tisdag
Hej @RR Riv Och Renovering ,
Det kan finnas två anledningar till att du får det här felmeddelandet.
1. Artikeln du vill fakturera är uppsatt felaktigt med inställningen 0 procent moms. När du fakturerar med omvänd skattskyldighet räcker det med att markera kunden med Omvänd skattskyldighet under Försäljning - Kunder. Artikelns artikelkontering ska alltid ha en procentsats, exempelvis 25 procent moms. Du behöver aldrig ange 0 procent moms på artiklarna, utan det fixas automatiskt när du skapar fakturan. Om det här är fallet, behöver du gå in på artikeln du vill fakturera under Försäljning - Artiklar och ändra på raden för artikelkonteringen till önskad procentsats.
2. Du har skapat en egen artikelkontering (istället för att använda programmets standardartikelkonteringar), och inte lagt till ett konto för Omvänd skattskyldighet. Om det här är orsaken behöver du gå in under Inställningar - Artikelkonteringar - leta upp artikelkonteringen du använder på artikeln du vill fakturera och lägga till ett bokföringskonto för raden Omvänd skattskyldighet. Konto 3231 används i regel vid försäljning av byggtjänster till en annan momsregistrerad person och omvänd skattskyldighet tillämpas.
Ha en fin dag!
/Hanna
... Visa mer
tisdag
Hej @Nordicweb ,
Ja, det stämmer som du säger. På fakturautskriften visas först momsen i EUR, och därefter visas samma belopp omräknat till SEK. Det är alltså bara en valutakonvertering och inget extra som läggs på.
Ha en fin dag!
/Hanna
... Visa mer
2025-06-09
20:36
Åh, vad bra! Tack för ditt svar! Då ska jag gå in och ändra det. Mvh Marie
... Visa mer
2025-06-09
10:28
Hej @Kan inte dra och släppa l För tillfället är det problem med att inte allt tolkas om du skapar en ny leverantörsfaktura och använder drag & drop för att få in underlaget. Detta är rapporterat vidare som ett fel och vi arbetar på en lösning.
På vår hemsida spiris.se/support/driftinformation hittar du pågående incidenter och fel och när dessa är lösta tas det bort därifrån.
Ha en fin dag!
... Visa mer
2025-06-05
08:02
Hej! Tack för ni gjorde oss uppmärksamma på detta, vi undersöker saken och vidtar nödvändiga åtgärder.
... Visa mer
2025-04-11
15:16
1Gilla
Regeringen har beslutat att rotavdraget höjs tillfälligt från 30% till 50%, för arbeten som betalas mellan 12 maj och 31 december 2025.
Det är bara arbeten som betalas under denna period som omfattas av det höjda avdraget. Maxbeloppet ligger kvar på 50 000 kronor per person och år.
Tänk på att det är betalningsdatumet som styr vilket avdrag kunden får – inte när jobbet påbörjades. För att din kund ska få 50 % i rotavdrag måste fakturan alltså betalas mellan 12 maj och 31 december 2025. Om den betalas före den 12 maj gäller det gamla avdraget på 30 %.
Tips! Om du redan nu vill erbjuda dina kunder möjligheten att ta del av det höjda avdraget, är det viktigt att de förstår att betalningen inte får göras förrän efter den 11 maj.
Så här ändrar du till 50 % rotavdrag i Bokföring och Fakturering
Gå till Inställningar > Företagsinställningar och fliken Faktureringsuppgifter
Markera rutan Fakturerar husarbete och gör önskade ändringar
Klicka på Spara
Vill du erbjuda 50 % i rotavdrag men samtidigt få betalt direkt?
Då kan du sälja fakturorna i ditt program via Betalt Direkt och få pengarna redan nästa bankdag. Du kommer igång med att sälja fakturor under Funktioner och tillval i programmet. Läs mer på https://www.spiris.se/vax-med-spiris/bokforing-fakturering/betalt-direkt .
Kom ihåg att det fortfarande är kundens betalningsdatum som avgör vilket avdrag som gäller – även om du säljer fakturan. För att undvika missförstånd och påminnelsefakturor är det därför bra att sätta förfallodatumet till tidigast den 12 maj och att informera kunden om vad som gäller.
... Visa mer
Etiketter:
2025-03-10
09:09
1Gilla
Hej @Khedron Wilk ,
Tack för din härliga feedback! 🤩 Så kul att höra att nyheterna uppskattas. Vi jobbar vidare – och hoppas att listan kommer bli helt tom! 🚀 Ha en fin dag! /Hanna
... Visa mer
2025-01-20
15:31
Hej Då förstår jag. Det blir inte 25% fel utan det är just de fakturor som avser 2025 som påverkar relationen. Då kör jag så.
