2024-10-02
13:30
Då jag inte riktigt har koll på den tekniska biten i dom automatiska programmen så väljer jag att bara förtydliga lite gällande själva utdelningen. När bolagsstämma (årsstämma eller extra) beslutar om en utdelning så blir det helt rätt en debitering av 2091 och kreditering av skuld till ägare. Har man flera ägare så är det lämpligt att dom får varsitt konto på sin fordran (bolagets skuld till dom). När man sedan betalar ut så blir det precis som du skriver en kreditering av bankkonto och debitering av skulden. Man kan ju även här välja att bolaget betalar in skatten (20% om man rör sig inom gränsbeloppet) till ägarens skattekonto direkt... Men det är ju, precis som du upptäckt, valfritt.... Lycka till i fortsättningen!
... Visa mer
2024-10-02
13:25
Ser korrekt ut även om det då är moms men ändå inte...ur svensk synpunkt alltså... Blir ju rätt på sista raden vilket är viktigast. Bra där och lycka till!
... Visa mer
2024-10-01
13:48
Hejsan. Det är ju så att enskild firma och bokföring är lite av vår grekiska då det inte alltid är logiskt. Egna uttag påverkar ju då eget kapital som om det är negativt är firmans "skuld" till ägaren. Om det är positivt så har firman en fordran på ägaren och ett positivt eget kapital kallar vi då i branschen för negativt kapital... logiskt eller hur? Men det är ju negativt då man tagit ut för mycket pengar. Det är ju svårt att säga hur det blir i ditt fall jag inte har några belopp men det blir ju iaf korrekt. Det du kan tänka på är ju om du har ett underskott i rörelsen i år, det påverkar eget kapital på samma sätt som ett uttag men i en enskild firma så har det egentligen ingen större betydelse även om det beror på hur stora belopp vi pratar om... Lycka till!
... Visa mer
2024-10-01
10:08
2 Gillar
Skulle säg nej då den monteras i din privata bil. Tänk på att du måste skriva var, vem och varför när det gäller resor i tjänsten.... Finns väl även appar till telefonen som löser det tror jag.... Lycka till!
... Visa mer
2024-10-01
08:58
1Gilla
Vill komplettera den information med att om du väljer att skriva ut t.ex. en erhållen leverantörsfaktura som kommit via mail så behöver du inte längre spara PDF-filen i 3 år. Alla info om det här går ut på att man kan slänga papperskvitton. Sanningen är att man vid byte av format kan slänga originalet. D.v.s man får nu även avdigitalisera utan att behöva spara dom digitala originalen..... Vilket för många är lättare och man blir inte beroende av system och leverantörer på samma sätt. För vi har även en stor och viktig fråga olöst; vad är en godkänd lagringstekning för digitala data? Det vi vet är att det isf kräva en backup, då uppstår frågan om det skall vara en "riktig" backup, d.v.s förvaras i annan lokal eller om det räcker med en typ dublett.... så många frågor och så få svar.....
... Visa mer
2024-10-01
08:50
Om du har enskild firma så är det korrekt att det blir ett "eget uttag". Har du aktiebolag så blir det istället en utdelning som skall beskattas.
... Visa mer
2024-10-01
08:47
Kosttillskott är sannolikt inte ok i företaget som kostnad annat än genom förmånsbeskattning då det räknas som livsmedel.
... Visa mer
2024-10-01
08:42
1Gilla
Det bör ju vara så att ditt tjänsteställe är i hemmet så, ja milersättning är korrekt.
... Visa mer
2024-10-01
08:39
Hejsan. Du borde väl, antar jag, ha lagt på den sydkoreanska momsen vid försäljningen till kunden. Om du inte gjort det så minskar väl din intäkt på affären, rimligtvis. D.v.s beloppet var inklusive moms. I ditt fall ca 31,82 kr. (350/1,10 =318,18) som du då debiterar kto 3045 med och krediterar, skulle jag nog föredra, 2650 med. D.v.s inte vanligt utgående momskonton.... Hur du sedan redovisar detta i SydKorea låter intressant.... Lycka till!
... Visa mer
2024-10-01
07:32
Hejsan. 1.Med diagonal luftspalt så menar skatteverket egentligen att kupen skall vara åtskild från lastutrymmet. Lite märkligt benämning av dom då man lika gärna kunde skrivit att de ej får vara samma karosserienhet.. Det här är en regel som kom 1988 och som borde uppdateras. Den uppkom då många lastbilsregistrerade amerikanska vans genom att montera ett galler, ett galler som man sedan flyttade bakåt och satte tillbaks soffan. Idag så hjälper det ju inte ens om du har en 10 cm tjock stålplatta mellan kupe och lastutrymme. Då är det ändå ur momshänseende en personbil. Vilket är väldigt märkligt. 2. Storleken på bilen har egentligen ingen betydelse när det gäller momsen förutom då om det blir en tung lastbil. Dessa momsregler gäller endast lätta lastbilar. Om en skåpbil är reggad som lätt lastbil men det är samma karosserienhet vad gäller kupe och lastutrymme så blir den, ur momssynpunkt, en personbil. Med halv moms vid leasing och inget momslyft vid köp som följd. Vilket då ställer till det för t.ex. hantverkare som absolut skulle behöva ha en skåpbil men där den då blir dyrare vad gäller finansieringen. Även fordonsskatten är ju idag helt vansinnigt dyr på den kategorin av bilar. Kollade för kul på en 2024 års VW Crafter. Fordonsskatten där är 28 459 kr.... Vilket ändå var lägre än på andra.. En fordonstyp som kan vara intressant är då dom Dodge Ram som är reggade som tung lastbil. Där får man ju då lyfta full moms men en annan sak är också att det inte finns några förmånsbeskattningsregler för tunga fordon... och jag har aldrig hört talas om krav på körjournal där. Nu är det väl så att man kanske ändå skall skriva körjournal och åker man då på förmån så blir det en på faktiskt marknadsvärde istället för som det är på personbilar, ett schablonvärde.... så vad som händer där i framtiden får vi nov vänta på och se.... Lycka till!
... Visa mer
2024-09-30
10:49
Hejsan. Allt det du beskriver stämmer men endast vid leasing. Ett fordon som är registrerat som lätt lastbil och som har en diagonal luftspalt mellan kupe och lastutrymme får du lyfta full moms på vid leasing och/eller köp. Ett fordon som är registrerat som lätt lastbil men som saknar luftspalt (d.v.s. det är samma karossdel) mellan kupe och lastutrymme får du lyfta halv moms på vid leasing men ingen moms på vid köp. Detta då den ur momssynpunkt räknas som en personbil. Finns iofs vissa undantag om du bedriver taxi- begravnings- eller trafikskoleverksamhet, kan även finnas något till. Då kan du lyfta full moms även på personbil. Lycka till!
... Visa mer
2024-09-30
10:16
Hejsan. NÄr det gäller det som är bokfört som förbrukningsinventarier så gör du ju inget alls. Det som ligger som inventarier så får du då nolla bort tillgångsbeloppet från 1210 (eller vilket konto du nu använt) men även boka bort eventuell ackumulerad avskrivning typ kto 1219 (även där beroende på använt konto). Förlusten (mellanskillnaden) bokför du sedan på kto 7973, förlust på inventarier och maskiner. Eventuell försäkringsersättning bokför du i samtliga fall på kto 3994. Lycka till!
... Visa mer
2024-09-27
14:28
Hejsan. Skatt är aldrig en avdragsgill kostnad, varken i AB eller i enskild firma. Den beräknas på det resultat som du har på sista raden i din deklaration. I enskild firma så påförs man ju även egenavgifter och dom är däremot avdragsgilla och för att man då skall komma någorlunda rätt så gör man i deklarationen blankett NE ett schablonavdrag för de egenavgifter som man kommer att påföras. Den stämmer inte riktigt men nästan.... Du kan jämföra skattedelen med din bruttolön vid anställning. Den sänker ju nettolönen och är ingen kostnad... Inte lätt det häringa... Lycka till!
