2025-04-16
10:56
Hej @oliwia66
Tack för din fråga. Jag förstår att det kan vara lite klurigt med månadslön och oregelbunden arbetstid när man är van vid timlön!
Så här är det – när någon inte jobbar sina planerade timmar så behöver man göra en notering på det. Det första du behöver tänka på är om frånvaron ska räknas som semestergrundande eller inte. Det kommer styra lite vilken typ av löneart du kan använda.
Du kan välja mellan olika typer av frånvarolönearter. Det finns tjänstledighet, som inte ger semestergrund, och olika kategorier av frånvaro utan lön – vissa av dessa kan faktiskt vara semestergrundande.
När det gäller rätt löneart för att göra avdrag för den veckan han var ledig (och råkade få både arbetstidsförkortning och lön), blir det lite beroende på avtalen och specifika detaljer. Här skulle det vara toppen om du kunde boka tid med en lönespecialist, för lite mer skräddarsydd hjälp. Du kan också kika med vår support för att få lite extra tips och råd!
... Visa mer
2025-03-18
08:57
Hej @oliwia66
Det är jättesvårt att säga varför du inte får det att fungera utifrån den information du ger oss. Efter att du har gjort någon avsättning till den anställda är min rekommendation att uttag av den avsättning som gjorts till arbetstidskonto/arbetstidsförkortning görs med snabbvalet Tidbank i kalendariet.Då får du hjälp av löneprogrammet att välja rätt löneart och allt bör fungera.
Om inte det stämmer i ditt fall vill jag be dig att slå en signal till supporten så ska vi felsöka tillsammans med dig.
... Visa mer
2025-01-28
13:46
Hej @oliwia66
Ja, det stämmer. Om du vill ångra en faktura behöver du skapa en faktura av motsatt typ och sedan kvitta dem mot varandra. Om endast den ena fakturan redan är betald behöver du göra en separat betalning på den andra fakturan.
För att skapa en betalning på den andra fakturan, följ dessa steg: Gå in på själva fakturan - flik 4 Spårning - Skapa direktbetalning (se bild nedan). För att knappen för direktbetala ska vara aktiv behöver du ha markerat fakturan som Skickad på flik 1 Faktura.
Gäller din fråga en leverantörsfaktura kan du följa instruktionen Hur tar jag bort en leverantörsfaktura?
Om båda fakturorna är obetalda kan du göra en kvittning. Läs mer i hjälpavsnittet "Kvitta debet mot kredit, kommando" - här finns beskrivning för kvittning både av kund- och leverantörsfakturor.
Genom att följa dessa steg kommer du att kunna kvitta fakturorna mot varandra och balansera transaktionerna i bokföringen.
Ha en trevlig eftermiddag.
... Visa mer
2024-04-04
09:38
Hej @oliwia66
Tack för att du kontaktar oss. Ser att du redan fått svar av AnnicaL och jag vill även skicka med ett tips om att du direkt i programmets funktion.
Här kommer en instruktion för hur du justerar anskaffningsvärdet om du av någon anledning har angett fel anskaffningsvärde för tillgången, till exempel om momsen är inkluderad i kostnaden. Fältet Anskaffningsvärde kan ändras fram till den första avskrivningen har gjorts för anläggningstillgången. Efter det kan ändringar göras via åtgärdsmenyn. Efter gjorda ändringar, beräknar programmet fram ett nytt Avskrivningsunderlag och Redovisat värde och justerar storleken på framtida avskrivningar.
1. Välj Bokföring - Anläggningstillgångar. 2. Välj från listan den anläggningstillgång som du behöver ändra anskaffningsvärdet för.
3. Välj Åtgärder - Justering av anskaffningsvärde. 4. Ange det nya anskaffningsvärdet. 5. Välj Spara. När du justerar anskaffningsvärdet justeras även avskrivningsunderlaget med motsvarande belopp. Justeringen påverkar också framtida avskrivningar.
Ha en fin dag
/Tinna
... Visa mer
2023-08-24
09:46
Hej @oliwia66
Tack för att du hör av dig till oss.
I Visma Administration finns finns en funktion för bortskrivning om det är aktuellt. Vi har sammanställt all information du behöver i hjälpavsnittet Gör bortskrivning
Börja med att kontrollera med din redovisningskonsult hur du ska hantera hela situationen så allt blir rätt och riktigt på en gång. Uppstår det sedan några frågor eller funderingar så finns vi här.
Ha en fin dag.
/Tinna
... Visa mer
2023-08-14
12:53
Om jag vore dig hade jag krediterat enligt instruktionen ovan. Sedan hade jag skapat upp den nya korrekta fakturan och registrerat betalningen precis som du fått den. Det kommer då ligga kvar ett saldo som du sedan registrerar igen när du väl får in det. Hänger du med på hur jag tänker? 😊 /Ebba
... Visa mer
2023-01-23
10:06
Hej @oliwia66!