... Visa mer
2024-10-02
11:08
Hej @Jennifer
Tack för att du delar dina förslag om produktförbättringar med oss. Vi uppskattar din feedback och har tagit det vidare internt.
Har du några fler önskemål om förbättringsförslag är du varmt välkommen att lämna dem direkt till våra utvecklare av Visma eEkonomi via en knapp längst ner till vänster i sidopanelen som heter Feedback och förslag.
Välkommen tillbaka till forumet framöver.
/Tinna
... Visa mer
2024-06-07
19:42
1Gilla
Hej Elin! Du ska inte göra en ny verifikation, utan gå in på kundfakturor och klicka på den verifikation det gäller. (klicka i ver.nr raden) Där ändrar du. Mvh Anders
... Visa mer
2024-03-28
11:23
Vill rapportera en bugg i attestfunktionen. Om jag gått igenom det jag ska attestera och sedan väljer att masshantera mina attester så ser jag alla fakturor som ska attesteras men inte bara mina utan även kollegors attester som jag inte ska se eller attestera. Inte så bra.
... Visa mer
2024-01-31
09:59
Hej @philipbengtsson,
Kontots placering har nu uppdaterats och är nu flyttat till rubriken ''Bundet eget kapital - Fond för utvecklingsutgifter'' i Balansräkningen.
Önskar er en fortsatt fin dag!
/Victor
... Visa mer
2023-09-04
17:09
Hej @Gunilla E ,
Om du byter företag inne i eEkonomi kan det uppstå problem med att användaren loggas ut. Vi håller på att undersöka det här, men i dagsläget finns det ingen lösning på plats. Vi rekommenderar istället att gå in via Mina Tjänster och där välja vilket företag du arbetar med och sedan gå in i eEkonomi. Genom den här vägen ska användaren inte loggas ut.
Finns det fortsatta problem även när du går via Mina tjänster, är du välkommen att kontakta vår support för vidare felsökning.
Önskar dig en fin dag!
/ Hanna B
... Visa mer
2023-06-08
13:27
Hej @Jocke - JP Ekonomiservice , Som min kollega nämnde i tidigare svar är det såhär programmet är utformat och hanterar öresavrundning vid användning av resultatenheter. I dagsläget kommer ingen ändring ske men vi har tagit vidare det internt. / Hanna B
... Visa mer
2023-05-30
08:59
1Gilla
Hej @coloumbo ,
En standardpost är en post som finns som standard i programmet/databasen och som är upplagd automatiskt när du aktiverar eEkonomi. I vissa fall går inte standardposterna att inaktivera i programmet. Vi kommer dock se över hur det ska hanteras för tillgångstyperna och om någon förändring sker återkommer vi här i tråden.
Tack för du uppmärksammade oss på detta, önskar dig en fin dag!
/ Hanna B
... Visa mer
2023-03-09
14:04
Hej @Susann Gerdin
Vi har sett över hur likviditetsprognosen fungerar och i dagsläget tas inte det bokförda beloppet på 73XX konton med i beräkningen. Vi har dock tagit vidare detta och ska se över om det är något vi kan implementera i beräkningen framåt.
Önskar dig en fin dag och tack för att du hörde av dig!
... Visa mer
2023-01-25
13:40
1Gilla
@Hanna Bergqvist SVIN BRA!!!!!!
... Visa mer
2023-01-20
10:35
Hej @Prefect1 ,
Vi har just nu ett problem med att skicka betalningar via bankkopplingen. Vi har skapat en forumtråd där du kan följa problemet, HÄR.
/ Hanna B
... Visa mer
2023-01-18
16:57
Hej @Relm__ , Vi ber om ursäkt över felskrivningen kring priset som skickades ut i mejlet igår. Priset som stämmer och som vi även skickade i nästkommande mejl är 99kr/månad. Detta priset avser Visma Website som du har möjlighet att uppgradera till där du bland annat får tillgång till fri support. Har du fler frågor kring programmet/vad som skiljer varianterna åt, är du välkommen att kontakta oss här. Önskar dig en fin dag!
/ Hanna B
... Visa mer
2023-01-10
12:01
3 Gillar
Tyvärr är det Handelsbanken som ställer till det och jag fick ordna ett annat större affärskonto för att kunna aktivera bankkopplingen.
... Visa mer
2022-11-22
11:49
1Gilla
Då är det ett ärende för Supporten eftersom kunden i fråga har Swish enligt er hemsida.
