Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

VictorB
UTFORSKARE

Bokföra kostnader inom och utanför EU på specifika konton

Hej!

 

Efter att ha bokfört ett tag har jag märkt att dom flesta kontona är gjorda för svenska affärshändelser,  medan sådant som berör EU och utanför EU grupperas ihop. Ett bra exempel är "4535 - Inköp av tjänster från annat EU-land, 25 %".

Mycket av våra affärshändelser sker mot utlandet, tex annonsering, avgift för frakt & lager, avgift för marknadsplats med mera. Om vi tar internetreklam som exempel, så ligger den på 5970. Om jag lägger all reklam på den blir det lite struligt att hålla rätt på svensk reklam vs EU-reklam som ju ska ha olika moms-bokningar. Är det bättre att skapa ett nytt konto, tex 5971 för EU-reklamen? Eller löser man det på något annat sätt?

 

Helt enkelt, vad är bästa sättet att hantera det här på? Finns det några rekommendationer?

 

Tack på förhand!

1 SVAR 1
AnnicaL
CHAMPION

Hej,

min rekommendation om ni har mycket utländska inköp med omvänd moms är att göra just som du skriver, lägga upp separata konton med rätt momskod för omvänd moms - det blir så mycket enklare då, rätt på en gång och inga omföringar.

Annars kan man, om det är ett fåtal transaktioner, göra omföringar på ett momskodlöst konto tex 4539 "Motkonto EU-inköp" och därefter debitera det vanliga kostnadskontot.