... Visa mer
2024-09-27
13:49
1Gilla
Hejsan. Det rutan i KU31 som avser skatt gäller bara utdelningar där skatt skall dras, vilket då inte gäller utdelningar på kvalificerade andelar i ett fåmansbolag. Detsamma gäller inrapportering av avdragen skatt via AGI, den avser bara utdelningar med tvingande avdrag. Det funkar dock ibland och ibland inte att ändå använda den funktionen. Skatten skall betalas in på den som fått utdelningens skattekonto som senast när restskatten dras. Det är egentligen upp till personen ifråga. Märkligt nog så passade inte Skatteverket på att lägga in denna fåmansbolagsutdelning i AGI,n vilket hade varit otroligt praktiskt. Istället så skall man göra en KU31 på varje person som fått utdelning...märkligt...
... Visa mer
2024-09-23
08:34
Ah. Så det är en faktura från er som reduceras med beviljat bidrag. Isf så är det väl, antar jag, enklast att bokföra debet 2890 och kredit 3050 i samband med att han betalar fakturan. Lämpligt komplement till det verifikatet är själva beslutet om bidraget. Eller, om ni använder reskontra, boka upp det i samband med uppbokningen av "kund"fordran. Lycka till!
... Visa mer
2024-09-23
08:10
1Gilla
En alternativ lösning är ju att man, så fort man fått pengarna till sin privata swisch, för över pengarna till företagskontot via sin bankapp... och skriver vem som betalat. Så kan man väl, antar jag, använda funktionen i programmet... Kan väl tycka att betalsättet "eget uttag" borde finnas som alternativ i programmet från början då det kan vara rätt vanligt att det så sker. Det kan ju även ske i ett aktiebolag även om det där förutsätter att man har en fordran på sitt bolag för att Skatteverket inte skall anse att det är lön.
... Visa mer
2024-09-23
08:05
Hejsan. Undrar lite över om hur ni först bokför själva donationen. Har ni även ett separat tillgångskonto där det ligger samma belopp som på 2890? Dom flesta har ju inte det men rent etiskt så är det en bra lösning då man undanröjer möjligheten att även donerade pengar till visst syfte används till andra kostnader inom föreningen. Nåväl, åter till frågan där jag undrar vad du menar med "deras fakturor"? Är det dom kostnader som spelarna fått beviljat bidrag till och den mellanskillnad du skriver om är restbeloppet som inte täcks av bidraget? Eller missförstår jag helt det du skriver? Rent spontant så innehålller ju fonden (2890) ett kreditsaldo och jag skulle nog en sådan gång debitera 2890 och kreditera det kostnadskonto som fakturan i övrigt bokas på. För det är ju ingen intäkt för föreningen utan en sänkning av kostnader enligt min mening. Återkom gärna med förtydligande om jag missförstått och om inte annat så, Lycka till!
... Visa mer
2024-09-19
12:08
1Gilla
Hejsan. Du bokför upp kostnaden i bokföringen som den kostnad det är. D.v.s sannolikt resekostnad vad gäller hotellet, kto 5800, och skattefri milersättning, kto 7331 för resan (underlag där mil, ärende,ort, anledning framgår). Du får inte ta upp tankningen om firman inte äger någon bil utan du får då milersättningen istället. Som betalkonto uppger du skuld till ägare om du har AB och egna insättningar om du har enskild firma. Sedan tar du ut pengarna från företagskontot, skriver uttag fordran och motbokar det konto du använde vid bokningen av utlägget... Lycka till!
... Visa mer
2024-09-19
12:04
Hejsan. På Klarnas faktura brukar det framgå om det är en faktura eller bara ett betalsätt, där det senare är det vanligaste. Om du inte uppgett ditt VAT-nummer till säljaren i Danmark så har dom lagt på 25% dansk moms då dom tror att dom sålt till en privatperson. Så då har ingen omvändmomsförsäljning skett. Skatteverket anser en sådan gång att du så klart inte får lyfta moms men att du ändå skall redovisa detta som ett EU-inköp med omvänd moms och lägga på utgående moms och dra av ingående moms om du bedriver en sådan verksamhet. Enligt mig/oss så anser vi att det förstör grundtanken med hela systemet då din bokning isf inte kommer att mötas av den danska försäljningen. Så vi brukar, frimodigt och rebelliskt, helt enkelt kostnadsföra totalbeloppet sådana gånger. Absolut inte lyfta momsen om den är dansk.... för att systemet skall stämma... Lycka till!!
... Visa mer
2024-09-19
11:58
När det gäller lån och om du har kontantmetoden när det gäller moms så bokförs ränta som kostnad, typ 8410. Om du däremot har faktureringsmetoden så bör man, om man väljer att lägga in fakturan i reskontran, istället för fakturadatum uppge det datum man betalar fakturan. Viktigt framförallt vad gäller amorteringar men även ränta. För om du lägger in en låneavisering som du får låt säga 1 oktober då bokförs den som amorterad och räntan som kostnad vilket för att skulden inte stämmer. För du betalar ju den först månaden efter. Men det där beror som sagt var på när du betalar och vilka datum som gäller. Men kontomässigt så blir det isf debet 8410 och kredit 2440. Kto 2390 används vid amortering då skulden minskar... Lycka till!!
... Visa mer
2024-09-19
11:52
Och om det är som Joachim E skriver att du har flera olika momssatser så skall du även använda flera olika försäljningskonton. Dom framgår av kontoplanen....
... Visa mer
2024-09-19
08:58
Hejsan. "Problemet" med automatisk uträkning av moms på försäljning och/eller inköp i bokföringen är att man alltid skall bokföra den moms som står på underlaget/fakturan. Allt annat är fel, även om det är små belopp och ofta åt olika håll, men det är fel....... och momsen bör ju framgå av fakturan så om du istället börjar med kontot för utgående moms så kan du sedan bara bokföra nettot på 3051..... Att vi sedan ofta använder automatisk uträkning gör ju inte det hela rätt.... Lycka till!
... Visa mer
2024-09-18
08:21
Hejsan. Nja, dom är ju redan tagna som kostnad så det behövs inte.
... Visa mer
2024-09-13
14:09
Hejsan. Om du som privatperson lämnar ett villkorat tillskott till ditt bolag så blir det en fordran och läggs inte till anskaffningsvärdet, helt rätt där. Men, konstigt nog, så är det så att om ett moderbolag lämnar ett villkorat tillskott till sitt dotterbolag så skall det, i likhet med ett ovillkorat tillskott, öka anskaffningsvärdet på aktierna. Å andra sidan så saknar det, rent skattemässigt betydelse i aktiebolagsvärlden då en utdelning är skattefri. Så är man ensam ägare till dotterbolaget så kan man lika gärna göra ovillkorade tillskott då en återbetalning är skattefri även då.... Men jag håller med om att det är lite märkligt. Jag trodde från början att det skulle bokats som en fordran, vilket det ju rent avtalsmässigt är... men icke.. Lycka till!
... Visa mer
2024-09-03
16:22
Viktig fråga här är om det är aktiebolag eller enskild firma. I en enskild firma så har det ingen större betydelse att sånt här sker men i ett aktiebolag så kan Skatteverket se det som lön (om dom skulle upptäcka detta) det är därför viktigt att så fort man kan föra över samma belopp till bolagets konto. Även om Skatteverket även en sådan gång kan sätta sig på tvären så blir det ändå lite bättre...
... Visa mer
2024-09-03
16:20
Om dom är borta så blir det en utrangering. D.v.s bokförs som en kostnad/förlust. Eventuell försäkringsersättning bokförs som en intäkt.
... Visa mer
2024-09-03
16:19
Du har rätt att få ränta på inlåningen i att aktiebolag om bolaget har ett lånebehov. Men du får då skatta på räntan på samma sätt som på räntan du får från banken och bolaget skall göra skatteavdrag på räntan som dom betalar till dig och rapportera det till skatteverket. Om du nu inte lämnar det som ett aktieägartillskott för då kan du, generellt sett, inte ta någon ränta på fordringen. I en enskild firma så kan en insättning skapa en positiv räntefördelning vilket det dig en ränteintäkt. Men även där så måste det finnas ett lånebehov för att rätten till räntefördelning skall finnas... Lycka till!
