Hej, Jag fattar att detta är tänkt för att underlätta och det är säkert många som inte aktiverat Digitala dokument och fakturor. De kanske tycker att det är krångligt, kostar pengar mm. Men tjänsten att maila pdf-faktura finns ju redan i just Digitala dokument och fakturor när man aktiverar den. Jag tänker att tanken med den tjänsten är att vi går mot e-fakturor och alternativet finns att skicka pdf samt brev om den leverantören inte har möjlighet att skicka i annat format. Så det är därför jag inte förstår denna nya tjänst där det blir att man väljer ett sidospår bredvid denna lösning (som redan finns) plus att det inte hamnar på samma ställe (under utkast). Om detta är en pengafråga så skulle mitt förslag vara att istället att titta över det. 8 kr kostar det att maila in pdf via inläsningscentarlen medan att maila in till bildunderlag kostar 3 kr. 5 kr skillnad men som gör att fler inte kommer hoppa på tåget med Digitala dokument och fakturor. Jag vet att många leverantörer fortfarande skickar pdf och det är en lätt process och när något är lätt så finns det ju ingen anledning att byta och lära sig något nytt. Jag fattar det. MEN vi står inför ett stort steg att e-faktura är det som gäller om några år och detta är en bra tid att få in dem som är osäkra, att hinna lära sig och se fördelarna med det. Detta nya alternativ tror jag kommer att bromsa den uppstarten på vägen mot e-faktura och digitaliseringen. För vi som redovisningskunsulter kommer ju inte att använda den tjänsten, vi har egna mailadresser som användare och likaså kunden. Vad är det som säger att kunden inte lämnar ut sin egna mailadress (som är unik per användare) när det i slutändan hamnar på samma ställe, i bildunderlag? Och då behöver inte kunden betala 3 kr för inkomna levfakt. Det jag vill komma till är att detta tror jag kommer få fler att avstå Digitala dokument och fakturor då det finns en "lättare" lösning. Jag tror att det mycket handlar om priset och när det erbjuds samma peng för e-faktura (som de ej är vana vid) och att deras leverantör kan maila pdf in direkt till bildunderlag (som de själva brukar vidarebefordra underlag till) så kommer de att välja det senare alternativet. Och det är så synd nu när man från redovisningarnas håll har jobbat så hårt med att få in kunderna på den digitala resan. Det är som att någon erbjuder en lite lättare väg för ett reapris. Jag kanske inte helt har förstått syftet med denna sidotjänst men det hade varit betydligt lättare att få in kunderna på en väg istället för alternativa sidovägar som skjuter fram digitaliseringen. Hälsningar Caroline
... Visa mer