2024-06-05
12:38
Jag pratade med skatteverket och jag fick svaret att jag inte fick ta det på firman. Han sa att han inte visste varför det var så. Men tydligen fanns det en tidigare domstolsprövning på ett liknande ärende och där hade man kommit fram till detta. Låter märkligt då jag har användning av C-kortet i firman, men då får jag snällt ta den kostnaden privat helt enkelt.
... Visa mer
2024-06-05
11:56
Okej, jag kollar med skatteverket. Ifall det är okej att ta det på firman, hur bokför jag det då?
... Visa mer
2024-06-04
21:31
När jag gjorde min militärtjänstgöring år 1999-2000 så passade jag på att ta C-kort (tung lastbil). Nu har det gått bra många år sedan dess och jag fick valet att skaffa ett läkarintyg för högre körkortsbehörighet annars skulle denna behörighet löpa ut. Kan jag dra av detta på mitt företag? Jag har enskild firma och jag jobbar med lite allt möjligt i mitt företag. Jag har ingen egen tung lastbil utan jag kör en skåpbil som inte kräver högre behörighet än B. Däremot så jobbar jag ibland åt kunder där dom har tillgång till tunga lastbilar som ibland kan behöva köras. Får jag ta detta läkarbesök på firmakortet och hur ska det isf bokföras? Tack på förhand
... Visa mer
2024-01-10
08:07
Tack för svar. Jag har momsen årsvis så jag har inte gjort någon momsredovisning än då jag precis slutfört mitt första räkenskapsår. Jag läste i din länk, väldigt bra information. Men jag förstår fortfarande inte riktigt när jag ska boka om årets resultat.. om det ska göras så snart de sista fakturorna betalats eller om jag lika gärna kan göra det i maj i samband med mitt förenklade bokslut?
... Visa mer
2024-01-08
21:25
Tack, det verkar ha ordnat sig. Jag bokför enligt kontantmetoden, jag skickade ut 3 st fakturor i december 2023, dessa betalas nu under januari 2024. När jag bokför inbetalningen så verkar de hamna på 2023 års räkenskapsår, är det korrekt? Nästa fråga, när jag fått in pengarna för dessa tre fakturor och alla händelser från det förra räkenskapsåret är klara, ska jag då göra en manuell verifikation och välja förhandsvalet "Bokföra årets resultat"? Eller är detta något jag gör i samband med bokslutet/deklarationen i maj?
... Visa mer
2024-01-02
16:20
Jag har en bankkoppling mot mitt företagskonto i Handelsbanken. När jag loggade in i Visma och på Handelsbanken 30 december så såg jag att saldot diffade med ca 140kr. Handelsbanken har dragit pengar för en tjänst 29 december men bankkopplingen har inte skickat över det till Visma. Jag kollade även 31 december men fortfarande inte överskickat. Jag försökte registrera det manuellt men det fick jag inte då jag har en bankkoppling. Försökte skicka över kontoutdraget till Visma men det funkade inte heller. Fick lägga ner när det var dags att börja med nyårsmiddagen. Jag hade alltså en diff över natten 31 december till 1 januari. När jag nu går in och kollar så stämmer saldot och det står att det uppdaterades 31 december. Jag fattar ingenting. Kan jag bokföra dessa transaktioner på 2023 års räkenskapsår i efterhand och sen blir det rätt på bokslutet? Eller har jag strul framför mig nu?
... Visa mer
2023-12-29
12:55
Men vad skönt, då antar jag att så länge all löpande bokföring är gjord så löser programmet resten.. med exempelvis obetalda fakturor osv. Årsavstämningen, är det mer som en kontroll inför bokslutet? Spelar det någon roll när på året som jag väljer att aktivera tillvalet "Deklaration och Årsbokslut"? Eller kan jag göra det när jag ska göra själva bokslutet i vår?
... Visa mer
2023-12-24
12:07
Hej, jag har enskild firma. Jag startade september 2022 med förlängt räkenskapsår så mitt första räkenskapsår slutar 31 december 2023. Jag ska göra ett förenklat årsbokslut då jag uppfyller de kriterierna. Jag har Visma eEkonomi och tänkte köpa till "Deklaration och Årsbokslut" under appar och tillval.
Frågan är, måste jag göra något särskilt 31 december? Eller sköter programmet allt automatiskt och det är först vid deklarationen i maj som jag faktiskt måste logga in och göra något?
