2022-07-22
12:04
Hej Fredrik!
Den skickas automatiskt ut när du klickar på Skicka som brev och går inte att ångra. Du har gjort helt rätt i att ångra själva fakturan i programmet så att du kan skapa en ny med korrekta uppgifter men du behöver även ta kontakt med din kund som den första fakturan skickats till och informera. Önskar dig en fin fredag och trevlig helg! /My
... Visa mer
2022-07-22
10:04
Hej igen Roger! Tack för infon. Jag har försökt att hitta information kring vad som gäller vid försäljningen, vilket inte är helt tydligt men jag läste lite om det på Skatteverkets sida Solcellsanläggningar på näringsfastighet för att komma vidare. Eftersom du har lagt in solcellsanläggningen som en anläggningstillgång och gjort nedskrivningar på denna så tänker jag att det bör bokföras som en försäljning av en anläggningstillgång också. Eftersom du använder Visma eEkonomi så kanske du har använt programmets färdiga hantering för anläggningstillgångar, isåfall kan du i vårt skrivna hjälpavsnitt Bokföra försäljning av anläggningstillgång läsa om hur du hanterar försäljningen i programmet. Är det något du hanterat manuellt så kan du istället ta hjälp av tråden Bokföra försäljning av inventarier.
Jag kommer också se till att dubbelkolla vad som gäller här så det verkligen stämmer inför din årsredovisning, vi kommer återkomma till dig i tråden igen i början på nästa vecka. Ville bara under tiden höra av mig i tråden så du vet att vi ser över det och hur vi har resonerat. Har någon annan forumanvändare erfarenhet av området är det självklart välkommet att flika in här också.
Önskar dig en trevlig helg sålänge! 🙂 /My
... Visa mer
2022-07-21
11:21
Hej Jocke!
Detta förstår jag hade kunnat spara dig tid och vi tar gärna emot ditt önskemål för att se över möjligheten i programmet. Önskemål hanteras nu i respektive produkt önskemålet gäller. I Visma eEkonomi hittar du en knapp längst ner i menyn till vänster som heter Feedback och förslag. Klickar du där så hamnar du på förslagssidan för Visma eEkonomi och kan där trycka på den gröna knappen Lämna förslag för att komma vidare till formuläret där ditt önskemål kan lämnas.
Jag önskar dig en fin fortsatt dag! /My
... Visa mer
2022-07-21
11:15
Hej Simon! Vad gäller själva bokföringsbiten så har du precis som du är inne på missat att kontera själva kostnaden för IT-utrustningen på ett kostnadskonto, är det även moms på inköpet behöver detta specificeras på ett momskonto. I forumtråden Bokföra inköp av IT-utrustning kan du se vilket konto kostnaden kan bokföras på. Det du konterat nu är egentligen bara själva skulden (men inte vad det är för skuld) samt utbetalningen från företagskontot. Jag funderade också på vilken bokföringsmetod du använder, om du ska tillämpa kontantmetoden eller faktureringsmetoden? Använder du till exempel kontantmetoden så bokför du inte själva leverantörsskulden på konto 2440 utan bokför inköpet först när betalningen är gjord på ditt företagskonto. I vårt användartips Faktureringsmetoden vs kontantmetoden kan du läsa mer om skillnaden. Sen är det svårt att hitta information om hur det fungerar när man som privatperson säljer något till sitt egna aktiebolag. Har för mig att det var en massa regler gällande värdering av varan som man behövde ta hänsyn till. Har vi någon annan forummedlem som har möjlighet att hjälpa till med denna tråden? Annars kommer vi att ta reda på mer information om hur den biten ska hanteras och hör av oss i tråden i början av nästa vecka. Önskar dig en trevlig torsdag sålänge! 🙂 /My
... Visa mer
2022-07-21
09:39
Hej! Då är jag med dig. Ja det stämmer. Du skapar själva kreditfakturan under Inköp - Leverantörsfakturor och för att korrigera ditt lagersaldo gör du en utleverans under Lager - Utleverans. I våra skrivna hjälpdokument Registrera en kreditfaktura från en leverantör och Gör utleverans av artiklar kan du läsa mer om hur du går till väga mer exakt i programmet.
Önskar dig en fin torsdag! /My
... Visa mer
2022-07-20
11:55
Hej Nelli! Jag får erkänna att jag inte är helt med på din fundering just nu, men det ska vi försöka reda ut tillsammans tänker jag. Det som registreras under Inköp - Leverantörsfakturor är sånt som du fått en faktura på och ska betala. Alltså företagets kostnader och utgifter.