Du justerar timmarna i tidbanken med löneart 4200.
I och med att det ligger -22 timmar i ditt fall så får du använda löneart 4200 och lägga in 22 timmar på den, så kommer saldot bli 0.
Om du arbetar med Arbetstidsförkortning så kommer det alltid med på utskriften av lönebeskedet, så det bästa är att "nolla" minussaldot med ovan löneart.
Hoppas att du får en fin måndag!
/Tinne
... Visa mer
2022-09-30
08:43
Hej @oliwia66
Har du kikat på de exempel som min kollega Tinne länkade till? Där finns ett bra exempel som förklarar hur du ska räkna för att få fram värdet i minuter.
Exempel
Anställningsdagar/365 X 40 timmar = intjänad arbetstidsförkortning
Till exempel för perioden 2017-04-01 – 2017-10-31
Kalle har haft en anställning under denna period som har varat i 214 dagar (kalenderdagar, man är ju anställd även på helgen) uträkningen blir då såhär:
214/365 =0,5863013 x 40 timmar = 23,45 timmar. Kalle har då en intjänad arbetstidsförkortning på 23,45 timmar.
Du börjar alltså med att själv räkna fram hur många kalenderdagar den anställda har varit anställd under perioden - dela med 365 dagar - det värde du får ut nu multiplicerar du med 40 timmar och på så vis får du fram den intjänade arbetstidsförkortningen i timmar. Använder vi samma siffror som i exemplet ovan så multiplicerar du 23,45 timmar x 60 minuter för att räkna fram avsättningen i minuter = 1407. I Visma Lön 600 anger du avsättningen i hela minuter per vecka så du behöver dividera värdet 1407 (minuter) med 52 veckor = 27 min per vecka.
Detta är något du själv måste ha koll på så avsättningen blir korrekt och är du det minsta osäker på hur många minuter ditt företag ska avsätta per vecka så behöver du ta kontakt ert avtal. Sedan kan supporten gärna hjälpa till med hur du ska lägga in det i programmet men du är ansvarig för att det blir korrekta värden.
Hoppas detta kan hjälpa dig och att du får en fin fredag
//Tinna
... Visa mer
2022-09-05
15:32
Hej igen!
Då gör du som det första förslaget jag beskrev i mitt tidigare svar, dvs du gör en verifikation i det nya öppna året på det datum som du fick kreditfakturan. Jag tycker du bör registrera den som en leverantörsfaktura ( som en kreditfaktura då ) i systemet, men du kan självklart göra det som en manuell verifikation också om du vill. Du skall inte kreditera leverantörsfakturan i det föregående året i och med att det är låst och deklarerat, utan du registrerar kreditfakturan nu i den öppna perioden.
Ha det fint!
Josefine
... Visa mer
2022-08-23
15:59
Hej!
Jag har svarat dig på en liknade fråga i dina andra tråd Matersättning. Tror och hoppas att det svaret kan hjälpa dig även med denna frågan annars får du gärna återkomma.
Ha en fin eftermiddag!
/Tinna
... Visa mer
2022-08-23
15:44
1Gilla
Hej Oliwia!
Kostförmån är inte att man får en förmån av fri kost, utan det är förmånen som uppstår när man får fri kost, dvs man blir förmånsbeskattad för det. Om du använder Visma Lön så kan du lägga in detta via snabbvalet Resor, kost och utlägg - Kostavdrag/förmån. Som standard bokförs detta på konto 7398 - Förmånsvärden.
Det finns mycket information att läsa på Skatteverkets hemsida och som jag tolkar det så är fri kost vid tjänsteresa oftast skattepliktigt men det får du gärna dubbelkolla med Skatteverket.
Ha en fin eftermiddag
//Tinna
... Visa mer
2022-08-23
14:34
Hej Oliwia!
Utifrån den information som du har gett oss så är det svårt för oss att svara på din fråga. Vi skulle behöva veta vilket semestervillkor den anställda har och vad du menar med att det inte går att spara semestersersättningen. Vill du registrera sjuk och semesterersättning på samma lön så ska det dock inte vara några problem. För att hjälpa dig på bästa sätt med denna frågan vill vi att du tar kontakt med supporten så vi får kika på hur det ser ut hos dig och vilka inställningar som är gjorda i ditt löneprogram.
Välkommen att kontakta supporten så hjälper vi dig gärna i den kanalen istället.
//Tinna
... Visa mer
2022-07-01
15:26
1Gilla
Det ska vara så, differensen är årets resultat. Titta på resultaträkningen, så har du samma belopp där.
... Visa mer
2022-06-13
11:42
Hej igen!
Hm okej vad konstigt, länken funkar för mig. Kanske var så att du inte var inloggad när du tryckte på den? Här är den igen i alla fall. Om den fortfarande inte funkar så kan du söka i forumet på hyr ut arbetsrum så är det den andra tråden som kommer upp. I princip så kan man säga att man bokför mot ditt vanliga utläggskonto, tex 2893 i kredit och mot 5010 i debet om du inte betalar ut något från företaget. Dock finns lite matnyttig info i den tråden som kan vara bra att titta på.
