Är ny i eEkonomi och funderar över hur ni arbetar med kund i eEkonomi gällande e-fakturor, attest, bokföring, betalning.
Jag trodde att det fungerade på det sättet att, eller hoppades.......
1. e-fakturan från kundens leverantör dyker upp i eEkonomi under inköp-lev.fakt.-utkast
2. kunden tittar på fakturan i tex appen och attesterar/godkänner fakturan
3. för byrån syns leverantörsfakturan nu som attesterad/godkänd och är där med klar för byrån att bokföra. Byrån bokför fakturan och den är efter det synlig i nästa flik - obetalda fakturor
4. fakturan finns nu under fliken obetalda fakturor och är klar för betalning. Fakturan är attesterad av kunden så byrån kan skicka betalningsfilen/exportera fakturan till banken för betalning.
5. den automatiska bankkopplingen bokför leverantörsfakturan som betald på betalningsdagen
Klart!
Men det verkar som att jag missuppfattat ATTESTFUNKTIONEN.
Skicka för attest,
attestera och bokför,
spara utkast
och så den nya inställningen (som försvann) skickad automatisk för attest.
Skicka för attest, då trodde jag att fakturan gick till kunden för attest, men det verkar fel.
Fungerar det så här?
1. e-leverantörsfakturan kommer in i e-ekonomi under utkast. Byrån får inte röra den inkomna fakturan i utkastfliken.
2 Attestansvarig i bolaget, som ska godkänna fakturan, tittar på fakturan och "skickar den för attest"? (ologiskt för mig då det betyder att den ska gå iväg för godkännande) Status blir "klar för attest" och fakturan ligger kvar i utkastfliken då den inte är bokförd.
3 Byrå går in i utkastfliken och klickar bara upp fakturorna som det står klar för attest på. Checkar av att allt är rätt, tex 1/2 moms vid leasing, kanske lägger till löneskatt osv. sparar genom att trycka på "attestera och bokför" .
I min värld så skulle jag vilja ha
en flik för utkast, där kunden går in och tittar och godkänner/attesterar fakturorna. När kunden gjort detta så "hoppar den över till "typ godkänd/färdig attesterad fliken
fliken färdig attesterad, dvs fakturan är godkänd för bokföring och betalning och i den fliken jobbar byrån vidare med fakturan.
Hur gör ni som jobbar med godkännande av fakturor/attest innan fakturan bokförs och skickas för betalning?
Finns det en rutinbeskrivning på detta som man kan skicka ut till kund som tar emot e-fakturor i eEkonomi?
Spelar det någon roll om kunden har eEkonomi smart eller kan detta fungera med start också?
Innehållet i tråden är verifierat av Visma Spcs 22-12-15
... Visa mer