Men när jag läser ditt inlägg så tolkar jag det som att detta bör gälla en retur på en produkt du sålt och som du vill skapa en kreditfaktura för samt rätta upp ditt lagersaldo, stämmer det? Om inte får du gärna utveckla din frågeställning.
Använder du lagermodulen till Visma eEkonomi eller hur har ni hanterat lagersaldot och bokföringen för den biten i dagsläget?
Återkom gärna med lite mer information så tar vi en titt på det igen! 🙂 /My
... Visa mer
2022-07-20
11:54
1Gilla
Hej Sandra! Om jag förstår det hela korrekt så har du använt tillvalet för deklaration/årsredovisning till Visma eEkonomi och därmed fått över bokslutsverifikationer till Visma eEkonomi automatiskt när du låste räkenskapsåret under rubriken Gör färdigt & lås i modulen. Jag tolkar det också som att du bokfört den nya avskrivningen i Visma eEkonomi efter att du låst vilket gör att du därmed behöver låsa upp räkenskapsåret igen och uppdatera dina bokföringsvärden i deklarationen och årsredovisningen. Öppna Deklaration/årsredovisnings-tillägget - gå till Gör färdigt & Lås - bocka ur knappen vid Lås räkenskapsåret och överför verifikationer till Visma eEkonomi. Nu kan du uppdatera dina bokföringsvärden och göra förändringar i deklarationen och årsredovisningen. För att uppdatera dina värden går du till Kontrollera bokföring - Hämta bokföringsvärden, då hämtas de nya värden du lagt in i Visma eEkonomi. Detta medför att den eller de bokslutsverifikationer som förts över till Visma eEkonomi korrigeras automatiskt, uppdateras med korrekta nya värden och förs över till Visma eEkonomi när du låser räkenskapsåret på nytt under Gör färdigt & Lås.
Hoppas detta kan hjälpa dig på vägen! 🙂 /My
... Visa mer
2022-07-20
11:13
Jag förstår! Eftersom du har kontantmetoden som bokföringsmetod så registreras inte någon händelse förrän betalning sker, så att bokföra händelsen på det faktiska belopp som blivit betalt är egentligen helt korrekt.
Däremot så rekommenderar jag verkligen att du bör registrera alla händelser som sker för spårbarhetens skull. Det blir mycket enklare för dig att spåra vad som skett på respektive konto och du kan följa din bokföring på ett smidigt sätt - helt enligt god redovisningssed. Programmets funktioner och automatik kommer att hjälpa dig göra rätt och du slipper att kontera manuellt gällande moms med mera.
När du lägger in en leverantörsfaktura i Visma eEkonomi så utgår programmet från de uppgifter du registrerat på leverantören och ger dig även förslag på konton. Jag står därmed fast vid min lösning ovan och rekommenderar dig att fortsatt arbeta med fliken Inköp i programmet när du hanterar leverantörsfakturor. Jag uppdaterar stegen nedan så kan du följa dessa.
1. Skapa leverantören under Inköp - Leverantörer. Du kan se hur du gör detta i vårt skrivna hjälpavsnitt Lägg till leverantör.
2. Skapa leverantörsfakturan med ordinarie belopp, alltså med det belopp du skulle betalat innan returen. Du kan följa stegen i det skrivna hjälpavsnittet Registrera leverantörsfaktura.
3. Därefter registrerar du kreditfakturan du fått. Du kan följa stegen i vårt skrivna hjälpdokument Registrera en kreditfaktura från en leverantör. Du använder samma kostnadskonto/konton som på ordinarie leverantörsfaktura.
4. Nu får du kvitta kreditfakturan med ordinarie leverantörsfaktura så slutbetalningen på leverantörsfakturan uppdateras. Det gör du genom att leta upp kreditfakturan du skapat under Inköp - Leverantörsfakturor - klicka på fakturan - Åtgärder - Kvitta. Här kan du leta upp ordinarie leverantörsfakturan i listan att kvitta mot och Bokför/spara. 5. Nu är ordinarie leverantörsfaktura kvittat mot kreditfakturan och resterande belopp kvar att betala på ordinarie faktura bör vara det belopp du faktiskt betalat. Därmed kan du gå till Kassa och bankhändelser och Matcha betalningen med fakturan. I fältet Bokföringshändelse välj Betalning av leverantörsfaktura - välj den leverantörsfaktura du har betalat och Bokför.
