2024-04-18
09:02
Ser nog korrekt ut. Denna omföring görs året efter bokslut och då salderar man upp så att 2010 innehåller summan av eget kapital och underkontona bara kommer att innehålla det nya årets belopp.
... Visa mer
2024-04-18
09:00
1Gilla
Bör ju återbetalas då det är felaktigt och köparna, sannolikt, felaktigt lyft ingående moms. Eller också gör man en retroaktiv momsregistrering men då blir det sannolikt moms på all försäljning.
... Visa mer
2024-04-18
08:58
Tänk också på förmånsbeskattningen som kan uppstå om det är en bostad som bolaget köpt. Man, åtminstone hittills, beskattas för dispositionsrätten, inte själva användandet. Så står den tom så är det förmån.
... Visa mer
2024-04-17
17:25
Tackar ... japp gäller även K2... tog fel svar i hastigheten bara... https://www.bfn.se/fragor-och-svar/k2-arsredovisning/forvaltningsberattelse/ Funderade mer på det här med registreringsavgiften och det står inte mycket om det vad jag kan hitta. Men en text som jag hittade hos Skatteverket var bl.a den här: Organisationskostnader som uppkommer innan en närings-verksamhet startar är normalt inte avdragsgilla. De anses inte utgöra driftkostnader i näringsverksamheten utan är i stället att hänföra till kapitalinsatsen. En kapitalinvestering är inte någon kostnad. Och jag har även fått muntlig info en gång att om ett AB bildar ett dotterbolag så skall avgiften läggas till på tillgången... d.v.s dras av när man säljer, kan inte hitta något nu om det så är lite snabbt men nog tycker jag att en registreringsavgift närmast kan jämföras med courtage men fan vet.... märkligt nog så står det väldigt lite om detta....
... Visa mer
2024-04-17
16:34
Du får inte dra av momsen bara för att den är registrerad som lastbil. Skåpbilar t.ex. är lastbilar men saknar det krav som finns för momslyft och det är att det skall finnas en "obruten diagonal luftspalt mellan kupe och lastutrymme". Vilket då innebär separat lastutrymme, frånskilt från kupen. Lastbilsregistreringen har lite att göra med momslyftet i det fallet.
... Visa mer
2024-04-17
16:31
1Gilla
Hejsan. Antar att du är ute efter att flytta resultatet oskattat till nästa år. Det är i princip omöjligt att flytta hela resultatet utan beskattning till nästa år, möjligen om du kan bevisa att det är ett förskott som avser nästa år. Men ett helt vanligt resultat går det ej med, förutom då via överavskrivningar på inventarier och periodiseringsfond. Vilket man kan kombinera men det krävs då, beroende på resultat, rätt stora investeringar i inventarier för att det skall funka. Och det resultat man då eventuellt inta kan skjuta upp med överavskrivning kan man då använda periodiseringsfond som medel, men även den är bara på 25% av skattemässigt resultat. Har du enskild firma så finns ju möjligheten med periodiseringsfond och expansionsmedel men även då så får man skatta 22% på expansionsmedlen.... så det är nästan omöjligt.... Lycka till!
... Visa mer
2024-04-17
16:21
Hejsan. Kikade och det verkat har kommit 2021. Står lite att läsa om det här: https://www.bfn.se/fragor-och-svar/k3-arsredovisning-och-koncernredovisning/forandringar-i-eget-kapital/ Det här har inte försäljarna av lagerbolag hängt med på och inte heller alla programmakare. Men när man läser vad BFN skriver så är det ju faktiskt rätt logiskt. En annan sak kring det här är ju att avgiften för bolagets bildande sannolikt bör vara en kostnad för "köpet" av aktier, typ som en courtageavgift. Här resoneras det olika och jag har aldrig sett någon som har en annan anskaffningsavgift för sitt aktiebolag i K10:an än just aktiekapitalet. Vilket då, sannolikt bör vara fel. Många lägger in det i bolaget som ett eget utlägg och ej avdragsgill kostnad men nog tycker jag att även det är fel då det ju inte kan vara bolagets kostnad då det inte finns när den betalas.... men det är ju jag det... När det gäller bankkontot så gör bankerna lite olika vad jag sett. En del ändrar bara på typen av konto och en del flyttar över. Rent generellt så har det ju ingen betydelse hur man gör då saldot är oförändrat... Lycka till!
... Visa mer
2024-03-28
08:03
Hm. Antar att du avbokat t.ex. en resa eller boende eller liknande... Det funkar fint med 6991 isf... Lycka till och Glad Påsk!
... Visa mer
2024-03-28
08:01
Du skall bokföra försäljningen brutto och bokföra Elavons avgift som en kostnad. Då får du rätt omsättning och rätt belopp som går in... Lycka till och Glad Påsk!
... Visa mer
2024-03-28
08:00
1Gilla
Hi, when you buy stuff to use in your business (fixed assets) and you buy it from a person without VAT, then you don´t need to charge VAT when you sell it. The VMB-rules (Vinstmarginalbeskattning) that you maybe wonder about is something you use only when you buy goods for sale. So no VAT when you sell your tools, and it doesn´t matter if you bought expensive things or if they were cheap and the was recoded as costs. VMB only regards goods for sale... Good luck and happy easter!!
... Visa mer
2024-03-22
08:23
1Gilla
Om du fått sjukersättning från Försäkringskassan som avser inkomst av näringsverksamhet så fyller du i det beloppet på NE-blanketten, sidan två i ruta R44 och det är bruttobeloppet, d.v.s före skatt.