Jag har sökt på forumet men tycker mig inte hitta något enkelt svar.
Mvh
Daniel
Innehållet är verifierat av Visma Spcs 240408
... Visa mer
2023-12-06
20:35
Ah, så i mitt fall med 40.000kr så blir det: År 1: Avskr. 12.000kr År 2: Återstår 28.000kr. Avskr. 8.400kr År 3: Återstår 19.600kr. Avskr. 5.880kr Eller drar man hela summan tredje och sista året?
... Visa mer
2023-12-06
10:00
Tack så mycket för förtydligande, det här forumet är helt fantastiskt bra! Alternativ 1 lät väldigt smidigt, att göra det i samband med bokslutet. Det viktigaste för mig att dra av 1/3 redan första året, resten av perioden kan jag hålla koll på ändå. Du skrev att jag skulle "beräkna 30% av värdet och bokför det D7832 K1219".. ska det vara just 30%, eller en tredjedel.. dvs ca 33%?
... Visa mer
2023-12-06
09:23
Tack för snabbt svar. När jag skaffade min firmabil (företagsleasing) i oktober 2022 så fick jag betala en första förhöjda hyra på ca 40.000kr. Då leasingperioden är 3 år så skulle den kostnaden dras av på 3 år. Då skulle jag bokföra det så att det dras av 1/36 från resultatet varje månad i Visma eEkonomi automatiskt. Periodisering av faktura hette det tror jag. Finns det någon anledning till att dessa två scenarion behandlas olika?
... Visa mer
2023-12-06
09:08
Hur bokför man ett sådant upplägg i Visma eEkonomi? I ett exempel där maskinen kostar 40.000kr ex moms och jag väljer att skriva av en tredjedel redan detta första år.
... Visa mer
2023-12-05
20:05
Jag startade min enskilda firma 1 sept 2022. Jag har förlängt räkenskapsår, så det närmar sig min första årsavstämning/bokslut. Jag är nära att göra en investering i form av en mattrengöringsmaskin. Den kostar ca 35.000-40.000kr + moms. Jag har förstått det som att det kan vara fördelaktigt att göra ett sådant köp i slutet av räkenskapsåret. Jag har sökt på nätet men blir inte riktigt klok. Maskinen är ju för dyr för att klassas som Förbrukningsinventarie, därav talar vi om en Inventarie. Frågor: *Finns det något sätt för mig att dra av hela maskinens kostnad direkt på årets resultat? *Om jag måste periodisera kostnaden för inköpet, hur vet jag på hur många år?
... Visa mer
2023-12-05
19:56
Tack för svar. Jag kom på en till fundering gällande detta scenario. Jag satte ju över 200.000kr till sparkontot på Avanza för ca 6 månader sedan, bokförde det som ett uttag. Nu vill jag ändra bokföringen så att de 200.000kr läggs på mitt nya sparkonto som jag registrerat i Visma, istället för övrigt uttag. Hur blir det med räntan då? Det ligger ca 201.500kr på sparkontot idag.
... Visa mer
2023-11-22
16:33
Yes, då har vi nästa fundering. Om jag ska öppna ett nytt konto då för detta ändamålet. Gör jag då så här? *Går till "inställningar", "kassa- och bankkonton" och "nytt bankkonto" *Väljer "sparkonto", väljer bank "Collector Bank" i mitt fall, även fast det är genom Avanza och fyller i mitt kontonummer. *När jag sen ska göra valet "bokföringskonto" så finns valen: 1920 Plusgiro 1930 Företagskonto 1940 Övriga bankkonton Ska jag då bara välja 1940 övriga bankkonton och sen bara döpa kontot till "Sparkonto"? Eller ska jag välja "nytt konto" och göra något speciellt där? Väljer jag "nytt konto" så finns det val om momskod osv.
... Visa mer
2023-11-22
07:17
Då antar att jag bara går in på inställningar och skapar ett nytt konto. T ex 1920 Sparkonto. Jag har inte stängt perioden då jag gjorde överföringen ännu. Kan jag då bara gå in i verifikationen och byta från 2013 till 1920 och spara på nytt? Eller måste jag göra en korrigeringsverifikation? EK antar jag betyder Eget kapital?
