Hej, Nej, det blev inte klarare tyvärr 🙂 Enligt Vismas hjälp; "Det finns flera fördelar med att registrera dina anläggningstillgångar. Du får koll på dina tillgångar och när de köptes. Detta har du stor nytta av när du sedan ska göra årsavstämning i programmet, då kommer de flesta uppgifter att finnas med och programmet kan sköta avskrivningen. Om olyckan är framme, till exempel vid brand eller stöld, har du alltid en aktuell lista över vilka anläggningstillgångar som fanns vid det aktuella tillfället. Visma eEkonomi Smart följer reglerna för räkenskapsenlig avskrivning. Olika sorters anläggningstillgångar Det finns två olika sorters anläggningstillgångar, dels de som kostnadsförs direkt och dels de tillgångar som man gör avskrivningar på. De tillgångar som köps in till ett pris lägre än ett halvt prisbasbelopp eller har en användningstid på tre år eller kortare ska kostnadsföras direkt. De tillgångar som ska kostnadsföras direkt registrerar du med tillgångstypen Korttidsinventarier" Jag tolkar det som att funktionen "Anläggningstillgångar" kan användas även för korttidsinventarier, för att "hålla reda på" alla inventarier. Däremot finns inget krav att registrera korttidsinventarier i anläggningsregister, men man kan och får, om jag har läst rätt bland det jag har hittat i ämnet. Även korttidsinventarier har ju ett reellt värde. Säljer man dem ska det bokföras som intäkt. Om jag har rätt så gäller min fråga fortfarande. Det går ju att "bocka bort" inaktivera kolumnen "Avskrivning" genom att bocka bort kryssrutan "Skrivs av" och dess fält. Det kanske är en bugg att fälten "Restvärde" och "nyttjandeperiod inte är "dimmade" som de andra i den kolumnen när man bockar bort "Skrivs av"? Jag förstår inte din sista mening, eller så säger du samma sak som mig? 🙂 Korttidsinventarier är ju inventarier som redan är avskrivna. Vad säger du?
... Visa mer