igår
Hej @LW -60 , Du hittar befintliga och skapar nya bokföringsförslag under Inställningar --> Bokföringsförslag. Lösningen som Visma beskrivit avser att du först skapar en bokföringsverifikation + spara. Därefter kopplar du pdf-filen till verifikationen. Då har du lagt in alla uppgifterna manullt. Men detta är både omständigt och ohållbart med stora volymer av leverantörsfakturor. Man tvingas in i Vismas nya debiteringssystem vare sig man vill eller inte (om man har många leverantörsfakturor). OBS! Ansvaret ligger alltid på dig som bokför att bokföringen är rätt oavsett tolkning eller bokföringsförslag. Dessutom så handlar tolkningen inte bara om bokföring. Det handlar även om fakturanr och OCR-nr. Så länge du inte ändrar allting så har Visma "tolkat" fakturan åt dig och du debiteras. Mvh Carina
... Visa mer
igår
2 Gillar
Hej @Helene Struthers , Vi har idag prenumerationen Visma eEkonomi Pro. Tycker ändå om man valt en dyrare version att detta borde självklart ingå. Förslaget som du uppgav ovan gör bara hanteringen mera omständigt för användaren. Mvh Carina
... Visa mer
igår
Hej @JbesEnt , Som jag tycker mig förstått att Visma fungerar. När det gäller referenser på kundfakturorna så sparas det senaste använda referenser. När du därför skapar en ny kundfaktura på kund X så ändra du "vår referens" till den korrekta. Till nästa kundfaktura du skapar till samma kund X så blir det uppdaterat. Successivt blir det uppdaterat på de flesta kunder. Tyvärr blir detta nog sättet du får använda tills Visma uppdaterat någon bra funktion. Alternativt gör du nedan: Klicka på det inringade i rött på raden "vår referens". Klicka på en av de tidigare skapade referensnamnen som du vill ta bort, exempelvis Jörgen. Namnet dyker då upp som vår referens med blå klickbar text. Se nedan. När du klickat på namnet så får du upp möjligheten att ta bort referensen. När namnet blir borttaget som referens så borde inte det dyka upp igen på kommande fakturor. Lycka till! Mvh Carina
... Visa mer
igår
6 Gillar
Hej, Jag ser att det är många här som har uttryckt sin missnöje över den nya "ofrivilliga" rörliga kostnaden som Visma ska tvinga på oss användare. Hade inte tänkt skriva något mer då det ändå är många som har kommenterat samma saker som VI känner, men min chef vill ändå att vi ska uttrycka vårt missnöje med det nya beslutet så att Visma ser antalet användare som har invändningar. Visma har kommunicerat ut om den nya kostnaden för "tolkning" av leverantörsfakturor idag. Vad är nästa steg? Ta betalt för varje periodisering som sker "automatiskt"? Eller för varje verifikation som skapas automatiskt vid kundinbetalningar respektive leverantörsbetalning under kassa bank händelser? Grundfunktionerna i ett ekonomisystem är ju följande: * Skapa order/kundfakturor. * Registrera leverantörsfakturor. * Skicka kund-/leverantörsfakturor. * Bokföring m.m. Visma funkar ju idag inte ens optimalt. Det har ju ständigt varit buggar och problem med bankkopplingar som vi stressade användare fått stå ut med. Kunderna har ju ständigt kommit in med input på förbättringsförslag och hjälpt Visma förbättra sitt program. Och med det får vi tacken att Visma höjer priserna på något som är självklart!!?? Vi som kund är inte nöjda! Mvh Carina
... Visa mer
torsdag
Hej @LW -60 , Om du klickar på bilden i mitt förra inlägg så kan du läsa skillnaden, men det är ingen större skillnad enligt min åsikt. Mvh Carina
... Visa mer
2025-05-21
16:07