Hör av dig om det känns oklart! /My
... Visa mer
2022-07-20
11:12
Hej Roger! Det var en klurig fråga men vi ska försöka hjälpa dig så gott det går. Hade svårt att hitta information kring vad som gäller här och känner att jag dessutom skulle vilja ha lite mer information av dig innan vi går vidare. Jag tolkar det som att du har gjort och bokfört en förbättring i en fastighet du inte använder längre själv och att du sålt vidare förbättringen/investeringen till det företag som använder fastigheten idag. Här funderar jag på vad som skett tidigare i den löpande bokföringen gällande förbättringen? Är det ett slags inventarier som det gjorts avskrivningar på eller hur har detta hanterats från början?
Återkom gärna så tar vi en titt på det igen. 🙂 Önskar dig en fin fortsatt dag sålänge! /My
... Visa mer
2022-07-20
10:47
1Gilla
Hej igen! Ja det stämmer. Det kommer på ett eller annat sätt behöva korrigeras via korrigeringsverifikationer. Sen kan du som sagt korrigera alla händelser tillsammans via en manuell verifikation som sammanfattar allt, du får då kontrollera alla sammanlagda saldon på respektive konto. Ett bra sätt att felsöka är genom att gå till Bokföring - Kontoanalys och se över kontona i huvudboken.
Alternativt så skapar du en korrigeringsverifikationer till respektive verifikation som är felaktig.
Önskar dig en fortsatt fin dag! /My
... Visa mer
2022-07-19
10:26
I början av april gjorde vi en förändring kring idéhanteringen och varje förslag eller önskemål lämnas numera direkt in via varje produkt som önskemålet gäller. För att våra programutvecklare ska kunna undersöka och avgöra hur vi ska gå vidare med ditt önskemål så ber vi dig lägga dina önskemål direkt till dem via formuläret du kommer till när du följer mina steg ovan.
/My
... Visa mer
2022-07-19
10:19
Hej Oskar! Det finns lite olika alternativ och lösningar i Visma eEkonomi för dig, beroende på hur många verifikationer som är felaktiga tänker jag att du kan se över möjligheterna nedan och avgöra vilket som passar dig bäst.
I Visma eEkonomi finns det färdiga lösningar för att ta bort eller makulera verifikationer. Så länge verifikationen inte ligger i en låst bokföringsperiod och därmed är preliminär samt att den inte innehåller 19-konton. För att slippa onödiga korrigeringsverifikationer kan detta vara ett alternativ att se över. I vårt skrivna hjälpavsnitt Ta bort eller makulera en preliminär verifikation kan du läsa mer.
Ett annat alternativ är att rätta verifikationerna i en och samma verifikation. Jag tolkar det som att alla verifikationer ändå ligger inom samma månad och att det dessutom endast är vissa verifikationer som är dubbelbokförda. Det är svårt att beskriva exakt hur du går till väga i och med att jag inte ser exakt vad som ska korrigeras men vet du vilka verifikationer som blivit dubbelbokförda så kan du korrigera alla konton och saldon inom samma verifikation. Korrigeringsverifikationen skapar du i så fall under Bokföring - Verifikationer - Ny verifikation.
Alternativt så skapar du en korrigeringsverifikation till varje händelse som är felaktig. Mer om det finns att läsa om i vårt skrivna hjälpavsnitt Skapa en korrigeringsverifikation.
Hoppas detta ger lite klarhet i hantering, återkom om något känns oklart! /My
... Visa mer
2022-07-19
10:13
Hej Peter! Om jag förstår det hela korrekt så har du registrerat en leverantörsfaktura med ordinarie belopp i Visma eEkonomi men sedan gjort en retur på en vara från leverantörsfakturan. Då har du fått en kreditnota samt en ny faktura med ett mindre belopp och nu när du ska matcha det inbetalda beloppet med ordinarie faktura så är det en differens mellan beloppen under Kassa och bankhändelser och registrerad leverantörsfaktura. Detta går såklart att lösa, jag tänker att jag för tydlighetensskull lägger steg för steg nedan. 1. Eftersom ordinarie leverantörsfaktura finns registrerad i Visma eEkonomi behöver du registrera kreditfakturan du fått. Du kan följa stegen i vårt skrivna hjälpdokument Registrera en kreditfaktura från en leverantör. Du använder samma kostnadskonto/konton som på ordinarie leverantörsfaktura.
2. Nu får du kvitta kreditfakturan med ordinarie leverantörsfaktura så slutbetalningen på leverantörsfakturan uppdateras. Det gör du genom att leta upp kreditfakturan du skapat under Inköp - Leverantörsfakturor - klicka på fakturan - Åtgärder - Kvitta. Här kan du leta upp ordinarie leverantörsfakturan i listan att kvitta mot och Bokför/spara. 3. Nu är ordinarie leverantörsfaktura kvittat mot kreditfakturan och resterande belopp kvar att betala på ordinarie faktura bör vara det belopp du faktiskt betalat. Därmed kan du gå till Kassa och bankhändelser och Matcha betalningen med fakturan som vanligt.