... Visa mer
2024-03-22
08:20
Antar att du använder eEkonomi och något fel har. Du har helt rätt i att den första posten här korrekt både vad gäller avgifter och skatter. Där används även rätt konton, 2710 och 2731. Dom två övriga bokningarna har ju dels 2940 vilket då är upplupna avgifter på t.ex. löneskuld. Nästa bokning har 2510 som är skatteskuld för bolagets skatter. Sannolikt är det någon inställning o programmet som gör det här. Personligen så tar jag det som ett tecken på att systemen med automatik absolut kan hjälpa till, men det gör även att avstämningen varje period är ännu viktigare. Förutsätter att någon användare eller support kan hjälpa dig med det här för det är verkligen fel.... Lycka till!
... Visa mer
2024-03-21
17:35
Länken avser väl så vitt jag förstår aktiebolag och då bokför man skattekontot separat på konto 1630. I en enskild firma så är skattekontot ditt "privata" och hamnar därför i eget kapital. Då du bör då bokför en sådan här månad enligt typ så här: debet 2710 kredit 2012 debet 2731 kredit 2012 debet 2012 kredit 3XXX (vilket konto nu bidraget avser) Och får du åter moms så bokför för du det så här: debet 2012 kredit 1650 momsen in på skattekontot debet 1930 kredit 2012 ut från skattekontot...
... Visa mer
2024-03-21
15:08
1Gilla
Helt rätt av Pamela. Många gör ju fel och fakturerar med de olika momssatser som är vid t.ex. resor. Men det skall man endast göra om man betalat en resa där någon från kunden nyttjat resan. D.v.s man har typ sålt en resa till kunden. Egna kostnader skall alltid debiteras med den moms som den vanliga tjänsten har då det är en omkostnad för hela tjänsten. Men som sagt var, det beror på vem som nyttjat tjänsten. Är det alltid du som har omkostnader för tjänsten så är det samma moms på allt. D.v.s. oftast 25%.... Lycka till.
... Visa mer
2024-03-21
15:04
Du måste ju bokföra 2710/2731 löpande för att få rätt skulder i företaget. Bäst är ju att använda 2012 så att du kan stämma av och se att allt blir bokfört. Använder man 1930 så stämmer sannolikt inte datumen, detta då man bör betala in åtminstone dagen före skatt och avgifter dras från skattekontot. D.v.s det är ju två åtskilda transaktioner. Bidraget måste ju även det bokföras då det skall in i resultaträkningen och sänka dina kostnader för personal. Så 2012 är ett bra konto för mellanlandning av dessa belopp. Blir så klart lite trassligt med den egna skatten på samma men då allt sånt endast hamnar inom eget kapital så saknar det betydelse rent skattemässigt, men blir rätt redovisningsmässigt. Så bokför alla transaktioner som sker på skattekontot på 2012, det är bäst..
... Visa mer
2024-03-21
13:59
1Gilla
Kollade i min senaste årsredovisning och i förvaltningsberättelsen så inleder man med att man avger årsredovisning för 2023. Däremot så står det under noter att den är upprättad i enlighet med Årsredovisningslagen och Bokföringsnämndens allmänna råd BFNAR 2013:10 o.s.v.. Och det kan jag väl hålla med om att om det står tvärsom eller eller samma sak på bägge ställena så blir det lite tokigt...
... Visa mer
2024-03-21
11:43
Hejsan och tackar för svar. Har en till fråga och det är om programmet har en bra hantering när/om man har flera olika verksamheter i enskild firma? I Visma Skatt Proffs så finns det inte i kalkylmodulen utan man får lösa det manuellt... vilket är rätt dåligt dom gånger man har det upplägget. Men det går iaf att få till det. Det händer ju dom gånger en enskild företagare t.ex. är delägare i en jord/skogsbruksfastighet. Så det är ju inte helt ovanligt. Samma sak gäller ju om ni i programmet löst problemet där make/maka äger gemensam näringsfastighet och där man balans- och resultatmässigt redovisar redovisar allt på en av ägarna medans den skattemässiga delen fördelas. Framförallt knivigt (och inte alls hanterat i Visma Skatt Proffs) är ju då underlagen för räntefördelning och expansionsmedel på det som tidigare hette N6. Eller är det för komplicerat för att lägga in i nya program?
... Visa mer
2024-03-20
07:58
Hejsan. Är lite nyfiken på Skatt & Bokslut Pro och om det hanterar kontrollbalansräkning och om det finns bilagor för hantering av eventuell aktiefålla och/eller fastighetsfålla? Det tog ju en del år innan KBR kom in i vanliga Visma Bokslut, därav frågan. Och i Visma Bokslut får man själv skapa bilagor till eventuella fållor. och det är ju inte helt ovanligt idag efter lite börsnedgångar. Att jag inte byter än, om nu någonsin, beror på att jag har några handelsbolag... japp, det bolagsformen finns än.......
... Visa mer
Etiketter:
- Välj din produkt:
-
Skatt & Bokslut Pro
2024-03-20
07:50
Vilket program använder du?
... Visa mer
2024-03-04
16:13
1Gilla
Helt rätt. Momskod på kostnadskonton fyller ju ingen funktion, även om det finns olika konton för olika momssatser även på ingående moms. Men då inga program har den kontrollen så är det bara onödigt vad gäller moms på kostnader. Lycka till!
... Visa mer