... Visa mer
2024-09-03
10:24
Hm. K7 används ju vid försäljning av näringsfastighet vilket då inte berör köparen. Rent formellt så skall man egentligen bokföra köp och/eller försäljning av fastighet per kontraktsdatum. Betalning och/eller tillträde är inte grund för själva försäljningen. Vilket kan skapa lite märkliga situationer. Om det här skall göras helt rätt så skall allt detta bokföras i år men deklarationen för föregående år skall rättas och se ut som den borde ha gjort. Lite pyssligt men det funkar. Transaktionerna i år skall då inte påverka resultatet i år. Fastigheter brukar man inte ha i anläggningsregistret men det beror ju lite på vilket anläggningsregister du använder. Vi har koll på värdeminskningar och annat genom bokslutsbilagor istället när det gäller fastighet. Och tänk på att man skall fördela köpeskillingen mellan mark och byggnad till samma procent som fördelningen är i taxeringsvärdet. Och mark skrivs sedan aldrig ner. Byggnad skrivs ner bäste genom den skattemässiga procenten som finns beroende på byggnadstyp.
... Visa mer
2024-09-02
13:51
En annan viktig fråga gäller om det är en lastbil även ur momssynpunkt. Om det är en skåpbil där kupe och lastutrymme utgör samma karossenhet så är det inte en lastbil ur momssynpunkt. Är det separat lastutrymme så är det även ur den synpunkten en lastbil. Reglerna beskriver det typ så här; en obruten vertikal luftspalt mellan kupe och lastutrymme.
... Visa mer
2024-09-02
13:37
På vilket sätt har ni köpt en lokal? Är det en byggnad eller en bostadsrätt? Eller har ni betalat för en hyresrätt? Och precis som Joachim skriver så är det ju en fråga om ni har haft bokslut och den saknas där?
... Visa mer
2024-09-02
13:35
Hejsan, beror på hur du menar. Har du lånat in pengar till företaget?
... Visa mer
2024-09-02
13:33
Hejsan. Antar att du då även har en rad som säger "Arbetsgivaravgift Juli 2024". Bägge dessa rader kommer sig av den rapportering av lön, avdragen skatt och arbetsgivaravgifter som du gjort via AGI-tjänsten. Om du gjort som man brukar så har du i samband med löneutbetalningen bokat den avdragna skatten kredit på konto 2710. Då skall det du frågar om bokas debet 2710 så nollas det saldot. Har du då dessutom i samband med lönen bokat upp den beräknade arbetsgivaravgiften (debet 7510 och kredit 2731) så skall beloppet på raden "Arbetsgivaravgift Juli 2024" bokas debet 2731 och kredit 1630. Om du inte bokat upp den som skuld i samband med löneutbetalningen så blir det istället debet 7510 och kredit 1630. Lycka till!
... Visa mer
2024-08-29
13:19
Hejsan och tack för svar. Redovisningen från Fora är ju lite annorlundare nu som sagt och bilagorna innehåller uppgifter som egentligen inte behövs, precis som du skriver. Man vet ju, även vid brutet år, numera vad slutlig skuld uppgår till, tidigare så var den ju bara beräknad. Dessutom så är ju, sannolikt även pensionsdelen betald innan deklarationen görs så deklarationspost är numera helt onödig. Så jag/vi har gjort en manuell noteringsbilaga istället men det vore ju snyggt med en blankett där man kan uppge det som är fakturerat och vad som var betalat vid bokslutet och då alltså även få fram skulden. Konspirationsteoretikern i mig undrar dock om ni inte heller uppdaterar bilagorna in nya Visma Skatt och bokslut, molnversionen? Min fördom är att det är vi som använder Visma Bokslut som inte får nya bilagor framöver.... och ja, jag har kikat på Visma Skatt och bokslut men tycker att man tappar en del i att deklarationen blir klar samtidigt som bokslutet. Att föra över till deklarationen fångar många gånger upp eventuella felkoder och misstag, spontant så tror jag att man nu gör sig helt beroende av att programmet gör rätt. Vilket program då inte alltid gör... Funderar på att åka till Ekonomimässan i Kista och om jag gör det så tar jag nog och "plågar" er med lite diskussioner och frågor kring bl.a. just det programmet men även advisor.. Vi kanske ses då....
... Visa mer
2024-08-07
14:55
1Gilla
Sitter här med ett 0430-bokslut och inser att Forabilagan bör korrigeras. Vi på byrån har redan diskuterat typ det här och lämnat ett förslag till BAS-gruppen om att man bör lägga upp ett konto där man särredovisar pensionsdelen i en Forafaktura. Detta då man numera inte får någon årsavräkning. Den skuld som finns avser bara senaste månaden och allt är liksom uppdaterat löpande istället för som tidigare då det skedde efter kalenderårets slut. Bilagan för brutet år innehåller ju då dels hela föregående år men även den del som i det här fallet avser januari-april. Dom fakturor som finns för den perioden är numera inte preliminära utan slutgiltiga, vilket gör att det blir lite märkligt att hantera. Den totala FORA-skulden per 240430 framgår av fakturan som kommer lite senare. Så dels har man ingen större avstämning vad gäller totala Foraskulden men man har å andra sidan problem vad gäller totala pensionsdelen som nu framgår av dom enskilda fakturorna.... så en uppdatering behövs...
... Visa mer
Etiketter:
- Välj din produkt:
-
Bokslut
2024-04-23
18:01
Som en inventarietillgång sannolikt, åtminstone om den kostar över gränsen för förbrukningsinventarier och har en beräknad ekonomisk livslängd som är längre än 3 år. Ingen moms att lyfta oavsett om det är en lastbil eller ej. Inga konstigheter alls. Om den nu är tänkt att brukas. Är den inköpt för försäljning, ja då blir det VMB inköp och VMB moms vid försäljningen.... och tänk på att det kan blir förmånsbeskattning på den om den används och körjournal saknas.... Lycka till!
... Visa mer
2024-04-23
17:58
Nu är vi då där i skarpt läge angående när kvarskatt skall betalas. Programmet skriver september i standard. Gjorde en deklaration åt en kund i fredags som vi skicka in direkt. Slutskattebeskedet kom i måndags. Förfallodatum 240726 vilket då är en ren överraskning. I det här fallet så hade kunden redan betalat in beloppet så det var inga problem. Någon förvarning om när skatten skulle betalas fanns så klart inte på skatteverket sida. Och hur skall man veta när slutskattebeskedet kommer? Det kan ju inte programmet veta heller för det beror ju på när deklarationen är registrerad av Skatteverket. Granskad blir den ju inte så jag väljer registrerad. Man får ju helt enkelt styra upp kundernas restskattebetalningsdatum genom att vänta med inlämning. Det är ju ändå så att många är beroende av intäkter under sommaren för att klara av sin skatt, vilket Skatteverket inte fattar..... Och det var ju ändå bättre förr när skatten kom i december och byggde då på ett taxerat beslut, granskat och klart. Vilket absolut inte är fallet nu.... Vart är världen på väg och när blev rätt så otroligt fel att vilja uppnå.....
... Visa mer
2024-04-22
17:00
1Gilla
Hejsan. Du bör ju ha det beloppet som ett saldo på kto 1650 och har du aktiebolag så bokar du då kredit 1650 och debet 1630 (skattekontot) och sedan debet 1930 och kredit 1630 om du fått pengarna utbetalda. Har du enskild firma så bör det bli kredit 1650 och debet 2012 (om du bokar skattekonto, vilket man bör) eller 1930 om pengarna kom in på företagets konto.
... Visa mer
2024-04-22
16:57
Hejsan. Det där är en knivig fråga som jag rett ut i höstas. Reglerna kring bränsleförmån alternativt egen betalning av bränsle har inte riktigt hängt med när det gäller t.ex. laddhybrid. Förvånande nog så förutsätter reglerna att allt bränsle betalas av endera företaget eller av privatpersonen. Vi har en kund med elbil som bar kör tjänstekörning och har kontoret/tjänstestället i hemmet. Så laddningen sker oftast i hemmet och då funderade vi på hur den skulle ersättas av arbetsgivaren. Var det faktiskt kostnad? Hur mätte vi då den? O.s.v . Det som gäller när man får ersättning av företaget är alltid ersättning per mil. Så i vårt fall så får kunden även betala laddning på annat ställe med privata pengar men han får å andra sidan 25 kr/milen i ersättning då detta inte är en förmånsbil. En rätt bra skattefri vinst. Skulle han betala någon del med företagets pengar, som i ditt fall, så faller hela upplägget. Reglerna gäller inte det upplägget, konstigt nog. Så det bästa är att han laddar på någon publik plats med företagets kort. Det funkar liksom då men bränsleförmån och annat.. Alternativt betalar allt bränsle själv, vilket då kan vara lönsamt beroende på hur törstig bilen är. Lycka till!