Känns något oklart eller om jag missuppfattat så får du gärna återkomma. 🙂 Ha en fin tisdag! /My
... Visa mer
2022-07-18
12:48
Hej @Stephan1
Jag är inte helt med på din fråga får jag erkänna. Som jag förstår det från ditt första inlägg så bokförde du en kreditfaktura och ville kvitta denna, men utifrån ditt senaste inlägg misstänker jag att din fråga gäller en annan faktura nu? Du är varmt välkommen att utveckla din frågeställning och återkomma i tråden så tar vi en ny titt på det. Ha en fin dag! /My
... Visa mer
2022-07-18
10:45
Hej Emil! Detta ska vi såklart se över. Precis som du är inne på så borde du fått in dina värden på dina rader i deklarationsblanketterna automatiskt nu när du är klar med tidigare steg. En vanlig orsak till att värdena inte dyker upp eller syns i själva blanketterna kan vara att man använder en version av webbläsaren som är något gammal. Mitt förslag är att uppdatera till den senaste versionen av webbläsaren du använder, alternativt testa logga in via en annan webbläsare för att se om det hjälper. Skulle problemet mot förmodan kvarstå så kan du kontakta mina kompetenta kollegor på supporten, jag tänker att du kommer få hjälp snabbast den vägen med vidare felsökning om lösningen ovan inte fungerar. Ha en fortsatt fin måndag! /My
... Visa mer
2022-07-18
09:44
1Gilla
Hejsan! Jag hittade bra information på bolagsverket som hänvisar till PRV - Patent- och registreringsverket och där fick jag napp. Via sidan för Svensk varumärkesdatabas kan du göra en sökning på varumärkesansökningar och varumärkesregistreringar gällande i Sverige. Man kan även höra av sig till PRV:s kundsupport för information.
Hoppas detta hjälper dig vidare, jag önskar dig en fin dag! /My
... Visa mer
2022-07-18
09:43
Hejsan! Vad rolig att höra att det fungerar så bra för dig och att du känner dig nöjd. Även väldigt roligt att du delar med dig av lösningen så andra användare kan komma igång med den. 🙂 När det gäller ditt önskemål så tar vi gärna in det och ser över möjligheten för en sådan lösning. Önskemål hanteras nu i respektive produkt önskemålet gäller. I Visma eEkonomi hittar du en knapp längst ner i menyn till vänster som heter Feedback och förslag. Klickar du där så hamnar du på förslagssidan för Visma eEkonomi och kan där trycka på den gröna knappen Lämna förslag för att komma vidare till formuläret där ditt önskemål kan lämnas.
Jag önskar dig en fin måndag! /My
... Visa mer
2021-10-28
15:39
1Gilla
I det här användartipset kan du läsa mer om hur du bokför koncernbidrag.
Företag i en koncern kan göra en överföring av koncernbidrag, detta görs för att utjämna resultatet mellan företagen. I detta användartips får du svar på hur detta bokförs. Normalt sätt så bokförs inte koncernbidraget i den löpande bokföringen, det görs först i samband med ditt bokslut. Koncernbidraget ska både redovisas i företaget som lämnar koncernbidrag och företaget som tar emot koncernbidraget. I vår artikel om Koncernbidrag kan du läsa mer ingående om vad ett koncernbidrag är, när beslut om koncernbidrag görs och hur det fungerar.
Bokföra lämnat koncernbidrag
I samband med bokslutet har en koncern beslutat att moderföretaget ska lämna ett koncernbidrag på 100,000 kr till dotterföretaget. Detta kan bokföras i två steg, när beslutet tas och om själva utbetalningen görs.
Kontering när beslut fattats:
Konto
Debet
Kredit
*8830 - Lämnade koncernbidrag
100 000
2860 - Kortfristiga skulder till koncernföretag
100 000
*Eventuellt kan konto 1310 - Aktier i koncernföretag användas.
Skulle du faktiskt föra över riktiga pengar mellan bolagen och inte bara hantera det som en ren bokslutsdisposition bokför du utbetalningen enligt följande:
Konto
Debet
Kredit
2860 - Kortfristiga skulder till koncernföretag
100 000
1930 - Företagskonto/affärskonto
100 000
Bokföra mottaget koncernbidrag
I samband med bokslutet har en koncern beslutat att dotterföretaget ska ta emot ett koncernbidrag på 100,000 kr från moderbolaget. Detta bokförs i två steg, när beslutet tas och när själva utbetalningen görs.