... Visa mer
2023-11-21
21:53
Jag antar att det inte spelar någon större roll egentligen exakt vilket bankkonto pengarna ligger på nu.. utan att det är mer en bokföringsfråga. Dvs, det spelar ingen roll om de ligger på Handelsbanken som är min företagsbank eller om de ligger på ett sparkonto på Avanza. Pengarna är inte tänkt till förbrukning utan de är placerade på ett räntekonto bara för avkastningens skull. Kan jag helt enkelt ändra i bokföringen så att jag bokar om det från att vara ett "uttag" till att istället vara en överföring till ett annat 19..-konto? Eller måste jag göra en insättning igen av de 200.000kr tillbaka till företagskontot och sedan göra om det helt därifrån? Vad betyder det när du skriver att man vill ha ett så bra "EK" som möjligt på 1231?
... Visa mer
2023-11-21
19:38
Jag har läst igenom forumet och försökt hitta svaret på denna fråga, det finns några liknande exempel, men jag är fortfarande inte helt säker.
Jag startade min enskilda firma 1 september 2022 med ett förlängt räkenskapsår så det sträcker sig alltså till 31 december 2023. Jag kommer med stor sannolikhet ha så pass högt resultat att jag hamnar på statlig inkomstskatt på en del. Som jag har förstått det kan man då lägga en del i en expansionsfond.
För ca 6 månader sedan gjorde jag ett uttag på 200.000kr. Jag lade dessa pengar på ett sparkonto i en annan bank. Jag bokförde detta uttag på konto 2013 "Övriga egna uttag".
Jag undrar nu om jag, när deklarationen kommer, kan fylla i dessa 200.000kr som en avsättning till expansionsfond... hur jag nu gör detta? Detta trots att jag redan gjort uttaget och bokfört det. Jag tycker även mig ha läst att man måste ha tillräckligt med medel på sitt företagskonto. Det sitter ca 300.000kr på företagskontot idag.
Tacksam för svar.
Mvh
Daniel
... Visa mer
2023-11-06
13:25
Perfekt, men då stämmer alltså mitt förslag från ursprungsinlägget? Tack för din tid. Mvh Daniel
... Visa mer
2023-11-06
11:19
Den ursprungliga fakturan som jag skickade till kunden låg på 3656kr. Jag har fått inbetalt 3536,30kr, alltså 119,70kr mindre än den ursprungliga fakturan. Inkassobolaget har på Avräkningsnotan skrivit att det avser "avdragsgill ingående moms". Se bifogad Avräkningsnota för detaljer. Mvh Daniel
... Visa mer
2023-11-06
11:01
Tack för svar. Mitt förslag ovan var att välja "övrigt uttag", men du skriver "övrig insättning". Min tanke var att eftersom jag fått in mindre pengar på mitt konto än den ursprungliga fakturans belopp så ska det läggas in som "övrigt uttag". Lägger jag det som en insättning så trodde jag att mitt kontosaldo då skulle öka. Eller tänker jag fel?
... Visa mer
2023-11-04
18:24
Jag skickade en faktura till en kund, kunden dröjde med att betala och till sist skickade jag vidare fakturan till inkasso. Efter några veckor fick jag så inbetalningen på mitt konto. Den ursprungliga summan jag fakturerade var 3656kr inkl moms (varav moms 731,25kr). Jag fick inbetalt 3536,30kr inkl moms på mitt företagskonto. Jag fick även en "Avräkning/Redovisning" skickad till mig från inkassobolaget. Det är en differens på 119,70kr och det står att den posten avser "avdragsgill ingående moms." Jag undrar nu över hur jag bokför detta? Så här tror jag att jag gör: Jag har en bankkoppling mellan min bank och Visma så jag går in på Kassa- och bankhändelser, där hittar jag fram rätt bankhändelse (insättning) och klickar därefter på "matcha". Jag väljer att det avser "Inbetalning från kundfaktura" och i rullgardinen under väljer jag fakturan det avser. Det står då "En avvikelse på 119,70 måste åtgärdas". Jag har nu endast tre alternativ att välja på från denna sidan: Bankavgifter, Delbetalning eller Öresavrundning. Då det står på Avräkningsdokumentet att differensen avser "avdragsgill ingående moms" så låter alla fel. Istället ändrar jag "betalt belopp" till 3656kr som var den ursprungliga fakturans summan, väljer "Ny bokföringshändelse", övrigt uttag, egen kontering. Härifrån kan jag själv välja hur jag bokför differensen. Så, nu har jag alltså: Konto 1930 Företagskonto kredit 119,70kr Min tanke är att jag bokför det: Konto 2641 Debiterad ingående moms debet 119,70kr Kan någon hjälpa mig med ett svar på om det är ett korrekt sätt att hantera detta? Mvh Daniel (enskild firma)