... Visa mer
2024-04-22
16:50
1Gilla
Hejsan. Om du redovisar enligt K2 så saknar typen av leasing betydelse och både operationell och finansiell leasing bokförs som leasingkostnad, d.v.s enligt min mall. Redovisar du enligt K3 så är det tillåtet att redovisa på samma sätt utom i koncernredovisningen. Så enklast är att göra enligt min beskrivning, minst bekymmer då så att säga. Finansiell leasing är för övrigt den vanligast formen och bokförs i princip alltid som hyreskostnad...
... Visa mer
2024-04-22
16:35
1Gilla
Hejsan. Den mindre leasingavgiften avser del av första månaden, därav två avgifter. Vad jag kan se så är det här, momsmässigt, en personbil så då får du lyfta halva momsen och resten blir leasingavgift enligt följande: debet kto 2641 780,16 debet kto 5625 7 021,84. En del anser säkert att man skall bokföra uppläggningsavgiften som kreditkostnad men rent skattemässigt så är det ingen skillnad och den hör ju till leasingen så jag brukar göra så här och slå ihop det.
... Visa mer
2024-04-18
09:02
Ser nog korrekt ut. Denna omföring görs året efter bokslut och då salderar man upp så att 2010 innehåller summan av eget kapital och underkontona bara kommer att innehålla det nya årets belopp.
... Visa mer
2024-04-18
09:00
1Gilla
Bör ju återbetalas då det är felaktigt och köparna, sannolikt, felaktigt lyft ingående moms. Eller också gör man en retroaktiv momsregistrering men då blir det sannolikt moms på all försäljning.
... Visa mer
2024-04-18
08:58
Tänk också på förmånsbeskattningen som kan uppstå om det är en bostad som bolaget köpt. Man, åtminstone hittills, beskattas för dispositionsrätten, inte själva användandet. Så står den tom så är det förmån.
... Visa mer
2024-04-17
17:25
Tackar ... japp gäller även K2... tog fel svar i hastigheten bara... https://www.bfn.se/fragor-och-svar/k2-arsredovisning/forvaltningsberattelse/ Funderade mer på det här med registreringsavgiften och det står inte mycket om det vad jag kan hitta. Men en text som jag hittade hos Skatteverket var bl.a den här: Organisationskostnader som uppkommer innan en närings-verksamhet startar är normalt inte avdragsgilla. De anses inte utgöra driftkostnader i näringsverksamheten utan är i stället att hänföra till kapitalinsatsen. En kapitalinvestering är inte någon kostnad. Och jag har även fått muntlig info en gång att om ett AB bildar ett dotterbolag så skall avgiften läggas till på tillgången... d.v.s dras av när man säljer, kan inte hitta något nu om det så är lite snabbt men nog tycker jag att en registreringsavgift närmast kan jämföras med courtage men fan vet.... märkligt nog så står det väldigt lite om detta....
... Visa mer
2024-04-17
16:34
Du får inte dra av momsen bara för att den är registrerad som lastbil. Skåpbilar t.ex. är lastbilar men saknar det krav som finns för momslyft och det är att det skall finnas en "obruten diagonal luftspalt mellan kupe och lastutrymme". Vilket då innebär separat lastutrymme, frånskilt från kupen. Lastbilsregistreringen har lite att göra med momslyftet i det fallet.
... Visa mer
2024-04-17
16:31
1Gilla
Hejsan. Antar att du är ute efter att flytta resultatet oskattat till nästa år. Det är i princip omöjligt att flytta hela resultatet utan beskattning till nästa år, möjligen om du kan bevisa att det är ett förskott som avser nästa år. Men ett helt vanligt resultat går det ej med, förutom då via överavskrivningar på inventarier och periodiseringsfond. Vilket man kan kombinera men det krävs då, beroende på resultat, rätt stora investeringar i inventarier för att det skall funka. Och det resultat man då eventuellt inta kan skjuta upp med överavskrivning kan man då använda periodiseringsfond som medel, men även den är bara på 25% av skattemässigt resultat. Har du enskild firma så finns ju möjligheten med periodiseringsfond och expansionsmedel men även då så får man skatta 22% på expansionsmedlen.... så det är nästan omöjligt.... Lycka till!
... Visa mer
2024-04-17
16:21
Hejsan. Kikade och det verkat har kommit 2021. Står lite att läsa om det här: https://www.bfn.se/fragor-och-svar/k3-arsredovisning-och-koncernredovisning/forandringar-i-eget-kapital/ Det här har inte försäljarna av lagerbolag hängt med på och inte heller alla programmakare. Men när man läser vad BFN skriver så är det ju faktiskt rätt logiskt. En annan sak kring det här är ju att avgiften för bolagets bildande sannolikt bör vara en kostnad för "köpet" av aktier, typ som en courtageavgift. Här resoneras det olika och jag har aldrig sett någon som har en annan anskaffningsavgift för sitt aktiebolag i K10:an än just aktiekapitalet. Vilket då, sannolikt bör vara fel. Många lägger in det i bolaget som ett eget utlägg och ej avdragsgill kostnad men nog tycker jag att även det är fel då det ju inte kan vara bolagets kostnad då det inte finns när den betalas.... men det är ju jag det... När det gäller bankkontot så gör bankerna lite olika vad jag sett. En del ändrar bara på typen av konto och en del flyttar över. Rent generellt så har det ju ingen betydelse hur man gör då saldot är oförändrat... Lycka till!
... Visa mer
2024-03-28
08:03
Hm. Antar att du avbokat t.ex. en resa eller boende eller liknande... Det funkar fint med 6991 isf... Lycka till och Glad Påsk!
... Visa mer
2024-03-28
08:01
Du skall bokföra försäljningen brutto och bokföra Elavons avgift som en kostnad. Då får du rätt omsättning och rätt belopp som går in... Lycka till och Glad Påsk!
... Visa mer
2024-03-28
08:00
1Gilla
Hi, when you buy stuff to use in your business (fixed assets) and you buy it from a person without VAT, then you don´t need to charge VAT when you sell it. The VMB-rules (Vinstmarginalbeskattning) that you maybe wonder about is something you use only when you buy goods for sale. So no VAT when you sell your tools, and it doesn´t matter if you bought expensive things or if they were cheap and the was recoded as costs. VMB only regards goods for sale... Good luck and happy easter!!
... Visa mer
2024-03-22
08:23
1Gilla
Om du fått sjukersättning från Försäkringskassan som avser inkomst av näringsverksamhet så fyller du i det beloppet på NE-blanketten, sidan två i ruta R44 och det är bruttobeloppet, d.v.s före skatt.
... Visa mer
2024-03-22
08:20
Antar att du använder eEkonomi och något fel har. Du har helt rätt i att den första posten här korrekt både vad gäller avgifter och skatter. Där används även rätt konton, 2710 och 2731. Dom två övriga bokningarna har ju dels 2940 vilket då är upplupna avgifter på t.ex. löneskuld. Nästa bokning har 2510 som är skatteskuld för bolagets skatter. Sannolikt är det någon inställning o programmet som gör det här. Personligen så tar jag det som ett tecken på att systemen med automatik absolut kan hjälpa till, men det gör även att avstämningen varje period är ännu viktigare. Förutsätter att någon användare eller support kan hjälpa dig med det här för det är verkligen fel.... Lycka till!
... Visa mer
2024-03-21
17:35
Länken avser väl så vitt jag förstår aktiebolag och då bokför man skattekontot separat på konto 1630. I en enskild firma så är skattekontot ditt "privata" och hamnar därför i eget kapital. Då du bör då bokför en sådan här månad enligt typ så här: debet 2710 kredit 2012 debet 2731 kredit 2012 debet 2012 kredit 3XXX (vilket konto nu bidraget avser) Och får du åter moms så bokför för du det så här: debet 2012 kredit 1650 momsen in på skattekontot debet 1930 kredit 2012 ut från skattekontot...
