2025-04-11
15:16
1Gilla
Regeringen har beslutat att rotavdraget höjs tillfälligt från 30% till 50%, för arbeten som betalas mellan 12 maj och 31 december 2025.
Det är bara arbeten som betalas under denna period som omfattas av det höjda avdraget. Maxbeloppet ligger kvar på 50 000 kronor per person och år. Du kan läsa mer om rotavdraget på vismaspcs.se/rot-avdrag.
Tänk på att det är betalningsdatumet som styr vilket avdrag kunden får – inte när jobbet påbörjades. För att din kund ska få 50 % i rotavdrag måste fakturan alltså betalas mellan 12 maj och 31 december 2025. Om den betalas före den 12 maj gäller det gamla avdraget på 30 %.
Tips! Om du redan nu vill erbjuda dina kunder möjligheten att ta del av det höjda avdraget, är det viktigt att de förstår att betalningen inte får göras förrän efter den 11 maj.
Så här ändrar du till 50 % rotavdrag i eEkonomi
Gå till Inställningar > Företagsinställningar och fliken Faktureringsuppgifter
Markera rutan Fakturerar husarbete och gör önskade ändringar
Klicka på Spara
Vill du erbjuda 50 % i rotavdrag men samtidigt få betalt direkt?
Då kan du sälja fakturorna i ditt program via Betalt Direkt och få pengarna redan nästa bankdag. Du kommer igång med att sälja fakturor under Appar och tillval i programmet. Läs mer på vismaspcs.se/betalt-direkt.
Kom ihåg att det fortfarande är kundens betalningsdatum som avgör vilket avdrag som gäller – även om du säljer fakturan. För att undvika missförstånd och påminnelsefakturor är det därför bra att sätta förfallodatumet till tidigast den 12 maj och att informera kunden om vad som gäller.
... Visa mer
Etiketter:
2025-03-10
09:09
1Gilla
Hej @Khedron Wilk ,
Tack för din härliga feedback! 🤩 Så kul att höra att nyheterna uppskattas. Vi jobbar vidare – och hoppas att listan kommer bli helt tom! 🚀 Ha en fin dag! /Hanna
... Visa mer
2025-03-04
10:49
Hej,
Tack för att ni uppmärksammar det här. Vi är medvetna om detta fallet och kontaktade berörda operatörer direkt och de har stängt av företaget. Vi förstår att det skapar förvirring eftersom vi redan har stängt av företaget en gång tidigare. Vi vill börja med att säga att det inte är en Vismakund som skickar fakturorna och företaget är fortfarande blockerat hos de operatörer de använde sig av förra gången de skickade en faktura. Tyvärr har de denna gång använt sig av en ny operatör och annat system för att kunna skicka fakturan till ert företag. Vi arbetar ständigt för att minska risken för mottagandet av denna typ av fakturor. Vi är även i samråd med DIGG, Myndigheten för Digital Förvaltning, och diskuterar hur de kan arbeta för minska möjligheten att den här typen av fakturor tar sig igenom. Men i dagsläget kan tyvärr ingen programleverantör garantera till 100% att bluffakturor inte tar sig igenom.
Här är en länk om ni vill polisanmäla händelsen: https://polisen.se/utsatt-for-brott/polisanmalan/bedrageri/bedragerier/fakturabedrageri/
Vi kommer ta kontakt med berörda kunder.
/Hanna
... Visa mer
2024-03-08
16:09
Hej @marieH ,
Tack för att du delar med dig av dina idéer! Vi kommer ta med oss dina tankar kring en tydligare översikt hur attestordningen ser ut, och att ändra attestant direkt på fakturan.
Om du som byrå samarbetar med en kund i en annan variant än eEkonomi Pro, kommer du kunna arbeta med attestfunktionerna i programmet och sätta upp ett flöde där dina kunder är attestanter. Om slutkunden arbetar i eEkonomi Pro kommer de också kunna göra inställningar för attest, men annars är det bara du som byrå som kommer åt inställningarna.
Önskar dig en fin dag!
/ Hanna B
... Visa mer
2024-03-08
16:03
Hej @Magnus Ingevall ,
Kul att du kommit igång med de nya funktionerna. Vi kommer ta vidare dina idéer kring att se hur attesten är uppbyggd på ett enkelt sätt i listvyn, och också att kunna ställa in en generell attestregel.
