2019-08-23
06:14
1Gilla
Du bör göra återföringen efter att du kört momsrapporten. För annars blir det strul...
... Visa mer
2019-08-23
05:51
1Gilla
Nej, man behöver inte boka upp semesterlöneskuld på sig själv. Men det är ett enkelt sätt att skjuta upp resultat och därmed skatt. Och man får inte ackumulera sin semesterlöneskuld så som man gör på anställda. Möjligen om man kör fullt korrekt, d.v.s tar ut semester och sparar 5 dagar per år...
... Visa mer
2019-08-23
05:44
1Gilla
Det som dom gjort är att periodisera dels din intäkter så att dom hamnade på rätt år,d.v.s före bokslutet och dels en upplupen bokslutskostnad. D.v.s kostnaden för bokslutet som då skall kostnadsföras på det året men betalas (och du erhåller fakturan) först nästa år. Det finns väldigt många regler och lagar som skall följas och det här är orsakat av en del av dom. Lycka til!
... Visa mer
2019-08-22
11:50
Hejsan igen. Japp momsmärkt med momskod 05 (25%) så att den hamnar som omsättning på momsrapporten. Då skall vi se: Om vi bortser från att det måste vara fel belopp som du uppgett, momsen på 120 055 kr är 30 013 kr inte 34 014 kr så bör lösen bokförs så här: Debet kto 1220, 120 055 kr Debet kto 2641, 34 014 kr Kredit kto 1930, 154 069 kr Försäljningen så här. Debet kto 1930, 256 250 kr Kredit kto 3973, 205 000 kr Kredit kto 2611, 51 250 kr Omföringen efter momsrapport så här: Kredit kto 1220, 120 055 kr Debet kto 3973, 120 055 kr Och den bör du göra efter momsrapport som du i ditt fall endast gör när året är slut. Lycka till!
... Visa mer
2019-08-22
11:33
Försökte läsa lite och tanken är nog att tillägget betalas ut per uttagen semesterdag, och det sköter då programmet om när allt stämmer. Men jag antar att man kan köra en utbetalning av tillägget för samtliga 25 dagar vid ett och samma tillfälle. Gällande utbetalningen så läste jag då här: https://www.ifmetall.se/globalassets/avdelningar/forbundskontoret/resurser/tidningen-info/maj-2019/if-metall_semester-2019_flygblad.pdf
... Visa mer
2019-08-22
11:29
1Gilla
Japp, helt rätt av Mikael. Ditt inköp från Facebook bör du göra så med information om ditt VAT-nummer så att fakturan från dom är utan moms. Det blir då ett inköp av tjänst EU 25% för dig och skall då bokföras enligt dom reglerna. När du sedan fakturerar det vidare så blir det en helt vanlig försäljning för dig med moms på hela rubbet. Lycka till!
... Visa mer
2019-08-22
05:58
Hm. Vilken semesterlön man skall ha brukar stämmas av och räknas ut när man gör semesterårsavslutet. D.v.s för årets semester så räknades det ut per 19033. Så semestertillägget på årets semester bör redan ligga i programmet. Jag kollade i vårat Lön 600 och för en av våra kunder som har just metall och där är det beloppet ifyllt och blir då typ automatiskt med när man betalar ut semester.
... Visa mer
2019-08-21
05:52
5 Gillar
Tänk bara på att om du betalar mer är 4 000 kr så skall det framgå av kvittot att bolaget är köpare. Det är gränsen för förenklad faktura och påverkar även rätten till momslyft..
... Visa mer
2019-08-20
11:42
1Gilla
Håller med Khedron i hans slutsatser och vi förutsätter då att säljande bolag är ett svenskt..... Vill bara lyfta den möjligheten...
... Visa mer
2019-08-20
09:41
3 Gillar
Har kollat lite med BL och vi är väldigt överens om att det bör vara så att han får en inkomstskattpliktig utdelning (det är ju en extrautdelning) men istället för pengar får han aktier. Värdet torde bli dagskursen men det kommer säkert att framgå av Skatteverket senare. Allt annat bör vara ologiskt.
... Visa mer
2019-08-20
08:22
4 Gillar
Japp, seriös som katten med tanke på att Visma har en mängd olika bokföringsprogram som hanterar saker olika och för att kunna svara hur du skall göra så är det en rätt viktig info. Visma eEkonomi hanterar saker på ett sätt genom en massa automatik och Visma Administration låter en bestämma själv. .... Regler styr hur du gör men visst. Jag backar och låter någon annan svara som kan lämna svar som passar just dig.... Önskar dig en trevlig dag vilket som...
... Visa mer
2019-08-20
06:01
2 Gillar
Aktiehändelser brukar man lösa bäst genom att kolla hos Skatteverket. Dom har bra info och den gäller dessutom. Sökte på Sampo och då hitta jag det här: https://www.skatteverket.se/privat/skatter/vardepapper/aktiehistorik/n/nordeabankabp.4.35c34f651660af3747c2fb3.html?q=sampo Sa tyvärr inte så mycket men det bör komma ett värde på aktierna i infon så småningom och då du fått dom som utdelning så bör det bokas med debet ett konto för noterade andelar och kredit 8210. Om det nu blir något värde, vilket jag tror. Men avvakta skatteverkets info så länge, det skulle iaf jag göra. Lycka till!
... Visa mer
2019-08-20
05:44
Hm. Äger du bilen privat så kan du få ersättning för dom. Du kan läsa lite här om reglerna; https://skatteverket.se/privat/etjansterochblanketter/svarpavanligafragor/trangselskatt/privatinkomstbeskattning/jaganvanderminegenbilfortjansteresorochfarbetalatrangselskattjagfarsedanersattningavarbetsgivarenfortrangselskattenskajagskattaforersattningen.5.dfe345a107ebcc9baf800019956.html Äger bolaget bilen så kan du läsa lite här om reglerna för det: https://www.skatteverket.se/foretagochorganisationer/sjalvservice/svarpavanligafragor/trangselskatt.4.dfe345a107ebcc9baf800020558.html Sedan så undrar jag vilket program du använder när du undrar om det skall bokas som inköp mot kvitto eller som faktura?