... Visa mer
2024-03-21
15:08
1Gilla
Helt rätt av Pamela. Många gör ju fel och fakturerar med de olika momssatser som är vid t.ex. resor. Men det skall man endast göra om man betalat en resa där någon från kunden nyttjat resan. D.v.s man har typ sålt en resa till kunden. Egna kostnader skall alltid debiteras med den moms som den vanliga tjänsten har då det är en omkostnad för hela tjänsten. Men som sagt var, det beror på vem som nyttjat tjänsten. Är det alltid du som har omkostnader för tjänsten så är det samma moms på allt. D.v.s. oftast 25%.... Lycka till.
... Visa mer
2024-03-21
15:04
Du måste ju bokföra 2710/2731 löpande för att få rätt skulder i företaget. Bäst är ju att använda 2012 så att du kan stämma av och se att allt blir bokfört. Använder man 1930 så stämmer sannolikt inte datumen, detta då man bör betala in åtminstone dagen före skatt och avgifter dras från skattekontot. D.v.s det är ju två åtskilda transaktioner. Bidraget måste ju även det bokföras då det skall in i resultaträkningen och sänka dina kostnader för personal. Så 2012 är ett bra konto för mellanlandning av dessa belopp. Blir så klart lite trassligt med den egna skatten på samma men då allt sånt endast hamnar inom eget kapital så saknar det betydelse rent skattemässigt, men blir rätt redovisningsmässigt. Så bokför alla transaktioner som sker på skattekontot på 2012, det är bäst..
... Visa mer
2024-03-21
13:59
1Gilla
Kollade i min senaste årsredovisning och i förvaltningsberättelsen så inleder man med att man avger årsredovisning för 2023. Däremot så står det under noter att den är upprättad i enlighet med Årsredovisningslagen och Bokföringsnämndens allmänna råd BFNAR 2013:10 o.s.v.. Och det kan jag väl hålla med om att om det står tvärsom eller eller samma sak på bägge ställena så blir det lite tokigt...
... Visa mer
2024-03-21
11:43
Hejsan och tackar för svar. Har en till fråga och det är om programmet har en bra hantering när/om man har flera olika verksamheter i enskild firma? I Visma Skatt Proffs så finns det inte i kalkylmodulen utan man får lösa det manuellt... vilket är rätt dåligt dom gånger man har det upplägget. Men det går iaf att få till det. Det händer ju dom gånger en enskild företagare t.ex. är delägare i en jord/skogsbruksfastighet. Så det är ju inte helt ovanligt. Samma sak gäller ju om ni i programmet löst problemet där make/maka äger gemensam näringsfastighet och där man balans- och resultatmässigt redovisar redovisar allt på en av ägarna medans den skattemässiga delen fördelas. Framförallt knivigt (och inte alls hanterat i Visma Skatt Proffs) är ju då underlagen för räntefördelning och expansionsmedel på det som tidigare hette N6. Eller är det för komplicerat för att lägga in i nya program?
... Visa mer
2024-03-20
07:58
Hejsan. Är lite nyfiken på Skatt & Bokslut Pro och om det hanterar kontrollbalansräkning och om det finns bilagor för hantering av eventuell aktiefålla och/eller fastighetsfålla? Det tog ju en del år innan KBR kom in i vanliga Visma Bokslut, därav frågan. Och i Visma Bokslut får man själv skapa bilagor till eventuella fållor. och det är ju inte helt ovanligt idag efter lite börsnedgångar. Att jag inte byter än, om nu någonsin, beror på att jag har några handelsbolag... japp, det bolagsformen finns än.......
... Visa mer
Etiketter:
- Välj din produkt:
-
Skatt & Bokslut Pro
2024-03-20
07:50
Vilket program använder du?
... Visa mer
2024-03-04
16:13
1Gilla
Helt rätt. Momskod på kostnadskonton fyller ju ingen funktion, även om det finns olika konton för olika momssatser även på ingående moms. Men då inga program har den kontrollen så är det bara onödigt vad gäller moms på kostnader. Lycka till!
... Visa mer
2024-03-04
14:05
2 Gillar
I det fallet så tycker jag att du kan lägga upp ett konto i 4xxx-gruppen som heter Kostnad frakter. Det finns ju ett fraktkostnadskonto som heter 5710 men då är det mer en omkostnad. Då den här frakten är en kostnad som är direkt kopplad till en försäljning så tycker jag att den bör hamna som en direkt kostnad, d.v.s i 4xxx-gruppen.
... Visa mer
2024-03-04
08:12
1Gilla
Du kan absolut bokföra den som en post även om den i en enskild firma endast hamnar inom eget kapital. Kan tyvärr inte se hur du konterat den då bilden är för liten men en helt "vanlig" betalning av preliminärskatt i en enskild firma, om man även bokför skattekontot blir så här: kredit 1930 ut från banken debet 2012 in på skattekontot kredit 2012 ut från skattekontot när den dras där. debet 2015 om du vill hålla koll på den preliminära skatten. Det är ett litet gissel med enskild firma. Har man löpande firmatransaktioner från skattekontot så kan det vara bättre att ha företagskontot som anmält konto. Då är det bara den/de gånger det är privat som måste bokföras om och tas ut. Om inte annat så bokför du en återbetalning av moms så här: debet 1630 moms åter in på skattekontot kredit 1650 minskning momsfordran kredit 1630 moms ut från skattekontot debet 2013 eget uttag debet 1930 om du sedan för över beloppet till firmakontot kredit 2013 nollning uttaget... Hoppas att det här gav lite info om hur du skall tänka. Lycka till!
... Visa mer
2024-03-04
07:35
1Gilla
Bra fråga och svår att hitta svar på. Bifogar en länk som gäller ideella föreningar vilket ni då, kanske, inte är men ändå en förening. Så det är ju ett alternativ. https://www4.skatteverket.se/rattsligvagledning/edition/2024.1/324965.html Där skriver man iaf att gåvor som föreningar får skall tas upp till nettoförsäljningsvärdet/marknadsvärdet vid tidpunkten för gåvan. Verkar som om det gäller oavsett vad det är för slags gåva även om värdepapper inte nämns. Ni kanske bör försöka fastställa vad ni är för slags förening och sedan ta det därifrån. Viktigt med tanke på skattefrihet eller ej.... Lycka till!
... Visa mer
2024-03-04
07:24
2 Gillar
Hejsan. Du kan absolut använda fakturerade frakter, i det här fallet så menas sålda frakter och din kontering är helt rätt. Det är ju faktiskt så att ett vanlig kassakvitto egentligen är en förenklad faktura som man får använda under vissa förutsättningar. Vissa branscher måste ha en komplett faktura med namn på köparen. Vilket för övrigt är ett sätt att slippa ha ett certifierat kassaregister om man har det kravet p.g.a omsättningen. Kvitto med namn och adress, ja då behövs inget certifierat kassaregister. Lycka till i fortsättningen...
... Visa mer
2024-03-03
13:06
1Gilla
Hejsan. När du värderar lagret så är det anskaffningsvärdet eller återanskaffningsvärdet du skall använda och då alltid det lägsta av dessa. Så om värdet på varorna går upp så skall det inte påverka ditt lagervärde... om dom däremot blir billigare så skall du sänka det. Vilket då kan ställa till det om man t.ex. köper in ett parti av något från USA. Vid bokslutet så har dollarns värde halverats och därmed även lagervärdet... märkligt men sant... När det gäller frakten så finns det konton som avser försäljning av frakter, beror lite på vilket program du använder men det bör du hitta i 3xxx-serien. du behöver inte två verifikationer då utan du kan kontera hela transaktionen med utgångspunkt från hur mycket du sålt för, d.v.s det blir endast en debetpost på 1930. För det är bra om huvudboken för bankkontot ser ut på samma sätt som kontoutdraget. Ett belopp in på banken ger ett belopp i bokföringen, även om det är fördelat på olika försäljningar. Detsamma gäller inköp. Mycket lättare att stämma av då och hitta en eventuell diff, vilket den bäste kan råka ut för. Din bokning i övrigt ser ok ut men om du väljer att använda VMB så bör du hålla isär inköp och lager vad gäller dom som är inköpta som VMB-varor.... Men om du "bryter kedjan" och säljer allt med moms så blir det här bra.. Lycka till!!