Gällande din fundering kring vad som händer när en attestant slutar, så kommer inte Visma eEkonomi att plocka bort attestanten på leverantörsfakturan automatiskt, utan där behöver man manuellt gå in och ändra på leverantörerna. Det här är något som vi håller på att se över om vi kan göra någon förbättring framåt.
Tack för dina tankar och idéer!
/ Hanna B
... Visa mer
2024-02-07
08:34
Hej @VängsöPeppe ,
Om du har ett förlängt räkenskapsår ska det inte göras något årsavslut i Visma eEkonomi nu, utan efter 2024 då hela ditt räkenskapsår är slut. För att det ska bli korrekt upplagt i programmet ska det vara ett år som sträcker sig från 2023-09-07 till 2024-12-31. Om det är upplagt två olika år, ett för 2023 och ett för 2024, blir det fel i programmet. Om du inte har bokfört något går det att ta bort året för 2024 och förlänga det för 2023. Detta gör du under Inställningar - Räkenskapsår och IB.
Jag hade rekommenderat att ta kontakt med vår support via telefon för bäst hjälp i ärendet, så vi kan se hur det ser ut i ditt program. Du hittar den här.
/ Hanna B
... Visa mer
2024-02-06
10:30
Hej @VängsöPeppe ,
Om jag förstår det rätt låter det som att föreningen har ett förlängt räkenskapsår från 2023-09-07 till 2024-12-31. Vid ett förlängt räkenskapsår ska inget årsavslut göras för 2023, utan det görs för hela det förlängda räkenskapsåret efter 2024. Momsdeklarationen kan du ta ut korrekt i programmet sedan.
Jag hade rekommenderat att ta frågan en runda till Skatteverket för att säkerställa att detta är korrekt för din förening.
/ Hanna B
... Visa mer
2023-10-11
14:03
Hej @Sofia1 ,
Som standard i programmet finns det ingen momskod på konto 2421, och då rekommenderar vi istället att använda konto 3051 som redan har momskod 05. Det går dock bra att istället använda konto 2421 med momskod 05 i artikelkonteringen, men kom ihåg att i steg 6 plocka bort momskod 05 när du bokför på 2421, eftersom försäljningen redan redovisats i momsredovisningen. 🙂
/ Hanna B
... Visa mer
2023-09-06
12:57
Hej @SBJ111 ,
I vilket steg i hanteringen är det du funderar över underlag? När du skapar fakturan under fliken Försäljning eller registrerar betalningen under Kassa-och bankhändelser, behövs inget speciellt underlag.
Återkom gärna med mer information om din fundering så ska vi självklart hjälpa dig vidare!
Du är också välkommen att kontakta vår support.
/ Hanna
... Visa mer
2023-09-04
17:09
Hej @Gunilla E ,
Om du byter företag inne i eEkonomi kan det uppstå problem med att användaren loggas ut. Vi håller på att undersöka det här, men i dagsläget finns det ingen lösning på plats. Vi rekommenderar istället att gå in via Mina Tjänster och där välja vilket företag du arbetar med och sedan gå in i eEkonomi. Genom den här vägen ska användaren inte loggas ut.
Finns det fortsatta problem även när du går via Mina tjänster, är du välkommen att kontakta vår support för vidare felsökning.
Önskar dig en fin dag!
/ Hanna B
... Visa mer
2023-06-08
13:27
Hej @Jocke - JP Ekonomiservice , Som min kollega nämnde i tidigare svar är det såhär programmet är utformat och hanterar öresavrundning vid användning av resultatenheter. I dagsläget kommer ingen ändring ske men vi har tagit vidare det internt. / Hanna B
... Visa mer
2023-05-30
08:59
1Gilla
Hej @coloumbo ,
En standardpost är en post som finns som standard i programmet/databasen och som är upplagd automatiskt när du aktiverar eEkonomi. I vissa fall går inte standardposterna att inaktivera i programmet. Vi kommer dock se över hur det ska hanteras för tillgångstyperna och om någon förändring sker återkommer vi här i tråden.
Tack för du uppmärksammade oss på detta, önskar dig en fin dag!
