Jag hade dragit skatt men ökat på bruttolönen så att du ändå betalar ut 5000kr till den anställde. Har för mig att det då blir rätt på ordinarie lön 23/12 med skatten när du gör så.
... Visa mer
Hej @micke-esk
Jag har ingen information om detta just nu, men för att vara säker på att du inte missar något viktigt samt för att hålla dig uppdaterad om våra senaste nyheter, uppdateringar och releaser, rekommenderar jag att du prenumererar på nyhetsfliken i forumet.
Logga in på forumet.
Gå till nyhetsfliken som är relevant för dig.
Klicka på de tre prickarna uppe till höger.
Välj "Prenumerera" i menyn.
När du har gjort detta kommer du att få all viktig information direkt till din mejl, så du inte missar något.
/Tinna
... Visa mer
Hej @catarina ScF
Det låter som att du har gjort helt rätt, och jag håller med om att det borde stå 0,00 i fältet för återstående skuld.
Du har alltså gått in under Register -> Anställda -> dubbelklickat på den anställde och klickat på fliken 5 Semester. Vid fältet Semesterförskottsskuld har du bokat bort summan genom att ange den i rutan Avskrivning. När du sedan sparar, verkar beloppet fortfarande stå kvar i rutan Återstående skuld. Eftersom skulden ändå visas som återstående efter detta behöver du kontakta vår support så ska vi ta en titt på vad som hänt och uppdatera mig gärna när du vet vad det berodde på så blir jag glad.
/Tinna
... Visa mer
Hej, I dagsläget har vi tagit ett beslut att prioritera andra funktioner och önskemål. Just nu har jag ingen mer information än så att ge däremot är vi medvetna om att ni är många som önskar detta och om en förändring i vårt beslut sker så lovar jag att vi uppdaterar detta i forumet. Tack för att ni engagerar er och delar med er till oss om vilka funktioner och förbättringar som ni efterfrågar.
/Cecilia
... Visa mer
Formeln säger att ni ska räkna 1,12 på allt så här: 118,37 + 236,74 = 355,11 * 1,12=397,72 Du räknar 1,12 på endast grundtimlönen 236,74 Hoppas att du förstår vad jag menar 🙂
... Visa mer
För ett antal år sedan hade vi en liknande situation. Tog hjälp av supporten som hjälpte mig sätta upp personvariabler. Kan inte hjälpa dig hur du ska göra men sök och se om du kan hitta information om det eller kontakta supporten. Gå in på Anställd - flik 3 - fält "Personvariabler"
... Visa mer
Vilken Visma använder du? Vi har Admin 500 och då kan man inte bokföra i annan valuta. I kolumnen Kvantitet skriver jag in EUR beloppet så kan man följa det hyfsat. Men önskar givetvis att möjligheten att bokföra i valuta funnits.
... Visa mer
Hej @micke-esk
Tack för ett jättebra förslag. Du får jättegärna lämna det som ett önskemål till vår utvecklare av Visma Lön 300/600 via knappen Förbättringsförslag som länkar dig vidare till ett formulär där du kan lämna ditt önskemål.
/Tinna
... Visa mer
Tack för tipset! Ska ta de vidare till vår ekonom och se vad han säger om det! Ser att allt blir fördelat på detta vis, osäker på om han vill ha det så eller bara arbetsgivaravgifterna!
... Visa mer
Hej @Jeanette8
Ser att du redan har fått en bra förklaring av @catarina ScF men tänkte även skicka med hjälpavsnittet Olika värde vid utbetald semester. Där visar vi olika exempel och visar beräkningsformler.
Om du vill att beloppen på 3215 och 3205 ska ta ut varandra så kan du stå på lönekörningen - högerklicka och konvertera snabbval till rader. Sedan är det fritt att ändra beloppen.
Ha en fin dag
/Tinna
... Visa mer
Hej @CiaPia
Tack för att du hör av dig till oss.
Om du som löneadministratör har registrerat fel typ av frånvaro vilket har lett till att frånvaron har blivit semestergrundande istället för ej semestergrundande behöver du korrigera detta så att ackumulatorer och värden som används vid semesterårsavslut ska bli korrekta. Hur du löser det kan du läsa mer om bland annt i hjälpavsnittet Ändra felaktig registrering från tidigare lönekörning. Läs under rubriken Gör korrigering om rätt lön har betalats ut men värden för semester är felaktiga
Hur långt tillbaka du ska korrigera är något du bör bolla med ert fackliga avtal.