Hej, Jag har gått igenom Månadskollen för April månad och gjort kontroller enligt svar från Visma-support. När det gäller svaret angående Tredje sidan med information om den mest sålda artikeln som baseras på priset inklusive moms så har jag lite kommentarer. För ett företag som säljer utanför Sverige, dvs både inom och utanför EU, så är det irrelevant med försäljningsumma inklusive moms på en försäljningsartikel. Det blir ingen bra jämförelse. Bättre att använda belopp exklusive moms. Fjärde sidan som visar registrerade leverantörsfakturor i april stämmer överens med det ni har skrivit. Men vi som lägger in Proformafakturor från leverantören (bokförs på kto 1684 Kortfr fordran på leverantör) och sedan den riktiga fakturan från leverantören vid leverans (kostnadsförs först nu) får ju dubbla registreringar. Jag förstår det ni skriver, men det hade varit önskvärt att kunna hantera proformafakturor på ett bra sätt i Visma eEkonomi - gäller både leverantör som kundfakturor. Femte sidan avseende att saldot på det primära företagskonto per den sista i månaden (30/4). Beloppet på Månadskollen stämmer inte alls. Har ringt er support och vi har båda kommit fram till att det INTE är beloppet på företagskonto per 30/4 som visas. Utan det är för oss båda beloppet på företagskontot som är på startsidan som visas, dvs "up to date" = dagens datum. Kopplingen som beloppet hämtas ifrån blir därför fel och det har skapats ett ärende på detta. Bland de sista rutorna med "Vad händer i Maj?" visas Obetalda kundfakturor som förfaller i maj. Detta är också lite missvisande text då det inte avser obetalda kundfakturor per 30/4 (MED fakturadatum april) som förfaller i maj. Det visar antalet kundfakturor med fakturadatum i april, som per dagens datum då Månadskollen tas fram, som fortfarande är obetalda och förfaller i maj (kundinbetalningar som har redan inkommit i början av maj är borträknade!). En annan sak som jag vill påpeka är Visma Ekonomiöversiktens rapport --> Rullande 12 Årsvärden. Jag tolkade detta som rullande tolvårsvärden! Och det blev riktigt tokigt när jag nu hittade förklaringen. Se bild nedan. Men jag ser ingen större skillnad på 12 Månadsvärden vs 12 Årsvärden då man ändå ser det ackumulerade och kan jämföra. Hade istället varit mycket roligare att jämföra värden mellan åren. Till sist önskas möjligheten att skapa egna rapporter utifrån vad man själv önskar se. Tack för ordet! MVH Carina
... Visa mer
2025-05-15
10:28
Hej igen, Ja, jag håller fullständigt med dig om att det är tråkigt med begränsade tecken på standardtexter på kundfakturorna i Visma. Är det en svensk kund som vill ha IBAN och inte bankgiro-nr? För hos oss blir det automatiskt IBAN på kundfakturor till utländska kunder. Även på vår Företagskonto i SEK (vi använder annars EURO till utländska kunder).
... Visa mer
2025-05-15
09:38
Hej igen, Här är ett förslag. Då kan du välja att lägga in IBAN-uppgifterna som en standard-text på kundfakturorna genom att gå in på Inställningar --> Företagsinställningar --> Fliken Övriga uppgifter --> I rutan för Faktura kan du skriva vad du vill ska vara standardtexter som kommer med på alla dina kundfakturor. https://support.vismaspcs.se/visma-eekonomi-pro/sv-se/content/online-help/settings-company.htm?cshid=common_companyform Mvh Carina
... Visa mer
2025-05-15
09:19
1Gilla
Hej @Anna Eklund , Först behöver dubbelkolla att du har lagt upp bankgiro-nr under Företagsinställningar --> Fliken Grunduppgifter --> Företagsuppgifter. Sedan ska du även ha lagt upp kontot, under Inställningar --> Kassa- och bankkonton, med både kontouppgifter. Se bild nedan. Sedan behöver du under Försäljning --> Kunder och rutan Betalning längst ned till höger valt vilket bankkonto som betalning skall göras till. Vårt primära företagskonto är upplagd med bankgiro-nr och SEK. Det är alltså på själva kundkortet/-registret du lägger upp vilket bankgiro-nr alt. bankkontonr som skall synas på kundfakturan vid försäljning inom Sverige respektive utland. Mer info: https://support.vismaspcs.se/visma-eekonomi-pro/sv-se/content/online-help/settings-company.htm?cshid=common_companyform https://support.vismaspcs.se/visma-eekonomi-pro/sv-se/content/online-help/settings-cashbank-accounts-add.htm https://support.vismaspcs.se/visma-eekonomi-pro/sv-se/content/online-help/sales-customers-edit.htm Mvh Carina