/ Hanna B
... Visa mer
2023-04-24
15:14
Hej @Anette på A Lirsjö Ekonomi AB , I dagsläget är det inte möjligt att specificera betalningarna om de inte är skapade från programmet, då kommer de dyka upp som en klumpsumma i programmet. Något som kanske kan underlätta är att när du skickar betalningar från eEkonomi till banken, får du nu möjlighet till att skriva ut en PDF med samtliga betalningar som skickats till banken. Det här valet kommer upp i samband med att du skickar betalningarna och då kan du markera att skriva ut en PDF. Den här kan du sedan använda vid avstämning av bankhändelser.
Önskar dig en fin dag!
/ Hanna B
... Visa mer
2023-03-09
14:04
Hej @Susann Gerdin
Vi har sett över hur likviditetsprognosen fungerar och i dagsläget tas inte det bokförda beloppet på 73XX konton med i beräkningen. Vi har dock tagit vidare detta och ska se över om det är något vi kan implementera i beräkningen framåt.
Önskar dig en fin dag och tack för att du hörde av dig!
... Visa mer
2023-02-23
13:35
Hej @philipbengtsson ,
Vi kommer se över hur kontot är placerat och återkommer i tråden om/hur vi ändrar placeringen.
Tack för du hörde av dig!
Ha en fin dag!
/ Hanna B
... Visa mer
2023-01-25
13:31
1Gilla
Hej,
Vi har nu uppdaterat bokföringsförslagen och på förslaget som heter "Förbrukningsmaterial" konteras det mot konto 5460. Vi har även lagt till ett till förslag som heter "Förbrukningsvaror (gruppkonto)" där det konteras mot konto 5400 och ett förslag som heter "Förbrukningsinventarier" som konteras mot 5410.
Tack för din feedback!
/ Hanna B
... Visa mer
2023-01-20
10:35
Hej @Prefect1 ,
Vi har just nu ett problem med att skicka betalningar via bankkopplingen. Vi har skapat en forumtråd där du kan följa problemet, HÄR.
/ Hanna B
... Visa mer
2023-01-18
16:57
Hej @Relm__ , Vi ber om ursäkt över felskrivningen kring priset som skickades ut i mejlet igår. Priset som stämmer och som vi även skickade i nästkommande mejl är 99kr/månad. Detta priset avser Visma Website som du har möjlighet att uppgradera till där du bland annat får tillgång till fri support. Har du fler frågor kring programmet/vad som skiljer varianterna åt, är du välkommen att kontakta oss här. Önskar dig en fin dag!
/ Hanna B
... Visa mer
2023-01-10
11:05
1Gilla
Hej @VaniaRB ,
Den här begränsningen är något som ligger på bankens sida då det inte finns stöd för bank integration på den här typen av konto på Handelsbanken. Detta i sin tur gör att vi inte har möjlighet att utveckla en integration från vårt håll. Om detta blir möjligt framåt i tiden kan vi se över hanteringen och möjligheterna.
Önskar dig en fin dag!
/ Hanna B
... Visa mer
2022-11-07
13:34
Hej @Jocke - JP Ekonomiservice , Tack för din feedback! Vi har tagit det här vidare och undersöker om vi behöver ändra konto eller beskrivning på kostnadstypen. När vi har någon mer information återkommer vi i tråden.
Ha en fin dag!
/ Hanna B
... Visa mer
2022-10-20
08:44
Hej,
Det är inget som går att ändra på i dagsläget, men om någon ändring sker kommer vi återkomma med det i forumet.
/ Hanna B
... Visa mer
2022-10-19
10:22
Hej @Anders Winbo
I dagsläget kommer programmet att logga ut inaktiva användare. Om det är något som ändras king detta förfarandet kommer det uppdateras i forumet framåt.
/ Hanna B
... Visa mer
2022-10-18
16:12
Hej,
Om man inte är aktiv i programmet under en längre tid kommer man bli utloggad från eEkonomi. I dagsläget finns det ingen påminnelse innan man blir utloggad i programmet, men det är något som går att skicka in som ett utvecklingsförslag till oss inne från eEkonomi under Feedback och förslag. Om ni upplever att ni blir utloggad efter en kort stund eller när ni arbetar i programmet är ni välkommen att kontakta vår support för felsökning.