Kontering när beslut fattats:
Konto
Debet
Kredit
8820 - Mottagna koncernbidrag
100 000
1660 - Kortfristiga fordringar hos koncernföretag
100 000
Skulle du faktiskt föra över riktiga pengar mellan bolagen och inte bara hantera det som en ren bokslutsdisposition bokför du inbetalningen enligt följande:
Konto
Debet
Kredit
1660 - Kortfristiga fordringar hos koncernföretag
100 000
1930 - Företagskonto/affärskonto
100 000
Har du fler frågor kring hur och när koncernbidrag kan göras så rekommenderar vi att du tar hjälp av en konsult. Detta då koncernredovisning ofta kan vara ett mer komplicerat område.
Vill du lära dig mer om bokföring och hur det fungerar? Spana in vår utbildningsfilm Teori bokföring nedan.
... Visa mer
2021-10-28
15:14
4 Gillar
Tar du betalt med Swish? Då kan det ibland kännas som en djungel när du ska bokföra dessa Swish-betalningar. I detta användartips kommer du få hjälp med hur du ska bokföra en Swish-betalning och eventuell Swish-avgift. Du får också tips på hur du hanterar Swish i Visma eEkonomi och Visma Administration.
Bokföra Swish-betalning
Eftersom Swish-betalningar är betalningar du får in direkt på ditt företagskonto kan försäljningen bokföras som en direktbetalning mot ditt företagskonto. Använder du däremot ett kassasystem så bokför du detta som en fordran först. Nedan kommer två bokföringsexempel.
Exempel 1: Du använder ett kassaregister och ska bokföra en Swish-betalning för en vara med 25% moms. Eftersom du använder ett kassaregister så bokför du försäljningen i två steg.
Konto
Debet
Kredit
3051 - Försäljn varor 25% moms
800
2611 - Utgående moms på försäljning inom sverige, 25% moms
200
1580 - Fordringar för kontokort och kuponger
1000
När pengarna finns på ditt bankkonto bokför du bort fordran till ditt företagskonto.
Konto
Debet
Kredit
1580 - Fordringar för kontokort och kuponger
1000
1930 - Företagskonto/affärskonto
1000
Exempel 2: Du använder inget kassaregister och ska bokföra en Swish-betalning för en vara med 25% moms. Eftersom inget kassaregister används så kan du bokföra försäljningen som en direktbetalning till ditt företagskonto.
Konto
Debet
Kredit
3051 - Försäljn varor 25% moms
800
2611 - Utgående moms på försäljning inom sverige, 25% moms
200
1930 - Företagskonto/affärskonto
1000
Bokföra Swish-avgift
Swish tar en avgift per mottagen betalning och denna ska såklart också bokföras. En Swish-avgift bokförs momsfritt på konto 6570 - Bankkostnader.
Använder du Visma eEkonomi kan du kika på vårt användartips Ta betalt med Swish! för programhantering.
Använder du kassaregistret iZettle tillsammans med Visma eEkonomi och tar emot Swish-betalningar kan du se hur du hanterar det i tråden Bokföring av Swish via Izettle.
Använder du Visma Administration finns en integration med Swish Handel för att effektivisera ditt bokföringsarbete.
Har du koll på att en Swish-betalning kan ske via en QR-kod? Mer om hur det fungerar och hur du gör kan du läsa i artikeln QR-kod - effektiva betalningar med Swish för företag.
Vill du lära dig mer om bokföring och hur det fungerar? Spana in vår utbildningsfilm Teori bokföring nedan.
... Visa mer
2021-08-20
13:49
Hejsan!
Precis som du beskriver så kan det uppstå en valutadifferens och ska även registreras som det, det är alltså inte ett belopp som din kund ska betala själv. I Visma eEkonomi finns en färdig hantering för detta så länge du angett att kunden är från ett annat EU-land. När du sedan ska registrera betalningen så kan du gå efter vårt skrivna hjälpavsnitt Matcha inbetalningar manuellt och gå till fliken Kundfaktura - betald i utländsk valuta, då ser du steg för steg hur du går till väga i programmet för att kunna registrera inbetalningen korrekt. Programmet kommer då automatiskt bokföra valutadifferensen korrekt, antingen som en valutaförlust eller valutavinst beroende på hur kursen gått.
Lika så hanterar eEkonomi den periodiska sammanställningen sålänge du angett att det är en kund i annat EU-land du fakturerat. Det spelar ingen roll att differensen uppstår eftersom själva försäljningen fortfarande är densamma egentligen, differensen bokförs mot ett eget konto för valutadifferenser.
Ha en fin dag! 🙂
/My
... Visa mer