... Visa mer
2025-05-05
13:42
Hej @Tinna Gunnarsson , Tack för din återkoppling! Tyvärr stämmer inte uppgifterna med de rapporter man skriver ut från Visma som t.ex. Balans- och resultatrapporter, huvudböcker m.m. Oavsett periodisering och valutaomräkningar m.m. så bör Månadskollen ändå stämma överens med utskriftsrapporterna i Visma. Månadskollen säger bl.a. att vi per den sista dagen i månaden hade en viss summa på Företagskonto (SEK), men det stämmer inte. Ni behöver därför dubbelkolla och justera Månadskollen, annars blir det vilseledande rapport som inte alls stämmer. För min del är det knappt några uppgifter i Månadskollen som stämmer. Vid tillfälle när jag har mer tid kommer jag att kontakta er support angående detta. Men på sistone ger eEkonomi ingen bra upplevelse med så många trögheter som ni behöver förbättra och utveckla... Hälsningar Carina
... Visa mer
2025-05-05
10:29
Hej, Jag fick felmeddelanden på olika ställen i Visma eEkonomi. När jag ska skriva ut en E-faktura, när jag ska kolla en verifikation. Har rensat historiken och startat om datorn. Kollade i forumet, men hittade ingen information om detta. Ringde supporten som svarade om att detta var ett känt fel som skulle vara åtgärdat. MEN ingen information hade lagts ut på Forumet! Efter samtalet fortsatte jag att jobba vidare i eEkonomi. Hann inte göra mycket innan jag fick ett NYTT felmeddelande när jag skulle lägga upp en ny leverantör. Jag skulle till att registrera leverantören genom att lägga in organisationsnumret och fick informationen om att jag inte har tillgång till Visma Kreditupplysning. Jag vill upplysa Visma om att felmeddelanden fortfarande kvarstår! Hälsningar Carina
... Visa mer
2025-04-16
10:52
2 Gillar
Hej @pingflood, Jag brukar sätta ett A i slutet på nästa fakturanummer och sedan B på nästa osv. Du ser ju senaste fakturor när du har muspekaren på leverantörsnamnet vid registrering och då vet du vilken bokstav som står näst i tur. Alternativt som någon annan föreslog att använda fakturans fakturadatum som fakturanummer. Bara du är konsekvent så uppstår ju inga problem. Det är egentligen samma princip när du får fakturor från Transportstyrelsen. Där saknas det ju också fakturanummer. Och då kan du använda fakturadatumet alternativt OCR-nr som fakturanr. Mvh Carina
... Visa mer
2025-04-16
10:36
Hej, Jag tycker att tanken med rapporten Månadskollen är jätte bra (om den stämmer). Har använt den varje månad för att presentera för min chef om hur månaden har gått. Tidigare har jag noterat att beloppet som visas på Företagskonto inte stämmer med Balansrapporten. Men när jag denna månad tittat lite närmare så verkar inte mycket stämma. - Resultatet är fel - Hur mycket som man har fakturerat - var kommer siffrorna ifrån? Får här en liten diff trots att jag har räknat med moms på försäljningen inom SE. - Den mest sålda artikel i värde stämmer inte överens med Försäljningsstatistiken (lägre belopp i mars än vad försäljningsstatistiken visar). - Registrerade leverantörsfakturors värde i mars stämmer inte med huvudboken kto 2440. - Saldo på företagskonto per sista mars stämmer inte alls med Balansrapporten. Vänligen kolla upp detta alternativ förklara var siffrorna i Månadskollen kommer ifrån. Annars kan ni lika gärna plocka bort den felaktiga rapporten. Mvh Carina
... Visa mer
2025-03-24
11:57
1Gilla
Hej, Detta gör du enklas genom att skapa egen "Bokföringsförslag". Gå till INSTÄLLNINGAR --> BOKFÖRINGSFÖRSLAG --> Välj skapa "Nytt bokföringsförslag" (gröna knappen högst upp till höger). Nedan bild är exempel på bokföringsförslag som jag har skapat för automatkontering av löneskatten vid avsättning till Pension. Nedan är ett annat exempel på befintlig bokföringsförslag på 1/2 moms vid leasing: I ditt fall väljer du momskonto 2641 och fyller i formeln enligt ovan, men du byter ut 0,5 mot 0,9 istället. När du sedan bokför leveransfakturan så väljer ditt BOKFÖRINGSFÖRSLAG (vad du nu väljer att döpa det till). Mvh Carina
