2024-11-13
12:38
Jag förtydligar:
Nyttjar ni den användarunika Scanner-adressen är det kostnadsfritt som tidigare. I detta fall kan man välja ”skicka direkt till ekonomisystemet” som inställning i Scanner appen. Dessa tolkas inte och är mindre bra ur ett säkerhetsperspektiv.
Nyttjar man den företagsunika adressen i Visma eEkonomi, som aktiveras i Bildunderlag, får man säkrare ”direktflöde” och tolkning. För dessa debiteras 3,50kr.
... Visa mer
2024-11-13
11:42
2 Gillar
Hej!
Usch, vad vi har ställt till det. Vi får verkligen ta på oss att vi gjort flera saker fel i den här förändringen. Därför har vi beslutat att backa tillbaka. Ni kan nu mejla via Visma Scanner appen igen och ska snart kunna aktivera adressen på nya kunder, för samarbeten i Visma eEkonomi.
Det viktigaste för oss är att ni kan samarbeta effektivt med era kunder. Och med den feedback vi fått har vi förstått att vi har bästa lösningen redan för det, i Visma Scanner appen. Så det enda rätta i det här läget är förstås att ni får fortsätta använda den lösningen i era samarbeten, tills vi kan erbjuda något ännu bättre.
Som jag skrev tidigare så har vi utmaningar idag att vårt erbjudande spretar och är helt ologiskt på vissa ställen. Så vi kommer göra förändringar över tid, för att förenkla och renodla. Men vi vill inte att det sker på bekostnad av er effektivitet. Vårt mål är att ni ska kunna automatisera er kommunikation och insamling av material ännu mer, inte ta bort funktionalitet som ger er och era kunder kontroll.
Ja, ibland blir det inte alls som vi tänkt. Ibland ser vi inte detaljerna som är av yttersta vikt för er och då är det viktigt att vi lyssnar in och förstår vad ni behöver. Så att vi utvecklar processerna tillsammans, till det bättre.
Stort tack för er feedback och dialogen vi haft här i forumet.🙏
... Visa mer
2024-11-07
09:21
1Gilla
Hej på er!
Det är många frågor ni lyfter. Jag ska försöka besvara era funderingar så gott jag kan, så ni förstår hur vi hamnat här.
Information om förändringen har skickats till både byråer och användare som nyttjat mejladressen via Visma Scanner under senaste året. Flera mejl har skickats om detta senaste månaderna, till de kontaktpersoner som vi har rätt att kommunicera med/huvudkontakter. Jag beklagar verkligen om informationen inte nått er. Vår avsikt har varit att tydligt informera om förändringen och hur man fortsätter skicka underlag via mejl. Via bildunderlagsadressen i eEkonomi, eller om man väljer att fortsätta nyttja den gamla epostadressen. Dessa dokument skickas då automatiskt in i Bildunderlag i eEkonomi, men mot en kostnad.
Översikt/Kontroll för era kunder. Tack Johan för den detaljerade beskrivningen av processen, som den varit och hur den påverkats av vår senaste ändring. Det blir väldigt tydligt att översikten för era kunder har försämrats, när mejlade dokument hamnar utanför den Historik-flik som era kunder uppskattat i Visma Scanner appen för att få kontroll. I ert fall förstår jag mycket väl att förändringen vi gjort känns helt orimlig. Ni har hittat ett arbetssätt med era kunder som gett hög nivå av kontroll och kommunikation, utan någon som helst kostnad.
Om vi tar bort kostnadsfrågan ur ekvationen och fokuserar på vad som är den bästa upplevelsen för era kunder och för er som redovisningsbyråer, så är jag helt enig i att era kunder ska kunna göra följande:
Förstå vilket material man redan lämnat in.
Se status på alla underlag, om de bokförts eller ej.
Lämna kommentar på underlag man lämnat in.
Och detta behöver vi jobba med så omgående vi kan. Er input har haft direkt påverkan på hur vi ser på den här frågeställningen och vad som präglat diskussionerna hos oss idag.
