2025-01-14
16:15
Halloj. Har haft lite diskussion med er angående storleken på säkerhetskopiorna från Administration numera. Men enligt er så skall det inte vara någon skillnad. Bifogar en bild av hur ett företags säkerhetskopior ser ut numera. Företaget hade faktiskt verksamhet 2022 men har under 2023-2024 knappt några verifikat alls. Innehåller ingen reskontra överhuvudtaget. Bara verifikationer så den här ju inte stor men ökningen är ju enorm.... Så jag undrar helt enkelt varför? Vi har en revisor som även han har programmet och då har vi brukat maila en säkerhetskopia till honom vilket numera är omöjligt om kunden ha reskontra och en större mängd verifikat.
... Visa mer
2025-01-14
16:11
Hm. Såsom jag har lärt mig så skall alla kostnader som avser en investering läggas till på investeringsbeloppet. D.v.s frakt, montering m.m. Var tvungen att kolla och så här skriver skatteverket: När företaget förvärvar inventarier genom köp, byte, egen tillverkning eller på liknande sätt, är anskaffningsvärdet utgifterna för förvärvet (18 kap. 7 § IL). Förutom utgiften för själva inventariet består anskaffningsvärdet av samtliga utgifter som uppkommer för att förvärva inventariet, exempelvis utgifter för installation, frakt, tull och konsulttjänster. Går att läsa mer här: https://www4.skatteverket.se/rattsligvagledning/edition/2024.7/339125.html#h-Vad-ar-anskaffningsvarde I övrigt så håller jag med om det mest, möjligen så skall man se upp med arbetskläder där skatteverket har en väldigt rigid syn på vad som är ok att köpa in. Går att läsa lite om deras syn i den här länken: https://www4.skatteverket.se/rattsligvagledning/324271.html?date=2009-06-15&q=Skattefria+arbetskl%C3%A4der Lycka till!
... Visa mer
2025-01-02
16:58
Hejsan. Gjorde som du skrev och kontaktade supporten och nu har jag fått svar! För att kunna installera löneprogrammet och köra löner under 2025 så måste jag uppdatera mitt serverprogram till som senast 2016 års version. Vilket i sin tur innebär att jag även måste byta hårdvara... Spännande konsekvens av en uppdatering som kom i november...... och där infon om konsekvenserna av denna uppdatering är ringa. När det gäller byråstöd så framgår det att uppdateringen inte funkar om servern inte uppfyller kraven för SQL2022. I lön så står det bara "I version 2024.4 uppdaterar vi till SQL Server 2022" i en länk.. Tycker man på länken så framgår det efter lite läsning att SQL2022 kräver Windows server 2016 som lägst. Men inget om vad som händer om man försöker installera det..... Så man tackar för det...... Iakttar förvånat fablessen för uppdatering av SQL till senaste hetaste från att haft en urgammal version i decennier under tidigare år..... Så nu blir det till att jaga hårdvara för att kunna göra löner i januari....puuuh....
... Visa mer
2025-01-02
15:51
1. Bra fråga. Skulle nog välja att ha ett särskilt konto för 6 % försäljningen, även om det hamnar på samma rad som all annan. Men det saknar nog egentligen betydelse så vitt jag kan förstå det. 2. Om det är moms på inköpet från auktionshus så är säljaren ett företag och då är det inte VMB-varor som du köper. Det kan ju vara så att varan är köpt av en privatperson men slagavgift och/eller provision är momsbelagd och den momsen får du lyfta. Däremot så är ju frågan om dessa skall räknas in i varukostnaden vid beräkning av vinsten.... Eller om det skall ses som en omkostnad. Där tycker jag att det är en direkt kostnad men fasen vet vad Skatteverket anser. Kan inte hitta något på Skatteverkets hemsida om det så du bör nog fråga dom, bäst är via mail så att rätt person svarar... Lycka till!
... Visa mer
2025-01-02
13:22
Startade löneprogrammet idag för att kolla en sak och då kommer det upp en text med att uppdatering först måste ske på servern...puuuh... Inväntar svar på frågan enligt ovan......