... Visa mer
2023-07-24
09:32
Jag har enskild firma och signade upp mig på one.com för snart ett år sedan då jag köpte en domän och ett paket med företagsmail osv. För några veckor sedan förnyades mitt paket automatiskt och det drogs ca 500kr från mitt företagskonto då jag har registrerat mitt firmakorts kortnr på one.com:s hemsida för automatisk förnyelse. Min fråga är hur jag bokför detta? Transaktionen ligger ju under bankhändelse i Visma eEkonomi. När jag loggar in på one.com så hittar jag fakturan där under "mina sidor". Jag skickade sedan in fakturan till mitt Visma via Scanner-appen för att ha något att referera till. Det ska ju bokföras under 5420, programvaror, det är inga konstigheter, men frågan är: Ska jag lägga in det i Visma som "inköp mot kvitto" då det har dragits via mitt firmakort? Alltså som att jag har handlat på nätet med firmakortet. Då måste jag behandla fakturan på one.com:s hemsida som ett kvitto fast det egentligen är en faktura. Eller ska jag lägga in det som "övrigt uttag" och ange 5420, även fast det har dragits från mitt företagskort? Tacksam för svar.
... Visa mer
2023-02-15
10:03
Hejsan, jag har varit sjuk några dagar och har fått godkänt på sjukpenning från försäkringskassan (jag har endast en karensdag). Till min enskilda firma har jag ett företagskonto hos Handelsbanken, men sjukpenningen från Försäkringskassan betalas ut till mitt privata konto hos Länsförsäkringar. Behöver jag göra något då? Jag har FA-skatt även om jag tvivlar starkt på om det förändrar något.
... Visa mer
2023-02-06
12:04
Tack RoffaK, du leverarar blixtsnabba svar vilket uppskattas stort. Men då fortsätter jag som jag gjort innan. Det ska alltså inte vara några problem heller att öres- och kronutjämningen diffar på fakturan respektive bokföringen då det grundar sig i just det faktum att endast halva momsen är avdragsgill. Det är förhållandevis lätt att motivera.
... Visa mer
2023-02-06
11:58
Hmm, lurigt. Jag har tidigare fått svar här i forumet att jag kan köra halva momsen på både leasingavgiften och den administrativa kostnaden, så nu blev jag lite konfunderad. I samma svar sades det dock också att det inte finns några solklara vägledningar i frågan. Så då är frågan hur jag gör framöver. Jag kommer definitivt vilja göra på samma sätt hela tiden. Ser du något problem med att jag fortsätter göra så som jag gjort innan?
... Visa mer
2023-02-06
11:28
Jag leasar en bil på min enskilda firma. Jag får varje månad in en faktura i mitt Visma eEkonomi. En faktura jag fått ser ut som följer: Hyra (januari) 1892kr Administrationsavgift 55kr Moms 25% 486,75kr Öresavrundning 0,25kr Att betala 2434kr När jag ska bokföra denna faktura så måste jag ändra siffrorna lite då endast halva momsen är avdragsgill. När jag ändrar så får jag ibland tre decimaler och måste således avrunda enligt standard tillvägagångssätt. Exempelvis administrationsavgiften blir då 55kr x 1,125=61,875kr dvs 61,88kr. Summan blir att när jag bokför fakturan ser siffrorna ut som följer: (D) 2641 - Debiterad ingående moms 243,40kr (D) 6570 - Bankkostnader 61,88kr (D) 5615 - Leasing av personbilar 2128,50kr (D) 3740 - Öres- och kronutjämning 0,22kr (K) 1930 - Företagskonto/checkkonto/affärskonto 2434kr Det som jag undrar över är om det är korrekt. Avrundningarna som görs landar väl till sist på öres- och kronutjämningen. Jag har fått råd i forumet tidigare att det är så här jag ska gå tillväga när jag bokför fakturorna för leasingen. Dvs att det är så här jag ska göra med momsen som endast är avdragsgill till hälften. Men det är just skillnaderna i öres- och kronutjämningen som sticker i ögonen lite. Någon som har koll? Ser det bra ut i helhet?