Kostnadsbilden. Johan nämner att kostnaden är olika för samma värde i underlagsprocessen. Tex att det kostar att mejla in dokument, men inte vid uppladdning av dokument direkt i Visma eEkonomi. Men båda tolkas och lagras. Och Ja, det ser ju inte helt genomtänkt ut. Vi har implementerat de här lösningarna över tid och fokuserat på det värde vi kan tillföra med smart teknik. Vår prio har varit att lösa behoven och längs vägen har volymen av uppladdade dokument ökat ENORMT. Därmed också de kostnader vi har för att tolka och lagra alla underlag i 7 år, både från Visma Scanner appen och alla manuellt uppladdade filer i programmet. Så vi behöver värdera alla dessa smarta vägar att få in underlag till bokföringen och planera för hur det blir mer logiskt. Det är för spretigt idag, så vi behöver vidareutveckla hela området.
Och det är den förändringsresan vi är på nu. Vi har tagit bort ett mejl-alternativ som orsakat mycket support och som vi inte är nöjda med ur ett säkerhetsperspektiv. Men självklart ska vi lyssna in vad ni uppskattat med Visma Scanner-mejlen så att vi kan ge er samma förutsättningar att jobba smart med era kunder framåt. Jag kan bara beklaga att vi inte lyckats fånga upp vikten av Historiken tidigare. Men vi lyssnar nu och vi hör vad ni säger. Vi har fått en tydlig bild av vad som är viktigt för er.
Mvh
Helene
... Visa mer
2024-08-30
16:51
Hej!
Vi har tacksamt tagit emot era påpekanden och funderingar gällande vad som sker efter 30 september. Jag är helt enig i era resonemang och det är mycket olyckligt att det blev så kort varsel. Förstår att det känns orimligt på många sätt.
Just nu inväntar jag lite mer information som kan hjälpa oss bedöma vilka alternativ vi har att rädda upp situationen, utifrån hur ni beskrivit problemen som uppstår för er annars. Lovar att återkomma med förslag eller mer info så fort det går.
... Visa mer
2024-08-27
09:22
5 Gillar
Hej!
Vi har goda nyheter till er som redan använder funktionen. Vi har lyssnat in er feedback och diskuterat konsekvenserna av vårt beslut för era befintliga rutiner. Vi har beslutat att låta funktionen fortsätta fungera för er som nyttjar den idag. Så att vi inte sabbar något för er. Jag vill dock vara tydlig att vår avsikt fortfarande är att sluta erbjuda lösningen som en del av Visma Scanner, av olika skäl. Därför kommer vi plocka bort den från inställningarna i appen under hösten, så att vi inte uppmanar nya användare att nyttja den. Se därför till att spara undan adressen, om ni inte redan gjort det.
Och vill man ha lite mer kontext kring varför vi tagit det här beslutet så ska jag passa på att ge er det.
Den här funktionen i Visma Scanner har funnits sedan 2012, till både Visma eEkonomi och Visma Administration. Idag ställer vi betydligt högre krav på säkerhet och anser inte att vem som helst ska kunna skicka in filer obehindrat till bokföringsprogrammet. En av skälen till att vi vill sluta erbjuda lösningen är kort och gott av säkerhetsskäl.
Under årens lopp har Scanner-mejlen dessutom levt parallellt med andra liknande funktioner, som i många fall ger mer värde. Detta har medfört en hel del förvirring och support kring vårt erbjudande och vilken funktion man ska nyttja för leverantörsfaktura eller kvitto. När vi ser på helheten var det därför viktigt att vi tar bort viss funktionalitet, för att förenkla i vårt erbjudande överlag.
Det som också spelat in i beslutet är att väldigt få nyttjar den här funktionen ihop med Visma Administration idag, vilket visar att den inte är en viktig funktion för majoriteten. Med facit hand har vi ju dock förstått att de få som faktiskt nyttjar den har hittat bra digitala arbetssätt med den, som inte varit funktionens egentliga syfte. Med er feedback har vi förstått saken bättre och vill ge er möjlighet att behålla ert invanda arbetssätt, samtidigt som avsikten är att förenkla och framtidssäkra i vårt totalerbjudande.
... Visa mer