... Visa mer
2019-08-19
12:33
2 Gillar
Det var ju ganska smart att lägga ett 40xx-konto som omföringskonto för att kunna bokföra rätt direkt. Vi kör 90xx-konton. Hur som helst så får man endera lägga upp ett till 59xx-konto som är märkt med rätt momsrad eller också bokar man om från 4535 till rätt konto efter att man kört ut och bokfört momsrapporten... Vilket som funkar. Har man många olika inköp så blir extrakontona till slut rätt många vilket "kletar till" rapporterna i onödan för det här är bara ren momsrapportering och inget annat... Och på underlaget så står det 0 (noll) i momsraden men texten bredvid säger inklusive moms men det är nog bara en standardtext..
... Visa mer
2019-08-19
06:13
Har du faktureringsmetoden så skall du bokföra allt fakturor i reskontran.Kontantbetalda "kvitton" kan du bokföra direkt. Dock så är det praktiskt att lägga dom i leverantörsfakturaregistret om det är en leverantör du använder normalt. Då är det lätt att hitta fakuran. Har du bokslutsmetoden (kontantmetoden) så bokar du ju inga som leverantörsfakturor. När du skriver att du "bokför som övrig uttag" så antar jag att du menar utlägg då du betalat dom kontant, eller? Och jag antar även att du har enskild firma..?
... Visa mer
2019-08-19
05:46
Vilket program använder du? Normalt sett bokar man ju bara kontantkvitton (vilket jag tolkar det här som) rakt i bokföringen och går ej över reskontran.
... Visa mer
2019-08-16
14:27
1Gilla
Har du kontantmetoden så bokför du den på betalningsdagen med debet bankkonto (1930) och kredit 3231 som då hamnar på rad 41 i momsrapporten. Lycka till!
... Visa mer
2019-08-16
05:43
Det var så lite så. Fick just reda på, för att komplicera det lite till, att ibland så kan det vara av Ebay.... Den digitala handeln är inte alltid så lätt minst sagt.. Lycka till iaf!
... Visa mer
2019-08-15
12:35
Det där är ju ett gissel som ganska många råkar ut för. Snickare, elektriker, rörmokare m.m... Och det är också lurigt för det får inte vara moms på självrisk fast för säljaren så är det en del av den totala momspliktiga omsättningen och är den skadedrabbade dessutom företag så skall den fakturan även innehålla all moms som då inte skall vara med på fakturan till försäkringsbolaget. Finns särskilda program för det här men jag har löst det åt några kunder genom att lägga upp två artiklar. Dels en som heter självrisk och då är momsfri och dels en som heter moms och är momsfri. När jag gör fakturan till försäkringsbolaget så gör jag den i sin helhet. Sedan lägger jag till dessa artiklar som negativa artiklar. Och sedan så gör jag fakturan till kunden och kör dom som vanligt. Totalen blir densamma och om man kör faktureringsmetoden så funkar även journalerna. Kan var lite trixigt att få till men underlättar om man har många sådana här fakturor. Bäst vore det naturligtvis om programmet kunde skapa två fakturor från en order.. men det har jag tjatat om lääääänge...Lycka till!!
... Visa mer
2019-08-15
12:22
I det fallet så rekommenderar jag nog att du går till en redovisningsbyrå och får hjälp så att allt blir rätt. När du skriver revisor så undrar jag även om det är en revisor du menar, vilket då en ekonomisk förening skall ha och ibland måste ha... Men det låter som om du måste ta in lite hjälp, åtminstone initialt. Lycka till!
... Visa mer
2019-08-15
12:01
1Gilla
Det bör vara konto 3522 (avser frakter EU) istället för 3520 som avser frakter inom Sverige. Då bör det lösa sig. Och glöm inte periodisk sammanställning senast den 26 månaden efter leverarans/fakturamånad. Dyr förseningsavgift där.... Lycka till!
... Visa mer
2019-08-15
09:23
Det var så lite så....
... Visa mer
2019-08-15
08:47
1Gilla
Du går in på verifikatet, stryker raden med bankkontot och gör en ny med rätt belopp sedan gör du nya rader där du bokför avgiften/ränta/moms eller vad det nu är på debetsidan med de belopp som anges på avräkningen. Då balanserar den sedan om allt är korrekt...
... Visa mer
2019-08-15
08:09
2 Gillar
Bäst är ju att du gör motkonteringarna på dom verifikat som är felaktiga. Då kan du ju även stryka raden med bankkontot och ta rätt belopp där direkt så blir det även lättare att följa då huvudboken följer bankkontoutdraget. Skulle nog vilja förorda det. Och är dom intäktsförda vid inbetalningen så skall det användas som motkonto. Och glöm inte momsen då.. Lycka till!
... Visa mer
2019-08-15
07:55
Tolkar jag det rätt i att du t.ex. bokfört en faktura på 10 000 kr som betald med 10 000 kr men du egentligen då fått in typ 9 700 kr? Vilket gör att bankkontot har fel saldo. Är det så du gjort så kan du ju komplettera verifikaten med mellanskillnaden kredit 1930 (om det är det du använder som bankkonto) och sedan boka kostnaderna som dragit i debet. Då stämmer ju reskontran då du bokat bort hela fakturan, bankkontot då du justerat insättningen till rätt belopp. Lycka till!
... Visa mer
2019-08-15
05:31
Frågeställningen började med just balanskonton så därav utvinklingen och jag kan väl tillägga att de gånger en kund handlar en enstaka gång med EU så lägger vi inte upp dessa konton. Men frekvent handel absolut och definitivt när det gäller vår kund med omvänd byggmoms och egen fastighet....
... Visa mer
2019-08-14
16:34
Visst, och 59xx när man köpt reklam, 61xx när man köpt kontorsmaterial, 5481 typ vid arbetskläder, 12xx mfl vi inventarieinköp (och momsmärkta balanskonton är inte en bra idé), 56xx när man köpt reservdelar till bilen o.s.v. , o.s.v. Och man får en svällande balans-och resultaträkning. 90xx-konton är inte fiktiva. Dom finns med i huvudboken det är bara det att dom inte syns i resultaträkningen. Men vi gör alla som vi vill. Lycka till!