... Visa mer
2025-03-24
08:59
Hej, Inget stort problem egentligen. Men vi har kreditbevakning på kundföretagen. Problemet är att jag dagligen får dubbla mail på exakt samma sak. Jag får hela tiden radera mail som kommer in dubbelt. Ett enkelt fel hos Visma som går att rätta till? Mvh Carina
... Visa mer
2025-02-26
09:10
1Gilla
@Tinna Gunnarsson , tack för din återkoppling! Det var just bekräftelsen om medvetenheten om fel och att Visma har tänkt agera med åtgärd som jag ville få. Hoppas på en åtgärd inom snar framtid. Hälsningar Carina
... Visa mer
2025-02-25
11:22
@AnnicaL som jag beskrev så spelade det ingen roll för mig denna månad då det handlade om ett litet belopp (och resultatet skulle blivit detsamma oavsett 10% eller 10,21%). Jag vill belysa att det i tidigare perioder har stått 10,21% på AGI-underlagen. Jag vill få bekräftad att programmet räknar på rätt procentsats, och inte att det har blivit ett fel i programmet. En veteranpool med flera anställda (pensionärer) som betalar ut löner kan få lite större diffar. Hälsningar Carina
... Visa mer
2025-02-25
10:43
Hej, Jag har noterat att det står 10% för anställda som är födda 1938-1958 på underlaget för Arbetsgivardeklarationen. Rätt ska ju vara 10,21%. Gäller feb-lönen. För oss var det en liten summa som inte påverkades denna månad. Men rätt ska ju vara rätt (vet inte heller om systemet räknar på fel procentsats). Det kan ju finnas flera användare som har anställda födda före 1958 och då kan det bli heltokigt på AGI till Skatteverket 12/3. Vänligen rätta till felet! Hälsningar Carina
... Visa mer
2025-02-17
13:22
Jag har hittat ett sätt att kringgå felet. Det går att förhandsgranska och skriva ut lönebeskeden när man är inne på varje enskild anställd i lönekörningen. Detta tar ju längre tid, men funkar tillsvidare tills Visma löser problemet. Mvh Carina
... Visa mer
2025-02-17
12:59
Hej, Över 1 vecka har gått sedan Visma gick ut med informationen om fel vid utskrift/förhandsgranskning av lönebesked. Felet kvarstår. När förväntas detta bli åtgärdat? Lönekörning pågår för fullt. Vore bra om detta åtgärdas snarast. Dessutom visar det fel på detaljnivå avseende sparade semesterdagar (korrekt på summan sparade semesterdagar) på lönespec. Mvh Carina
... Visa mer
2025-02-14
08:58
Hej, Bankhändelserna 13/2 (igår) har inte blivit blivit inläst i Visma idag. Något fel i systemet? MVH Carina
... Visa mer
2024-10-31
16:09
2 Gillar
Hej, Jag vill också ha möjligheten att ut en personallista. Detta kunde man tidigare i Visma Lön Direkt (som är en mycket enklare program än Visma Lön Smart). Tycker att personallista är en standardfunktion på ett löneprogram, och saknar detta i Visma lön Smart. Vi använder Visma Lön Anställd, men vill inte ha alla anställda där för tidrapportering - och då får vi ju inte ut någon komplett personallista. //Carina
... Visa mer
2024-10-29
10:48
1Gilla
Mitt fel, hade fel datumintervall i urvalet. Allt fungerar. Hälsningar Carina
... Visa mer
2024-10-29
10:46
Hej, Bankhändelserna från gårdagen har inte lästs in i Visma eEkonomi idag. Är det fel igen? Hälsningar Carina
... Visa mer
2024-10-09
09:14
Hej, Har idag fått problem med att det inte går att skriva ut några rapporter. Jag möts av ett felmeddelande: Hälsningar Carina
... Visa mer
2024-10-09
08:54
1Gilla
Hej, Jag undrar om det går att skriva en pdf på "Export av betalningsfil" eller "Betalningsöversikt" i efterhand? Det är ganska bra att ha denna möjlighet utifall man jobbar utanför kontoret eller missat skriva ut dessa underlag och vill ha det i efterhand. Möjligheten skulle också kunna underlätta och spara papper (då jag inte skulle ha behovet att skriva ut). Hälsningar Carina