/ Hanna B
... Visa mer
2022-09-06
08:41
Hej @Mikael Östergren
Precis som min kollega Tinna skriver tittar programmet på de kolumnrader som finns under fliken Försäljning - Kundfakturor, utöver detta tittar det även på en del av de uppgifter som finns för själva artikeln i artikelregistret. I dagsläget ser inte sökfunktionen på mer specifika uppgifter på fakturan som antal eller pris. Detta för att man inte ska få upp allt för många alternativ vid söket och för att man ska få bättre sökträffar.
Vi har tidigare diskuterat om det här är något som vi vill implementera i programmet men just nu är det inget som kommer att ske. Om det ändras kommer du få återkoppling på det förslaget som du skickat in till oss.
Önskar dig en fin dag!
/ Hanna B
... Visa mer
2022-06-28
10:18
Hej @Sir Thomas Vi har hittat ett fel gällande notiserna i programmet som gör att notiser ibland visas felaktigt vid skapandet av fakturor för befintliga kunder. Vi håller på att åtgärda det här och kommer i samband med detta även se över hur funktionen fungerar. Detta kommer minska antalet notiser för er i eEkonomi.
För nya kunder i programmet, som inte har information kring ROT/RUT på kundkortet, kommer det fortfarande dyka upp en notis vid skapandet av fakturor för husarbete. Detta för att underlätta skapandet av framtida fakturor. Som min kollega Tinna nämnde går det att skicka in ett önskemål kring förändringar i eEkonomi som når våra programutvecklare. Om det är några förbättringar som du ser bör implementeras tar vi tacksamt emot detta. / Hanna B
... Visa mer
2022-05-12
09:42
Hej @Fd medlem ,
Vi arbetar aktivt med att anpassa eEkonomi mer för föreningar. Även om det finns saker vi vill förbättra, så anser vi att detta är det bättre programmet för att sköta sin bokföring i en förening. I den här forumtråden har vi även diskuterat några av fördelarna med eEkonomi.
Om du har några synpunkter på vad som kan förbättras i produkten får du som min kollega Tinna nämner gärna gå in under Feedback och förslag för att skicka in dina idéer så kan vi se vidare på detta.
Önskar dig en fin dag!
/ Hanna B
... Visa mer
2022-04-20
13:23
Hej Jocke,
I dagsläget är drag and drop mellan Outlook (mejlprogram) och eEkonomi ingen funktion som vi aktivt utvecklar/har utvecklat och således inget som vi kan garantera fungerar. Precis som min kollega Tinna beskriver kan det i vissa fall fungera om vi gjort en uppdatering kring bildunderlag som då anpassar sig till Outlook för varje användares specifika situation. Om det fungerar med olika tillägg i webbläsaren är inte heller något som vi vet eller kan svara på då vi som nämnt inte aktivt valt att utveckla den här funktionen. Om det är något ni saknar i programmet kan ni skriva in det som ett önskemål i eEkonomi.
Ha en fin dag!
/ Hanna B
... Visa mer
2022-04-04
16:51
Hej @Pacsac
Precis som min kollega Tinne skriver kan betalningar endast göras med samma valuta som finns uppsatt på valutakontot (förutom SEK). I dagsläget är det här inget som vi planerar att ändra på men om det skulle ändras framåt kommer vi uppdatera i forumet.
Ha en fin dag!
/ Hanna B
... Visa mer
2022-03-15
15:51
Hej igen Carina,
Det är flera faktorer som spelar in i utvecklingen av detta vilket gör att vi inte kan säga en exakt tid när det kommer att vara löst. När det finns någon mer uppdatering kommer vi uppdatera i tråden. Under tiden rekommenderar jag att ni tar kontakt med banken för att få ut en lista som visar referenserna/namnen på betalningarna.
Detta är en temporär workaround och när utvecklingen är klar kommer referensen komma in i programmet som för de andra bankhändelserna, men i dagsläget finns det ingen annan lösning.
/ Hanna B
... Visa mer
2022-03-15
13:49
Hej Carina,
Vi förstår att det här är en efterlängtad funktion. Som vår support nämnt håller vi på att arbeta på att utveckla och förbättra bankintegrationen så att referensen ska tolkas för även dessa typer av inbetalningar. Vi vet inte en exakt tid när detta kommer vara implementerat men vi kommer uppdatera i tråden när det är löst.
