Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

(uppdaterad av Hanna Bergqvist CONTENT PRODUCER ‎2024-02-28 15:08 )
  • 5 Svar
  • 2 gilla
  • 7180 Visningar

Deklarera och upprätta årsbokslut direkt i Visma eEkonomi med tillvalet Deklaration/Årsbokslut. Allt du behöver göra är logga in i ditt Visma eEkonomi och aktivera tillvalet under Appar och Tillval.

 

Du får hjälp med

  • Samla allt på ett ställe, du slipper dubbelarbete
  • Simulering av skattemässiga effekter
  • Skapa en komplett inkomstdeklaration (INK1) med tillhörande deklarationsbilagor NE, NEA, N8 och ett flertal K-bilagor
  • Ladda upp förtryckta privata inkomstuppgifter från Skatteverket 
  • Elektronisk inlämning till Skatteverket
  • Upprätta allmänt eller förenklat årsbokslut

 

Vad innebär deklaration och årsbokslut? 

Deklaration är en årlig handling där inkomsttagare, både fysiska och juridiska personer, redovisar hur mycket som intjänats under föregående år och hur mycket skatt som ska betalas. Läs mer i artikeln Vad är deklaration?

Enskilda firmor avslutar sitt bokföringsår med ett allmänt årsbokslut eller i vissa fall ett förenklat årsbokslut. Ett vanligt årsbokslut består av en resultaträkning, en balansräkning samt tilläggsupplysningar till både balans- och resultaträkningen medan det förenklade årsbokslutet endast behöver innehålla en balansräkning och en resultaträkning. Läs mer i forumtråden Årsavslut i Visma eEkonomi »


Deklaration- och årsbokslutresan i Visma eEkonomi

I Visma eEkonomi går det snabbt att skapa deklarationen och upprätta årsbokslutet. I checklistan är vi dessutom med dig, steg-för-steg. 

årsbokslut.png

 

Behöver du hjälp?

 

Vi vet att det ibland kan vara lite klurigt med allt från bokföring till deklaration. Därför har vi samarbetet med flera proffs inom området och gjort det enkelt att hitta en revisor eller redovisningsbyrå för ditt företag. Kika in den här länken så matchar vi dig med en av Sveriges bästa redovisningsbyråer. 

 


Mer om deklaration

Kommentarer
BosseS
MEDLEM

Hej 

Har avslutat min deklaration för 2021 för enskild firma och lämnat in till Skatteverket. Skatteverkets uträkning och den uträkning som Visma gjorde stämmer inte alls. Det skiljer flera tusen i resultatet. Jag har försökt kontrollera beloppen men kan inte hitta något direkt fel. Finns det något som jag kan göra? Det borde väl ändå stämma överens?

Marielle Westberg
CONTENT PRODUCER

Hej @BosseS

Jag förstår! Det bästa vore att låta någon på supporten kika. Jag ber en kollega kontakta dig under morgondagen så att ni kan se över det tillsammans 🙂 

Marielle

BosseS
MEDLEM

Om det går att styra så kan jag på torsdag 24/3.

 

Bosse

Det som kan skilja åt är antal karensdagar. I Visma är det förinställt på 7 dagar som de flesta har men det är många som har annan inställning hos försäkringskassan och det påverkar skatten.

 

Annars rekommenderar jag att jämföra skatteverkets uträkning med Vismas och se vilken skatt det är som diffar. Är det egenavgifterna som diffar så kan det vara karensdagarna.

 

Mvh

Lovisa

Marielle Westberg
CONTENT PRODUCER

@BosseS 

Det går alldeles utmärkt! Du blir uppringd på torsdag 🙂 

Önskar dig en fin vecka ☀️
Marielle