... Visa mer
2024-09-27
13:30
Hej, Tänk på att detta anses vara Tillhandahållande till anställda mot ersättning. Skatteverket har kommit med ett ställningstagande 2023-04-24, dnr 8-2338256. Ni ska alltså redovisa både intäkt och moms till Skatteverket, gäller både vid netto- och bruttolöneavdrag! Normalt redovisas moms på den ersättning som betalas, men när köpare (anställda) och säljare (arbetsgivare) är förbundna med varandra - ska utgående moms redovisas på marknadsvärdet av tillhandahållandet. Marknadsvärdet är minst kostnaden för att kunna tillhandahålla tjänsten. Att företagets kostnad för arbetsgivaravgifter sänks vid ett bruttolöneavdrag saknar betydelse. Jag vet inte om Vismas löneprogram kan hantera detta idag. Eller om Visma själva har koll på detta!? Men det är i vilket fall oerhört viktigt att redovisningen kommer med på momsdeklarationen! NI slipper endast detta om ni inte göra några löneavdrag och anställda endast får cykelförmån som upptas på AGI:n. Vild bilförmån gäller inte ovanstående, då Skatteverket har sagt att det är undantag. Hälsningar Carina
... Visa mer
2024-09-27
13:14
Hej, Jag har idag noterat att det var ett tag sedan jag fick några mail angående Bevakningsinformation på de företag jag tidigare har satt upp på bevakning under Kreditupplysning. Tidigare har jag mottagit mail varje vecka. Det senaste Bevakningsinformation jag fick på mailet var daterad 2024-06-16. Är det något fel i systemet? Har tidigare inte behövt göra någon årlig registrering utan detta har löpt på och fungerat. Vore bra om det fungerade igen! Det är ju viktigt att man får en signal om någon kund hamnar hos Kronofogden och vi borde ha tagit förskottsbetalning. Vänligen kolla upp detta! Hälsningar Carina
... Visa mer
2024-09-12
08:49
Hej, Rapporten Försäljningsstatistik månadsvis är jätte bra när man ska ha rapporten för innevarande räkenskapsår. Men när man har brutet räkenskapsår så kan man inte få fram rapporten för föregående räkenskapsår. Default kommer "Föregående år" 230101-231231. Datumfälten är gråmarkerade och inte redigerbar och jag kan därför inte välja föregående räkenskapsår. Har Vismas utvecklare inte tänkt på detta (eller missat) och utgått ifrån att alla har kalenderår som räkenskapsår? Har tidigare skrivit detta som ett förbättringsförslag i "Feedback och förslag". Men det händer ju ingenting. Jag upplever detta som ett fel i programmet. Istället för föregående år skall det vara föregående räkenskapsår som default. Mvh Carina
... Visa mer
2024-04-15
15:53
1Gilla
Hej @AndreasSkold , Du kan låsa upp perioden genom att ändra att gå in på Företagsinställningar --> Fliken: Bokföringsuppgifter --> Bokföring låst t.o.m. HÄR ANGER DU FÖREGÅENDE PERIOD. Nu är det upplåst och du kan göra momsredovisningen för år 2023. //Carina
... Visa mer
2024-02-16
11:21
Hej, Det har blivit något fel med rapporten Försäljningsstatistik månadsvis. Tidigare har man kunnat skriva ut för en längre period, t.ex. för ett helt räkenskapsår. Men nu funkar det inte för längre än 6 månader i taget. Väljer jag en längre period så uppstår ett felmeddelande. Testade detta både idag och för 1-2 veckor sedan. Felet kvarstår. //Carina
... Visa mer
2024-01-11
11:39
Har nu fått återkoppling från Anton på Supporten. Han hade en ännu bättre lösning än min kreativa. Man kan i Visma Lön Smart använda sig av lönearterna 9440-Justering semestergr. frånvaro, tim eller 9441-Justering semestergr. frånvaro, hela arb.dgr OCH 9446-Justering ej semestergr. frånvaro, hela kaldgr (eller 9445-Justering ej semestergr. frånvaro, tim). Ovanstående lönearter skall inte påverka lönen utan endast tim/dagar semesterlönegrundande tid. Detta löste mitt problem och jag kunde på detta sätt justera antalet semesterlönegrundande dagar. Tack Anton!
