Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

(uppdaterad av Tinna Gunnarsson MODERATOR ‎2022-03-23 11:08 )
  • 0 Svar
  • 5 gilla
  • 1688 Visningar

När året är slut är det många som vill se statistik av alla dess slag. Nedan går vi igenom hur du kan få ut information om de leverantörer som du köpt in mest från under det gångna året. 

 

Först ska vi hitta en lämplig utskrift! Du kan dels välja utskriften Leverantörsstatistik: Inköp som du hittar under Utskrifter - Statistik i programmet. Denna visar årets inköp, men vill du välja din egen period vill jag passa på att tips om en rapport som du kan läsa in till programmet, nämligen rapporten Inköpsstatistik. 

 

  • Gå in under Arkiv - Mallar/Rapportgenerator - Läs in rapport. Se till att du står i mappen Spcsrapp och tryck Ok.
  • I listan som kommer upp markerar du Inköpsstatistik och väljer Importera
  • Nu hittar du utskriften via Utskrifter - Inlästa/ Skapade.
  • I utskriftsdialogen väljer du Fil nere i mitten och väljer att spara filen i Excel-format.

Nu är det dags att sortera rapporten enligt dina önskemål! 

  • Öppna upp Excelfilen och markera allt i filen. Välj därefter Sortera och filtrera - Anpassad sortering uppe till höger:

Anpassa sortering.jpg

Välj att sortera på den kolumn där inköpet för perioden framgår, i mitt fall kolumn D  :

Inköp.jpg

 

När du väljer Ok kommer leverantörerna sorteras så att du ser dem i ordning från den leverantör du köpt in mest från och den som du köpt in minst från.

Det här tipsets innehåll har verifierats och uppdaterats av Visma Spcs 22-03-23