... Visa mer
2024-12-30
11:02
Ah... det är egentligen inte det som är problemet. Vi har Windows 10 i alla arbetsstationer men servern har Windows Server 2012 och det funkar ju då inte med SQL 2022 men väl med både 2016 och tydligen 2017. 2019 och för den delen 2022 kräver då Windows Server 2016 som minst och då Byråstöd, Admin och lön samtlig är serverinstallerade program så har vi ju lite bekymmer... eller vad säger den interna diskussion om det? Eller funkar det så länge vi inte kör lön lokalt på servern utan bara installerar det där? Har satt igång jakten på ny hårdvara.... finns ju mycket att välja på och jag måste tyvärr byta den för att kunna uppgradera serveroperativet....
... Visa mer
2024-12-30
09:59
Hejsan igen... Jag har ju idag SQL2017 och vad händer då om jag försöker uppdatera t.ex. löneprogrammet... Tidigare så struntade den ju i att uppdatera SQL och det funkade ändå....
... Visa mer
2024-12-30
09:37
Hejsan. Det var ju illa då just löneprogrammet är ett måste att uppdatera….. Och visst är det så att det är Microsoft som ställer kraven på systemen men det är ju inte dom som bestämmer att det måste uppdateras… finns ju idag 3 st aktuella SQL-versioner som funkar…. Om jag vore konspiratoriskt så är det ju det här ett ”bra” sätt att tvinga in oss i molnet…… Och den nya SQL-en gör ju även , antar att det är den iaf, att säkerhetskopiorna i t.ex. Admin blir 10 gånger större än förr… vilket är väldigt dåligt….
... Visa mer
2024-12-28
09:25
Jag har för närvarande Windows Server 2012 och då funkar ju inte SQL Server 2022 vad jag kan förstå. Kan jag ändå uppdatera löneprogrammet till nya versionen eller går det helt enkelt inte? Såg att installationen stoppas när det gäller byråstöd men det finns ingen sådan info vad gäller lön, inte heller i infon kring Administration 2000 framgår något sådant.... Där omnämns bara bytet till SQL Server 2022 som att det kan ta lite längre tid.... Men alla dessa program installeras ju på min server så då undrar jag ju vad som händer i mitt system...? Törs fan inte chansa...... Att uppdatera Byråstöd är ju inte lika viktigt som t.ex. lön..... Å ena sidan så är ju dessa uppdateringar bra då det sker utveckling, framförallt SQL Servern som under mååååånga år var helt förlegat men nu händer det uppdateringar löpande... Tråkigt dock när man som jag sannolikt måste byta hårdvaran för att kunna uppdatera operativet i min server.... Det är ju inte direkt gratis........ Men det är som det är och nu är den viktigaste frågan om jag kan uppdatera lön och admin 2000?
... Visa mer
2024-12-10
17:31
Hejsan och tack för ditt svar... Blir lite fundersam då det här är den tredje varianten av vad tjänsten innebär. Den första var ju att det alltid avsåg ren fakturaförsäljning och att ni övertog risken. Nästa info jag fick var att det alltid bara var belåning. Och nu kan man då alltså välja... Har tjänsten förändrats genom åren eller har dom jag tidigare haft kontakt med haft fel?
... Visa mer
2024-12-03
15:38
Hejsan. I en diskussion tidigare med en av era anställda så blev jag informerad om att den möjlighet som dyker upp i programmet innebar en försäljning av faktura. För en tid sedan fick jag info om att det inte är en försäljning utan en belåning. Nu har jag kollat i programmet och när man tittar i hjälpen under "Sälja fakturor" så hittar man till slut följande text: Vad händer om Visma Finance inte får betalt av min kund? När 30 dagar har gått efter fakturans förfallodatum, och din kund ännu inte har betalat Visma Finance trots flera påminnelser, kommer du få en notifiering i programmet med information om att fakturan har återlämnats till dig. En verifikation som vänder fakturabetalningen skapas också Rätt rubrik på denna tjänst bör vara belåning av faktura då risken vid en försäljning skall övertas av köparen. Tycker att det är synd att er info är väldigt missvisade och rätt oseriös... Har precis "räddat" en kund från att utnyttja den s.k "tjänsten".... Där bör ni definitivt justera er information och vara öppnare med vad det egentligen är.....