... Visa mer
2019-08-14
12:34
Vi brukar inte "nolla bort" momsen när bokslutet är mitt i en period. Vi lägger istället momskontona så att dom hamnar i rätt rubrik men nettovärdet i årsredovisningen, vilket då är det enda viktiga..
... Visa mer
2019-08-14
12:27
1Gilla
Funkar absolut. Blir det ofta så tycker jag nog att du kan lägga upp ett 24xx så att det hamnar rätt i balansräkningen vid t.ex. ett bokslut. Fast momsbeloppet blir fel med 3 tkr, det skall vara 2 400 kr. Baklänges blir 25 % moms nämligen 20% och då skall det vara 2 400 kr och inget annat, omsättning då 9 600 kr
... Visa mer
2019-08-14
12:19
Ok. Om vi då förutsätter att du skall hantera detta som en försäljning som ombud så bör motkonteringen mot 1910 bli: kredit 30xx Försäljningsprovision 9 600 kr (bra om du skapar ett särskild konto med rätt momsmärkning) kredit 2611 Utgående moms 25% 2 400 kr kredit 24xx Kortfr skuld provision 28 000 kr (bra om du skapar ett särskilt konto) När du sedan betalar ut dom 28 000 kr så krediterar du 1910 och debiterar 24xx Men det finns en risk och en del rättsfall som gör gällande att du kan räknas som säljare då kunden kan förledas att tro att det är ditt företag som säljer bilen. Gäller väl då mest garanti och annat. Och detta även om det klart står på dokumenten. Men det är ju en helt annan fråga. Lycka till!
... Visa mer
2019-08-14
10:13
Hmmm. Först några frågor: Är det en bilfirma som förmedlat affären? Är det en personbil? Är säljaren (uppdragsgivaren) ett företag eller privatperson? Är köparen ett företag eller privatperson? Dels så kan affären ses som att man köpt in och sålt bilen och då uppstår lite momsfrågor. Är det en ren förmedling och ersättningen är typ provision så blir det en momspliktig intäkt... En helt annan sak är att gör man det här ofta och får betalt i kontanter så måste man vara registrerad i registret mot penningtvätt och har rutiner för kontroll av betalaren, men det kanske du redan vet...
... Visa mer
2019-08-14
09:38
Jamenvisst är det lämpligt. Motkonto kör vi bara ett men i princip samma upplägg. Då är vi ju minst två, fränt... Och vi har då även samma upplägg med en kund som både säljer byggtjänst och äger fastighet. Det för att kunna hantera inköp av byggtjänster till hans fastigheter....
... Visa mer
2019-08-14
07:56
1Gilla
Iofs men framtiden är ändå okomplett då det saknas en hel del sannolika likvida händelser så nog är det ändå en prognos när det bara tas hänsyn till kund- och leverantörsfakturor. Dessutom bygger den på att kundfakturorna betalas i tid vilket man aldrig kan påstå sker med all säkerhet. Alltså, en prognos....
... Visa mer
2019-08-14
07:00
1Gilla
Kan väl tycka att prognos ändå är mest rätt som ord då det bygger på mer eller mindre kända fakta dock utan komplett information. Att systemet skulle "gissa" sig till intäkter som bygger på kontanta affärer vore väl säkert fantastiskt men även absolut fel... Däremot så vore det nog bra om man som användare hade möjlighet att själv lägga in saker som systemet inte känner till. T.ex. siffror gällande försäljning och då från budget. Momsbetalningar, löneutbetalningar m.m.. Men även då är nog prognos rätt ord. Men som sagt, isf styrt av användaren, eller åtminstone påverkningsbart då användaren förhoppningsvis känner till saker från verkligheten och framåt....
... Visa mer
2019-08-14
05:08
2 Gillar
Problemet med Ebay, och andra auktionssajter, är att du inte köper av dom utan via dom. Hur du skall kontera beror på om säljaren är en privatperson eller ett företag. Vilket inte alltid är lätt att få fram och inte heller lätt att få underlag ifrån. Vi har en kund som köper saker via Tradera och då av företag men att få ett kvitto/faktura på dom inköpen är inte helt lätt. Men är inköpet från ett företag och du uppger ditt VAT-nummer (om du är momsregistrerad då förstås) så skall inköpet bokas mot 4056 och ut- och ingående moms konteras. Är säljaren en privatperson så blir det ingen moms utan bara det kostnadskonto som passar inköpet. Ja, eller balanskonto då om det är en inventarie av större värde... Lycka till!
... Visa mer
2019-08-14
05:06
Så här ser ett inköp av förbrukningsinventarier ut i bokföringen. Rätt på momsrapporten och ingen efterkontering. Men vissa program tillåter, av någon anledning, inte 90xx-konton så det funkar inte jämt.
... Visa mer
2019-08-14
04:57
1Gilla
Nix. Inköpet bokförs direkt på rätt konto och 90xx-kontona fixar momsrapporten. En bokning och allt är klart. Och har man, som jag skrivit, lagt upp automatkontering på, i det här fallet, kto 9056 så bokas motkontot (som nollar resultatpåverkan) och momskontona med automatik så rent registreringsmässigt lägger jag bara till just kto 9056... och konteringen balanserar när automatiken gjort sitt. Funkar jättebra när man lagt upp det. Och man behöver inte koppla det här till något specifikt konto utan kan då använda 9056 som komplement till vilket konto som helst vid inköp från EU. Inventarier, reklammaterial, varor, eller vad som helst...
... Visa mer
2019-08-13
19:33
Med upplägget så blir momsrapporten korrekt då 9056 ( i det här fallet) är momsmärktbsom just inköp EU och hamnar på rätt rad i momsrapporten. Blir några extrakonton att lägga upp men sedan så kan man boka EU-inköp på vilket konto som helst och ändå styra momsrapporteringen rätt.