Ha en fin dag!
/ Hanna B
... Visa mer
2022-03-02
11:02
1Gilla
Hej Benny,
Om du skapar upp en faktura och sedan söker på projekt så kan du både söka på ett nummer och ett namn. Du kan även på rubriken för Nr/Namn i rutan för projekten, välja hur sorteringen ska se ut. Antingen sorteras det på nummer eller på namn.
Det känns således som detta förslag redan finns i programmet, och om vi har missuppfattat önskemålet får du gärna återkomma.
Ha en fin dag!
/ Hanna B
... Visa mer
2022-02-17
11:23
2 Gillar
Hej,
Vi har just nu ett problem som gör att det inte går att skriva ut momsredovisningar som PDF.
Vi har skapat en forumtråd som man kan följa HÄR.
Ha en fin dag!
/ Hanna B
... Visa mer
2022-01-18
16:37
Hej,
När du skapar upp en leverantörsfaktura eller kundfaktura på ett datum som inte finns med i ett räkenskapsår i programmet, så kommer det dyka upp en fråga som säger "Det finns inget räkenskapsår som innehåller datumet XXXX-XX-XX. Vill du skapa ett nytt räkenskapsår nu?". Om du klickar på Spara kommer programmet automatiskt att skapa upp räkenskapsåret åt dig. Du ska således inte behöva skapa upp räkenskapsåret manuellt i eEkonomi.
Jag uppfattar det som att programmet hanterar detta på samma sätt som du önskar. Om vi dock har uppfattat din fundering fel får du gärna återkomma i tråden så kan vi kika vidare.
Ha en fin dag!
/ Hanna B
... Visa mer
2022-01-18
08:23
Hej,
Vi har gjort en fix för detta. Det ska nu gå bra att bokföra resultatet och låsa året i eEkonomi.
Om det mot förmodan skulle vara fortsatta problem är det bara att återkomma här i tråden så kikar vi vidare.
Ha en fin dag!
/ Hanna B
... Visa mer
2022-01-04
15:50
Hej, För att en order ska gå igenom när man använder betalsättet swish behöver man som kund slutföra beställningen genom att utföra swishbetalningen. Om kunden skulle avbryta betalningen genererar inte detta en beställning. Det bör således inte finnas några beställningar i eEkonomi som saknar en swishinbetalning, då detta inte är möjligt. Om vi har uppfattat din fundering felaktigt får du gärna återkomma eller höra av dig till vår support.
Ha en fin dag!
/ Hanna B
... Visa mer
2021-11-12
11:47
Hej Lotta,
Precis som du säger tar den Periodiska sammanställningen med fakturor på fakturadatum även om de är bokförda eller ej. Medan momsredovisningen tar med försäljningen först när bokföring har skett.
När man kör med kontantmetoden och redovisar moms per månad eller kvartal kan det bli en krock. Om man däremot hade redovisat moms årsvis hade problemet inte uppstått.
Det fungerar även att använda faktureringsmetoden då det hade inneburit att Periodisk sammanställning och Momsredovisning redovisats i samma period. Då all försäljning direkt blir bokförd när du har Faktureringsmetoden och skapar en faktura.
Vad gäller Visma eEkonomi så är ingen funktion stängd, vilket innebär att det idag går att skapa periodisk sammanställning vid kontantmetoden. Den här hanteringen är i dagsläget inget som vi planerar att ändra på.
Jag rekommenderar att kontrollera vidare med Skatteverket hur det ska hanteras av er som företag så ni får till rätt inställningar för just er.
Ha en fin dag!
/ Hanna B
... Visa mer
2021-11-12
11:04
Hej Eva,
Jag vill börja med att ursäkta för sent svar i tråden.
När du har lagt till ett meddelande i eEkonomi och en användare sedan svarar kommer du få en notis i din mobil. Detta förutsätter dock att man har appen Visma eEkonomi nedladdad och har notiser aktiverat för appen.
Ha en fin dag!
/ Hanna B
... Visa mer
2021-10-27
13:53
Hej,
Vi har också noterat detta fel och håller på att arbeta på en lösning.