Ha en fin dag
//Tinna
... Visa mer
Hej @Tinna Gunnarsson! Ni har tolkat mig rätt så tack för svar, nu vet jag hur jag gör i Visma. Då blir det att kontakta Fora och reda ut resterande! Mvh Catarina
... Visa mer
Hej Sofia L! Den anställde skulle bara arbeta 6tim pga sjukskriven 2tim. Då kan du inte göra avdrag för semester med 8tim + 2tim sjuk för då är ju arbetstiden 10tim. Semesterlönen och semestertillägget är intjänat sedan tidigare och betalas ut för hela dagar därför blir det beloppet högre än semesterlöneavdraget. Visma har räknat ut allt rätt! Mvh Catarina
... Visa mer
Jag har samma önskemål, men har av supporten fått beskedet att det inte finns, och inte heller är planerat att komma, någon möjlighet att skriva ut kalendariet. Så det är klipp-o-klistra som gäller. Tyvärr.
... Visa mer
Hej Catarina!
Som du säkert har koll på så är Arbetsgivardeklarationen uppdelad i två delar - en för företaget och en på individnivå.
När du förhandsgrandskar rapporten i Visma Lön 600 så ser du individuppgifter på varje anställd för sig, men det går inte att välja att endast redovisa en av de anställda. Vill bara flagga för att i AGI:n så står dock inga datum för exakt sjukdag, vilket kan vara bra att tänka på om du ska använda den. 🙂
Trevlig helg!
/Tinne
... Visa mer
Vi har samma som @Sofie_17 , dvs semesterdag är alltid en hel dag oavsett antal arbetstimmar. Vilket innebär att personalen oftast tar semester mån-tors och arbetstidsförkortning/komp på fredagar.
... Visa mer
Gå in på henne i Anställda, flik 5 - semester. Där ser du hur semesterdagarna är fördelade. Om hon ska få 10 dagar förskottssemester skriver du i 10 i rutan för förskott. När du sedan markerar i Kalendariet så tar systemet först hennes betalda semesterdagar och resterande går som förskottssemester.
... Visa mer
Hej @catarina ScF! Det skulle vara uppskattat om du hade möjlighet att lämna detta som ett önskemål till våra produktspecialister. Numera har vi flyttat idéhanteringen från forumet direkt till produkten. Läs gärna mer i Vi flyttar idéhanteringen från forumet till era produkter
I Visma Lön 300/600 finns en knapp som heter Förbättringsförslag lokaliserad en bit till höger om mitten av programmets header. Klicka på knappen och du länkas vidare till ett formulär där du kan lämna ditt önskemål.
Trevlig helg och välkommen tillbaka till forumet
//Tinna
... Visa mer
@catarina ScF,
Ja precis - finns det ett schema på den anställda och du väljer att göra en lönekörning av typen "ordinarie lön" så kommer avvikelsen att komma med på rätt datum när du lägger in frånvaron i kalendariet. Bra jobbat!
Ha en solig dag!
Tinna
... Visa mer
Hej @catarina ScF
Det stämmer att alla månader under året kommer med i Ekonomiöversikten men ett tips är att man kan exportera rapporten till Excel och ta bort de kolumner man inte är intresserade av:
Får du inte det att fungera är du alltid välkommen att kontakta supporten så hjälper vi dig gärna.
Trevlig kväll!
Tinna
... Visa mer
Vi är momsregistrerade och har köparens VAT-nr så försäljningen ska ju rapporteras i Periodisk sammanställning. Nu när jag läser ditt svar så tycker jag att det blev lite tydligare. "Värdet av varor....när varan transporteras från Sverige...." Värdet vid transporten är ju det ordinarie priset - OM kunden väljer att betala tidigare så erhåller de rabatt annars så betalas det ordinarie priset. Kassarabatten bör då inte ha momskod 35 och ska inte vara med i periodisk sammanställning. Tack för hjälpen! Alltid lättare när man kan rådgöra med någon annan 🙂
... Visa mer
Hej Catarina,
En funktion som du skulle kunna använda är Noteringar/personliga noteringar. Då får du en påminnelse när du skapat lönekörningen och klickar in på den anställdas lönebesked. Hoppas det kan underlätta för dig.