Ha det fint!
Josefine
... Visa mer
2022-05-20
13:39
Underlag från Skatteverket behövs inte om man ska göra ett högre skatteavdrag än enligt tabell.
... Visa mer
2022-04-20
07:55
2 Gillar
Hej, Använder du ett löneprogram? I så fall så ligger det troligtvis två lönearter på själva övertiden. Dvs ordinarie timlön + övertidstillägg. I så fall ska du ta 40 timmar på ordinarie tid och därefter 5 tim övertid. Det innebär att det kommer bli 45 timmar med ordinarie timlön och 5 tim med övertidstillägg, men det visas på 3 olika rader eftersom timlönen till övertiden är kopplad till övertidstillägget. //Carina
... Visa mer
2022-04-06
10:48
1Gilla
Hej - tack för svar. Jag kommer att använda löneart 1174 eftersom tiden som arbetsledare läggs på de vanliga timmarna MVH/Oliwia
... Visa mer
2022-03-17
14:55
1Gilla
Hej Oliwia!
Ja du behöver ändra status på den till betald för att den ska få saldo noll och inte ligga kvar med ett minussaldo i din reskontra. Bra jobbat!
/Tinna
... Visa mer
2022-03-01
11:35
Hej Oliwia!
För att ändra datum på din kreditfaktura så tar du bort bocken för skickad som du ser långt ner i sidfoten på fakturan. Sedan kan du ändra fakturadatumet. Detta förutsätter att du inte varit snabb och skrivit ut en fakturajournal men det håller jag verkligen tummarna för att du inte har hunnit med.
/Tinna
... Visa mer
2022-03-01
11:31
Hej Oliwia!
När min kollega Tinne svarade dig så utgick hon från att du hade Visma eEkonomi då din tråd var publicerad i den kategorin men nu har jag flyttat den till Visma Administration istället och här finns, precis som du skriver, inga åtgärds- eller ångraknappar.
För att det ska bli bokföringsmässigt korrekt så bör du, som vi ser det, skapa en kreditfaktura på den felaktiga fakturan och lägga in en betalning på den. Sedan skapa en ny faktura med korrekta belopp och skicka den till kunden som får betala in mellanskillnaden till dig.
Hoppas att du får ihop detta och annars är du alltid välkommen att höra av dig till oss i forumet eller till supporten
Lycka till!
Tinna.
... Visa mer
2021-12-28
15:58
1Gilla
Hejsan. Håller inte med riktigt om att det skall tas ut moms på denna. VMB-reglerna gäller, så vitt jag vet, varor. D.v.s när man sysslar med försäljning av dessa. En inventarier som man köpt in utan moms kan/skall säljas utan moms då denna inte omfattas av VMB. Även om en traktor till arten är en vara så uppfattar jag just det här fallet som att den använts i verksamheten som en inventarie och då blir det ingen moms. Så här skriver Skatteverket i momsbroschyren: Moms när jag säljer bilen? Om du inte har fått dra av momsen när du köpte bilen ska du inte ta ut moms när du säljer den. Ett villkor för att du inte ska ta ut moms vid försäljningen är att bilen är ett inventarium i verksamheten, det vill säga inte är en omsättningstillgång. En bilhandlare ska därför ta ut moms även på bilar som köpts från privatpersoner. Bilhandlaren kan då använda vinstmarginalbeskattning, se sidan 28. I texten gäller det en bil men som dom skriver så gäller VMB inte inventarier. Så om jag uppfattat frågan rätt så gäller det här en inventarie och då är det ingen moms. Enligt vad jag lärt mig iaf. Lycka till och Gott Nytt År!
... Visa mer
2021-12-09
14:38
1Gilla
Hej!
Tack för din fråga. Även om själva köpet gjordes utan moms på grund av att du köpte den av en privatperson så behöver det inte betyda att försäljningen skall vara utan moms. Om det är en traktor så kan det vara så att du bör redovisa utgående moms på det, men det kan du dubbelkolla med Skatteverket. Om traktorförsäljningen är momspliktigt så skall försäljningen hanteras som om du hade sålt en ny, dvs med 25% moms. Om det inte var det du menade kring hur en sådan faktura skall se ut så får du gärna förklara lite mer vad du menar mer specifikt.
Om det är så att du hanterar VMB ( vinstmarginalbeskattning ) vid inköpet och därmed skall göra försäljningen enligt VMB regler så kan du läsa lite om det här.
Ha det fint!
/ Josefine
... Visa mer
2021-12-08
07:58
1Gilla
Tack så mycket. Nu stämmer det. MVH/Oliwia
... Visa mer
2021-12-01
12:09
1Gilla
Tack så mycket/Oliwia
... Visa mer