Jag ber om ursäkt om detta inte hör hemma här. Men jag är lite osäker på hur det fungerar med avskrivningar. Jag har en enskild firma som det gått bra för i år, så jag tänkte att jag skulle passa på och köpa en ny dator. Den beräknas kosta ungefär 30 000 kr ex moms. Alltså mer än ett halvt prisbasbelopp. Jag har förstått det som att jag då måste göra en avskrivning på datorn, och jag behöver därför bedöma dess livslängd. Låt säga 5 år, vilket gör kostnaden till 6000 kr/år. Nu är det så att jag blivit anställd av min största kund. Så jag är inte säker på hur intäkterna för nästkommande år kommer se ut, men jag hoppas kunna fortsätta utföra uppdrag inom min enskilda firma, vilket jag behöver datorn för. Om det visar sig att det inte blir så mycket uppdrag, och jag således går med underskott kommande 1-2 år, hur funkar det då med avskrivningen på datorn? 1. Förstår jag det rätt att jag endast kan "dra av på skatten" 6000 kr för i år? 2. Och om jag inte får ett överskott kommande år, så kan jag heller inte dra av på skatten den kostnad som avskrivningen utgör? (bonusfråga för den som vill uttala sig: är det dumt av mig att göra detta inköp när det är osäkert hur det blir med intäkterna framöver?)
... Visa mer