... Visa mer
2024-01-11
11:04
Visma Lön Smart klarar inte av att hanterar långtidssjukskrivning som sträcker sig över 2 semesterår. Supporten gällande denna fråga har inte tillräckliga kunskaper för att guida användarna korrekt och därför vill jag skriva ned tips och råd till er andra användare.
En anställd har rätt till 180 kalenderdagar som semesterlönegrundande under insjuknandeåret + ytterligare 180 kalendagardagar som semesterlönegrundande ytterligare ett år.
Vi har semesteråret jan-dec, dvs kalenderår. Intjänande och semesterår är detsamma.
När en anställd blir långtidssjukskriven år 1 (sjukskrivningsåret) så har hen rätt till 180 kalenderdagar som semesterlönegrundande. Under detta året när man i Visma Lön Smart i kalendariet lägger in anställd som sjuk så fungerar det alldeles utmärkt. I kalendariet år 1 "poppar" lönearten "3140 Sjukavdrag per dag 100% hel månad dag 91-180", vilket ger 180 semesterlönegrundande sjukfrånvaro som hen har rätt enligt lag. Semesterårsavslutet fungerar härmed även helt korrekt.
År 2 kommer den anställde tillbaka på deltid i oktober.
Men när man i januari år 2 fortsätter lägga in sjuk i kalendariet så "poppar" lönearten "3152 Sjukavdrag hel månad >180 kaldgr, månadsavlönad" upp, vilket i löneartsregistret hamnar som EJ SEMESTERLÖNEGRUNDANDE FRÅNVARO. Det är här Visma Lön Smart inte fungerar då den inte tar hänsyn till dessa 180 sjukdagar som ska vara semesterlönegrundande år 2. När man nu gör semesterårsavslut så kommer den anställde att få för få semesterdagar än vad hen har rätt till. Visma har själva noterat detta och friskrivit sig ansvaret genom att skriva att man vid sjukskrivning mellan 2 semesterår behöver ange lönearter manuellt. Visma-supportrarna har inte ens koll på detta och när man kommer i kontakt med supporten så hänvisar de till att man ska fortsätta lägga in sjuk i kalendariet och allting ska bli så korrekt och bra sedan, MEN nej det funkar inte !!!!
Programmet borde år 2 reagera med kopplingen från föregående år och kopplas till en löneart som heter "314X Sjukavdrag per dag 100% hel månad år 2, dag 1-180 kaldgr, månadsavslönad semesterlönegrundande" eller något liknande. Detta borde inte vara så svårt för deras utvecklare att ändra på om de visste om detta och kan lägga in denna info i parametrarna vid uträkningen.
En kreativ lösning som jag har på detta, är att när år 2 är slut och jag ska göra semesterårsavslut i januari år 3, så kan man lägga till de extra semesterdagarna som jag har räknat ut att den anställde skulle ha för år 2. Men detta innebär att man ska ha stenkoll och inte glömmer att ändra tillbaka till 25 dagars semesterrätt inför nästa års semesterårsavslut.
Har upplevt att man i Visma eEkonomi och Lön Smart får ha mycket manuellt koll vid sidan om. Vad är då syftet med att betala för ett löneprogram!? Visma-support ger felaktiga råd och kräver sedan betalt för specialisthjälp! Jag kan göra uträkningen (behöver inte specialisthjälp för detta) och anser därför att programmet inte fungerar då era utvecklare inte lägger in rätt parametrar. I kontakten med Visma får jag fel råd hur detta ska hanteras för att det ska bli rätt i programmet och felaktig besked har inte lämnats av bara en support utan flera.
Ovanstående är tips och råd för er användare. Och önskan om Visma ska verkligen ta sig i kragen och utveckla detta vidare. Är så trött på att jag som användare hela tiden ska hitta på kreativa lösningar och jobba runt programmet.
//Carina
... Visa mer
Etiketter:
- Välj din produkt:
-
Lön Smart
2024-01-08
13:56
Visma måste ha hängt sig på endast denna delen. I övrigt funkade det utmärkt. Jag testade att logga ur och logga in igen. Nu funkar lönefliken.
... Visa mer
2024-01-08
13:53
Hej, Lönefliken under Visma Lön Smart --> Anställda --> Lön är helt blankt på alla anställda. Något måste vara fel??