... Visa mer
2019-08-13
15:03
1Gilla
Nja. resultatrapporten (och även balansräkningen) sväller ju om man måste dubbla en massa konton och att ha momsmärkning på balanskonton brukar inte sluta väl. För betänk att man samma månad både köper och säljer en inventarie som ligger på det kontot... Men visst, vi gör alla som vi vill....
... Visa mer
2019-08-13
14:49
1Gilla
Jo, det var ju en sak till. Vi använder samma upplägg för dom eller rättare sagt den kund vi har som både säljer byggtjänst och innehar hyresfastighet. Där får han alla eventuella hantverkarfakturor utan moms (omvänd byggmoms) men dom skall sedan bokas mot nyanläggning, rep fastighet och då han har både lägenheter och lokaler så skall momsen lyftas ibland men inte ibland. Där är 90xx-kontona en verkligt hjälp och rekommenderas verkligen..
... Visa mer
2019-08-13
14:27
2 Gillar
Hmm. Då inventarier hamnar i balansräkningen så kommer ett speciellt konto för sådana inköp i det läget att ställa till det då momsmärkningen gör att även en försäljning påverkar momsrapporten. I den vanliga kontoplanen finns egentligen ingen annan lösning än att man bokar inköpet mot 4056 (Inköp varor EU 25%) och sedan kör ut momsrapporten som då stämmer. Sedan gör man en omföring från 4056 till 1220 för att få just inventarien rätt. Det är egentligen samma problem med alla inköp som har omvänd beskattning, även om man i resultaträkningen mycket väl kan lägga upp flera konton för att hantera det men då blir resultaträkningen rätt omöjlig att läsa till slut. Vi har löst det genom att lägga upp 90xx-konton i vårt system (en idé vi snott från ett annat program. Då lägger vi upp t.ex för varuinköp 25 % kto 9056 (varuinköp EU 25 % och momsmärkt för det), kto 9999 (omföringskonto 90xx-konton). Vi har då även gjort en automatkontering kopplat till kto 9056 som bokar samma belopp men motsatt på 9999 för att nolla resultatet samt motsatt sida 25% på konto 2614 och samma sida 25% kto 2645. Då funkar det som så att t.ex. vid ett inköp av låt säga en förbrukningsinventarie så för 10 000 kr från Danmark så bokar vi den så här: kredit 1930 10 000 kr debet 5410 10 000 kr debet 9056 10 000 kr automatkonteringen bokar då följande: kredit 9999 10 000 kr kredit 2614 2 500 kr debet 2645 2 500 kr Då får vi inköpet på rätt konto direkt, 5410 och vi får underlag till momsrapporten via 9056 samt 2614,2645 och resultatpåverkan nollas bort genom 9999. Det enda som är struligt är att man måste lägga upp allt det här varje företag man håller på med och det är ju några, man kan nämligen inte importera dela av en kontoplan, detsamma gäller automatkonteringen. Däremot så kan man importera konteringsmallar (som man också kan lägga upp) och det även om kontona inte finns, vilket då måste åtgärdas.. Ber om ursäkt för textmängden men det här funkar faktiskt och 90xx-kontona syns inte i resultaträkningen men i huvudboken... vi har gjort en excelmall för att få en standard på detta..... puuuh... Lycka till!
... Visa mer
2019-08-12
16:07
1Gilla
Har du inga fakturor så kan det ju inte komma med något annat än framtida betalningar. Framtida intäkter finns det ju inga i systemet i så fall.
... Visa mer
2019-08-12
16:06
2 Gillar
Lite olika hur man resonerar i det fallet. Å ena sidan så kan du mycket väl bokföra den som ett inventarieinköp och sedan försäljning av detsamma. Eller också som ett varuinköp och försäljning. Personligen så tycker jag att kopplingen till inventarie känns mer logisk då det i grunden varit en sådan, även om den då varit leasad... I så fall så blir inköpet 1220 och 2641 och försäljningen i första läget 3973 (som då skall vara momsmärkt) och 2611. Sedan en ombokning (efter att momsrapporten körts) där du nollar 1220 mot 3973. Kvar på 3973 blir då vinsten av försäljningen av inventarie... Lycka till!
... Visa mer
2019-08-12
05:54
Hmm. Gör du dina fakturor i programmet och är det eEkonomi du menar? Har en kund som använder programmet och där kommer både in- och utbetalningar med....
... Visa mer
2019-08-12
05:38
2 Gillar
Hmm.. Bolagsverket har alltså kollat den saken. Mycket bra av dom, tyvärr dock ovanligt.... Hoppas att Tarab kan hjälpa dig rätt... Bokföring är, oavsett vad reklamen säger, väldigt komplicerat och är omgärdat av mååååånga regler och lagar... Lycka till!
... Visa mer
2019-08-12
05:29
1Gilla
Har för mig att man mycket väl får ta reseersättning även om man inte äger bilen... åtminstone har jag lärt mig det så... Hittade det här efter lite googling, kanske inte den säkraste källan men skall leta mer. https://www.foretagande.se/foretagsekonomi-rad/dra-av-bilkostnader-for-tjanstebil-och-drivmedel. Men rent logiskt skall det inte vara något problem då du mycket väl kan få reseersättning för annans förmånsbil men då med samma reducerade belopp som denne får (6,50/9,50). Någon koppling till att ersättningen absolut skall till bilägaren känner åtminstone inte jag till... men vem vet... Lycka till!
... Visa mer
2019-08-05
08:19
Ser rätt ut om man förutsätter att hanteringen av momsen på uppläggningsavgiften skall lyftas till 100%. Kollade faktiskt upp detta med momsexperten hos Björn Lunden och han så det väl på ännu ett sätt. Egentligen så bör uppläggningsavgiften ses som en finansiell tjänst och därmed momsbefriad. Så som han såg det så är den momsen felaktigt påförd och då alltså inte avdragsgill alls. Och det är väl kanske därför jag inte funderat på det här tidigare, det har inte varit någon moms på uppläggningsavgiften. Så skall man göra enligt honom så blir momsen varken halv eller hel ur lyftsynpunkt utan den blir en kostnad.... Ibland så tar frågorna (och svaren) en till okända marker... Lycka till!
