Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Simon Nilsson
MEDLEM

Korrigera leverantörsfaktura

Hej,

 

Jag tycker inte min bokföring stämmer och det verkar vara två inköp jag gjort tidigare som kan vara orsaken.

Jag skickade en faktura från mig själv privat till mitt aktiebolag på IT-utrustning. Jag har bokfört det så här:

2440  -  Leverantörsskulder: 1000 (kredit)

1930  -  Företagskonto/checkkonto/affärskont: 1000 (debet)

 

Jag misstänker att jag istället för 1930 skulle valt ett konto för IT-utrustning eller är det korrekt som jag har gjort?

 

 

Mvh.

Simon

 

5 SVAR 5
My Janhall
ANSTÄLLD

Hej Simon!

 

Vad gäller själva bokföringsbiten så har du precis som du är inne på missat att kontera själva kostnaden för IT-utrustningen på ett kostnadskonto, är det även moms på inköpet behöver detta specificeras på ett momskonto. I forumtråden Bokföra inköp av IT-utrustning kan du se vilket konto kostnaden kan bokföras på. Det du konterat nu är egentligen bara själva skulden (men inte vad det är för skuld) samt utbetalningen från företagskontot. Jag funderade också på vilken bokföringsmetod du använder, om du ska tillämpa kontantmetoden eller faktureringsmetoden? Använder du till exempel kontantmetoden så bokför du inte själva leverantörsskulden på konto 2440 utan bokför inköpet först när betalningen är gjord på ditt företagskonto. I vårt användartips Faktureringsmetoden vs kontantmetoden kan du läsa mer om skillnaden. 
 

Sen är det svårt att hitta information om hur det fungerar när man som privatperson säljer något till sitt egna aktiebolag. Har för mig att det var en massa regler gällande värdering av varan som man behövde ta hänsyn till. Har vi någon annan forummedlem som har möjlighet att hjälpa till med denna tråden?

Annars kommer vi att ta reda på mer information om hur den biten ska hanteras och hör av oss i tråden i början av nästa vecka. 

 

Önskar dig en trevlig torsdag sålänge! 🙂 
/My 

Tack för ditt svar! 
Jag använder mig utav kontantmetoden. Den biten verkar stämma hur jag bokfört men det är som du beskriver att jag har missat bokföra på konto för IT-utrustning. Hur kan jag rätta detta nu i efterhand då fakturan redan är skapad och betald? Eftersom jag har fakturerat mitt företag som privatperson så ska det inte vara någon moms?

 

Mvh.

Simon

Hej!

 

Om fakturan inte är registrerad som betald så går du in på Inköp - Leverantörsfakturor Obetalda fakturor - Gå in på fakturan och välj Åtgärder - Ångra faktura. Därefter skapar du om din faktura. Som min kollega My beskriver så använder man alltså inte 2440 när man har kontantmetoden förutom vid årsskiftet, så denna bör istället bokföras vid betalningen ( när man anger fakturan som betald ) som 1930 kredit 1 000 kr och tex 5410 i debet 1 000, om det var förbrukningsinventarier som köptes. Så motkontot skall alltså ändras till 5410 eller något annat lämpligt kostnadskonto  istället för 1930 som du tidigare valt. Det stämmer att det inte skall vara någon moms inblandad när du fakturerar som privatperson till företag.

 

Om fakturan är registrerad som betald behöver du kreditera fakturan och därefter skapa om den med rätta bokföringskonton. 

 

I denna forumstråden kan du läsa mer om hur man hanterar leverantörsfakturor med kontantmetoden.

Ha det fint!

 

Josefine

Hej och tack för ditt svar! Jag har gjort helt fel då. Jag ska prova registrera en kreditfaktura och göra om. Har du en bra länk på hur man registrerar det

 

 

 

// Simon

Hej Simon!

 

Jag skickar med hjälpavsnittet Kreditera faktura som visar hur du gör.

Återkom gärna om du har några fler funderingar eller behöver hjälp med något annat.

 

Trevlig helg!

/TInne