... Visa mer
2023-02-05
22:24
Tack för snabba och grundliga svar 🙂 Okej, då kör jag så. Men med det sagt så kan jag alltså inte få fel i efterhand för att jag bokfört felaktigt? Det viktigaste är egentligen att de olika posterna ligger på ett 54** konto. Korrekt? Samt att alla grejer som jag ska sälja vidare (orkidé och betongprimer i mitt fall 😂) ska ligga som 4000 inköp av varor just pga att det ska säljas vidare.
... Visa mer
2023-02-05
21:42
Så, om jag förstår dig rätt så finns det inget krav rent bokföringsmässigt att jag måste säredovisa 5410 och 5460? Jag kan alltså inte få fel på det i efterhand. Det är mer för min egen skull om jag ser att jag har det behovet av översikt. Det känns isf onödigt att gå tillbaka och göra om alla 5400 till 5410/5460 med korrigeringsverifikationer. Ska jag då också fortsätta så framöver också, köra allt på 5400? Så att man är konsekvent tänker jag?
... Visa mer
2023-02-05
20:51
Tack för svar, då är det solklart. Jag bränner av en fråga till när jag ändå håller på. Jag såg att jag bokfört ett tidigare kvitto fel, jag har lagt in det på 5460 när det egentligen ska vara 4000 inköp av varor då det även denna gång avser material som jag ska sälja vidare. Jag tänkte det var enkelt att bara ändra verifikationen och spara men jag måste tydligen göra en korrigeringsverifikation.. men men. SÅ, till frågan som då dök upp när jag noterade 5460 i verifikationen: Hur är det egentligen med kontona 5400, 5410 och 5460. Jag har tidigare lagt allt på 5400 istället för att särredovisa på 5410 och 5460. Får man göra så? Jag har t ex lagt vinkelslip, kapskiva, sopborste, arbetslampor och sånt på 5400 bara. Måste jag egentligen specificiera om det är förbrukningsmaterial eller förbrukningsinventarier det är tal om, eller funkar det med 5400 rakt av?
... Visa mer
2023-02-03
10:55
Det som jag tror i första hand är: 1: Jag redovisar kostnaden för blomman som: inköp av varor 2: När jag ska fakturera så börjar jag med att skapa en ny artikel. Jag döper den till "övrigt material" med artikelkontering "varor 25% moms". Jag lägger sedan in den nya artikeln på fakturan, sätter ett valfritt pris (i detta fall ca 10% påslag) och specificerar på fakturan att artikelraden avser blominköpet. Är detta korrekt uppfattat? Eller är jag helt ute och cyklar?
... Visa mer
2023-02-03
10:19
Jag jobbar bl a som monterbyggare. Härom dagen byggde jag en monter åt en kund. Jag tar betalt för timmarna för rigg och riv som vanligt. Men utöver detta så ville kunden att jag skulle köpa med en blomma som jag skulle placera i montern. Hur löser jag det när jag ska fakturera för blomman? Fråga 1: Hur redovisar jag kvittot på blomman när jag lägger in det i Visma eEkonomi? Fråga 2: Hur fakturerar jag blomman? Kan jag lägga på valfri summa på priset? Måste jag skapa en separat artikel för detta även fast det är ett köp jag vanligtvis inte gör i firman? Eller kan jag bara baka in det i priset för rigg av montern, även fast rigg är en tjänst?
... Visa mer
2023-01-13
11:42
Jag tar en bild på inbetalningskortet och skickar den till Visma eEkonomi via Scanner-appen. Men då tror kanske Visma-programmet att det är en leverantörsfaktura? Klassas inbetalningskortet som en importerad verifikation när jag fotat det och skickat in det i Visma?
... Visa mer
2023-01-12
14:37
Tinna Nu har betalningarna gällande trängselskatten kommit in i Visma som en bankhändelse, som du skriver ovan. Jag är med på att jag väljer egen kontering och hittar fram det som motsvarar trängselskatt. Men vad ska jag välja på: "Bokföringshändelse"? Blir det "inköp mot kvitto" eller "importerade verifikationer"? "Betalning av leverantörsfaktura" blir väl fel då jag inte fått en faktisk faktura?
... Visa mer
2023-01-03
14:58
1Gilla
Jag fick hjälp av telefonsupporten med denna fråga.