... Visa mer
2024-11-29
11:37
In liten tilläggsinfo är att just friskvårdsbidrag då är just friskvårdsbidrag. D.v.s den anställde får ett bidrag för en egen kostnad mot uppvisande och inlämnande av kvitto. Det finns även skattefri personalvårdsförmån där det då inte finns någon egentlig gräns för kostnaden. Den stora skillnaden är då att det är bolaget som tecknar ett avtal med t.ex. ett gym där den/dom anställde/anställda kan gå och träna. Och man kan ha bägge varianterna så vitt jag vet. Det går att läsa om bägge varianterna här: https://www.skatteverket.se/foretag/arbetsgivare/lonochersattning/formaner/personalvardsformanmotionochfriskvard.4.3016b5d91791bf546791431.html?q=skattefri+personalv%C3%A5rdsf%C3%B6rm%C3%A5n
... Visa mer
2024-11-27
13:44
Det är lugnt. Förstår det. Skulle du inte få svar så kan vi ta kontakt som inte är så öppen...
... Visa mer
2024-11-27
13:10
Hm. Brukar inte finnas något sådan med då bolaget bör vara nystartat. Får man fråga vilket av bolagsbildarna som bolaget kommer ifrån?
... Visa mer
2024-11-27
08:48
1Gilla
Ah. Det var det du menade med 2090. I och med att bolaget är nytt så skall man idag lägga aktiekapitalet som en ingående balans, D.v.s den första insättningen skall inte bokas. Det blir då kredit 2081 och debet 1930. I lagerbolag så brukar bildarna sedan ta ut pengarna och köparen får sätta in nya. Men det bör du få info om från dom som bildat bolaget.... och det är inte alltid dom hängt med på att aktiekapitalet skall ligga som ingående balans. Det kom för några år sedan och är, konstigt nog, logiskt. För formellt sett så bildas ett bolag när man skriver stiftelseurkunden. Sedan sätts aktiekapitalet in och efter det så registreras det hos bolagsverket. Och den registreringen är bara starten på räkenskapsåret, inte själva bolaget.... Lycka till!
... Visa mer
2024-11-26
15:41
Enligt BAS2022 så bör det vara kto 7411, Premier för kollektiva pensionsförsäkringar. Ser att några anser att det skall vara kto 7412 men enligt BAS så är det avsett för "Premier för individuella pensionsförsäkringar" vilket jag tolkar som vanlig tjänstepension. Fora får man väl ändå anse vara kollektiv försäkring tycker jag.
... Visa mer
2024-11-26
15:35
Beror ju sannolikt lite på belopp men jag skulle nog välja typ 5170, d.v.s rep underhåll ägd fastighet.
... Visa mer
2024-11-26
15:33
I moderbolaget så blir ju dotterbolagets aktiekapital typ kto 1312 enligt Bas2022. Fakturan vid köp av lagerbolaget brukar man ju bokföra i det köpta bolaget och där finns ju en bra info om hur den skall bokföras om du köpt den av en vettig leverantör. Kto 2090 är inte aktuellt alls i det här fallet så vitt jag förstår din fråga. När det gäller inkråmet så beror det ju på vad det består av. Lager är ju som du skriver lager, inventarier blir ju inventarier d.v.s 1221 enligt Bas2022.
... Visa mer
2024-11-26
13:45
Hejsan. Nej det gäller avgränsbar del av verksamhet. Men behöver inte lägga ner resten av verksamheten och du säljer ju verksamheten bedriven i den lokalen. D.v.s avgränsbar.... Här kan du läsa en hel del om vad skatteverket anser rent rättsligt: https://www4.skatteverket.se/rattsligvagledning/edition/2024.6/393943.html Lycka till!
... Visa mer
2024-11-26
13:13
Hejsan. Skulle nog påstå att det här är en momsfri överlåtelse. En överlåtelse av hel eller avgränsbar del av en verksamhet är ju momsfri om även köparen är momspliktig och då du avyttrar den del som bedrivits i lokalen, och verksamhet fortsätter där med nya ägaren, så bör ju det anses vara en avgränsad del av verksamheten. Gäller ju t.ex. om ett åkeri säljer en bil med tillhörande körning då blir även det en momsfri överlåtelse. Men man skriver alltid att köpeavtal (aldrig bara en faktura) där man alltid har följande text som ett skydd: "Mervärdesskatt utgår ej på denna transaktion. Om det genom myndighetsbeslut skulle påföras mervärdesskatt skall även denna erläggas." Då skyddas du som säljare från att förlora 20% av köpeskillingen om någon nu skulle tycka annorlunda om den här överlåtelsen. För min del tycker jag att det är självklart momsfritt... Lycka till!
... Visa mer