... Visa mer
2024-03-03
12:57
1Gilla
Hm. Undrar då lite var felet ligger från början och mellan vilka konton man bokfört fel. Har det bokförts mot ett 89XX-konto så blir ju även bolagets slutliga resultat fel och då även eget kapital... Finns nog ingen qvick-fix på det här utan man bör kolla vad som gått fel, även historiskt...
... Visa mer
2024-03-03
10:35
Först en fråga; är det aktiebolag (hoppas jag) som du bokför i?
... Visa mer
2024-03-03
10:34
Hm. Undrar lite vad du menar med att betala skatt? Det kan ju inte vara preliminär skatt då det är olika belopp. Är det restskatt och annat så är det egentligen bara vanliga egna uttag, om du tagit ut pengar från företagets konto. Skatt är i en enskild firma ingen kostnad (som det är i ett aktiebolag) utan mer en privat konsekvens av att du har en beskattningsbar inkomst. Hur som helst så är det bra om du bokför det som händer på ditt (vilket då även är företagets) skattekonto på kto 2012. Så att du har samma saldo i bokföringen som i verkligheten. Man behöver egentligen inte alls bokföra skattekontot i en enskild firma då det, som sagt, är en helt privat angelägenhet, även om det påverkas av moms m.m. Vi som har byrå föredrar oftast att bokföra det för att ha koll på att kunden verkligen sköter sina skatter. Men frågan kvarstår vad det är för skatter du menar?
... Visa mer
2024-03-03
09:30
1Gilla
Hejsan. Metoden som du isf skulle använda kallas Förenklad VMB, du kan läsa om den på den här sidan en bit ner, där finns även exempel: https://www.skatteverket.se/foretag/moms/sarskildamomsregler/vinstmarginalbeskattningavbegagnadevarormedmera.4.58d555751259e4d6616800010756.html Men där finns även en rubrik som heter "Förenklad VMB i vissa fall". Där framgår att man kan få använda förenklad VMB om 75 % av inköpen eller försäljningen under en period sker på ett sådan sätt att det inte går att fastställa vinstmarginalen för varje vara. Vet inte hur det är i ditt fall. Du säljer ju Lego och där bör det ju inte vara några bekymmer när det gäller hela satser men om du säljer bitar så blir det bekymmer, under förutsättning att du köp in dom i klump. Vi har en butik i närområdet som säljer begagnade varor, ingen kund till mig dock, men jag vet att dom har alla artiklar noggrant noterade med inköpspris och uppmärkta med nummer. Och köper du något så noterar dom det, helt manuellt. Vilket även det funkar. Om du vill köra "riktig VMB" så tror jag att du måste dela upp inköpet i antal, vikt är nog inget som funkar för skatteverket. Åtminstone inte om du säljer och köper per styck. Du måste ju, oavsett metod, ha full koll på inköpen så att du kan ha korrekt lagervärde vid bokslut. Men det är kanske ännu viktigare vid förenklad VMB och om du har t.ex. helårsmoms. En sådan gång tar man ju inköpen minus utgående lager som kostnad. Skillnaden mellan den och försäljningen blir vinsten som då momsas. Sannolikt blir det samma sak om du har månadsmoms eller kvartalsmoms. Inköp minus kvarvarande lager (som du då alltså måste ha koll på) blir kostnaden. Skillnaden mellan periodens försäljning och den kostnaden blir momspliktig vinst.... Så det är väldigt administrativt krångligt med VMB. Har en bilhandlare som kund och där är det ju bara bilar som det gäller men full koll på inköp och försäljning av varje bil är då ett måste. Och en sak till, du får aldrig skriva moms på kvittot vid försäljning av VMB-varor. Den momsen på vinsten är inte avlyftbar för någon. Enklast för dig är ju ändå att se till att du har så bra vinst att vanlig moms funkar. Absolut enklast. Köp in billigt, lägg på vinst och moms på hela försäljningen... då blir det alltid rätt.... Sedan beror det ju på hur mycket du säljer för. Om du omsätter under 80 000 kr så behöver du inte vara momsregistrerad med dagens regler. Kan komma att höjas till 120 000 kr men det är, så vitt jag vet, inte klart än... Så du har lite att fundera på..... Just ja, frakt och sånt blir det så klart full moms på en sådan här gång. Både fullt momslyft för dig som kostnad och full moms på försäljningen till kunden. Lugnt med många frågor... mina svar blir inte korta dom heller....;-)..
... Visa mer
2024-03-02
16:55
1Gilla
Var tvungen att kolla i ett gammalt bokslut, 2019 så var skatten 22% så då blir det 106%... Antar att den här infon kommer från Skatteverket. Kan helt förstå varför du ville bokföra det hela när infon ser ut så här. Otroligt missvisande....
... Visa mer
2024-03-02
16:47
1Gilla
Med rätt inköpspris och påslag så blir det ju otroligt mycket enklare om man "bryter kedjan". Det du förlorar och/eller det blir dyrare för kunden är sannolikt marginellt i sammanhanget... En fundering kring din försäljning är ju på vilket sätt du säljer? Är det fysiskt eller via nätet? Om du har bra underlag, t.ex. en lista över alla swishbetalningar under perioden samt någon form av info om vad du sålt så kan man räkna det som en sidoordnad redovisning och du bokför månadens försäljning i en klump. Men som vanligt så gäller det ju att kunna visa vad man sålt. Dels för att kunden ska veta vad dom köper men även för att kunna visa t.ex. Skatteverket vad som grundar inbetalningarna. Så det bör ju kunna gå att lösa. Beror som sagt var på vilket/vilka system och underlag du har.
... Visa mer
2024-03-02
16:33
Hm. Om Du gör bokslut i aktiebolag, och för den delen även enskild firma, så är ett bokslutsprogram rätt viktigt. Bokslutet bör ju ha bilagor som underlag för balansräkningen där man ser vad som ingår och hur man räknat. Utan underlag så blir nästa år ett elände..... minst sagt. Så det rekommenderas starkt att ha det.... och det är även en bra hjälp vid en massa beräkningar av t.ex. förutbetalda kostnader, upplupna räntor, överavskrivningar, löneskatt, vanligt skatt osv....
... Visa mer
2024-03-02
16:29
1Gilla
Det där är exakt samma problem som t.ex. en bilskrot har. Dom köper in en bil av en privatperson och sedan säljer dom ett blinkersglas. Har man många affärer så får man klumpa ihop inköp och försäljning och köra totaler. Men det enklaste sättet är att helt enkelt lägga på full moms. Det är alltid tillåtet att göra det och det kallas för att "bryta kedjan". Men så länge som du har ett ok försäljningspris och inköp så är det väldigt mycket enklare att helt enkelt bara ha 25% moms på hela försäljningen. Smidigt och smärtfritt.. Lycka till!
... Visa mer
2024-03-02
16:26
Precis som AnnicaL skriver så är det inget som bokförs separat. Beroende på vilket bokslutsprogram du har så löser bilagorna det hela. Jag använder Visma Bokslut och där bokför man bara återföringen. Men där är det då viktigt att man har bilagan "Övriga skattemässiga justeringar aktiebolag". I den så hanteras då det skattemässiga tillägget 4% som då även kommer in i bilagan för skatteberäkningen som en höjning av det skattemässiga resultatet. Men som sagt, inget som bokförs utan hanteras i skatteberäkningen. Lycka till!
... Visa mer
2024-02-29
13:08
ah... Antar att du dock menar 5 person eller 6 250 kr var om du skall upp i 25 000 kr. Ett nybildat bolag som det här får då saldot på bankkontot och aktiekapital som ingående balanser numera. Det är ju så att bolaget formellt sett bildas när man skriver stiftelseurkunden. När bolaget sedan registreras hos Bolagsverket så startar räkenskapsåret och därmed bokföringen. Och då man satt in pengarna innan bolaget registreras så blir det ingående balanser. Den avgift som man betalar för bolagsbildningen till Bolagsverket blir en del av anskaffningskostnaden för bolaget och läggs då till på ägarens blankett K10 och den skall inte bokas upp i bolaget. Den är en privat kostnad, typ courtage om vi pratar aktier i depå hos banken. Åtminstone resonerar jag så och det är även så om ett bolag bildar ett dotterbolag. Nu är det tydlige så att man gör lite olika och det här är nog en fråga som inte många tänker på och vissa anser att man får bokföra den i bolaget men då som ej avdragsgill kostnad... Men där håller inte jag med men även jag har ju fel ibland... Lycka till!
