2023-03-22
20:25
1Gilla
Insåg att det har att göra med att personen bor i Norge. Personen ska betala moms, så ändrade tillbaka till Sverige som angivet land och lade till Norge efter stad. Det löste problemet.
... Visa mer
2023-03-22
20:15
Hej, Ska skapa en ny kundfaktura, men beloppet redovisas utan moms. Dvs, någon moms läggs aldrig till utan det står 0 kr på den raden och priset som visas under "Att betala" är exkl moms. Använt artikeln förut, har bara höjt priset. Står korrekt inkl samt exkl moms på artikeln. Är det något tillfälligt fel? Annars, hur löser jag det?' Tack på förhand! Mvh Camilla
... Visa mer
2021-08-26
16:21
Hej, En av våra anställda har fakturerat oss sin lön. Hur bokför jag denna? Hur mycket jag än googlar, så hittar jag bara det omvända, dvs hur man fakturerar sin lön. 😅 Gissar att det kanske kan vara 7010, precis som vanlig lönekörning? Är det något annat jag ska tänka på? Hur blir det med skatt och arbetsgivaravgifter osv? Eller hamnar det på den anställde när han väljer att ta ut lön från sitt företag? Stort tack på förhand! Med vänliga hälsningar, Camilla
... Visa mer
2020-07-29
17:32
Då tror jag att jag är med, tack! Hänvisar jag köpet till följesedeln där momsen är redovisad (steg 1)? Avbetalningen var räntefri, så bara den administrativa avgiften och uppläggningsavgiften som tillkom. Kan jag ta dessa på konto 84XX, eller blir det fel? Nystartat företag med inga pengar på kontot ringer inte bra i öronen hos banken, därav privat avbetalning istället. Nu börjar företaget komma på fötter dock. 🙂
... Visa mer
2020-07-28
22:03
Hej hej, Vi köpte in ett släp till företaget (aktiebolag), men tog det på privat avbetalning då det inte fanns tillräckligt med likviditet då. Nu när jag ska lägga in det som skuld (2893) i bokföringen får jag inte riktigt till det. Avin som kommer varje månad från Svea Ekonomi innehåller ingen moms. Momsen syns enbart på själva följesedeln som vi fått från företaget där släpet är köpt. Momsen har vi ju rätt att dra av, så hur gör jag då? (Är det för att det är privat avbetalning som momsen inte är specificerad kanske?) Sambon, som släpet står på, har alltid betalat in en högre summa än vad avin säger. Behöver jag komplettera med kontoutdrag eller räcker kommentar på avin som bokföringsunderlag? Tack på förhand! Mvh Camilla (förvirrad nybörjare på det här med bokföring)
... Visa mer
2020-07-22
22:29
Hej, Våra kunder kan välja att betala med kort, faktura eller delbetalning via Ecster. Jag är med på att Ecster tar en avgift när kunden väljer att betala mot faktura, vilket bokförs som faktoringavgift 6064. Blir det samma konto dvs 6064 när kunden väljer delbetalning eller bokförs den avgiften mot något annat konto? (Denna avgift är utan moms om det har någon betydelse.) Tack på förhand! Med vänliga hälsningar, Camilla
... Visa mer
2020-07-21
21:58
1Gilla
Hej Annica, Stort tack för hjälpen och ber om ursäkt för sen respons. Trots dessa tider så är det full fart på vårt lilla familjeföretag. Var inne på lönearter förra månaden också, men det var den sista lilla detaljen att lägga in beloppet under "Gäller för år 2020" som fick det att fungera. Tack och trevlig kväll! Camilla
... Visa mer
2020-06-22
22:31
Hej,
Ska göra min första lönekörning och får inte alls till det.
Vi har säsongsanställda (extra vid behov, så olika månad till månad hur mycket de kommer jobba) som får olika lön beroende på vilken "syssla" de utför.
Har ställt in de som timanställda, men då går det ju bara att skriva in en lön under timlönen. Försöker istället skapa löneart och lägga till lön för visst arbete där, men det går inte heller.
Det jag behöver är en timlön, en "stycklön" för arbete utfört i Stockholm och en "stycklön" för arbete utfört i Uppsala. Med "stycklön" menar jag att en viss summa utgår för ett arbetspass, oavsett om det tar 4 h eller 6 h. Skulle alltså vilja avlöna t ex 4 st Stockholm á XXX kr, 2 st Uppsala á YYY kr samt en timlön för arbete i 20 h. Går det?
Tack på förhand!
Camilla
... Visa mer
2020-06-06
19:11
Hej hej, Vi har köpt in en industri-symaskin från Kina som jag ska lägga upp som inventarie. När anskaffningsvärde ska anges, bör jag räkna med momsen som vi lade på i samband med bokföring, tullavgifter etc eller enbart det belopp som vi betalade till företaget i Kina? Beloppet vi betalade till företaget i Kina överstiger ett halvt prisbasbelopp. Tack på förhand! Med vänliga hälsningar, Camilla
... Visa mer
2020-05-12
18:56
Tack för svar, men det gjorde mig inte ett dugg klokare. 😂 Vi är ett aktiebolag som fortfarande är under uppstart. Ingen lön som betalas ut och vi får till 99% av gångerna tillbaka pengar efter momsdeklarationen. Och hittills har det varit exakt samma summa varje gång som betalas ut. (Våra inkomster har 6% moms, så utgifterna är alltid mer med sina 25% moms.) Har aldrig dragit ut ett kontoutdrag från skattekontot varje månad, då det inte har behövts. 🙈 Så ska jag fortsätta med punkt 7 och 8 eller vänta på att vi får tillbaka pengarna?
... Visa mer
2020-05-11
19:08
Hej, Precis gjort momsredovisningen och skickat in till Skatteverket, men blir lika osäker varje gång hur långt jag ska gå i Vismas checklista. Vi ska få tillbaka pengar, vilket det brukar bli varje kvartal, men dem kommer ju först senare. Dvs, dem pengarna har vi ju inte på kontot idag... Så, punkt 7 (Betala eller få pengar tillbaka) och punkt 8 (Bokför momsen på skattekontot), ska jag göra dem nu eller då pengarna kommer in på kontot? Hur ska jag tänka? Hjälp mig! Med vänliga hälsningar, Camilla
... Visa mer