... Visa mer
2023-12-20
09:32
1Gilla
Hej @David Samuelson , Ofta kan det bli så på fraktfakturor med frakter både inrikes (25% moms) och till utlandet där det ibland inte är moms på. Dubbelkolla bara att den inlagda momsen i Visma stämmer överens med leverantörsfakturan. Godkänn sedan. Hälsningar Carina
... Visa mer
2023-10-18
15:31
Har pratat med supporten och löst detta. Men det verkar ändå lite konstigt och omständigt att man ska behöva ändra utbetalningssätt till manuell utbetalning i löneinställningarna för att knappen ÅNGRA ska dyka upp vid en bankkoppling. OCH därefter ändra tillbaks till bankkoppling.
... Visa mer
2023-10-17
14:56
Vi har bankkoppling vid löneutbetalning. Vi skulle vilja ångra detta och skicka om. Men knappen Ångra finns inte där. Har Lön Smart-programmet "hängt" sig?
... Visa mer
2023-03-21
10:12
2 Gillar
Hej @Luca Pacioli ! Om man är osäker med bokföringen så rekommenderar jag dig att köpa boken "Redovisa Rätt". Denna bok fungerar som en uppslagsbok för redovisningskonsulter och den uppdateras varje år med ny upplaga. I denna står det följande: "Mobiltelefoner och liknande bärbara telefoner som köps in redovisas vanligen som förbrukningsinventarier. Mobiltelefonabonnemang, samtalsavgifter, mobilsökning, sms, mms etc. redovisas däremot tillsammans med företagets övriga kostnader för telekommunikation, telefon och telefonkommunikation." Mvh Carina
... Visa mer
2023-03-16
09:58
Vet inte om detta beror på att i har skickat ut påminnelse med påminnelseavgift till kund på 60kr, men kund endast betalat ursprungsbeloppet. När jag sedan försökte gå in och matcha manuellt mot kundfaktura så funkar det. Är det ett fel hos eEkonomi att man inte kan matcha direkt på kundfakturan när påminnelseavgiften har lagts på??? Hur är ert tänk/upplägg kring påminnelsehantering och avgifterna som läggs på? Ibland tillåter man att kunden endast betalar ursprungsbeloppet och stryker påminnelseavgiften. Ibland kanske man vill skicka restfaktura på påminnelseavgift och ev ränta till kund. Finns det någon sådan funktion? Tacksam för återkoppling!
... Visa mer
2023-03-16
09:44
Det går inte inte att matcha bankhändelser! Jag klickar på BOKFÖR, men det funkar inte.
... Visa mer
2023-03-01
09:20
1Gilla
Mobiltelefon och tillbehör borde bokföras på kto 5410 Förbrukningsinventarier. Konto 6212 avser mobiltelefonkostnader som telefonabonnemang.
... Visa mer
2023-01-26
09:22
Har idag fått förklaringen från supporten om att det har varit en uppdatering i eEkonomi. Nu behöver man klicka på bokföringsförslag och där välja EGEN KONTERING för att konteringsrader ska dyka upp. Hade sökt i hjälpfältet, men inte hittat något om detta. Vore bra om info finns om detta vid bland uppdateringar samt att Visma:s lathundar/hjälpdokument hela tiden hålls "up to date".
... Visa mer
2023-01-25
13:17
Har valt att matcha en bankhändelse manuellt genom Bokföringshändelse: Övrigt uttag. Fältet där man brukar få upp och konterar själv dyker inte upp, dvs jag kan inte kontera manuellt. Något måste ha blivit fel i systemet. Har även testat att välja Bokföringshändelse: Inköp mot kvitto. Det är likadant där.
... Visa mer
2023-01-20
09:53
Gårdagens banktransaktioner som inte kommer in i eEkonomi tror jag har en koppling till felet med att det inte heller går att skicka betalfiler till banken från eEkonomi. https://forum.vismaspcs.se/t5/Kanda-fel-i-Visma-eEkonomi/Problem-att-skicka-betalningar-med-bankkoppling/m-p/215563#M703
... Visa mer
2023-01-20
08:31
1Gilla
Saknar in- och utbetalningar från banken för gårdagen i Visma eEkonomi. Driftfel?
... Visa mer