... Visa mer
2024-02-29
12:48
Vi gör ingen ombokning av den till något annat konto utan vi låter det ligga kvar på 1630. Det är ju en skatteskuld och summan av underskottet på Skattekontot och skulden som är hos Kronofogden är egentligen samma sak. Så någon ombokning behövs inte. Man får helt enkelt lägga ihop dom två saldona när man stämmer av konto 1630 som då innehåller summan av dessa. Lycka till!
... Visa mer
2024-02-28
15:34
Du skall absolut inte bokföra den på något konto i resultaträkning då det här är en skuld, och inte en kostnad, vilket då t.ex. konto 6062 blir. Vi låter alltid skulden ligga kvar på 1630 då det är en skatteskuld och inget annat. Det är ju bara att summera dom två kolumnerna vid avstämning av saldot. Rent redovisningsmässigt så har det löpande ingen betydelse att konto 1630 ligger negativt (även om det då ligger bland tillgångarna), det har bara betydelse i årsredovisning och om man skall räkna nyckeltal. Att tillgångskonton ligger minus och kanske skulder plus i den löpande bokföringen gör inget så länge det är korrekt rent värdemässigt. Flytten i årsredovisningen bör ditt bokslutsprogram klara av.
... Visa mer
2024-02-28
12:58
En sak till som påverkar är ju om ni är en ideell skattefri förening eller är skattepliktig.. Är ni skattebefriade så blir det ingen skatt oavsett...
... Visa mer
2024-02-28
12:56
Du har även VMB-reglerna att tänka på. Om du köpte dessa bilar av privatpersoner så får du inte lyfta någon moms och normalt sett så skall du sedan bara momsa vinsten. Men VMB-reglerna har även en begränsning om man "ändrar funktion" på varan man köpt och där kan Skatteverket vingla lite enligt min erfarenhet. En bil är dock, enligt mig, alltid en bil. Du får då lyfta full moms på de reservdelar du köper men reparationerna påverka inte vinsten som blir skillnaden mellan försäljning och inköp. Finns att läsa lite om det här hos skatteverket. Se även till att bilarna är avställda när du reparerar dom. Idag kan man få bilförmån för flera bilar då det är dispositionsrätten som beskattas, inte själva användandet.... och till sist, du får ta ut full moms på försäljningen om du vill vilket är lite enklare än att hantera VMB-moms..... Lycka till!!
... Visa mer
2024-02-28
09:47
1Gilla
I det här exemplet så köper alltså AB1 10% av aktierna i AB2. Bokförs kredit 1930 och debet 13xx (beror lite på kontoplan men det här blir andelar i andra företag, inte koncern och inte intresse då det är bara 10%). Betalningen skall ju inte in i bolaget då aktierna säljs av ägaren till bolaget och då är det ju inte bolaget som skall ha pengarna, utan säljaren. Vill man göra kapitaltillskott till ett bolag och dessutom bli ägare så är en nyemission istället att föredra. Det blir då samma sak i köparen men då skall pengarna sättas in i bolaget som gör nyemissionen. I det här fallet AB2. Viktigt att hålla reda på vem som säljer vad och även ta hänsyn till vad som är avsikten. Lycka till!!
... Visa mer
2024-02-27
11:59
Hejsan och tack för snabb respons. Nja. Med tanke på att i i bokföringen fyller i Aktiekapital och saldo på bankkontot manuellt som ingående balanser, vilket då är helt enligt bokföringsnämndens uttalande, så accepterar inte programmet det. Tidigare så bokade man in aktiekapitalet som en första transaktion men så är det inte numera. Vilket är logiskt då aktiekapitalet sätts in på kontot innan räkenskapsåret börjar och om man tittar på ett registreringsbevis för ett aktiebolag så är det ofta bildat en tid innan registrering skett. Så i ett nybildat bolag skall aktiekapitalet ligga som en ingående balans... vilket då inte bokslutsprogrammet accepterar... om man nu inte gör som jag löste det, genom att manuellt lägga in ett föregående år på 1 dag....
... Visa mer
2024-02-26
17:18
2 Gillar
Nja. Du skrev i ditt svar till Roffakab ett exempel så här: debet 6991 kredit ? och sedan debet 2991 och kredit 2018.... Där hänger jag inte med riktigt. Om du sätter in pengar i firman så debiterar du t.ex 1930, bankkontot och krediterar 2018, eller 2013, vilket man nu föredrar. Tar du ut pengar så debiterar du 2013 och krediterar bankkontot 1930, Om du gör ett utlägg, d.v.s köper en sak som firman skall ha men med egna pengar, så har du kvittot som underlag för händelsen och bokför den debet 5410 eller vilken kostnad det nu skall vara debet 2641 om det är momslyft kredit 2018, eller 2013 om man så vill... Lycka till!!
... Visa mer
2024-02-26
17:08
1Gilla
Att skilja mellan 2013 och 2018 har normalt sett bara betydelse om man sätter in stora belopp för att skapa sig utrymme för räntefördelning. Så länge som man har en normalt in och utflöde så räcker det bra med 2013 för både insättningar och uttag. Men det funkar ju precis lika bra med 2018 om man så vill då eget kapital blir precis lika....
... Visa mer
2024-02-26
16:43
En nyfiken och helt annan fråga är vilken typ av utbildning som detta avser och vilken företagsform du har. Grundutbildningar är t.ex. aldrig ok. Vidareutbildningar i vissa fall och i vissa bolagsformer. Snåriga regler....
... Visa mer
2024-02-26
16:41
Hm.. För att bokföra en kostnad så måste det ju även finnas en kostnad, d.v.s ett underlag och en betalning. Ett eget utlägg, d.v.s. du har betalat en sak som skall användas av företaget bokförs då med debet den kostnad det nu är, eventuell moms och kredit 2013. D.v.s den enskilda firman får en "skuld" till dig, dessa skall alltid bokföras i eget kapital i enskild firma... Tar du sedan ut din fordran så blir det debet 2013 och kredit t.ex 1930.
... Visa mer
2024-02-26
16:36
Jo. Vid digital inlämning av årsredovisning så protesterar programmet mot att aktiekapitalet ligger som ingående balans. Sannolikt för att det inte finns något föregående år i ett nybildad bolag. Jag har nu löst det genom att i grunduppgifter lägga in ett föregående år på en dag som då är dagen före räkenskapsårets start. Tycker väl att det är märkligt att man måste kringå en funktion när man gör rätt. Enligt BFN så skall aktiekapitalet i ett nybildad bolag ligga som ingående balans och inget annat. Detta då bolaget bildas när man skriver stiftelseurkunden och räkenskapsåret startar när bolaget registreras. Logiskt när man väl tänker på det... Men det tycker inte programmet om, vilket då är irriterande.... och protesten är ju dessutom felaktig....
... Visa mer
Etiketter:
- Välj din produkt:
-
Bokslut
2024-02-12
14:20
1Gilla
Håller helt med dig där. 25% påslag och det är inte VMB-moms....
... Visa mer
2024-02-12
14:04
1Gilla
Det finns en väldigt bra bok som hanterar ombildning till AB från EF som nästan är nödvändig för att göra rätt... Den finns hos Björn Lunden Information (om man nu får nämna dom här) och kostar som E-bok inte mycket... väl värt.. minst sagt...
... Visa mer
2024-02-12
14:02
1Gilla
Bra fråga där CarinaEsp. 12% moms är det ju på livsmedel, restaurangbesök, hotell och konstverk som konstnären säljer själv... Så frågan är även vad det är för slags vara och av vem den köpts in?
... Visa mer
2024-02-12
14:00
1Gilla
Risken med att inte ha ett separat företagskonto är att om du åker på en skatterevision, vilket kan hända vem som helst då det ofta är slumpmässigt urval, och det finns många insättningar på ditt privata konto, så finns det en risk att Skatteverket anser att det är näringsverksamhet. Då är det upp till dig att bevisa att insättningarna inte har något med firman att göra, vilket kan vara svårt. Det finns också en risk att du missar en inkomst som skall vara med... vilket Skatteverket inte tycker om. Om du missar en utgift så är det dock inget dom bryr sig i. Men just inbetalningar kan ställa till det. Finns ju fall där man startat insamlingar som privatperson där Skatteverket då anser att det skall beskattas.... försäljning av arvegods kan bli näring m.m..... Men du behöver ju inte ha ett, ibland kostsamt, företagskonto. Bara ett särskilt som du använder till firman.... och för över ifrån när och om du tar ut en "lön"..... Lycka till!
