Förhoppningsvis har du inte missat att du kan skicka fakturor till privatpersoner så att de smidigt landar i Kivra. Här får du mer information om vad som faktiskt sker när du skickar en faktura till din kund via Kivra.
I Visma Administration är det inte mycket inställningar du behöver göra, mer än att du behöver fylla i kontaktuppgifter samt godkänna Kivras avtal när du skickar första fakturan med utskriftsvalet Kivra. Du kan också aktivera det från företagsinställningarna under Arkiv - Inställningar - Företagsinställningar - Mina tjänster - Digitala fakturor och dokument och på fliken Till privatpersoner.
Om du vill göra en kontroll över vilka av dina kunder som vill ta emot sina fakturor via deras Kivrabrevlåda kan du använda kommandot Sök mottagare e-dokument. Då görs en kontroll på alla dina kunders personnummer eller e-postadress som finns i kundregistret. För att en mottagare ska kunna hittas på e-postadressen krävs det att din kund har verifierat sin e-post hos Kivra.
I listan som visas kan du välja om utskriftsvalet ska ändras till Kivra på alla kunder eller endast de du väljer att markera.
Du skapar fakturan precis som vanligt och när du har skickat iväg fakturan till Kivra får mottagaren ett mejl om att de har en ny faktura från dig. Om fakturan inte är hanterad innan förfallodatumet har passerat får din kund ytterligare ett mejl med automatik.
När kunden loggar in och går in på startsidan så ser de att det finns ohanterade dokument från ditt företag. Som standard visas ditt företagsnamn men vill du istället att det är din företagslogga som visas går det utmärkt. Hör av dig till Kivra så hjälper dem dig.
När din kund väljer ditt företag i sin lista får de en överblick över sina fakturor från dig med information om t ex fakturanummer, saldo och förfallodatum.
När din kund går in på en specifik faktura i listan kan de se betalinformation. Informationen som visas här är beroende på vad du har valt ska visas i dina företagsinställningar. Läs mer i Digitala fakturor och dokument, fliken Till privatpersoner, företagsinställningar.
Vill du att kunden ska kunna betala fakturan med swish? Självklart är det möjligt och för att komma igång kontaktar du Kivra för mer information.
Hej @Marica,
Visma fakturerar månadsvis om man kommer över en tröskel på X kronor.
Var den gränsen går vet jag inte, men de lägger alla typer av fakturor som skickas via dem på en och samma faktura. Det kan innefatta följande:
//Davor P
Hej!
När det gäller transaktioner så skickas det en faktura för dessa när transaktionerna överstiger 100 kr exkl. moms eller senast efter 3 månader.
@Marica - Vad jag kan se så använder du Visma eEkonomi och det här användartipset är skrivet utifrån hur det fungerar i Visma Administration. Har du några fler funderingar kring Kivra och eEkonomi kan du kolla in hjälpen alternativt ta kontakt med vår support.
Ha det gott!
/Jenny
Copyright 2024 Visma Spcs. All rights reserved.