Efter att ha varit rätt förtvivlad när det gäller slopandet av möjligheten till samarbeten så blev jag lite positiv när jag dels fick intrycket av att jag som byrå kunde ha en inloggning på kundens eEkonomi Fakturering och sedan upptäckte att jag kunde exportera både uppbokningen av kundfakturor och även betalningen via SIE4 in i Administration. Skulle ju funka bra även det, bara att kundreskontran blivit extern och kanske lite mer tungjobbad vad gäller knappning av betalningar (en i taget tar ju ett tag liksom...). Det som sedan skapat lite moln på min himmel är väl två saker. Dels så upptäckte jag att man, om jag skall vara elak, anpassat eEkonomi till den okunskap som den tänkte användaren besitter och därmed spärrat en hel del försäljningskonton för anpassning till kundens önskemål. Vilket då gör mitt (o)möjliga byte till eEkonomi ännu omöjligare då mina 301 aktiva kundföretag för redovisning till rätt stor del har lite egna försäljningskonton där vi anpassat oss till kundens önskemål. Vilket man då kan i ett riktigt bokföringsprogram. Den eventuella överflytten till eEkonomi skulle nog innebära rätt många odebiterbara timmar för oss med rättelser och anpassningar bara för att någon "tänkt". Det andra som nu hänt är att jag då har en ny kund, där jag då bad honom beställa ett eEkonomi Fakturering. Jag kan ju inte göra det själv längre, så som jag förstått det, vi mitt Byråstöd, en funktion som var väldigt bra och enkel. När han nu gjort det så upptäcker jag då att det i programmet inte finns någon möjlighet för mig att, som byrå, logga in, utan kostnad, och hjälpa min kund, i hans program, med upplägg, konsultation och hantering då den funktionen inte finns. Att överföringen till Administration har jag accepterat, motvilligt, men nu har jag alltså ingen möjlighet att samarbeta. Eller ja, det är väl inte helt sant för efter samtal med en väldigt trevlig kvinna på eEkonomisupporten så lärde jag mig att vi kan ha ett samarbete. Fast då har jag eEkonomi Proffs, inte eEkonomi Fakturering. Vilket då blir lite mysko och rätt opraktiskt då jag ser en annan sak än honom och måste ändå ha koll på vad som skiljer oss åt. Sannolikt möjligt men väldigt stor risk att man tänker fel. Så nu sitter jag här igen och funderar om det kan finnas andra alternativ, hos någon tillverkare, som kanske lite tänker på oss konsulter som har kunder som inte är så datavana och som behöver hjälp med upplägg och som då även vill ha egna namn på sina försäljningskonton. (För man skall inte glömma att BAS-kontoplanen är frivillig och man får ändra hur man vill... så länge det blir rätt)..... Nu tar jag helg och ringer Byrådelen på måndag nåt tag när jag har tid, lust och ork och hör om det finns någon bättre lösning än det här..... puuh...
... Visa mer