... Visa mer
2024-02-11
08:39
2 Gillar
Nja. Det som händer då är att kto 4056 får ett belopp som, i det här fallet när inköpet var på 1 200 kr, uppgår till 1 470 kr. 2614 blir ju 300 kr och 2645 30 kr, mellanskillnaden, 270 kr har du då lagt på kto 4056. Men då uppstår en momsdiff för konto 4056 kommer ju med på momsrapporten (rad 20) som ett underlag till den utgående moms som även den redovisas på momsrapporten (rad 30) och då är från kto 2614. Vi hade tidigare en egen lösning men sedan några år så innehåller kontoplanerna kto 4549 som heter Motkonto beskattningsunderlag import. Det saknar helt koppling till momsrapporten och gör bokföringen mer korrekt. Så jag bokförde då dessa 1 200 kr kredit 1930 och debet 4056, sedan bokade jag 300 kr på kto 2614 och 30 kr på kto 2645. Sedan bokade jag även 1 200 kr kredit på kto 4549 och nollade då ut resultatpåverkan. Sedan debiterade jag kto 5410 1 200 kr då det här var en förbrukningsinventarie. För att få momsrapporten att stämma så måste man i sådana här fall använda kto 4549, man får dessutom kostnaden på rätt ställe då det här inte var ett varuinköp till arten utan en förbrukningsinventarie. Intressant i det här fallet blev då att kunden hade ingen omsättning, bara några få inköp, men fick ändå betala in moms p.g.a skillnaden mellan beräknad utgående moms och vad som är avdragsgillt. Moms är fantastiskt..... Vi hade tidigare en kund som bedrev sålde byggtjänster i samma firma som han hade hyreshus. När han lejde för reparationer i hyreshusen så vara alla fakturor med omvänd byggmoms. Men då det ibland avsåg lägenheter så fick han inte lyfta någon moms alls på dom kostnaderna. Kostnaden hamnade ju dessutom helt fel när man bokade dom inköp byggtjänster. Det var ju ibland ombyggnad och ibland rep fastighet. Så kto 4549 är fantastiskt. Det innebär ju även att om man har en kund som bara säljer tjänster, aldrig varor, men handlar diverse inventarier och annat från EU, iof får saldon i kontogrupp 4xxx, men med kto 4549 så blir summan där noll och kostnaderna hamnar rätt.... Ser sällan eller aldrig frågor/info om detta så jag tyckte att en info kunde vara bra. För er som läser det här och redan använder kontot så här så är det bra, för er andra så blir livet lite bättre. Lycka till!
... Visa mer
2024-02-11
08:25
Du har helt rätt... var nog lite för trött igår. Egenupparbetade immateriella tillgångar får endast aktiveras i K3. Materiella tillgångar som är egentillverkade får man aktivera i K2. Går att läsa en hel del är under rätt rubrik: https://www4.skatteverket.se/rattsligvagledning/edition/2024.1/324714.html#h-Anskaffningsvarde-for-tillverkade-tillgangar
... Visa mer
2024-02-10
16:05
Tänkte dela med mig av det jag råkade på idag. En kund med blandad verksamhet får då lyfta endast 10% av den ingående momsen. Han har då gjort ett varuinköp från Tyskland med omvänd moms. Dagens quiz är då hur den skall bokföras? Jag har löst det men är nyfiken på vilka lösningar andra använder, inklusive Vismas egna support.....
... Visa mer
2024-02-10
16:03
2 Gillar
Att traktamente och milersättning i faktura överstiger det skattefria saknar betydelse. Det blir då vinst för firman, d.v.s mellanskillnaden mellan det fakturerade och det som ni sedan drar av i deklarationen, alternativt betalar ut löpande som skattefri. Tänk också på att det alltid skall vara moms på dom ersättningarna i fakturan. Lycka till!
... Visa mer
2024-02-10
15:56
En viktig sak kring egentillverkade inventarier är att men endast i K3 får aktivera egentillverkade inventarier eller liknande.
... Visa mer
2024-02-07
11:54
2 Gillar
Hejsan och tack för snabb respons. Jag har ju använt Visma sedan tidigt 90-tal och tidigare så var jag något som hette partner, vilket då innebar att jag hade demoversioner av dom, då lokalt installerade, program som jag ansåg att mina gamla och nya kunder kunde ha behov av. Vilket då underlättade när jag skulle se till att dom köpte programmen. Tror även att det var en tid då jag fick någon form av ersättning, men det har i mitt fall aldrig varit intressant då vinsten för mig låg i (ligger i nuförtiden) att jag kan hjälpa kunden med inköp av ett program där jag sedan kan supporta honom och enkelt koppla ihop med oss. Men så är det inte nuförtiden och det blir dessutom sämre. T.ex. så har ju möjligheten med samarbete mellan eEkonomi Fakturering och Administration tagits bort, med väldigt kort varsel dessutom. Ställde iofs bara till det när kunden har/hade faktureringsmetoden men det var ändå bra då det i eEkonomi fakturering inte finns påminnelser t.ex. Men det är ju som det är. Inser så klart att vi går mot en tid då Administration skall försvinna, även om eEkonomi har långt kvar till den kvaliteten och dom möjligheter som det ger mig som erfaren i branschen när jag använder Administration. Kollar så klart på andra program men alla molnprogram lider ju av automatik och en anpassning till att använder varken kan eller begriper bokföring, skatteregler och annat. Har inga problem med molnet i sig och ett program med samma funktioner som Administration men i molnet skulle ju vara fantastiskt... men sannolikt så anser marknaden, i mångt och mycket styrt av drakarna i branschen, att bokföring skall utföras av kunden själv, automatik eller AI medans vi skall ge råd med det underlaget. Där har jag en tanke på att utveckla en rådgivarapp som jobbar helt med slump, vilket då inte blir så långt ifrån om man jämför med att ge råd där kunden gjort bokföringen själv, stödd av automatik.... Men det är ju jag som tycker så och faktiskt många med mig....
... Visa mer
2024-02-06
16:54
Det är rätt irriterande att jag som byrå inte kan se samma program som kunden. Har idag inlett samarbete med kund i eEkonomi Faktureing. När jag då skall lägga upp det åt kunden så får jag upp Pro-versionen. Vilket då gör att jag egentligen inte vet vilka uppgifter och funktioner kunder får/ser. Visst kan det vara bra men då vi inte använder eEkonomi själva så ställer det till i vår service till kunden...
... Visa mer
Etiketter:
- Välj din produkt:
-
eEkonomi
2024-02-06
09:44
Japp, det stämmer men det finns en hel del gränsdragningar som är kopplade till var man tippar av lasten m.m. Finns mycket läsvärt på Skatteverket, framförallt när man kommer till Rättslig vägledning. Läste där att Skatteverket nog skärpt till gränsen för omvänd moms när det gäller just leveranser. Den var klarare förr och det låg då i statens intresse att byggmoms skulle gälla i fler fall, då grunden var att slippa momsfusk. Men Skatteverket har ju en fetisch som heter moms och dom har ännu inte fattat att om företagen kan få moms så får dom tillskott från staten. Vid omvänd moms så kan man möjligtvis undvika att betala moms, men man får aldrig tillskott.. vilket då är en väldig skillnad....
... Visa mer
2024-02-06
07:46
1Gilla
Det var lite nervöst, minst sagt, ett tag men efter lite fundering så insåg jag att det sannolikt var det felmeddelande som jag fick när jag uppdaterade via Byråstöd (om jag inte minns fels så stod det att byråstöd skulle stängas ner då vissa filer behöver uppdateras, en nedstängning som inte gick automatiskt) som krånglade till det. Och man har ju varit med en del så då blev det en avinstallation och en nyinstallation via, den inte helt datoramatörvänliga, vägen, men som funkar...
... Visa mer