För att komma runt problemet kan du göra följande:
1. Skapa verifikationen som vanligt.
2. När du klickar på bokför så fyller du i Utländskt belopp i rutan som kommer upp.
3. Klicka på Skapa ingen bankhändelse.
4. Nu kan du klicka på Bokför och då skapas verifikationen upp och det skapas inte en bankhändelse.
Tanken är att den här rutan ska vara kvar men att man inte ska behöva fylla i beloppet vid utländskt belopp när man väljer att inte skapa en bankhändelse.
Vi återkopplar i tråden när det är löst.
/ Hanna B
... Visa mer
2021-10-21
14:01
Hej,
När du kikar på en resultaträkning och tar ett intervall som börjar med första dagen i ditt räkenskapsår, (ex Jan - Sep), kommer kolumnerna för Perioden och Ackumulerat att visa samma värden. Detta för att det ackumulerade värdet är samma som totalen om man alltid utgår ifrån första dagen av räkenskapsåret.
Skulle du exempelvis välja Feb - Sep, hade värdena högst sannolikt varit olika.
Om det är så att vi missuppfattar din fundering är det bara att återkomma här i tråden så ska vi göra vårt bästa för att hjälpa dig vidare.
Ha en fin dag!
/ Hanna B
... Visa mer
2021-10-11
10:55
1Gilla
Hej,
Vi har nu åtgärdat problemet så att standardtexterna uppdateras när du ändrar informationen på grunduppgifterna.
Ha en fin dag!
/ Hanna B
... Visa mer
2021-10-06
11:23
Hej,
Vi har noterat det här och håller på att arbeta på en fix som gör att uppgifterna uppdateras i standardtexterna.
Vi återkopplar i tråden när det är löst.
/ Hanna B
... Visa mer
2021-07-12
14:34
Hej,
Det är helt rätt att skapa upp en ny artikelkontering och där koppla till konto 3911 - Hyresintäkter.
Innan du skapar artikelkonteringen kan du behöva aktivera kontot i kontoplanen. Det gör du under fliken Inställningar - Kontoplan och sök på 3911. Bocka i rutan Visa även inaktiva poster under sökrutan, markera kontot, klicka på Redigera till höger, bocka i rutan Aktivt och spara.
När kontot är aktivt kan du sedan skapa upp artikelkonteringen under Inställningar - Artikelkonteringar - Ny artikelkontering. Döp den till exempelvis Hyra, sätt 0% moms och typ Tjänst. På raden Momsfri till höger plockar du upp konto 3911 och sparar.
När artikelkonteringen är skapad kan du gå in på aktuella artiklar och ändra artikelkonteringen till den nya du precis skapat.
Hoppas detta hjälper dig och annars är du självklart välkommen att höra av dig.
Ha en fin dag!
/ Hanna B
... Visa mer
2021-06-21
11:33
Hej Sebastian,
I dagsläget går det inte att arbeta med funktionen attest utan att ha en licens till programmet. Användarna behöver under Mina tjänster - Användare och tjänster ha eEkonomi upplagt. Detta för att man som användare går in i programmet och attesterar fakturorna där.
För att ändra behörighet på användarna efter att en licens lagts till går du in under Inställningar - Behörigheter i eEkonomi.
Ha en fin dag!
/ Hanna B
... Visa mer
2021-06-21
11:18
2 Gillar
Hej HAK__1,
När du aktiverar en bankkoppling i eEkonomi försvinner valet att betala med detta konto direkt på fakturan och du kan istället utgå ifrån fliken Kassa-och bankhändelser för att registrera fakturan som betald.
I det här fallet är det smidigast att ångra betalningen under Kassa-och bankhändelser enligt följande:
1. Gå in under Kassa-och bankhändelser och ställ dig under Kassakonto, Periodens händelser och korrekt period. 2. Klicka på raden för den felaktiga betalningen och välj Ångra matchning ute till höger. Fakturan blir då registrerad som obetald igen.
När du har gjort det här kan du radera raden med krysset ute till höger.
3. Ändra från kassakontot till företagskontot och matcha fakturan mot den importerade händelsen, eller om bankkopplingen inte var aktiv när betalningen gjordes kan du skapa händelsen manuellt via knappen Ny bankhändelse uppe till höger.
/ Hanna B
... Visa mer