... Visa mer
2023-01-02
12:23
När jag får en faktura så registreras den i Visma eEkonomi automatiskt då jag har en unik Vismamail som alla fakturor skickas till, jättesmidigt. Men när jag ska betala exemeplvis trängselskatt, preliminärskatt eller dylikt så får jag ju ingen faktura på det beloppet, mer ett inbetalningskort. Hur ska jag göra då? Ska jag skapa och bokföra en faktura av beloppet i Visma eEkonomi och sedan skicka den fakturan till banken? Eller ska jag bara logga in på min internetbank och göra betalningen direkt där, för att sedan göra en egen kontering i Visma eEkonomi när min bankkoppling signalerar att det har skett en transaktion från mitt företagskonto? Vänligen Daniel
... Visa mer
2022-10-26
15:38
Tack för ditt svar Josefin. Den första förhöjda hyran på 36.500kr + moms fick jag även på en separat faktura från bilhandlaren när jag plockade ut bilen 12 oktober. Denna summan har jag redan betalt samt bokfört i Visma och periodiserat över 36 månader mot konto 1720 med er goda hjälp. Detta gjorde jag redan när jag lade in fakturan för betalning i Visma eEkonomi. Jag förstår inte riktigt varför den summan skrevs med på denna fakturan också, när Santander som skickat fakturan vet att den redan är betald. Men då jag redan bokfört den så känns som att jag kan bortse från den nu. Gällande den summan som faktiskt ska betalas så känns det ju hoppfullt att du tycker det ser korrekt ut så som jag lagt in det. Jag väljer då att gå vidare med den så som det är registrerat idag.
... Visa mer
2022-10-24
21:05
Sådär, nu har första fakturan innefattande bl a löpande kostnad för företagsleasing dykt upp i inkorgen. Då dyker det även upp frågetecken såklart. Jag har två "hyror" på samma faktura då jag skaffade bil mitt i oktober. Fakturan innehåller även avgifter för adm. och uppläggn. Jag har för ca en vecka sedan betalat den första förhöjda hyran, därför ser fakturan lite extra rörig ut. Så, fakturan ser alltså ut som följer: Första särskild hyra 36.500kr ex moms Hyra 12 okt-31 okt 1261,33kr ex moms Hyra 1 nov-30 nov 1892kr ex moms Uppläggningsavgift 695kr ex moms Administrativ avgift 55kr ex moms Moms 10.100,83kr Öresavrundning -0,16öre Totalt 50.504kr Tidigare betalt 46.625kr Att betala 4879kr Jag ska alltså betala 4879kr nu och den summan avser två st hyror, en uppläggningavgift samt en administrativ avgift. Halva momsen är avdragsgill på företagsleasing och som jag förstår det så är även halva momsen avdragsgill på adm.avg. och uppläggn.avg. Detta då de summorna baseras på större summor på fakturan som det är halva momsen på. Min fråga är om jag bokför det korrekt om jag gör som följer: 2440 Leverantörsskulder 4879kr 2641 Deb. ing. moms 487,90 5615 Leasing av personbilar 1419kr 5615 Leasing av personbilar 2128,50kr 6570 Bankkostnader 781,88kr 6570 Bankkostnader 61,88kr 3740 Öres- och kronutjämning 0,16kr Differansen blir då 0kr Tacksam för svar 🙂
... Visa mer
2022-10-20
09:42
Jag har nyligen skaffat en leasingbil i min enskilda firma. Innan dess så använde jag min privata bil de gånger som jag hade behov av det. Men frågan är om jag ska bokföra de tillfällen jag använt min privata bil i tjänsten löpande i Visma eEkonomi på något sätt? Isf hur? Eller om jag endast för in det i min privata deklaration en gång per år, alltså att jag ska ha milersättning på 18,50/mil?
... Visa mer
2022-10-14
17:04
Har precis börjat leasa en transportbil på 36 månader. Jag har fått en faktura på den första förhöjda hyran. Som jag förstår det så är endast halva momsen avdragsgill. Jag har lagt in den i Visma och periodiserat den på 36 månader. Men blev tveksam till om det blev rätt. På fakturan står det: Första hyra ex moms 36.500kr Moms 9.125kr Att betala inkl moms 45.625kr I Visma lade jag in: 2440 Leverantörsskulder Kredit 45.625kr 2641 Debiterad ingående moms Debet 4562,50kr 5615 Leasing av personbilar Debet 41.062,50kr Sen periodiserade jag summan 41.062,50kr till konto 1720. Var det rätt?
... Visa mer