... Visa mer
2022-09-06
08:41
Hej @Mikael Östergren
Precis som min kollega Tinna skriver tittar programmet på de kolumnrader som finns under fliken Försäljning - Kundfakturor, utöver detta tittar det även på en del av de uppgifter som finns för själva artikeln i artikelregistret. I dagsläget ser inte sökfunktionen på mer specifika uppgifter på fakturan som antal eller pris. Detta för att man inte ska få upp allt för många alternativ vid söket och för att man ska få bättre sökträffar.
Vi har tidigare diskuterat om det här är något som vi vill implementera i programmet men just nu är det inget som kommer att ske. Om det ändras kommer du få återkoppling på det förslaget som du skickat in till oss.
Önskar dig en fin dag!
/ Hanna B
... Visa mer
2022-06-28
10:18
Hej @Sir Thomas Vi har hittat ett fel gällande notiserna i programmet som gör att notiser ibland visas felaktigt vid skapandet av fakturor för befintliga kunder. Vi håller på att åtgärda det här och kommer i samband med detta även se över hur funktionen fungerar. Detta kommer minska antalet notiser för er i eEkonomi.
För nya kunder i programmet, som inte har information kring ROT/RUT på kundkortet, kommer det fortfarande dyka upp en notis vid skapandet av fakturor för husarbete. Detta för att underlätta skapandet av framtida fakturor. Som min kollega Tinna nämnde går det att skicka in ett önskemål kring förändringar i eEkonomi som når våra programutvecklare. Om det är några förbättringar som du ser bör implementeras tar vi tacksamt emot detta. / Hanna B
... Visa mer
2022-05-12
09:42
Hej @Fd medlem ,
Vi arbetar aktivt med att anpassa eEkonomi mer för föreningar. Även om det finns saker vi vill förbättra, så anser vi att detta är det bättre programmet för att sköta sin bokföring i en förening. I den här forumtråden har vi även diskuterat några av fördelarna med eEkonomi.
Om du har några synpunkter på vad som kan förbättras i produkten får du som min kollega Tinna nämner gärna gå in under Feedback och förslag för att skicka in dina idéer så kan vi se vidare på detta.
Önskar dig en fin dag!
/ Hanna B
... Visa mer
2022-04-04
16:51
Hej @Pacsac
Precis som min kollega Tinne skriver kan betalningar endast göras med samma valuta som finns uppsatt på valutakontot (förutom SEK). I dagsläget är det här inget som vi planerar att ändra på men om det skulle ändras framåt kommer vi uppdatera i forumet.
Ha en fin dag!
/ Hanna B
... Visa mer
2022-03-15
16:15
Hej igen! Självklart har jag redan varit i kontakt med banken (flera gånger) men då avtalet mellan er och den tjänsten/fil som överförs till er innehåller även bild på på dessa typer av inbetalningar vilket innebär att ni får all info så kan banken kan inte ge mig detta. Nordea har även varit i kontakt med er i detta ärende då det dessvärre inte bara är vi som är drabbade och Nordeas support får många onödiga samtal som de inte kan hjälpa kunderna med. Det är olyckligt och tråkigt. Känns som moment 22. Tacksam om ni kan göra en workaround tills vidare eller hitta en lösning med plusgiro på Nordea tills ni löst det.
... Visa mer
2022-03-02
12:38
Hej Hanna! Tack för ditt svar! Det var precis det här som jag efterfrågade. Nu har jag testat i enlighet med din beskrivning och det fungerar väldigt bra. Toppen! Med vänlig hälsning Benny Andersson
... Visa mer
2022-02-17
11:23
2 Gillar
Hej,
Vi har just nu ett problem som gör att det inte går att skriva ut momsredovisningar som PDF.
Vi har skapat en forumtråd som man kan följa HÄR.
Ha en fin dag!
/ Hanna B
... Visa mer
2022-01-18
16:37
Hej,
När du skapar upp en leverantörsfaktura eller kundfaktura på ett datum som inte finns med i ett räkenskapsår i programmet, så kommer det dyka upp en fråga som säger "Det finns inget räkenskapsår som innehåller datumet XXXX-XX-XX. Vill du skapa ett nytt räkenskapsår nu?". Om du klickar på Spara kommer programmet automatiskt att skapa upp räkenskapsåret åt dig. Du ska således inte behöva skapa upp räkenskapsåret manuellt i eEkonomi.
Jag uppfattar det som att programmet hanterar detta på samma sätt som du önskar. Om vi dock har uppfattat din fundering fel får du gärna återkomma i tråden så kan vi kika vidare.
Ha en fin dag!
/ Hanna B
... Visa mer
2022-01-18
08:23
Hej,
Vi har gjort en fix för detta. Det ska nu gå bra att bokföra resultatet och låsa året i eEkonomi.