/Tinna
... Visa mer
Hej Catarina!
I Visma Administration har vi valt att gå efter kontoplanen enligt bas.se där kontona består av 4 siffror, det går därför inte att importera en kontoplan med 5 siffror eller fler i programmet. Jag kikade på hur det ser ut framåt med vår utvecklingsavdelning och vill vara så pass ärlig och säga att det inte är något vi kommer införa i programmet som det ser ut just nu. En stor del av det beror på att det helt enkelt blir mindre och mindre vanligt med fler än 4 siffror.
Nu vet jag inte hur många verifikationer du har att röra dig med när det gäller dessa konton, men vår rekommendation är att göra en ombokning till 4-siffriga konton i det program du tidigare haft och som tillät dessa kontotyper. Efter ändringen gör du en överföring till Visma Administration som då kommer kunna godkänna filen.
Du får gärna återkomma om du har funderingar så ska jag göra mitt yttersta för att hjälpa dig!
/My
... Visa mer
Hej maand01,
Vad jag förstår har du nu kontrollerat allt som min kollega My föreslår ovan men hittar inte hur detta kan ha uppstått? Då rekommenderar jag att du tar kontakt med mina kollegor på supporten så får de titta närmare på hur det ser ut i ditt program.
Förresten, du skulle även kunna dubbelkolla så allt ser rätt ut på den anställdas standardlönebesked. (Personal - Anställda - Fliken Lön) Vet att vi för något år sedan hade ett ärende där man lagt in lönearten för avsättning med en fast kvantitet. Detta gjorde att timmarna för avsättning som stod på standardlönebeskedet gick före/dominerade de beräkningar som programmet gjorde för avsättning.
Kolla på det en gång till och annars är du välkommen att kontakta supporten.
/Tinna
... Visa mer
Hej!
Det känns inte alls bra, har du fått ordning på beräkningsformlerna?
Du kan läsa in en säkerhetskopia från innan uppdateringen.
Ett annat alternativ är att hämta standardlönearterna. Det gör du genom att gå in under Lönearbete - Lönearter och klicka på knappen Jämför. Via knappen Visa skillnader ser du hur dina lönearter ser ut jämfört med de i programmet. Klicka på OK och välj Ja om du vill uppdatera lönearterna.
Är det endast vissa lönearter som du vill göra ändringen på kan det vara enklare att uppdatera beräkningsformlerna manuellt.
Maxbeloppet för friskvårdsbidrag är 5000/år. Läs gärna mer i Friskvårdsbidrag 2020 - allt du behöver veta »
... Visa mer
Nej, jag har inte bockat ur där, någonsin. Varningen kommer upp varje gång jag skapar bokföringsunderlaget. Men eftersom det ändå funkar har jag inte lagt nån energi på det, mer nyfiken.
... Visa mer
Hej Karina, Skrev du ut en semesterskuldlista vid Semesterårsavslutet? Då ser du värdet av den rörliga delen där. Om du inte gjort det så kan du göra följande: - Ta en säkerhetskopia Arkiv - Säkerhetskopiering - Ny säkerhetskopia - lägg den så att du hittar den. - Backa och ta bort lönekörningarna till april, så att avvikelser för mars finns med. Lönearbete - Lönekörningar - Radera - Backa semesterårsavslutet Personal - Semesterårsavslut - Markera semestervillkoret - välj Backa semesterårsavslut - Skriv ut en semesterskuldlista, då ser du vad den rörliga delen är på resp anställd. - Installera sedan säkerhetskopian igen. Det gör du i inloggningsrutan i löneprogrammet, klicka på Nytt företag - välj Installera från säkerhetskopia. Då är du tillbaka där du började. - Du kan använda löneart 3232 och betala ut den rörliga delen direkt på lönespecifikationen. Har du ytterligare funderingar gällande detta så är du välkommen att kontakta oss på supporten. Ha en bra dag! /Annelie
... Visa mer
Hejsan Catarina! Det är helt rätt i den ordningen. Det man kan tänka på är när man byter semestervillkor och även byter semesterperiod som är en annan än 1 april - 31 mars så behöver man kontrollera och justera den anställdes betalda dagar manuellt inne i anställningsregistret under Personal- Anställda och sen på fliken 5. Semester. Ha en fin dag! //Amanda
... Visa mer