... Visa mer
2019-08-02
06:29
1Gilla
Jo så här är det. Skillnaden mellan 2099 och 8999 är att 2099 är ett balanskonto och 8999 ett resultatkonto och det är en väldig skillnad det... När bokslutet är klart så skall även resultatet balanseras upp i balansräkningen. Det är det som 8999/2099 gör. Har man positivt resultat så blir det debet 8999 (d.v.s som en kostnad) och kredit 2099 (d.v.s skuld till ägarna inom fritt eget kapital). Har man negativt resultat så blir det precis tvärtom. När man sedan har bolagsstämma, d.v.s inom 6 månader efter bokslutsdatum, så skall man då boka beslutet vilket då blir mellan 2099 (som heter årets resultat men som nu blivit föregående års resultat) och 2091( som då är balanserade resultat, d.v.s typ ackumulerade resultat genom åren minskade med eventuella utdelningar). Den där första bokningen mellan 2099 och 2098 använder inte vi. Det är bara ett sätt att i balansräkningen göra en "mellanlandning" med föregående års resultat och det fyller ingen funktion enligt vårt tycke. Lycka till!
... Visa mer
2019-08-02
06:20
Hmm. Skulle tro att ni då bör göra precis som du skriver. Gör en kreditfaktura på beloppet och som då även avser ursprungsfakturan då det är en del av den. Bokas sannolikt lämpligast som betald då ni gör återbetalningen till Skatteverket. Hur ni gör rent praktiskt beror ju lite på vilket program ni använder. Lycka till!
... Visa mer
2019-08-02
05:04
Om det inte framgår av fakturan exakt vad dom köpt så är det ja.
... Visa mer
2019-08-01
13:13
Det är väldigt viktigt att du kan bevisa det så det allra bästa är att själv ordna frakten. Finns en hel del rättsfall där man sålt till "export" men varorna aldrig lämnat landet och då får man glatt betala in en moms på beloppet....
... Visa mer
2019-08-01
12:50
Ej moms då det blir export (utanför EU), skall även framgå av momsrapporten. Den enda gången man tar moms på varor till utlandet är till privatpersoner (ej beskattningsbar) inom EU. Lycka till!
... Visa mer
2019-07-31
09:18
1Gilla
Hmm. Som det ser ut på det du bifogat var resultatet 2017, 21 070,14 positivt. Sedan har du två verifikat som är konstiga då det borde bokats 21 070,14 debet kto 2099 och kredit 2091 och endast det. Årets resultat som det ser ut här är negativt med 26 248,65 vilket då borde innebära att kto 2099 skulle haft ett positivt saldo om just det beloppet. Vad är motkonteringarna på ver 164 och 288?
... Visa mer
2019-07-31
05:59
Hmm. Har aldrig tänkt på hur avgifternas moms skall hanteras faktiskt. Försökte kolla nu men kunde väl inte hitta något som gav svar så där direkt. Det brukar ju ses som en del i samma kostnad men det är klart att det kan ses annorlunda... Får ta det med mina momskontakter när dom slutat semestrat... alltid kan man lära sig något..
... Visa mer
2019-07-30
14:28
Är det bokslut per 181231 du avser? och vilket program använder du?
... Visa mer
2019-07-30
14:27
Ok . Har du kört ut journal ur systemet eller är bara fakturan utskriven? Om du inte har journalfört den så kan du ta bort krysset för utskriven i fakturaläget och sedan ta bort markeringen för "innehåller husarbete". Och sedan skicka den igen till kunden...
... Visa mer
2019-07-30
14:20
Är det kalenderår eller brutet? Kvartalsmoms, månads- eller årsmoms?
... Visa mer
2019-07-30
13:48
Kul att kunna hjälpa till, vet inte om det finns några särskilda för byggbranschen. Dom flesta regler gäller alla och sedan har man specialreglerna som ställer till det. Momsen räknade jag helt enkelt ut som så att jag tog 7 681 kr x 10%... Normal moms är ju baklänges 20% och när man får lyfta hälften så blir det 10.. ibland är det inte konstigare.... Bra om du ser till att få kontakt med någon som kan hjälpa dig/er och då även med bokslut som även det kräver sina specialkunskaper... Lycka till!
... Visa mer
2019-07-30
13:01
Hejsan. Vi kan börja med bilen. Om det är en transporter och skåpmodell så är det ur momssynpunkt en personbil och man får, precis som du skriver, bara lyfta halva momsen på leasingavgiften och ingen alls om man köper den. En regel som lever kvar sedan 1988 ungefär och som borde uppdateras... Den första förhöjda hyran får du också bara lyfta 50 % av momsen på och själva nettobeloppet, som i det här fallet då blir 22 500 kr efter moms, skall periodiseras ut över hela leasingtiden. Där gör man olika beroende på program men du kan spara en kopia på fakturan till bokslutet och boka upp 22 500 kr på kto 1790. Nu kan inte jag eEkonomi tyvärr men det finns säkert en periodiseringsfunktion där och så kan du även använda den för att kostnadsföra beloppet under hela leasingtiden. Det är ju mest rätt liksom. När det gäller fakturan så kan du ju där i princip strunta i dom 25 000 kr som då redan hanterats och istället boka 6 913 kr som leasingkonstnad och sedan 768 kr moms. Lycka till och ett litet tips i all välmening. Det finns många specialregler kring byggföretag, omvänd moms och annat så jag rekommenderar att du endera går kurs och läser en massa eller tar hjälp av en redovisningskonsult. Det svåraste i vårt yrke är just löpande bokföring då den kräver mest kunskap om flest lagar och regler. Även om dagens reklam säger något annat....
... Visa mer
2019-07-18
10:56
Kollade lite på det här och funderade över hur katten man gör med bränsleförmånen på en elbil. Verkade inte finnas något rakt svar på det och ännu konstigare blir det väl med en hybrid... för vad har den dragit för form av bränsle under de privata milen? Så en fråga till frågeställaren; hur ha ni löst det här med bränsleförmånen? Eller är det en ren tjänstebil med bara tjänstekörning?
