Hej jag följde dina frågor, kommentarer och frustration här. Jag arbetar med att digitalisera och automatisera samarbete mellan klienter och byråer sedan drygt 10 år. Mycket kunnig i både Visma eEkonomi och Fortnox m.fl. Visma eEkonomi är inte fullt så illa som du har farhågor till, finns några stora fläckar på solen. Men flera av dessa finns även i Fortnox m.fl. så gräset är inte mycket grönare där. Om man kort tar eEkonomi och Fortnox så har Fortnox lite mer möjligheter kring kund- och leverantör fakturor. MEN för bokföring så är eEkonomi helt överlägsen när det gäller (halv)automatisk bankavstämning om man kopplar (rätt) bankintegration eller importerar bankkontoutdrag. Det sparar enormt mycket tid. Den helt nya modulen banktransaktioner i Fortnox lämnar mycket att önska jämfört. Bankavstämning ser jag som dealbreaker mellan val av systemen då du som sagt sparar väldigt mycket tid om Visma är rätt uppsatt. Om man ser det utifrån klientens sätt, om mindre kunnig eller villig datoranvändare, så är Visma eEkonomi mer användarvänligt. Jag ser stor skillnad för användare att komma igång. Du nämner i något meddelande i denna tråden att du är orolig för att det inte blir korrekt bokföring eller att lagar och praxis inte följs med automation i ett modernare system? Om jag tolkar dig rätt? Du bestämmer vad som ska hända och ger konteringsförslag. Se det som en autokontering på steroider... Faktum är att ju mer vi automatiserat och styr upp rutiner för då klienten och användare desto bättre blir kvalitet i bokföring. För felen enligt min erfarenhet uppstår ofta i och med att det är brister i bokföringsunderlag. Avsaknad eller fel kvitton, leverantörsfakturor, bankutdrag, betalbevis m.m. Att när kunden då själv sätter upp kontering för kunder, leverantörer, artiklar etc. För att följa bokföringslagen och god redovisningssed är e-fakturahantering, att både skicka fakturor och ta emot leverantörsfakturor, och bankintegration en förutsättning för en byrå. Då även med rätt lösning kvittohantering och löner så är 95% av bokföringen i princip helt automatisk. Det betyder att både löpande bokföring och reskontror uppdateras dag för dag och balansräkningen är korrekt liksom likviditetsrapporter. Klienter som ska redovisa enligt fakturametoden får dessutom en korrekt uppdaterad kund- och leverantörsreskontra löpande automatiskt, vilket annars är det bokföringsbrott där väldigt många företag bryter mot som använder en traditionell byrå som sitter och efterskapar reskontran. För mina pilotkunder jag kör själv är mer än 90% av manuellt arbete automatiserat. Jag bokar i princip bara manuella händelser på bankkonton, avgifter, ränta. Även all hantering kvitton med bokföring är helt automatiserad (inte vismalösning) och löner. Och till slut bara bokslutstransaktioner kvar att boka. Hur går det då det hela till? Vi tar ett startmöte där vi talar igenom behov och möjligheter med dina och klienternas aktuella förutsättningar. Väljer du att gå vidare så sätter vi upp strategier och strukturer för min förenklade uppstart. Vi kontaktar dina klienter tillsammans och jag ger dem en offert på standardiserad och förenklad uppstart på vad jag behöver göra för att digitalisera dem fullt ut och i ert samarbete. Jag inför ett nytt system eller uppdaterar befintligt för dem till att fungera optimalt med din byråversion av eEkonomi. Jag ger klienterna och användarna utbildning och hjälp att komma igång. Jag ser till att du är snabbt igång och kan ta fördel av automatiken. Du behöver inte göra något för att få igång eller uppdatera dina klienter. Vad gör du sen? Upp till dig - fika i bersån, en stund i hängmattan, umgås med familjen, ta in fler kunder? Du når mig på 0708-199170 och magnus@utvecklastrategi.se https://www.linkedin.com/in/magnuskristensson/
... Visa mer