Hej! Avsättningen görs enligt formeln: (Variabel för avsättning i minuter / 60) / (Veckoarbetstid vid heltid / Underlag tid) = Avsättning i tidNär jag lägger in föräldraledig hel månad får jag en minskad avsättning till tidbanken (atf). Kontrollera gärna inställningen för avsättningen under Arkiv - Inställningar - Företagsinställningar - Inställningar och knappen Inställningar vid arbetstidsförkortning/arbetstidskonto. Du kan också gärna kontrollera hur det ser ut under Personal - Anställda fliken Anställning Om du sen har att månadslönen betalas ut för innevarande månad och frånvaron för föregående månad så blir det en differens i timmarna i lönekörningen som underlaget beräknas på, därför blir det ibland minus och ibland plus.Ex: April är en kortare månad med 160 timmar (löneart 1101). Sen har du frånvaro med löneart 3313 för hela mars som är 168 timmar, enligt mars lönebesked. Kontrollera gärna med ditt avtal hur arbetstidsförkortningen ska beräknas när en anställd är 100% föräldraledig. /Anna
... Visa mer
Det går även att ändra på lönearten. Gå in på löneart 1101 - månadslön, flik 3 egna inställningar. Där är gör du ändringen för alla arbetare och alla tjänstemän. Kan dock behövas göra ändringar på fler lönearter... Men du har alternativ:)
... Visa mer
Hej catarina ScF, När du manuellt använder 3216 så betalar du ut själva semestertilläggsbeloppet men antalet semestertillägg räknas aldrig ner. Beloppet du ser på semesterskuldlistan är dock korrekt. Jag tänker att du kunde göra såhär: Säkerställ att du inte har en bock för "semestertillägget betalas ut vid uttagstillfället" vid Arkiv - Företagsunderhåll - Företagsinställningar - Semester - Villkor 40. När det sedan är dags att betala ut semestertillägget så gör du det via snabbvalet Semester, ersättning - Utbetalning av semestertillägg och då kommer programmet att hålla koll att tillägget är utbetalt. För att få rätt på det nu rekommenderar jag att du plocka upp snabbvalet på en lönekörning och eftersom pengarna redan betalats ut får du lägga in 3232 om omvänt tecken så du det korrekt framöver. Ha en fortsatt fin dag! /Kristina
... Visa mer
Hej,
För att registrera utbetalning av semestertillägget så används snabbvalet
Semester ersättning - Utbetalning av semestertillägg,
Semestertillägget kommer nu att registreras på lönekörningen.
När det gäller den rörliga semesterlönen så görs detta med samma snabbval,
Semester ersättning - Utbetalning av rörlig semesterlön.
men det går inte att göra på samma lönekörning, då det är samma typ av snabbval.
I dokumentet Semestertillägget utbetalt vid ett tillfälle kan du kan du läsa mer om det.
Ha en fortsatt bra dag!
/Annelie
... Visa mer
Hej Nina, I löneprogrammet har du möjlighet att ställa in på dina scheman om de ska ta hänsyn till röda dagar och helgdagar. Den rutan heter Anpassa arbetsschemat enligt inställningar för helgdagar under Arkiv - Inställningar - Företagsinställningar - Helgdagar mm Under Arkiv - Inställningar - Företagsinställningar - Helgdagar m m väljer du vilka arbetstider ska gälla för företaget för helgdagar, övriga arbetsfria dagar och arbetsdagar med förkortad arbetstid. Om alla anställda på företaget inte har samma arbetstid för dessa dagar så lägger du in arbetstiden i respektive anställds kalendarie. Du kan läsa mer om detta i Arbetsscheman» Hoppas att detta hjälper dig. /Cecilia
... Visa mer
Hej allihop! Ser att ni fick dokumentet från vårt hjälpavsnitt. Det är många delar programmet som finns att ta hänsyn till, period för lönen, period för avvikelser, period för semesterårsavslut och slutdatum för den anställde. För att kunna hantera de på något vis så behöver programmet utgå ifrån något. Precis som ni har diskuterat ovan så tittar den på löneperiod. Programmet fungerar alltså på det sättet idag. Jag hoppas att ni har fått en förståelse för hur det fungerar genom att kika på dokumentet. Annars får ni såklart gärna fortsätta ställa frågor här. Christel - har du följt rekommendationen i dokumentet och gjort årsavslutet/inte gjort årsavslutet men får ändå en varning? /Sanna
... Visa mer