Hej @grimjack! Tack för din fråga. Uppmaningen du refererar till är bara en upplysning om att det finns en debetfaktura som krediten krediterar. Det ska bara vara en upplysning och du ska kunna läsa in den MEN vi har haft ett par kunder som detta inte har funkat för. Den går inte heller att läsa in igen och då får man ta bort den och lägga in den manuellt i programmet. Kan du kvitta debet mot kredit och det är de du vill göra, då tycker jag att du ska göra det! 🙂 Trevlig kväll!
... Visa mer