... Visa mer
2019-07-18
05:26
Nja, håller väl inte med där riktigt. Så här skriver skatteverket om inventarier där man har sitt stadigvarande boende: Inventarier "Skatteverket anser att avdragsförbudet gäller även anskaffning av sådan lös egendom som kan hänföras till bostaden. Lös egendom som kan hänföras till bostaden är sådan inredning eller inventarier som kan anses vara typiska för boende i en normal bostad. Detta innebär att oavsett vilken slags verksamhet som bedrivs i en byggnad eller del i den som omfattas av avdragsförbudet gäller detta även sådana tillgångar i byggnaden som exempelvis möbler, köksutrustning, TV-apparater och andra för boende typiska tillgångar. Även om sådana tillgångar, exempelvis kontorsmöbler, används i verksamhet som medför skattskyldighet gäller avdragsförbudet när de är placerade i en byggnad eller del i den som omfattas av avdragsförbudet. I verksamhetslokaler som omfattas av avdragsförbudet för stadigvarande bostad kan det finnas inredning eller inventarier som är anskaffade för verksamheten och inte är sådana för boende typiska tillgångar som nämnts i det föregående. Sådan lös egendom bör inte hänföras till bostaden varför avdragsförbudet enligt Skatteverkets mening inte gäller bara på den grunden att egendomen finns i en byggnad eller del i den som omfattas av avdragsförbudet (se även KRNG 2010-04-27, mål nr " Finns på Skatteverket: https://www4.skatteverket.se/rattsligvagledning/edition/2015.1/323873.html#h-Rattsfall-lagenhet-med-kontorsinredning Finns även risk för förmånsbeskattning och allt bedöms som möjliga privatsaker. Så det gäller att se upp....
... Visa mer
2019-07-17
14:46
Får jag gissa, utan att ha sett eEkonomis modul så vill vi i branschen gärna använda "riktiga" bokslutsprogram med fler möjligheter än vad dessa, ofta förenklade, moduler har. Har själv försökt göra deklaration i gamla Enskild firma men insåg att det inte går att göra en komplett deklaration där. Ofta får man problem när man som vi vet hur man skall göra men dessa förenklade program begränsar möjligheterna och absolut inte passar alla verksamheter och bolag. Vet inte heller hur pass uppbyggt det är med bilagor i modulen till eEkonomi. Är spontant skeptisk men har gärna fel.....
... Visa mer
2019-07-16
13:49
1Gilla
Man skall inte det och får väl inte heller egentligen då man skall ha låst det året för ett bra tag sedan. Boka det under 2018 så att UB stämmer bara så blir allt rätt. Ibland kan man ju ha fel som påverkar skatt och moms och då skall ju det rättas på rätt period, även om man inte bokför det på rätt period.
... Visa mer
2019-07-14
08:50
Skriver den så fast du har en resultaträkning om än med bara nollor....? Så vitt jag vet så skall ju en årsredovisning innehålla både balans- och resultaträkning även om det är noll...
... Visa mer
2019-07-12
14:12
1Gilla
Yippeee... Missade texten "enkelt fix" men tack vare lite chatt med supporten så löste det sig... Men nästa spännande sak är att jag får felmeddelande vid inskicket. Programmet påstår att jag har fel inlogg på mina sidor... Men inte alls... ha checkat.... Men det får jag ta tag i till veckan och se om det går att lösa... om inte så får jag väl lämna in en fysiskt fast med digital mall... bör ju funka det å så slipper jag göra om.... puuh...
... Visa mer
2019-07-12
13:14
Blir tokig. Tänke, till slut, prova en digital årsredovisning men får då felkod 895.. Har uppdaterat och även installerat filen som nämns men icke. Till saken hör att vi kollade hos en av mina anställda och där funkar det. Har en känsla av att det faktum att jag i bokslut inte kan se "mina sidor" även har samma orsak... Märkligt tomt o forumet gällande det här felet, fast det kanske är ovanligt....
... Visa mer
2019-07-11
07:06
3 Gillar
Tolkar det som ett varuinköp efter vad du skriver. Som jag förstår det så kommer ni att fakturera den vidare till slutkunden. Så kto 4010 om ni inte köpt den från utlandet? Lycka till!
... Visa mer
2019-07-10
04:43
1Gilla
Om systemet har automatik så är ju månadsvis avskrivning absolut att föredra för att få ett rättvisande resultat men ofta så gör man det bara vid bokslut. Beror ju så klart på hur stor resultatpåverkan avskrivningen har, d.v.s hur stor är investeringen. Lycka till!
... Visa mer
2019-07-09
04:51
Enligt det här så funkar det: https://forum.vismaspcs.se/visma_spcs/topics/autoinvoice-48evf2mbtnlk9 Lycka till!
... Visa mer
2019-07-08
05:40
2 Gillar
Med tanke på ekonomisk livslängd och pris så bör det bli kto 1220 (inventarier) och avskrivning på typ 5 år. Gör ju ingen skillnad på detta om du eventuellt hyr ut den. Försäkringen brukar vi lägga på 6310, företagsförsäkring. Skatt brukar vi ta på 5500 (rep och underhåll inventarier). Har man många släpvagnar så skulle nog jag lagt upp särskilda konton men har man som du bara en så är beloppen så ringa så det saknar betydelse. Du skall inte boka försäkringen på 5612 då det kontot avser personbilar.... Lycka till!
Innehållet är verifierat av Visma Spcs 2023-09-18
... Visa mer
2019-07-08
05:23
Den måste ju bokas bort från balansen då den inte längre har något värde. Och det är ju två frågor som uppstår, vilket jag då tolkat i mitt svar. Dels hur man skall se den övertagandes själva betalning och dels hur du bokar balansposten. Och som jag då tolkar texten i länken så är ersättningen du får en betalning för leasingavtalet. Och tillgången (den första förhöjda hyran) skall sedan bokas bort. Dom nollar ju varandra på sista raden. Kan tyvärr inte kolla hos t.ex. BL frågeservice då dom har semester men hittade även där några svar som ledde i den här riktningen. Men jag kan ha fel... Lycka till!