Om det mot förmodan skulle vara fortsatta problem är det bara att återkomma här i tråden så kikar vi vidare.
Ha en fin dag!
/ Hanna B
... Visa mer
2021-11-17
14:55
Jag håller med Marikka, jag saknar också detta. /Angelica
... Visa mer
2021-11-12
11:47
Hej Lotta,
Precis som du säger tar den Periodiska sammanställningen med fakturor på fakturadatum även om de är bokförda eller ej. Medan momsredovisningen tar med försäljningen först när bokföring har skett.
När man kör med kontantmetoden och redovisar moms per månad eller kvartal kan det bli en krock. Om man däremot hade redovisat moms årsvis hade problemet inte uppstått.
Det fungerar även att använda faktureringsmetoden då det hade inneburit att Periodisk sammanställning och Momsredovisning redovisats i samma period. Då all försäljning direkt blir bokförd när du har Faktureringsmetoden och skapar en faktura.
Vad gäller Visma eEkonomi så är ingen funktion stängd, vilket innebär att det idag går att skapa periodisk sammanställning vid kontantmetoden. Den här hanteringen är i dagsläget inget som vi planerar att ändra på.
Jag rekommenderar att kontrollera vidare med Skatteverket hur det ska hanteras av er som företag så ni får till rätt inställningar för just er.
Ha en fin dag!
/ Hanna B
... Visa mer
2021-11-12
11:04
Hej Eva,
Jag vill börja med att ursäkta för sent svar i tråden.
När du har lagt till ett meddelande i eEkonomi och en användare sedan svarar kommer du få en notis i din mobil. Detta förutsätter dock att man har appen Visma eEkonomi nedladdad och har notiser aktiverat för appen.
Ha en fin dag!
/ Hanna B
... Visa mer
2021-11-01
15:25
1Gilla
Hej, Vi har nu åtgärdat felet som gjorde att det inte gick att bokföra emot konto 1980 utan att använda den work around som nämnts ovan. / Emil H
... Visa mer
2021-10-11
10:55
1Gilla
Hej,
Vi har nu åtgärdat problemet så att standardtexterna uppdateras när du ändrar informationen på grunduppgifterna.
Ha en fin dag!
/ Hanna B
... Visa mer
2021-08-03
17:44
1Gilla
Hej Skeppslyktan!
Tyvärr går det inte att ändra artikelkonteringen på de fakturor som redan gått ut ifall de är bokförda och skickade. Istället finns det två lösningar du kan tillämpa i den här situationen. Båda innefattar att skapa nya fakturor med den rätta artikelkonteringen samt det rätta kontot - 3911. Vilken lösning som är bäst i just det här fallet beror på vad som känns smidigast för dig i just din situation, och eventuellt hur många fakturor du har skapat på den 'gamla' artikelkonteringen kan jag tänka mig.
1. Om fakturorna inte är markerade som betalda i programmet så kan du ångra fakturorna och sedan skapa nya fakturor under rätt konto 3911 och skicka ut dem igen. De nya fakturorna du skapar kommer automatiskt ha den nya artikelkonteringen.
2. Om fakturorna är betalda i programmet och en del av intäkterna finns på kontot du använde innan du ändrade till 3911 kan du ångra betalningen för att sedan skapa nya fakturor. Under Kassa & bankhändelser i programmet kan du ångra betalningen, fakturorna och till sist också skapa nya fakturor och skicka ut dem igen.
Hoppas detta hjälpte dig i din fråga. Om jag har missförstått situationen, eller om något är otydligt är du varmt välkommen att höra av dig här i tråden igen.
/Agnes
... Visa mer
2021-06-21
11:50
2 Gillar
Tack båda för snabbt svar! Jag har ångrat och tagit bort. Bankkopplingen var inte registrerad vid den här fakturan så då kanske jag måste göra det manuellt. EDIT: Supersmidigt! När jag gjorde en ny bankhändelse med samma summa så förstod programmet att det gällde den obetalda fakturan. Så det var bara att trycka på bokför! Tack för hjälpen!
... Visa mer
2021-06-21
11:33
Hej Sebastian,
I dagsläget går det inte att arbeta med funktionen attest utan att ha en licens till programmet. Användarna behöver under Mina tjänster - Användare och tjänster ha eEkonomi upplagt. Detta för att man som användare går in i programmet och attesterar fakturorna där.
För att ändra behörighet på användarna efter att en licens lagts till går du in under Inställningar - Behörigheter i eEkonomi.
Ha en fin dag!
/ Hanna B
... Visa mer