Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Chris_13
UTFORSKARE

Inköp av mjukvara innan årsskiftet, vilket år avser kostnaden?

Hur fungerar det med inköp av mjukvaruabonnemang (1 år) såhär strax innan årsskiftet. Jag har behov av mjukvaran nu, alltså år 2021. Men jag kommer högts troligt även använda den år 2022. Så jag tänker att kostnaden hör till 2021 och påverkar detta resultat. 

Är det jag som avgör om det är en förutbetald kostnad eller är det exempelvis Skatteverket som gör den bedömningen? 

 

Detta gäller enskild firma och kontantmetoden

2 SVAR 2
Josefine Johansson
MODERATOR

Hej!

 

Tack för din fråga. Man kan periodisera ett mjukvaroabonnemang om man vill men om kostnaden inte är så hög så skulle jag säga att det inte är värt jobbet. Om man använder sig av K1 regelverket, vilket det låter som du då har en enskild firma, så finns det förenklingsregler som säger att om kostnaden är under 5 000 totalt så behöver man inte periodisera den. Så säg att abonnemanget kostar 6 000 och gäller ett år. Dela det på 12 så får du 500 kr per månad, och säg att du köpte det i augusti. Då tillhör 5 delar av kostnaden 2021 och resten 2022. Det betyder att 3 500 kr tillhör 2022, vilket är under 5 000. Har du flera sådana förutbetalda kostnader så bör man bokföra även denna då den totala delen blir mer än 5 000, men om du bara har den så behöver man inte periodisera denna. 

 

Så som svar, det är på sitt sätt du som bestämmer men det gäller enbart om kostnaderna/intäkterna är så pass obetydliga att de inte påverkar resultatet större än 5 000 totalt. 

 

Om du vill veta hur man bokför periodiseringar så kan du kika i detta tipset här. Ha en fin dag!

/ Josefine

Den här kostnaden låg på ungefär 2000 kr/år så då låter jag bli att periodisera det. Tack så mycket för hjälpen!