... Visa mer
2019-07-05
14:07
Om jag någon gång klarar av rapportgeneratorn så lovar jag att dela med mig av den rapporten....
... Visa mer
2019-07-05
13:58
Den har man velat ha i många år. Kanske kan man skapa den i Administration 2000 och Rapportgeneratorn..... Men då när den blivit användarvänlig...... Men det logiska rapportupplägget du efterlyser finns tyvärr inte som standard i Admin.... sorry...
... Visa mer
2019-07-05
09:47
2 Gillar
Håller med Roffak där att även värdet av dom bör hamna som vinst. Dom var ju sannolikt en betalning. Tänk också på att konto 8221 skall avse "ej skattepliktiga vinster" då det var försäljning av ett onoterat bolag. Lycka till!
... Visa mer
2019-07-05
05:34
1Gilla
Ok. Då är det ju rätt... Skönt. Lätt att missa dom reglerna så det var därför jag flaggade... Och ja, då blir det ett helt vanligt EU-inköp för er del. Lycka till!
... Visa mer
2019-07-05
05:28
1Gilla
Japp. Det är omvänd och skall redovisas som EU-inköp av dig. d.v.s lägg på utgående moms, dra av ingående (om du har avdragsrätt vill säga) och ta med inköpet på momsdeklarationen. Lycka till!
... Visa mer
2019-07-05
05:24
2 Gillar
Ok. Ur momssynpunkt så saknar det betydelse så det är varor. Att man inte säljer dom vidare saknar ur den aspekten betydelse. Men om ni bygger själva så får ni inte lyfta momsen på inköpen som ni gör då ni bygger bostäder. Så om vi då t.ex. tar dessa EU-inköp så får ni lägga på utgående moms men inte dra av ingående. Väldigt viktigt. Samma sak om ni köper in byggtjänster av andra byggföretag och där får fakturor med omvänd byggmoms. Lägg på utgående och dra inte av ingående. Att i byggföretag bygga fastigheter i samma bolag är något som man inte rekommenderar. Dels så skall ni redovisa in moms på de tjänster ni själva utför, detta då ni inte får lyfta moms vid byggande av bostäder. Det finns även en "byggmästarsmitta" som jag är dåligt insatt i men som, vad jag förstått, skall se upp med. Kan ju vara oaktuellt i ert fall men bör kollas upp. Nu skrev du tidigare att detta även var en bostadsrättsförening och där finns det ju iofs en massa kluriga upplägg men om ni inte kollat upp det här med t.ex. momsen så rekommenderar jag att ni gör det. Kan bli jäkligt dyrt annars och även alla andra fällor som finns när bolag bygger i egen regi. Man bruka då lägga bygget i ett dotter eller så vitt jag förstått det t.o.m dotterdotterbolag för att klara sig under en del av de fällor som finns. Lycka till i alla fall.
... Visa mer
2019-07-05
05:08
2 Gillar
Bör absolut vara varuinköp. Även byggnadstillbehör är väl varor ur momssynpunkt så vitt jag vet. Tjänst är sådant som inte finns så att säga. Typ om dom säljer ett dataprogram på cd så är det vara, men via nedladdning en tjänst. Lycka till! En liten följdfråga. Jag antar att ni bygger flerfamiljshuset på uppdrag av annan, eller? Mest med tanke på momsen som jag frågar det.
... Visa mer
2019-07-04
07:40
Aj då. Men det brukar iofs inte funka. Och om du kör en manuell betalning så, antar jag, funkar inte det heller? Men om det verkar fnka så gör en säkerhetskopia och knappa bort dom manuellt. Kör inte ut journalen. Kör sedan registervård och se vad som händer. Om det inte funkar, kör då journalen, godkänn den men bokför den inte. Kör sedan registervård och se hur det ser ut då..Vet inte om det hjälper men man måste ju prova allt i svåra tider....
... Visa mer
2019-07-04
06:54
Om då går in på en av fakturorna, och går till flik 5. betalningar. Finns betalningen där? Om den gör det så prova att markera betalningsraden och tryck på radera. Har funkat en gång för mig när jag hade ett liknande problem. Och om det då funkar så är det bara att köra om betalningen på rätt datum men manuellt så att reskontran blir rätt.
... Visa mer
2019-07-03
13:57
Jamen där ser man, pudlar gärna i den frågan. Man lär sig något varje dag. Då är ju i alla fall den delen löst och jag tycker nog att Annapanna verkar har rätt i programhanteringen. Bra där... och lycka till!
... Visa mer
2019-07-03
13:23
En första kommentar är väl om Försäkringskassans krångel kommer att innebära att den anställde blir utan lön eller om det bara är en fördröjning. Då kan han väl inte ha semester och vara sjukskriven samtidigt för då betalar väl inte Försäkringskassan ut några pengar. Eller? Möjligen om det finns sparad semester som man får ta ut i pengar. Den bör ju inte påverka, eller om man ger ett förskott men det är ju också en risk....
... Visa mer
2019-07-02
14:45
1Gilla
Om du "säljer vidare" dessa kostnader så bör du ta nettobeloppet och sedan lägga på moms. Om man nu inte vill ha lite vinst i moderbolaget. Då kan man ju även ta beloppen ink moms och sedan lägger på... Men det är ju en helt annan sak... Lycka till!
... Visa mer
2019-07-02
14:42
1Gilla
Vill du ändå bokföra skattekontot så kan du använda 2012 som konto. Det skall ligga i eget kapital så att det inte påverkar räntefördelning och lite annat. Lycka till!
... Visa mer
2019-07-02
05:31
1Gilla
Hmm. Om vi säger att du bokat upp 10 000 kr som upplupen intäkt mot kto 1790 och nu får betalt med ett belopp om 12 500 kr inkl moms så bör du först intäktsföra den som vanligt mot 30XX och 2611 (momsen) och likvidkontot då så klart, typ 1930. När du sedan gjort klart perioden och skrivit ut och bokfört även momsen så kan du manuellt boka om debet 30XX och kredit 1790 med 10 000 kr. Då får du korrekt på momsrapporten och justerar även sedan periodiseringen av intäkten. Lycka till!
... Visa mer
2019-07-01
05:18
2 Gillar
Beror även lite på hur du får marknadsbidraget. Några av mina kunder får det som kreditering på faktura från leverantören. Där bokför vi det lite olika tror jag men jag skulle nog säga att en minskning av t.ex. annonskostnad känns mest rätt. Lycka till!
... Visa mer
2019-07-01
05:15
Hm. Dels så undrar jag vilket program du använder för att kunna svara på din sista del av frågan. När det gäller den förhöjda leasingavgiften så är den lite klurigare. Läser man det här: https://www.tholin.se/artiklar/avslut-av-leasing/ så tolkar då jag det som att du liksom säljer leasingrätten och då får betalt för den och då även skall redovisa full moms. Köparen får då, om det ur momssynpunkt är en personbil, lyfta halva momsen på det. Den uppbokade första förhöjda leasingavgiften som du har i din balansräkning får då bokas om som just leasingavgift då det blev en högre avgift under den kort period ni haft bilen. Men det är då som sagt min tolkning och som man kan läsa i länken så är det inga självklara lösningar på frågan. Lycka till!
... Visa mer
2019-07-01
05:06
5 Gillar
Beror dels på vad det är för sort bil ur momssynpunkt. D.v.s person- eller lastbil. Typ öppet flak så är det lastbil. Skåpbil räknas som personbil och personbil är det i sådana här fall ingen moms på. Om nu inte kunden är begravningsbyrå, trafikskola eller taxi.. Men det beror även på hur säljaren köpt bilen. Han kan ha köpt den av en privatperson och då gäller VMB-reglerna och då skall ingen moms anges på fakturan. Så rent spontant så är nog frånvaron av moms mer sannolik än motsatsen. Lycka till!
... Visa mer
2019-06-28
06:29
Det räcker om en av makarna uppfyller kravet. Då kan bägge nyttja det så som jag lärt mig. Lycka till!
... Visa mer
2019-06-28
05:51
1Gilla
Aha. Du kör så. Men då kunderna har moms så är det ju bara du som "förlorar" på att köra momsfritt. Du får ju inte lyfta moms på några som helst kostnader och du bör ju ha några sådana. Samt att du begränsar dig till dom 30 000 kr. För kunderna har det ju ingen betydelse då dom lyfter momsen... Borde ju vara fördel för dig kan jag tycka...
... Visa mer
2019-06-28
05:28
2 Gillar
Hm.. men om du fakturerar din kund för bokföring, vilket du då tydligen säljer, så är ju det en momspliktig tjänst. Eller säljer du det i en annan verksamhet?
... Visa mer
2019-06-28
05:26
2 Gillar
Försiktighetsprincipen gör det väl i princip omöjligt att värdera upp tillgångar då värdet bedöms som ej beständigt. Utom som uppskrivningsfond och då är det fastigheter samt i kontrollbalansräkning men det bokförs ju inte. Däremot skall ett lägre värde alltid hanteras. Så som Mikael skriver; ingen åtgärd. Lycka till!
... Visa mer
2019-06-28
05:22
2 Gillar
Det bör finnas ett försäljningskonto (30xx) som är momsfritt. Bäst är om du lägger upp en artikel/tjänst som är momsfri och kopplad till rätt konto. Då slipper du strula. Kan inte eEkonomi men det bör finnas där. En nyfiken fråga, vad säljer du för tjänst om den är momsfri? Finns ju inte så många som är det förutom möjligen vård... och uthyrning bostad... Du behöver inte svara på det om du vill... Lycka till!
... Visa mer
2019-06-28
05:19
3 Gillar
Du har fel momskoder på kontona. 3010 skall ha kod 05 (momspliktig försäljning) och 2893 skall inte ha någon kod alls. Ändra det och kör en ny kontroll så bör det funka. Lycka till!
... Visa mer
2019-06-27
14:02
1Gilla
Antar att du skall fakturera ett försäkringsbolag och den skadedrabbade är ett företag, åtminstone brukar detta problem uppstå då och det är då rätt att den försäkrade skall betala momsen. Har svårt att komma på andra upplägg där det är ok. Jag har gjort som så att jag då gör en komplett faktura till på hela beloppet. Lägger upp en artikel som heter moms och som saknar momskod och mot kto 2611. Lägger till den på fakturan men negativ och på momsbeloppet. Gör den andra fakturan till den som skall betala momsen, skriver att den avser moms på Skada xxx, lägger till den nya artikeln som då är på momsbeloppet. Då behövs inga nya konton och du redovisar rätt i övrigt, även om du använder journaler så blir det rätt. Samma teknik fast med en till artikel funkar om det är självrisk inblandat. Lycka till!
... Visa mer
2019-06-27
13:48
En fråga till frågeställaren. Du kanske redan vet om det och använder K3 som redovisningsprincip men om inte så får man inte ha upparbetade immateriella tillgångar i en K2-redovisning. Tänkte att det kan vara värt att lyfta fram. När det gäller värdeminskning så håller jag väl inte riktigt med om att man kan sluta med sådana när som helst. Kan ses som en uppskrivning vilket man inte får göra hur som helst. Möjligen så kan man ha bestämt ett restvärde och skriva av till det men det skall då göras vid anskaffningen. Finns lite att läsa här: https://www4.skatteverket.se/rattsligvagledning/edition/2018.5/324717.html#h-Avskrivning-av-tillgangar Lycka till!
... Visa mer
2019-06-26
05:09
Intressant fråga. Antar att du bör fråga revisorn hur han vill ha dom. Han bör ju kolla så att dom förvaras "säkert". En annan sak jag kom att tänka på är hur man ser på en backup av en pdf. Eller om du har t.ex. OneDrive och då har originalet på hårddisken och en "kopia" på nätet. Utöver problemet att man inte får lagra bokföring utomlands så bör ju nätversionen vara en kopia även det, om än digital. Har inte funderat på den frågan än. För originalet är ju det som kom via t.ex. mail. Bör kunna flyttas men icka kopieras för den bör väl vara exakt samma sak som en utskriven kopia, eller?? Intressant...
... Visa mer